Huhtikuun hurmurit 2015

Hyvää joulua kaikille!

Me oltiin aatto kotona oman perheen kesken. Nyt kaks nuorinta nukkuu päikkäreitä, niin sen jälkeen lähetään mummolaan tohon 55km päähän. Ollaan siellä 2 yötä.

Liikkuminen Poika liikkuu työntämällä itseään lattialla. Välillä nostaa hivenen pyllyä ylös mahallaan ollessa. Konttausasentoa siis hakee. Tuetta istuu tosi napakasti ja osaa siitä mennä ihan hallitusti mahalleen.

Syöminen Omatekoiset soseet menee hyvin. Kaupan lihasoseet ei uppoa juurikaan. Mieluummin noita omia syöttelenkin! Näkkäriä järsii ja jotain hedelmän palasia. Normaali puuro menee esim. muussattujen punaviinimarjojen kanssa. Välipalana usein sulattelenkin erilaisia marjoja, jotka haarukalla tilsin.

Uutta raskautta meille ei tule! Nää neljä muksua riittää. Ihania on raskausmahat, joita näkee, mut sit taas todellisuus muistuttaa ja tuo järjen hommaan.
 
Käytiin 8kk neuvolassa. Uudet mitat 72.5 cm ja 11 300g, py 48.2 cm :LOL: Painokäyrä pomppas ihan pystysuoraan ylös. Kuukaudessa tullut 1.4 kg painoa... Nyt siirrytään 80 cm vaatteisiin. Jouluna alkoi käydä konttausasennossa hetkellisesti. Ootellaan, et voimaa tulisi lisää niin alkais kontata piakkoin :)
 
Boomkaa Poika kuulostaa ihanalta kujeilijalta! Toivottavasti teitä ei enää lentsut ja korvat vaivaa?

Joppu Tosi tylsää, että teillä vaihtuu neuvolatäti koko ajan lennosta! :mad: Itsestänikin olisi mukava, että neuvolatilanne olisi rauhoitettu jossa voisi jutustella enemmän. Tympeää jos vastaanotto on ”sisään ja ulos” –liukuhihnameinikiä, jossa kokee hoitajan lähinnä tylsistyneeksi. Hoitotyö on kuitenkin eräänlaista asiakaspalvelua ja todella ihmislähtöistä työtä. Siihen pitäisi varata aikaa ja edes teeskennellä kiinnostunutta. (Itse olen aina otettu kun neuvolatäti kehuu meidän vauvaa, vaikka totta kai tajuan, että hän on käyttänyt useamman kymmentä vuotta niitä samoja fraaseja lähes joka vauvan kohdalla.)

Jasmin Tosi ihanaa, että oot saanu apua arkeen! <3 Mä ihan oikeasti tiedän, miltä tuntuu, kun se henkinen kuminauha on venytetty ihan äärimmilleen. En ees tiedä missä lataamossa sitä olisin, jos ei olis miehen sydämellisiä sukulaisia, jotka on hoitanu meidän lasta, kun oon joutunu käymään töissä äitiyslomallakin, että rahat riittäis jotenkin elämiseen. Ei ole mitenkään itsestään selvää, että kaikilla tuollaisia sukulaisia on. Joten tosi ihanaa, että oot saanu oikeassa ammatissa olevilta ihanilta ihmisiltä apuja! Toivottavasti reissu on sujunu hyvin ja oot saanu nautittua elämästä. :)

Melian Tervetuloa joukkoon iloiseen tai ainakin sekalaiseen! ^__^ Teilläkin on äidin tyttö? Meillä isä kelpaa leikittäjäksi ja silloin kun on kivaa. Jos taas on typykkä yhtään väsynyt, niin sitten tarvii äitiä. Ja äidille kiukutellaan myös kaikkein eniten. :D Meilläkin nukkuminen yhä huonoa (tyttö siis kohta 8 kk), ollu aina. Ei nuku vieläkään öitä putkeen. Herää vähintään 2-3 kertaa yössä. Unille saaminen on ollu myös ihan järkyttävää taistelua. Pahimpina öinä 6 (?!) tuntia huutoraivoa teinpä mitä hyvänsä. Kaksi päivää sitten uupuneena keksin kokeilla päähänpistosta kapalointia. Ja voi jumpe! Pikkusenko meidän elämänlaatu parani! Typykkä simahtaa minuutissa kapaloon! Käyn hetken päästä sitten löysäämässä kapalon auki. Kapaloa ennen meidän ainoa idiootinvarma konsti on ollut vaunut. Mutta voin sanoa, että keskellä yötä pakkasilla ei kauheasti ole napostellut itsekin uupuneena ajatus vaunulenkille lähdöstä. Etenkin kun tyttö kuitenkin herää heti, kun vaunut ottaa sisälle. Toivon vaan että toi kapalointi toimisi jatkossakin, ettei olis vaan tuurilla menny nää pari päivää!

Lakka Ihanaa, että täällä on ees joku toinen, jolla on raskaamman sarjan pyllerö. :D Meidän neidillä ikää nyt 7,5 kk ja painoa on (kotivaa’an mukaan) hulppeat 12,2 kiloa! :O Meillä alkaa häämöttää jo vaatekoko 86… Kateellinen olen teidän hienoista syömisistä!

Bebe Ikävistä allergioista huolimatta teidän tyttö vaikuttaa tosi hyvin kehittyneeltä! Ei todellakaan ongelmat painon kanssa ole menoa hidastaneet. :) Eli kyllä jotain ravinteita mennyt koko ajan perille, kun on kehityksellisesti ainakin meidän (todella hyvin syönyttä ja pulskaa) tyttöä tosi paljon edellä näköjään kaikessa!

