Huhtikuun hurmurit 2015

Tuohon allergia-asiaan kommentoin pikaisesti. Vauvoilla kakan väri voi olla vihreätä esim.ilmavaivoista johtuen. Mutta jos se on limaista taikka ripulia niin silloin poissulkisin kyllä allergian. Voisitko olla 1-2 viikkoa maidottomalla dieetillä ja katsoa onko siitä apua? Maitoallergia kun on yleisin allergia. Muuten en lähtisi itse karsimaan ruokavaliota ilman lääkärin ohjeistusta. Jos maidoton ruokavalio auttaa pystyy neuvolakin paremmin viemään asiaa eteenpäin.
 
Mun paita saumat päällepäin kaupassa -moka tai se, että tulee lähes huomaamatta taputeltua tissejä julkisella paikalla ei ookaan yhtään paha, toi paita ja liivit auki kaupassa menee kyllä ohi :ROFLMAO: Eihän se nyt niin justiinsa oo, nehän on vaan tissit, totesin hierojallekin (taivaallista!), kun oli nolostelemassa toiseen suuntaan kun antoi mulle vielä pyyhettä tissien alle ettei maito valu lattialle, mut olishan se kiva suunnilleen asianmukaisesti pukeutuneena olla...

Meillä Poikanen on ollut ja on tosi kiinnostunut aikuisten ruuista, tuoksu saa kuolaamaan, ja suu käy :)
Tänään aloiteltiin lihaa kasvissössöjen sekaan, mutta tais olla virhe antaa kaupan sosetta, se hais niin pahalle, ettei kyllä innosta ketään maistamaan. Kyllä se kuitenkin upposi, mutta taitaa olla paras jatkossakin tehdä ite ja säästää kaupan soseet hätävaraksi.
 
  • Tykkää
Reactions: äitii88
Bebe: Pikaisesti puhelimella kommentoin. Meilläkin kakka muuttui tytöllä limaiseksi ja vihreäksi. Ja todellakin kakkasi joka syönnin yhteydessä. Tosin meillä korvikkeella. Pyllykin meni ihan ruvelle. Käytiin lääkärissä ja epäili vaan jotain vatsapöpöä, kun oli alkanut yhtäkkiä. Noh, omneolla ollaan saatu tilanne hieman rauhoittumaan, mutta kun antaa valmiskorviketta, niin kakka ihan vihreetä. Tyttö kuitenkin on tyytyväinen. Täytyy nyt hetki seurata tilannetta.
 
Bebe, liian runsas heruminen ja ylituotanto, josta aiheutuu se, että vauva tosiaan voi saada liikaa etumaitoa, voisi sopia noihin "oireisiin". Vauvalle tulee ilmavaivoja (--> vihreää kakkaa), rintaraivoja, pulauttelua ja saattaa olla piankin syömisen jälkeen taas nälkäinen, kun etumaito ei pidä nälkää niin hyvin. Kannattaa seurata, että tuleeko maitoa ihan suihkuamalla. Irroitat tissin kesken syötön muutamia kertoja ja katsot, että ampuuko kuin kanuunasta. :) Tähän auttaisi se, että syötät monta kertaa samasta rinnasta putkeen. Jos maito pakkaa tissiin, niin sitä laihaa maitoa voi lypsää vähän päältä pois ennen kuin antaa tissin.

Kukkis, maiskuttelu näyttää varmaan mielettömän söpöltä! :giggle: Mutta kannattaa joo ehdottomasti tehdä itse ne sörsselit, jos suinkin vaan jaksaa. Itse kun luin seuraavan tekstin, niin ei tehnyt enää yhtään mieli ostaa varastoon mitään pilttejä!
http://safkatutka.fi/lasten-purkkiruoka-monikansallisten-yritysten-tuottama-ravinnekoyha-valmiste/

Graaaaaah. Meillä on myös ollut pelkkää kitinää ja itkua jo parin viikon ajan. :( Syö hyvin, on virkeä ja tekee hyvin pissaa/kakkaa, joten en nyt tiedä, onko kipeä vai mitähäh. Ei ole hyvä selällään, mahallaan, kyljellään, ei hyvä kantopussissa, ei hyvä sitterissä, ei hyvä lattialla, ei hyvä pinnasängyssä, välillä ei vaunutkaan kelpaa yms. Sylissä jaksaa olla hetken ennen kuin kiukku alkaa. Viihtyy sylissä pidempään, jos olen liikkeellä, mutta kun ei selkä ja kädet kestä jatkuvaa kanniskelua. Puhumattakaan siitä, miten loppu on jatkuvasta univajeesta, että jaksaisi koko ajan juosta ympäri taloa vauva kainalossa. Ja tosi paljon rassaa se, ettei saa kotitöitä tehtyä. Mistään "omasta ajasta" nyt puhumattakaan.

