Kyllä vähän tuli töissä sellainen olo, että ei kaikki oikiasti sovi hoitoalalle

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yksi suurimpia syitä miksi vaihdoin pois hoitoalalta oli kestämättömät työympäristöt ja kyynistyneet asenteet.

Se on kamalaa katsottavaa kun vanhuksia mennään kääntelemään kovakouraisesti, ei jutella mitään, jätetään lautanen eteen, vaikkei toisella ole kykyä syödä itse jne. Jos potilas valittaa kipua, vessahätää tms, ollaan kuin ei oltaisi kuulevinaan.

Sama olisi mennä makkaratehtaalle töihin.

Samasta syystä mäkin jätin hoitoalan 2003. Ja syvästi kumarran ja hattua nostan niille jotka jaksavat. Mun luonteelle se ei sopinu. En ikinä unohda mun ensimmäistä työpäivää valmistumisen jälkeen. Vuodeosastolla oli aamutoimia tehty ja alettiin pikkuhiljaa olemaan niistä valmiita. Mut otti puhutteluun vanhempi hoitaja ja sanoi "jos aiot tällä alalla saada joskus myös vakituisen työn ja pärjätä, et voi olla noin hidas. Pitää toimia tehokkaasti ja nopeasti!" Tuon jälkeen 5 vuotta kestin.

Mut omista marinoista huolimatta Scarlett O Haravalle onnittelut opiskelupaikasta! :flower:

jo lasten kanssa huomaa, että yhden lapset jaksaa hoitaa aina nauraen ja hyvin ja kuunnellen ja keskustellen ja lapsentahtisesti.

kaksi lasta ja useimmat äiidit ovat jo usein sellaisia, mitä eivät haluaisi, huutavat, korottavat ääntä isommalle ja ovat enemmän väsyneitä kuin onnellisia saadessaan hoitaa lapsensa.

joten ymmärrän oikein hyvin, että länsimainen järjestelmä on sairas, kun ihmisiä hoidetaan laitoksissa. ei se ole ihmisarvoista työtä vaihtaa 10 ihmisele paskavaippaa. olivat he sitten vauvoja tai aikuisia. tai syöttää 10 ihmistä. ihmisten pitäisi asua kotonaan ja miehetkin oikeisiin töihin, syöttämään ja kokkaamaan ja siivoamaan ja pukemaan vanhuksia/lapsia.

siis mun pointti: ei monestakan olisi tekemään tuota työtä, ja nykyaikana ei valitettavasti oikein muuta työtä ole kenellekään, kun vanhusten elinikää kasvatetaan teknologian avulla ja kohta suomalaisisat puolet eläkeläisiä/vanhuksia. kaikkien on pakko alkaa hoitamaan vanhuksia. valitettavasti. lapset sullotaan suuriin laitoksiin (koulu/päivkkoti)

No pakko sanoa tähän, että valitettavasti myös tuollaisia hoitajia on.

Mutta tosiasia on myös se, että esim. vanhainkodeissa on aivan liian vähän henkilökuntaa, josta seuraa jatkuva kiire ja toisten kohdalla myös tuollainen asenne vanhuksia kohtaan. Väärinhän se tietenkin on, mutta väärin on myös se, että henkilökuntaa on liian vähän, että ehdittäisiin rauhassa tekemään hommat.

Itse oon palaamassa syksyllä vanhainkotiin töihin, ja valmiiksi taas jo hirvittää se, miten nopeasti on yritettävä hoitaa perushoidolliset työt, kehiteltävä virikkeitä vanhuksille ja hoitaa kirjalliset työt. Tosin mulla on asenne ja moraali kohdillaan, eli en kohtele ketään vanhusta huonosti/alentavasti. Mutta aikaa on vain liian vähän, että työt voisi tehdä rauhalliseen tahtiin.

Teen kuitenkin parhaani ja ilmoitan kyllä välittömästi ylemmälle taholle, jos nään, että toimitaan asukasta loukkaavasti. Jos/kun oot Scarlett menossa lähihoitajaksi opiskelemaan, niin näät paremmin sen koko työnkuvan. Arvostan kyllä älyttömästi sun hommaa, todella tärkeää työtä teet potilaiden virkistämisen eteen :)

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
Muutamasta hoitajasta olen oikeasti ajatellut, että miten kukaan ei ole tehnyt valitusta. Niin kovakouraista ja loukkaavaa on välillä käytös ja otteet.

