HYVÄSTI HYVINVOINTIYHTEISKUNTA! Porvaripuolueet ehdottavat nyt myös suomalaisille opiskelijoille lukuvuosimaksua!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:
Porukkaa pitää kouluttaa aloille joilla on kysyntää työvoimasta :attn:
Valitettavasti vaan kaikilla niillä aloilla ei ole hyvät palkat.
Minä menin syksyllä 2008 kouluun, josta valmistuttua piti olla varma työpaikka. Olihan alalla pulaa työntekijöistä. Keväällä 2009 tilanne oli muuttunut laman myötä niin paljon, että meidän jäljellä olevista 11 opiskelijasta ainakin kolme jäi täysin vaille työharjoittelupaikkaa, itse sain olla kolme viikkoa työharjoittelussa oikean n. 4kk sijasta. Sitten oli yrittäjälläkin jo lomautettava työntekijöitään, joten tottakai mäkin jouduin pois. Tilanne muuttui vasta nyt sen verran, että nyt juuri kun olisin saanut lähteä sillon tällön alan työtä tekemään (koulu loppui viime kesänä), niin en voi sitä tehdä, sillä olen raskaana. Ja voi olla, että niitäkään töitä ei olis jatkunu pitkään.

Itse olen ollut koko ikäni vähän ulalla, että mitä mä haluaisin tehdä. Mulla onkin ollut hyvin aikaa olla kotona (4,5v aiemmin kotiäitinä, nyt taas jäin kotiäidiksi 1,5v opiskelun jälkeen) ja miettiä mitä haluaisin. Silti nyt 25v ikäsenä en edelleenkään tiedä, mitä mä OIKEESTI haluaisin tehdä. Mulla on silti pari toisen asteen ammattia. Yritän pohtia eri vaihtoehtoja ja jos tuohon ratkasuun päädytään, että se koulutus alkaa noin paljon maksamaan, niin voi olla, että lapsiperheenä mun opiskelut jää. Viimeset 1,5v kun on eletty täysin miehen rahoilla, nippanappa oon opintotuesta pystyny lasten hoitomaksut maksamaan. Ei pystyttäs enää maksamaan tuollasia summia, koulukirjatkin kun maksaa sekä kyyditys koululle.

Ja aiemmin, kun lopetin koulun kahden vuoden jälkeen ja aioin jatkaa sitä oppisopimuksella, niin mä todellakin kävin jotain 17 paikkaa läpi, ennenkuin sain paikan. Että ei se niin helppoa ole, että vaan soitetaan ja otetaan se eka paikka. Kotiäitinä ollessa laitoin muutamia hakemuksia ja olisin töihin lähtenyt jos olisi tärpännyt. Vaan eipä tärpännyt. Viime kesän ollessani työttömänä laitoin hakemuksia useisiin paikkoihin. Eräästäkin paikasta tuli vastaus: kiitos mielenkiinnosta, saimme yli 300 hakemusta... Ja siis kaksi valittiin. Eipä ollu hirveen helppoa. Niinpä päädyin jatkamaan koulua, kun miehen tulojen vuoksi en saanut edes työttömyyskorvausta.

Kohtahan mä tunnen itseni rikkaaksi, kun saan jäädä minimiäitiyspäivärahalle :D

Sen verran vielä lisään, että meidän 11 hengen luokasta ei taida yksikään olla alansa töissä, vaikka piti olla kauhea pula työntekijöistä. Lama iski.

Nyt kokkelit on hädissään peruneet julki tulleita suunnitelmiaan. Mutta ei tarvitse olla kovinkaan kummoinen ennustaja jos sanoo että seuraava hallitus toteuttaa maksun. Siis jos kokooomus on pääministeripuolue.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Lepsa, älä nyt viitsi. Kokoomus ei oo koskaan pitänyt köyhän puolta missään asiassa, ja jos ois niiden vallassa niin humanistiset aineet luultavasti poistuis yliopistoista kokonaan. Jäljelle jäis oikis, lääkis ja kauppakorkea.
Kokoomus pitää työssäkäyvän ja yrittäjien etuja pystyssä. Demarit ja muut vasemmistohipit elättävät niitä loisia jotka vaan vievät yhteiskunnan rahoja. Toisaalta tuo lukukausimaksu olisi hyvä sillä se varmasti rajoittaisi lapsien hankintaa kun omalle jälkikasvulle pitäisi turvata koulutus. Toisaalta olisi hienoa ettei kaikki rynni korkeakouluihin vaan jäisi enemmän duunareita joita tässä maassa tarvitaan.
:eek: :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Mikähän oikeus oikeistolaisilla on haukkua kaikkia vähääkään vasemmalle kallistuvia loisiksi, hipeiksi tai hörhöiksi. Onko se rakentavaa keskustelua? Miten ajattelette, että se vaikuttaa mielikuvaamme oikeistolaisista?