Tytsyllä on ollu pitkään jo, että ei suostu nukkumaan päikkäreitä. Kolmen tunnin raivohuutamisen jälkeen saattaa väsähtää vartiksi ennen kuin kierros alkaa alusta. On aivan yliväsynyt, huutaa, hieroo silmiä, haukottelee, mutta ei kirveelläkään suostu nukahtamaan. Ihme kyllä yöt nukkuu oikein kauniisti! Herää vain kerran pari tissille ennen kuin simahtaa takaisin.

Olen koittanut googlettaa minkä ehdin ja olen tullut varovaisesti sellaisiin päätelmiin, että tyty on tylsistynyt. Haluaisi kovasti olla liikeellä ja turhautuu huutoon saakka, kun kroppa ei toimikaan niin kuin haluaisi. Haluaa koko ajan myös nähdä ja kuulla asioita. Kaipaa kovasti virikkeitä ja seurustelua. Tästä sitten seuraa se, että menee ylivirittyneeksi --> ei malta nukkua --> yliväsyy --> kärsii lopulta univajeesta, joka selittää melkein kaikki oireet.

Osaisiko kukaan heittää muuta arvausta? Kuulostaako tilanne tutulta?

Pitää koittaa saada sellainen Manduca lainaan jostain. Ei tätä muuten jaksa. Ostaa en omaksi uskalla, kun on sen verran kallis käytettynäkin. Kun tyttö ei tosiaan yhtään tykännyt kantopussista, niin en haluaisi satasen kangaspalan kanssa ottaa noin kallista riskiä.

Me tehtiin se vihdoin. :X3: Oltiin isännän kanssa "silleen". 9 viikkoa synnytyksestä. Limakalvot tuntui ihan hiekkapaperilta, mutta liukkarilla mentiin ja ei oikeastaan sattunut yhtään, vaikka olin siihen henkisesti valmistautunut. Epämukavalta tuntui, mutta harjoittelullahan se taas alkaa sujua. Ja ei kuulemma tuntunut siltä kuin olisi heiluttanut ranskanleipää tunnelissa. Sitä mä eniten pelkäsin. :D

Tytsy 9 viikkoa, 6 päivää
 
Bebe Paha se tosiaan on pullosta antaa jos pullo ei kelpaa :p

Isä vei neidin eilen 3 kk neuvolaan. Sai rotarokotteen ja piikit kumpaankin reiteen raukkapieni. Painoa on nyt 6090 g ja pituutta 61 cm. Tasaisesti kasvaa. Rotasta tuli melkoiset vatsanväännöt ja limakakat ja pieni lämpökin nousi. Hieman kärttyinenkin on ollut, tai oikeastaan tosi kärttyinen kun normaalisti on niin viilipytty.

Nyt tyttö on todella huomannut omistavansa kädet. Huvittavaa kun välillä tuijottaa nyrkkiä tuimasti ja sitten vie nyrkin päättäväisesti suuhun. Unipupuun tarttui tänään ja siitä riemu repesi kun huomasi että saa sitä liikuteltua. Samaten sitterin leluja on kiva potkia makuulla. Kova jokellus ja kurlaus käy. Ja mahaa kun pussaa niin neiti nauraa ääneen <3

Ruuasta ei ole kiinnostunut, vain nyrkeistään. 4 kuukauden iässä alan kuitenkin tarjota jos kelpuuttaa. En tee erikseen mitään soseita pakkaseen, vaan omasta ruuasta otan ennen maustamista sivuun vauvalle ja survon siitä. Jos muun perheen ruoka ei sovi vauvalle niin piltillä mennään :) Ensisijaisesti kotona toki aina syödään kotiruokaa eikä eineksiä ja purkkiruokia. Onhan ne piltit kalliitakin! Mutta minusta marja ja hedelmäpiltit on hyviä, syön niitä itsekkin välipalana joskus. Etenkin mangopilttiä. :whistle:
 
Hyviä unohdus-/ ajatusmokia tosiaan teillä :D Mulla ei vielä oo ihan tollasta päässyt käymään. Ainut, et havahduin yks yö siihen, et istun sängyn laidalla ja syötän pojua maito toisesta tissistä valuen yökkärille... Mulla ei oo mitään käsitystä, et miten mä oon siihen vauvan nostanut jne. Aika automaattisesti sitä toimii!!