Paulanna Mahtavaa, että teilläkin on elo lutviintunut ja helpottanut! ^__^ Oot tehny kaksinverroin töitä meihin yksilapsisiin verrattuna! Toivottavasti teidän joulu on mennyt mukavasti ja mammakin ehtinyt vähän hengähtää!

Kevis Tosi hermoja raastavaa, kun ei sitä vaan pysty fyysisesti olemaan kädet levällään koko ajan lapsen takana. Ja sitä pidän jo haitallisena, että lapsi köytetään johonkin kävelytuoliin ”turvaan”, jolloi ei pääse itse liikkumaan ja harjoittelemaan, ettei vanhempien tarvitse vahtia. (Siis toki silloin tällöin käyttö ok, kuten sanoin, 24/7 ei pysty vahtimaan ja äidilläkin on oikeus käydä vessassa, mutta siis, että sidotaan kävelytuoliin, jotta äiti voi katella leffoja ja tehdä pedikyyrin itselleen, niin ei ok.) Toivottavasti teillä on pahimmat kopsahtelut kopsahdeltu! Meillä vasta edessä…

Amaya Huh! Kuulostaa tosiaan, että teidän pieni Einstein on melkein puoli vuotta meitä muita edellä!


Liikkuminen 6 kk iässä vielä tuntui, että meidän vauva ei opi ikinä liikkumaan. 7 kk:n kieppeillä tuli sitten rytinällä taitoja. Konttaa ja istuu. Seisoo tuettuna pieniä hetkiä. Alkanut äkkäämään, että sohvaa/hyllyä vasten kampeamalla pääsee ylös. Saa itsensä polvilleen tukea vasten.

Syöminen Syö monipuolisesti ja hyvin. Öpaut 3-4 kertaa päivässä soseita ja vähän tarpeen mukaan tissitellään. Makeista (lähinnä hedelmät siis) ei välitä, mutta syö. Riisihiutaleisiin keitetty puuro menee, mutta yleisesti ottaen jos ei ole koneellisesti hienonnettua sosetta, niin yökkii, kakoo ja kuulostaa tukehtuvan. Kaurapuuroa kun annoin yksi aamu, niin oksensi parin lusikan ja kakomisen jälkeen koko vatsalaukun sisällön pihalle. Meillä pysytellään siis hetki vielä hienoissa soseissa, vaikka ”motorisen ja neurologisen kehityksen” kannalta olis juu hyvä sormiruokailla. Mutta kun mun sydänala ei kestä katsoa sitä tukehtumiskakomista, jos mikään pieni hippukaan menee suuhun. Ruokajuomana meillä on vesi, mutta tyttö on tosi huono juomaan nokkamukista. :( Tuttipullosta ei ikinä oikein suostunut kunnolla juomaan. Välillä maha on ollut tosi ummessa, niin on täytynyt imettää enemmän, jotta saa tarpeeksi nesteitä.

Uusi raskaus Ei vielä, kiitos. Mies ei halua ollenkaan toista lasta, koska kokee, että pikkuvauva-aika on ollut uuvuttavan rankkaa. Itse haluaisin toisen, mutta vasta kun tämä nykyinen typsykkä on vähän isompi ja itsenäisempi.

8 kk neuvola on vasta tammikuun puolivälin tienoilla. Mittoja siis silloin!

(Huh, tässähän tää ilta menikin. Tätä viestiä kirjoitellessa!)
 
Nippetius: No ainakin tällä hetkellä syö melko mallikkaasti. Voi olla, et jossain vaiheessa menee murkina huonommin.

Tiistai-iltana päätin, et seuraavana yönä en anna tissiä aina kun havahtuu. Asennoiduttiin miehen kanssa jo valvomaan ja kuuntelemaan huutoa. Poika tyytyi tuttiin ja mun vieressä nukkumiseen klo 5 annoin sit maitoa, jonka jälkeen nukkui klo 7 saakka! Nyt 3 yötä menny samalla tavalla, mut tänään vaan heräs jo 6 aikaan. Pääasia että yösyönnit on nyt minimissään
 
Joulusta selvittiin kunnialla vaikka pikkumiestä viehättikin joulukuusi ja koristeet kovasti. Joulukuusen pallot oli niin mahtavia, että piti käydä niitä useampaan otteeseen kuusesta hakemassa vaikka oksat näyttikin hieman pistelevän :D Uuden vuoden raketit kiinnostivat puolestaan niin paljon, että kuorsaus kuului rengasliinasta kun katseltiin isompien kanssa isän ampumia raketteja. Ehkäpä ensi vuonna enemmän niidenkin perään ;)

Nukkuminen. Yöt on edelleen risaisia ja nukkuu parin-kolmen tunnin pätkiä. Ei välttämättä havahdu syömään, mutta tulee viereen ja siinä sitten äkisee yms.Päivällä nukkuu joko yhdet pidemmät unet (1-3h) tai sitten parit puolen tunnin nokoset.

Syöminen. Kaikki menee ja hyvällä ruokahalulla :p Kaurapuurosta tykkää erityisen paljon, samoin sellaisista pienistä kovista rinkeleistä, joita imeskelee ja hinkkaa ikeniä vasten. Pienestä motista juo vettä ja opettelee nyt itsekin sitä kippaamaan (ihan tippa pohjalla niin hienosti menee suuhun eikä vaatteille). Tissillä viihtyy ja syöminen on rauhoittunut, ei pyöri enää niin kovasti. Hampaita ei näy.

