*~~ * Huhtikuun Helmet 2012 * Marraskuussa * ~~*

Heippistä!

championille jaksamista haastaavaan tilanteeseen! Hienoa, että sulla on hyvä tukiverkosto, se on tärkeetä :).

Mulla on kans närästänyt nyt jo tosi aikasessa vaiheessa ja aika paljonkin. Esikoista odottaessa närästi tasan kerran ja olin siihen todella tyytyväinen. Mitään inhottavampaa kuin hirveä närästys illalla kun yrittää saada unta. :mad:

Raskausarpia tuli mullekin esikoista odottaessa navan yläpuolelle kun siinä on joskus aikoinaan ollut napakoru, josta jäänyt arpi sitten "levisi". Näyttää niin kuin navasta tulisi auringonsäteet :> Muuten tuli yhdet viirut molempiin kylkiin ja tissit sitten maidon noustessa raidoituui hetkeksi. Ne vaaleni tosi nopeesti, mutta tuo napa ja kyljet ei ja ne onkin nyt jo venyneet taas auki uudestaan.

Vatsa on ollut sekaisin täälläkin. Ärsyttävää kun voi vatsa kääntyä ympäri ihan millon vaan ja sit pitää juosta vessaan. Ja sit taas välillä on niin kovalla ettei tosikaan.

4d-ultraan ei varmaan tälläkään kertaa mennä. Esikoista odottaessa selvittiin ihan hyvin ilman niin eiköhän nytkin. Oishan se toki kiva, mutta taidan käyttää sen muutaman satasen mieluummin rattaiden hankintaa.

Kuumia aaltoja
löytyy täälläkin. Hetkessä saattaa normaalista vaihtua hikiseen ja sit taas kohta paleltaa hulluna. Mahtavaa kun töissä yhtäkkiä tuntuu niin kuin ois lämmöt laitettu täysille ja hiki haisee :p

Syömisessä
ei oo ollu ongelmaa, koska mulla tulee niin heikko ja huono olo jos en syö ajoissa. Pakko on siis syödä joka päivä ajallaan.

sale81, Mulla myös niskahartiaseutu aivan jumissa ja siksi tulee sitten ihan hirveitä hedareita. Tuntuu, että melkeen päivittäin särkee päätä :/. Todella raivostuttavaa. Pitäisi varmaan käydä hierojalla ennen kuin pää räjähtää.

Pituudesta oli puhuttu. Mä itse olen 183cm pitkä ja koin raskauden tosi helpoksi kun vatsa ei kasvanut kovinkaan isoksi vaikka lapsi oli nelikiloinen ja yli 50cm pitkä. Kyllähän se raskauden "kestäminen" riippuu varmasti myös vartalon "soveltuvuudesta raskaudelle" kuin pelkästään pituudesta. Mutta mitä nyt noita kavereita ja tuttuja on katsellut niin kyllä lyhyemmillä ihmisillä on ollut isomman näköiset vatsat kuin pidemmillä.

(.) Päänsärky jatkuu. Ja kiukku. Ja väsymys. Pläääääääh. Tuhatsata asiaa tekemättä, mut mitään ei jaksa :/

Adalmis ja kerttu 18+3
 
Heippa!
Joko muille on tullut linea negra? Itse huomasin tänään ihan selkeän viivan alavatsasta napaan:D Tuleekohan se helpommin tummille kun vaaleille ihmisille? nooh ei minua haittaa,hieno viiva on :) Huomenna ultra jee! jännittää. Mulla loppui jo dopleristakin paristot,vissiin tullut vähän kuunneltua :LOL: Oli myös tuosta vatsan sekaisuudesta puhetta: mulla ollut plussasta asti maha sekaisin joka päivä ja isolla asialla saa käydä jopa 3 kertaa päivässä joskus enemmäkin,ei kiva...Ja liikkeista: ei tunnu vielä mitään vaikka rv 16 alkoi,jospa ne sieltä parin viikon siään tuntuis :)

Bluebaby ja vauveli 15+0 (POKS!)
 
Viimeksi muokattu:
nyyttinen: Olen myös lyhyt, 155 cm, ja onkin jännä nähdä miten vauva asettuu.

bluebaby: Linea Negraa ei ole vielä ainakaan täällä vielä näkynyt, toivotaan, että se ilmestyy vielä! Eikä kyllä vielä liikkeitäkään ole tuntunut, vaikka kuinka olen kuulostellut, että voisiko tuo hipsaus olla pienen liikehdintää...

