Jäätävä avautuminen terveydenhuollosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

---*

Vieras
En tiedä, saanko ajatuksilleni kannatusta, mutta tuntuu, että tää asia on pakko kirjoittaa, vaikka pitkä stoori tuleekin. Mä olen jo pidemmän aikaa miettinyt Suomen terveydenhuollon surkeaa tilaa ja asennetta potilaita kohtaan. Olen itse terveydenhoitoalalla, joten kokemusta löytyy myös "verhon toiselta puolelta" eikä totuus kovin kaunista ole.

Mulla on ollut pidemmän aikaa kaikenlaisia kummallisia vaivoja ja "pikkukremppaa". Näin nuoreksi ihmiseksi olen hämmentävän vaivainen. Länsimainen, suomalainen terveydenhuolto näkee asian sellaisena, että esimerkiksi päänsärky - lääkitään päänsärky, ei mitään kiinnostusta siihen, mikä sen aiheuttaa. Kuukautisongelmat - aloitetaan lääke, joka peittää ongelmat mutta ei poista syytä jne. Esimerkiksi mulla on ollut hyvin eriskummallisia tarkkarajaisia päänsärkyjä. Sain jopa lähetteen erikoissairaanhoitoon, josta tuli kirje kotiin, että ei vaikuta vaivoilta, joita pitäisi tutkia. Mitä ihmettä? Muutenkin tuntuu siltä, että jos vaivat eivät ole lääkärikirjat top 20 -listalla niihin ei kukaan viitsi perehtyä. Liian hankalaa, kenelle voisi siirtää tämän potilaan. Missä on housemainen uteliaisuus ja halu selvittää taustat, kysynpähän vain.

Mä en tiedä, missä välissä hävisi vai onko koskaan ollutkaan potilaan kokonaisvaltaista tutkimista ja kuuntelemista. Uskon itse, että potilas on oman itsensä paras asiantuntija, useimmiten ainakin. Pahin on se, jos lääkärille menee ehdottamaan jotain vaivaa, minkä on ajatellut itseään vaivaavan. Tuleeko kolhu lääkärin egoon? Monesti järkevä, elämässä menestynyt ihminen on potilas-leiman saatuaan täysin vieroitettu ajattelukyvystä ja itsensä kuuntelemisesta.

Olen tavannut elämässäni liian monta ei-niin-älykästä, jumalakompleksista kärsivää lääkäriä. Mulla meni noin kolme vuotta ja useampi lääkäri, että sain aikoinaan refluksi-diagnoosin. Ja se ei sentään ole mikään vaikea tauti diagnosoida. Ne satunnaiset empaattisetkin lääkärit on heitetty koneistoon kirjoittamaan reseptejä ja pitämään lyhyitä, äärimmilleen aikataulutettuja vastaanottoja. Ihmisen kuunteleminen on jossain välissä jäänyt pois ja tilalle on tulleet toimenpidepalkkiot ja päivystysrahat.

Olen siis tosiaan itsekin töissä erikoisterveydenhuollossa, hyvin tarkasti rajatulla alueella. Meillä on töissä fiksuja, osaavia lääkäreitä, jotka tekevät toimenpiteet, mutta harvaa loppupeleissä kiinnostaa ihminen potilaan takana. Meillä tosin on tilanne hyvä, sillä kun potilas on erikoissairaanhoitoon asti päässyt niin otetaan jo enemmän tosissaan.

Voisihan sitä mennä yksityiselle. Siellä olisi kuuntelevia lääkäreitä ja varmasti tutkittaisiin kaikki labrat ja vähän enemmänkin. Kuuluuko tän homman mennä näin? Vain rikkailla on varaa hoitaa itsensä?

"Missä on housemainen uteliaisuus ja halu selvittää taustat, kysynpähän vain." -> Varmaan yksityiseltä puolelta löytyy näitä houseja. Kyllä kuka tahansa tekee sulle testit ja pohtii vaikka päivät pääksytysten vaivojasi, jos olet siitä valmis maksamaan. Ei taida sarjan Housekaan olla julkisen terveydenhuollon lääkäri, jolle vaivaisia asiakkaita tuppaa ovista ja ikkunoista?

Aivan samaa mieltä länsimainen lääketiede hoitaa oireita ei lähdetä tutkimaan syytä(liian vaikeaako?), minkä hiton takia ne lääkärit lukee monta vuotta kun tieto taito on tavallisen pulliaisen luokkaa, joka diagnisoi googlesta sairautensa!?
Ihme uskomuksia on myös joillain lääkäreillä?:D

Hei House on oikeesti satuolento. Luulin että kaikki sen nyt tajuaa että oikeessa elämässä ei ole mahdollista että yksi House ja sen koko tiimi pyörii päiväkausia yhden ihmisen taudin ympärillä.

