Ihan sama millä puolustelette lapsenne virikehoitoa, olette laiskoja!

  • Viestiketjun aloittaja ärsyttäää
  • Ensimmäinen viesti
"rrrr"
eikö sulla ole jalkoja? etkö voi poistua ilman autoa kotoa lapsen kanssa? miten lapsi menee päiväkotiin?
Voin toki ja poistutaan pihasta metsään jne. mutta kun lähimmälle leikkikentälle on 15km matkaa, ei ihan joka päivä jaksa sinne kävellä :D
Ja toinen auto ostetaan, kun menen takaisin töihin. Mies kuljettaa lapsen päiväkotiin töihin mennessään ja hakee tullessaan pois.

Ton ikäinen kaipaa jo niitä kavereitakin. Äitin kanssa leikkiminen ei ole niin kivaa kuin parhaan kaverin kanssa remuaminen. Ainoana lapsena hän saa myös opetella sitä jakamista ja ryhmässä toimimista, mikä on hälle tarpeen. Ja päiväkodista saadun palautteen perusteella osa-aikainen hoito on tehnyt hänelle oikein hyvää :)
 
"heip"
Kyllä sille lapselle ihan oikeastyi riittää virikkeeksi ihan se perusarki perheen kanssa, välillä titenkin jotakin kivaa ekstratekemistä esim. uimahallia, hoploppia, kaemmas matkustamista yms.
Onko vanhemmilla kenties hieman ruusunpunaiset kuvitelmat siitä päivähoidosta? Itse kaupungin kiertävänä lastenhoitajan eri päiväkodeissa kiertäneenä voin kertoa, että ihan varmasti suurin osa lapsista olisi mielummin kotona sen isän tai äidin kanssa kuin "leikkimässä" kavereiden kanssa. Pienten ryhmässä siirtymätilanteet vievät ihan hirvittävästi aikaa, usein on myös niin, että mennään vajaalla henkilökunnalla, koska sijaista ei yksinkertaisesti saa mistään, eräässäkin päiväkodissa oli todella monta alle 2vuotiasta lasta, voitte kuvitella miten kauan uloslähtö kestää 2-3 hoitajan voimin talviaikaan, ensimmäiseksi puetut joutuvat toppatamineissaan odottamaan, että yksi täti irtoaa ulos siitä pukemishässäkästä, nuorin lapsi itki eteisessä istuen, eikä kukaan joutanut lohduttamaan, kun oli kädet täynnä pukemista.. Ne lapset kinuavat siellä sen aikuisen syliä ja seuraa, eikä sitä kaikille halukkaille voi yhtäaikaa antaa.
Peesi tälle! Nykymaailmassa on liikaakin virkikkeitä, alle kouluikäiselle todellakin riittää perusarki, ja se että lapsen kanssa touhutaan yhdessä esim. kotiaskareita, luetaan kirjoja, käydään ulkona, leivotaan, piirretään, askarrellaan, sylitellään jne. Ihan turhaa on kenekään väittää että päiväkodin arki olisi jotain niin erikoista ja ihmeellistä. Menkääpä muutamaksi viikoksi päiväkotiin töihin, niin näette kuinka "virikkeellistä" se on.. Kyllä siellä lapset saavat taistella huomiosta ja läheisydestä, kaikille ei riitä millään aikaa.. Näistäkö lapsista sitten kasvaa tasapainoisia aikuisia??
 
ja ärsyttää se ap:tä miten paljon tahansa, niin oma 4v on & pysyy tarhassa puoli-päiväisenä!
vaikka itse olen työkyvytön (reuma), se ei tarkoita että rassukan pitäisi tylsistyä kotona kun kaikki kaveritkin ovat tarhassa. ja kunhan tuo 1v vähän kasvaa, haen hänellekkin tarhapaikkaa!
 