Harmi, kun ystäväpiirissä ei ole muita odottajia tällä hetkellä. Tai yksi on, mutta hänellä on la muutaman viikon päästä, hän jännittää jo synnytystä. Joulukuusta 2010-elokuuhun 2011 syntyi ystävä-/tuttavapiiriin muistaakseni 12 pikkuista. Kaikki nämä perheellistyneet tuntuvat olevan pientensä kanssa melkoisen ”kiireisiä”. Odotus tuntuu jotenkin vähän yksinäiseltä, vaikka mies hellii ja huomioi, mutta vertaistukea kaipailisin. Toki olette te :heart:! Näin alkuraskaudesta kun ei neuvolassa käyntejäkään ole ollut kuin yksi ja toiseen käyntiin on vielä muutama viikko, niin viikot tuntuvat kuluvan raskauden näkökulmasta hurjan hitaasti.

Angie 14+6
 
Minä myös 160cm ja edellinen raskaus meni ihan ok,mitä nyt selkää särki ja loppupuolella tuntui ettei saa kunnolla henkeä..Enemmän inhotti kuitenkin kun sikiö potki koko ajan kylkiluiden väliin:O
4-d ultrien hintakin selvisi..160€ kelakorvausten jälkeen niin taitaapa jäädä käymättä ellei sit tuu lottovoittoa:)
linea negra on lähtenyt ilmestymään ja tällä kertaa näyttää että menisi navan ylitse mutta on vielä todella vaalea.Mutta tummille se kuulemman tulee herkemmin.
Liikkeistä..täällä kaveri on viettänyt hiljaiseloa jonkin aikaa tai illalla tuntuu jotain pientä.Eilen kuitenkin dopplerilla kuuntelin onko siellä varmasti vielä eloa, sykkeet oli 150-162..Hirveän korkeat verrattuna esikoiseen:p
Onnea Bluebabylle huomiseen ultraan=)
Angie, onpas sulla ollut lisääntyvää porukkaa lähipiirissä:D Mun tuttavapiirissä vuoden sisään on syntynyt ehkä 3 lasta ja kaikki poikia..No ehkä mulla on jonkin verran tuttavia..
Parin viikon päästä on muuten täälläpäin ainakin joulunavaus:xmas: jee:)

Avantasia 15+2
 
Avantasia: Sanopa muuta :D! Kun nyt rupesin ihan laskemaan, niin 9 ystävää ja 2 kaveria saivat lapsen tuolla ajalla. Tarkalleen ottaen viimeisimmät kolme syntyivät heinäkuussa, mutta sen jälkeen onkin ollut aivan hiljaista raskausuutisrintamalla. Minä ainoana :heart:! Osaltaan "tämä ikä" tekee tehtävänsä. Ystäväpiirissäni on vallalla ilmiö, että ensin ollaan kouluttauduttu pitkään, sen jälkeen paiskittu töitä (aika lailla urasuuntautuneesti) joitakin vuosia ja sitten vauvakuume onkin iskenyt todella rajusti. Kun äitini oli isosiskoni saadessaan 23-vuotias, minä saan esikoiseni 34-vuotiaana :wave:!

Angie 14+6
 
linea negra esikoisen ajoilta on vielä viiva tallella tuolta ihan alhaalta melkein tisseihin asti. se ehti vaan vaalentua tässä välissä.. ni en tiä sit nyt että onko se pysyny ennallaan vai vaalentunu vai lähteny taas tummuun =)

liikkeitä luulin tuntevani tossa ehkä viikko sitten mut sen jälkeen ei ookkaan tuntunu sit enää mitään et empä tiä oliko ne liikkeitä vai ei. ei ainakaan mitään niin selkeitä et vois olla varma =) sykkeitäkään en oo jaksanu/muistanu kuunnella varmaan viikkoon..täytyy ehkä tänään koittaa ettiä löytyykö.

4d ultra ei taideta mennä. vaikka mieli tekis..voihan se olla et mieli muuttuu tässä vielä. sit joskus 30+ viikoilla saatan käydäki..riippuu miten noi mun extraultrat sovitaan et jos niitä on "usein" ni en sit kyl enää 4d:hen mee.

mä oon 170cm ja viimeks maha oli ihan järkyttävän kokonen!!!Alkuun se näytti kasvavan "sisäänpäin" ku mulla on pitkä selkä, mut sit joskus rv 30 se pompsahti esiin oikein kunnolla ja sit se näyttiki siltä niinku poika ois ollu pitkittäin siellä. Ku mahanympärys yli 115cm ni lopetin mittaamisen ja siitä oli vielä muutama viikko siihen et poika synty :LOL:

Kuumia aaltoja tulee täälläki, sit taas yhtäkkiä oon ihan jäässä. Mutta yleisolotila on kuuma.

