Ihan sama millä puolustelette lapsenne virikehoitoa, olette laiskoja!

  • Viestiketjun aloittaja ärsyttäää
  • Ensimmäinen viesti
Ken guru
Me laiskat vanhemmat jotka suomme lastemme edes joskus olevan onnellisia ja virikkeistä hyötyviä emme välttämättä näe pahana asiana sitä että lapsemme voivat nauttia jostakin asiasta vaikka emme käykkään töissä samana päivänä kun lapsemme ovat hoidossa. me kykenemme myös suomaan koko perheellemme onnea ja lepoa että jaksamme myös toistemme kanssa. Tämän ketjun aloittaja vaikuttaa nimenomaan sellaiselta ihmiseltä joka ei koskaan soisi ihan periaatteesta lapsen saavan mitään mistä voisi olla onnellinen/iloinen ja kun ukkokin tulee töistä kotiin niin pitää saada sillekkin vain väsymystä ja mäkättää. Enkä koe hetkeäkään huonoa omaatuntoa sen takia että koko perheellämme on parempi olla, vaikka lapsi on virikehoidossa. Juuri tuollaiset ihmiset aiheuttavat perhesurmia yrittämällä väkisin näyttää ulkopuolisille "kyllä minä jaksan olla neljän alle kouluikäisen kotiäiti, samalla jaksan pitää mielenterveyteni ja asuntoni kunnossa ja vielä sen lisäksi jaksan olla hyvä vaimo miehelleni"
:O No huhhuh! Tässä sai keskustelu jo ihan uudet ulottuvuudet!

Aika ilkeä viesti.
 
öööööh
[QUOTE="poikia3";28952647]Kirjoitin jo kommentin mutta se on kadonnut. Sinä siis haluat leimata lapsia ja perheitä sosiaalitapauksiksi. 'Noilla on jotain ongelmia, kun äiti on kotona, ja silti lapset ovat hoidossa'.

Pistetäänpä paremmaksi, jos me haluamme leimata ne sosiaalitapaukset niin leimataan sitten samantien kaikki. Kaulaan vaan lappu, jossa on perheen tulot ja maksetut verot ja vanhempien ammatitkin, mieluusti vielä asutaanko omassa vai vuokralla, niin voidaan sitten päätellä onko kyse hyvästä vai huonosta perheestä.

Edelleen, minä kannatan osa-aikaista virikehoitoa, jolloin jokaisella on siihen mahdollisuus leimaamatta lasta tai hänen perhettään.[/QUOTE]

Älä laita sanoja suuhuni. Aika erikoinen kommentti kyllä kaikkineen, kuvastaa kyllä enemmän nyt sinun kuin minun ajatusmaailmaa asiasta. Avasin tuota 'virikelapsi' -sanaa tuossa, näyttää monelle olevan epäselvää, että mitä sillä tarkoitetaan, kuten tästäkin ketjusta voit lukea. Eli tilannetta, jossa mitään pakottavaa syytä lapsen päivähoitopaikalle ei ole. Oma lapseni on psykologin kuntoutuslausunnolla päiväkodissa kolmena päivänä viikossa vaikka olen itse vielä kotihoidontuella kotona. Enpä ole osannut ajatellakaan, että siitä jotain leimaa olisi lapsen tai minun otsaani lyöty.
 
yksi virikemamma
:O No huhhuh! Tässä sai keskustelu jo ihan uudet ulottuvuudet!

Aika ilkeä viesti.
millä tavalla ilkeä? Ajattelemalla oman perheen ja lapsen hyvinvointia? Kyllä on joo kamalaa, olen tosiaan hirveä ihminen.
Ja ihan vähintäään yhtä ilkeitä ovat nämä negatiiviset kirjoitukset liittyen subjektiiviseen päivähoitoon ja virikelasten vanhempiin.
 
Ken guru
millä tavalla ilkeä? Ajattelemalla oman perheen ja lapsen hyvinvointia? Kyllä on joo kamalaa, olen tosiaan hirveä ihminen.
Ja ihan vähintäään yhtä ilkeitä ovat nämä negatiiviset kirjoitukset liittyen subjektiiviseen päivähoitoon ja virikelasten vanhempiin.
Luepas ajatuksella nuo tummentamani kohdat. Ei täällä sentään kukaan tuolle tasolle ole mennyt.
 