Määkin ahluaisin lastenhoitajaksi Maija Poppasen, siivoojaksi kolme haltiatarta taikasauvoineen, ja järjestyksenvalvojaksi Mikki Hiiren. Mutta missä nämä kaikki ovat nykyään? Ei ole missään. Vaikka ennen oli, kun on kirjoitettu noistakin...

[QUOTE="eee";29109467]"Missä on housemainen uteliaisuus ja halu selvittää taustat, kysynpähän vain." -> Varmaan yksityiseltä puolelta löytyy näitä houseja. Kyllä kuka tahansa tekee sulle testit ja pohtii vaikka päivät pääksytysten vaivojasi, jos olet siitä valmis maksamaan. Ei taida sarjan Housekaan olla julkisen terveydenhuollon lääkäri, jolle vaivaisia asiakkaita tuppaa ovista ja ikkunoista?[/QUOTE]

Tää on JUURIKIN se mun pointtini. Kyllä varmasti yksityisellä otetaan kaikki mahdolliset ja mahdottomat testit ja euronkuvat vaan liukuu silmissä. Mun mielestä olisi kiva, että ripausta sitä potilaan vaivojen pohtimista olisi julkisellakin puolella. Mä en halua, että kukaan pohtii mun vaivojani "päivät pääksytysten" vaan mä haluan jo vihdoin tietää, mikä hitto mua vaivaa ja onko tähän apua mistään. Mitä virkaa on julkiselle terveydenhuollolla jos siellä ei olla kiinnostuneita potilaan vaivojen syntyperästä?

House ei taida olla mikään perus terkkarilääkäri ei, mutta pointtina on se, että toivoisin Suomen ihan oikeille lääkäreille lisää uteliaisuutta ja vähemmän potilaan aliarvioimista.

Mä kerron ihan vain yhden, pikkuruisen esimerkin potilaalle vttuilusta. Mulla oli vuosia sitten paljon poskiontelovaivoja. Ostin sarvikuonon ja sillä ne helpottivat merkittävästi. Kerrottuani tästä (muun käynnin yhteydessä) terkkalääkärille sain seuraavanlaiset epäilyt - osaanko varmasti käyttää sarvikuonohärveliä, taidan laittaa siihen vain vettä ilman suolaa. Ja kaikki perustui siihen, että lääkäri itse ei tiennyt kyseisestä laitteesta juuri mitään ja koska hän ei tiennyt, piti potilaankin olla tietämätön tai ainakin "väärinkäyttäjä". Ihan hemmetin älytöntä. Tämä lyhyt anekdootti pohjustuksena siihen, miten idiootteja potilaista monesti tehdään.

Hei House on oikeesti satuolento. Luulin että kaikki sen nyt tajuaa että oikeessa elämässä ei ole mahdollista että yksi House ja sen koko tiimi pyörii päiväkausia yhden ihmisen taudin ympärillä.

Määkin ahluaisin lastenhoitajaksi Maija Poppasen, siivoojaksi kolme haltiatarta taikasauvoineen, ja järjestyksenvalvojaksi Mikki Hiiren. Mutta missä nämä kaikki ovat nykyään? Ei ole missään. Vaikka ennen oli, kun on kirjoitettu noistakin...

Anteeksi nyt, mutta onko sulla lukemisen ymmärtämisen kanssa ongelmia? :D Siis en puhunut Housesta oikeana ihmisenä vaan "housemaisesta uteliaisuudesta". Eli sellaisesta innosta työhönsä ja halusta selvittää myös taustat. Reseptin osaa kirjoittaa sihteerikin.

Minusta kyllä vaikuttaa siltä, että sinulla on satunnaisia vaivoja, joilla ei ole yhdistävää tekijää. Sinä siis pyydät, että lääkäri tutkisi sinut kauttaaltaan jonkun yksittäisen oireen takia, jotta sillä yksittäisellä oireella saataisiin selville syy kaikkiin muihinkin yksittäisiin oireisiin?

Kyllä se näin vain menee, että jos haluat jotain erityisempää perehtymistä vaivoihisi, niin yksityinen on sitä varten. Rahalla saa ja hevosella pääsee. Ei sillä terveyskeskuslääkärillä riitä resurssit sellaiseen, kun oven takana jonottaa 50 muutakin päänsärkyä potevaa.
Vaaleanpunaisessa ihannemaailmassa tuo olisi varmaan ihan kiva, mutta nykymaailma on kaukana ihannemaailmasta.