Mä oon tehnyt aina soseet pakkaseen vauvalle. Vauvan lihathan pitää keittää eikä sais paistaa esim. jauhelihaa, niin oon kokenut sen helpommaksi tehdä ison satsin liha- ja kasvissoseita, jotka maustan aina varioiden milloin mitäkin :) Hyvin ovat maistuneet kaikille muksuille vauvana. Sekään laitan sit myöhemmin riisiä tai makaronia, niin on hieman karkeampaa.
 
Bebe: kovasti tsemppiä ja jaksamista! Sulla on kyllä todella rankkaa, kun et saa hyödynnettyä noita vauvan lyhyitäkään unipätkiä oman univajeen paikkaamiseen. Se syö naista ja vaikuttaa todellakin mielialaan, kun vaikeat asiat saavat ylisuuria mittasuhteita väsyneenä.
Noiden sun kuvailemien oireiden perusteella kuulostaa minustakin siltä, että hyvinkin voisi olla kyse siitä, että maitoa tulee joko liikaa/liian vauhdilla. Siitä vauva sitten saa vatsanväänteitä, joita koittaa helpottaa syömisellä, joka aiheuttaa lisää vatsanväänteitä. Tässä pisteessä vauva on tyytymätön ja itkuinen 24/7. Tärkeää olisi, että vauva söisi kerralla hieman enemmän ja saisi pidettyä sitten hieman pidemmän tauon. Voit koittaa pidentää ruokailuvälejä keksimällä mahdollisimman paljon puuhaa. Ekan tunnnin puuhaatte mitä normaalistikin. Sitten kun alkaa kitisemään, niin lähdettekin vaikka kylpemään, ulos, pistät radiosta tanssimusaa, tai ihan mitä vain sattuu mieleen juolahtamaan. Eikä se haittaa, että vauva huutaa...Kuten Jasmin aiemmin sanoi, niin vauvakin joutuu joskus odottamaan vuoroaan. Ruokaa laittaessa poika saattaa huutaa viltillä keittiön lattialla, mutta silloin puhun/laulan hänelle rauhallisesti. Vaikka hänellä on paha mieli, niin vauva kuulee tutun äänen ja otan kuitenkin hänet mahdollisimman pian ja sylitellään paha mieli pois (usein tässä kohtaa auttaa vain tissille pääseminen) ;)

Soseista:
kaupan soseista oon käyttänyt hedelmä- ja marjasoseita sen vuoksi, että ovat helppoja ottaa mukaan välipalaksi. Kotimaisuus merkkaa aika paljon (kuten muissakin ostoksissa). Meillä nuo isommatkin syö pilttejä esim. turkkilaisen jogurtin kaverina. Mango ja persikka on kyllä hyviä :p
Ruokia en ole tehnyt pakkaseen vaan annan vauvalle samaa kuin muu perhe syö (totutteluvaiheessa otan annoksen ennen maustamista). Meillä tehdään paljon lihaa uunissa, joten vauvan annos kypsyy siinä samalla. Leikkaan lihasta palasen, jonka laitan foliosta muotoiltuun kuppiin sekä hieman vettä ettei kuivu. Tuosta riittää pariksi päiväksi ja mukaan perunaa, porkkanaa, yms. Mikäli paistan pihvejä pannulla/grillissä, niin leikkaan vauvalle tulevasta annoksesta paistopinnan pois. Mahdollisimman helpolla koitan päästä :D

Halleluja, en ole ainut joka toheltaa tässä vauva-arjessa :LOL: minä myös kokeilen tissejä ihmisten ilmoilla liikkuessa (onkohan tuo liivinsuoja nyt hyvin paikallaan) sekä huoltsikalla ajatuksissani nostin vauvan röyhtäisemään ennen kuin laitoin ritsikan luukun kiinni ja paidan eteen. Onneksi tulee automaattisesti valittua nurkka-/ikkunapaikka ettei kovin hirveänä ollut yleisöä (jos ei lasketa ikkunan takana olevaa parkkipaikkaa) :oops:

Ääh, piti kommentoida vaikka ja mitä...Mutta kello repii jo sen verran paljon, että pitää joutua sänkyyn.