Pktäti
Ap, olet niin oikeassa! Täällä nää laiskimukset tulevat puolustelemaan itseään ihan hädissään :D tosiasia kumminkin on se että kotona on niin kivaa ja helppoa olla itsekseen tai yhden vauvan kanssa :) itse päiväkodissa työskentelevänä, tiedän kyllä kuinka yleistä tämä on. Kaikki vanhemmat ei sitä tajua että kyllä me tiedetään missä vanhemmat päivisin luuraa. Tullaan hakemaan verkkarit päällä tukka pystyssä ja muka ollut tosi kiireinen työpäivä! Haha ei voi muutakun nauraa ja toivottaa jaksamisia ;)
 
Pktäti
[QUOTE="heip";28951343]Peesi tälle! Nykymaailmassa on liikaakin virkikkeitä, alle kouluikäiselle todellakin riittää perusarki, ja se että lapsen kanssa touhutaan yhdessä esim. kotiaskareita, luetaan kirjoja, käydään ulkona, leivotaan, piirretään, askarrellaan, sylitellään jne. Ihan turhaa on kenekään väittää että päiväkodin arki olisi jotain niin erikoista ja ihmeellistä. Menkääpä muutamaksi viikoksi päiväkotiin töihin, niin näette kuinka "virikkeellistä" se on.. Kyllä siellä lapset saavat taistella huomiosta ja läheisydestä, kaikille ei riitä millään aikaa.. Näistäkö lapsista sitten kasvaa tasapainoisia aikuisia??[/QUOTE]

Peesi tälle! :)
 
"rrrr"
Alkuperäinen kirjoittaja Pktäti;28951375:
Ap, olet niin oikeassa! Täällä nää laiskimukset tulevat puolustelemaan itseään ihan hädissään :D tosiasia kumminkin on se että kotona on niin kivaa ja helppoa olla itsekseen tai yhden vauvan kanssa :) itse päiväkodissa työskentelevänä, tiedän kyllä kuinka yleistä tämä on. Kaikki vanhemmat ei sitä tajua että kyllä me tiedetään missä vanhemmat päivisin luuraa. Tullaan hakemaan verkkarit päällä tukka pystyssä ja muka ollut tosi kiireinen työpäivä! Haha ei voi muutakun nauraa ja toivottaa jaksamisia ;)
Jaa. Meillä kyllä päiväkodin johtaja oli itsekin sitä mieltä, että turha lasta on ottaa kokonaan hoidosta pois, koska menee hoitopaikka ja mulla voi alkaa työt koska vaan. Itse hän ehdotti, että kolmena päivänä kävisi lapsi hoidossa niin pysyy mukana kavereitten jutuissa ja päiväkodissa on myös lapsen harrastukset (hoitoajalla kuvataidekerho ja tanssitunti).
Ei täällä tarvii salata sitä, että on itse kotona. Mutta täällä onkin ammattitaitoista henkilökuntaa, jotka ymmärtävät että on erilaisia ihmisiä ja erilaisia tilanteita. Kaikki ei aina ole niin mustavalkoista :)
 
vieras#
Alkuperäinen kirjoittaja Pktäti;28951375:
Tullaan hakemaan verkkarit päällä tukka pystyssä ja muka ollut tosi kiireinen työpäivä! Haha ei voi muutakun nauraa ja toivottaa jaksamisia ;)
Miksi työpäivä pitäisi olla kiiireinen? Jos teet vaikka kotona töitä eikö niitä pysty tekemään tukka pystyssa ja verkkarit päällä. (Itse toki ylensä vaihdan työvaatteet vaikka niihin verkkareihin siinä vaiheessa kun lähden hakemaan lapsia hoidosta.)
 