"vieras"
Mammat voi sitten höyryämisen lomassa myös miettiä sitä lastansa joka laitetaan pois jaloista kun vauva syntyy.Lapsen ajatusmaailmaan ei mahdu ajatusta että vanhempi jaksaa hoitaa häntä paremmin kun on saanut levätä ja hän on päivän poissa kotoa.Lapsen päässä tämä asia on : vanhempi ei enää halua olla mun kans kun vauva tuli.minusta ei enää välitetä kun vauva tuli jne Miettikääpä seurauksia lapsen kehitykselle tältä kantilta.Joskus siis joskus voisi ajatella näitä asioita muutenkin kuin vain omalta kantilta.Tämä itsekkyyden aikakausi on yksi pommi joka räjähtää meidän jokaisen silmille vielä jossain vaiheessa.
Ja höpönlöpöt! Ehkä jotkut lapset, eivät kaikki!

Meillä tyttö säälii vauvaa joka ei vielä pääse päiväkotiin leikkimään.
 
jaa...onkos meidänkin poika virike lapsi kun oli kerhossa kolmena päivänä viikossa kolme tuntia? Harjoitteli sosiaalisia taitoja ja ryhmässä toimintaa kun meni tässä syksyllä päiväkotiin. Joka paikassa ei tuollaista kerhoa ole vaan ne taitaa lähinnä olla puistoja jos niitäkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pktäti;28951375:
Kaikki vanhemmat ei sitä tajua että kyllä me tiedetään missä vanhemmat päivisin luuraa. Tullaan hakemaan verkkarit päällä tukka pystyssä ja muka ollut tosi kiireinen työpäivä! Haha ei voi muutakun nauraa ja toivottaa jaksamisia ;)
No kiitos kiitos. Tiedoksesi muuten, että jos minulla on vielä iltapäivällä tukka pystyssä ja kuljen jossain kotiverkkareissa, niin todennäköisesti takana todellakin on intensiivinen työpäivä. Silloin, kun olen laittautunut, olen käyttänyt aikani muuhun kuin työskentelyyn.
 
"vieras"
Minusta on hyvin perusteltua, että yli 4 vuotias jatkaa tarhassa osa-aikaisena jos vanhempi jää työttömäksi. Varsinkin jos naapuruston lapset, tulevat koulukaverit, ovat päiväkodissa. Ei ole järkevää altistaa lasta syrjäytymiselle, vaikka vanhempi tippuisikin työelämästä pois.
Samaa mieltä! Minä pidin lapseni osa-aikaisessa hoidossa samalla, vaikka olin työtön, jotta lapsilla pysyy jatkuvasti samat kaverisuhteet lapsuudesta lähtien. Työnhaku on mahdotonta, jos lapset ovat kotona ja pitäisi soittaa johonkin työpaikkaan tai muotoilla yksilöllisiä hakemuksia eri työpaikkoihin.
 
"Niinpä"
Mitenkähän niitä ennen maailmassa virikkeitä järjestettiin, kun lapsia oli ja arki pyöri vaan kotona? Onko nämä nykylapset kaikkine virikkeineen yhtään sen onnellisempia, kuin me 40++, jotka emme kaikki (esim. meikäläinen) ole olleet missään päiväkodeissa esikouluissa tms., vaan ihan kotona hoidettavina.

Minulla nousee valitettavasti virike-sanasta karvat pystyyn, kun puhutaan alle 2-vuotiaista. Mitä niin hienoa ja virikkeellista päivähoito pystyy tarjoamaan, mitä normaali huolehtiva koti voi antaa (huom, en puhu nyt erityislapsista).