Liikkuminen. Seisoskelee jonkin verran ilman tukea. Eli lähinnä kun tutkii jotain kiinnostavaa niin saattaa pitkänkin tovin seisoa sitä rappaamassa kaksin käsin. Liikkuu edelleen tukea vasten kävellen, esim. kiertää huoneesta toiseen ottaen tukea seinistä. Kiipeilyä opettelee; keittiön porrasjakkaran ensimmäiselle askelmalle pääsee ja siinä riikkuu pylly pitkällä riemuissaan (äiti ei niinkään riemuissaan :eek:).

Flunssat yms. on menneet ohi, mutta varmaan kohta alkaa uusi kierros kun koulut, kerhot ja harrastukset alkaa.

Uusi raskaus. Miehen mielestä tämä kolmen kopla on ihan riittävä. Itsekin aika samoilla linjoilla, mutta saa nähdä iskeekö jossain vaiheessa vauva-kuume...Siksi en sano, että ei ikinä enempää ;)

Arjen sujuminen. Talon rakentaminen vie suurimman osan ajasta eli käytännössä asutaan raksalla. Joulun aikaan vietettiin aikaa lasten kanssa kotona, mutta onneksi isommat jo ymmärtääkin, että mitä enemmän tehdään töitä niin sitä nopeammin on uusi koti valmis.
Vauva on raksalla rengasliinassa tai puuhailee omiaan. Yllättävän hyvin viihtyy esim. puukalikoiden kanssa, koputtelee niitä yhteen, heittelee ja koittaa laittaa päällekäin.
Välillä on päiviä kun kaikki on huonosti ihan kaikilla ja itkettää sekä kiukuttaa. Silloin on mullakin pinna tiukalla ja tuntuu, että on ihan järjen köyhyyttä koittaa saada jotain tehtyä ja miksi piti tähänkin ryhtyä. Yleensä se tarkoittaa vaan sitä, että en oo antanut tarpeeksi huomiota muksuille... Tilanne tasoittuu, kun ei koita väkisin tehdä vaan heittää hanskat naulaan ja rauhoittuu hetkeksi vaikka eväiden syöntiin ja pötkötteleen lasten kanssa :)

Mukavaa talven jatkoa kaikille! Kiva olis kuulla muidenkin arkitouhuista vaikka kiirettä varmasti pitääkin näiden touhupakkausten kanssa :love:

Boomkaa ja papunen 9kk :X3:
 
Hei taas ,joulusta ja vuodenvaihteesta selvitty! Meilläkin jälleen rikkonaisia öitä ,kitisee ja huutelee omassa sängyssään vähän väliä,yleensä haetaan jossain vaiheessa meidän väliin kun ei enää jaksa nousta kipittämään toiseen huoneeseen,välissä sitten kyllä nukuttaa.. oma vika tietysti kun viereen taas päässyt niin ei omassa sängyssä nukutakkaan mutta nyt ei oma jaksaminen anna myöten että kaiket yöt pomppisi..:unsure:
Kaksi hammasta lisää,nyt on neljä (y)
Vauhti vaan kasvaa,taaperoa työntää jo eteepäin,vielä ei osaa käännellä mihinkään. Kovasti myös yrittää jo jalkaa nostaa että pääsisi kiipeilemään. Hienosti osaa käydä istumaan,tai onhan hän jo noin kuukuden verran päässyt itse istumaan mutta nyt se sujuu ketterästi. Hauska seurata miten kehittyy tuo uskomaton huumorintaju :ROFLMAO: nauraa hekottaa kaikille tosi uunoille jutuille,käkätetään sitten kaikki yhdessä! :love: Osaa jo sanoa äittä eli äiti ja ei tulee myös monesti oikeanlaisessa tilanteessa.
Juuri tajusin että ei ole enään kuin pari päivää vanhempainvapaata jäljellä,sitten alkaakin tuo kituutus kotihoidonvapaalla,katsotaan kauanko pystyy olemaan,toivoisin että olisi mahdollista kunnes tuo keskimmäinen lähtee eskariin,saa nähdä.
Hyvä syömään edelleen,nyt vaan ei suostuisi omia syömään jos muut syö samanaikaisesti,pitäisi saada vaan meidän lautaselta kaikkea,täytyy siis koittaa neidin omat ruuat antaa ennen meidän syömistä ja sitten jotain sopivaa muiden ruokaillessa:D
Melian ja neiti 9kk
 
Hirveästi oli luettavaa täällä taas. Nyt en yritä kaikkiin vastailla kun näköjään täällä juuri herättiin päikyiltä.

Reissu meni kivasti vaikka poitsulle tuli 2 hammasta ylös ja neljä oli heti perään tuloillaan. Nyt puhjennut jo kulmat ylös kans eli ainakin 6 hammasta löytyy.
Edelleenkään ei liiku selkeästi eteenpäin. Puhetta kylläkin tulee. Sanavarasto karttuu hurjaa vauhtia. Nyt tulee selvästi ainakin äittä, ei, anna, tutti ja laulua. Kovaan ääneen nauraa kans kun vähän joku hulluttelee.
Nyt pakko hakea tuo palopilli sängystä.
 
Hyvää uutta vuotta kaikille! (y)

Hieno homma kun saa vaivalla kirjoitettua pitkän romaanin niin tottakai tää sivusto sitte sekoaa,kirjaa mut välillä ulos ja kun pääsen takas sisään niin tekstiä ei näy missään. Hienoa!

Täällä on hurjat synttärivalmistelut ollu koko viikon. Esikoinen täyttää 4 vuotta ja teemaan on ollu hänelle selvä jo pitkän aikaa. Prinsessa henkeen ja vereen tää tyttö ja tällä kertaa valitsi Tuhkimo-teeman. On sitten harva se päivä leivottu jotain, tän päivän väsänny kakkuja aamusta alkaen ja vielä piti juosta kauppaan illan päätteeksi. Noh huomenna sitte voi "vähä löysätä" kun vieraat tulee vihdoinkin. Kahtena päivänä juhlitaan kun kaikki ei pääse huomenna. Huh. Päätä särkee jo nyt. Pitäs taas napata särkylääke.