Boomkaa ja papunen 3,5kk
 
  • Tykkää
Reactions: äitii88
Toi on kyllä hassua miten automaattisesti sitä toimii. Aamulla ei muista ollenkaan koska on vauvan tissille nostanut.

Meillä on sellainen pieni kastikekattila, jossa olen keittänyt vauvan satsin erikseen. Jos esim. teen muulle perheelle kanakastiketta, niin pienen erän kanasta heitän pikkukattilaan vauvaa varten ja loput paistan ja maustan pannulla muille. Perunat ja kasvikset tulee samasta kuin muillekkin tai keitän nekin siinä pikkukattilassa vähän ennen lihaa. Uuniinkin on sellainen pikkuvuoka, millä voi tehdä vauvalle oman satsin ilman suolaa yms :D En minä sitä tiedä tuleeko sen helpommaksi, mutta meillä esikoinen ei suostunut syömään pakastesapuskoja. Piltit upposi sekä tuoreet kotiruuat.

Sormiruokailu on myös meidän juttu, niin ei sitä soseutusta niin kauan ole tullut harrastettuakaan loppujen lopuksi.
 
Automaattitoiminnasta puheenollen, mä oon kuulemma paha tönimään yöllä miehen hereille ja syöttämään, kuulemma vaan mutisen että oon just lypsämässä niin en voi, ja jatkan nukkumista :ROFLMAO::D (ehkä kerran tapahtunutta, tai tuolla selityksellä..)
 
Meillä oli tänään neuvola ja eka hammaslääkäri! Kaikki oli hienosti, tytöllä nyt ikää 10 vk ja pituutta syntymäpituuteen oli tullut 8 senttiä ja painoa 2,5 kiloa. Ainoa "huolestuttava" juttu oli, että aukile on alkanut umpeutua vähän liian nopeasti. Terkka sanoi, että uransa aikana yhdeltä hänen asiakkaaltaan on jouduttu kirurgisesti avaamaan kallo, jotta aivot ovat saaneet kasvutilaa. Hyvin epätodennäköistä siis, että tulee mitään, mutta onpahan nyt tarkemmassa seurannassa.

Rotarokotetta oli neuvolatäti antamassa, mutta siitä pitkällisen tuskailun jälkeen päätin kieltäytyä. Oon lukenut niin paljon mielipiteitä puolesta ja vastaan, etten osaa yhtään sanoa, että pitäiskö rota kuitenkin vielä ottaa vai ei. Nyt en sitä halunnut, kun vauva on kovin mahavaivainen ja pulauttelee ihan mielettömästi ilman rotaoireitakin.. En todellakaan noin pienelle haluaisi ehdon tahdoin lisätä viikkokaupalla tuskaa - pahimmillaan mielettömiä tuskia, veriripulia ja muuta mukavaa. Meillä ei kuitenkaan lähipiirissä ole mitään rotariskiä nostavia tekijöitä (ei ole altistusta - ei ole lähipiirissä pieniä lapsia tai lasten/sairaiden kanssa töitä tekeviä, ulkomailla oleskelevia, yms)

Mites muut ovat tehneet rotan suhteen?

Paljonko te muut, jotka pumppaatte rintamaitoa saatte pumpattua maitoa kertalaakista? Multa on tullut imetyksen jälkeen vajaa puoli litraa yhteensä kummastakin rinnasta.
 
Eka hammaslääkäri? :D

Me ollaan molemmille otettu rotat ohjelman mukaan. Pari päivää ollut mahavaivaa, mutta mieluummin se kuin sairaalassa letkuissa. Riitti se yksi kerta kun normilenssun yhteydessä tyttö polille vietiin ja häntä tökittiin neuloilla ja otettiin jotain näytteitä syvältä nenästä pitkällä puikolla ja yök.

Toisaalta, suurin osa selviää elämästä ilman tuota rokotettakin! Hankalaa se on välillä valita, jotkut riskit joutuu jokatapauksessa kantamaan, valitsi kumman vaihtoehdon vaan! Sitä se vanhemmuus on :| Mitä jos vähän myöhästäisitte rokotusta, jos nyt on masuvaivaa?

