IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

vierailija
Varoitus: sisältää synkkää avautumista elämän vaikeudesta.

Olen jo liian vanha julkiselle puolelle (meni ihan vähän yli ikärajan 39,5v., kun lähettävä lääkäri hidasteli lähetteen kanssa). Asiasta ei auttanut valittaa. Harmittavan päiväntarkat rajat heillä, kun on kovasti ruuhkaa.

Oma lapsi omilla munasoluilla oli toiveissa. En osaa selittää miksi, mutta miehen kanssa tehdyllä yhteisellä päätöksellä lahjamunasolu/-alkio ei ole (nyt vielä, jos koskaan) vaihtoehto. Todella pitkään olen yrittänyt, siis yli vuosikymmenen ja mieskin on ehtinyt jo vaihtua tässä vuosien kuluessa.

Jo ollessani parikymppinen todettiin hiipuvat munasarjat verikokein. Olin useamman vuoden vakavasti sairaanakin sen jälkeen. Uskomatonta miten monta vuotta tässä on valunut hukkaan. Pahimmillaan julkisella puolella minulle naurettiin, ettei kaikkien tarvitse tehdä lapsia. Sellaiseen alistuu, kun ei muutenkaan ollut helppoa silloin.
Nyt minulla on ihana mies, joka tukee minua täysin.
Silti on nyt tyhjä olo.
Moikka!
Samanlainen tarina takana. Tosin sama mies kuvioissa. 2 ivf hoitoa ja 3 keskenmenoa takana. Endometrioosi ja ikää 40. Leikelty munasarjoja ja munatorvikin poistettu. IVF vaste oli huono vaikka solut laadukkaita. Luovuimme toivosta 2 vuotta sitten, mutta nyt olemme menossa lahjasoluhoitoon joulukuussa. Se ei tuntunut yhtään omalta ajatukselta pari vuotta sitten, mutta sitten kypsyi päätökseen. Mä ajattelen, että rakkaus voittaa. Ei aina tarvitse olla omat geenit.
Tsemppiä ja etähaleja. Tiedän niin tuon tunteen.
 
  • Tykkää
Reactions: PumpuliNumpuli
vierailija
Hyppään mukaan tähän keskusteluun, meillä ensimmäinen IVF meneillään, AMH noin 0,4 ja FSH vaihdellut 8-29 välillä, joten ryhdyttiin suoraan IVF heti ensikäynniltä.

Nyt menossa kp 10, kaksi ultraa takana ja folleja näkynyt yhteensä 6-8... Kaavana Flare Up, eli Zumenon ennen kuukautisia, sitten synarela ja menopur, menopur ensin 300 ja nyt 375. Huomenna seuraava ultra ja punktiota tähtäillään joko perjantaille (kp 14) tai seuraavan viikon alkuun.

Yllättävän ok:sti mennyt, olen ollut ihan tolkuttoman väsynyt ja nyt alkaa olemaan vatsassa vähän tukala olla, mutta ei mitään pahempaa.

Sormet ristissä, että tuo follimäärä vielä vähän kasvaisi...
Saako kysyä tuosta Zumenoninsta, eli mitä tekee ja tuleeko sivuoireita? Mulla tulossa ekaa kertaa lahjasoluhoitoon tuo lääke. Muut alkaakin olla tuttuja omista IVF hoidoista.
 
@Nato no höh, teillä on kyllä ollut tosi huonoa onnea :( toivottavasti ensi kierrosta pääsette siirtoon ja alkio selviää. Pitkältä se odotus kyllä tuntuu varmasti, varsinkin kun ootte jo muutenkin saaneet odotella näin kauan. Voimia!

@jonxu kiitokset tsempeistä! <3 onhan se toisaalta niin, että ei voi tietää jos vaikka nuo kolmepäiväiset ois laadultaan parempia kuin blastot. Tilastot sanoo että blastoista alkaa enemmän raskauksia, mutta tilastot ei aina kaikkea kerro.

@Calico ja @M4rianne77 tsemppiä teille piinailuun :) Teillä molemmilla jo pitkä matka takana, pidän peukkuja että tällä kertaa tärppäisi <3

Mäkin kävin tänään siirrossa taas kerran... nyt on se kolmepäiväinen matkassa mukana sitten. Viikonloppuna oli jotenkin tosi apeat tunnelmat, vähän toivoton fiilis. Nyt kuitenkin on jo hieman mieliala kohentunut, ja yritän parhaani mukaan vaan olla liikaa ajattelematta kaikkea ja stressaamatta. Ehkä tällä kertaa en edes ala testata niin aikaisin kuin viimeksi, ettei sitten tuu paha mieli jo ennen testipäivää jos ei ole tärpännyt. Saa nähdä, jaksanko odottaa...
 
  • Tykkää
Reactions: Nato
@Nato no höh, teillä on kyllä ollut tosi huonoa onnea toivottavasti ensi kierrosta pääsette siirtoon ja alkio selviää. Pitkältä se odotus kyllä tuntuu varmasti, varsinkin kun ootte jo muutenkin saaneet odotella näin kauan. Voimia!

@jonxu kiitokset tsempeistä! <3 onhan se toisaalta niin, että ei voi tietää jos vaikka nuo kolmepäiväiset ois laadultaan parempia kuin blastot. Tilastot sanoo että blastoista alkaa enemmän raskauksia, mutta tilastot ei aina kaikkea kerro.

