Ihan sama millä puolustelette lapsenne virikehoitoa, olette laiskoja!

  • Viestiketjun aloittaja ärsyttäää
  • Ensimmäinen viesti
ärsyttäää
Noista päivähoitoketjuista yms. paistaa niiin läpi, ihan vain kädettömyys ja laiskuus. Perustellaan 1-2vuoitaan lapsen kaipaavan kavereita kun äiti keskittyy vauvaan..ei helkkari, oletteko te ihan tyhmiä? se 2vuotiaskin on vielä ihan vauva!
Katsokaa ihan oikeasti peiliin, tai jättäkää lapset tekemättä.
Eräskin mamma perusteli sillä lasten tekemistä pienellä ikäerolla, että haluaa lapsillensa sisaruksen, mutta tiedostaa, ettei jaksa hoitaa yhtäaikaa kokopäiväisesti taaperoa ja vauvaa.. joku taas perusteli, että on se esikoinenkin saanut olla äidin keskipisteenä vauvana, joten niin täytyy kuopuksenkin olla...
perusteluna oli myös syntyyvyyden lasku... tiesittekö, että viimeisen parin vuoden aikana syntyvyys on ollut nousussa? eikä se laskeminen pahitteeksi tekisi tälle maapallollekkaan, kaikkien ei mielestäni tarvitse lisääntyä.
 
Oulkkyfdg
Toinen laiska(?) ilmottautuu. Tai oikeastaan jos saisin nukuttua niin ei laiskottaisi, univelan takia esikoisen 1-2pk-päivää viikossa pysyn järjissäni ja olen jsksavampi äiti.
 
"poikia3"
Minä ihmettelen, miksi me naiset olemme näin ilkeitä ja julmia kuin aloittaja! Miksi toisten valintoja on pakko haukkua, miksi toisia on pakko syyllistää? Miksei voida tukea toisiamme? Yhden perheen päätökset eivät kuulu kenellekään toiselle, eikä pitäisi olla mitään syytä, että omia päätöksiä pitäisi kenellekään edes perustella.
 
Muutamia asioita...
Ensinnäkään termiä "virikehoito" ei juuri käytetä nettipalstojen ulkopuolella.
Ja yleensä kavereiden yms takia päiväkotiin viedyt ovat yli 3-vuotiaita ja päivähoidossa osa-aikaisesti. Myös niistä lapsista, jotka eivät ole päiväkodissa, on varmaan suurin osa ainakin jossain kerhossa.
Miksi ei muuten saisi olla laiska?
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
[QUOTE="poikia3";28951146]Minä ihmettelen, miksi me naiset olemme näin ilkeitä ja julmia kuin aloittaja! Miksi toisten valintoja on pakko haukkua, miksi toisia on pakko syyllistää? Miksei voida tukea toisiamme? Yhden perheen päätökset eivät kuulu kenellekään toiselle, eikä pitäisi olla mitään syytä, että omia päätöksiä pitäisi kenellekään edes perustella.[/QUOTE]

Sama koskee sitten niitä, jotka moittivat näitä vastakkaisia mielipiteitä. Minäkään en usko virikehoitoihin.....EN !!
 
lun
[QUOTE="poikia3";28951146]Minä ihmettelen, miksi me naiset olemme näin ilkeitä ja julmia kuin aloittaja! Miksi toisten valintoja on pakko haukkua, miksi toisia on pakko syyllistää? Miksei voida tukea toisiamme? Yhden perheen päätökset eivät kuulu kenellekään toiselle, eikä pitäisi olla mitään syytä, että omia päätöksiä pitäisi kenellekään edes perustella.[/QUOTE]

