HYVÄSTI HYVINVOINTIYHTEISKUNTA! Porvaripuolueet ehdottavat nyt myös suomalaisille opiskelijoille lukuvuosimaksua!

Alkuperäinen kirjoittaja uskomatonta!!:
Hivenenhullu: Sulla ei taida olla mitään käsitystä oikeesta elämästä. Väitätkö sä tosiaan että ihmiset pystyisi varautumaan tonnien opiskelumaksuihin, jos meneekin työpaikka Kiinaan? Eiköhän nekin vähät säästöt menisi ihan elämiseen. Ajattelepa hetki vaikkapa kaksi-lapsista perhettä. Äiti sairaanhoitaja, isä paperimies. Asuvat pienessä omakotitalossa, kohtuullisella lainalla. Ihan normaali työssäkäydä duunariperhe siis, ei mitään ökyilyjä. Pärjäävät hyvin, rahaa jää vähän jemmaankin. No, isä jää työttömäksi, paikkakunnalla ei minkäänlaisia työllistymisvaihtoehtoja samalle alalle. Ainut vaihtoehto opiskelu, samalla stressiä aiheuttaa katon pitäminen pään päällä. No, nykyisella mallilla tämä perhe säästöillään ja yhteiskunnan tukemana (aikuisopintotuet) saattavat selvitä ja muutaman vaikean vuoden jälkeen seisovat taas omilla jaloillaan. Pankista saa armoa, maksavat lainoistaan vain korot jne.

Tässä lukukausimaksullisessa mallissa tältä perheeltä vietäisiin kaikki. Noin karkeasti ilmaistuna.
Sama nimimerkki ehdotti myös opintoihin varautumista etukäteissäästöin. Kysyin, että säästääkö lukiolainen sitten opintotuestaan jatko-opiskeluja varten, mutta en saanut vastausta...

Hivenenhullu: Sulla ei taida olla mitään käsitystä oikeesta elämästä. Väitätkö sä tosiaan että ihmiset pystyisi varautumaan tonnien opiskelumaksuihin, jos meneekin työpaikka Kiinaan? Eiköhän nekin vähät säästöt menisi ihan elämiseen. Ajattelepa hetki vaikkapa kaksi-lapsista perhettä. Äiti sairaanhoitaja, isä paperimies. Asuvat pienessä omakotitalossa, kohtuullisella lainalla. Ihan normaali työssäkäydä duunariperhe siis, ei mitään ökyilyjä. Pärjäävät hyvin, rahaa jää vähän jemmaankin. No, isä jää työttömäksi, paikkakunnalla ei minkäänlaisia työllistymisvaihtoehtoja samalle alalle. Ainut vaihtoehto opiskelu, samalla stressiä aiheuttaa katon pitäminen pään päällä. No, nykyisella mallilla tämä perhe säästöillään ja yhteiskunnan tukemana (aikuisopintotuet) saattavat selvitä ja muutaman vaikean vuoden jälkeen seisovat taas omilla jaloillaan. Pankista saa armoa, maksavat lainoistaan vain korot jne.

Tässä lukukausimaksullisessa mallissa tältä perheeltä vietäisiin kaikki. Noin karkeasti ilmaistuna.
Melkein tuli tippa silmään :D

Minusta on ainakin surullista, että jos yliopisto olisi ollut 1000 e/vuosi, en olisi voinut opiskella haluamalleni alalle. Perheelläni ei todellakaan olisi ollut mistä säästää opintorahoikseni. Moni muukin tietyn alan lahjakkuus joutuisi opiskelemaan ilmaisessa koulussa - mutta mikä olisi ilmainen koulu - vai eivätkö köyhät pääse tulevaisuudessa opiskelemaan mitään?

Kuten aiemmin sanoin, lisätutkinnot voisivat olla maksullisia, samoin jos opiskeluaika venyy ilman pätevää syytä.

