HYVÄSTI HYVINVOINTIYHTEISKUNTA! Porvaripuolueet ehdottavat nyt myös suomalaisille opiskelijoille lukuvuosimaksua!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :
Tuo rajaa osan humanistisista taivaanrannanmaalareista pois. Opiskellaan jotain, josta on jotain hyötyäkin.
Eipä ole kyse vain humanisteista niitä löytyy ihan luonnontieteilijöistä amk:laisiin. Sitten vain koulusta suoraan työttömyyskortistoon ja toimeentulotuelle.

Ilmaisten vuosien ajat ovat loppumassa. Kun valtio ottaa syömävelkaa rahoittaakseen _viidenneksen_ menoistaan, pitäisi tyhmemmänkin ymmärtää, että muutoksia on tulossa. Moniin asioihin.

Ja miksi et näe järkeä maksaa opiskeluistasi? Muualla maailmassa arkipäivää. Sehän on investointi tulevaisuuteen. Ja viisi tonttua _on_ halpaa kansainvälisesti.

Lainaus epäonnistui, lainasin nimimerkkiä "vierailija".

Miksi niiden jo entuudestaan pienituloisten pitää maksaa sitä, tässä maassa on huomattavasti maksukykyisempiäkin? Opiskelijat ovat jo alunperin köyhyysrajan alapuolella!

Ai miksi en näe järkeä? Siksi, että se on saavutettu etu. Minkä ihmeen takia luopuisimme siitä? Juuri tällaisten asioiden vuoksihan, kuten ilmainen koulutus ja hyvätasoinen, liki maksuton terveydenhuolto, Pohjoismaat nimenomaan on niitä hyvinvointiyhteiskuntia!

Ja joo, asenteestasi paistaa että sulle viisi tonnia on pikkuraha. Varattomalle opiskelijalle se ei sitä ole, eikä siitä tee yhtään pienempää se, että jenkkiopiskelijat maksavat opinnoistaan. Huomaatko, mikä ero jenkeillä ja meillä on? Siellä yliopistoon menevät vain niiden lapset, joilla on varaa, meillä kaikki ainakin toistaiseksi saavat kykyjensä mukaan mahdollisuuden!

"Vastakkainasettelun aika on ohi", vai miten se menikään, rakkaat Kokoomuksen kannattajat?!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuo rajaa osan humanistisista taivaanrannanmaalareista pois. Opiskellaan jotain, josta on jotain hyötyäkin.
Eipä ole kyse vain humanisteista niitä löytyy ihan luonnontieteilijöistä amk:laisiin. Sitten vain koulusta suoraan työttömyyskortistoon ja toimeentulotuelle.
"Valitettavasti" osa sivistysyhteiskuntaa on antaa opetusta myös niissä aineissa, jotka ei suoranaisesti tuota mitään. Mistä aineista sun mielestäsi pitäisi ryhtyä karsimaan? Ethän unohda, että ilman monia humanististen aineiden taitajia meillä ei olisi lainkaan esimerkiksi monipuolista museojärjestelmää, joka säilyttää ja ylläpitää kulttuuriperintöä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
"Valitettavasti" osa sivistysyhteiskuntaa on antaa opetusta myös niissä aineissa, jotka ei suoranaisesti tuota mitään. Mistä aineista sun mielestäsi pitäisi ryhtyä karsimaan? Ethän unohda, että ilman monia humanististen aineiden taitajia meillä ei olisi lainkaan esimerkiksi monipuolista museojärjestelmää, joka säilyttää ja ylläpitää kulttuuriperintöä.
Enkös mä juuri korostanut, et ei ne työttömät aina ole niitä parjattuja humanisteja vaan niitä löytyy ihan kaikista tieteenaloista.

Enkös mä juuri korostanut, et ei ne työttömät aina ole niitä parjattuja humanisteja vaan niitä löytyy ihan kaikista tieteenaloista.
Ja minä vastasin ylemmälle kirjoittajalle :).

Mielenkiintoinen aihe. Itse olen kouluttautunut juurikin humanistiselle alalle, joka ei ole yhteiskunnalle tuottoisaa. Ennemminkin sitä kulttuuriperinnön tutkimista ja säilyttämistä - henkisen ja aineellisen kulttuurin yhdistämistä. Sillä on oma tärkeä paikkansa yhteiskunnassa.

Yhteiskunta vahvistuu myös omista juuristaan. Ei aina vain latvoista ja uusista versoista.

Olen siis kouluttautunut alalle, joka ei tuota yhteiskunnalle rahaa, vaan "vain" henkistä pääomaa. Lisäksi olen hyvin köyhästä "taiteilijaperheestä", eli kaikki oikeiston kauhukuvat toteutuvat minussa. Opintonikin kestivät 8 vuotta, kun menin tekemän lapsia kesken opintojen :ashamed: Sentään silti - voitte porvarit huokaista helpotuksesta - minulta jäi käyttämättä monta opintotukikuukautta.

