Ihan sama millä puolustelette lapsenne virikehoitoa, olette laiskoja!

  • Viestiketjun aloittaja ärsyttäää
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="Juupajuu";28951777]Kyllähän se nyt vähän laittaa v##uttamaan, tuo virikehoito. Meillä lapset saaneet olla kotona, ja ihan mielelläni heidät kotona pidänkin. Ei olisi tullut mieleenkään laittaa lapsia päiväkotiin silloin kun perheeseen on syntynyt vauva :O Tai muutenkaan pelkällä "virike" verukkeella. Kyllähän kotiolot voittaa päiväkodin helposti 6-0!!

Kotona on ihan tarpeeksi virikkeitä taaperolle ja vähän isommallekin. Nyt kun tarvis itse mennä töihin ja tämä töihin meno tuli aika äkkiä niin kiva alkaa etsimään lapsille hoitopaikkaa kun tietää, että kaikki hoitopaikat on täynnä ja ainakin 1/3 lapsista sielä on virikehoidossa![/QUOTE]

Tässäkin asiassa "molempi on parempi" eli yhdistelmä osa-aikahoito/koti.
 
ei ymmärrä
Miten ihmisillä on varaa pitää lasta virikehoidossa? Itse olen hoitovapaalla ja saan tällä hetkellä yht. 600e, kun laskee mukaan kotihoidontuen, kuntalisän ja lapsilisät. Mies tienaa sen verran, että vähän saataisiin alennusta päivähoitomaksusta. Esikoisen päiväkodissa olo aiheuttaisi kuitenkin sen, että menettäisin hänestä kotihoidontuen ja kuntalisää ei tulisi ollenkaan. Se olisi iso miinus meidän perheen budjetissa. Kannattaisi kai olla työtön, myydä asunto ja muuttaa vuokralle ja astella sossuun, niin voisi viedä lapzensa virikehoitoon...
 
laiskoja nähnyt
[QUOTE="jepsis";28951254]Vaikka aloitus on kirjoitettu melko aggressiiviseen sävyyn, niin tottahan se on. Laadukas kotihoito vaatii vanhemmalta vähän viitseliäisyyttä ja on helppo ratkaisu viedä lapsi hoitoon.[/QUOTE]

Noinhan se on.

Onneksi kaikki ei enää tule olemaan mahdollista! Joskus inhottaa suoraan sanoen, kun lapsi kiskotaan aamulla aikaisin hoitoon isän töihin lähtiessä ja haetaan myöhään, kun virikemammat EI EDES VIITSI LÄHTEÄ LIIKKEELLE hakemaan aiemmin esikoistaan. Ja kyse ei ole mistään masentuneista.
 
Mikä on oikeanlaista virikettä leikki-ikäiselle ja paljonko sitä virikettä pitäisi viikossa olla? Tästähän tässä nyt on enimmiltään kyse, mielipide erot tuosta näkyvät olevan suuret. Itse olen sitä mieltä että riittävä virike alle eskari-ikäiselle on kodin arki askareet ja perheen elämä (johon kuuluu toki ulkoilu ja eri asioden selittäminen lapselle, eli läsnäolo). Nyky nuorten heti mulle kaikki tuntuu aika pitkälle kumpuavan siitä, että kasvavassa määrin pienten lasten virikkeenä on kaikenlaiset suuret elämykset ja jatkuva ohjattu toiminta. Ryhmäytyminenkin on jo aloitettava ennen kuin on opittu edes toimimaan kunnolla perheenä. Itse me opetetaan lapset siihen että kotona ei jaksa ja malta olla kun on tylsää ja ei oo kavereita jne.. Oltaisiin läsnä ja rauhoituttais itsekkin elämään vaan perheen arkea ja nautittaisiin siitä, siinä olisi minun mielestä tarpeeksi leikki-ikäiselle virikettä, oppia perheen arkeen ja askareisiin. Näin myös vanhemmat olisivat lähempänä lapsiaan ja tuntisivat lapsen tarpeet ja voimavarat paremmin, helpompi myös silloin vanhempien huomata lastensa kehityskohteet ja pikkuhiljaa kehittää niitä. Toki jos oman arjen pyörittämisessä on vaikeutta vanhemmillakin, silloinhan ei voi lastakaan siihen totuttaa, silloin tarvitaan toki tukea ulkopuolelta.
 