"poikia3"
Minä henk.koht. olen "ilkeä ja julma" koska ajattelen lapsen etua näissä asioissa, sekä myös kustannuksia.Sinunko mielestä ei tarvitse edes perustella miksi yhteiskunnan tulisi maksaa vanhempien laiskuudesta,koska sitähän tämä normaali perheiden subjektiivinen päivähoito vaan mahdollistaa.
Olen täysin samaa mieltä kuin ap.Ihme ettei ole kukaan tullut jeesustelemaan tähän niillä sosiaalihuollon ongelma tapauksilla(JOTKA SIIS TULISIVAT SAAMAAN TARVITTAVAT TUKITOIMET VASTAISUUDESSAKIN).Lapsi ehtii sinne pk maailmaan eskarin alettua ja sitä ennen riittää ne kotona/ympäristössä olevat virikkeet.
Pienillä lapsilla ei aina ole diagnoosia - kuitenkin tiedetään, että moniin asioihin puuttuminen mahdollisimman varhain auttaa lapsia. Moni lapsi saa diagnoosinsa vasta kouluiässä ja montaa lasta on kuitenkin auttanut päivähoidon toiminta. Ja toisaalta virikehoito kiellettäessä monelta lapselta jää sitten tarvittava tuki saamatta, kun esim. vanhempi ei kotioloissa huomaa jotain lapsen ongelmaa.

Esim. meillä kukaan ei ollut tukitoimia vaatimassa, ilman päivähoitoa nämä olisivat jäävät kokonaan saamatta.

Lapsen etu voi oikeasti olla se päivähoito.

Minun mielestäni yksittäisen vanhemman ei tarvitse esim. tulla perustelemaan SINULLE, MIKSI heidän lapsensa on päivähoidossa. Syynä voi olla jo nytkin esim. puheenkehityksen viivästymä - MUTTA MITÄ SE SINULLE KUULUU? Tai joku lapsi voi olla sosiaalisen perustein hoidossa. Edelleen mitä se sinulle kuuluu? Sinä et voi tänä päivänä tietää, onko jollakin lapsella perustellut syyt olla hoidossa vaiko ei, ja yksinkertaisesti se asia ei sinulle kuulu. Jos lapsella ei ole oikeutta ns. virikehoitoon, kaikki lapset, joilla on vanhempi kotona, leimaantumat sitten esim. sosiaalitapauksiksi. Sekö on mielestäsi oikein?

Moni asia kuluttaa yhteiskunnan rahoja, olen ihan varma, että sinäkin saatat käyttää niitä tavalla, joka jonkun toisen mielestä voisi olla arveluttavaa.

Minusta arvostella voi vasta, kun yhteiskunta itse tarjoaa esim. sitä kerhotoimintaa. Tunnustuksellista kerhotoimintaa ei voi ketään vaatia käyttämään. Meillä päin esim. MLL:n kerhot ovat yhtenä päivänä viikossa, miten ne riittävät esim. 5-vuotiaalle? Entä mistä ne 5-vuotiaat saavat kavereita jos niitä ei missään ole, muut päivähoidossa. Esim. kun esikoiseni oli 5 v ja kävi seurakunnan kerhossa kahdesti viikossa, ei kavereita ollut puistossa, MLL:n äiti-lapsi-kerhoissa ei ollut noin isoja lapsia. Ja vaikka äitikavereita löytyikin, kenelläkään ei ollut lapselleni ikätasoista seuraa.
 
Pktäti
[QUOTE="rrrr";28951389]Jaa. Meillä kyllä päiväkodin johtaja oli itsekin sitä mieltä, että turha lasta on ottaa kokonaan hoidosta pois, koska menee hoitopaikka ja mulla voi alkaa työt koska vaan. Itse hän ehdotti, että kolmena päivänä kävisi lapsi hoidossa niin pysyy mukana kavereitten jutuissa ja päiväkodissa on myös lapsen harrastukset (hoitoajalla kuvataidekerho ja tanssitunti).
Ei täällä tarvii salata sitä, että on itse kotona. Mutta täällä onkin ammattitaitoista henkilökuntaa, jotka ymmärtävät että on erilaisia ihmisiä ja erilaisia tilanteita. Kaikki ei aina ole niin mustavalkoista :)[/QUOTE]

Päiväkodin johtaja sanoo aina asiakkallensa sen mitä haluaa kuulla. Harmi jos et ole sitä tajunnut ;)