Ens ke ois toinen neuvola ja sen jälkeen ootetaanki sit rakenneultraa 13.12 ja Kela-neuvola taitaa olla sit jouluviikolla jos neuvola on auki. Empäs tiedäkään miten se sit siirtyy jos neuvola on kiinni.

Esikoisella ois 1v synttärit jouluna mut aateltiin juhlistaa niitä jo joulukuun puolenvälin tienoilla.

Mä oon kovasti ootellu et joku kaveripiiristä kertois olevansa raskaana. Esikoista oottaessa oli 3 kaveria samaan aikaan raskaana niin tää tuntuu nyt jotenki oudolta. Kaikki saatiin pojat =) 2 niistä synty päivä meiän pojan jälkeen ja 1 kuukaus myöhemmin. Yks noista pojista on meiän naapurin poika joka synty itseasiassa n. 2h meiän poitsun jälkeen. Oltiin vierekkäisissä saleissa synnärillä =)

fanttomi & 15+
 
Heips taas kaikki!

Pituus on täälläkin mietityttänyt. Pituutta on 160cm, ja koska on myös tuota painoa jokseenkin liikaa,ni on alkanut mietityttää just et mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan, esim tuleeko pahat selkäsäryt tms...

Arvet, raskausarpia ei ole raskauden takia tullut vielä varmaa yhtää, mutta entuudestaan niitä on joitakin. Mulla nyt on muutenkin sellainen iho että kaikki arvet ja mustelmat tulee heti.

Vatsan toiminta on täällä ollut ennemminkin ummetusta. Ei kiva.

Tänään tuli käytyä ostamassa muutamia äitiysvaatteita, sillä nyt alkoi huomata töissä että omat farkut alkaa kiristää, joten nyt on kunnon äippäfarkut ja ah ne on ihanat päällä! Ei kiristä ei purista! :D

Oletteko muuten tehnyt noita sukupuoleen liittyviä testejä tai lukeneet uskomuksia?Tai onko teillä kokemuksia monellako on pitänyt paikkaansa? :)
Itse tein eilen sen ns. sormus testin sekä tutkailin jotain kiinalaista syntymäkalenteria, ja molempien mukaan meille olisi tulossa poika!:heart: Nyt sitten vaan odotetaan ultraa, jotta näkee mahtoikohan nuo pitää paikkaansa. :)

:heart:15+4:heart:
 
Minä olen 170cm pitkä ja aika isot mahat mlemmsta on ollut :) Ei tämä nytkään kovin pieni enää ole :D

Vatsan toiminta, välillä aivan sekaisin ja löysällä :x Sit taas välillä ummettaa, ärsyttävää..

Uskomukset ja testit: Sen kiinalaisen katsoin, sen mukaan mulla olis nyt 2 tyttöä ja on kyllä 1 tyttö ja 1 poika :) Ja tämän tulokkaan pitäisi olla sen mukaan tyttö, mut siis ei ole kyllä mulla pitänyt paikkaansa :)

Liikkeitä tunnen kovin harvoin :( Mut toisaalta kuopuksen vauvakirjasta luin, että silloin olin tuntenut vasta n. rv 20, että en kovin kakkosestakaan, odotellaan..

Ei ole minullakaan ketään lähipiiristä joka odottaisi nyt vauvaa :( Just olin kummipojan 1 vuotis synttärellä ja parin viikon päästä on miehen veljen ja sen vaimon tytön 1 vuotis juhlat, että "saan" nyt olla ainoana lähipiirissä tällä hetkellä :) Tai no joo mun serkulle on tulossa, joskus tammi- maaliskuussa, mut ei olla kovin tekemisissä niin ei ole niin lähipiiriä..

Bluebabylle tsempit huomiseen ultraan :)

Josefia ja "Taisto" rv 17+1 :heart:
 
4D:ssä olin Femedassa ja jäi hintaa 172€ Kelakorvausten jälkeen.
Vähä oon kade teille kellä on maha sekasin :LOL: mulla on ihan päinvastoin :ashamed: ja kauheen tuskanen olo.
Kävin ostamassa Bodyshopista semmosen stickin minkä pitäis estää raskausarpia. Saa nähdä toimiiko. Toivottavasti, välillä tuntuu että nahka repee kun kiristää niin mahassa muttei onneks vielä oo tullu mitään jälkiä.
Pituutta mullakin 160cm enkä kyl koe olevani lyhyt :)
 
Bluebabylle tsemppiä ultraan! Oispa jo itelläkin, mut vielä 18 päivää :p

Mulla tuli esikoista odottaessa linea negra hetkeksi näkyviin synnytyksen jälkeen. Oli aika outoa, että vasta sillon :eek:.