Kuka tekisi valituksen, sängyssä makaava avuton vanhus?
Sinun se kuuluisi tehdä, joka kykenet siihen.

Näkeehän sen jokapaikassa itsekin, jossa on joutunut hoitohenkilökunnan "armoille" että joidenkin olisi ollut syytä miettiä ammattinsa toisin. Törkeitä ja epäasiallisia ja epäammattitaitoisia löytyy niin lähihoitajista kätilöihinkin! Onneksi on kuitenkin niitä hyviä hoitsuja jotka osaavat ammattinsa ja sen lisäksi vielä käytöstavatkin. Heille suuri kiitos! Kukaan ei varmasti sellaista hoitajaa aliarvosta vaan sellainen hoitaja jää mieleen.
Kauhulla ajattelen tuttua kätilöopiskelijaa ja hänen tulevia uhrejaan siel jossain helsingissä :x

Noh, meitä on moneen junaan. Meillä on täällä töissä mielettömän päteviä hoitajia, jotka ovat täysiä mulkkuja potilaalle, mutta todella osaavat teoriassa työnsä. Asennevamma siis.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Näkeehän sen joka alalla, että onko ihminen ollut firmassa kuukauden vai 10vuotta..

Tämä on totta, ja on eri juttu tehdä lyhennettyä työaikaa arkipäivisin kuin kolmea vuoroa oli joulu tai mikä hyvänsä. Itse koen että meillä moni hoitaja on tuskastunut tähän systeemiin, liian tiukalle vietyyn työtahtiin ja siihen että ei voida toteuttaa työtä niinkun se meille on opetettu että pitää hoitaa. Eli siis se ajatus miten haluaa tehdä työnsä ja mitka mahdollisuudet annetaan, ei kohtaa. Se ei ole siis lähtöisin asiakkaista. Kyllä se välillä tuskastuttaa kun joku syötettäessä alkaa kertomaan miesvainaastaan itku kurussa ja kelloa katsoen tiedät että 7 muuta odottaa vielä lääkkeitään ja ruokaansa ja kello soi sen merkiksi että ensimmäiset ruokansa saaneet haluavat jo takaisin sänkyyn tai vessaan. Haluaisit lohduttaa rouvaa ja saada hänet rauhoittumaan, lisäksi ruokakin pitäisi syödä. Monesti tässä tilanteessa kerron mahdollisimman ystävällisesti että jos jutellaan tästä asiasta kun tulen illalla tuomaan unilääkkeen, silloin ei ole näin kiire, kun ei ole tuo naapurihuone vielä ruokaansa saanut.
Nesteiden saannista, meillä aamulla tarjotaan puuron kanssa mehua 1,5dl, maitoa 1,5dl ja kahvi ja monesti on vielä mehukeitto. Päiväruualla maito, sitten on kahvi ja monella myös vesilasi lääkkeitten kanssa, vellillä maitoa, iltapalalla mehua ja kiisseliä ja yöksi tuodaan muki yöpöydälle josta yököt juottavat tarvittaessa.
Itse koen että monipuolisuus lähihoitajan koulutuksessa on hyvä. Minusta on ihan luonnollista että käydään koko elämänkaari läpi, koska kokonaisvaltaisesti on tarkoitus kuitenkin ihmistä hoitaa. Monella on mielenterveysongelmia tai jonkinlaista vammaisuutta, hyvä että niitäkin on vähän käsitelty, tietää perusteet ja ymmärtää mistä on kyse. tietysti ravinto-oppi, sairaudet, hoidollinen puoli, ergonomia jne. Kaikkia noita tarvitaan hoiti sitten ketä hyvänsä. Myös hammashoito tehdään vauvasta vaariin ja kehitysvammaiseen.
Kaikista ei varmasti tälle alalle ole. Kyllä monesti kiukuttaa kun saa mehut päälleen tai haukutaan vaika miksi ja syljetään päälle, silloin on vaan mietittävä sen tilanteen mukaan miten toimit. Kaikesta huolimatta itse pidän työstäni ja toivon että jksan tätä tehdä.

