IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Äh, anteeksi jo etukäteen valitukseni... Siis kerrankin sain kunnollisen ovulaatioplussan! Noh, mullahan on vasta huomenna aika polille. Soitin sitten aamulla, että onko se ongelma kun eilen illalla/tänään aamulla oli plussa. Muutoin ei ongelmaa, mutta todennäköisesti silti ei päästä siirtoon, koska pakkasessa 3-päiväset. Siis TAAS menee kierto hukkaan! Pitää kyllä kysyä, että ihanko oikeasti vielä katsellaan näitä luonnonkiertoja. Mulle on kuitenkin jo vuosi sitten tehty se IVF, ja ei tästä enää nuorene! Täytän siis 40 vielä tänä vuonna. Blaaah, kiitos kun sain avautua! :)

Pahoittelut kaikille, kun ei tunnu oikein positiivisia juttuja olla täällä?

@Lumitalvi taisit siitä hikoilusta kirjoitella, mulla on ennen menkkoja yöhikoilua, mutta sillon kun IVF:n jälkeen yritettiin tuoresiirtoa, niin härregud ne hikoilut! Oli varmasti siitä lääkityksestä kun lääkkeet yritti pitää menkat poissa, mutta ne puski sieltä todella kovasti läpi. Itse lopetin sitten lääkkeet ennen virallista päivää kun taisi alkaa vuotaakin.

Kertokaa joku jotain positiivista :)

• Surullinen
Reactions: Tuutikki84
Äh, anteeksi jo etukäteen valitukseni... Siis kerrankin sain kunnollisen ovulaatioplussan! Noh, mullahan on vasta huomenna aika polille. Soitin sitten aamulla, että onko se ongelma kun eilen illalla/tänään aamulla oli plussa. Muutoin ei ongelmaa, mutta todennäköisesti silti ei päästä siirtoon, koska pakkasessa 3-päiväset. Siis TAAS menee kierto hukkaan! Pitää kyllä kysyä, että ihanko oikeasti vielä katsellaan näitä luonnonkiertoja. Mulle on kuitenkin jo vuosi sitten tehty se IVF, ja ei tästä enää nuorene! Täytän siis 40 vielä tänä vuonna. Blaaah, kiitos kun sain avautua!

@Lumitalvi taisit siitä hikoilusta kirjoitella, mulla on ennen menkkoja yöhikoilua, mutta sillon kun IVF:n jälkeen yritettiin tuoresiirtoa, niin härregud ne hikoilut! Oli varmasti siitä lääkityksestä kun lääkkeet yritti pitää menkat poissa, mutta ne puski sieltä todella kovasti läpi. Itse lopetin sitten lääkkeet ennen virallista päivää kun taisi alkaa vuotaakin.

Kertokaa joku jotain positiivista
Joo, positiiviset jutut olis nyt kyllä tarpeen. Just ilmoitin klinikalle, ettei onnistunut. Menkat alkoivat kunnolla eilen. Mutta tiesin tilanteen jo kauan aikaa. Eilen lopetin lääkityksenkin, jospa tuo yöhikoilu nyt loppuis.

Mulle ei ole koskaan tehty PASsia. Mutta nyt on yksi pakkasessa ja se olis seuraavasta kierrosta tarkoitus siirtää, jos vaan selviää. Luonnollisesta kierrosta mullekin puhuttiin. Miksi siirto menee sinulla hukkaan, eikö aikaa voi siirtää vai osuiko siirto viikonlopulle? Onko koko vuoden siirto siirtynyt? Kuulostaa kyllä liian julmalta.

Mä oon muuten vähän sua edellä, 40 tuli täyteen vähän aikaa sitten. :)

Hei! Pitkään keskustelua sivusta seuranneena, uskaltaudun vihdoin itsekin kirjoittamaan. Toivottavasti mukaan mahtuu. :)

Hieman taustaa, eli 2/19 asti on ollu toive raskaudesta ja tämän vuoden alussa hakeuduimme lapsettomuustutkimuksiin. Minulla endometrioosi ja yllärinä löytyi lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta. Ivf-jonoon päästiin onneksi tutkimusten jälkeen suoraan takautuvasti vaikeaoireisen endon vuoksi. Kevyemmistä hoidoista meille ei siis ole kokemusta. Tällä hetkellä endoa yritetään saada kuriin procrenilla, ennen varsinaista hoidon aloitusta.

Aivan uuden edessä siis olemme ja vertaistuki on todella tervetullutta. :) Onko täällä muita endo ja kilppari taustalla?