• Tykkää
Reactions: HuutoYössä
Aloittaja. Mitäköhän työtä siis itse teet, ja miten omistautunut olet työllesi? Otatko asiat sydämellesi? Mietitkö päivittäin ja yötä myöten?

Omistaudu, perkules!!! Minulle! Minun asialle! Haluan niin!

Lisäksi tutkimukset maksaa. Ja julkisen puolen kustannukset menee kunnan varoista, ei sairaanhoitopiireillä ole mahdollisuuksia tutkia joka potilaan päänsäryn syytä esim. Pään tietokonekuvauksella. Nykyaikana vielä enemmän on saatava säästöjä ja sehän tarkoittaa kalliiden hoitojen ja tutkimusten karsimista. Uskon Suomessakin toteutuvan vielä Amerikan meininki..

Juurikin tämän takia, kannatan suuresti vakuutuksia ja yksityistämistä. Julkinen terveydenhuolto ei tule parantumaan, se rapautuu vain koko ajan lisää. Panostetaan sitten mielummin sinne erikoissairaanhoitoon ja suljetaan tk:t kokonaan. Yksityisen kanssa asiointi normimmissa jutuissa ja lähetteet julkiselle puolelle. Niinhän se nytkin toimii jouhevimmin..

Juurikin tämän takia, kannatan suuresti vakuutuksia ja yksityistämistä. Julkinen terveydenhuolto ei tule parantumaan, se rapautuu vain koko ajan lisää. Panostetaan sitten mielummin sinne erikoissairaanhoitoon ja suljetaan tk:t kokonaan. Yksityisen kanssa asiointi normimmissa jutuissa ja lähetteet julkiselle puolelle. Niinhän se nytkin toimii jouhevimmin..

Olen samaa mieltä. Siks toisekseen yksityinen puoli (ainakin valtaosa) seuraa paljon paremmin uusia lääketieteen innovaatioita. Se että jokin hoitokäytäntö oli hyvä 80-luvulla ei välttis tarkota että se on se paras vaihtoehto 2000-luvul.

[QUOTE="Vieras";29109479]Aivan samaa mieltä länsimainen lääketiede hoitaa oireita ei lähdetä tutkimaan syytä(liian vaikeaako?), minkä hiton takia ne lääkärit lukee monta vuotta kun tieto taito on tavallisen pulliaisen luokkaa, joka diagnisoi googlesta sairautensa!?
Ihme uskomuksia on myös joillain lääkäreillä?:D[/QUOTE]

Kyllähän länsimainen lääketiede etsii ja tutkii syitä oireiden takana, paljonkin. En tajua tuota syytöstä. Ainahan toki syytä ei voi tietää. Ennaltaehkäisyyn panostetaan erityisen paljon, esim. diabeteksen.
Pahinta on huuhaahoidot, korvakynttilät ym pelleilyt, joilla ei ole mitään vaikutusta.

Läheisen syöpähoitoja seuranneena, niin kyllä se julkinen hoito vielä jossain tapauksissa ainakin toimii. Heti pääsee leikkaukseen, jos on oikeasti tarve. Heti seuraa muut hoidot, sytostaatit ja sädetykset. Seuranta on todella hyvää ja pitkäjänteistä. Sama lääkäri hoitaa koko sairauden ajan ja jälkeenkin. Ei riittäisi tavan pulliaisella rahat niihin hoitohin, jos yksityisesti pitäisi maksaa alansa huippukirurgin tekemä leikkaus ynnä muut lääkkeet, kun yksi annos lääkettä saattaa olla lähemmäs 3000 euroa. En todellakaan suosittele yksityistämistä. Yksityisillä sitä vasta säästetäänkin, kun voittoa pitää tavoitella. Steriloidaanko leikkausvälineet kunnolla, kun halvemmallakin pääsee jne..

Onhan tuo yksityinen puoli kallis, mutta olen ottanut itselleni jo vuosia sitten sairaskuluvakuutuksen. Vuosimaksu on 250€. Tingin sitten jostain muusta, mutta tuon maksan, koska haluan hoitoon ja tutkimuksiin heti kun tarve vaatii. On maksanut vakuutus jo itsensä takaisin. Kalliit sydäntutkimukset tehtiin heti yksityisellä kardiologilla ja sain heti tietää mikä minua vaivasi. Ei odottelua. Löysin patin kainalostani. Saman tien yksityiselle mammografiaan ja ultraan. Miellenrauhan sain heti, kun mitään vakavaa ei ollut. Sairastuin masennukseen joitakin vuosia sitten. Vakuutus korvasi terapian yksityisellä psykiatrilla.