Mun mummo kun oli sairaalassa (viimeisiä viikkojaan) sairaanhoitajat ottivat häneltä sen soittokellon pois, ettei voi soittaa sitä kun kuulemma liian usein painoi nappia, vaikka asia olikin ihan oikea, eikä mitään turhia kutsuja soitellut.
No siitäpä nousikin sitten sen valtakunnan meteli ja selvittäminen, että miten tällä tavalla voidaan toimia. Hoitajille siitä sanominen tulikin ja varoituksen/huomautuksen sai pari hoitajaa.

Mun mummo kun kuitenkin oli sen verran sisuuntuvaa sorttia, että paskansi housuunsa ja kun hoitajat tuli totesi mummo, että kiitokseksi teille minun soittokellon pois ottamisesta annan teille tämän lahjan. Järki siis pelasi, mutta liikuntakyky ei kovinkaan hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri:
Mun mummo kun oli sairaalassa (viimeisiä viikkojaan) sairaanhoitajat ottivat häneltä sen soittokellon pois, ettei voi soittaa sitä kun kuulemma liian usein painoi nappia, vaikka asia olikin ihan oikea, eikä mitään turhia kutsuja soitellut.
No siitäpä nousikin sitten sen valtakunnan meteli ja selvittäminen, että miten tällä tavalla voidaan toimia. Hoitajille siitä sanominen tulikin ja varoituksen/huomautuksen sai pari hoitajaa.

Mun mummo kun kuitenkin oli sen verran sisuuntuvaa sorttia, että paskansi housuunsa ja kun hoitajat tuli totesi mummo, että kiitokseksi teille minun soittokellon pois ottamisesta annan teille tämän lahjan. Järki siis pelasi, mutta liikuntakyky ei kovinkaan hyvin.

no meneehän se paska housuun jos ei vessaan pääse. Meillä on se käytäntö että yhdessä osastotunnilla päätetään isommalla porukalla jos katsotaan että joltain kello pois otetaan, ettei ymmärrä enää sen tarkoitusta. Se on totta että jos kello turhaan soi kokoajan, voi jäädä huomaamatta jos joku muu soittaa kelloa, kun potilashuoneisiin kuuluu vaan se ääni, ja vasta kun menet käytävään, näet mistä huoneista soitot tulee. Hyvä että huolehditte mummonne asian.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Näkeehän sen joka alalla, että onko ihminen ollut firmassa kuukauden vai 10vuotta..

Kumma vain, että tänäänkin sain todeta, että kauan alalla ollut ihminen käyttäytyi täysin eri tavalla kuin se ihminen josta aloituksessa puhuin. Ei pyöritellyt silmiään ja puhui ystävällisesti.

Ei kaikki leipäänny vaikka tekisivät työtä vuosikymmeniä.

Jos tuollanen silmänpyörittelijä olis kaupassa myyjänä, vois olla entinen myyjä hyvinkin pian. Eikös tuo hoitoalakin ole vähän niinkuin palveluammatti, mutta siinä vaan ei tuo raha tule suoraan asiakkaalta niin niitä kohtaan voi olla miten huvittaa.
Asennevikaiset pois koko alalta ja vaikka vierasta työvoimaa jos ei suomalainen osaa käyttäytyä!

Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Jos tuollanen silmänpyörittelijä olis kaupassa myyjänä, vois olla entinen myyjä hyvinkin pian. Eikös tuo hoitoalakin ole vähän niinkuin palveluammatti, mutta siinä vaan ei tuo raha tule suoraan asiakkaalta niin niitä kohtaan voi olla miten huvittaa.
Asennevikaiset pois koko alalta ja vaikka vierasta työvoimaa jos ei suomalainen osaa käyttäytyä!

Totta vaikka kyllä niitä paskamaisia myyjiäkin on. Hoitoalallla pyritään hoitamaan potilas eli "asiakas", mutta kyllä siinä pitää osata palvellakin.

Mä oikiasti ihmettelen näitä jotka sanovat, että kyllä siinä leipiintyy kun on kauan töissä, on kiire yms. Siis miten sitten on olemassa niitä vuosikymmeniä hoitotyötä tehneitä hoitajia jotka kohtelevat potilaita hyvin? Ja nuoremmat hoitajat ovat suurinpiirtein kyrpä ottassa?