@Hupseli tulen tuolta toisesta ryhmästä huutelemaan, muttakun tässä ryhmässä ollut niin kauan, ettei osaa lopettaa lukemista ja kommentointa. :D mulla siis todettiin myös hoitojen alussa v. 2015 kilpirauhasen vajaatoiminta, siitä lähtien lääkettä syönyt. Annoksen kun sai kohdalleen niin mitään ongelmaa ei ole ollut. Tämän jälkeen pian 4v täyttävä tyttö ja parhaillaan rv37+4 menossa, joten kilpparin en usko ainakaan olevan esteenä raskautumiselle kunhan arvot pysyy hyvinä.
Tsemppiä kaikille omiin vaiheisiin! :)

• Tykkää
Reactions: Hupseli
Äh, anteeksi jo etukäteen valitukseni... Siis kerrankin sain kunnollisen ovulaatioplussan! Noh, mullahan on vasta huomenna aika polille. Soitin sitten aamulla, että onko se ongelma kun eilen illalla/tänään aamulla oli plussa. Muutoin ei ongelmaa, mutta todennäköisesti silti ei päästä siirtoon, koska pakkasessa 3-päiväset. Siis TAAS menee kierto hukkaan! Pitää kyllä kysyä, että ihanko oikeasti vielä katsellaan näitä luonnonkiertoja. Mulle on kuitenkin jo vuosi sitten tehty se IVF, ja ei tästä enää nuorene! Täytän siis 40 vielä tänä vuonna. Blaaah, kiitos kun sain avautua!

Kertokaa joku jotain positiivista
Meillä meni 2 kiertoa peräkkäin-19 vuoden alusta niin, että ovulaatio osui väärälle päivälle, meillä ei siirtoja ole viikonloppuisin. Kolmas onneksi meni sit nappiin..
Meillä kävi nyt tuuri,kun lähettiin ekaa passia yrittää,että ovis osui lauantai illalle, su ja ma ei olisi käyny.
Huomenna pas, mikäli sulatuksesta selviää! Pakkaseen jäi kaksi blastoa, en muista onko pakastettu samaan olkeen. Jännittää ihan hirveesti :eek:

• Tykkää
Reactions: Lumitalvi
@janitainen ootte kyllä saaneet kauan odotella, harmi kun taas aikataulu esti siirtoon pääsemisen! Aika erikoista, ettei lääkäri ehdota lääkkeelliseen kiertoon alkionsiirtoa, meillä siirryttiin Letrozoleilla tuetusta "luonnollisesta" kierrosta täysin lääkkeelliseen tosi pian kun ei ensin aikataulu osunut kohdilleen ja tokalla kerralla kohdun limakalvo oli liian ohut.

@Lumitalvi tsemppiä, toivottavasti seuraavasta siirrosta onnistaa! Aika myöhäinen on kyllä virallinen testipäivä, eiköhän se positiivinen tulos ole tullut jo aikaisemmin, jos on tullakseen :unsure:

Meillä testipäivä oli pp14. Ja laskin jo tuossa, että pp14 on aika myöhäinen testipäivä myös, koska kun on siirretty blasto niin sehän kiinnittyy yleensä 2-3 päivää siirron jälkeen, ja pp14 sen olisi kuulunut olla kiinnittyneenä jo 11-12 päivää. Ja siis normaalissa tilanteessahan ("luonnollisessa" raskautumisessa) ovulaatio on 14 päivää ennen kuukautisia, ja alkio kiinnittyy hedelmöittymisestä n. 7 päivän kuluttua kohtuun... ja siitä 7 päivän kuluttua voi tehdä testin, kuukautisten alkamispäivänä siis. Vaikka ainahan on poikkeuksia, eikä kaikkien kierto ole just noin säännöllinen, mutta tälleen yleistyksenä näin.

@Hupseli tervetuloa keskustelemaan! Itselläkin on kilpirauhasen vajaatoiminta, ja kilpirauhasarvot piti saada ennen hoitoja tarpeeksi mataliksi, ennenkuin päästiin aloittamaan hoidot. Mutta kuten @Jasmina20 sanoi, niin ei ole mikään este raskautumiselle, jos vaan on sopiva lääkeannostus ja siten kilppariarvot saatu kohdilleen :)

@Sabriiiina tsemppiä siirtoon! Toivottavasti kaikki menee hyvin :)

• Tykkää
Reactions: Lumitalvi
Hei muuten oon unohtanu kirjotella tänne yhdestä ”poppaskonstista”, jota käytin itse ekassa ivfssä, joka nyt toistaiseksi ainakin toi plussan tuoresiirrosta. Eli alotin n. 2kk ennen ivf Donafertyn käytön, joka on myoinositol valmiste. Tätä on suositeltu etenkin pcos kärsiville, itse en siitä kärsi, mutta ajattelin että antaa mennä. Myoinositolin pitäisi parantaa munasolujen laatua. En sitten tiedä oliko tällä vaikutusta, mutta 12 munasolua kerättiin, joista peräti 11 hedelmöittyi ja lopulti 1 siirrettiin ja 6 meni pakkaseen, joten saalis oli yllättävän hyvä. Ei tuosta valmisteesta varmaan ainakaan haittaa ole, jos haluaa poppaskonsteja kokeilla.