"Poikia3"
Niin kauan kun joku asia verorahosta maksetaan, niin se kyllä "kuuluu" kaikille veronmaksajille. Ei tietenkään jokaisen henkilökohtaiset ongelmat, mutta asioihin saa, ja pitääkin ottaa kantaa.
Edelleenkään sinulle ei kuulu miksi naapurin Maijan lapset ovat päivähoidossa, ja hänen ei tarvitse minkään näköistä todistusta sinulle esittää.

Toki on kyse yhteisistä verorahoistamme, mutta esim. minä maksan niitä veroja 1500 euroa kuussa, ja aivan mielellään niistä veroista saa siivu mennä myös lasten virikehoitoon. Toki minäkin sitä mielelläni rajoitan osapäiväiseksi, mutta se on sitten ihan toinen tarina.
 
laiskoja nähnyt
[QUOTE="Poikia3";28951913]Edelleenkään sinulle ei kuulu miksi naapurin Maijan lapset ovat päivähoidossa, ja hänen ei tarvitse minkään näköistä todistusta sinulle esittää.

[/QUOTE]

Tuohon voisi sanoa, että ilmiö valitettavasti NÄKYY niin räikeästi. Perheissä ei enää osata olla lasten kanssa, joten kyllä se kuuluukin vähänkin ajatteleville ihmisille. Ei pidä vieroittaa vanhempia niistä tehtävistä, mitkä on vanhemman velvollisuus! Jos ei olla ansaitsemassa elantoa ja keräämässä verovaroja, silloin ei niitä surutta myöskään kuluteta. Piste.

Mrs Bean muuten kirjoittaa hyvin ja asiaa.
 
"pommi"
Tästä virikehysteriasta tulee vielä pommi joku päivä. Ei ole NORMAALIA, että terve äiti vie lapsensa hakemaan virikkeitä jostain muualta, kun itse on pienemmän kanssa kotona. Varmasti lapsi viihtyy. sitä en epäile. Mutta sisarussuhde ei kehity. Ja kun kaikki tekeminen on yhteiskunnan ohjaamaa niin vanhemmat eivät osaa enää itse järjestää sitä vähääkään normaalia, luovaa toimintaa. Yhdessä leipominen, kerhossa käynti, kauppa-asiat, puistoilu, uimahallit, metsät.... On sitä tekemistä ilman virikehoitoakin.
 
"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;28951848:
Miten ihmisillä on varaa pitää lasta virikehoidossa? Itse olen hoitovapaalla ja saan tällä hetkellä yht. 600e, kun laskee mukaan kotihoidontuen, kuntalisän ja lapsilisät. Mies tienaa sen verran, että vähän saataisiin alennusta päivähoitomaksusta. Esikoisen päiväkodissa olo aiheuttaisi kuitenkin sen, että menettäisin hänestä kotihoidontuen ja kuntalisää ei tulisi ollenkaan. Se olisi iso miinus meidän perheen budjetissa. Kannattaisi kai olla työtön, myydä asunto ja muuttaa vuokralle ja astella sossuun, niin voisi viedä lapzensa virikehoitoon...
No esim. meillä oli ihan itse tienattuja säästöjä jolla tätä lystiä rahoitettiin :-O Ja miehen tulot vieläpä niin korkeat, että meni maksimimaksu osapäivähoidosta + yksityisen päikyn maksu päälle.
 