Olin joskus vanhainkodilla pienen jakson, ja se oli kyllä kamala paikka. Juuri siksi että suurinosa hoitajista oli todella kylmiä paskiaisia vanhuksille.
Minä kun siinä kanssa syöttelin, niin yksi hapannaama-hoitsu tokasi että ei tartte niin hyvin syöttää..ja näytti miten se tehdään.. kauho helvetinmoista vauhtia tulikuumaa ruokaa vanhuksen suuhun jolla nieleminenkin vei aikaa, ja vasta lopuksi anto vähän hörpätä juomaa. Puolet ruuasta ihan muualla kuin vanhuksen mahassa.
Minä syötin inhimillisesti asukkaita, juttelin ja annoin rauhassa syödä ja juomaa annoin aina välillä. Mutta niin ilmeisesti ei saa tehdä.
jne.
En ikipäivänä tekis sitä hommaa.. ja toivon todella etten joudu koskaan vanhainkotiin, mieluummin tapan itteni kun näin mitä se on. :kieh: :o :(

Joka alalla on niitä leipiintyneitä ja niitä jotka jaksaa joka työvuoro antaa kaikkensa potilaille.

Hyvä hoito lähtee mun mielestä ihan siitä työilmapiiristäkin se antaa paljon voimia tehdä sitä työtä kun ei tartte mitään turhia asioita mietiskellä.

Ootteko te muuten olleet ns. ylimääräisinä avustajina noissa paikoissa, kun välillä oikeesti tuntuu ettei voi jäädä syöttämään puoleksi tunniksi jotain mummoa. Kun meillä on kolme hoitajaa iltavuorossa ja syötettäviä saattaa olla 17, onneksi jotkut omaiset ajoittavat käyntinsä aina tuohon ruokailuaikaan niin heistä on suuri apu.

Olikos sulle jotenkin uusi asia ettei kaikki sovi?? Siksihän niitä kouluihin hakeviakin testataan ja vielä joku sopimaton pääsee läpikin. Eiköhän niitä ole joka alalla..

Alkuperäinen kirjoittaja eipä tietenkään:
Olikos sulle jotenkin uusi asia ettei kaikki sovi?? Siksihän niitä kouluihin hakeviakin testataan ja vielä joku sopimaton pääsee läpikin. Eiköhän niitä ole joka alalla..

Ja mitenköhän kävis jos nää kaikki veemäiset hoitsut pistettäis pihalle? Ei olis sitäkään vähää hoitajia.

Mulla on semmonen "teesi", että hoidan niitä potilaita samalla tavalla kuin toivoisin, että omia isovanhempiani on hoidettu/hoidetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja JosSanon:
Ootteko te muuten olleet ns. ylimääräisinä avustajina noissa paikoissa, kun välillä oikeesti tuntuu ettei voi jäädä syöttämään puoleksi tunniksi jotain mummoa. Kun meillä on kolme hoitajaa iltavuorossa ja syötettäviä saattaa olla 17, onneksi jotkut omaiset ajoittavat käyntinsä aina tuohon ruokailuaikaan niin heistä on suuri apu.

Ylimääräisenä olen, mutta en silti syötä yhtä ihmistä puolta tuntia. Syötän niin nopeasti kuin se potilaan kannalta on mahdollista. Jos toinen meinaa välillä yksiä suurinnpiirtein keuhkot pihalle, niin ei sinne suuhun voi lisää ruokaa lykätä.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja JosSanon:

Ylimääräisenä olen, mutta en silti syötä yhtä ihmistä puolta tuntia. Syötän niin nopeasti kuin se potilaan kannalta on mahdollista. Jos toinen meinaa välillä yksiä suurinnpiirtein keuhkot pihalle, niin ei sinne suuhun voi lisää ruokaa lykätä.

Ei tietenkään!
Voi kun olis niin ihanteellinen tilanne, että jokaiselle on sitä aikaa ja paljon. Meillä on helpottanut kyllä omahoitaja järjestelmä, yksi hoitaja vastaa 4-5 potilaasta, sillon saa rauhassa hoidella syöttämiset sun muut, mutta sitten iltavuoro on vielä vähän erilaista. Tosin nythän oon ollut melkein vuoden pois! :D