Heips, taitaa olla mun eka viesti tänne(lukenut oon pari vuotta) mutta nyt kaipaan vertaistukea :) Elikkä, mulle siirretiin 5-päiväinen blasto 31.8 lääkkeellisessä kierrossa ja testipäivä oli nyt perjantaina. Torstaina illalla sain heikon viivan clerbluehun, mutta ihan näkyvän kumminkin. Tänään päivällä apteekkarin testillä hyvin haalea viiva. Jaaha, olikohan siis kiinnittymisyritys vaan? Ajattelin huomenna vielä aamulla tehdä aamuvirtsasta. Sillon on kuitenkin kaks viikkoa siirrosta niin luulis että näkyis kunnolla jos on normaalisti lähtenyt kehittymään.

• Tykkää
Reactions: pcosilainen
Mitäs piinailijat @Sabriiiina ja @PumpuliNumpuli onko vielä mitään tuntemuksia, minkäikäiset alkiot te saitte kyytiin?
Perjantaina oltiin siirrossa, blasto lähti kyytiin. Eilen pistettiin gonapeptyl tukemaan :) nyt illalla alko hirveet repäsykivut alavatsalla,enemmän vasemmalla. MUTTA, luget,gona ja kierto itsessään saa tarkentamaan tuntemuksia, joten en nyt oleta mitään :D
Huomenna avaan testilabran jokatapuksessa :'D

Mitäs piinailijat @Sabriiiina ja @PumpuliNumpuli onko vielä mitään tuntemuksia, minkäikäiset alkiot te saitte kyytiin?
3-päiväinen siirrettiin ja viikonloppuna kerran vihlaisi alavatsasta. Ja sängyssä kääntyminen on aamuyöllä hankalaa kun meinaa vatsa krampata. Luget on tukilääkkeenä, joten niistä oletettavasti johtuu lisäksi rintojen lievä arkuus ja tavallista rasvaisempi iho.

Oletteko kuulleet lääkäreiltä kokemuksia onko väliä siirretäänkö 3 vai 5 päivän ikäinen alkio? Muistelen kuulleeni puheita, että 5 päiväinen kiinnittyisi paremmin, mutta tämä ei ole varma tieto enkä tiedä mihin väite perustuu.

• Tykkää
Reactions: Liiby
3-päiväinen siirrettiin ja viikonloppuna kerran vihlaisi alavatsasta. Ja sängyssä kääntyminen on aamuyöllä hankalaa kun meinaa vatsa krampata. Luget on tukilääkkeenä, joten niistä oletettavasti johtuu lisäksi rintojen lievä arkuus ja tavallista rasvaisempi iho.

Oletteko kuulleet lääkäreiltä kokemuksia onko väliä siirretäänkö 3 vai 5 päivän ikäinen alkio? Muistelen kuulleeni puheita, että 5 päiväinen kiinnittyisi paremmin, mutta tämä ei ole varma tieto enkä tiedä mihin väite perustuu.
Oot ihan oikeessa.
"
Alkioiden pitkä viljely ei ole suinkaan menetelmänä uusi, mutta aikaisemmin viljelyolosuhteet ovat olleet aivan toisenlaiset eikä nykyisenkaltaisia edellytyksiä menestyksekkäälle blastokystiviljelylle ole ollut. Hyväkin alkio saattoi hiipua, kun sitä viljeltiin pitempään. Sen vuoksi alkiot pyrittiin siirtämään kohtuun mahdollisimman nopeasti. Pitkä viljely vaatiikin ehdottoman hyvät laboratorio-olosuhteet ja edellyttää myös töitä viikonloppuisin.
Nykyisin laboratorio tarjoaa aivan toisenlaiset puitteet kuin aikaisemmin ja pitkä viljely on tarkoituksenmukaista, koska sen avulla päästään valitsemaan parhaat alkiot. Toki nykyisinkin osa alkioista pysähtyy pitkän viljelyn aikana. Kun on tutkittu näitä pitkän viljelyn aikana hiipuvia alkioita, on niiden todettu olevan usein poikkeavia eivätkä ne mitä todennäköisimmin olisi johtaneet normaaliin raskauteen kohtuun siirrettyinä.
Pitkällä viljelyllä pystymme valikoimaan paremmin pakastuskelpoiset alkiot ja siten vältymme niin sanotusti turhilta alkionsiirroilta sekä sitä kautta turhilta maksuilta. Blastokystiviljelyn hinta on alle puolet pakastetun alkion siirtoon liittyvistä kustannuksista ja siten se maksaa itsensä nopeasti takaisin kun vältytään jo yhdeltäkin turhalta alkion siirrolta."
Dextran sivuilta

Nyt olen melko varma ettei alkio kiinnittynyt kunnolla. Yöllä oli ikäviä tuntemuksia kohdun seudulla ja aamupissalla käydessä tuli verinen pilkku. Testipäivään on vielä matkaa, mutta tuskin sitä plussaa tulee.