Voi sinua kun kuvittelet, että hoitajat ovat tyytyväisiä siihen että itse makaat kotona ja tuot muksusi heille hoidettavaksi. Ihan kun ei kädet olisi jo tarpeeksi täynnä hommia muiden todellakin hoitoapua tarvitsevien lasten kanssa! Olisitpa kärpäsenä katossa edes yhden päivän, niin ei ne teidänkään päiväkodin hoitajat niin työnsä orjia ole :)
 
ap.
[QUOTE="poikia3";28951411]Pienillä lapsilla ei aina ole diagnoosia - kuitenkin tiedetään, että moniin asioihin puuttuminen mahdollisimman varhain auttaa lapsia. Moni lapsi saa diagnoosinsa vasta kouluiässä ja montaa lasta on kuitenkin auttanut päivähoidon toiminta. Ja toisaalta virikehoito kiellettäessä monelta lapselta jää sitten tarvittava tuki saamatta, kun esim. vanhempi ei kotioloissa huomaa jotain lapsen ongelmaa.

Esim. meillä kukaan ei ollut tukitoimia vaatimassa, ilman päivähoitoa nämä olisivat jäävät kokonaan saamatta.

Lapsen etu voi oikeasti olla se päivähoito.

Minun mielestäni yksittäisen vanhemman ei tarvitse esim. tulla perustelemaan SINULLE, MIKSI heidän lapsensa on päivähoidossa. Syynä voi olla jo nytkin esim. puheenkehityksen viivästymä - MUTTA MITÄ SE SINULLE KUULUU? Tai joku lapsi voi olla sosiaalisen perustein hoidossa. Edelleen mitä se sinulle kuuluu? Sinä et voi tänä päivänä tietää, onko jollakin lapsella perustellut syyt olla hoidossa vaiko ei, ja yksinkertaisesti se asia ei sinulle kuulu. Jos lapsella ei ole oikeutta ns. virikehoitoon, kaikki lapset, joilla on vanhempi kotona, leimaantumat sitten esim. sosiaalitapauksiksi. Sekö on mielestäsi oikein?

Moni asia kuluttaa yhteiskunnan rahoja, olen ihan varma, että sinäkin saatat käyttää niitä tavalla, joka jonkun toisen mielestä voisi olla arveluttavaa.

Minusta arvostella voi vasta, kun yhteiskunta itse tarjoaa esim. sitä kerhotoimintaa. Tunnustuksellista kerhotoimintaa ei voi ketään vaatia käyttämään. Meillä päin esim. MLL:n kerhot ovat yhtenä päivänä viikossa, miten ne riittävät esim. 5-vuotiaalle? Entä mistä ne 5-vuotiaat saavat kavereita jos niitä ei missään ole, muut päivähoidossa. Esim. kun esikoiseni oli 5 v ja kävi seurakunnan kerhossa kahdesti viikossa, ei kavereita ollut puistossa, MLL:n äiti-lapsi-kerhoissa ei ollut noin isoja lapsia. Ja vaikka äitikavereita löytyikin, kenelläkään ei ollut lapselleni ikätasoista seuraa.[/QUOTE]

kun virikehoito-oikeus poistuisi, olisi siellä puistossa niitä leikkikavereita ja kerhoja tupsahtelisi kuin sieniä sateella :)
 
Juu, olen aina ollut laiska. :)

Tänään kyllä oli vähän ikävää kun noin "velvollisuudesta" piti viedä tyttö hoitoon vaikka mielummin olisin pitänyt hänet kotona, oltaisiin leikkipuistoiltu aamupäivä ihanassa ilmassa ja käyty iltapäivästä ennen isoveljen kotiutumista avoimella päiväkodilla syömässä tuulihattuja. Nyt pitää vaan keksiä jotain tekemistä vauvan kanssa, tylsää...
 