Yhteiskunnan arvo määrittyy mielestäni sen mukaan, miten se kohtelee heikoimpiaan.

m

Sinuna en kyllä olis ottanut tota paperimiestä erimerkiksi jos oisit halunnut puolustaa köyhiä duunareita.. :whistle: Ja siinä vaiheessa kun on työtön, on se ihan sama mikä oli edellinen työpaikka. Jos ei oo rahaa säästössä, niin mitä juhlimista siinä on... Duunareille työpaikkoja sentään riittää paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:
Jenkkilässä on hyvä systeemi. Ihmiset tajuavat siellä mistä se raha oikeasti tulee, eli vain siitä itse tehdystä työstä. Suomessa kuvitellaan sähkön tulevan tepselistä ja rahan momentilta.
se systeemi on hyvä niin kauan kun on hyvä työpaikka ja koulutus takana. MUTTA jos ykskaks putoatkin tyhjän päälle ja menetät työpaikkas, sitä kautta vakuutukses, asunnonkin, niin onko se sitten yhtä hyvä?

luulen että lepsalla on semmonen tausta itellään että kokee olevansa niitä joilla on "varaa kyykyttää köyhiä"... ja semmonen ihminen ei voi koskaan tajuta miltä toisesta voi tuntua.

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Minusta on ainakin surullista, että jos yliopisto olisi ollut 1000 e/vuosi, en olisi voinut opiskella haluamalleni alalle. Perheelläni ei todellakaan olisi ollut mistä säästää opintorahoikseni. Moni muukin tietyn alan lahjakkuus joutuisi opiskelemaan ilmaisessa koulussa - mutta mikä olisi ilmainen koulu - vai eivätkö köyhät pääse tulevaisuudessa opiskelemaan mitään?

Kuten aiemmin sanoin, lisätutkinnot voisivat olla maksullisia, samoin jos opiskeluaika venyy ilman pätevää syytä.

Yhteiskunnan arvo määrittyy mielestäni sen mukaan, miten se kohtelee heikoimpiaan.
Loistava kirjoitus Lilii :flower: . Voin peesailla sanasta sanaan, kuten myös aiempaa kirjoitustasi tässä samaisessa ketjussa =) :flower:

Rollolainen
Edellenkin onlemassa luokkaerot, vaikka einiiin näkyvästi kuin ennen.
jo peruskoulussa tulee esii se eriarvoisuus, jos perheellä eiole varaa maksaa vaikka viidelle oppilalle teatterimaksua, opilas jout tekemään koulutehtäviä, vaikka piti tulla laki että KAIKKI PÄÄSEVÄT mukaan.

.
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Ja muistakaa nyt vielä, että älykkyys ja varakkuus eivät liity läheskään aina yhteen.
Ja koko suomen sodanjälkeisen yhteiskunnan menestys on pertustunut tähän tosiasiaan, etenkin kun se on yhdistynyt koulutuksen vapaaseen saatavuuteen. Tulevaisuudesta on paha mennä enää mitään sanomaan.

Keittiönoita
Lillin kanssa samaa mieltä. Opintojen hitaasta etenemisestä voisi - ehkä - tulla sanktioita, mutta jos opiskelemaan pääsykin on vanhempien varallisuudesta kiinni, niin ei hyvä asia. Ja onko se edes työelämän etu, että ensin pitää olla 6 vuotta "mäkkärissä" töissä saadakseen säästöön opiskeluun tarvittavat rahat ja vasta 25-vuotiaana on mahdollisuus pyrkiä yliopistoon opiskelemaan? Ollaan yli kolmekymppisiä, kun valmistutaan ja takana 6 vuoden työkokemus "mäkkäristä"?