Mikä minusta tekee loisen tai hipin?
Peesi! Kaikki vasemmistolaiset on kommunisteja. :whistle:

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Lepsa, älä nyt viitsi. Kokoomus ei oo koskaan pitänyt köyhän puolta missään asiassa, ja jos ois niiden vallassa niin humanistiset aineet luultavasti poistuis yliopistoista kokonaan. Jäljelle jäis oikis, lääkis ja kauppakorkea.
Kokoomus pitää työssäkäyvän ja yrittäjien etuja pystyssä. Demarit ja muut vasemmistohipit elättävät niitä loisia jotka vaan vievät yhteiskunnan rahoja. Toisaalta tuo lukukausimaksu olisi hyvä sillä se varmasti rajoittaisi lapsien hankintaa kun omalle jälkikasvulle pitäisi turvata koulutus. Toisaalta olisi hienoa ettei kaikki rynni korkeakouluihin vaan jäisi enemmän duunareita joita tässä maassa tarvitaan.
Kyllä mä siinä mielessä peesaan tätä vierasta, että tähän asti kaikki vasemmalle kallellaan olevat puolueet eivät ole tippaakaan kiinnostuneet siitä, jos mä väsymystäni yössä itkien painan töitä elättääkseni lapseni. Kovin ahnaasti ovat olleet mun ruokapöydässäni ja viis veisanneet siitä, että yrittäjän leipä ei tule 38,5 tunnin työviikosta. Nyt, kun kuopuskin on täysi-ikäinen, voin jo halutessani heittäytyä vaikka elämäntapaintiaaniksi ja alkaa äänestää vasemmalla olevia puolueita.

Kyllä mä siinä mielessä peesaan tätä vierasta, että tähän asti kaikki vasemmalle kallellaan olevat puolueet eivät ole tippaakaan kiinnostuneet siitä, jos mä väsymystäni yössä itkien painan töitä elättääkseni lapseni. Kovin ahnaasti ovat olleet mun ruokapöydässäni ja viis veisanneet siitä, että yrittäjän leipä ei tule 38,5 tunnin työviikosta. Nyt, kun kuopuskin on täysi-ikäinen, voin jo halutessani heittäytyä vaikka elämäntapaintiaaniksi ja alkaa äänestää vasemmalla olevia puolueita.
Hakkaan päätäni lähinnä tuolle lausahdukselle, että lukukausimaksut olisi hyvä ratkaisu muka lasten hankinnan rajoittajana.

Mä olen tämän ennenkin todennut, mutta sanon taas. On vaikea ajatella että sinä (= fiksu) äänestät aina sen mukaan, mikä sinulle yksilönä on paras ratkaisu. Minä jotenkin (= tyhmää ehkä ) ajattelen aina yhteiskuntaa kokonaisuutena, mitä tämä yhteiskunta tarvitse (= pehmeitä arvoja). En muista koskaan tehneeni äänestyspäätöstä vain sen perusteella, kuka ajaa juuri minun etuani.

Mä olen tämän ennenkin todennut, mutta sanon taas. On vaikea ajatella että sinä (= fiksu) äänestät aina sen mukaan, mikä sinulle yksilönä on paras ratkaisu. Minä jotenkin (= tyhmää ehkä ) ajattelen aina yhteiskuntaa kokonaisuutena, mitä tämä yhteiskunta tarvitse (= pehmeitä arvoja). En muista koskaan tehneeni äänestyspäätöstä vain sen perusteella, kuka ajaa juuri minun etuani.
Olen jälleen samoilla linjoilla kuin sinä. :) Tosin kaikilla tuntuu olevan hyvin erilainen käsitys eri puolueista ja niiden ajamista asioista. Vasemmiston ja oikeiston kannattajat mustamaalaavat toisiaan jne. :|