"rrrr"
Alkuperäinen kirjoittaja Pktäti;28951421:
Päiväkodin johtaja sanoo aina asiakkallensa sen mitä haluaa kuulla. Harmi jos et ole sitä tajunnut ;)

Voi sinua kun kuvittelet, että hoitajat ovat tyytyväisiä siihen että itse makaat kotona ja tuot muksusi heille hoidettavaksi. Ihan kun ei kädet olisi jo tarpeeksi täynnä hommia muiden todellakin hoitoapua tarvitsevien lasten kanssa! Olisitpa kärpäsenä katossa edes yhden päivän, niin ei ne teidänkään päiväkodin hoitajat niin työnsä orjia ole :)
Harmi, jos et itse tajua, että kaikki päiväkodit eivät ole tupaten täynnä. Kaikissa päiväkodeissa ei ole megasuuret ryhmät. Kaikissa päiväkodeissa ei ole työhönsä tympiintyneet hoitajat, joilla ei aika riitä lapsille.
Katsos, kun niitä päiväkoteja on monenlaisia. Varsinkin täällä maaseudulla se päiväkoti voi olla yllättävänkin pieni ;)

Mä mielelläni pitäisin ton muksun kotona, mutta sitten en saisi sitä takaisin tohon samaan hoitopaikkaan, kun työt alkaa. Ja kun saisin jostain sille niitä ikäisiään leikkikavereita! Ensi vuonna alkaa eskari ja mä en todellakaan halua, että lapseni joutuisi kylmiltään isohkoon ryhmään, josta ei edes tuntisi ketään. Se kotona äidin kanssa oleminen on lapsesta ihanaa, mutta tuntuu se olevan ihanaa tuo kavereittenkin kanssa oleminen. Sano mitä sanot, mutta kohta 5v. ei riitä äidin kanssa kotiaskareitten tekeminen ja omalla pihalla ja metsässä leikkiminen. Kyllä hän tarvii sitä kaveripiiriä ja ryhmässä toimimista myös.
 
"hmmm"
Te joiden lapset on virikehoidossa, olisitteko valmiita maksamaan siitä hoidosta saman, kuin työssäkäyvät?
Itse maksoin kahden lapsen hoidosta kuukausittain 460€ olen kuitenkin vain lähihoitaja ja mieskin ihan perusuunari, tulorajat eivät ole kamalan korkeat noissa maksuluokissa.
Sen sijaan kotona vauvan kanssa oleva tuttavani maksaa puhtaat 0euroa kahden isomman lapsensa kokopäivähoidosta, hänen miehensä samassa työpaikassa minun mieheni kanssa.
 
"poikia3"
Alkuperäinen kirjoittaja Pktäti;28951375:
Ap, olet niin oikeassa! Täällä nää laiskimukset tulevat puolustelemaan itseään ihan hädissään :D tosiasia kumminkin on se että kotona on niin kivaa ja helppoa olla itsekseen tai yhden vauvan kanssa :) itse päiväkodissa työskentelevänä, tiedän kyllä kuinka yleistä tämä on. Kaikki vanhemmat ei sitä tajua että kyllä me tiedetään missä vanhemmat päivisin luuraa. Tullaan hakemaan verkkarit päällä tukka pystyssä ja muka ollut tosi kiireinen työpäivä! Haha ei voi muutakun nauraa ja toivottaa jaksamisia ;)
Vai noin sitä ajatellaan! Minä olen vuosia tehnyt it-alan ammattilaisena etätöitä.
Kun minulla on etäpäivä aloitan hommat monesti jo kuudelta aamulla, hoidan lasten aamutoimet ajan heidät kouluun (aiemmin hoitoon) ja menen jatkamaan hommia. Suihkussa saatan käydä vasta illalla, mulla voi hyvinkin olla verkkarit päällä, eihän niitä siellä kotona kukaan näe, ja koodaaminenkin on mukavampaa niissä verkkareissa. Työpäivä on kotona saattanut olla paljon tehokkaampi kuin työpaikalla, jossa tulee keskeytyksiä koko ajan.
 