Minä henk.koht. olen "ilkeä ja julma" koska ajattelen lapsen etua näissä asioissa, sekä myös kustannuksia.Sinunko mielestä ei tarvitse edes perustella miksi yhteiskunnan tulisi maksaa vanhempien laiskuudesta,koska sitähän tämä normaali perheiden subjektiivinen päivähoito vaan mahdollistaa.
Olen täysin samaa mieltä kuin ap.Ihme ettei ole kukaan tullut jeesustelemaan tähän niillä sosiaalihuollon ongelma tapauksilla(JOTKA SIIS TULISIVAT SAAMAAN TARVITTAVAT TUKITOIMET VASTAISUUDESSAKIN).Lapsi ehtii sinne pk maailmaan eskarin alettua ja sitä ennen riittää ne kotona/ympäristössä olevat virikkeet.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28951228:
Jotka ovat mitä? Mitä ovat ne kotona/ympäristössä olevat virikkeet, jotka ovat kaikkien 3-5 -vuotiaiden ulottuvissa, ja jotka riittävät niin, että mitään muuta ei tarvita siihen lisäksi?
Monissa paikoissa on avoimia kerhoja, seurakunnan ja mll:n juttuja. Ja virikkeitä voi antaa ihan kotonakin, tehdä lapsen kanssa yhdessä; ruokaa, siivota, leikkiä, askarrella, urheilla, pyöräillä, retkeillä yms....
Ja on ystäväperheitä, joissa on lapsia jne.
 
  • Tykkää
Reactions: Helmi Hamina
"jepsis"
Vaikka aloitus on kirjoitettu melko aggressiiviseen sävyyn, niin tottahan se on. Laadukas kotihoito vaatii vanhemmalta vähän viitseliäisyyttä ja on helppo ratkaisu viedä lapsi hoitoon.
 
"jepsis"
[QUOTE="vieras";28951176]Entäs jos on puheterapeutin ja Elton suositukset että lapsi pitää laittaa hoitoon ihan oman kehityksensä vuoksi (puheenviimästymä)? Ammutko minut senkin takia?[/QUOTE]

Silloinhan kyse ei ole virikehoidosta eli puhutaan aivan eri asiasta.
 
"vieras"
[QUOTE="jepsis";28951258]Silloinhan kyse ei ole virikehoidosta eli puhutaan aivan eri asiasta.[/QUOTE]Mitä se sitten on? makaan kotona työttömänä ja joutaisin hoitamaan lapseni itse.
 
"..."
Olen aloittajan kans samaa mieltä. Minulla viisi ja kaksi yksivuotiaat lapset ja nyt olen raskaanai. En voisi kuvitella vieväni ketään päivähoitoon. Täällä ei oo paljon kerhoja eikä harrastuksia yms. ja naapuritkin kaukana.... Mut me ulkoillaan joka päivä, retkeillään, puistoillaan, pari kertaa vkossa kyläillään, meillä käy vieraita, askarrellaan,pelaillaan ja vkonloppuisin käydään uimassa, shoppailemassa jne... Virikkeitä kyl saa lapselle tehtyä jos vain haluaa ja jaksaa!!!
 
"jepsis"
[QUOTE="vieras";28951265]Mitä se sitten on? makaan kotona työttömänä ja joutaisin hoitamaan lapseni itse.[/QUOTE]

Jos sun lapsellasi on puheterapeutin ja elton suositus, niin hän on hoidossa kuntoutuksellisista syistä. Sun kotona makaaminen ei liity asiaan mitenkään ja näihin tilanteisiin ei pitäis puutta, eikä toki olla puuttumassakaan.
 
niiiiii
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28951228:
Jotka ovat mitä? Mitä ovat ne kotona/ympäristössä olevat virikkeet, jotka ovat kaikkien 3-5 -vuotiaiden ulottuvissa, ja jotka riittävät niin, että mitään muuta ei tarvita siihen lisäksi?
Kyllä sille lapselle ihan oikeastyi riittää virikkeeksi ihan se perusarki perheen kanssa, välillä titenkin jotakin kivaa ekstratekemistä esim. uimahallia, hoploppia, kaemmas matkustamista yms.
Onko vanhemmilla kenties hieman ruusunpunaiset kuvitelmat siitä päivähoidosta? Itse kaupungin kiertävänä lastenhoitajan eri päiväkodeissa kiertäneenä voin kertoa, että ihan varmasti suurin osa lapsista olisi mielummin kotona sen isän tai äidin kanssa kuin "leikkimässä" kavereiden kanssa. Pienten ryhmässä siirtymätilanteet vievät ihan hirvittävästi aikaa, usein on myös niin, että mennään vajaalla henkilökunnalla, koska sijaista ei yksinkertaisesti saa mistään, eräässäkin päiväkodissa oli todella monta alle 2vuotiasta lasta, voitte kuvitella miten kauan uloslähtö kestää 2-3 hoitajan voimin talviaikaan, ensimmäiseksi puetut joutuvat toppatamineissaan odottamaan, että yksi täti irtoaa ulos siitä pukemishässäkästä, nuorin lapsi itki eteisessä istuen, eikä kukaan joutanut lohduttamaan, kun oli kädet täynnä pukemista.. Ne lapset kinuavat siellä sen aikuisen syliä ja seuraa, eikä sitä kaikille halukkaille voi yhtäaikaa antaa.
 
