Moikka taas aikojen takaa! Oon kyllä megahuono kirjoittelemaan täällä.
Mulla on taas mielessä kysyttävää teiltä. Josko jollakulla ois kokemusta.
Elikäs täysimetyksellä on menty. Jouduin ottamaan jälkiehkäisypillerin 10 pv sitten. Ilmeisesti se sai aikaan kuukautismaisia kramppailuja ja lopulta limaista veristä vuotoa muutamaksi päiväksi. (Menkathan mulla ei ole vielä alkaneet.) Nyt vuoto on loppunut, mutta alaselkään jomottelee välillä ja kohtuun on nipistellyt ja vihlonut aika tiuhaan. Nälkäkin vaivaa vähän väliä.
Tosiaan jokunen päivä ennen vahinkoa mulla oli yhtenä päivänä tosi niukkaa veristä vuotoa, siis muutama pikku viiru vain tuli alkkareihin. Nyt sit mietin, että oisko voinut olla eka ovis ja siitä johtunut se vuoto?! Silloinhan vahinko ois sattunut just otolliseen aikaan.
Aloin miettiä jo useampi pv sitten, että liekkö oon raskautunut jälkiehkäisystä huolimatta, kun alkoi ne menkkaoireet ilman vuotoa. Just samana päivänä ennen vuotoa tein rfsu:n liuskatestejä pari ja niihin molempiin sain erittäin hailakkaa viivasta. Mut vuodon vuoksi aattelin, että eipä ne hailurat haamujen esiäidit merkkaa mitään.
Nooh, tänään kun kohtuun on kipristellyt, niin aattelin vielä testata. Taas sain hailuraa viivasta n. 3min testin kastamisesta eteenpäin. Nyt viivanen näkyy selkeästi ilman tihrusteluja, mutta väristä en tiedä. Jotenkin on epäuskoinen tunne, että testi vois näyttää oikein. Aattelen vaan, että testit on viallisia tai että se on viivan paikka tms. Mutta toisaalta oon tehnyt ennenkin rfsun testejä ja ainakin silloin sai oottaa testiajan loppuun ennen kuin se harmaa viivanpaikka ilmestyi siihen hetkeksi ennen kuin testi kuivui kokonaan.
Niin ja tämä haamulainen näkyy valoa vasten tummana, kun taas silloin aiemmin vauvakuumeessa ja testihimoissa viivoja kytätessä valoa vasten näkyi vain muuta liuskaa vaaleampi kohta. Että tääkin puhuis nyt sen puolesta, että tuolla kohdussa ehkä jotain tapahtuu..
Aluksi olin paniikissa, mutta nyt toisaalta jo ehkä pikkasen toivookin yllätystä. Tottavie se ois älyttömän raskasta, mutta jos pieni ois estelyistä ja todennäköisyyksistä huolimatta päättänyt tulla maailmaan, niin sit hän tulkoon. Asiat pitää vaan järkätä niin, että meidän kaikkien on sit hyvä olla.
Nyt ois siis vahingosta se 11 vrk, eli periaatteessa testitkin vois alkaa näyttää oikeasti jotain, jos ovat näyttääkseen.
Mut mitä mieltä te muut ootte? Onko teille rfsu antanut heti testiajan alussa vääriä haamuja? Tai mitä kokemuksia teillä on ko. testistä? Entä kokemuksia raskausoireista imetyksen aikana? Vai voikohan nämä mun oireet olla kohtutulehdukseen tms liittyviä?
Ääh, arvatkaa vaan vatvonko kokoajan näitä kaikkia asioita mielessäni. On kyllä epätodellinen olo ja toisaalta tuntuu, etten voi olla raskaana. Mutta toisaalta, niin ne on monet muutkin tulleet raskaaksi täysimetyksen aikana, joten viimeistään se aika näyttää, mikä on tilanne.
Niin, ja meidän neidillä oli silloin maha ripulilla sen kuukauden. Nyt kakkii 1-2 kert päivässä, kakka on sinapinkeltaista ja ryynimäistä, mitä se ei ollut pahimpien itkujen aikaan kuin muutamia kertoja koko kuukauden aikana. Silloinhan kakka oli lähes kokoajan tummanvihreää ja erittäin vetistä tai limaista. Tosiaan, ja kotipuntarin mukaan neiti on saanut painoa edellisen neuvolakäynnin jälkeen n. 30g/pv, kun aiemmin miinuskäyrillä keikkuessa ja mahaoireiden aikaan se oli vain n. 18g/pv. Tarkkahan toi kotivaaka ei ole, mutta ripuloinnin aikaan se ei näyttänyt pariin viikkoon tytölle painonnousua lainkaan.
Ois pitänyt vaan kuunnella omaa vaistoaan, että tyttö ei voi hyvin, vaikka neuvolasta kuinka sanoivat, että kaikki vauvat itkee (radikaali muutos itkuihin tuli rotarokotteen jälkeen, ennen sitä tyttö ei itkenyt päivisin minun kanssa juuri lainkaan, rokotteen jälkeen neiti itki tunteja vuorokaudessa, eikä mikään lohduttanut, ei edes syli), toisilla lapsilla on vilkas aineenvaihdunta (kun kakkasi sen 10 kert/pv, vaikka oli jo aiemmin kakkinut sen 1-2kert/vrk), toiset vaan kasvaa miinuskäyrillä (tottahan se on, mutta alun 0-käyrillä kasvun jälk tippui -15 - -10 -käyrille) jne jne.. Ja ei kyselty/sanottu asiasta ainoastaan kerran, vaan todella monesti. Päivystykseenkin soitettiin, kun aukile alkoi mennä kuopalle. Anoppikin on nyt tuumannut, että kipuitkua se itku varmaan sit oli, kun toinen veti aina itseään kaarelle ja itki niin että ääni vaan pihisi. Voitte arvata, että rotarokotetta meidän tytölle ei enää oteta (vaikka eihän sitä voi 100% todeta, että nämä ois siitä johtuneet, mutta en enää halunnut riskeerata, kun neiti alkoi taas muuttua iloiseksi ja kakkiminen normalisoitua). Kaikesta tästä tuli lopulta ns. normaalia vauva-arkea ja vauvan käytöstä, koska joka paikasta sitä toitotettiin kyseltäessä. Lopulta sitä sit turtuu ja tottuu ja alkaa aatella, että tämä on ihan normaalia. Nyt kun aattelee, niin en enää ihmettele yhtään miksi en halunnut lähteä minnekään tytön kanssa. Se itku oli jotain raastavaa, kun vertaa nykyisiin "haluan huomiota" -itkuihin. Se oli itkua, mitä ei voi vaan kuunnella ja aatella, että vauva saa nyt odottaa vuoroaan. Siks se tunti bussissa itkevän vauvan kanssa ei tuntunut ollenkaan hyvältä ajatukselta.
Tällaista tänne.
Toivottavasti teillä muilla ois mennyt leppoisammin vauva-arki.
Pitää huomenna yrittää lukea ketjua taaksepäin, niin tiedän sit vähän miten teillä muilla menee.
Ötyjä hyviä toivottelee
Bebe ja tyty 4kk ja muutama pv päälle.