[QUOTE="hmmm";28951451]Te joiden lapset on virikehoidossa, olisitteko valmiita maksamaan siitä hoidosta saman, kuin työssäkäyvät?
Itse maksoin kahden lapsen hoidosta kuukausittain 460€ olen kuitenkin vain lähihoitaja ja mieskin ihan perusuunari, tulorajat eivät ole kamalan korkeat noissa maksuluokissa.
Sen sijaan kotona vauvan kanssa oleva tuttavani maksaa puhtaat 0euroa kahden isomman lapsensa kokopäivähoidosta, hänen miehensä samassa työpaikassa minun mieheni kanssa.[/QUOTE]

Me on maksettu niin kuntouttavasta kuin virikehoidostakin ihan saman verran mitä maksettiin töissäkäydessä, eli ei eroa. Tosin päivähoitomaksut ovat meillä varsin matalat (vaikka korkeimman maksuluokan mukaan menevätkin), en ole miettinyt paljonko olisin lopulta valmis maksamaan.
 
"rrr"
[QUOTE="hmmm";28951451]Te joiden lapset on virikehoidossa, olisitteko valmiita maksamaan siitä hoidosta saman, kuin työssäkäyvät?
Itse maksoin kahden lapsen hoidosta kuukausittain 460€ olen kuitenkin vain lähihoitaja ja mieskin ihan perusuunari, tulorajat eivät ole kamalan korkeat noissa maksuluokissa.
Sen sijaan kotona vauvan kanssa oleva tuttavani maksaa puhtaat 0euroa kahden isomman lapsensa kokopäivähoidosta, hänen miehensä samassa työpaikassa minun mieheni kanssa.[/QUOTE]

Me ainakin maksetaan ihan saman verran nyt osapäiväisestä hoidosta, kuin mitä maksettiin kokopäivähoidosta. Menee reilulla tunnilla yli se viikon hoitoaikaraja niin maksetaan täyttä maksua. Eli maksu on täysmääräinen kokopäivähoidon maksu, mutta lapsi on vaan kolmena päivänä viikossa hoidossa.
 
Pktäti
[QUOTE="rrrr";28951442]Harmi, jos et itse tajua, että kaikki päiväkodit eivät ole tupaten täynnä. Kaikissa päiväkodeissa ei ole megasuuret ryhmät. Kaikissa päiväkodeissa ei ole työhönsä tympiintyneet hoitajat, joilla ei aika riitä lapsille.
Katsos, kun niitä päiväkoteja on monenlaisia. Varsinkin täällä maaseudulla se päiväkoti voi olla yllättävänkin pieni ;)

Mä mielelläni pitäisin ton muksun kotona, mutta sitten en saisi sitä takaisin tohon samaan hoitopaikkaan, kun työt alkaa. Ja kun saisin jostain sille niitä ikäisiään leikkikavereita! Ensi vuonna alkaa eskari ja mä en todellakaan halua, että lapseni joutuisi kylmiltään isohkoon ryhmään, josta ei edes tuntisi ketään. Se kotona äidin kanssa oleminen on lapsesta ihanaa, mutta tuntuu se olevan ihanaa tuo kavereittenkin kanssa oleminen. Sano mitä sanot, mutta kohta 5v. ei riitä äidin kanssa kotiaskareitten tekeminen ja omalla pihalla ja metsässä leikkiminen. Kyllä hän tarvii sitä kaveripiiriä ja ryhmässä toimimista myös.[/QUOTE]

Meidän päikyssä ei oo suuret ryhmät, eikä työhönsä tympiintyneitä hoitajia, silti ei aika riitä kaikkeen eikä kaikille niinkuin pitäisi! Oot kyllä huvittavan sinisilmäinen vanhempi :D sun on kyllä parempi vain työntää se pää syvemmälle multaan, tuskin kestäisit totuutta nähdäkään.
 
"vieras"
kun virikehoito-oikeus poistuisi, olisi siellä puistossa niitä leikkikavereita ja kerhoja tupsahtelisi kuin sieniä sateella :)
Ehdottomasti. Niihin kerhoihinhan ei tietysti tarvitse minkäänlaista pääomaa vaan niitä voi vaan "pistää pystyyn". Rakennetaan suoraan sellainen sopiva tönö jokaiseen lähiöön ja sinne sitten kerhotädit ilmaiseksi tuosta naapurista ja samoin kaikki tekeminen sinne.

Puistojakin voidaan raivata keskelle metsää tuosta noin vaan ja sinne pari liukumäkeä ja keinua ihan ilmaiseksi.