Kannatan sitä, että mikäli opinnot ilman hyvää syytä (armeija, sivari, ä-lomat, vakava sairaus) kestävät yli sen kyseisen alan keskiarvon, niin silloin jokin maksu saattaisi olla paikallaan. Samoin, jos joku haluaa suorittaa itselleen toisen tutkinnon, niin siitä voisi periä maksun.

hivenenhullu
no mä en välttämättä pidä niin pahana tuota, kuitenkin suht pieni raha kun vertailee muihin maihin.. ja onhan noita opiskelijoita jotka eivät oikein koskaan valmistu, ja jos valmistuvat niin jatkavat jotain muuta linjaa/alaa.. lukevat sellaisia aineita joita ei kuitenkaan lopulta työelämässä tarvitse, mistä eivät siis mitään työtä yksistään saa.. opiskelut venyy jne.

Ja minä vastasin ylemmälle kirjoittajalle :).
Ai, sit mä olsin lainannut vain ylempää kirjoittajaa. Meinaan luulin automaattisesti et vastasit mulle.
Sori, ajattelin että asiayhteydestä näkee kenelle vastaan. Sössin jo tuon edellisen lainauksen kun kiireessä rupesin erottelemaan kirjoittajien tekstejä, joten seuraava sai mennä yhteen läjään :).

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
no mä en välttämättä pidä niin pahana tuota, kuitenkin suht pieni raha kun vertailee muihin maihin.. ja onhan noita opiskelijoita jotka eivät oikein koskaan valmistu, ja jos valmistuvat niin jatkavat jotain muuta linjaa/alaa.. lukevat sellaisia aineita joita ei kuitenkaan lopulta työelämässä tarvitse, mistä eivät siis mitään työtä yksistään saa.. opiskelut venyy jne.
Kyseiselle opiskelijalle se ei ole pieni raha, vaikka jenkeissä summa olis kymmenkertainen. Mutta siellähän ei opiskelekaan muut kuin rikkaiden lapset...

Ikuisuusopiskelijoita on joo, mutta eihän ne mitään tukia nosta jos pisteitä ei tule. Ja en ymmärrä millä tavalla tää yhtään nopeuttaa valmistumista, kun opiskelijat joutuu entistä enemmän painaan töitä opintojen ohella! Ja ne taas, joiden vanhemmat avustaa, on paremmassa asemassa jo nyt.

Työelämässä olevat ihmiset, varsinkin hyvätuloiset, usein unohtaa että jos heille sata tonnia on iso menoerä, niin varattomalle tonni ajaa samaa asiaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Kannatan sitä, että mikäli opinnot ilman hyvää syytä (armeija, sivari, ä-lomat, vakava sairaus) kestävät yli sen kyseisen alan keskiarvon, niin silloin jokin maksu saattaisi olla paikallaan. Samoin, jos joku haluaa suorittaa itselleen toisen tutkinnon, niin siitä voisi periä maksun.
Lisäisin tähän vielä omaishoitajuuden.

Tarinasi kuulosti aika tutulta, ja tuntuu että monesti museoita ja kirjastoja pidetään itsestäänselvyytenä, ja unohdetaan että kyllä sielläkin sen työn joku tekee. Usein juuri humanistit.

Nykypäivänä Suomessa on muuten asukaslukuun nähden eniten museoita maailmassa! :)

hivenenhullu
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Kyseiselle opiskelijalle se ei ole pieni raha, vaikka jenkeissä summa olis kymmenkertainen. Mutta siellähän ei opiskelekaan muut kuin rikkaiden lapset...

Ikuisuusopiskelijoita on joo, mutta eihän ne mitään tukia nosta jos pisteitä ei tule. Ja en ymmärrä millä tavalla tää yhtään nopeuttaa valmistumista, kun opiskelijat joutuu entistä enemmän painaan töitä opintojen ohella! Ja ne taas, joiden vanhemmat avustaa, on paremmassa asemassa jo nyt.

Työelämässä olevat ihmiset, varsinkin hyvätuloiset, usein unohtaa että jos heille sata tonnia on iso menoerä, niin varattomalle tonni ajaa samaa asiaa!
onhan se iso raha, mutta opintolainoja ym on tarjolla.. kesäduuneista voi säästää jne.
onhan se ihan fakta että jos opiskelut kestää liki 10v kun välissä vaihdetaan ainetta tai aloitetaan valmistumisen jälkeen uusi... hankitaan lapsia siinä välissä jne. niin jotain on tehtävä että ihmiset valmistuisivat nopeammin...
ja itse olen pienituloisesat perheestä, itse olen pienituloinen enkä ole opiskellut joten kyse ei ole siitä että olettaisin sen olevan helppoa.. mutta mä olen tottunut nuoresta pitäen siihen että jos jotakin haluaa niin siitä pitää maksaa ja yleensä siis ihan itse, ja jos ei ole rahaa niin sitten sitä ei toteuteta..