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Jenkkilässä on hyvä systeemi. Ihmiset tajuavat siellä mistä se raha oikeasti tulee, eli vain siitä itse tehdystä työstä. Suomessa kuvitellaan sähkön tulevan tepselistä ja rahan momentilta.
se systeemi on hyvä niin kauan kun on hyvä työpaikka ja koulutus takana. MUTTA jos ykskaks putoatkin tyhjän päälle ja menetät työpaikkas, sitä kautta vakuutukses, asunnonkin, niin onko se sitten yhtä hyvä?
luulen että lepsalla on semmonen tausta itellään että kokee olevansa niitä joilla on "varaa kyykyttää köyhiä"... ja semmonen ihminen ei voi koskaan tajuta miltä toisesta voi tuntua.
USA:ssa ihmisillä on vielä jäljellä oma-aloitteisuutta. Jos työpaikka menee alta etsitään tilalle uusi, vaikka se ei vastaisi omaa koulutusta. Suomessa ei osata muuta kuin ruikuttaa ja odotella että kotoa tullaan hakemaan töihin.

Mulla on sellainen tausta itselläni, että jokainen markka ja euro on pitänyt itse tienata. Mitään en ole saanut ilmaiseksi.

Keittiönoita
USA:ssa ihmisillä on vielä jäljellä oma-aloitteisuutta. Jos työpaikka menee alta etsitään tilalle uusi, vaikka se ei vastaisi omaa koulutusta. Suomessa ei osata muuta kuin ruikuttaa ja odotella että kotoa tullaan hakemaan töihin.

Mulla on sellainen tausta itselläni, että jokainen markka ja euro on pitänyt itse tienata. Mitään en ole saanut ilmaiseksi.
Mutta sä olet saanut maksuttoman opetuksen.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Ja terveydenhuollon. Ja vanhemmat lapsilisän. Ja sulla on ollut periaatteellinen mahdollisuus toimeentulotukeen. Ja ehkä asumistukeenkin. Ja opiskelussa esim. tuettuun ateriakorvaukseen...

Keittiönoita
Mulle ei ole vielä oikein valjennut tuo työryhmän logiikka. Jos opiskelijan pitää tienata joka vuosi nettona 1000 euroa enemmän maksaakseen opiskelunsa, niin silloinhan opiskelijalle jää vähemmän aikaa opiskeluun. Eikö järkevämpää - jos siis opiskeluaikoja halutaan lyhentää - ole mahdollistaa opiskelu ilman työssä käyntiä opintojen ohessa? Toki työstä on opiskeluissa hyötyäkin, jos se on samalta alalta kuin mitä opiskelee. Mutta jos ei ole, niin ei siitä ole opinnoissa edistymisen kannalta kuin haittaa.

Osittain on ollut maksutonta, osittain ei. Opintotukea olen saanut muistaakseni noin 200 markkaa kuukaudessa. Toimeentulo oli kuitenkin oman työn varassa opiskeluaikana. Kaikki lomat tuli huhkittua töissä ja kouluviikkoinakin olin 2-3 päivää töissä.

Keittiönoita
Osittain on ollut maksutonta, osittain ei. Opintotukea olen saanut muistaakseni noin 200 markkaa kuukaudessa. Toimeentulo oli kuitenkin oman työn varassa opiskeluaikana. Kaikki lomat tuli huhkittua töissä ja kouluviikkoinakin olin 2-3 päivää töissä.
Aivan. Ja nyt siis suunnitellaan sitä, että töitä pitää opiskelujen ohessa tehdä entistä enemmän. Okei, ei siinä mitään. Mutta jos tavoite on lyhentää opiskeluaikoja, niin miten se töiden lisääminen asiaa auttaa?

Aivan. Ja nyt siis suunnitellaan sitä, että töitä pitää opiskelujen ohessa tehdä entistä enemmän. Okei, ei siinä mitään. Mutta jos tavoite on lyhentää opiskeluaikoja, niin miten se töiden lisääminen asiaa auttaa?
Ei se työnteko lomia pidennä. Minäkin valmistuin samana päivänä kuin muutkin, vaikka tein töitä ns sikana.

Yhteistyössä