Kerho vastaa aikalailla osapäivähoitoa. Onneksi osapäivähoito säilyy edelleen.

Ja kuule ap...kuinka moni täällä on sanonut, että 1-2 vuotias tarvitisi kavereita :D...en ole huomannut kenenkään näin väittävän. Eräs kysyi kyllä palstalla että pitäisikö hänen 2 vuotias viedä jonnekin, että kaipaako kavereita. Hän oli varmaan ainoa, joka edes kuvitteli että sen ikäinen tarvitsisi. Lähes jokainen palstalainen on puhunut yli 3 vuotiaan ystävientarpeesta, joka on ihan todellinen. Yli 3 vuotias tarvitsee riittävästi sosiaalisia kontakteja ja esimerkiksi puiston vaihtuvat lapset, jotka eivät yleensäkkään leiki edes vieraiden lasten kanssa vaan omien sisarustensa tai tuttujensa kanssa, eivät kauheasti avarra lapsen sosiaalista maailmaa. Myöskään kerran viikossa ystäväperheiden tapaaminen, jossa saattaa olla yksi edes suunnilleen samanikäinen lapsi, ei ole mielestäni riittävästi lapselle. Vai miltä sinusta tuntuisi, että kerran viikossa voisit tunnin jutella aikuisten ihmisten kanssa, muuten seurasi olisi pieniä lapsia, jotka eivät välttämättä edes osaisi jutella. Lastenmaailma on erilainen kuin aikuisten maailma.
 
"vieras"
[QUOTE="hmmm";28951451]Te joiden lapset on virikehoidossa, olisitteko valmiita maksamaan siitä hoidosta saman, kuin työssäkäyvät?
Itse maksoin kahden lapsen hoidosta kuukausittain 460€ olen kuitenkin vain lähihoitaja ja mieskin ihan perusuunari, tulorajat eivät ole kamalan korkeat noissa maksuluokissa.
Sen sijaan kotona vauvan kanssa oleva tuttavani maksaa puhtaat 0euroa kahden isomman lapsensa kokopäivähoidosta, hänen miehensä samassa työpaikassa minun mieheni kanssa.[/QUOTE]

Kyllä. Maksetaan n. 700e yhden lapsen hoidosta. Siis virikehoidosta.
 
Pktäti
[QUOTE="poikia3";28951465]Vai noin sitä ajatellaan! Minä olen vuosia tehnyt it-alan ammattilaisena etätöitä.
Kun minulla on etäpäivä aloitan hommat monesti jo kuudelta aamulla, hoidan lasten aamutoimet ajan heidät kouluun (aiemmin hoitoon) ja menen jatkamaan hommia. Suihkussa saatan käydä vasta illalla, mulla voi hyvinkin olla verkkarit päällä, eihän niitä siellä kotona kukaan näe, ja koodaaminenkin on mukavampaa niissä verkkareissa. Työpäivä on kotona saattanut olla paljon tehokkaampi kuin työpaikalla, jossa tulee keskeytyksiä koko ajan.[/QUOTE]

Tiedetään kyllä kaikkien ammatit, ja jos joku pystyy tehdä työtä kotona niin se ei meille ole mikään ongelma. Tarkoitin lähinnä vaikka kaupan alalla työskenteleviä jotka eivät verkkareissa töitä tee :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28951241]Monissa paikoissa on avoimia kerhoja, seurakunnan ja mll:n juttuja. Ja virikkeitä voi antaa ihan kotonakin, tehdä lapsen kanssa yhdessä; ruokaa, siivota, leikkiä, askarrella, urheilla, pyöräillä, retkeillä yms....
Ja on ystäväperheitä, joissa on lapsia jne.[/QUOTE]