No sitten tää meidän poitsu taas on huutanu viime päivät ja yöt. Tosin päivisin huomattavasti vähemmän kuin öisin. Öisin heräilee usein ja saattaa kaarella huutaa sylissäkin. Korviaan kai se huutaa vaikka kaikki normi lääkärit on sanonu ettei siellä mitään näy. Buranalla ollaan hoidettu. Sais jo riittää.
Sanoja tulee koko ajan. Ihana kuunnella kun toinen matkii lähes kaikki helpot perässä. Tosin vähän kiinni millä tuulella ollaan ja ketä on yleisönä. Teletapeille vastasi heihei kun ohjelma loppui <3
Menin oikein viereen että kuulinko oikein. Sitterissä otti kovat vauhdit ja lauloi perässä kiikkaa kaakkaa kun itse lauloin ensin useasti. Siskoille tuntuu olevan kovasti asiaa. Siskot tulee hoidosta niin poika huutaa ruokapöydässä kovaan ääneen ja yrittää saada vastauksia.

BOOMKAA tsemppiä kovasti Raksa-ajalle! Tiedän että on raskasta aikaa vaikka ei omakohtaista kokemusta varsinaisesti olekaan. Vierestä oon seurannu.

Meillä tulee 10kk täyteen pian :')
Mihin tää aika menee??
Äippäloma loppui ja tässä oon miettinyt kuvioita. Keikkaa pitäs varmaan jossakin välissä keväällä alkaa tekemään. Päiväkotiin en haluais poitsua viedä joten yritän saada kotiin hoitajan.
Miten muilla? Mitä meinaatte kun äippäloma loppuu?

Ps. Yritän päivitellä mitat paremmalla aikaa. Ja uudesta pinosta oli puhetta niin senkin saa tehdä jos joku haluaa niin ihan vapaasti :)
 
9 kk kuulumisia myös meiltä. Joulun jälkeen meillä opittiin konttaamaan ja istumaan ihan itse. Nyt lempipuuhaa on kaiken tyhjentäminen tai hajottaminen. Kengät on ihan huippujuttu. Montakohan kertaa olen korjannut kengät takaisin. :) Mutta ihan sama, pääasia että tytöllä on mielenkiintoista tekemistä.
Seuraavaksi meillä varmaan noustaan seisomaan. Koko ajan on polvillaan sohvaa tai sohvapöytää vasten ja hakee aina välillä jalkoja alle. Yhden kerran vahingossa nousi sängyssä seisomaan. Tuskin edes itse tajusi koko hommaa.:LOL:
Sanoja ei vielä tule, mutta koko ajan höpöttelee omiaan ja komentaa.

Hampaita on tällä hetkellä neljä. Nyt alkanut pikkuhiljaa mutustelemaan ruokia muutenkin kuin soseena.

Yöt on menneet meillä hieman rikkonaisiksi. Oppi nukkumaan kokonaisia öitä, mutta nyt melkein kellontarkasti herää yöllä klo 2 eikä rauhoitu kuin maitopullolle, saman saattaa tehdä aamulla kuuden aikaan... Varmaan pitäisi jonkinlaista unikoulua ryhtyä kokeilemaan, mutta ollaan nyt odotettu että koko perhe tervehtyisi ensin.

Vanhempainloma alkaa olla itselläni just loppu, jonka jälkeen jään kotihoidontuelle. Tarkoitus olisi olla kotona ainakin niin kauan kun tyttö täyttää 2 vuotta. Meillähän tuo raskaus alkoi silloin ivf:llä, joten pakkasessa olisi alkiota, joita ajateltiin kokeilla varmaan jo tulevan kesän aikana, josko niistä saataisiin sisarus aikaan tytölle.
 
Meillä oltiin kuumeessa 2 viikkoo sitten. Pari päivää kesti ja muita oireita ei ollut. Nyt on yläetuhampaat tulossa. Toisessa on jo sellanen puhkeamisrakkula eli hetkenä minä hyvänsä on läpi. Älyttömän kiukkunen tapaus on ollutkin nyt!!

Jasmin Meillä oli eilen kans esikoisen 8v kaverisynttärit ja viikon päästä kestitään sit sukulaisia jne. Onhan niissä aina oma hommansa, mut aika mukavaa kuitenkin :) Ja kiva, et teidän reissu onnistui!

Joppu Meillähän kans on esikoinen OI, 2.lapsi IVF ja sekä 3. että 4. lapsista PAS-hoidoilla aikaansaatuja. Tiedän täysin ton tunteen mitä elät, kun miettii, et millon käyttää soluja ja kuinka monta jne. Meillähän pakkanen on nyt tyhjä ja ei kyllä tämän enempää näitä mukeloita nyt oltaisi tekemässäkään.

Yöt on yhtä hulinaa :cautious: Annan tissiä klo 4 aikasintaan, mut heräilee 23-01 aikana älyttömän usein ja on vaan syliä/ silittelyä vailla. Tosi rasittavaa!!! Sit kun tajuaa, ettei muita palveluja tuu, niin nukkuu 3-4 tuntia. Mä oon vaan niin kypsä sitä huutoa, jolle ei tunnu olevan loppua... no, toki se joskus loppuu, mut mikään ei tunnu auttavan. Huoh...

