HYVÄSTI HYVINVOINTIYHTEISKUNTA! Porvaripuolueet ehdottavat nyt myös suomalaisille opiskelijoille lukuvuosimaksua!

Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Osittain on ollut maksutonta, osittain ei. Opintotukea olen saanut muistaakseni noin 200 markkaa kuukaudessa. Toimeentulo oli kuitenkin oman työn varassa opiskeluaikana. Kaikki lomat tuli huhkittua töissä ja kouluviikkoinakin olin 2-3 päivää töissä.
Aivan. Ja nyt siis suunnitellaan sitä, että töitä pitää opiskelujen ohessa tehdä entistä enemmän. Okei, ei siinä mitään. Mutta jos tavoite on lyhentää opiskeluaikoja, niin miten se töiden lisääminen asiaa auttaa?
Ei se työnteko lomia pidennä. Minäkin valmistuin samana päivänä kuin muutkin, vaikka tein töitä ns sikana.
Laskepa tuohon päälle n. 6000 markan lukukausimaksu...
Kyllä nykyopiskelijatkin tekevät töitä (ei tuet riitä elämiseen), samoin itse tein aikanani.

Ei se työnteko lomia pidennä. Minäkin valmistuin samana päivänä kuin muutkin, vaikka tein töitä ns sikana.
Ja olit yh-isä? Me katsotaan tätä asiaa varmaan vähän eri vinkkelistä :)
En ollut silloin yh enkä mikään muukaan isä. Se nyt vain on helpompaa käydä koulut ensin ja sit tehdä lapsia.

Keittiönoita
En ollut silloin yh enkä mikään muukaan isä. Se nyt vain on helpompaa käydä koulut ensin ja sit tehdä lapsia.
Tuossa olet ihan oikeassa. Mä opiskelin ensimmäisen ammatin ennen lapsia ja toisen ammatin kahden lapsen yh:na. Miehillä on helpompaa siirtää lasten hankintaa hamaan tulevaisuuteen kuin naisilla. Tänä päivänä on varsin vähän aloja, joista voi varmuudella sanoa, että töitä on kaikille vielä 10-15 vuoden päästäkin. Lisäksi - pääsen taas aasinsillalla eiliseen aiheeseen - mun mielestä ei ole yhteiskunnan kannalta järkevää, että jos teininä teet jonkun tietyn ratkaisun, et pysty enää elämäsi suuntaa muuttamaan. Jos olet itsesi suohon upottanut, yhteiskunnan pitäisi koittaa vetää sut sieltä suosta ylös eikä työntää entistä syvemmälle. Olen saanut kirjoituksistasi sen käsityksen, että sun mielestäsi pitää yrittää ja ponnistella oman elämänsä ja hyvinvointinsa eteen. Niin minunkin mielestäni. Ja juuri siksi olen sitä mieltä, että se mahdollisuus on oltava kaikilla. Niilläkin, joilla peruskoulu meni persiilleen, teininä tuli mokailtua tai rakkaus sokaisi. Mun mielestä me ei tarvita yhtäkään "peli on menetetty" - nuorta tähän maahan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Osittain on ollut maksutonta, osittain ei. Opintotukea olen saanut muistaakseni noin 200 markkaa kuukaudessa. Toimeentulo oli kuitenkin oman työn varassa opiskeluaikana. Kaikki lomat tuli huhkittua töissä ja kouluviikkoinakin olin 2-3 päivää töissä.
Aivan. Ja nyt siis suunnitellaan sitä, että töitä pitää opiskelujen ohessa tehdä entistä enemmän. Okei, ei siinä mitään. Mutta jos tavoite on lyhentää opiskeluaikoja, niin miten se töiden lisääminen asiaa auttaa?
Laskepa tuohon päälle n. 6000 markan lukukausimaksu...
Kyllä nykyopiskelijatkin tekevät töitä (ei tuet riitä elämiseen), samoin itse tein aikanani.
Olin jo opiskeluaikana asuntovelallinen, joten tuo 6000 mk olisi uponnut huomaamatta muiden laskujen joukkoon.