@Calico ja @M4rianne77 tsemppiä teille piinailuun Teillä molemmilla jo pitkä matka takana, pidän peukkuja että tällä kertaa tärppäisi <3

Mäkin kävin tänään siirrossa taas kerran... nyt on se kolmepäiväinen matkassa mukana sitten. Viikonloppuna oli jotenkin tosi apeat tunnelmat, vähän toivoton fiilis. Nyt kuitenkin on jo hieman mieliala kohentunut, ja yritän parhaani mukaan vaan olla liikaa ajattelematta kaikkea ja stressaamatta. Ehkä tällä kertaa en edes ala testata niin aikaisin kuin viimeksi, ettei sitten tuu paha mieli jo ennen testipäivää jos ei ole tärpännyt. Saa nähdä, jaksanko odottaa...
kiitos tsempeistä! Jaksamista ja rutkasti onnea sun piinapäiviin myös:love:
 
Nyt tulee valitettavasti pelkkää ON.
Kävin polilla ultrassa ja siellähän ei näkyny asukasta pussissaan. Lääkäri sanoi, että olisi 7+1 joten siellä pitäisi näkyä sikiö jne. Tuulimuna siis.
Pyysin, että otetaan tyhjennys vasta ensi viikolla, koska meillä on sovittu viikonloppuna muutto! En tiedä toivonko, että alkaisi vuotaa itse, vai että tosiaan selviäisin ensi viikkoon. Vähän pelottaa se lääkkeillä tyhjennys, mulla on superkivuliaat menkat muutenkin, niin mitäköhän tuo mahtaa sit olla.

Toivottavasti nyt piinailijoilla on myötätuulet mukananne!
 
Nyt tulee valitettavasti pelkkää ON.
Kävin polilla ultrassa ja siellähän ei näkyny asukasta pussissaan. Lääkäri sanoi, että olisi 7+1 joten siellä pitäisi näkyä sikiö jne. Tuulimuna siis.
Pyysin, että otetaan tyhjennys vasta ensi viikolla, koska meillä on sovittu viikonloppuna muutto! En tiedä toivonko, että alkaisi vuotaa itse, vai että tosiaan selviäisin ensi viikkoon. Vähän pelottaa se lääkkeillä tyhjennys, mulla on superkivuliaat menkat muutenkin, niin mitäköhän tuo mahtaa sit olla.

Toivottavasti nyt piinailijoilla on myötätuulet mukananne!
Voi ei, oon niin pahoillani ❤
 
  • Rakkaus
Reactions: janitainen
@janitainen mä olen tosi pahoillani!! Itsekin juuri tuon kävin läpi 2 vk sitten samana päivänä 7+1 mulla todettiin tuulimuna. Mä en ollut yllättynyt, koko ajan oli tunne ettei kaikki ole kuten pitää, muttei sitä helpommaksi tehnyt. Voimia sulle tähän. Itsellänikin vielä ihan kesken asian käsittely, en ole toipunut henkisesti, fyysisesti kyllä.
(täällä ihanastion otettu osaa ja Tupsulit ja @Nato kommentoitte hyvin rohkaisevasti kiitos siitä). Janitaiselle voimia tähän kaikkeen <3 :(
 
  • Rakkaus
Reactions: janitainen
Nyt tulee valitettavasti pelkkää ON.
Kävin polilla ultrassa ja siellähän ei näkyny asukasta pussissaan. Lääkäri sanoi, että olisi 7+1 joten siellä pitäisi näkyä sikiö jne. Tuulimuna siis.
Pyysin, että otetaan tyhjennys vasta ensi viikolla, koska meillä on sovittu viikonloppuna muutto! En tiedä toivonko, että alkaisi vuotaa itse, vai että tosiaan selviäisin ensi viikkoon. Vähän pelottaa se lääkkeillä tyhjennys, mulla on superkivuliaat menkat muutenkin, niin mitäköhän tuo mahtaa sit olla.

Toivottavasti nyt piinailijoilla on myötätuulet mukananne!
Voi ei.. mä oon niin pahoillani! Jaksamista ❤
 
  • Rakkaus
Reactions: janitainen
Vierailija
Heippa kaikille! :)

Kirjoittelen suoraan tänne, kun koen enimmäkseen kuuluvani tähän ryhmään. En edes tiedä miksi kirjoitan, mutta varmaankin vertaistukea kaipaan jossain määrin.

Olen siis 38.vuotias ja meillä yritystä on takana vasta puolisen vuotta. Itsellä todettu aikanaan pco ja siksi hakeuduin jo muutaman kuukauden yrityksen jälkeen yksityiselle gynelle kun ikääkin jo on. Nyt menossa siis kuudes kierto ja apuna jo toista kiertoa Letrozole ja Bemfola. Ensimmäinen kierto näiden kanssa ei tuottanut toivottua tulosta, mutta tämä kierto on jo varsin lupaava. :) Viime viikolla oli kontrolliultra kp13, jossa näkyi kolme johtofollikkelia, yksi vasemmalla 16mm ja kaksi 15mm oikealla. Siinä sitten hetki tuumailtiin, että uskalletaanko hoitoa jatkaa, mutta kolmoisraskauden riski nähtiin hyvin pieneksi omalla historiallani, joten riski otettiin. Kp14 pistin ovitrellen ja ovulaatio osui sunnuntaille. Ja olikin varsinainen superovulaatio kaikista oireista päätelleen. Nyt tässä sitten jännitellään ja toivotaan parasta. Tosin epätoivo tuntuu iskeneen jo nyt syystä tai toisesta...