Ruokaa menee koko ajan isompia määriä. Imetystä oon päiväaikaan alkanu vähentää myöskin, et se ei oo päivisinkään sellanen mihin pitää takertua. Kun on nälkä, niin annan ruokaa ja sit toki maitoakin. Jos on syliä vailla, niin sit selkeesti sylitellään ja leikitään. Riisiä ja herne-maissi-paprikaa laitoin omatekoisiin soseisiin nyt, niin ihan ilman kakomisia menee alas (y) Kaikki muksut on ollu meillä hyviä syömään, mut tää poju on näitten karkeuksien kanssa ihan tosi helppo! Leipääkin voi nakata näkkäristä vaaleeseen pehmoleipään ihan mitä vaan sille käteen, niin selviää niistäkin :)

Mulla loppuu vanhempainvapaa tän kuun lopulla. Sit ois 3 viikkoa kesälomaa, jonka jälkeen alkaakin kotihoidontuella kituuttaminen... Mä oon lokakuun alkuun asti kotona. Veronpalautuksia tuli roimasti, niin niillä elelen. Silti tein jo päivähoitohakemuksen sinne syksylle. Tarkotus ois saada 3 muksua samaan hoitopaikkaan ja tällä tavoin ainakin ois saumoja siihen, kun hakemus on ajoissa.
 
Nonniin. 8 kk neuvola. Paino hulppeat 11,7 kg ja pituutta 73,5 cm. Lääkärikäynti oli neuvolan yhteydessä. Ärsyttää kun meitä ei ole ottanut vastaan kertaakaan suomalainen lääkäri. Ongelma ei siis ole kansallisuudessa vaan kielimuurissa. Joka kerta lääkäri mumisee ja murtaa suomea niin huonosti ja hiljaa, että menee suurimmaksi osaksi huuliltalukemiseksi ja arvailuksi, mitä lääkäri sanoo. Ärsyttää myös ihan suunnattomasti, itse kun olen asiakaspalvelutyössä, että lääkärit eivät myöskään tunnu osaavan ihan perus kohteliaisuussääntöjä. Ei tervehditä, ei katsota puhuessa silmiin, yms. Tulee sellainen olo, että olen siellä lapsineni ikään kuin vaivaamassa ammattilaista, jolla olisi tärkeämpääkin tekemistä.

Vauvan painosta tuli valitusta. Lääkäri käski "liikuttaa" lasta. Ihmettelin miehen kanssa, että juoksumatolleko se pitää pistää, kun nyt jo liikkuu niin vikkelään ja jatkuvasti, että neljätkään kädet ei aina riitä. Hiki päässä saa mennä perässä. Ja ruokavaliossa ei pitäisi olla vikaa. Lähinnä kasvispainotteista ruokaa, säännölliset ruoka-ajat, paljon myös tuoretta ja itse valmistettua ruokaa, sopivat annoskoot ja olen alusta asti ollut tosi natsina sen suhteen, että vauvalle ei anneta mitään, missä on teollista/lisättyä sokeria. Sitten lääkäri sönkötti jotain, että lapsi liikkuu luonnostaan sen verran, kun hänelle on hyvä ja kehitys sallii (!?!). Noh, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. En aio olla huolissani vauvan painosta kunnes sitten, kun osaa jo itse kävellä ja jos paino ei ala tasaantua. Sitten pyydän kyllä testauttamaan kilpirauhasarvot. Suvussa on todella monella kilpirauhasongelmia.

Yötissittelyistä pitäisi päästä varmaan hiljalleen eroon. Myönnän, että vauva ei yötissiä ruuantarpeeseen tarvitse ja jos ruokavaliossa tällä hetkellä jotain on "pielessä", niin tissimaito sitten varmaankin, jota menee yöllä parhaillaan kolmestikin. Mutta itse olen kyllä sen verran pehmentynyt, että haluaisin mennä kaikenlaisen tissistä vieroittumisen suhteen mahdollisimman lapsentahtisesti. Tissi on meidän tytölle kuitenkin pääasiassa varmaan lohdun ja rakkauden lähde - ennemmin kuin ruokaa. Sellaista en haluaisi viedä alle vuosikkaalta pois. Suositustenkin mukaan tissin pitäisi olla alle vuoden ikäiselle pääasiallinen ravinnonlähde. Meillähän ei päivällä enää juurikaan tissitellä. Tyttö toki söisi tissiä joka ikinen kerta, kun sitä saisi. Itse olen yrittänyt päivällä tarjota ruokajuomaksi vettä - tuon painonkin vuoksi. Tissiä on saanut vain silloin, jos ei muuten mene nestettä riittävästi. Maha ummettaa neidillä todella herkästi.

Neidille puhkesi viimein ylös ensimmäinen hammas. Eli nyt legoja löytyy kolme kappaletta. Ja heti uuden hampaan puhjettua eilen, tyttö meni ja löi suunsa pöydänreunaan. :'( Pieni paniikki meinasi iskeä ihan itseenikin, kun vauva makaa lattialla suu veressä ja huutaa kuin syötävä. Piti vähän kasata omiakin hermoja ja pidätellä hätää ja kyyneliä. Onneksi mies oli kotona. Lähdettiin samoin tein päivystykseen. Ensiarviolta selvittiin pienellä haavalla, joka ei vaatinut mitään toimenpiteitä. Limakalvot kuulemma vuotavat tosi pahan näköisesti pienestäkin sattumuksesta. Onneksi verentulokin lakkasin parin minuutin sisällä ja tyttö oli jo tunnin päästä niin kuin mitään ei olisi käynytkään. Huomenna kuitenkin käydään näyttämässä neitiä hammaslääkärissä. Mahdollisuus kuitenkin on, että pysyvien hampaiden aihioihin on tullut vauriota. Itsehän lapsena (n. 1,5-vuotiaana) kaaduin naama edellä lattiaan. Etuhampaat poikki ja rautahampaat vaurioituivat. Siitä sitten vuosien oikomishoitoruljanssi 7-vuotiaasta lähtien. Toivottavasti oma termiitti selviäisi helpommalla. <3