Töitä voi tehdä paljon tai vähän, minä tein paljon.

Ja juuri siksi olen sitä mieltä, että se mahdollisuus on oltava kaikilla. Niilläkin, joilla peruskoulu meni persiilleen, teininä tuli mokailtua tai rakkaus sokaisi. Mun mielestä me ei tarvita yhtäkään "peli on menetetty" - nuorta tähän maahan.
Samaa mieltä ollaan. Ei pienet lukukausimaksut vie keneltäkään uutta mahdollisuutta.

Keittiönoita
Samaa mieltä ollaan. Ei pienet lukukausimaksut vie keneltäkään uutta mahdollisuutta.
1000 euroa EI ole pieni lukukausimaksu sellaiselle nuorelle naiselle, jolla on vaikkapa 2 alle kouluikäistä lasta huollettavanaan. Töitä voit tehdä ja opiskella sen mukaan, miten päiväkoti on auki. Kesälomalla joo, mutta ei se ole niin sanottu, että saisi niin hyvän kesätyöpaikan, että siitä jäisi 1000 euroa ylimääräistä.

Rollolainen
Ja juuri siksi olen sitä mieltä, että se mahdollisuus on oltava kaikilla. Niilläkin, joilla peruskoulu meni persiilleen, teininä tuli mokailtua tai rakkaus sokaisi. Mun mielestä me ei tarvita yhtäkään "peli on menetetty" - nuorta tähän maahan.
kyllä se kuule vaan jollekin työttömän perheelle iso raha .

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
kyllä se kuule vaan jollekin työttömän perheelle iso raha .
Sittten kannattaa kokeilla töihin menemistä.

Keittiönoita
Sulla on lepsa melko positiivinen käsitys tämän päivän työllisyystilanteesta. Esikoisen hyvä ystävä on pienen lapsen opiskeleva yh-äiti. Lapsi on päivät päiväkodissa, kun äiti on opiskelemassa. Illat, yöt ja viikonloput lapsi on vailla hoitopaikkaa, sillä tukiverkostoja ei ole. Tämä äiti on aloittanut jo heti vuoden vaihteen jälkeen aktiivisen kesätyöpaikan etsimisen, mutta joka paikassa sanotaan, että ei oteta kesätyöntekijöitä. Hän jatkaa etsimistä edelleen, mutta ei hän saanut viime kesänäkään töitä, joten hänellä huoli on ymmärrettävästi suuri. Jos hänen pitäisi nyt jostain taikoa vielä 1000 euroa lisää, niin onko sulla muita ehdotuksia kuin Aleksis Kiven kadulle meno? Ja mihin lapsi siksi aikaa? Näitä hänen kaltaisiaan on tänä päivänä yllättävän paljon, vaikka mielelläsi silmäsi heidän kaltaisiltaan sulkisitkin.

Disinformaatioa
Noniin, eipäs taas syytetä porvaripuolueita. Ehdotus on työryhmän joka ei poliittisesti ohjattu, eikä se ole hallitukselta tulossa esityksenä. Joku demarien miehittämän opetusministeriön työryhmän jäsen siellä vaan yrittää vittuilla.

Hohhoi
^Työryhmän joka ei ole poliittisesti ohjattu? Opetusministeriön työryhmä?? Älä viitsi. Kyllä ne ihmisten puoluetaustat sielläkin hyvin vahvasti ohjaa näitä päätöksiä. Mitä luulet, kumpi sen leivän eläkeläisten, työttömien ja opiskelijoiden suusta vie, porvarit vai vasemmisto??

Milla
Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
Alkuperäinen kirjoittaja Milla:
Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
Älkää viittikö marista, ite ootte äänestäneet kokkarit ja kepulit valtaan.
Minä en äänestänyt, joten minä saan kai kitistä?