Itse saan pumppaamalla 100-120 ml yhteensä molemmista rinnoista aamuisin ennen imetystä. Imetyksen jälkeen 0-20 ml.. Eli aika surkea saalis :D
 
Puoli litraa WOW! Minä sain pumpattua noin 220ml , mutta nyt on määrä alkanut vähentyä.. nyky saalis 120ml, joskus 180ml tai vaan 80ml... vaihtelee... jospa ei kokonaan tyrehdy.
Hui mitenhän osaan noita soseita valmistaa (haluaisin tehdä itse) en ole vielä koko asiaa miettinyt lainkaan!

Boomkaa jakaisitko jokusen uunissa valmistuvan liharuuan ohjeen? :)

Ensi viikolla lomareissulle, hiukan jännittää miten menee.. voi sitä tavara määrää mikä pitää mukaan ottaa!
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on rota-rokote otettu kaikille noille kolmelle, joille se on rokotusohjelmaan kuulunut. Esikoisen aikaan ei vielä ollut.

Eilen oli 3 kk neuvola ja tasan se ikä tulikin samalla täyteen :) Pituutta oli 62.5 cm ja painoa 6740g. Kuukaudessa tullut 1.2 kg lisää :D Komento tuli enemmän lattialle, kun on aika pehmeä. Tuo meidän kolmonen oli kans pehmee vauva, niin käytiin fysioterapeutillakin. Samantien otin ohjeen käyttöön ja en oo juuri sitterissä pitänyt eilisen jälkeen :)

Meillä rytmi on kyllä ihan kellon lyömälleen samanlaiseksi muotoutunut. Tai varsinkin yö. Nukkumaan käy klo 21 ja herää 01.30-2 aikaan. Sit 4 jälkeen uudestaan syö. Nyt tosi monena aamuna on klo 5.03 tai 5.06 yrittänyt herätä, mut saan simahtamaan tutilla tai sit tissillä vielä, et nukkuu 6.30 saakka. Tuo viiden herätys on tosissaan minuutilleen ollut samoihin aikoihin :D

Ensimmäistä kertaa tarttui eilen leluun, kun niitä tuossa huitoi. Veti sen samantien suuhunkin :)
 
Puol litraa imetyksen jälkeen! huh huh! Mulla enimmillään molemmat yhteensä n. 3 dl, mutta se on ilman imetystä. Nyt, kun lypsän enää 3-4 krt/vrk, maitoa tulee kerralla n. 1,2 - 1,6 dl. Onneksi se riittää nyt kiinteiden kanssa. Enimmillään päivässä tuli ja meni liki 9 dl, ja se teki tiukkaa. Mut siis, mihin se sulla mahtuu? Kun mulla on tosi isot hinkit, eikä näihin silti mahdu noin paljoa maitoa.

Rota-rokote otettiin, kun punnittiin sivuvaikutuksia ja itse sairauden seurauksia, ja vaikka Poikanen oli silloin 2 kk neuvolassa, jossa eka erä tuli, n. 3-kiloinen, niin uskallettiin ottaa se. Ja vaikka puklailua tuli hetkeksi vähän lisää, ei se ollut paha, ja tehostekerroilla tuli paljon lievemmät oireet, toisella tehosteella ei tulllut mitään, ekalla tehosteella tuli samaan aikaan ne piikit ja nousi kuume, mutta se oli niistä piikkirokotteista.

Joku kysyi jokin aika sitten hormonikierukasta, mullehan nse laitettiin 3 kk sektiosta, ja aluksi oli välillä tiputteluvuotoa, nyt se on jo loppu, mutta oon ihan sekaisin milloin menkat tulee (mut se johtuu mun muistista, ei kierukasta). Aiemmin mulla oli kierukka, ja menkat pysyi ja oli tosi säännölliset ja niukat. En tykkäis, jos ne jäis kokonaan pois, mulla on sellainen mielikuva, että se kaikki kuukautisveri jäis silloin sisälle :alien::LOL: (vaikka silloin kohdun limakalvo ei vaan paksune eikä siksi vuodakaan).
Helppo ja ehkäisyaikaan nähden edellinen. Eikä se laitto tuntunut papa-koetta enempää. En ikinä muistais syödä joka päivä jotain pillereitä, varsinkaan samaan aikaan.