Nyt vauvan hymyillessä leveästi suusta tulevat esiin mustat ikenet. :'D Voi rakasta reppanaa... Lapsen isoisältä tuli heti moitteita, että lasta ei saa jättää sekunniksikaan yksin. Koko ajan täytyisi pitää sylissä tai "valjaissa" kuulemma. Nyt siis kun typy opettelee seisomaan ja kävelemään. En todellakaan halua että vauvalle tapahtuu yhtään mitään pahaa, olipa se pientä tai isoa, mutta ihmettelen vain, että miten lapsen motoriikka voi kehittyä tai miten lapsi voisi ikinä opetella luottamaan itseensä, omaan tasapainoonsa ja laskeutumaan seisoma-asennosta, jos ei saa itsenäisesti harjoitella?
 
Ihanaa kun pikkuiset tai siis "pikkuiset" oppivat uusia juttuja!

Nippetius en minäkään olisi huolissani, minusta vauvalla ei voi olla liikaa painoa, kyllä se tasoittuu ajan myötä. Ennemmin huolestuttaa, jos painoa ei tule tarpeeksi...

Meillä oli kuukausi sitten tämä sama homma, että soseet tai puurot ei uppoa kuin itkun kanssa. Ja vain muutaman lusikallisen saan syömään. Eikä auta sormiruokakaan... Tulisiko lisää hampaita, joulukuun lopussa tuli 2 alas.
Muutenkin syönti ollut huonoa, kiinteitä menee edelleen aterialla puolikas pilttipurkki lihakaskasvissosetta tai kolmen jääpalakuution verran.

Mutta liikkuminen onnistuu. Kontataan supernopeeta, ollaan koko ajan seisomassa jotakin vasten ja kävellään taaperokärryllä. Hetkiä pysyy itsekseen myös tukematta seisomassa.

Vauvakuumetta? No ei varsinaisesti, mutta haluan toisen lapsen noin kahden vuoden ikäerolla. Tai haluaisin... Ei sitä koskaan tiedä, kun ei tämä ensimmäinenkään niin helposti tullut. Eikä minulla ole kuukautisetkaan vielä palautuneet synnytyksen jälkeen... Mites muilla? Poju kun ruokailee vielä yöllä niin tiheään..

Jee kohta 2.5t päikkyjä vaunuissa. Mikäs se on nukkuessa kun on noin hyvä ilma. Saattaa kohta nälkä herättää...

Perjantaina täyttyy 9kk.. Jään hoitovapaalle.. Muuten olisi maanantaina paluu töihin.. Huuui
 
Nippetius: No jo on ollu tomppeli lääkäri teillä! Eihän vauvaa voi alkaa liikuttaa, jos ei itse liiku! Kyllä se paino tasaantuu ennemmin tai myöhemmin.

Minisport: Teillä jo vauhtia löytyy aikalailla! Onnea uusista taidoista :)

Kiva, kun noi päivähoitomaksut nousee taas!!! :mad: Ihan järjettömiä summia joutuu kyllä maksamaan, jos kokopäivähoidossa ovat! Mun äiti varmaan on osittain pois töistä ens syksystä alkaen, niin oli puhe, jos hän ajelis vaikka kerran kuussa kattomaan meille muksuja ja muuten olisvat 60% hoitopaikoilla. Mä siis teen 80% työaikaa syksystä lähtien. Saatais hoitomaksut vähän pienemmiksi.

Meillä poju on ihan hilkulla konttaamassa. Nousee itse istumaan ja konttausasentoon. Muutama konttausaskel ja romahtaa maahan. Mut hetkenä minä hyvänsä varmaan hoksaa! :) Nyt on 5. hammas puhkeamassa. Nopeesti ovat kyllä tulleetkin, kun 2 kuukaudessa on kaikki puhjenneet. Imetystä vähentelen pikkuhiljaa. Nyt syö 6 kertaa päivässä tissiä. Korviketta ei suostu ottamaan pullosta tai nokkiksesta. Kohta saa alottaa hapanmaitotuotteet, joten sieltä maitotuotteita saa sitten lisäksi :) Mä oon joka muksun kohdalla tykännyt tästä 10 kk vaiheesta, kun saa rahkat, raejuustot ja viilit ottaa kehiin :LOL: Saa taas laajemmaksi tuota ruokavaliota.

Mut nyt nukutushommiin....
 
Mä sain pojun juomaan tuttipullosta korviketta (y) Ei oo tähän mennessä siis sitä hyväksynyt, mut nyt on tänäänkin pari kertaa siitä juonut, kun on tissiä ollut vailla. Jonku puol desiä oon antanu korviketta ja sit tissiä päälle. Eiköhän tätä imetystä tosiaan pikkuhiljaa vähennellä.

Palasia tykkää pureskella, joten oon alkanu tehä samnlaista ruokaa kun muullekin perheelle. Ilman kakomisia syö ja natustelee palasia suussa. Tänään oli ruokana lihamureketta ja lohkoperunoita. Tein mureketaikinan veteen, jossa jauhelihaa, kauraryynejä ja ruisjauhoa, kananmunaa, valkosipulijauhetta. Tästä siis otin oman annoksen pojalle ja jatkoin muun perheen murekkeen maustamista tietysti. Samaten lohkoperunoihin lisäsinöljyä ja nappasin niistä kans sivuun ennen maustamista.
Tänään poitsun ruoka-annos näytti tältä :)
 

Attachments

Joko olette siirtyneet kaukaloista turvaistuimiin? Suosituksia hyväksi havaituista? Meillä autossa isofix niin mielellään siihen sopiva...
On taas niin paljon eri malleja tarjolla... Kasvot menosuuntaan ja selkä menosuuntaan, palkki-istuimia, käännettäviä ja kääntyviä. Voi apua :D

Oletteko kukaan tilanneet lastentarvikkeita ulkomaisista verkkokaupoista? Puolassa näyttäisi olevan hinnat kohdillaan...
 
