Ihan sama millä puolustelette lapsenne virikehoitoa, olette laiskoja!

  • Viestiketjun aloittaja ärsyttäää
  • Ensimmäinen viesti
"poikia3"
Myös meillä aikoinaan maksettiin täydet päivähoitomaksut, kun se perheen keskimmäinen oli 3 krt viikossa maksimissaan 6 tuntia kerrrallaan hoidossa. Päiväkodin toiveesta hoitoon pyrittiin menemään 8.30 - 9.00 ja pois haettiin päiväunien jälkeen, siis klo 14.00 jälkeen.
 
"vieras"
Ai että kaikille alle kouluikäisille lapsille pitää olla koko ajan kaikki virikkeet olemassa?

Mun pitää päiväkodissa työskennelleenä sanoa, että ei siellä pk:ssa mitään niin kummoista tapahdu mitä ei kotona voisi järjestää. Harvoin siellä on edes resursseja kunnon askartelumateriaaleihin. Joten Tiimarista saa omalle lapselleenkin ihan samat.

Ja sinne metsään voi mennä retkelle, ja museoihin, ja pääsiäiskirkkoon...ja ja...

Ja niitä toisia lapsiakin voi tavata leikkikentillä ja kerhoissa.
Ja kun meillä se pk-paikka on, niin miksi pitäis vaihtaa kerhoon??? Lapsi meilläkin siellä pk:ssa tykkää olla, ihan hullua olis riuhtaista sieltä pois johonkin kerhoon.
 
Ken guru
[QUOTE="rrrr";28951332]Voin toki ja poistutaan pihasta metsään jne. mutta kun lähimmälle leikkikentälle on 15km matkaa, ei ihan joka päivä jaksa sinne kävellä :D
Ja toinen auto ostetaan, kun menen takaisin töihin. Mies kuljettaa lapsen päiväkotiin töihin mennessään ja hakee tullessaan pois.

Ton ikäinen kaipaa jo niitä kavereitakin. Äitin kanssa leikkiminen ei ole niin kivaa kuin parhaan kaverin kanssa remuaminen. Ainoana lapsena hän saa myös opetella sitä jakamista ja ryhmässä toimimista, mikä on hälle tarpeen. Ja päiväkodista saadun palautteen perusteella osa-aikainen hoito on tehnyt hänelle oikein hyvää :)[/QUOTE]

Mä asuin osan lapsuudestani ihan korvessa, ja olin äidin kanssa päivät kotona kun muut sisarukset oli koulussa. Tehtiin äidin kanssa kaikenlaista, ja siitä huolimatta ettei äidillä ollut autoa käytössä, järjesti hän silloin tällöin tapaamisia toisten lapsiperheiden kanssa.

Ja se korvessa asuminenkin on ihan oma valinta. Ei siitä pitäisi verorahoin tukea että lapsi saa leikkikavereita.
 
"vieras"
Ai että kaikille alle kouluikäisille lapsille pitää olla koko ajan kaikki virikkeet olemassa?

Mun pitää päiväkodissa työskennelleenä sanoa, että ei siellä pk:ssa mitään niin kummoista tapahdu mitä ei kotona voisi järjestää. Harvoin siellä on edes resursseja kunnon askartelumateriaaleihin. Joten Tiimarista saa omalle lapselleenkin ihan samat.

Ja sinne metsään voi mennä retkelle, ja museoihin, ja pääsiäiskirkkoon...ja ja...

Ja niitä toisia lapsiakin voi tavata leikkikentillä ja kerhoissa.
Tässä tuleekin se isoin ero. "Tavata" ei ole sama kuin ryhmässä oleminen. Parin tunnin leikkimiset eivät sitä opeta.

Omassa tytössäni näin ison eron sen jälkeen kun aloitti päiväkodin. Paljon sosiaalisempi nyt, osaa jakaa ja käyttäytyä hienosti ryhmässä. Sai heti ystäviä, ennen leikki toisten kanssa mutta ystävyydet eivät syventyneet.
 
"rrrr"
Mä asuin osan lapsuudestani ihan korvessa, ja olin äidin kanssa päivät kotona kun muut sisarukset oli koulussa. Tehtiin äidin kanssa kaikenlaista, ja siitä huolimatta ettei äidillä ollut autoa käytössä, järjesti hän silloin tällöin tapaamisia toisten lapsiperheiden kanssa.