Tässäkin asiassa on kaksi puolta. Asun Yhdysvalloissa, ja siellä sairausvakuutukset ovat todella kalliita jos niitä ei työnantajan puolesta saa (kuten aika moni ei saa, esim. minä sillä olen freelancer). Hyvä vakuutus maksaa helposti 250-350 dollaria kuussa eikä se edes kata läheskään kaikkia kuluja jos lääkärissä pitää käydä. Kuinka monella on Suomessa varaa ostaa tällainen vakuutus? Yhdysvalloissa on paljon sellaisia, joilla ei ole. Siksipä siihen onkin tulossa nyt vuoden alusta muutoksia. Nähtäväksi jää kuinka hyvin ne toimivat. Toivottavasti tilanne kuitenkin menee jotenkin paremmaksi, sillä nyt moni jää ilman hoitoa tai velkaantuu todella pahasti.

olen myös kuullut lääkäristä, joka oli niin huono ammatissaan että irtisanottiin kaupungin töistä, teki hoitovirheitä. Ja tämä lääkäri ottaa vastaan potilaita nykyisin yksityisellä lääkäriasemalla (oma yritys, ei seurantaa jne), että niin hyvää hoitoa annetaan yksityisellä....

Missä ihmeen satumaailmassa ihmiset elää? Kai te tajuatte että valtio/kunnat on täysin persauki!? Ei julkisella puolella ole todellakaan resursseja (eikä pidäkkään olla!) tutkia syvemmin jonkun yksittäisen päänsäryn syvempää olemusta. Siellä on jonossa tuhansia ihan oikeasti kärsiviä potilaita jotka pitäisi myös hoitaa.

Tietysti tähän liittyy sekin, että nykyään lääkärin ammatti ei ole mikään erityisen houkutteleva. Työskentelyolosuhteet ovat stressaavat, vastuu on hirmuinen, lausuntorumba on epäinhimillinen, arvostus on nollassa, palkkakaan ei ole kaksinen (verrattuna suhteelliseen palkkaeroon vähemmän vastuullisissa ammateissa esim. ulkomailla). Tämä johtaa siihen, että maan parhaat aivot eivät suinkaan pyri lääkikseen vaan johonkin aivan muualle...

[QUOTE="vieras";29110584]Tässäkin asiassa on kaksi puolta. Asun Yhdysvalloissa, ja siellä sairausvakuutukset ovat todella kalliita jos niitä ei työnantajan puolesta saa (kuten aika moni ei saa, esim. minä sillä olen freelancer). Hyvä vakuutus maksaa helposti 250-350 dollaria kuussa eikä se edes kata läheskään kaikkia kuluja jos lääkärissä pitää käydä. Kuinka monella on Suomessa varaa ostaa tällainen vakuutus? Yhdysvalloissa on paljon sellaisia, joilla ei ole. Siksipä siihen onkin tulossa nyt vuoden alusta muutoksia. Nähtäväksi jää kuinka hyvin ne toimivat. Toivottavasti tilanne kuitenkin menee jotenkin paremmaksi, sillä nyt moni jää ilman hoitoa tai velkaantuu todella pahasti.[/QUOTE]

Suomessa olisikin parempi, jos homma hoituisi jollain tavalla jaetusti. Julkisella puolella erikoissairaanhoito pääsääntöisesti toimii todella hyvin, kuten ylempi syöpäesimerkki huomautti. Nimenomaan perusterveydenhuolto siellä ruohonjuuritasolla on se, mikä tökkii ja pahasti. Tk:t ovat täysin ylikuormitettuja ja alimitoitettuja hoitamaan sellaisia asiakasmääriä joita läpi lappaa.

Jos esim. työnantajat olisivat velvollisia, mutta jollain tavalla tuettuja tarjoamaan perusterveydenhuollon yksityisten kautta, jos vanhuksilla olisi juttuseuraa muuallakin kuin tk:ssa, jos lapsille saisi järjestään edullisia vakuutuksia ja jotain merkittäviä keskittämisalennuksia tmv., jäisi terveyskeskukset ehkä enemmän niille käyttäjille joilla ei ole muita vaihtoehtoja?

Omasta mielestäni erikoissairaanhoito pitäisi ehdottomasti pitää julkisin varoin pyörivänä. Onhan tälläkin hetkellä sairauksia ja leikkauksiakin mahdollista hoitaa yksityisen kautta, mutta niistäkin suurin osa suoritetaan julkisten tiloissa. Toisaalta tämä on kovin ristiriitaista, koska jos esim. Jorvissa on määrä x leikkaussaleja, jotka varmasti ovat hyvinkin täydessä käytössä, on yksityisen heiltä ostamat tilat aina pois julkisten palvelujen käyttäjiltä, mikä tarkoittaa julkisen puolen leikkausjonojen kasvamista.