Mitäs on parhaita niksejänne, kun lapsonen tekee hampaita? Miten helpottaa oloa? Kauanko sitä kestää (yhdessä hampaassa)? Meillä on se äp-purulelu, ja semmoinen pureksittava "rinkulatutti", ja kylmä vesimeloni semmoisen hedelmäverkon läpi tuntuu maistuvan (toki muutenkin).
 
Täällä on menty nyt aika lailla saman kaavan mukaan. Käytiin yks yö koko perheellä reissussa ja vaikka vauva oli helpoin matkakaveri niin silti huomasi ettei tykännyt kovin paljon yöpaikan vaihdoksesta. Yksi syy oli se että päivällä nukkui onnellisena piiitkät unet niin ei sitten uni tullut illalla. Kauhea protesti kun yritin jättää nukkumaan. Valvoi sitten aikuisten kanssa puolille öin ja oli myös aika levoton yön. Itsellä oli aamulla niskat jumissa ja päänsärky. Se siitä ihanasta pikku lomasta. :/ matka autolla meni hyvin. Pari tuntia suuntaan jaksoi poitsu hyvin kaukalossa vaikka meinasi olla kuuma. Ilmastointia ei uskaltanut pitää kovin isolla.

Vai on siellä muilla vilauteltu ja kaikenlaista :LOL:
Itsekin monesti miettinyt että mitä kaikkea noloa sitä tekee julkisesti huomaamatta. Juhlamekossa helposti näemmä napit aukes kesken kaiken :whistle:
Tosin koska täällä ollaan tarkkoja siitä ettei julkisesti mielellään imetetä kuin pakon edessä ja piilossa huivin alla niin itsekin oppii olemaan tarkempi. Vaikka aina ei jaksakaan niin tarkkaan katsoa ku poitsu huutaa rinnalla ja haluaa maitoa heti eikä viikon päästä.

Mikä tilanne Bebe?

Eka rota jää nyt kyllä poitsulla saamatta. Tullaan Suomeen liian myöhään. Ja täällä se on turhan kallis. Muuten olen ottanut rokotteet ohjelman mukaan. Lisäksi meijän muksut on saanu hepatiitit koska matkustellaan.

Meille tuli poitsulle flunssa! Oltiin eilen päivä rannalla, poika makasi omalla pedillään varjon alla ja oli sitte kauhonu hiekkaa kädet täyteen ja muutenkin koko lapsi oli hiekassa. Jouduin illan päälle pesemään pojan meressä toistamiseen. Ja vaikka yritin olla nopea ja äkkiä laitettiin pyyhettä ja kuivaa päälle niin silti yöllä nenä vuoti ja vauvalla oli hankala nukkua. Toivottavasti menee äkkiä ohi! Meillä ois viikon päästä taas rankka matka edessä kun tullaan Suomeen takaisin.
Vähä kauhulla odotan matkustuspäivää ku lentoja on monta ja vaihtovälit tosi lyhyitä. Täytyy vaan toivoa ettei mikään lento myöhästy eikä itse olla myöhässä. Tätä porukkaa kun ei kovin äkkiä siirretä paikasta toiseen. :unsure:

Maitoa en oo pumpannu ollenkaan. Pumppukin jäi Suomeen. Eikä mulla oo pumpulle kauhean hyvin herunutkaan koskaan. Iso rinta ja pieni nänni on vaikea yhdistelmä. :(
 
KEVIS minä kysyin kierukasta. Yritän päästä perille että oisko se paras ja helpoin vaihtoehto. En kuitenkaan halua että kierto on sitten mitä sattuu tai tulee aina yllärinä. Mulla ei oo vielä menkat alkanu ees enkä halua että alkaakaan vielä pitkään aikaan! Ei kai se kierukka voi muuttaa sitä? Siis aikaistaa menkkoja tms?
 
Jasmin, eikai mikään ehkäisy käynnistä menkkoja, jos oma hormonitoiminta ei oo vielä niitä käynnistämässä? Kannattaa kysyä ehkäisylääkäriltä vaihtoehdoista, jotkut ihon alle laitettavat ehkäisykapselit kuulostais kans aika helpolta tavalta hoitaa ehkäisy, mutta kierukalla hormoniannos on kai pienempi, kun se on suoraan oikeassa paikassa.