^Mitä hyötyä on painostaa lainanottoon, kun eletään pätkätyöyhteiskunnassa? Kuten ylempänä kirjoitin, eivät kaikki voi opiskella takuutyöllistävälle alalle, ja työllisyysnäkymien ennustaminen ylipäänsä on vaikeaa.

Opiskelijat käy töissä jo nyt varsin paljon, suurimmilla paikkakunnille opinto-ja asumislisä ei riitä läheskään edes vuokranmaksuun! Ei kaikkea tarvitsekaan saada ilmaiseksi, ja mielestäni opiskelijaedut on muuten hyvät (ruokaetu, VR:n alennukset jne), mutta pelkään että tuo lainanotto ja muu ohjaa entistäkin enemmän opiskelemaan jotain "tuottavaa" alaa eikä sitä oman kiinnostuksen mukaista. Suora lukukausimaksu taas iskee pahimmin niihin joilla ei ole varakasta perhettä taustalla maksamassa niitä, ja taas työssäkäynti lisääntyy...

Ja aika harva kuitenkaan opiskelee kahta maisterintutkintoa.

hivenenhullu
^Mitä hyötyä on painostaa lainanottoon, kun eletään pätkätyöyhteiskunnassa? Kuten ylempänä kirjoitin, eivät kaikki voi opiskella takuutyöllistävälle alalle, ja työllisyysnäkymien ennustaminen ylipäänsä on vaikeaa.

Opiskelijat käy töissä jo nyt varsin paljon, suurimmilla paikkakunnille opinto-ja asumislisä ei riitä läheskään edes vuokranmaksuun! Ei kaikkea tarvitsekaan saada ilmaiseksi, ja mielestäni opiskelijaedut on muuten hyvät (ruokaetu, VR:n alennukset jne), mutta pelkään että tuo lainanotto ja muu ohjaa entistäkin enemmän opiskelemaan jotain "tuottavaa" alaa eikä sitä oman kiinnostuksen mukaista. Suora lukukausimaksu taas iskee pahimmin niihin joilla ei ole varakasta perhettä taustalla maksamassa niitä, ja taas työssäkäynti lisääntyy...

Ja aika harva kuitenkaan opiskelee kahta maisterintutkintoa.
siis mä kyllä ymmärrän molemmat näkökannat..
mutta en edelleenkään pidä sitä minään super huonona juttuna.. tottakait pitää tehdä elämässään sitä mitä haluaa ja mikä kiinnostaa... mutta aika moni vaihtaa sitä kiinnostuksen aihetta kesken opiskelujen tai opiskelujen jälkeen.. ja sitten opiskellaan vähän lisää ja jotain muuta.. koskee siis about kaikkia aloja ja kouluja..

Seuraavaksi ajetaankin sitten julkinen terveydenhuolto alas, että hoitoa ei saa ilman rahaa/vakuutusta.
Niinpä , ihan turhaa ne köyhemmät mitään hoitoa saa!?
Voi elämä että olen kerran vielä kokoomusta äänestäny :LOL:
Veikkaampa että never again!

Milla
Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
Älkää viittikö marista, ite ootte äänestäneet kokkarit ja kepulit valtaan.
Minä en äänestänyt, joten minä saan kai kitistä?

Tuli mieleen luottotiedoton siskoni joka ei siis saa opintolainaa. Hän tekee töitä elättääkseen itsensä opintojen aikana mutta tuo esitys vesittäisi senkin. Joku voi tähän tulla sanomaan että oma moka, mutta eikö suosta saisi edes yrittää nousta?

Köyhästä perheestä minäkin ja heti tuli mieleen, että en minä pysty maksamaan tonnia vuodessa opiskelusta.

Lähinnä ihmetyttää tuhlata vuosia ja yhteiskunnan rahaa siihen, että järjestetään koulutusta aloille, joissa työpaikkoja on tarjolla vuosittain luokkaa "kaksi". Se että joku ala on ihan valtavan ihq ja kiinnostava, ei silti saisi mennä ohi siitä, että jonkun pitäisi tehdä "oikeita töitäkin" jotka tuottavat rahaa yhteiskunnan rattaisiin. Rahallahan tämä kaikki kuitenkin pyörii. Raadollinen totuus. Ja nyt alamme olemaan murroskauden kynnyksellä, jossa vanhoja saavutettuja etuja on pakko alkaa purkamaan rahoituspohjan pettämisen vuoksi. Ilmainen kokreakouluopiskelu yhtenä. Eikä se ole huono asia, jos kohtuullisella tonnin lukukausimaksulla saa opiskella. Ihmisille on vain hyväksi, että ei ole liikaa vastikkeettomia palveluja. Siinä vain hämärtyy tosiasia, että jonkun pitää sitä rahaa tehdä, jotta "ilmaisia" palveluja pystytään kansalaisille tuottamaan.

Hyviä ideoita työryhmällä :)

Odottakaas muuten kun seuraava hallitus, ihan sama kuka siinä istuu, pääsee leikkaamaan saavutettuja etuja, silloin voidaan sanoa hyvästit hyvinvointiyhteiskunnalle.

Yhteistyössä