"Jenis"
[QUOTE="pommi";28952035]Tästä virikehysteriasta tulee vielä pommi joku päivä. Ei ole NORMAALIA, että terve äiti vie lapsensa hakemaan virikkeitä jostain muualta, kun itse on pienemmän kanssa kotona. Varmasti lapsi viihtyy. sitä en epäile. Mutta sisarussuhde ei kehity. Ja kun kaikki tekeminen on yhteiskunnan ohjaamaa niin vanhemmat eivät osaa enää itse järjestää sitä vähääkään normaalia, luovaa toimintaa. Yhdessä leipominen, kerhossa käynti, kauppa-asiat, puistoilu, uimahallit, metsät.... On sitä tekemistä ilman virikehoitoakin.[/QUOTE]

Onko se normaalia, jos terve isä vie lapsensa virikehoitoon? Kehittyykö sisarussuhde, jos esikoinen/vanhemmat lapset ovat koulussa päivisin? Entä jos he ovat kerhossa?
 
laiskoja nähnyt
[QUOTE="pommi";28952035]Tästä virikehysteriasta tulee vielä pommi joku päivä. Ei ole NORMAALIA, että terve äiti vie lapsensa hakemaan virikkeitä jostain muualta, kun itse on pienemmän kanssa kotona. Varmasti lapsi viihtyy. sitä en epäile. Mutta sisarussuhde ei kehity. Ja kun kaikki tekeminen on yhteiskunnan ohjaamaa niin vanhemmat eivät osaa enää itse järjestää sitä vähääkään normaalia, luovaa toimintaa. Yhdessä leipominen, kerhossa käynti, kauppa-asiat, puistoilu, uimahallit, metsät.... On sitä tekemistä ilman virikehoitoakin.[/QUOTE]

Totta. Kaiken lisäksi lapset ovat muuttuneet päiväkodeissa ylivirittyneiksi ja ohjelmointia kaipaaviksi. Mitään ei osata eikä kyetä tekemään jos ei ole joku sanomassa miten tehdään tai miten edes ollaan.
 
"vieras"
Voi zissus näitä juttuja.Lapsesta tulee aivan kummajainen ja erakko jos ei pääse RYHMÄYTYMÄÄN jumalauta melkeen suoraan laitokselta! .
Voi zissus näitä liioittelijoita. Niitä riittää.
Suurin osa keskustelijoista puhuvat yli 3v:n OSAPÄIVÄISESTÄ ja osa-aikaisesta hoidosta, mutta nämä sädekehän kiilloittelijat vääntävät sen alle vuosikkaan kokopäivähoitoon viitenä päivänä viikossa.

Keskustele tässä sitten :D
 
"vieras"
[QUOTE="pommi";28952035]Tästä virikehysteriasta tulee vielä pommi joku päivä. Ei ole NORMAALIA, että terve äiti vie lapsensa hakemaan virikkeitä jostain muualta, kun itse on pienemmän kanssa kotona. Varmasti lapsi viihtyy. sitä en epäile. Mutta sisarussuhde ei kehity. .[/QUOTE]

Mitenköhän se sisarussuhde niin vahingoittuu, jos isompi on 10h viikossa PÄIVÄKODISSA, mutta ei kärsi lainkaan, jos isompi käy 9h viikossa KERHOSSA?
Tämä yhtälö mulle ei ole vielä auennut, eikä kukaan sitä ole osannut perustella.
 
"vieras"
meillä mies on kotona toipumassa psykoosista. Kovasti vakuuttaa muille olevansa terve,mutta oma mielenterves vaatii sen että tiedän lasten olevan hoidossa. Yritimme saada lyhyintä hoitoaikaa pk:sta mutta siellä oli toive 80% hoidosta. Eli lapset olisivat 7h hoidossa. Tämä siis tuli päiväkodin puolelta. Kyllä mies voi joitakin päiviä katsoa kotona lapsia mutta maksamme silti niistäkin päivistä. Lapset siis saavat virikehoitoa olosuhteiden pakosta.
 