Kuinka nopeasti olette toipuneet punktiosta? Minulla kramppaa rauhallisemmastakin kävelystä vatsa, enkä tiedä onko ne supistuksia vai mitä kipuja, mutta epäilen ettei se ole kovin hyvä merkki alkion kiinnittymisen kannalta. Nyt mietin olisiko pitänyt jättää ne kävelylenkitkin väliin. Toisaalta uskottelen itselleni, ettei alkio voi olla riittävän hyvä, jos ei selviä normaalista arjesta. Toki kaiken rasittavan olen koittanut jättää tekemättä. Mutta olen mm. kantanut kauppakasseja, kävellyt portaita yms.

Miten hyvin olette lepäilleet punktiosta seuranneen siirron jälkeen?

@PumpuliNumpuli mulla oli paljon vatsatuntemuksia, jotka alkoi siis 4 pv siirron jälkeen. Siis minä sain silloin plussan tuoresiirrosta. Oli vaikka mitä kiristyksen tunnetta ja ties mitä. Turvotus oli paha, menkkakipumaista fiilistä tuli ja meni. Muistan oudon fiiliksen, että tuntui että vatsalihakset ois revenneet. Mulla oli kohdussa siitä neljännestä päivästä alkaen sellain jännä kuminauhamainen kiristys, ihan kuin sinne ois viretty joki kuminyöri. Joka kerta kun nousi ylös vaikka tuolilta tuo ”nyöri” kiristi. Mulla on siis endo ja kaikkia kiinnikkeitä leikkauksesta huolimatta. Mulla aina kiristelee ennen menkkoja, tuo oli vähän erilaista kiristelyä.

Mä en silloin mitenkään erityisesti muista levänneeni, otin kyllä iisisti noin keskimöärin. Muistan ettö yritin tehdä puutarhassa jotain ja vatsaa alkoi koskea ja lopetin. Siinä vaiheessa kun oli 2 vk siirrosta, kehitin lievää hyperstimuoiretta, jolloin hengitys tuntui ikävältä. Silloin oli testipäivä ja plussa. Silloin makasin sohvalla koko viikonlopun. Koska sulla on testipäivä?

• Tykkää
Reactions: PumpuliNumpuli
Tänään testipäivä ja negaa näytti. Kaikki 3 testiä. :cry:

Toissa päivänä oli ihan karmivat ”menkkakivut”, rinnat on ihan räjähdyspisteessä ja oli super väsynyt, joten aloin jo olla toiveikas. Ei kai kolme testiä voi näyttää väärin? 14 päivää hedelmöittymisestä.
Tukilääkitys loppuu tähän ja lääkäri suositteli taukoa ennen seuraavaa hoitoa, jos sellaiseen halutaan vielä lähteä.

Millä munasolujen määrää saisi lisättyä? Näillä hinnoilla ei tee mieli käydä samaa hoitoa uudelleen läpi jos saadaan kerättyä taas vain yksi munasolu.

Myo-inositolivalmistetta aion kokeilla. Onko ”inositoli” samaa tavaraa?

vierailija
Donaferty Yliopiston apteekista, Foolihappo, B-12 ja B -6 vitamiinit, L-Arginiini, D-ja C-vitamiini, kalaöljykapseleita, Ubikinoni, hyvä rautavarasto ja tarvittaessa rautalisä= näillä valmistaudun lisäämään mukaisten laatua ja määrää joulukuuseen punktioon. En yleensä syö mitään muuta kuin D-vitskaa, sitten guuglettelin amerikka- ja brittiläisiä sivustoja ja tein sopivan yhteenvedon lisäravinteista. Ja lisäksi paljon kasviksia, hedelmiä, kauraa, kalaa. Hyvin vähän valkoista sokeria ja lihaa. Elimistön tulehdustila heikentää munisten laatua. Ja muniksien laatuun pitää alkaa vaikuttaa jo 3 kk ennen punktiota, koska munasolun sykli alkaa kolme kiertoa aiemmin. Terv. Sivusta lukeva Ivf:n valmistautuva

• Tykkää
Reactions: PumpuliNumpuli

Yhteistyössä