Meille on myös kaveripiiriin syntymässä paljon vauvoja. Me kai jotenkin alotettiin vauvabuumi maaliskuussa. Tälle vuodelle syntyy kolme ja ensi vuodelle myöskin jo muutama vauva tiedossa. Kaverit alkaa olla siinä iässä että perheellistytään ja mukavaahan se on, että tulee muillekin vauvoja. Mulla on yks kaveri, joka saa helmikuussa vauvan ja jonka kanssa välillä ollaan yhteyksissä, mutta ei ketään sellasta superläheistä. Enemmänkin sit tää ketju ja Oulumasujen ryhmä jossa tulee vaihdeltua ajatuksia.

Kiinalaisesta kalenterista katsoin esikoista odottaessa ja se oli oikeassa. Nyt se näyttäisi, että on tulossa tyttö. Saapa nähdä olisko oikeassa tälläkin kerralla :).
 
Pikasesti vaan omaa napaa, en pysty istuun koneella pidempään. Oon ollu pari pv vapaalla ja huomenna vielä vp. Tänään oli niin reipas olo, niin maalasin yhen seinä (eteisen maalausprojekti viivästynyt raskauden myötä), sitten vielä ompelin pari uutta tyynynpäällistä ja vaihoin tupakeittiöön talviverhot. Oli vieläkin ihan hyvä olo, mutta sitten se alko. Ihan hirvee ilta ollu. Supistelee, sattuu selkään, vatsaan, säteilee pakaroihin ja reisiin. Sohvalla oon maannu, ja hysteria taas nostaa päätä, vähän piti sitten itkastakin. Päätin sitten kuitenkin että yritän saada huomiselle lääkäriajan päivystyksestä. Aamulla meen joka tapauksessa labraan antaan sen streptokokki näytteen ja vien samalla pissanäytteen.

Neuvolatäti viimeksi kyseli, että no miltä ne supistukset tuntuu. Mulla on kuitenkin kolmas tulossa, että en mie ihan harjotussupistuksista ole huolissani. Kyllä ne ihan oikeita on, tokikaan ei vielä mitään synnytyssuppareita.

Kultakurkku 16+5
 
Jos jotain kiellettyä "himoitsen" näin raskausaikana niin särkylääkettä!! Mulla on nyt selän lisäksi kurkku toiselta puolen turvoksissa ja aivan mielettömän kipee.. En pysty nukkumaan vaikka väsyttää mahoton. Kaikki suun aukasemiset, nielasemiset tekee niin kipeetä ja kun ei tee mitään niin sitä vaan särkee.. :( voi vittu miks nyt, mulla ois häät järjesteltävänä ja ku panadol ainoa mitä sais suht turvallisin mielin ottaa on mulle yhtä tehokas ku söis pieniä kiviä.. Mieli maassa ja itku herkässä :'(
 
Heti aamusta ois aika neuvolaan, se on tässä raskaudessa vasta toka kerta tänään rv 18+5

ja ilmeisesti tuo uhmaikäinen ei ollut mun kanssa samaa mieltä siitä, että nyt herätään ja syödään aamiaista: sai kauheat huutopotkuraivarit, mutta nyt 30min jälkeenpäin syö puuroa intopiukassa :D
 
jassåålle tsempit neuvolaan :)

Mulla neuvola reilun kahden viikon päästä ja r.ultra reilun kolmen viikon päästä, että saa vielä odotella.. Huomenna kuitenkin jotain eli pojan koulukeskustelut :) Joku vanhempi-/lapsi-/opettajakeskustelu kuinka koulu on lähtenyt rullaamaan :)

Eipä tänne muuta..

rv 17+2
 
Uusi viikko uudet kujeet! Eli keskiviikkona paukkuu rv 20 ja torstaina on rakenneultra!!
<3

Täälläkin pituutta n. 160cm ja lanneselän kivut alkaneet! :D tosin ton s-mutkan kanssa on ennenkin ollut ongelmia.. tuossa pari vuotta sitten viimeeksi. SIllon manipuloinnilla kuntoon nyt ei saa manipuloida kun on raskaana.. :(

Mua ärsyttää kun tuolta jumppapaikasta ei kuulu mitään että pääsenkö siitä jsenyydestä eroon vai pitääkö vain pistää jäähylle kun en pysty käymään oikeestaan ollenkaan..

mymosa oliko sulla se haastattelu? miten meni?
 
Viimeksi muokattu:
Jahas, se ois maanantai TAAS! Konekaan ei meinaa toimia kunnolla, perus-maanantai meininkiä siis...