Ja se korvessa asuminenkin on ihan oma valinta. Ei siitä pitäisi verorahoin tukea että lapsi saa leikkikavereita.
Ei helvetti :D :D
Meidän pitäis muuttaa pois sukutilalta jonnekin lähiöön, että lapsi pääsisi leikkipuistoon sen sijaan, että kävisi muutamana päivänä hoidossa.
 
Ken guru
[QUOTE="poikia3";28951411]Pienillä lapsilla ei aina ole diagnoosia - kuitenkin tiedetään, että moniin asioihin puuttuminen mahdollisimman varhain auttaa lapsia. Moni lapsi saa diagnoosinsa vasta kouluiässä ja montaa lasta on kuitenkin auttanut päivähoidon toiminta. Ja toisaalta virikehoito kiellettäessä monelta lapselta jää sitten tarvittava tuki saamatta, kun esim. vanhempi ei kotioloissa huomaa jotain lapsen ongelmaa.

Esim. meillä kukaan ei ollut tukitoimia vaatimassa, ilman päivähoitoa nämä olisivat jäävät kokonaan saamatta.

Lapsen etu voi oikeasti olla se päivähoito.

Minun mielestäni yksittäisen vanhemman ei tarvitse esim. tulla perustelemaan SINULLE, MIKSI heidän lapsensa on päivähoidossa. Syynä voi olla jo nytkin esim. puheenkehityksen viivästymä - MUTTA MITÄ SE SINULLE KUULUU? Tai joku lapsi voi olla sosiaalisen perustein hoidossa. Edelleen mitä se sinulle kuuluu? Sinä et voi tänä päivänä tietää, onko jollakin lapsella perustellut syyt olla hoidossa vaiko ei, ja yksinkertaisesti se asia ei sinulle kuulu. Jos lapsella ei ole oikeutta ns. virikehoitoon, kaikki lapset, joilla on vanhempi kotona, leimaantumat sitten esim. sosiaalitapauksiksi. Sekö on mielestäsi oikein?

Moni asia kuluttaa yhteiskunnan rahoja, olen ihan varma, että sinäkin saatat käyttää niitä tavalla, joka jonkun toisen mielestä voisi olla arveluttavaa.

Minusta arvostella voi vasta, kun yhteiskunta itse tarjoaa esim. sitä kerhotoimintaa. Tunnustuksellista kerhotoimintaa ei voi ketään vaatia käyttämään. Meillä päin esim. MLL:n kerhot ovat yhtenä päivänä viikossa, miten ne riittävät esim. 5-vuotiaalle? Entä mistä ne 5-vuotiaat saavat kavereita jos niitä ei missään ole, muut päivähoidossa. Esim. kun esikoiseni oli 5 v ja kävi seurakunnan kerhossa kahdesti viikossa, ei kavereita ollut puistossa, MLL:n äiti-lapsi-kerhoissa ei ollut noin isoja lapsia. Ja vaikka äitikavereita löytyikin, kenelläkään ei ollut lapselleni ikätasoista seuraa.[/QUOTE]

Niin kauan kun joku asia verorahosta maksetaan, niin se kyllä "kuuluu" kaikille veronmaksajille. Ei tietenkään jokaisen henkilökohtaiset ongelmat, mutta asioihin saa, ja pitääkin ottaa kantaa.
 
juuuui
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttäää;28951109:
Noista päivähoitoketjuista yms. paistaa niiin läpi, ihan vain kädettömyys ja laiskuus. Perustellaan 1-2vuoitaan lapsen kaipaavan kavereita kun äiti keskittyy vauvaan..ei helkkari, oletteko te ihan tyhmiä? se 2vuotiaskin on vielä ihan vauva!
Katsokaa ihan oikeasti peiliin, tai jättäkää lapset tekemättä.
Eräskin mamma perusteli sillä lasten tekemistä pienellä ikäerolla, että haluaa lapsillensa sisaruksen, mutta tiedostaa, ettei jaksa hoitaa yhtäaikaa kokopäiväisesti taaperoa ja vauvaa.. joku taas perusteli, että on se esikoinenkin saanut olla äidin keskipisteenä vauvana, joten niin täytyy kuopuksenkin olla...
perusteluna oli myös syntyyvyyden lasku... tiesittekö, että viimeisen parin vuoden aikana syntyvyys on ollut nousussa? eikä se laskeminen pahitteeksi tekisi tälle maapallollekkaan, kaikkien ei mielestäni tarvitse lisääntyä.
täysi peesi!!!
 