Tarvitseeko tuon ikäisellä olla mitään sen kummempia virikkeitä kuin oman äidin/ pikkusisaruksen kanssa oleminen ja arjen eläminen? Miltä mahtaa lapsesta tuntua, kun äiti jää vauvan kanssa kotiin, ja itseä kuljetetaan aamulla hoitoon?
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Kdö
No tähän kelpaa se sama ennakointi ja varautuminen, kuin kaikkeen muuhunkin (rahapula, ero ym), mitä täällä kovasti jankutetaan. Eli yhdessä lapsessa on vähemmän työtä kuin useammassa, ei pidä tehdä useampaa, jos on riski, ettei jaksa. Jokainen myös tietää, onko tarpeeksi virikkeitä lapsilleen jossain lähimailla, jos ei, niin sitten muutetaan, keksitään itse, ei tehdä lapsia, tai mennään töihin ja lapsi hoitoon.
Aivan turha selittää mistään "en voinut tietää", ennakoikaa ja toimikaa sen mukaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kdö;28953859:
No tähän kelpaa se sama ennakointi ja varautuminen, kuin kaikkeen muuhunkin (rahapula, ero ym), mitä täällä kovasti jankutetaan. Eli yhdessä lapsessa on vähemmän työtä kuin useammassa, ei pidä tehdä useampaa, jos on riski, ettei jaksa. Jokainen myös tietää, onko tarpeeksi virikkeitä lapsilleen jossain lähimailla, jos ei, niin sitten muutetaan, keksitään itse, ei tehdä lapsia, tai mennään töihin ja lapsi hoitoon.
Aivan turha selittää mistään "en voinut tietää", ennakoikaa ja toimikaa sen mukaan.
Se, että vie vaikka 3-5-vuotiaan osa-aikaiseen hoitoon ei vielä kieli niin suuresta jaksamisongelmasta, että "olisi mieluummin pitänyt jättää lapset tekemättä". Mutta siis mitä oikein tarkoitat - onko sinusta päivähoito niin suuri tragedia, että sen välttääkseen pitäisi jopa muuttaa? Jos lapselle ei ole tarpeeksi virikkeitä lähimaastossa, miksi se päivähoito ei olisi yhtä lailla vaihtoehto kuin nuo muut mainitsemasi? Ja outoa, että sinusta virikkeiden puutteeseen käy kyllä päivähoito, kunhan äitikin menee töihin - eli jos kotona on vauva, niin vauvakin menisi hoitoon? Mitä vain, kunhan isompi sisarus ei ole päiväkodissa? Ihan kummallista.
 
[QUOTE="Niinpä";28953857]Mitenkähän niitä ennen maailmassa virikkeitä järjestettiin, kun lapsia oli ja arki pyöri vaan kotona? Onko nämä nykylapset kaikkine virikkeineen yhtään sen onnellisempia, kuin me 40++, jotka emme kaikki (esim. meikäläinen) ole olleet missään päiväkodeissa esikouluissa tms., vaan ihan kotona hoidettavina.

Minulla nousee valitettavasti virike-sanasta karvat pystyyn, kun puhutaan alle 2-vuotiaista. Mitä niin hienoa ja virikkeellista päivähoito pystyy tarjoamaan, mitä normaali huolehtiva koti voi antaa (huom, en puhu nyt erityislapsista).

Tarvitseeko tuon ikäisellä olla mitään sen kummempia virikkeitä kuin oman äidin/ pikkusisaruksen kanssa oleminen ja arjen eläminen? Miltä mahtaa lapsesta tuntua, kun äiti jää vauvan kanssa kotiin, ja itseä kuljetetaan aamulla hoitoon?[/QUOTE]

Yleensä "virikelapsilla" tarkoitetaan yli 3-vuotiaita. Paitsi että sanaa "virikelapsi" ei käytetä missään virallisissa yhteyksissä eikä normaalissa puheessakaan palstojen ulkopuolisessa maailmassa.
 
"vieras"
jaa...onkos meidänkin poika virike lapsi kun oli kerhossa kolmena päivänä viikossa kolme tuntia? Harjoitteli sosiaalisia taitoja ja ryhmässä toimintaa kun meni tässä syksyllä päiväkotiin. Joka paikassa ei tuollaista kerhoa ole vaan ne taitaa lähinnä olla puistoja jos niitäkään.
No mutta ei tietenkään *taputtaa olalle* koska se oli kerhossa <3 Vaikka viikkotuntimäärä on sama kuin osapäiväisellä virike-pk-lapsella, niin kerhohan nyt on aiiiiiivan eri asia.