Tämän kierron jälkeen otetaan vähän huilia ja lähete julkiselle puolelle lähtee. Mennään julkiselle sitten suoraan ivf:ään jos ei nyt tässä kierrossa onnistu. Toki ensin on hieman tutkimuksia jne. Mietin tässä vain, että kuinka rankkaa se ivf sitten onkaan, kun jo nyt Bemfolat ovat aiheuttaneet aivan mahdottoman väsymyksen joka jatkuu nyt jo toista viikkoa. Samoin ovitrellen ja tuon ovulaation jälkeen olo on ollut kuin jyrän alle jääneellä. Koko selkää ja lantion aluetta särkee. Ei edes huvita lähteä kuntosalille tällä fiiliksellä... Onko teillä muilla ollut samanlaiset oireet näistä lääkkeistä?

Tsemppiä teille kaikille ja kiva jos joku jaksaa vastailla! :)
 
Heippa kaikille!

Kirjoittelen suoraan tänne, kun koen enimmäkseen kuuluvani tähän ryhmään. En edes tiedä miksi kirjoitan, mutta varmaankin vertaistukea kaipaan jossain määrin.

Olen siis 38.vuotias ja meillä yritystä on takana vasta puolisen vuotta. Itsellä todettu aikanaan pco ja siksi hakeuduin jo muutaman kuukauden yrityksen jälkeen yksityiselle gynelle kun ikääkin jo on. Nyt menossa siis kuudes kierto ja apuna jo toista kiertoa Letrozole ja Bemfola. Ensimmäinen kierto näiden kanssa ei tuottanut toivottua tulosta, mutta tämä kierto on jo varsin lupaava. Viime viikolla oli kontrolliultra kp13, jossa näkyi kolme johtofollikkelia, yksi vasemmalla 16mm ja kaksi 15mm oikealla. Siinä sitten hetki tuumailtiin, että uskalletaanko hoitoa jatkaa, mutta kolmoisraskauden riski nähtiin hyvin pieneksi omalla historiallani, joten riski otettiin. Kp14 pistin ovitrellen ja ovulaatio osui sunnuntaille. Ja olikin varsinainen superovulaatio kaikista oireista päätelleen. Nyt tässä sitten jännitellään ja toivotaan parasta. Tosin epätoivo tuntuu iskeneen jo nyt syystä tai toisesta...

Tämän kierron jälkeen otetaan vähän huilia ja lähete julkiselle puolelle lähtee. Mennään julkiselle sitten suoraan ivf:ään jos ei nyt tässä kierrossa onnistu. Toki ensin on hieman tutkimuksia jne. Mietin tässä vain, että kuinka rankkaa se ivf sitten onkaan, kun jo nyt Bemfolat ovat aiheuttaneet aivan mahdottoman väsymyksen joka jatkuu nyt jo toista viikkoa. Samoin ovitrellen ja tuon ovulaation jälkeen olo on ollut kuin jyrän alle jääneellä. Koko selkää ja lantion aluetta särkee. Ei edes huvita lähteä kuntosalille tällä fiiliksellä... Onko teillä muilla ollut samanlaiset oireet näistä lääkkeistä?

Tsemppiä teille kaikille ja kiva jos joku jaksaa vastailla!
Hei. En osaa sulle noista lääkkeistä sanoa, mutta tuli mieleen että onko teillä mieheltä otettu jo näytettä? Meillä nimittäin kävi niin, että luulin koko ajan minussa olevan vian ja laukoin yksityisellä ja söin hormoneja jne. Sitten vasta vuoden yrittämisen jälkeen saatiin julkiselle lähete ja vasta silloin selvisi, että miehessä vika. Jos oltais aiemmin tajuttu testata mies niin oltais varmaan päästy aiemmin hoitoihin. Ihan näin vinkkinä :)
 
vierailija
Hei. En osaa sulle noista lääkkeistä sanoa, mutta tuli mieleen että onko teillä mieheltä otettu jo näytettä? Meillä nimittäin kävi niin, että luulin koko ajan minussa olevan vian ja laukoin yksityisellä ja söin hormoneja jne. Sitten vasta vuoden yrittämisen jälkeen saatiin julkiselle lähete ja vasta silloin selvisi, että miehessä vika. Jos oltais aiemmin tajuttu testata mies niin oltais varmaan päästy aiemmin hoitoihin. Ihan näin vinkkinä
Juu tämä miehen testi tehdään nyt sitten jos ja kun lähete menee julkiselle puolelle. Eli se tutkitaan seuraavaksi ja musta lisää labroja myös.
 
  • Tykkää
Reactions: jonxu
@Liiby ja @janitainen olen pahoillani <3 Erittäin harmillisia uutisia. Onneksi aina joku onnistuu ja pääsee "eteenpäin". Toivottavasti teillä tärppää uudelleen mahdollisimman pian, kun elimistö jo on päässyt raskaudesta jyvälle. Täällä viimeinen taukokierto toivottavasti meneillään. Nappasin LH-piikin viime kierrossa, mut menkat oli taas 10 vrk ja erittäin runsaat. Olen alkanut miettiä, onko mulla adenomyoosi tai joku muu syy tuon järkyn vuodon taustalla. Endoa ei ole tutkittu eikä todettu, kohdussa ei ole ainakaan isompaa myoomaa tai muuta näkynyt. Viimeinen alkionsiirto nyt joulukuussa ja en halua enää IVF:aa, siihen tulokseen olen nyt tullut. Tyroksiini on vaikuttanut väsymykseen vähentävästi, toivottavasti kiertoakin tasaa. Rautaa yritän ottaa joka päivä, mut mun ferritiini kasvaa NIIN hitaasti, nyt oli 39, noussut kevään 16 hivenen. Tuo vuoto varmasti syypää ferritiinin nihkeään nousuun. Olenhan periaatteessa syönyt rautaa vuosia, mutta tässä tulos... Kerroin työterveyslääkärille, niin ei oikein kommentoinut mitään ja asun niin perähikiällä, ettei täällä saa suoneen rautaa edes yksityispuolella. Jos tämä seuraava siirto ei tärppää, laitan kierukan, me ei kuitenkaan voida tulla raskaaksi ilman luovutettuja siittiöitä, joten se olis sit lopullinen juttu.
 