Ken guru
[QUOTE="rrrr";28951532]Ei helvetti :D :D
Meidän pitäis muuttaa pois sukutilalta jonnekin lähiöön, että lapsi pääsisi leikkipuistoon sen sijaan, että kävisi muutamana päivänä hoidossa.[/QUOTE]

No ei tietenkään pidä. Muttei yhteiskunnan pidä myöskään maksaa teille virikehoitoa.
 
"Jenis"
En jaksa lukea koko tappeluketjua, arvaan että tää menee samaan tyyliin kuin kaikki aikaisemmatkin - mutta me itsekkäät paskiaiset pidettiin ihanaa yksityistä päiväkotiamme päiväkerhona esikoiselle, kun olin kuopuksen kanssa äitiyslomalla. Sen pari pv/viikko, n. 6h/kerta, ja miksi? No siksi, että paikka säilyi ja saatiin kuopuskin aikanaan etusijalta samaan päiväkotiin. Siinäpähän vaahtoatte, minä halusin lapseni nimenomaan tuonne ja toimin niin että he sinne pääsivät :) Ja veroja olen sen verran maksanut että tämän tulonsiirron ilomielin käytin oman etuni mukaan. Keskituloisia ihmisiä rokotetaan tässä yhteiskunnassa niin maan perhanasti, että ei ole huono omatunto ollenkaan.
 
"rrrr"
No ei tietenkään pidä. Muttei yhteiskunnan pidä myöskään maksaa teille virikehoitoa.
Juu, ei pitäiskään. Eikä tupakoitsijoille syöpähoitoja ja lihaville ohitusleikkauksia.
Eikä verorahoista pitäisi tukea myöskään yksityisteitten kunnossapitoa. Niihinkin hirveesti annetaan avustuksia. Kirjastoihinkin ihan turhaan menee rahaa, kun joakinen voi ostaa ne kirjat itsekin. tai kirjoittaa ja sitoakin!
Ei tarviis verorahoja käyttää mihinkään kulttuurin tukemiseen. Maksakoon ne, jotka sitä harrastaa!

Juupa joo :)
 
Ken guru
[QUOTE="vieras";28951547]Pitäähän sen, kun se tällä hetkellä on käytäntö. Sitten kun poistuu meidän oikeuksistamme, niin sitten ei pidä :)[/QUOTE]

Mitä sä nyt oikein höpötät. Toki täällä eletään kuten on "säädetty" siihen asti kunnes muutos tulee. Kyse oli mun mielipiteestä ettei virikehoitoa normaaleilla perheillä tarvita.
 
"vieras"
[QUOTE="hmmm";28951451]Te joiden lapset on virikehoidossa, olisitteko valmiita maksamaan siitä hoidosta saman, kuin työssäkäyvät?
Itse maksoin kahden lapsen hoidosta kuukausittain 460€ olen kuitenkin vain lähihoitaja ja mieskin ihan perusuunari, tulorajat eivät ole kamalan korkeat noissa maksuluokissa.
Sen sijaan kotona vauvan kanssa oleva tuttavani maksaa puhtaat 0euroa kahden isomman lapsensa kokopäivähoidosta, hänen miehensä samassa työpaikassa minun mieheni kanssa.[/QUOTE]

En ymmärrä pointtiasi. Töissä ollessani lapsi oli 13 päivää kuussa hoidossa kokopäiväpaikalla ja maksoin sen mukaan. Nyt lapsi on 8 päivää kuussa 5h ja maksan luonnollisesti sen mukaan, enkä kokopäivämaksua, kun lapsi ei siellä koko päivää ole.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttäää;28951109:
Noista päivähoitoketjuista yms. paistaa niiin läpi, ihan vain kädettömyys ja laiskuus. Perustellaan 1-2vuoitaan lapsen kaipaavan kavereita kun äiti keskittyy vauvaan..ei helkkari, oletteko te ihan tyhmiä? se 2vuotiaskin on vielä ihan vauva!
Katsokaa ihan oikeasti peiliin, tai jättäkää lapset tekemättä.
Eräskin mamma perusteli sillä lasten tekemistä pienellä ikäerolla, että haluaa lapsillensa sisaruksen, mutta tiedostaa, ettei jaksa hoitaa yhtäaikaa kokopäiväisesti taaperoa ja vauvaa.. joku taas perusteli, että on se esikoinenkin saanut olla äidin keskipisteenä vauvana, joten niin täytyy kuopuksenkin olla...
perusteluna oli myös syntyyvyyden lasku... tiesittekö, että viimeisen parin vuoden aikana syntyvyys on ollut nousussa? eikä se laskeminen pahitteeksi tekisi tälle maapallollekkaan, kaikkien ei mielestäni tarvitse lisääntyä.
Ihan samaa mieltä! Kotona makaa mies ja äiti... siltikin nuorimmaiset viedään hoitoon 8h ! :O ja TÄYSIN ilmatteeksi, prkl. Itse pienituloisella alalla ja mies myös, hyvä kun saadaan perusjutut maksettua, ja sitten maksetaan ITSE kalliit hoitomaksut ,jotta voidaan käydä töissä. Ei ole reilua...
 
