Itsetehdyt joululahjat ketju

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
xd
On muuten aika lähellä ettei lävähdä jouluvalot ikkunaan.
Mä haluun tehdä taas vaikka mitä.
Ostatteko joka vuosi uudet korit lahjoille vai miten olette ratkaisseet tämän?
Itselläni on ollut koreja, kertakäyttölautasia (joulusia tietenkin).
 
Voi mä olisin aivan otettu jos joku tekis mulle noita virkattuja tähtiä ja vaikka enkeleitäkin. Laittaisin ruokatilan kappoihin niitä koristeeksi. Ne on aivan upeita :)

Lisään vielä, että tein kahdellu nuorimmaiselleni säärystimet. Nyt tuo 4. luokkalainen vihjaili haluavansa pitkävartiset (polveen asti ) villasukat. Isommalle tytölle (6 lk ) tein kämmekät, kun hän toivoi niitä.
 
Viimeksi muokattu:
"Vieras"
Meillä ei lahjota edes lähisuvun kesken eli lahjoja hankin vain lapselle. Jouluviemisinä kukkien ja konvehtien sijasta olen vienyt hedelmäkakkuja ja itse tehtyjä villasukkia. Saajat ovat kiittäneet tyytyväisinä tai sitten ovat hyviä näyttelemään...
Joulukortteihin teen tulevaksi jouluksi virkattija lumitähtiä, muutama pitäisi vielä virkata.
 
[QUOTE="vieras";27221923]Siinä on just se pointti, että niitä koristeita kannattaa tehdä VAIN niille jotka niitä pyytää. Niille jotka ei erikseen pyydä, kannatta amieluummin antaa jotain muuta.[/QUOTE]

Voihan sitä sanoa oman toiveenkin...
 
"nenna"
Ei oikein onnistunu mun paholaisen hillo :( Maku on hyvä, mutta se ei hyytyny yhtään :(
Pitää varmaan tehdä toinen satsi vähän eri tavalla, jos sitä sitten kehtais antaa jollekin.
 
[QUOTE="nenna";27228390]Ei oikein onnistunu mun paholaisen hillo :( Maku on hyvä, mutta se ei hyytyny yhtään :(
Pitää varmaan tehdä toinen satsi vähän eri tavalla, jos sitä sitten kehtais antaa jollekin.[/QUOTE]

En ole koskaan tehnyt sitä. Katsoin googlella mitä se pitää sisällään. Monet hillot kiinteytyy jäähtyessään.
 
[QUOTE="nenna";27228390]Ei oikein onnistunu mun paholaisen hillo :( Maku on hyvä, mutta se ei hyytyny yhtään :(
Pitää varmaan tehdä toinen satsi vähän eri tavalla, jos sitä sitten kehtais antaa jollekin.[/QUOTE]

Tällä ohjeella olen tehnyt kymmeniä kertoja. Toivottavasti tästä on apua. Hillothan jäähtyessään kiinteytyvät.

Paholaisenhillo
Ainekset:
800 g tomaatteja
400 g punaisia paprikoita
2 isoa punaista chiliä (enemmänkin, jos tulisen ystävä)
(6-8 valkosipulin kynttä, valinnainen)
1 tl suolaa
mustapippuria maun mukaan, reilusti saa olla
(1 tl oreganoa/yrttitarha-sekoitusta, valinnainen)
1/2 dl etikkaa
1 pkt Dansukker Hillo-marmeladisokeria

Leikkaa tuoreisiin tomaatteihin ristiviillot ja pane ne 30–60 sekunniksi kiehuvaan veteen. Valuta vesi pois ja jäähdytä tomaatit kylmän juoksevan veden alla. Irrota kuoret, leikkaa tomaatit lohkoiksi ja poista kovat kantaosat, poista myös osa vetisistä siemenosista. Pane tomaattilohkot paistokasariin/kattilaan. Halkaise pestyt paprikat ja chilit, poista siemenet ja silppua puolikkaat. Murskaa kuoritut valkosipulin kynnet. Lisää silput, pippuri ja suola kattilaan. Anna kiehua puolisen tuntia, sekoittele välillä ja pienentele samalla tomaattilohkoja. Lisää etikka ja hillo-marmeladisokeri ja (yrttitarhaseos/oregano). Kuumenna uudelleen kiehuvaksi ja keitä 5 minuuttia silloin tällöin sekoittaen. Jäähdytä hetki ja purkita. Säilytä jääkaapissa.
 
Ihania ideoita. Jotain syötävää haluaisin tehdä, en vielä tiedä mitä. Bestikselle ehkä vegaanisia keksejä.
Onko sulla hyviä reseptejä jakaa? :)

Mulla kun on tuollainen munaton ja maidoton vekara, niin olisi kiva saada vaihtelua leivonnaisiin. Ite olen kehittänyt keksiosastolla hyvät joulupiparit sekä sitten tosi hyvät cookiet. Kukaan ei edes tiedä niiden olevan erikoisruokavalioleivonnaisia, kun niitä maistavat.
 