@janitainen voi ei :cry: ei oo kyllä nyt näköjään onnea matkassa teilläkään :( voimia tulevaan, toivottavasti tyhjennys menisi hyvin eikä tuu mitään komplikaatioita.

Täällä on varmaan mun lisäksi joitakin joille on tehty useita tuloksettomia alkionsiirtoja (ei edes kemiallista raskautta tai keskenmenoa)... onko teille tehty mitään tutkimuksia miksei alkio kiinnity? Aloin jo miettiä, että jos nytkään ei raskaus ala (oon vähän pessimistinen näiden tuloksettomien siirtojen jälkeen), niin kuinka kauan näin jatketaan ilman että mitään tutkitaan... ja tutkitaanko julkisella (HUSissa) mitään ylipäätään? Olisin valmis menemään omalla kustannuksella yksityiselle tutkimuksiin, koska aika paljon rasittaa nämä turhat siirrot ilman tuloksia. Aika kallistahan se on, mutta jos edes jotain selviää niin se olisi sen arvoista...
 
@janitainen mä olen tosi pahoillani!! Itsekin juuri tuon kävin läpi 2 vk sitten samana päivänä 7+1 mulla todettiin tuulimuna. Mä en ollut yllättynyt, koko ajan oli tunne ettei kaikki ole kuten pitää, muttei sitä helpommaksi tehnyt. Voimia sulle tähän. Itsellänikin vielä ihan kesken asian käsittely, en ole toipunut henkisesti, fyysisesti kyllä.
(täällä ihanastion otettu osaa ja Tupsulit ja @Nato kommentoitte hyvin rohkaisevasti kiitos siitä). Janitaiselle voimia tähän kaikkeen <3
Miten sulla meni se tyhjennys? Olitko osastolla? Lähtikö vuotamaan ihan hyvin, ja minkä aikaa sulla meni jälkivuodossa - paitsi siitähän on siis vasta 2 vkoa?
Minuu vähän jännittää, et jos tää nyt rupeekin vuotamaan itsekseen. Välillä tuntuu et saan menkatkin alkamaan ajatuksen voimalla. Nyt kun pelkään et toi vuoto alkaa just pahimmoilleen muuton aikana, niin... Mutta pääasia, että tulee kaikki ulos, ja lähtisi kierto normalisoitumaan mahd. pian.

Tsemppiä sulle toipumiseen! Saa nähdä mikä meidän tulevaisuus on (en siis tarkoita, että oltas eroamassa :)).
 
Heippa kaikille!

Kirjoittelen suoraan tänne, kun koen enimmäkseen kuuluvani tähän ryhmään. En edes tiedä miksi kirjoitan, mutta varmaankin vertaistukea kaipaan jossain määrin.

Olen siis 38.vuotias ja meillä yritystä on takana vasta puolisen vuotta. Itsellä todettu aikanaan pco ja siksi hakeuduin jo muutaman kuukauden yrityksen jälkeen yksityiselle gynelle kun ikääkin jo on. Nyt menossa siis kuudes kierto ja apuna jo toista kiertoa Letrozole ja Bemfola. Ensimmäinen kierto näiden kanssa ei tuottanut toivottua tulosta, mutta tämä kierto on jo varsin lupaava. Viime viikolla oli kontrolliultra kp13, jossa näkyi kolme johtofollikkelia, yksi vasemmalla 16mm ja kaksi 15mm oikealla. Siinä sitten hetki tuumailtiin, että uskalletaanko hoitoa jatkaa, mutta kolmoisraskauden riski nähtiin hyvin pieneksi omalla historiallani, joten riski otettiin. Kp14 pistin ovitrellen ja ovulaatio osui sunnuntaille. Ja olikin varsinainen superovulaatio kaikista oireista päätelleen. Nyt tässä sitten jännitellään ja toivotaan parasta. Tosin epätoivo tuntuu iskeneen jo nyt syystä tai toisesta...

Tämän kierron jälkeen otetaan vähän huilia ja lähete julkiselle puolelle lähtee. Mennään julkiselle sitten suoraan ivf:ään jos ei nyt tässä kierrossa onnistu. Toki ensin on hieman tutkimuksia jne. Mietin tässä vain, että kuinka rankkaa se ivf sitten onkaan, kun jo nyt Bemfolat ovat aiheuttaneet aivan mahdottoman väsymyksen joka jatkuu nyt jo toista viikkoa. Samoin ovitrellen ja tuon ovulaation jälkeen olo on ollut kuin jyrän alle jääneellä. Koko selkää ja lantion aluetta särkee. Ei edes huvita lähteä kuntosalille tällä fiiliksellä... Onko teillä muilla ollut samanlaiset oireet näistä lääkkeistä?