[QUOTE="vieras";28951241]Monissa paikoissa on avoimia kerhoja, seurakunnan ja mll:n juttuja. Ja virikkeitä voi antaa ihan kotonakin, tehdä lapsen kanssa yhdessä; ruokaa, siivota, leikkiä, askarrella, urheilla, pyöräillä, retkeillä yms....
Ja on ystäväperheitä, joissa on lapsia jne.[/QUOTE]

Niin - monissa paikoissa on mainitsemiasi kerhoja, ei kaikissa. Joissain paikoissa joku kerho voi olla kerran viikossa. Kaikilla ei ole ystäväperheitä, joissa on lapsia - tai ei ainakaan samanikäisiä tai lähellä asuvia. Olen itse huomannut, että jo samassa kaupungissa leikkitreffien sopiminen ystäväperheiden kanssa voi olla hankalaa, jos toinen asuu vaikka Lauttasaaressa ja toinen Laajasalossa - eri ihan puolilla kaupunkia, jolloin bussia pitäisi vaihtaa ainakin kerran. Ja ystäväperheiden aikataulut ja suunnitelmat voivat muutenkin olla ihan eri, joten ehkä niitä leikkitreffejä saa kerran viikossa tai kahdessa järkättyä.

Nuo mainitsemasi aktiviteetit ovat ihan kivoja, mutta riittävätkö ne yli 3-vuotiaalle? ja jos tilanne on se, että kotona on pikkuvauva, voi tuosta listasta pudottaa jo osan pois, ei niitä vauvan kanssa useinkaan saa tehtyä.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia ja Minna77
"rrrr"
Mulla on lapsi (4v.) kolmena päivänä viikossa päiväkodissa. Tämä siksi, että meillä ei ole naapureissa lapsia, meillä ei ole toista autoa jolla kuljettaa lasta kerhoon tai leikkikentille ja tuttavaperheissä ei ole samanikäisiä kavereita.
Kesä oltiin lapsen kanssa kahdelleen ja vaikka kuinka yhdessä tehtiin kaikkea, lapsi kaipasi kavereitaan.
En itsekän ymmärrä, että lapsi laitetaan hoitoon vauvan tietä pois, tai että lapsi on viitenä päivänä viikossa hoidossa, ilman lomia.
 
ap.
[QUOTE="rrrr";28951297]Mulla on lapsi (4v.) kolmena päivänä viikossa päiväkodissa. Tämä siksi, että meillä ei ole naapureissa lapsia, meillä ei ole toista autoa jolla kuljettaa lasta kerhoon tai leikkikentille ja tuttavaperheissä ei ole samanikäisiä kavereita.
Kesä oltiin lapsen kanssa kahdelleen ja vaikka kuinka yhdessä tehtiin kaikkea, lapsi kaipasi kavereitaan.
En itsekän ymmärrä, että lapsi laitetaan hoitoon vauvan tietä pois, tai että lapsi on viitenä päivänä viikossa hoidossa, ilman lomia.[/QUOTE]

eikö sulla ole jalkoja? etkö voi poistua ilman autoa kotoa lapsen kanssa? miten lapsi menee päiväkotiin?
 
minusta
Minusta on hyvin perusteltua, että yli 4 vuotias jatkaa tarhassa osa-aikaisena jos vanhempi jää työttömäksi. Varsinkin jos naapuruston lapset, tulevat koulukaverit, ovat päiväkodissa. Ei ole järkevää altistaa lasta syrjäytymiselle, vaikka vanhempi tippuisikin työelämästä pois.
 

Yhteistyössä