Lapsi voi käydä kerhossa ilman, että vanhempaa syyllistetään toisilla hoidattamisesta. Lapsi voi käydä kerhossa ilman, että hänen psyykeensä vaurioituu pysyvästi. Lapsi voi käydä kerhossa ilman, että sisarussuhteille koituu siitä yhtään mitään negatiivista. Lapsi voi käydä kerhossa ja silti äiti saa mainostaa hoitavansa lapsensa ihan itse.

Yllämainitut eivät päde 9 tuntia viikossa hoidossa olevaan pk-lapseen.
 
pallomeri
[QUOTE="poikia3";28951510]Myös meillä aikoinaan maksettiin täydet päivähoitomaksut, kun se perheen keskimmäinen oli 3 krt viikossa maksimissaan 6 tuntia kerrrallaan hoidossa. Päiväkodin toiveesta hoitoon pyrittiin menemään 8.30 - 9.00 ja pois haettiin päiväunien jälkeen, siis klo 14.00 jälkeen.[/QUOTE]

Onko tällainen maksukäytäntö ihan yleisestikin? Että lapsen hoitomaksu on sama riippumatta siitä onko lapsi viitenä päivänä viikossa hoidossa 9 h/pvä tai kolmena päivänä viikossa 6h/pvä (tai 8 h/pvä).

Meillä lapsi 3 v aloitti päiväkodissa viime kuussa. Minä ehdin olla hoitovapaan jälkeen töissä kuukauden ennen parin kuukauden lomautusta, joka alkaa pian. Tarkoitus oli alunperin, että lomautuksen aikana lapsi olisi kaksi päivää viikossa kotona minun kanssani ja kolme päivää päiväkodissa niin, että viikonpäivät olisi ennalta sovittu. Mutta jos hoitomaksut ovat samat kuin täysiaikaisessa hoidossa, niin mietin että ehkä sitten ei tarvitse (?) sopia mistään tietyistä viikonpäivistä päiväkodin kanssa; lapsi saa olla kanssani kotona osan viikosta, mutta kotipäivät voisivat vaihdella tarpeen/fiiliksen mukaan. (Toki päiväkotiin ilmoitetaan). Ja sanon nyt vielä, että en todellakaan ota lasta kokonaan pois hoidosta parin kuukauden ajaksi; hänellä on vielä sopeutumisvaihe meneillään ja hän on juuri alkanut tottua ja oppia siihen, että päiväkotiin mennään periaatteessa joka arkipäivä.
 
"vieras"
Onko tällainen maksukäytäntö ihan yleisestikin? Että lapsen hoitomaksu on sama riippumatta siitä onko lapsi viitenä päivänä viikossa hoidossa 9 h/pvä tai kolmena päivänä viikossa 6h/pvä (tai 8 h/pvä).

Meillä lapsi 3 v aloitti päiväkodissa viime kuussa. Minä ehdin olla hoitovapaan jälkeen töissä kuukauden ennen parin kuukauden lomautusta, joka alkaa pian. Tarkoitus oli alunperin, että lomautuksen aikana lapsi olisi kaksi päivää viikossa kotona minun kanssani ja kolme päivää päiväkodissa niin, että viikonpäivät olisi ennalta sovittu. Mutta jos hoitomaksut ovat samat kuin täysiaikaisessa hoidossa, niin mietin että ehkä sitten ei tarvitse (?) sopia mistään tietyistä viikonpäivistä päiväkodin kanssa; lapsi saa olla kanssani kotona osan viikosta, mutta kotipäivät voisivat vaihdella tarpeen/fiiliksen mukaan. (Toki päiväkotiin ilmoitetaan). Ja sanon nyt vielä, että en todellakaan ota lasta kokonaan pois hoidosta parin kuukauden ajaksi; hänellä on vielä sopeutumisvaihe meneillään ja hän on juuri alkanut tottua ja oppia siihen, että päiväkotiin mennään periaatteessa joka arkipäivä.
Eiköhän kunnilla ole vaihtoehtoja niille, jotka tarvitsevat vähemmän hoitopäiviä. Meidän kunnassa vaihtoehdot ovat 8, 13, 17 ja täys kuukausi. Naapurikunnassa on vähän erit nuo päivät, olikohan 10, 15 ja jotain.
Mutta sitten se sopimus on yleensä oltava voimassa 3kk kerrallaan, jolloin tota määrää ei kai periaatteessa saisi muutella? TUosta kannattaa kysyä siitä omasta pk:sta. Itse pidin alussa 17 päivää, mutta huomasin, että pienillä säädöillä selvittiin kolmellatoista hoitopäivällä, niin vaihdoin siihen 3kk jälkeen ja maksut toki pienenivät sitä mukaa :)
 