Mutta meilläkin on lapsi ollut samassa pk:ssa pienestä asti, miksi ihmeessä riuhtaisisin hänet pois johonkin kerhoon kun kyse on 1,5v ajasta ja lapsi tarvitsee sen jälkeen taas pk-paikkaa. Parempihan se nyt on säilyttää hyvä pk-paikka ja saa sitten kuopuksenkin siihen samaan kuin ottaa lapsi pois ja viedä kerhoon ja sitten 1,5v päästä mahdollisesti viedä lapset johonkin kunnalliseen ylitäyteen laitokseen. Jos olis hoitotakuu tässä meidän pk:ssa niin oltais otettu lapsi sieltä nyt täksi ajaksi pois, mutta kun ei ole niin lapsi saa käydä siellä leikkimässä kerran-pari viikossa ja minä saan samalla maksella univelkojani. En näe tässä toiminnassani mitään väärää enkä pode minkäänlaista huonoa omaatuntoa, kun tämä kerran ihan laillista on :)
 
"vieras"
Ja tiedatteko mita? Taalla Tanskassa saa viela ihan hyvalla omallatunnolla olla "laiska". Ja uskokaa tai alkaa, myos lapset tykkaavat olla hoidossa.

Suomessahan taytyy karvistella vaikka viimeiseen hengenvetoon asti.
 
"rrrr"
Alkuperäinen kirjoittaja Pktäti;28951470:
Meidän päikyssä ei oo suuret ryhmät, eikä työhönsä tympiintyneitä hoitajia, silti ei aika riitä kaikkeen eikä kaikille niinkuin pitäisi! Oot kyllä huvittavan sinisilmäinen vanhempi :D sun on kyllä parempi vain työntää se pää syvemmälle multaan, tuskin kestäisit totuutta nähdäkään.
No kerro mulle, miten toi lapsi vahingoittuu.
Silläkö, että hän saa kolmena päivänä viikossa leikkiä kavereitten kanssa, osallistua ohjattuun toimintaan ja noihin harrastuksiin? Silläkö, että kolmena päivänä päiväunisadun lukeekin joku muu kuin äiti?
Onko se oire traumoista,jos lapsi aamulla herää iloisena ja innoissaan kun PÄÄSEE kavereitten luo hoitoon?
Lapseni pukee itse, syö itse, käy vessassa itse. Aikuista toki tarvitsee, mutta ei samalla lailla kuin joku 2v. On oppinut hoidossa ollessaan ottamaan enemmän huomioon toisia ja toimimaan ryhmässä (kun äiti ei ole ryhmä ja kotona käyttäytyminen monesti lapsilla muutenkin eroaa esim. hoitopaikasta). On saanut kavereita, jotka tulevat samaan eskariinkin jne. On reipas ja toimelias ja sosiaalinen. En tiedä, millainen olisi jos olisi koko elämänsä ajan ollut vain äidin kanssa kotona. Tuskin olisi noita kavereita ainakaan.

Kotona tehdään sitten muita asioita. Hoidetaan eläimiä, leivotaan, kokataan, siivotaan yhdess, käydään elokuvissa jne. ja viimeistään sunnuntaina lapsi sanoo, että on jo ikävä "Petteriä".


Miten mä olen nyt vahingoittanut lastani? Silläkö, ettei hän ole koko ajan huomion keskipisteenä ja joutuu jakamaan aikaansa muittenkin kanssa. hui kauheeta :D
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28951228:
Jotka ovat mitä? Mitä ovat ne kotona/ympäristössä olevat virikkeet, jotka ovat kaikkien 3-5 -vuotiaiden ulottuvissa, ja jotka riittävät niin, että mitään muuta ei tarvita siihen lisäksi?
Ai että kaikille alle kouluikäisille lapsille pitää olla koko ajan kaikki virikkeet olemassa?

Mun pitää päiväkodissa työskennelleenä sanoa, että ei siellä pk:ssa mitään niin kummoista tapahdu mitä ei kotona voisi järjestää. Harvoin siellä on edes resursseja kunnon askartelumateriaaleihin. Joten Tiimarista saa omalle lapselleenkin ihan samat.

Ja sinne metsään voi mennä retkelle, ja museoihin, ja pääsiäiskirkkoon...ja ja...

Ja niitä toisia lapsiakin voi tavata leikkikentillä ja kerhoissa.
 

Yhteistyössä