Täällä on pikkuhiljaa pahin itkuisuus alkanut helpottaa, huh!
Tosiaan piti keinoja keksiä neidin rauhoitteluun. Lopulta todettiin, että tyty valvoo itsensä aivan väsyksiin ja huutaa sit väsymystään. Samalla tietty oli sit aina nälkäkin, mutta tissit ei halunneet ilmeisesti toimia tytylle mieleisesti, joten sitten hermostuttiin myös tyhmille tisseille. Juu, ja hammas se tosiaan taitaa olla tulossa neidille alas, joten sekin on varmasti osaltaan vaikuttanut kaikkeen. Muutaman kerran ollaan annettu nestemäistä Panadolia, kun tyttö on ollut tosi itkuinen, eikä oikein mikään ole auttanut. Molemmilla kerroilla tyttö rauhoittui sen verran, että itkuisuus väheni ja sitterissäkin malttoi istuskella.
Nyt on kolmisen päivää ollut helpompaa. Tissi kelpaa päivisin ilman jatkuvaa taistelua, sitterillä ja leikkimatolla kelpaa taas puuhastella myös yksikseen.
Ainut kokonaan muuttunut asia on nukkuminen. Tosiaan neiti ei taida malttaa maailman ihmettelyltä unille ja monesti päivisin ainut keino saada tyttö päikkäreille on laittaa hänet vaunuihin ja keinuttaa hänet uneen itse hyräillen tai unimusiikkia kuunnellen. Eikä se tosiaan onnistu ilman kovaa huutoa. Välillä tyty rauhoittuu helpommin ja välillä rauhoittuminen on tiukassa.
Unet ovat myös lyhentyneet. Aiemmin saatettiin kävellä kolmekin tuntia kaupungilla/lenkillä ilman, että tyttö heräsi kertaakaan. Tänään taas saatiin todeta, että ei kannata lähteä lenkkeilemään liian kauas kotoa. Neiti nukkui sen 40min ja loppumatkan kotiin huusi rauhattomasti. Kotona sit tissi suuhun ja nälkähän se taas oli.
Tosiaan, nälkäkin vaivaa nykyään tiheämmin ja neiti syö topakasti kerralla. Päivisin 2 tuntia alkaa olla maksimi syöttöväli neidillä, välillä nälkä saattaa yllättää jo tunninkin päästä. Yöllä tyttö nukkuu yhden pidemmän 2,5-3,5h pätkän. Loppuyö menee sitten 2-1h pätkissä.
Meillä heräillään aamulla siinä klo 7-8 välillä. Aamusta tyttö jaksaa olla hereillä n. tunnin ja sitten taas unille joko minun viereen tai nyt miehen ollessa lomalla lähtee hän tytön kanssa vaunuilemaan, jotta minä saan kurottua univelkaa poijes. Yleensä nukkuu parisen tuntia vaunuissa syömättä, mutta mun vieressä havahtuu välillä vaatimaan tisua suuhunsa. Päivisin ei ole oikein tarkkoja päiväuniaikoja vielä. Seuraillaan tytön vireystasoa ja sen mukaan aletaan toimia pyrkimyksenä välttää yliväsymys, koska siitä seuraa sit melkoinen huutokonsertti ja vaikeus rauhoittua unille. Liian virkeänäkään tyttöä on turha yrittää unille. Illalla lähden nukuttamaan tyttöä siinä klo 20-21 välillä. Tyttö nukahtaa yleensä siinä klo 22 molemmin puolin.
Yöllä oon huomannut, että sängyssä istualteen imettäminen on vähentänyt neidin tissi suussa nukkumista ja hän syö kunnolla mahansa täyteen, jolloin unipätkät nukkuu melko rauhallisesti ja ennen kaikkea saan itsekin tärkeää unta. Välillä autan tyttöä uneen imettäen kyljellään, mikäli kovasti hamuilee. Pikkasen aikaa yleensä katselen neidin eleitä syönnin jälkeen. Joskus nukahtaa itsekseen hamuiltuaan unisena hetken tai avitan rauhoittumista laittamalla käteni hänen rintakehälleen hyssytellen hiljaa.
Toinen mikä auttaa rauhallisimpiin yöuniin on unipussi. Nostan yöllä neidin syliin syömään ja hän syö horroksessa. Eikä neiti yleensä edes sen kummemmin havahdu, kun hänet laskee takaisin viereen nukkumaan, koska unipussi estää neitiä tuntemasta viileän lakanan muualla kuin päänsä alueella ja käsivarsilla. Suosittelen kyllä!