Selkeä rajaus, ehkä tukien hienoista siirtoa sinne, mitä kautta saataisiin kuormitusta pois julkiselta perusterveydenhuollolta, kannustimia vakuutusyhtiöille ja heidän kauttaan yksilöille ym. ym. Olisi mahdollista ehkä tukeakin jotain pikkujuttuja kuten uutta lastensairaalaa..

Onpa harvinaisen naiivi avaus, ja vielä terveydenhuoltoalan ihmiseltä.
Kirjoitat länsimaisesta terveydenhuollosta - mihin verrattuna? Esim. kiinalaisessa lääkinnässä ihmistä hoidetaan kokonaisuutena, mutta missä on näyttö sen tehokkuudesta, ellei joitain akupunktuurin hyötyjä lasketa? Onhan se mukavaa, että kiinalaisen lääkinnän harjoittaja kuuntelee potilaan tarinoita myötätuntoisena vaikka koko päivän ja syväluotaa ihmisen taustoja, mutta jos sen päätteeksi käteen saa jotain korkeintaan placebona toimivia epämääräisiä yrttipillereitä, mitä järkeä/hyötyä siinä on?
Terveydenhuoltoalan ihmisenä sun pitäis tietää, ettei syy ole "suomalaisessa lääketieteessä" (mitä se on?), vaan terveydenhuollon niukoissa resursseissa.

No ap tässä taas hei. Ei ole mitenkään vaaleanpunaista ajatella, että vaivoihin pitää saada syy ja apu. Ja mun vaivani ei tosiaan ole ihan "satunnainen päänsärky", minkä tässä nyt vain esimerkiksi otin, vaan hyvin laaja skaala vaivoja, jotka mahdollisesti saisi yhdistettyä kokonaisuudeksi. Mä olen itse tullut siihen tulokseen, että mulla on häikkää lisämunuaisissa, mutta miten tämänkin asian esittää lääkärissä lääkärin omana ideana. ;) Ihan hyvin ymmärrän kiireen ja ei-oo-rahaa, mutta sitä en ymmärrä, että ei ole empatiaa eikä mielenkiintoa ammattiansa kohtaan, mitä monesti valitettavasti näkee. Tai sitten ainakin voitaisiin suoraan myöntää, että Suomen terveydenhuolto on monilta osin ihan romu. Ehkä syöpäpotilaat ja lapset vielä jotenkuten pärjää.

Joku kysyi, että omistaudunko minä potilailleni ja vastauksena - kyllä. Pyrin siihen, että kysymyksiin vastataan ja potilaiden olo helpottuisi.

Kyllähän Suomessa on "kokonaisvaltaisen lääketieteen" haarakin, mutta siihen on valitettavan harva lääkäri ryhtynyt.

[QUOTE="Vieras";29109479]Aivan samaa mieltä länsimainen lääketiede hoitaa oireita ei lähdetä tutkimaan syytä(liian vaikeaako?), minkä hiton takia ne lääkärit lukee monta vuotta kun tieto taito on tavallisen pulliaisen luokkaa, joka diagnisoi googlesta sairautensa!?
Ihme uskomuksia on myös joillain lääkäreillä?:D[/QUOTE]

Minkähän maalainen lääketiede niitä syitä enemmän selvittää? Uskomuslääketiede kun ei ainakkan selvitä syitä eikä yhtään mitään muutakaan.

Hoitajien pitää yrittää selvittää sairaanhoitopotilaan asia 15 minuutissa, hoito osuvaa ja empaattista ja kirjoitat vielä tekstit, lab.lähetteet .Potilaat lääkäreillä myös 15- jopa 20 min. Siinä sitä hoitoa kokonaisvaltaisesti. Potilaat myöhästelevät (ei löytänyt paikkaa, ei ollut parkkipaikkaa, ei julkiset kulkeneet jne mitä nyt vaan voi keksiä) ja paljonko silloin jäi tässä tapauksessa vastaanottoaikaa jäljelle. Mutta onneksi voi "hoitoa" nostaa teettämällä hieman röntgen ja lab.kokeita, sillähän yksityiset rahastavat. Jospas nyt tarvittaisiin sitä sun tätä lab.koetta varmuuden vuoksi tai meillä on näin tapana...

Yhteistyössä