pallomeri
[QUOTE="vieras";28954378]Eiköhän kunnilla ole vaihtoehtoja niille, jotka tarvitsevat vähemmän hoitopäiviä. Meidän kunnassa vaihtoehdot ovat 8, 13, 17 ja täys kuukausi. Naapurikunnassa on vähän erit nuo päivät, olikohan 10, 15 ja jotain.
Mutta sitten se sopimus on yleensä oltava voimassa 3kk kerrallaan, jolloin tota määrää ei kai periaatteessa saisi muutella? TUosta kannattaa kysyä siitä omasta pk:sta. Itse pidin alussa 17 päivää, mutta huomasin, että pienillä säädöillä selvittiin kolmellatoista hoitopäivällä, niin vaihdoin siihen 3kk jälkeen ja maksut toki pienenivät sitä mukaa :)[/QUOTE]

Minulla on se mielikuva, että lapsen päiväkodissa minimihoitomäärä on 12 päivää/kuukaudessa eli juurikin se kolme päivää viikossa. Maksuista en vielä tiedä (otan yhteyttä päiväkotiin ensi viikolla) enkä myöskään sitä, millaiselle ajalle voisi sen 3 päivää/viikossa sopimuksen tehdä väliaikaisesti. Lomautukseni tosiaan kestää alle 3 kuukautta ja lomautus toki myös voi katketa äkillisestikin, jos töissä tilanne muuttuu. Siksikin mietin myös sitä vaihtoehtoa, että hoitosopimukseen ei tehdä mitään muutoksia (etenkään jos maksutkaan eivät merkittävästi alene) ja lapsi saisi sitten "lennosta" vapaapäiviä hoidosta.
 
"vieras"
Minulla on se mielikuva, että lapsen päiväkodissa minimihoitomäärä on 12 päivää/kuukaudessa eli juurikin se kolme päivää viikossa. Maksuista en vielä tiedä (otan yhteyttä päiväkotiin ensi viikolla) enkä myöskään sitä, millaiselle ajalle voisi sen 3 päivää/viikossa sopimuksen tehdä väliaikaisesti. Lomautukseni tosiaan kestää alle 3 kuukautta ja lomautus toki myös voi katketa äkillisestikin, jos töissä tilanne muuttuu. Siksikin mietin myös sitä vaihtoehtoa, että hoitosopimukseen ei tehdä mitään muutoksia (etenkään jos maksutkaan eivät merkittävästi alene) ja lapsi saisi sitten "lennosta" vapaapäiviä hoidosta.
Meillä kyllä aleni maksut aika huomattavasti, kun tiputimme seitsemästätoista päivästä kolmeentoista (220€ -> 170€). Kannattaa kysyä kyllä miten tuo olisi parasta hoitaa. Mutta tosi iso ero noissa maksuissa on.
 
lto
[QUOTE="vieras";28953488]Ja höpönlöpöt! Ehkä jotkut lapset, eivät kaikki!

Meillä tyttö säälii vauvaa joka ei vielä pääse päiväkotiin leikkimään.[/QUOTE]

näimpä kun tyttäresi ei paremmasta elämästä tiedä kun on pienestä asti aivopesty luulemaan pk elämää normaali elämäksi.Älä huoli kyllä ne vaikutukset tulevat vielä teilläkin näkymään.
 