Meillä iltarutiineihin kuuluu pimennysverhoilla huoneen hämärtäminen ja tisuttelu "unimasiinan" musiikkia kuunnellen. On muutes kätevä peli. Toimii paristoilla ja siinä on kahta eri musiikkia sekä kohinaa, musiikki valotoiminnolla tai ilman tai pelkkä valotoiminto. On pieni ja näppärä käyttää sekä kuljettaa eri paikkoihin. Silloin kun neiti on itkuisimmillaan, niin illalla laitoin unimusiikin soimaan ja minun sylistä sit tuijotteli unimasiinan vaihtuvia valoja hämärässä huoneessa. Aluksi tietty huusi, mutta lopulta yleensä rauhoittui. Luulen, että sama tuttu rauhallinen musiikki auttaa tyttöä rauhoittumaan ja hän tietää, että tästä seuraa nukkuminen.
Tyttö on todella kiinnostunut ympäristöstään. Tänään kaupungilla herättyään unilta ei sitten malttanut enää nukkua, vaikka näki että toinen on aivan naatti jo. Nyt on tärkeää nähdä kaikkea, joten sylissä ois parasta matkustaa herättyä. Siitä meille juolahtikin ajatus hankkia kantoreppu.
Oisko teillä muilla suosittaa jotain kantoreppua ja/tai kertoa kokemuksia niistä? Meille ois tärkeää, että kantorepussa lasta saisi kantaa myös kasvot menosuuntaan ja myöhemmin sitten selkäpuolella. Käytiin tänään kokeilemassa liikkeessä Stokke MyCarrier -kantoreppua, joka tuntui mukavalta päällä tyttö kyydissä sekä laadukkaalta, mutta kiinnityshärpäkkeitä oli jos jonkinmoisia. Kantorepusta voisi olla apua esim. kaupunkireisuilla, kun neiti on hereillä. Saisi hänet siihen nostaa ihmettelemään maailmanmenoa ja väsähtäessä laittaa vaunuihin nukkumaan.
Tyttö on oppinut viemään leluja suuhunsa itse. Pienempiä on vielä hankala saada pidettyä käsissä, mutta kyllä purulelustakin hän jo välillä saa kunnon otteen ja vietyä sen suuhunsa. Pehmeät lelut ja rätit on sitten ihan helppoja suuhun vietäviä. Välillä ihan naurattaa neidin kujeet, kun yritin esittää nukkuvaa vieressä ja vaklasin tytön toimia puoliumpinaisista silmistä. Hän siinä isoilla silmillään minua tuijotteli ja kohta keksi työtää käsiään minun naamalle. Vaunuissa taasen keksi herättyään raapia käsillään vaunun peiteosaa. Ihmettelin eka, että mikä ihme rahina kuuluu, mutta neitihän se siellä vain.
Lakka83: Hyvin on poitsu kasvanut!
Nippetius: Mullakin jälkivuoto kesti yli 8 vk. Välillä se näytti loppuvan ja kohta taas vuosin kirkasta verta reilusti. Aattelin jo, että eikö tästä tule loppua lainkaan. Silti hb oli 168!
Mut mulla se on aina ollut melko korkea huolimatta runsaista ja pitkistä kuukautisista (joiden vuoksi aion hankkia hormonikierukan). Heh! Minäkin aina esikoiselleni 10v vitsailen leikkien äänelläni vauvan puhuvan, että vauva tarjoaa isosiskolle lämpimän kaakaon mutsin milkistä.
Vielä omasta painosta. Mulla tyssäsi hyvin alkanut raskauskilojen putoaminen siihen, että vedin karkkia ja muita herkkuja joka päivä aika runsaasti. Paino jäi junnaamaan. Nyt sit ryhdistäydyin ja jätin liiallisen herkuttelun pois. Yks karkkipäivä, jolloin mulla on lupa vetää herkkuöverit.
Muina päivinä sit max yksi jäätelö tms. Ja kas, paino lähti taas tippumaan n. 1kg/vk! Tosiaan ja kyllä panostan ravinnon laatuun ja ateriarytmiin. Paljon kasviksia ja hedelmiä, täysjyvää, vähän kovia rasvoja, suolaa jne. Juomaksi sit lähinnä vettä ja kivennäisvettä.
Kivaa viikkoa kaikille!
Bebe ja tyty ihan kohta 3kk