"a p"
Oisko jollain linkkiä johonkin pieneen piparkakku taloon. Millon noita voi alkaa tekemään? Kun ei kovin viimetippaan vois jättää kun sit jo oman joulun valmisteluihin menee aikaa.
 
liljena
http://www.pirkka.fi/comment/13122
Me tehtiin viime jouluna noita pikkumökkejä :) Olivat suosittuja ja naapurikin on säilyttänyt koristeena hyllyssä.

Tässä toinen linkki, josta löytyy myös kaavat pdf-muodossa.
http://keittokirja.ruokatieto.fi/WebRoot/1041713/Reseptisivu.aspx?id=1136905

Noita kuivatut omenaviipaleet oliskin hyvä idea. Omppuja kun on enemmän ku itte saa syötyä...
 
"a p"
Ostin tuossa viikonloppuna sitä bambulankaa ja ajattelin tehdä mummoloihin ne tiskirätit. Jotain syötävää tuohon lisäksi vois miettiä. Pitää kattoa saako tehtyä noita piparkakkutaloja sit mut en uskalla niiden varaan laskea.
Olisko jotain ideoita tuon rätin kaveriksi?
 
Olen ostanut jo valmiiksi kauniin piirakkavuoan ja teen yhdelle kaverille piirakan reseptin kera. Hänelle olen muutenkin leiponut paljon, joten tiedän leivonnaisten kelpaavan. :D Kivannäköinen lahja tulee, kun on kaunis piirakka ja vuoka sellofaanissa ja siihen rusettiin kiinnitän vielä rullalla sen reseptin "vanhennettuun" paperiin. (Teellä värjään paperin.)
 
"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja kantojäärä;27311498:
Olen ostanut jo valmiiksi kauniin piirakkavuoan ja teen yhdelle kaverille piirakan reseptin kera. Hänelle olen muutenkin leiponut paljon, joten tiedän leivonnaisten kelpaavan. :D Kivannäköinen lahja tulee, kun on kaunis piirakka ja vuoka sellofaanissa ja siihen rusettiin kiinnitän vielä rullalla sen reseptin "vanhennettuun" paperiin. (Teellä värjään paperin.)
Hyvä idea :D mut taidan toteuttaa joskus muulloin kuin jouluna.
Kaipaisin ideoita mitkä vois valmistaa hyvissä ajoin valmiiksi. Joulun alla sit omien valmistelujen kanssa sen verran kiire ettei enää ehdi "ylimääräisiä" juttuja tekemään.
 
"a p"
Kaverin kanssa puhuin niin oli virkannu itelleen pannualusen matontkuteesta. Oli tehnyt sen verran ison että saa pellin hyvin uunista siihen. Eli noitakin vois tehdä lahjaksi.
ite tykkään eniten esikoisen tekemästä puisesta pannualusesta. On tarpeeksi iso meidän 6 litran kattiloille. Ohuita rimoja vaan naulannu kahteen "alapuuhun" . Ja se mitä en suosittele on tehdä mosaiikki laatoista pannualunen. Kattilat ei pysy sen päällä.
 
mmfa
Viime jouluna annoin serkulleni lahjaksi lasipurkin, jonne olin kaatanut kerroksiksi pikkuleipien kuivat aineet, eli siis jauhot(+ leivinjauhe siihen sekoitettuna), sokerit, amerikanpastillin muruset jne...
Itse tarvitsi lisätä muistaakseni vain sulatettu voi/margariini.
Pikkuleipien ohje vielä purkin mukaan

Sai sitten itse leipoa ne haluamaan aikana, kun oli mennyt äitinsä ruokapatojen luota taas kotiinsa :)
 
Mä oon vasta tehny osan perinteisistä villasukista, joita siis joka joulu kaikille teen. Pikkubroidi tossa jo kokeili omiaan ja toivoi että joulu tulis pian (ikää herralla 17v :) )

Onks toi saaristolaisleipä vaikea tehdä? Mietin et jos exanopille semmosen tekasis. Tai jotain muuta herkullista :)
 
Miten ihania ideoita! :) Kyllä te vaan ootte niin kekseliäitä! Olisko jollain ideaa johonkin herkkuun lapselle, johon ei tarvis käyttää sokeria ja olis muutenki semmonen lapselle maistuva, mutta ei sisällä mitään " epäterveellistä".
 
Miten ihania ideoita! :) Kyllä te vaan ootte niin kekseliäitä! Olisko jollain ideaa johonkin herkkuun lapselle, johon ei tarvis käyttää sokeria ja olis muutenki semmonen lapselle maistuva, mutta ei sisällä mitään " epäterveellistä".
Jamie Oliver teki joskus vuosia sitten ohjelmassaan kuivatuista hedelmistä "karkkeja" lapsille. Tein itsekin niitä ja ne kelpasivat kummilapsille mainiosti.

Pikaisesti googlettelin ja ainakin tuosta blogista löytyy ohje: mummy limited: Finger Food Friday - Fruit Gums
 

Yhteistyössä