Tsemppiä teille kaikille ja kiva jos joku jaksaa vastailla!
Voin kertoa vaan oman kokemuksen IVF:stä, mulla ei kylläkään ns. mitään vikaa, eli en osaa sanoa vaikuttaako PCO jotenkin tms.
Mulla ei mitenkään superisolla annoksella ollut hormonit, vaikka olin 38 v. kaikkiaan taisi soluja tulla 9, joista 7 kypsää ja 5 hedelmöittyi (kahteen yritettiin ICSI mutta munasolut räjähti).
Se kasvatushormoni ei mielestäni vaikuttanut erikoisemmin, ne jarrupiikit ikävästi kirveli, ja niiden pistäminen alkoi loppua kohden inhottaa. Tosin lopussa opin tekniikan niiden pistämiseen.
En muista, että irrotuspiikkikään olisi saanut oloa mitenkään superpahaksi. Kerran aiemmin inssiä varten kyllä nipisti ihan jonkin verran.
Itse IVF ei sattunut, sain lääkettä suoneen (ja huomasin, että pisti pään hieman höttöiseksi). Sen illan oli vatsa hieman arka, ja käveleminen hieman hankalaa (käytin kyllä miehen kanssa koirat sinä iltana). Kävin muistaakseni tiistaina punktiossa, ja perjantaina oli siirto, niin silloin oli vielä vasen munasarja laajentuneena. Eli piti ottaa rauhallisesti.

Mitäköhän muuta...Kysy jos tulee jotain mieleen :) Toivottavasti pääsette julkiselle nopeasti hoitoon, niin ehtisit tarvittaessa vaikka jopa 2 IVF tehdä (riippuen miten soluja tulee).
 
Kiitos kaikille <3
Nyt kuvittelen jo hieman näkeväni valoa tunnelin päässä, vähän ne kivut pelottaa. Meinaan jo menkkojen ekan päivän aikaan pyörtyä kivusta, niin... Mutta katsotaan jos tämä kokemus oli jopa sinänsä positiivinen, että mies haluaisi minun vielä kokeilevan. Sinänsä uskon kyllä, että (lähes) kaikella on tarkoituksensa.

@Tuutikki84 muistelen, että @Domi kävi Helsingissä(?) siinä kohdun raaputuksessa, ja sen myötä itseasiassa tulikin luomusti raskaaksi. En vaan muista, että mikä se paikka oli. Mutta Domi taidat välillä palstalla pyörähtää?
(Hän on myös täältä idästä, joten varta vasten meni siihen toimenpiteeseen sinnepäin.)
Eihän tuo suoranaisesti ollut sitä, mitä kysyit, mutta?
 
  • Rakkaus
Reactions: Tuutikki84
vierailija
Voin kertoa vaan oman kokemuksen IVF:stä, mulla ei kylläkään ns. mitään vikaa, eli en osaa sanoa vaikuttaako PCO jotenkin tms.
Mulla ei mitenkään superisolla annoksella ollut hormonit, vaikka olin 38 v. kaikkiaan taisi soluja tulla 9, joista 7 kypsää ja 5 hedelmöittyi (kahteen yritettiin ICSI mutta munasolut räjähti).
Se kasvatushormoni ei mielestäni vaikuttanut erikoisemmin, ne jarrupiikit ikävästi kirveli, ja niiden pistäminen alkoi loppua kohden inhottaa. Tosin lopussa opin tekniikan niiden pistämiseen.
En muista, että irrotuspiikkikään olisi saanut oloa mitenkään superpahaksi. Kerran aiemmin inssiä varten kyllä nipisti ihan jonkin verran.
Itse IVF ei sattunut, sain lääkettä suoneen (ja huomasin, että pisti pään hieman höttöiseksi). Sen illan oli vatsa hieman arka, ja käveleminen hieman hankalaa (käytin kyllä miehen kanssa koirat sinä iltana). Kävin muistaakseni tiistaina punktiossa, ja perjantaina oli siirto, niin silloin oli vielä vasen munasarja laajentuneena. Eli piti ottaa rauhallisesti.

Mitäköhän muuta...Kysy jos tulee jotain mieleen Toivottavasti pääsette julkiselle nopeasti hoitoon, niin ehtisit tarvittaessa vaikka jopa 2 IVF tehdä (riippuen miten soluja tulee).
Kiitos että jaksoit vastailla, vaikka teillä on ollut surua!

Uskoisin että varsin pian päästään julkiselle, kun olen käynyt nyt gynellä, joka on erikoistunut lapsettomuuteen ja on meillä myös julkisella puolella töissä. Eli varmaan on puoltamassa meidän nopeaa hoitoon pääsyä. Jutteli jo, että voisi ensimmäisen ivf:n yrittää mahdollisesti jo toukokuulle ennen polin kesäsulkua.

Mitä tulee noihin hormonihoitoihin, niin mulla oma kroppa on tuottanut onneksi kyllä ovulaatio suurimmassa osassa kiertoja, mutta kierrot ovat hieman pitkähköt, n. 30-35 päivää. Haluttiin nyt hieman buustata ja tehdä olosuhteet mahdollisimman otollisiksi. Esim. limakalvon paksuus oli ohuehko ilman bemfolaa, nyt oli 10 mm.

Mutta kiitos vastauksista! Voi olla että kysymyksiä tulee vielä ajan myötä lisää.
 