Tuli mieleen luottotiedoton siskoni joka ei siis saa opintolainaa. Hän tekee töitä elättääkseen itsensä opintojen aikana mutta tuo esitys vesittäisi senkin. Joku voi tähän tulla sanomaan että oma moka, mutta eikö suosta saisi edes yrittää nousta?

Köyhästä perheestä minäkin ja heti tuli mieleen, että en minä pysty maksamaan tonnia vuodessa opiskelusta.

Äänestämättä jättäminen on sama kuin hyväksyy vallassaolevien temput, joten narinat pois sultakin.
Äänestin kyllä, älä huoli.

Eikös sitä yliopisto opiskelun oikeutta vasta ole rajattu ettei siellä käytännössä edes pysty opiskelemaan maailman tappiin?
Ja ammattikorkeakoulussakin opinnot vanhenee jonka jälkeen saa aloittaa koko opinnot alusta, jos saa.

se joku
Mä en ihan oikeasti tajua tätä logiikkaa. Jos kerran pitää opinnoista maksaa, niin peritään nyt saman tien niiltäkin jo opiskelleilta ihmisiltä opintomaksu, saadaan lisää rahaa valtion kirstuun...

Sulla on lepsa melko positiivinen käsitys tämän päivän työllisyystilanteesta. Esikoisen hyvä ystävä on pienen lapsen opiskeleva yh-äiti. Lapsi on päivät päiväkodissa, kun äiti on opiskelemassa. Illat, yöt ja viikonloput lapsi on vailla hoitopaikkaa, sillä tukiverkostoja ei ole. Tämä äiti on aloittanut jo heti vuoden vaihteen jälkeen aktiivisen kesätyöpaikan etsimisen, mutta joka paikassa sanotaan, että ei oteta kesätyöntekijöitä. Hän jatkaa etsimistä edelleen, mutta ei hän saanut viime kesänäkään töitä, joten hänellä huoli on ymmärrettävästi suuri. Jos hänen pitäisi nyt jostain taikoa vielä 1000 euroa lisää, niin onko sulla muita ehdotuksia kuin Aleksis Kiven kadulle meno? Ja mihin lapsi siksi aikaa? Näitä hänen kaltaisiaan on tänä päivänä yllättävän paljon, vaikka mielelläsi silmäsi heidän kaltaisiltaan sulkisitkin.
Aina on väliinputoajia. Ei yhteiskunta pääse eteenpäin jos mennään sen hitaimman ehdoilla.

Mun lapsi muuten sai ensi kesäksi ekan kesätyöpaikan yhdellä puhelinsoitolla. Miten se voi olla niin vaikeaa joillekin?

Keittiönoita
Aina on väliinputoajia. Ei yhteiskunta pääse eteenpäin jos mennään sen hitaimman ehdoilla.

Mun lapsi muuten sai ensi kesäksi ekan kesätyöpaikan yhdellä puhelinsoitolla. Miten se voi olla niin vaikeaa joillekin?
Hyvä kysymys. Ehkä hän on oppinut vanhemmiltaan tietynlaisen reippauden työntekoa ja työnhakua kohtaan? Mutta - kuten eilen aiheesta keskusteltiin - kaikki eivät saa.

Aina tulee olemaan väliinputoajia, siinä olet ihan oikeassa. Mutta mitä enemmän heitä alkaa olla, eikö silloin hälytyskellojen pitäisi alkaa soida? Ja asialle tehdä jotain? Ja jos yhä suuremmalla osalla kansalaisista on yhden tapahtuman - esim raskaus, avioero, sairastuminen, väärä ammatinvalinta tms - jälkeen portit kiinni elämässään eteenpäin menemiseen, niin meillä on sen jälkeen karhun kokoisia aukkoja yhteiskunnan turvaverkostossa. Mitä hyvää arvelet siitä seuraavan? Edes niille, jotka ovat karhua suurempia?

Yhteistyössä