vieras#
Alkuperäinen kirjoittaja Pktäti;28951485:
Tiedetään kyllä kaikkien ammatit, ja jos joku pystyy tehdä työtä kotona niin se ei meille ole mikään ongelma. Tarkoitin lähinnä vaikka kaupan alalla työskenteleviä jotka eivät verkkareissa töitä tee :)
Yleensäkö kaupan kassalla työskentelevä tulee hakemaan lapset päivähoidosta työvaatteissa?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Pktäti;28951485:
Tiedetään kyllä kaikkien ammatit, ja jos joku pystyy tehdä työtä kotona niin se ei meille ole mikään ongelma. Tarkoitin lähinnä vaikka kaupan alalla työskenteleviä jotka eivät verkkareissa töitä tee :)
Itse olen ravintola-alalla töissä, enkä todellakaan hae lasta tarhasta työvaatteet ja essu päällä, vaan mulla on aina pukukaapissa jotkut verkkarin tyyliset, mitkä laitan päälle, kun vuoro loppuu. Niitä hyviä vaatteita ei viitsi pilata ruuankäryillä siksi, että tarhantäti ei epäilisi minun makaavan kotona :D
 
[QUOTE="vieras";28951594]Itse olen ravintola-alalla töissä, enkä todellakaan hae lasta tarhasta työvaatteet ja essu päällä, vaan mulla on aina pukukaapissa jotkut verkkarin tyyliset, mitkä laitan päälle, kun vuoro loppuu. Niitä hyviä vaatteita ei viitsi pilata ruuankäryillä siksi, että tarhantäti ei epäilisi minun makaavan kotona :D[/QUOTE]

Niinpä. Me ollaan hoitajia kumpainenkin eikä tosissaan olla koskaan haettu lapsia työasuissa. :D toisaalta ollaan aika usein viety ja haettu esim juoksuvaatteissa kun työmatkoja on tehty juosten, ehkä joku on sitten miettinyt että tuokin on vaan käyttänyt vapaapäivänsä lenkkeilyyn...

Ja yövuorojen jälkeen on voitu myös hakea ns kotivaatteissa, tukka laittamatta ja silmät sirrillään, ihan totuudenmukaisesti sen näköisinä että on nukuttu koko päivä.
 
"vieras"
[QUOTE="Jenis";28951553]En jaksa lukea koko tappeluketjua, arvaan että tää menee samaan tyyliin kuin kaikki aikaisemmatkin - mutta me itsekkäät paskiaiset pidettiin ihanaa yksityistä päiväkotiamme päiväkerhona esikoiselle, kun olin kuopuksen kanssa äitiyslomalla. Sen pari pv/viikko, n. 6h/kerta, ja miksi? No siksi, että paikka säilyi ja saatiin kuopuskin aikanaan etusijalta samaan päiväkotiin. Siinäpähän vaahtoatte, minä halusin lapseni nimenomaan tuonne ja toimin niin että he sinne pääsivät :) Ja veroja olen sen verran maksanut että tämän tulonsiirron ilomielin käytin oman etuni mukaan. Keskituloisia ihmisiä rokotetaan tässä yhteiskunnassa niin maan perhanasti, että ei ole huono omatunto ollenkaan.[/QUOTE]

Juuri näin tehtiin myös meillä, eikä kaduta pätkääkään. Työssä kun käy niin on mukava tietää, että lapsi on hyvässä paikassa hoidossa ja todellakin siellä viihtyy. Ja johan se on täälläkin tullut selväksi että suurin osa (joidenkin mielestä KAIKKI) päiväkodit ovat helvetin esikartanoita, sitä suuremmalla syyllä pidetään hyvästä paikasta kiinni :)
 
"vieras"
Mitä sä nyt oikein höpötät. Toki täällä eletään kuten on "säädetty" siihen asti kunnes muutos tulee. Kyse oli mun mielipiteestä ettei virikehoitoa normaaleilla perheillä tarvita.
Ja mun mielipide on se, että jos on hyvä pk-paikka lapsella niin ihan turha vaihtaa sitä kerhoihin. Sinunkinhan mielestä lapsen on hyvä käydä kerhoissa? Kokopäiväistä päivähoitoa minäkään en ymmärrä, jos toinen vanhemmista on kotona. Edes työttömillä.
 