@janitainen voi ei, niin harmi lukea ettei raskaus nyt jatkunutkaan :( Voimia tulevaan..
@Tuutikki84 mones siirto teillä on? Meille tosiaan tehtiin julkisella 13 siirtoa, aina niin hyvään ja lupaavaan jajaja tilanteeseen, kaikki oli aina hyvin, mitään syytä ei miksi ei.. jepjep.. (no siis 1 kemiallinen oli joskus, sekin kyllä alkoi vuotaa jo ennen testipäivää tukilääkkeistä läpi, niin kun mulla aina, testin tein vaan kun kerran pitää, et ennen ku veden vitutus kännit, no jäi sinä päivänä juomatta mut..) Ei siis todellakaan tutkittu mitään eikä oikein kokeiltukkaan, esim. kortisonia tai mitään, kun niistä ei kuulemma näyttöä ole ja plaaplaa, gonepeptylin taisin lopulta saada, mut sitäkin kerkisin ite jo aijemmin kysellä.. Vuodet 2013 (sillon "kevyitä hoitoja") - oliskos se sit mennyt 2017 kevääseen oltiin siis julkisella, sit vaan heihei.. Sit mentiin yksityiselle Lappeenrantaa Mehiläiseen, kun täällä meillä ei oo yksityistä.. Jossa sitä kohdun raapaisua siis meillä käytettiin ihan vaan kiinnittymiseen apuna "varoilta" parissa siirrossa, näistä 1 oli ensimmäinen melkein oikea plussa, sekin alkoi toki tuhruta nopeeta ja oli lopulta tuulimuna. Mutta sit 2018 lopulla tuli uutena, ekana suomessa (nyt varmaan voi jo muutkin tehä) mehiläiselle (mutta sillon vasta Helsinkiin) uusi "testi".. Nata-testi (joka siis tutkitaan ranskassa) Meille sit tehtii se sekä Ready (tutkitaan virossa). Readyssä tutkitaan sitä "aikaikkunaa" että onko siirto aika oikea. Ja se Nata, noh ihan en edelleenkään tiiä mitä kaikkea siinä tutkitaan, mutta just et onko jotain "tappajasoluja"/hylkimistä ym. Mutta just siitä ekan kerran ikinä sain "jonkinlaisen vastauksen".. Tulos oli et: kohdunlimakalvolla on immunologinen aliaktivaatio ???? Joo siis ihan hepreaa... eikä sitä oo mulle varsinaisesti sen tarkemmin avattu, kun en ees oo sen jälkeen hoitavaa lääkäriäni nähnyt (ja siis hän ei ees tehnyt testiä vaan sai tuloksen sieltä helsingistä) Mutta sit sieltä ranskasta tuli "hoito ohjeet" mitä kannattaa siirrossa tehdä ja meille yhtenä oli se raapaisu (yhtenä seksi!!! Kyllä olis lääkärin määräyksestä pitänyt ennen ja jälkeen siirron, vaikka siis täyslääkkeelliseen siirtävät, eli oma toiminta ajettu alas) että siemenneste sisältää jotain entsyymejä tai jotain joka voi limakalvoa ööh, mitenhän se nyt olikaan noh, jotenkin auttaa kuitenkin .. Minun piti lomareissun jälkeen seuraavista menkoista sit soitella että suunnitellaan meidän vika siirto, mutta kuten @janitainen mainitsi raskauduinkin "luomusti"!!! Siitä testejen jälkeisestä kierrosta.. heittomerkeissä luomusti, koska en jaksa uskoa sattumaan että 18 siirrosta (+ kymmenistä luomumahdollisuuksista siinä lähes 7 vuoden yrityksen aikana) ainut kiinnittyminen oli raapaisun jälkeen ja sit tämän (siis se raapaisuhan on siis sama juttu otetaan pala limakalvolta, siirtoihin liittyen sitä ei vaan mihinkään lähetellä) Meille siis tuntui se skratsing/raapaisu olevan se avain, kaikkialla sitä ei kai käytetä (siis edes yksityisellä). Mutta todellakin suosittelen testeihin menemään jos vain mahdollista.. tsemppiä
 
Viimeksi muokattu:
@janitainen mä myös pelkäsin vuotoa ja kipua etukäteen kivuliaiden menkkojen vuoksi. Sain lääkkeet kotiin tyhjennystä varten, mutta jäätiin aluksi odottamaan, koska mullahan oli lääkkeellisen kierron pas, jossa kaikki tukilääkkeet. Lopetin lääkkeet ultrapäivänä ja jo seuraavana päivänä kun kokeilin kohdunsuuta, se oli tullut alas ja sitte vielä enemmän ja kolmantena päivänä vuoto alkoi ihan itse ja kaikki tuli ulos silloin pyhäinpäivänä aihepiiriin sopien. Se meni helposti. Vuoto oli kyllä kova, yllättävän kova, sikiöpussi kokonaisena ja monta kertaa pitkiä limakalvoja ja kiinteitä klönttejä. Kun kaikki tuli ulos (meni noin neljä tuntia) vuoto muuttui hillityksi ja jatkui kuukautismaisena vuotona viikon ja oli siinä. Kipuja ei yllättäen ollut. Otin kyllä vuodon alkaessa panadolia 1 gr ja ibuprofeiinia 400 mg mutten tuntenut mitään kipua. Odotin sen suhteen pahempaa.
Henkinen puoli on niin ja näin. Ekalla viikolla saatoin vaan alkaa itkeskellä, sitten satunnaisemmin. Sen jälkeen on nyt vain yleisesti näköalaton ja masentunut olo.