Toivottavasti pojan flunssa loppuu ennen lentoja! Ja toivottavasti kotimatka ja varsinkin kotiutuminen sujuu hyvin. Täällä saattaa sitten paleltaa... Meillä Poikanen reissaa hyvin, mutta matkojen jälkeen kotona taitaa olla vähän yliväsynyt, ja menee helposti vähän kitinäksi. Millaiset vauvantarvike- ja ruokavalikoimat siellä etelässä on? Eroaako Suomesta? Jos siellä julki-imetystä paheksutaan, niin pumppaako naiset yleisesti omaa vai meneekö korvikkeita enemmän?
 
Vauvan ruuat tehdään yleisesti lähtökohtaisesti kaikki itse. Joitain puuroja on kaupassa ja muutamia pilttejä mutta esim purkkiruuat maksaa älyttömästi. Yks pieni Piltti saattaa olla 1,5eur kpl. Puurot on kohtuu hintaisia ja hyvän makuisiakin. Niitä annoin joskus esikoiselle kun opetteli kiinteisiin. Tein niistä itse vellisekoituksia myös. Mutta nythän meillä ei syödä pullosta ollenkaan. Naiset ei juurikaan pumppaa täällä. Eikä liiku paljon vauvojen kanssa. Täällä ei ole vauvan hoitopaikkoja/imetyspaikkoja tms mitään. Vaikea löytää kaupungilta edes vessaa missä nainen vois käydä kun joka paikassa on aika likaista ja kahvilat on lähinnä miesten paikkoja. Sitten on kalliimpia kahvila/ravintoloita joissa saattaa olla ihan siistiä ja vessaakin voi käyttää mutta tilat on erittäin pieniä. Ja nämä paikat sijaitsee syrjässä keskustasta. Naiset käy lähinnä ystävien kotona tai lapsuuden kodissa missä lastenhoito onnistuu. Korvikkeita myydään apteekissa ainoastaan jauheena ja hinta on suunnilleen sama kuin Suomessa. Eli paikallisille tulee kalliiksi. Naiset pyrkii siis imettämään mutta ainahan se ei kaikilta onnistu. Vauvan hoidosta ja terveyteen liittyvistä asioista tiedetään tosi vähän kun suurin osa ihmisistä on aika oppimattomia ja sellainen suomalainen maalaisjärki puuttuu :/ Monesti olenkin huolissaan paikallisten äitien pärjäämisestä ja vauvojen hyvinvoinnista. Yritän opettaa lähipiirissä sen minkä itse tiedän mutta tänne ois tosi tervetullut joku virallinen taho joka opettaisi äitejä heti raskaana jo, kuten meillä neuvolatoiminta. Täällä ei ole mitään ilmaista vastaavaa tahoa.
 
Kiitos KEVIS.
Aina kun täältä kotiutuu niin muistaa taas miten helppoa Suomessa on elämä kaikkien mahdollisten koneiden kanssa. Samoin markettien valikoima on Suomessa luksusta. Kyllähän siitä kaikesta joutuu maksamaan mutta nykyään itse maksan ihan hyvillä mielin kun saan kotimaista ja tiedän mistä maksan. Vaikka Suomessa terveyspalvelut välillä tökkii ja sijaisia vilisee niin silti ihmisiä opetetaan ja pyritään neuvomaan puhtauteen ja terveyteen liittyvissä asioissa hyvin. Täällä mikään ei ole itsestään selvää. Siksi olenkin onnekas kun olen syntynyt Suomeen :)
 
Ei ole kauaakaan, kun mietin miten saan annettua miehelle tarpeeksi tilaa ja autonomiaa tässä vauva-arjessamme, ja huomenna hän palaa taas töihin ja meidän pitää tottua olemaan päivät ilman parasta syöttäjää ja nukkuma-alustaa ja leikkien keksijää.

Syksyinen ilma saa miettimään syksyä.. Pitänee lähteä reippaammin kyläilemään ja jos niitä perhekerhojuttuja ja muuta olis.. Taitavat alkaa vasta elokuun puolivälissä tai syyskuussa? Keväällä Poikanen oli niin pikkuinen ja infektioriski isompi kuin täysiaikaisena syntyneillä, niin ei tullut paljon käytyä missään missä oli paljon ihmisiä. Miten muut täyttää arkipäiviään, kun puoliso on töissä? Isompien lasten kanssa tekemisestä ei varmasti ole pulaa, mutta vaihtelu varmaan virkistää siinäkin.
 