Minisport: Meillä ei ole vielä siirrytty turvaistuimeen. Mahtuu hyvin vielä kaukaloon eikä oikeastaan kiukkua siinä, joten varmaan kesän kynnyksellä sitten. Itse olen kyllä ihan yhtä hukassa noiden istuimien kanssa. Haluaisin selkä menosuuntaan olevan, mutta tuntuu että nuo istuimet vievät ihan järkyttävän tilan mein autosta. Kaukalokin vie jo sen verran että isompi ihminen ei eteen mahdu.

Lakka: näytti hyvältä tuo pojan ruoka-annos. Itsekin kun jaksais ryhtyä tekee ns. samaa ruokaa kun mekin syödään, mutta vielä on ollut helpompi ottaa pakkasesta soseita ja lämmittää. Toki meillä on harjoiteltu karkeaakin ruokaa, kuten makaronia, perunaa, leipää, banaania.

Käykö kenenkään muiden pienet jo potalla? Meillä ei ollut mikään tarkoitus kiirehtiä sen suhteen. Ajattelin että sitten kun tyttö itse tajuaa asiasta. Mutta nyt on käynyt niin, että eipä tee kakkaa vaippaan. Alkaa hirveä äheltäminen, pistää jalat suoraksi eikä varmasti tee vaippaan. Sitten kun vie potalle, niin maailma helpottuu :LOL:
 
Joppu: Meillä on esikoinen ja toinen muksu olleet tosi varhaisia pottailun kanssa. Ennen vuoden ikää ovat istuneet potalla ja molemmat on juuri kakan siihen tehneet. Toinen lapsi oppi päiväkuivaksi 1v 9kk iässä. Mut tosiaan lapsen tahtisesti varmasti paras!

Turvakaukalo on meilläkin käytössä, vaikka on jo ihan iso siihen. Pitäs vaan saada aikaseksi vaihtaa, kun istuinkin on jo valmiina noitten muiden jäljiltä. Selkämenosuuntaan tietystikin alkuun!!!
 
Meillä siirrettiin pinnasänky nyt noitten kahden keskimmäisen muksun huoneeseen. Hyvin on yöt menneet. Herää kerran yössä tai ei ollenkaan. Sit aamuyöstä tissiä, mut senkin taidan kohta lopetella.

Hirmusta kyytiä tuo poikanen ryömii! Konttausta ei ees kovin treenaa, kun on tajunnu pääsevänsä näinkin lujaa eteenpäin.

Hapanmaitotuotteet alotettiin eilen. Viikon päästä tulee 10kk täyteen. Ens viikolla haetaan MPR-rokote etukäteen pojalle, kun meillä on ulkomaan matka huhtikuussa ennen 1v synttäreitä, jolloin tosiaan sen muutoin sais. Tonhan voi varhaistaa ja antaa 6kk jälkeen.
 
10kk neuvolassa käyty ja uudet mitat haettu. 7340g ja 69,5cm, 2 kuukaudessa painoa oli tullut 340g vain... minusta kuulostaa kamalan vähälle. Mutta terkkari sanoi että aavistuksen on notkahtanut, mutta kasvu edelleenm normaalia, omalla käyrällään kasvaa.
 
Miten onkaan vaikea löytää se pieni tovi päivästä ja käydä täällä kirjoittelemassa kuulumisia.. Kyllä minä useastikin käyn lukemassa, mitä muuille kuulluu mutta että olisi aikaa kirjoitellakin. Miehellä on ollut töissä todella kiireistä nyt muutama kuukausi ja yh-arki on aikalailla tullut tutuksi. Onneksi sentään saan miehen aina viikonlopuksi edes kotiin. :love:

Minisport, ihana kun olisikin 10kk neuvola. Viimeksi käytiin 2kk sitten kun oli 8kk neuvolalääkärillä käynti ja seuraavaksi olisi 1-vuotiaana vasta. Avoneuvolaakaan meillä päin ei ole, mutta neuvolan aulassa on puntari ja mitta, jos haluaisi omatoimisesti köydä mittaileen. Noh, vaatteet on vaihtunut jo osittain 80cm:siksi, joten kai se kasvaa. :ROFLMAO:
Nuo notkahdukset taitaa olla aika tavallisia kun tuntuu välillä ainakin meidän pojilla olleen vähempiruokaisia kausia johtuen hampaiden tulosta, malttamattomuudesta tai milloin mistäkin. Ja siihen päälle kun liikkuminen tai liikkumaan opettelu kuluttaa niin helpostihan se käyrällä näkyy jos usein mitataan.

Turvaistuimeen meillä siirryttiin jo reilu kuukausi sitten kun esikoinen sai turvavyöistuimen ja vaikka kaukalo ei varsinaisesti ollut vielä pieni, ei tämä juniori selkeesti tykännyt enää matkustaa kuppiasennossa. Oli helpompi sitten kaikkien siirtyä yksi pykälä ylöspäin kun meidän turvaistuinkin on periaatteessa 0-18kg. (y) Meillä on Cybexin Sirona, siis se sivuttain kääntyvä palkki-istuin, ja ollaan tykätty tosi paljon.