Luomuraskaus on äärimmäisen epätodennäköinen, olen saanut luomuna pelkkiä kemlallisia. Viimeinen alkio on samaa laatua kuin tämä enkä enää henkisesti jaksa hoitoa ja tällaista masennusta. 1 lapsi meillä on ivf:n tuoresiirrosta ja sen alkion laatu oli parempi kuin tämän tuulimunan aiheuttaneen ja tuon vielä jäljellä olevan. En usko vaan sen mahdollisuuksiin. Paskat munasolut, huono laatu.. meillä tuli aikoinaan hoidossa 15 follikkelia, jotka valtaosin oli tyhjiä. Oli vain 6 munasolua, 1 ei hedelmöittynut ollenkaan, 5 hedelmöittyi, 2 oli niistä epänormaalia ja roskiin, 3 jatkoi matkaa, joista 1 hyvä ja se tuoresiirtoon, plussa ja vauva. 2 heikompaa pakkaseen, joista nyt yhden siirrossa tuulimuna. Luomusti pelkkiä biokemiallisia, en edes ole varma monta. Mulla endo ja uskon siis että munasoluni vain ovat paskoja ja tuotan kerran viidessä vuodessa yhden hyvän kelvollisen, mutta mikä on todennäköisyys että just silloin on siittiöt vartomassa. Nyt olen jo 38 v ja amh on jo laskenut siitä mitä ivf-hoidon aikaan 5 v sitten, joten juna on jo mennyt..
 
@janitainen todella harmittaa puolestasi, voimia koitokseen.

Tuohon kohdun raapaisuun/scratchingiin menin nyt minäkin ennen tätä toista ivf kierrosta. Meilläkään ei ole 2018 kesän keskenmenon jälkeen ollut ainoatakaan haamua saati plussaa missään muodossa. Se on mietityttänyt ja epäilyttänyt miksi mikään inseminaatio ei auta tai siirretty alkio ei kiinnity. Pregnyliä pistelen vielä 14.11., joten testata saa vasta 21.11. Veritestiä ei oteta ilm tuo pregnyl vääristää tuloksen?
On kyllä kovat paineet, kun tuntuu että "kaikki keinot" ovat nyt käytössä ja jos taaskaan ei mitään...
Pregnyl sekä Cyclogest turvottavat ja aikaansaavat ihme tuntemuksia alavatsalla, siitä lähtee mieli helposti kehittelemään raskausoireita jne.
 
@Domi huh, oot kyllä kulkenut pitkän matkan lapsettomuushoidoissa! Vähän itseä hävettää tää oma valitus, koska meillä oli nyt "vasta" neljäs alkionsiirto. Onneksi oli niin paljon alkioita, että vielä mennään ensimmäisen ivf-hoidon tuottamilla alkioilla, eikä oo tarvinnut lähteä uudelle hoitokierrokselle.

Mutta on kyllä hurjaa, miten paljon alkionsiirtoja olet joutunut käymään läpi! Julkisella siis ei näköjään oikein mitään muuta tehdä alkion kiinnittymisen eteen, kuin pidetään peukkuja ja se siitä... eli just niinkuin ajattelinkin, tutkimukset pitänee teettää yksityisellä puolella. Mullekaan ei ole Gonapeptyliä edes ehdotettu kertaakaan, enkä tiedä saanko vaikka kysyisin ihan suoraan. Miksiköhän, jos kerran siitä ei haittaakaan ole? Itse se pitää kuitenkin maksaa, joten ei luulisi olevan rahasta kiinni...

Aika paljon tutkimuksia olisi tosiaan, ja en ollut kuullut tosta Ready-testistä. Onkohan se vähän samanlainen kuin Era-testi, jossa käsittääkseni tutkitaan myös kohdun "aikaikkunaa" eli mikä olisi oikea aika siirtää alkio? Dextralla ainakin pääsisi siihen testiin. Nata-testistäkin oon jostain lukenut, mutta en löytänyt lapsettomuusklinikoiden sivuilta mitään tietoa siitä. Era-testillä ois hintaa 850 euroa, muiden hintoja en löytänyt ollenkaan kun ei niistä oikein tietoa suomenkielisillä sivuilla ole. Harmillista, miten hankalaa on löytää tietoa näistä testeistä, mutta johtuisko sitten siitä kun ne on vielä aika uusia.

Tuo kohdun raapaisu kiinnostaa myös, sitä vois kyllä kokeilla, jos ei tästä siirrosta ala raskautta (nyt on pp4, iik). Näköjään se ainakin joskus toimii :) Ihan mieletöntä, että kaikkien alkionsiirtojen jälkeen raskauduit lopulta luomusti, joten varmasti tolla kohdun raapaisulla oli siinä iso vaikutus!

Mä laskeskelin, että tänään olisi alkion "normaalin" aikataulun mukaan kiinnittymispäivä (kolmepäiväinen alkio + neljä päivää siirrosta, ja yleensä alkio kiinnittyy n. 7 päivää hedelmöityksestä)... pieniä menkkamaisia jomotuksia ollut välillä, sellaisia lyhytaikaisia. Saa nähdä myöhemmin, kertooko ne mistään vai ei. Luget ei oo tällä kertaa vaikuttaneet kovinkaan paljon, kun annostuskin on pienempi. Tai sitten ne oli ne Progynovat, jotka toi ikävimmät oireet? Joka tapauksessa fiilis on ollut koko tän viikon jotenkin oudon hyvä, ja pirteä. Ei yhtään oo sellaista masistelua ja mielialanvaihtelua, kuin mitä lääkkeellisissä kierroissa oli! (Ja jos taas tulee nega, niin tämä tietää sitä, että tiputaan taas korkealta ja kovaa...:oops: )
 
@Domi huh, oot kyllä kulkenut pitkän matkan lapsettomuushoidoissa! Vähän itseä hävettää tää oma valitus, koska meillä oli nyt "vasta" neljäs alkionsiirto. Onneksi oli niin paljon alkioita, että vielä mennään ensimmäisen ivf-hoidon tuottamilla alkioilla, eikä oo tarvinnut lähteä uudelle hoitokierrokselle.