"Jenis"
[QUOTE="vieras";28951641]Juuri näin tehtiin myös meillä, eikä kaduta pätkääkään. Työssä kun käy niin on mukava tietää, että lapsi on hyvässä paikassa hoidossa ja todellakin siellä viihtyy. Ja johan se on täälläkin tullut selväksi että suurin osa (joidenkin mielestä KAIKKI) päiväkodit ovat helvetin esikartanoita, sitä suuremmalla syyllä pidetään hyvästä paikasta kiinni :)[/QUOTE]

Juuri näin, oman perheen hyvinvoinnista pidetään ensisijaisesti kiinni :)

Ja onpa vielä niinkin, että kannatan subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaamista - ei munkaan mielestä ole järkevää, että kotona olevan vanhemman/vanhempien lapset ovat 8h/pvä joka arkipäivä hoidossa.
 
"vieras"
Montakohan aloitusta tästäkin aiheesta vielä meinataan tehdä???? Samat jutut joka ketjussa. AP kiillottaa sädekehäänsä, kun on niin täydellinen ja paras äiti. Muut on ihan huonoja ja laiskoja. jne jne.... KEKSIKÄÄ EDES JOTAIN UUTTA!
 
"Juupajuu"
Kyllähän se nyt vähän laittaa v##uttamaan, tuo virikehoito. Meillä lapset saaneet olla kotona, ja ihan mielelläni heidät kotona pidänkin. Ei olisi tullut mieleenkään laittaa lapsia päiväkotiin silloin kun perheeseen on syntynyt vauva :O Tai muutenkaan pelkällä "virike" verukkeella. Kyllähän kotiolot voittaa päiväkodin helposti 6-0!!

Kotona on ihan tarpeeksi virikkeitä taaperolle ja vähän isommallekin. Nyt kun tarvis itse mennä töihin ja tämä töihin meno tuli aika äkkiä niin kiva alkaa etsimään lapsille hoitopaikkaa kun tietää, että kaikki hoitopaikat on täynnä ja ainakin 1/3 lapsista sielä on virikehoidossa!
 
lto.
Voi zissus näitä juttuja.Lapsesta tulee aivan kummajainen ja erakko jos ei pääse RYHMÄYTYMÄÄN jumalauta melkeen suoraan laitokselta! Ylikuormitettu päivähoito( jossa ei enää kehtaa edes mistään varhaiskasvatuksesta puhua,koska ei ole aikaa mihinkään muuhun kuin perushoitoon koska lapsia on niin paljon ja hoitajia vähän)on sitten avain onneen.Sanompahan vaan eetä tästä vanhempien laiskuudesta maksetaan vielä kova hinta.Lapsen edulle on aivan sama kunhan vanhemmat saa mitä haluaa ja edelläänkään tässä ei puhuta niistä ongelma perheiden lapsista.Subjektiiviseen hoitoon menevillä rahoilla voitaisiin tulevaisuudessa lisätä vaikka sitä neuvola toimintaa jolloin nämä mahdolliset kehityksen viivästymät ym. ongelmat huomattaisiin siellä.Vanhemmille tiedoksi että kuuluu pk:n hoitajien ammattitaitoon/etikkaan, että näistä ongelmista ei teille puhuta aivan niinkuin muissakin asiakaspalvelu ammateissa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28951176]Entäs jos on puheterapeutin ja Elton suositukset että lapsi pitää laittaa hoitoon ihan oman kehityksensä vuoksi (puheenviimästymä)? Ammutko minut senkin takia?[/QUOTE]

Hah, etkö osaa itse puhua? Eikö lapsella ole puheterapiaan aikoja? Monesti pk:ssa käy ihan päinvastoin eli puheenkehitys viivästyy. Kiitos vaan yleiselle melutasolle.
 

Yhteistyössä