Vaikka kahden ihmisen arvot ym. eivät eroaisi kovinkaan paljon toisistaan, voi puoluekanta ja käsitys jostakin puolueesta olla hyvinkin erilainen. Ääriesimerkki tästä on kaksi ystävääni, joista toisen mielestä Kokoomus ajaa nimenomaan myös ja erityisesti yhteiskunnan heikoimpien asioita/etua ja toinen pitää Kokoomusta puolueena, joka haluaa muuttaa Suomen pienoisjenkkiläksi. :D Tuli mieleen tuosta Liliin viestistä. =)

Vaikka kahden ihmisen arvot ym. eivät eroaisi kovinkaan paljon toisistaan, voi puoluekanta ja käsitys jostakin puolueesta olla hyvinkin erilainen. Ääriesimerkki tästä on kaksi ystävääni, joista toisen mielestä Kokoomus ajaa nimenomaan myös ja erityisesti yhteiskunnan heikoimpien asioita/etua ja toinen pitää Kokoomusta puolueena, joka haluaa muuttaa Suomen pienoisjenkkiläksi. :D Tuli mieleen tuosta Liliin viestistä. =)
Näinhän se on. Suomen puolueet eivät lopulta ole niin kovin erilaisia, kun vertaa maailmalle oikeistoa ja vasemmistoa. Kaikki mahdolliset erot pyritään vielä peittämään ja aatteet naamioimaan, jottei vaan kukaan loukkaantuisi tai löytäisi mitään erityistä huomautettavaa.

Mutta siis oikeasti, eihän tuo esitys tuollaisenaan voi mennä läpi. Esityksessä on mielestäni pointtinsa siltä osin, että en ymmärrä miksi yhteiskunnan pitäisi tukea ylipitkittyneitä opintoja (ilman erityisiä perusteita opintojen pitkittymiseen) tai sitä, että opiskellaan useampi ylempi korkeakoulututkinto. Toisaalta sama koskee kylläkin mielestäni myös kaikkien muiden tasojen opiskelijoita. Ehkä lukuvuosimaksua oleellisempaa olisi porrastaa opintoetuuksia nykyistä enemmän. :/

Keittiönoita
Ymmärrän ajatusmallisi, mutta mun on pakko ensisijaisesti ajatella itseäni ja lapsiani, koska kukaan muukaan ei sitä tee. Mä olen ehkä siitä kummallinen yksinhuoltaja, että koska oli vain ja ainoastaan mun päätökseni pistää exä ulkoruokintaan, ajattelin, että lasteni ei pidä siitä päätöksestäni joutua kärsimään. Olen siis tehnyt kahden ihmisen työt tai ainakin ylläpitänyt lapsillani sen elintason, mikä heillä olisi, jos mä olisin ollut epäitsekäs ja ottanut aina silloin tällöin turpaani. Mä en halunnut ottaa, mutta ei ole ollut lasteni tehtävä kärsiä myöskään siitä, että olen ollut yh. Joten mä olen tehnyt pirusti töitä sen eteen, ettei heidän tarvitse kärsiäkään. Mun lapseni ovat saaneet kaiken sen rahasta rippuvan, mitä saavat kahden huoltajan perheessä kasvaneet lapsetkin. Koska olen tehnyt paljon töitä asian eteen ja järjestänyt asioita - joskus aika kivikkoista tietä kulkienkin - siten, että lapseni eivät myöskään ole menettäneet aikaani. Teen töitä päivisin ja teen töitä öisin. Nukun pari tuntia vuorokaudessa. Teen töitä kotoa käsin, joten lapsillani on äiti kotona odottamassa, kun tulevat koulusta. Usko huviksesi, välillä olen ollut niin uupunut, että pelkään nukahtavani vessassa käynnillä. Mutta en valita. Valitan vasta sitten, kun jonkun mielestä mun pitäisi tehdä vieläkin enemmän töitä. Koska mähän olen jonkun mielestä ökyrikas ja ökyrikkaita pitää tietystyi sakottaa siitä.

Ei mua huvita tehdä yötä päivää töitä. Mutta olen tehnyt sen, koska ei ole lasteni syy, että olen yh. Nyt kuopuskin on aikuinen ja kunhan saa lukionsa käytyä loppuun, mä voin pistää rukkaset naulaan. Mulla on vielä velkaa silmät ja korvat täynnä, mutta kun tän asuntoni myyn, saan siiitä kuitenkin velkojenkin jälkeen sen verran, että seuraavat 20 vuotta elän jossain Meksikossa niillä rahoilla. Voin sieltä käsin tehdä töitä, maksaa veroni Meksikoon ja sanoa Suomelle hasta la vista.

