Alkuperäinen kirjoittaja .:
Näkeehän sen joka alalla, että onko ihminen ollut firmassa kuukauden vai 10vuotta..
Tämä on totta, ja on eri juttu tehdä lyhennettyä työaikaa arkipäivisin kuin kolmea vuoroa oli joulu tai mikä hyvänsä. Itse koen että meillä moni hoitaja on tuskastunut tähän systeemiin, liian tiukalle vietyyn työtahtiin ja siihen että ei voida toteuttaa työtä niinkun se meille on opetettu että pitää hoitaa. Eli siis se ajatus miten haluaa tehdä työnsä ja mitka mahdollisuudet annetaan, ei kohtaa. Se ei ole siis lähtöisin asiakkaista. Kyllä se välillä tuskastuttaa kun joku syötettäessä alkaa kertomaan miesvainaastaan itku kurussa ja kelloa katsoen tiedät että 7 muuta odottaa vielä lääkkeitään ja ruokaansa ja kello soi sen merkiksi että ensimmäiset ruokansa saaneet haluavat jo takaisin sänkyyn tai vessaan. Haluaisit lohduttaa rouvaa ja saada hänet rauhoittumaan, lisäksi ruokakin pitäisi syödä. Monesti tässä tilanteessa kerron mahdollisimman ystävällisesti että jos jutellaan tästä asiasta kun tulen illalla tuomaan unilääkkeen, silloin ei ole näin kiire, kun ei ole tuo naapurihuone vielä ruokaansa saanut.
Nesteiden saannista, meillä aamulla tarjotaan puuron kanssa mehua 1,5dl, maitoa 1,5dl ja kahvi ja monesti on vielä mehukeitto. Päiväruualla maito, sitten on kahvi ja monella myös vesilasi lääkkeitten kanssa, vellillä maitoa, iltapalalla mehua ja kiisseliä ja yöksi tuodaan muki yöpöydälle josta yököt juottavat tarvittaessa.
Itse koen että monipuolisuus lähihoitajan koulutuksessa on hyvä. Minusta on ihan luonnollista että käydään koko elämänkaari läpi, koska kokonaisvaltaisesti on tarkoitus kuitenkin ihmistä hoitaa. Monella on mielenterveysongelmia tai jonkinlaista vammaisuutta, hyvä että niitäkin on vähän käsitelty, tietää perusteet ja ymmärtää mistä on kyse. tietysti ravinto-oppi, sairaudet, hoidollinen puoli, ergonomia jne. Kaikkia noita tarvitaan hoiti sitten ketä hyvänsä. Myös hammashoito tehdään vauvasta vaariin ja kehitysvammaiseen.
Kaikista ei varmasti tälle alalle ole. Kyllä monesti kiukuttaa kun saa mehut päälleen tai haukutaan vaika miksi ja syljetään päälle, silloin on vaan mietittävä sen tilanteen mukaan miten toimit. Kaikesta huolimatta itse pidän työstäni ja toivon että jksan tätä tehdä.