Mutta on kyllä hurjaa, miten paljon alkionsiirtoja olet joutunut käymään läpi! Julkisella siis ei näköjään oikein mitään muuta tehdä alkion kiinnittymisen eteen, kuin pidetään peukkuja ja se siitä... eli just niinkuin ajattelinkin, tutkimukset pitänee teettää yksityisellä puolella. Mullekaan ei ole Gonapeptyliä edes ehdotettu kertaakaan, enkä tiedä saanko vaikka kysyisin ihan suoraan. Miksiköhän, jos kerran siitä ei haittaakaan ole? Itse se pitää kuitenkin maksaa, joten ei luulisi olevan rahasta kiinni...

Aika paljon tutkimuksia olisi tosiaan, ja en ollut kuullut tosta Ready-testistä. Onkohan se vähän samanlainen kuin Era-testi, jossa käsittääkseni tutkitaan myös kohdun "aikaikkunaa" eli mikä olisi oikea aika siirtää alkio? Dextralla ainakin pääsisi siihen testiin. Nata-testistäkin oon jostain lukenut, mutta en löytänyt lapsettomuusklinikoiden sivuilta mitään tietoa siitä. Era-testillä ois hintaa 850 euroa, muiden hintoja en löytänyt ollenkaan kun ei niistä oikein tietoa suomenkielisillä sivuilla ole. Harmillista, miten hankalaa on löytää tietoa näistä testeistä, mutta johtuisko sitten siitä kun ne on vielä aika uusia.

Tuo kohdun raapaisu kiinnostaa myös, sitä vois kyllä kokeilla, jos ei tästä siirrosta ala raskautta (nyt on pp4, iik). Näköjään se ainakin joskus toimii Ihan mieletöntä, että kaikkien alkionsiirtojen jälkeen raskauduit lopulta luomusti, joten varmasti tolla kohdun raapaisulla oli siinä iso vaikutus!

Mä laskeskelin, että tänään olisi alkion "normaalin" aikataulun mukaan kiinnittymispäivä (kolmepäiväinen alkio + neljä päivää siirrosta, ja yleensä alkio kiinnittyy n. 7 päivää hedelmöityksestä)... pieniä menkkamaisia jomotuksia ollut välillä, sellaisia lyhytaikaisia. Saa nähdä myöhemmin, kertooko ne mistään vai ei. Luget ei oo tällä kertaa vaikuttaneet kovinkaan paljon, kun annostuskin on pienempi. Tai sitten ne oli ne Progynovat, jotka toi ikävimmät oireet? Joka tapauksessa fiilis on ollut koko tän viikon jotenkin oudon hyvä, ja pirteä. Ei yhtään oo sellaista masistelua ja mielialanvaihtelua, kuin mitä lääkkeellisissä kierroissa oli! (Ja jos taas tulee nega, niin tämä tietää sitä, että tiputaan taas korkealta ja kovaa... )
Meillä määrättiin tuo gonapeptyl automaattisesti yksityisellä kiinnittymisen tukemiseen, julkisella ei ehdotettu mutta pyysin reseptin. Siellä lääkäri kirjoitti ilman vastaan sanomista. Mut näköjään näistä pitää ite tietää jotain että osaa pyytää..
 
vierailija
@Liiby ja @janitainen olen pahoillani <3 Erittäin harmillisia uutisia. Onneksi aina joku onnistuu ja pääsee "eteenpäin". Toivottavasti teillä tärppää uudelleen mahdollisimman pian, kun elimistö jo on päässyt raskaudesta jyvälle. Täällä viimeinen taukokierto toivottavasti meneillään. Nappasin LH-piikin viime kierrossa, mut menkat oli taas 10 vrk ja erittäin runsaat. Olen alkanut miettiä, onko mulla adenomyoosi tai joku muu syy tuon järkyn vuodon taustalla. Endoa ei ole tutkittu eikä todettu, kohdussa ei ole ainakaan isompaa myoomaa tai muuta näkynyt. Viimeinen alkionsiirto nyt joulukuussa ja en halua enää IVF:aa, siihen tulokseen olen nyt tullut. Tyroksiini on vaikuttanut väsymykseen vähentävästi, toivottavasti kiertoakin tasaa. Rautaa yritän ottaa joka päivä, mut mun ferritiini kasvaa NIIN hitaasti, nyt oli 39, noussut kevään 16 hivenen. Tuo vuoto varmasti syypää ferritiinin nihkeään nousuun. Olenhan periaatteessa syönyt rautaa vuosia, mutta tässä tulos... Kerroin työterveyslääkärille, niin ei oikein kommentoinut mitään ja asun niin perähikiällä, ettei täällä saa suoneen rautaa edes yksityispuolella. Jos tämä seuraava siirto ei tärppää, laitan kierukan, me ei kuitenkaan voida tulla raskaaksi ilman luovutettuja siittiöitä, joten se olis sit lopullinen juttu.
Sekoitan maltofer 50mg Fe*** ja Ramavittia. Siis kaadan pullon ramavitin sekaan. Otan päivittäin illlalla 15ml. Lisäksi raskausvitamiinissa on vähän tautaa. Rauta noussut 10 yksikköä kuussa.
 

Yhteistyössä