Lakka83, meilläkin olisi suunnitteilla saada pinnis pois aikusten makkarista. Olisi tarkoitus saada toinen isoista makkareista sisustettua lastenhuoneeksi ja molemmat jäpykät sinne "sopuisaan yhteiseloon" ja nykyinen pienempi esikoisen huone työ/vierashuoneeksi.

Ruokailut sujuu aika hyvin kun antaa tarjottimelle kaikenlaista, mitä voi itse suuhun napsia ja varalle lämmittää vähän lusikoitavaa ruokaa, jota voi sitten välillä yrittää nakata suuhun. Hieman on ruokahetket muuttuneet ruoalla leikkimiseksi ja lääräämiseksi ja jos koira pyörii jaloissa niin iso osa lentää naurun saattelemana lattialle. Pientä levottomuuttakin on ilmassa eikä millään riittäisi maltti istua paikallaan.

Meillä ne ensimmäiset askeleet otettiin siinä 8kk korvilla ja 8,5kk iässä liikkuminen tapahtui puoleksi konttamalla ja puoleksi kävelemällä. Nyt pieni mies on n. viikkoa vaille 10kk ja meillä on kävelty nyt jo kuukauden verran. Nyt tuntuu että välillä tulee jo juoksu-/loikka-askelia kun olkkarista käydään pihistämässä kaukosäädin ja äkkiä pitäisi karkuun päästä. :ROFLMAO:

Puolet asiasta jäi ainakin kirjoittamatta ja vastaamatta, mutta pitänee lopetella kun minimies lähti kiipeämään porrasjakkaraa ylöspäin. Pitänee mennä ottamaan koppi.. :D
 
Meillä taitaa jäädä toiset päikkärit pois. Nukkuu 3 tunnin päikkärit, niin ei kyllä toisia enää tarvii. Toki jos jostain syystä jää ekat liian lyhyiksi, niin pitänee sitten laittaa iltapäivällä vielä miniunille.

Perjantaina ois tarkotus lähtee miehen kanssa yöksi hotellilomalle :) Ei olla 2 vuoteen käyty kahestaan missään. Lähtö riippuu ainoastaan siitä, et pystyykö mies töiltään lähtemään. Mun äiti ottaa kaikki 4 muksua hoitoon. Yhtään ei kyl ainakaan vielä jännitä tuota pienintäkään jättää, kun syö niin hyvin ja ei kyllä vierastakaan enää juurikaan. Ja mun äiti on kyl kaikista paras luottohenkilö ihan pieniäkin hoitamaan, niin en kyllä jää sitä märehtimään.
 
Hyvin on sujunut, kun vaihdettiin päivärytmi vain yksiin päikkäreihin. Nukkuu siis 3-3.5 tunnin unet päivällä. Yöt menee pääsääntöisesti kivasti. Nukahtaa klo21 ja herää yön aikana kerran tai ei sitäkään.

Konttaa ihan älytöntä vauhtia ja toki sotkee isosiskojen leikkejä... Mut kovasti siskot haluaa poitsun aina kotileikkiin mukaankin :D konttaamisen myötä on kyllä alkanu ettiä mua talosta.. Ärsyttävää välillä, kun ei mitään voi tehdä etteikö toinen tulis perässä. Ja usein homma äityy älyttömäksi huudoksi. Kunnon äitin poika onkin... Jos oon näkyvillä, niin muiden syli ei juurikaan kelpaa.

Koittakaahan muutkin kirjotella kuulumisia :)
 
Ja siitä viime viikonlopusta mun piti kertoa. Päästiin miehen kanssa kahdestaan reissuun! Lähettiin perjantai aamuna klo8.30 ja tultiin lauantaina 16 maissa kotiin. Pieni mies oli pärjänny tosi hienosti :) yö oli menny samalla tavalla kuin kotonakin. Mulla vaan oli tuskaa tissien kanssa, vaikka imetän enää 3krt/vrk. Aamuyöllä heräsin pakotukseen ja piti käydä vessassa lypsämässä käsin suurinosa pois. Ikävää en niinkään potenut, kun soiteltiin mun äitin kanssa ja hän kertoi, ettei oo mitään ongelmaa ollut :)
 
Vie tuo arki niin mukanaan, ettei tänne enää niin ehdi eikä muista tulla jutustelemaan.

Meillä käyty 10kk neuvolassa ja painoa oli tullut 335g / 2kk ja 2cm... minimies.. Liikutaan kontaten, kiiipeillään kaikkialle ja osataan nousta seisomaan ilman tukea.

Millaisia ensikenkiä olette ostaneet?

Ollaan maisteltu jugurttia, piimää ja raejuustoa. Raejuusto tilsitään pöytään ja piimälle irvistetään. Maha ollut pojalla löysänä muutaman päivän.. voiko johtua muutamasta lusikallisesta jugurttia? :O
Muuten ollaan saatu olla terveinä.
 
Kenkiä en oo ees miettinyt vielä. Ostan sitten kun on ajankohtaista. Nyt jos ostan, niin koon päättäminen ois aika hakuammuntaa ja sitä kun ei tiedä onko kevät vai kesä kun kävelee.

Meillä on syöty viiliä, jogurttia, rahkaa, raejuustoa ja tavallista leikattavaa juustoa. Maustamattomina kaikki tietenkin! Paras yhdistelmä on rahka ja muussattu banaani. Kaikki muksut on siitä tykänny. Kenellekään ei oo alotettu maustettuja versioita, kun vasta sitten kun itse ovat ne hoksanneet. Nytkin toi meidän vajaa 3 vuotias syö edelleen maustamattomia hapanmaitotuotteita. Sekään vähän marjoja, hedelmäsosetta tai hedelmää niin hyvin uppoo :)pelkältäänkin kyllä syö esim. maustamattoman viilin.
 

Yhteistyössä