Täälläkin mies vielä ensi viikon lomalla ja sitten taas vietetään tytön kanssa kahdestaan päivät. Ja jossain vaiheessa tulee syksypimeys ja sateet. Silloin ainakin on entistä vaikeempi lähteä ulos. Vauvakavereitakaan ei oikein ole. Jotain perhekerhoa tai vastaavaa vois miettiä, mutta jotenkin tuntuu että niihin vois mennä sitten vasta kun tyttö on isompi ja kauemmin hereillä. Olishan se kiva tutustua muihinkin, joilla olis suurin piirtein samanikäisiä vauvoja.
 
Hampaita taitaa meilläkin olla tulossa kuolasta päätellen. Noilla kolmella isommalla on just ennen puhkeamista nenä vuotanut/ flunssa tullut. Sit helpottanut, kun hammas on läpi. Sitä odotellessa...

Mä oon muksujen kanssa itestäni suurimmaks osaks. Perhekerhossa saatetaan alkaa käymään syksyn tullen, mut en siitä mitään stressiä ota. Te, joilla vauva on ainut, suosittelen rohkeasti vaan jalkautumaan kerhoihin. Sieltä niitä tuttavuuksia saa

Pitäs se passi käydä kohta hankkimassa pojalle. Syyskuussa on luvassa 11pv matka Espanjaan ja huhtikuussa Teneriffalle :) eilen laskeskelin, et pystyn olemaan 2016 syyskuuhun luultavasti kotona. Saan mojovat veronpalautukset, et niillä pärjään!! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Jasmin12
Täällä taas miehellä on kesäloma vasta edessä ja jouluna pitää vielä 2 viikkoa isyyslomaa. Ihan kiva että lomailee nyt, kun neiti on asteen "vaativampi". Siis ei nyt mikään vaativa vauva vieläkään oikeasti, mutta unet on lyhentyneet päivisin, nukkuu paljon pätkiä. Ja paljon haluaa olla sylissä pystyssä ja katsella maailmaa. Joten lastenhoidolta ei paljon jää aikaa kotihommille.

Kuolaa tulee kans PALJON (ja kiva kun sitä putoilee laminaattilattioille ja siihen kun astuu paljaalla jalalla niin meinaa lentää persukselleen), mutta ei sen kummempia merkkejä hampaista. No nyrkkejään kyllä järsii innolla ja pitäisi käydä ostamassa joku purulelu. Aina unohdan sen kaupassa ja tyttö on saanut jyrsiä nyt vaan kumilusikkaansa :D Vähän paremmin jo ottaa lusikasta d-vitskut ja maitohappobakteerit, kun tähän mennessä on vaan kielellä työntänyt ne ulos. Mutta ehkä 3 viikon päästä suostuu jo maistelemaan kiinteitä lusikasta!

Itse en niin välitä perhekahviloista jne, tutun kanssa voin joskus käydä. Ohjatuissa kerhoissa (muskarit sun muut) ollaan kyllä käyty melkein viikottain. Ne on kivoja lapselle eikä minun välttämättä tarvitse koittaa small talkkia kenenkään kanssa (koska olen vähän huono siinä). Toisaalta kyllä niistäkin pari uutta tuttavuutta on löytynyt. Kun vuoden istuu muskarissa vierekkäin jonkun kanssa, niin väkisin sitä tulee jotain juteltua ennenpitkää :D

Kotona oleminen; en vielä tiedä kuinka kauan olen. Tuskin raaskin tyttöä hoitoon laittaa ennen 2,5 -3 vuoden ikää. Mutta voi olla että tehdään jo helmikuussa 2016 vuoronvaihto, ja mies jää kevääksi hoitovapaalle. Minä sit taas kesästä eteenpäin.
Olen nyt ollut kotona jo liki 3 vuotta esikoisen kanssa. Mutta eipä mekään rahassa kieritä, välillä vyö on ollut aika kireällä..

Meillä vaan on se ongelma kun miehen työvuorot on niin sillisalaattia, että en ole voinut ottaa esim. ilta/vkl töitä siihen ohelle. Oma työ taas on onneksi arkipäivätyötä, jolloin miehen onnistuisi tehdä iltaa/ viikonloppua hoitovapaansa aikana.
 

Yhteistyössä