"Niinpä"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28954029:
Yleensä "virikelapsilla" tarkoitetaan yli 3-vuotiaita. Paitsi että sanaa "virikelapsi" ei käytetä missään virallisissa yhteyksissä eikä normaalissa puheessakaan palstojen ulkopuolisessa maailmassa.
Minäkään en tainnut puhua virikeLAPSISTA vaan ihan yleensä virikkeistä, ja alle kaksivuotiaan tarpeista muihin virikkeisiin, mitä normaali koti pystyy tarjoamaan :)

Kyllä minä tuon sanan olen kuullut ihan "palstojen ulkopuolisessa maailmassakin", työn puolesta jopa päiväkodissa. Jotta älähän yleistä sinäkään :)
 
pallomeri
[QUOTE="vieras";28954488]Meillä kyllä aleni maksut aika huomattavasti, kun tiputimme seitsemästätoista päivästä kolmeentoista (220€ -> 170€). Kannattaa kysyä kyllä miten tuo olisi parasta hoitaa. Mutta tosi iso ero noissa maksuissa on.[/QUOTE]

Ok. Soitan joka tapauksessa päiväkodin johtajalle ensi viikolla ja kysyn maksuista ja noista hoitopäivistä/kk ylipäätään. Eiköhän sitten joku järkevä ratkaisu löydy.
 
"Mä vain"
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttäää;28951109:
Noista päivähoitoketjuista yms. paistaa niiin läpi, ihan vain kädettömyys ja laiskuus. Perustellaan 1-2vuoitaan lapsen kaipaavan kavereita kun äiti keskittyy vauvaan..ei helkkari, oletteko te ihan tyhmiä? se 2vuotiaskin on vielä ihan vauva!
Katsokaa ihan oikeasti peiliin, tai jättäkää lapset tekemättä.
Eräskin mamma perusteli sillä lasten tekemistä pienellä ikäerolla, että haluaa lapsillensa sisaruksen, mutta tiedostaa, ettei jaksa hoitaa yhtäaikaa kokopäiväisesti taaperoa ja vauvaa.. joku taas perusteli, että on se esikoinenkin saanut olla äidin keskipisteenä vauvana, joten niin täytyy kuopuksenkin olla...
perusteluna oli myös syntyyvyyden lasku... tiesittekö, että viimeisen parin vuoden aikana syntyvyys on ollut nousussa? eikä se laskeminen pahitteeksi tekisi tälle maapallollekkaan, kaikkien ei mielestäni tarvitse lisääntyä.
Täysi peesi tälle!
 
"vieras"
Mä en ole nähnyt kovinkaan monen näissä keskusteluissa puhuvan 1-2 vuotiaan lapsen virikehoidosta. Mutta ehkä te kotiäidit luette näitä vähän kierojen silmälasien läpi, että saisitte jostain syytä sättiä toisia..? Vai miksi ihmeessä järjestään puhutte vauvoista ja alle 2-vuotiaista, kun muut ketjussa puhuvat yli kolmevuotiaista?
 
"Ihmettelen"
Kyllä meillä ollut 5 v. Täyttävä kotona kun vauva synty, ei tullut mieleenkään viedä päiväkotiin. Ja ilmoitin heti ajoissa että aion tuoda lapsen takaisin hoitoon kun palaan töihin, saatiin sama paikka ja jos ei oltaisi saatu oltais vaihdettu. Hyvin meni kotona olo aika, itsestä kiinni, lasten kans voi tehdä vaikka mitä eikä siihen aina toista aikuista tarvita. Ja on olemassa kerhoja, harrastuksia, voi käydä retkellä, uimassa, leikkipuistossa, tehdä kaikkea sellaista mitä työssä olo aikana ei kerkeä, tutustua uusiin lapsiin ja aikuisiin. Ja meilläkin vain yksi auto, mutta on jalat millä kävellä, lapsikin kävelee myös päiväkodissakin ja hyvää liikuntaa, itsestä kiinni minkälaisia päivät on, huom ei ollu meillä joka päivä valmista ohjelmaa, aamulla katsottiin jos ei esim. Kerhoa huvittaisko lähteä johonkin, kirjastossakin kivaa
 
"vieras"
näimpä kun tyttäresi ei paremmasta elämästä tiedä kun on pienestä asti aivopesty luulemaan pk elämää normaali elämäksi.Älä huoli kyllä ne vaikutukset tulevat vielä teilläkin näkymään.
Pienestä asti? 3,5-vuotiaana aloitti. Eli tietää myös kotielämän. Silti jos valinta tulee hän menee mielummin päiväkotiin. Katsos lapsia ja päiväkotejakin on erilaisia.
 

Yhteistyössä