Kokoomus on ollut toistaiseksi ainoa puolue, joka edes yrittää ajaa kaltaisteni asiaa. Miksi äänestäisin jotain sellaista puoluetta, jonka mielestä 60 tunnin työviikon sijasta mun pitäisi yhteisen hyvän nimissä tehdä 90-tuntista työviikkoa? Mä tienaan hyvin ja siitä sakotetaan. Mä kuitenkin tienaan keskivertoperheen isän JA äidin tulot. Raja se on mullakin, kuinka paljon mä jaksan töitä tehdä :(

Ymmärrän - tai yritän ymmärtää. Ainakin pohjan ajatuksillesi, olen itse köyhän yh:n lapsi, tiedän mitä työtä siellä on takana. Minun äitini tosin teki sen ratkaisun, että me "köyhäilimme", hän teki unelmatyötään taiteen alalla. Lopetti tavallisen palkkatyön, oli free lancer. Yrittäjän "edut" siinäkin työssä (eli ei sos. etuja). Aikaa oli, rahaa ei.

Palaan tähän ehkä virkeämmällä mielellä myöhemmin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Mutta siis oikeasti, eihän tuo esitys tuollaisenaan voi mennä läpi. Esityksessä on mielestäni pointtinsa siltä osin, että en ymmärrä miksi yhteiskunnan pitäisi tukea ylipitkittyneitä opintoja (ilman erityisiä perusteita opintojen pitkittymiseen) tai sitä, että opiskellaan useampi ylempi korkeakoulututkinto. Toisaalta sama koskee kylläkin mielestäni myös kaikkien muiden tasojen opiskelijoita. Ehkä lukuvuosimaksua oleellisempaa olisi porrastaa opintoetuuksia nykyistä enemmän. :/
Mä en jaksa kahlata ketjua läpi mut vastaan nyt tähän ikiopiskelijan (?) roolissani..ei se yhteiskunta tuekaan pitkittyneitä opintoja, vain 55-65ov, muistaakseni. Noilla ovareilla (nyk. opintopisteitä) olen opiskellut itseni päivähoitajaksi ja hum.kandiksi. Mutta maisteriksi täytyy vetää omilla tuloilla... :wave:

Keittiönoita
Ymmärrän - tai yritän ymmärtää. Ainakin pohjan ajatuksillesi, olen itse köyhän yh:n lapsi, tiedän mitä työtä siellä on takana. Minun äitini tosin teki sen ratkaisun, että me "köyhäilimme", hän teki unelmatyötään taiteen alalla. Lopetti tavallisen palkkatyön, oli free lancer. Yrittäjän "edut" siinäkin työssä (eli ei sos. etuja). Aikaa oli, rahaa ei.

Palaan tähän ehkä virkeämmällä mielellä myöhemmin :)
Mulla on "taidesieluinen" tytär. Olen tytölle sanonut, että ensimmäinen ammatti pitää hankkia alalta, joka kiinnostaa. Toinen - jos on tarvis - alalta, josta saa rahaakin. Tyttö on nyt vasta tuossa ensimmäisessä vaiheessa, mutta lähdössä maailmalle...Suomessa kun ei taiteella ole kovin helppoa itseään ja perhettään elättää. Aika haikein mielin laskeskelen aamuja esikoiseni lähtöön, mutta toisaalta...hän on nuori ja elämä edessä ja mä vanha ja elämä takana. Kunhan puudelista aika jättää, saatan painella perässä B)

hm
demarit pitävät sen rikkaan työläisen puolta, jolla on vakituinen työ ja pekkaset ja ylityökorvaukset. ja jotka pitävät huolen että työ loppuu tasan tarkkaan oikealla kellonlyömällä, jolla on isompi palkka kuin akateemisella tohtorilla. eli nämä hyvin palkatut duunarit, putkimiehet, ahtaajat jne.

demaria ei kiinnosta pätkätyöllistetty tukityötä tekevät nuoriso.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
siis pieni maksu 1000 euroa vuosi?
sen verran itselläni jäi ruokaan ja kaikkiin laskuihin opintorahasta asumiskulujen jälkeen. noin 100 euroa kk.jos sitäkään.
Niinpä. Ei tuo ole pientä nähnytkään. Ihan hyvä keskustella aiheesta, vaikka en usko, että se ainakaan toistaiseksi menisi läpi. :)

Yhteistyössä