"Vieras"
[QUOTE="pommi";28952035]Tästä virikehysteriasta tulee vielä pommi joku päivä. Ei ole NORMAALIA, että terve äiti vie lapsensa hakemaan virikkeitä jostain muualta, kun itse on pienemmän kanssa kotona. Varmasti lapsi viihtyy. sitä en epäile. Mutta sisarussuhde ei kehity. Ja kun kaikki tekeminen on yhteiskunnan ohjaamaa niin vanhemmat eivät osaa enää itse järjestää sitä vähääkään normaalia, luovaa toimintaa. Yhdessä leipominen, kerhossa käynti, kauppa-asiat, puistoilu, uimahallit, metsät.... On sitä tekemistä ilman virikehoitoakin.[/QUOTE]

2kertaa viikossa isoveljen poissaolo ei kyllä sisaruussuhdetta vahingoita mitenkään :)
 
ei ymmärrä
[QUOTE="Jenis";28952068]No esim. meillä oli ihan itse tienattuja säästöjä jolla tätä lystiä rahoitettiin :-O Ja miehen tulot vieläpä niin korkeat, että meni maksimimaksu osapäivähoidosta + yksityisen päikyn maksu päälle.[/QUOTE]

Ok. Me ei osattu olla tän asian suhteen kaukaa viisaita, joten säästettiin rahaa vain muita menoja varten. Onneksi seurakunnan kerho on kaksi kertaa viikossa. Lapsi on vaan ikävöinyt päiväkotiin siitä lähtien, kun sieltä kotiin jäi äidin ja vauvan kanssa, joten mielelläni hänet sinne veisin kerhon sijasta.
 
Ken guru
[QUOTE="vieras";28952087]meillä mies on kotona toipumassa psykoosista. Kovasti vakuuttaa muille olevansa terve,mutta oma mielenterves vaatii sen että tiedän lasten olevan hoidossa. Yritimme saada lyhyintä hoitoaikaa pk:sta mutta siellä oli toive 80% hoidosta. Eli lapset olisivat 7h hoidossa. Tämä siis tuli päiväkodin puolelta. Kyllä mies voi joitakin päiviä katsoa kotona lapsia mutta maksamme silti niistäkin päivistä. Lapset siis saavat virikehoitoa olosuhteiden pakosta.[/QUOTE]

No hyvä juttu sitten.

Kysehän täällä on normaalien, hyvinvoivien perheiden virikehoidon rajoittamisesta.
 
laiskoja nähnyt
[QUOTE="Vieras";28952091]2kertaa viikossa isoveljen poissaolo ei kyllä sisaruussuhdetta vahingoita mitenkään :)[/QUOTE]

Se on yleistä, että esikoinen on kokopäivähoidossa koko viikon.
 
Ken guru
[QUOTE="Vieras";28952091]2kertaa viikossa isoveljen poissaolo ei kyllä sisaruussuhdetta vahingoita mitenkään :)[/QUOTE]

Ei vahingoita. Mutta kuitenkin mun mielestä sen tarpeettoman virikehoidon voisi sitten kustantaa kokonaan itse.
 
ööööh
[QUOTE="Poikia3";28951913]Edelleenkään sinulle ei kuulu miksi naapurin Maijan lapset ovat päivähoidossa, ja hänen ei tarvitse minkään näköistä todistusta sinulle esittää.

Toki on kyse yhteisistä verorahoistamme, mutta esim. minä maksan niitä veroja 1500 euroa kuussa, ja aivan mielellään niistä veroista saa siivu mennä myös lasten virikehoitoon. Toki minäkin sitä mielelläni rajoitan osapäiväiseksi, mutta se on sitten ihan toinen tarina.[/QUOTE]

No mutta virikehoidostahan tässä puhuttiin. Eli rajaa pois ne lapset, jotka ovat hoidossa kuntoutuksellisista syistä lääkärin/puheterapeutin/psykologin lausunnon pohjalta. Rajaa pois ne lapset, jotka ovat hoidossa sen vuoksi, että vanhemmat käyvät töissä ja he tarvitsevat hoitopaikan tästä syystä. Rajaa pois myös lastensuojelun toimenpiteinä päivähoidossa olevat.

