[QUOTE="poikia3";28951411]Pienillä lapsilla ei aina ole diagnoosia - kuitenkin tiedetään, että moniin asioihin puuttuminen mahdollisimman varhain auttaa lapsia. Moni lapsi saa diagnoosinsa vasta kouluiässä ja montaa lasta on kuitenkin auttanut päivähoidon toiminta. Ja toisaalta virikehoito kiellettäessä monelta lapselta jää sitten tarvittava tuki saamatta, kun esim. vanhempi ei kotioloissa huomaa jotain lapsen ongelmaa.
Esim. meillä kukaan ei ollut tukitoimia vaatimassa, ilman päivähoitoa nämä olisivat jäävät kokonaan saamatta.
Lapsen etu voi oikeasti olla se päivähoito.
Minun mielestäni yksittäisen vanhemman ei tarvitse esim. tulla perustelemaan SINULLE, MIKSI heidän lapsensa on päivähoidossa. Syynä voi olla jo nytkin esim. puheenkehityksen viivästymä - MUTTA MITÄ SE SINULLE KUULUU? Tai joku lapsi voi olla sosiaalisen perustein hoidossa. Edelleen mitä se sinulle kuuluu? Sinä et voi tänä päivänä tietää, onko jollakin lapsella perustellut syyt olla hoidossa vaiko ei, ja yksinkertaisesti se asia ei sinulle kuulu. Jos lapsella ei ole oikeutta ns. virikehoitoon, kaikki lapset, joilla on vanhempi kotona, leimaantumat sitten esim. sosiaalitapauksiksi. Sekö on mielestäsi oikein?
Moni asia kuluttaa yhteiskunnan rahoja, olen ihan varma, että sinäkin saatat käyttää niitä tavalla, joka jonkun toisen mielestä voisi olla arveluttavaa.
Minusta arvostella voi vasta, kun yhteiskunta itse tarjoaa esim. sitä kerhotoimintaa. Tunnustuksellista kerhotoimintaa ei voi ketään vaatia käyttämään. Meillä päin esim. MLL:n kerhot ovat yhtenä päivänä viikossa, miten ne riittävät esim. 5-vuotiaalle? Entä mistä ne 5-vuotiaat saavat kavereita jos niitä ei missään ole, muut päivähoidossa. Esim. kun esikoiseni oli 5 v ja kävi seurakunnan kerhossa kahdesti viikossa, ei kavereita ollut puistossa, MLL:n äiti-lapsi-kerhoissa ei ollut noin isoja lapsia. Ja vaikka äitikavereita löytyikin, kenelläkään ei ollut lapselleni ikätasoista seuraa.[/QUOTE]
Niin kauan kun joku asia verorahosta maksetaan, niin se kyllä "kuuluu" kaikille veronmaksajille. Ei tietenkään jokaisen henkilökohtaiset ongelmat, mutta asioihin saa, ja pitääkin ottaa kantaa.