Ketä jää jäljelle? Ne lapset, jotka voitaisiin hoitaa kotona, mutta tuodaan kuitenkin hoitoon milloin mistäkin syystä. Ja tämän homman rajaamista tässä kai nyt ajetaan, kun mietitään, että mihin niitä verorahoja on viisainta näinä aikoina laittaa? Ja kyllä se kuuluu tasan kaikille veronmaksajille ihan siinä kuin mikä tahansa muukin verovaroilla kustannettava asia. :O
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ööööh;28952184:
No mutta virikehoidostahan tässä puhuttiin. Eli rajaa pois ne lapset, jotka ovat hoidossa kuntoutuksellisista syistä lääkärin/puheterapeutin/psykologin lausunnon pohjalta. Rajaa pois ne lapset, jotka ovat hoidossa sen vuoksi, että vanhemmat käyvät töissä ja he tarvitsevat hoitopaikan tästä syystä. Rajaa pois myös lastensuojelun toimenpiteinä päivähoidossa olevat.

Ketä jää jäljelle? Ne lapset, jotka voitaisiin hoitaa kotona, mutta tuodaan kuitenkin hoitoon milloin mistäkin syystä. Ja tämän homman rajaamista tässä kai nyt ajetaan, kun mietitään, että mihin niitä verorahoja on viisainta näinä aikoina laittaa? Ja kyllä se kuuluu tasan kaikille veronmaksajille ihan siinä kuin mikä tahansa muukin verovaroilla kustannettava asia. :O
niin, kohta jokaisen lapsen vaatteisiin laitetaan merkki kuka on milläkin perusteella hoidossa. Ne jotka ovat töissä saavat kirkkaimmat merkit ja ne joilla jompi kumpi vanhemmista on kotona muttei pysty lasta hoitamaan sairauden tai muun rajoitteen takia saavat oman värinsä. Moni perhe haluaakin etteivät "ongelmat" luokittele lasta huonompiin vanhempien takia. Itse en halua että lapset leimaantuvat perhettä kohdanneen sairauden takia niihin erilaisiin hoidokkeihin. Ei moni ulkopuolinen tiedä miksi maija tai matti on hoidossa, missä ovat vanhemmat. Ellei sitä aleta korostamaan. Ne jotka eivät välitä hoitaa lastansa kotona voivat hakea vaikka palvelunsa ykstyiseltä sektorilta.
 
"anis"
no mä maksan täydet päivähoitomaksut, joten vien kyllä lapseni tarhaan ihan kuten itse parhaaksi katson. Jos aletaan rajottaa tätä palveluntarjontaa, niin sitten vois aloittaa niistä äideistä jotka lusmuilevat lastensa varjolla kotona poissa työelämästä vuosikausia. Pitäisi olla vuosi vanhempainvapaata ja sen jälkeen tarhaan. Jos ei ole töitä, niin voi sitten alkaa vaikka perhepäivähoitajaksi.
 
laiskoja nähnyt
[QUOTE="vieras";28952223]Ja mun mielestä yli 2-vuotiaan kotihoidon voisi kustantaa ihan itse. Ei se kuitenkaan vielä ole pakollista, mutta onneksi siihenkin on tulossa muutos.[/QUOTE]

Mitä ihmettä höpiset. Mieluumminko laitat rahaasi siihen, että KAIKKIEN lasten hoito maksaa n. 1000 euroa kuukaudessa?
 
Ken guru
[QUOTE="anis";28952305]no mä maksan täydet päivähoitomaksut, joten vien kyllä lapseni tarhaan ihan kuten itse parhaaksi katson. Jos aletaan rajottaa tätä palveluntarjontaa, niin sitten vois aloittaa niistä äideistä jotka lusmuilevat lastensa varjolla kotona poissa työelämästä vuosikausia. Pitäisi olla vuosi vanhempainvapaata ja sen jälkeen tarhaan. Jos ei ole töitä, niin voi sitten alkaa vaikka perhepäivähoitajaksi.[/QUOTE]

Et kuitenkaan maksa todellisia päivähotokustannuksia.
 

Yhteistyössä