Mutta ihanaa, tällä viikolla alkaa meidän pinon rakenneultrat! En malta odottaa kaikkien kuulumisia :heart:

Kultakurkku, tulehan sit kertomaan miten lääkärissä meni. Toivottavasti kaikki ok :hug:

Löllöttelijä: Oho, onpas himotukset!

Pituus
: Mä olen 162cm, eli en tosiaankaan mikään hirmu pitkä, mutta viimeksi maha jäi aika siroksi. Se kuulemma jotenkin "sulautui" mun kroppaan (lääkärin sanoja lainatakseni). Nyt on kyllä paljon isompi masu kun viime odotuksessa vastaavilla viikoilla! Saas nähä minkälainen tästä vielä tuleekaan.

Iskias on alkanut vähän vaivaamaan, etenkin iltaisin. Ja huomaan, että mukavan nukkuma-asennon löytäminen alkaa olla jo vähän hankalampaa...

Pystyttekö olemaan enää vatsallanne?
 
mä pystyn vähän aikaan sängyllä olemaan mahallani mutta en kovalla alustalla ollenkaan. Ei yhtään tunnu mukavalta.
Yleensä haen sängyssäkin sen asennon että olen ikäänkuin puol mahallani toinen jalka sillai koukussa sivulle :p
 
Maanantai aamu...ei krapulaa, mut armoton väsy, ei kiva.

Meidän rokkopotilas onnesi pääsi jo hoitoon, mikä lie virus sit olikin.

Kultakurkku
...tiedän tunteen tuosta supistelujen kyseenalaistamisesta. Mulla ei neuvolassa kyllä asiaa kyseenalaisteta, mutta yleisessä keskutelussa ärsyttää. Kun esim. puhutaan, että ei pääse liikkumaan, tai voi joutua saikulle, niin tulee kommentteja, että joo mä muistan ne harkkasupparit, niitä tuli välillä paljonkin yms. Nooh, eiköhän sitä jo tosiaan kolmannen kohdalla tiedä, että mitä suppareita on kyseessä, ihan turhanpäite ei varmasti kukaan halua kotiin tai sairaalaan makaamaan. Enkä jätä liikkumista vain laiskuuttani väliin ja sano sen johtuvan suppareista. Murrrrr... Itteeki ihan tarpeeksi harmittaa, että ne alkaa jo aikaseen, ilman kyseenalaistamistakin, saati sitten ne kommentit kuinka ennen oltiin perunapellolla juuri ennen synnytystä. No niin minäkin heitin 10km vaelluksen pari pv ennen synnytystä kuopuksesta vkl 38, vaikka olin maannut viikot 24-34. Tuollon sai jo syntyäkkin, niin mikäs siinä oli huhkiessa:LOL: No joo vähän herkkä aihe mulle ja tiedän, että osa kommenntien latelijoista ei todellakaan tarkota pahaa, mutta silti harmittaa.

Ihanaa, kun alkaa ultrat taas pyöriin, omakin tulee nopsempaa, kun voi eka fiilistella muiden mukana.

Pomppuli ja muru 17+3
 
Supistelut, niitä tulee jo heti aamusta, vatsa napottaa ihan kivikovana. Ekassa raskaudessa ne oli mun ongelma, pötköttelin keskoehkäisyssä useampaan kertaan, mut tuolloin olikin joutavaa aikaa. Ei ollut lapsia eikä töitä, opiskelut onnistuivat silti. Mutta nyt, töitä on ja lapsia....missä vaiheessa te olette saikkua hakeneet ja millä perusteilla antaneet? Mulla supparit eivät olleet kipeitä, mutta tuhojaan tekivät koko ajan. Synnytin vkolla 34. Ei nää nytkään satu, mut kipuilua on alavatsalla varsinkin liikkuessa, en oikeastaan voi koiranpissatuslenkkiä suurempia urheilla. Muutenkin oon ihan tukossa, henkeä ahistaa ja on vaikee olla. Ei vaan niin herkästi tuu haettua mitään lomia, yrittää vain jaksaa....mites muut saikkuilijat, kertokaa jottain.

Sandemar 17+2
 
Moikka!

Ai täällä on muitakin selkäkipusia? Ei kiva tietenkää, mut just aattelin tulla kysymään että onko muilla ollu tällasta.. Itellä oli tänään sängystä noustessa alaselkä todella kipee.. oon yrittäny venytellä. En tajua mistä se noin yhtäkkiä tuli. Eikä oo mitään supistuksia koska tuo on jatkuvaa kipua. :(

Kolme yötä vielä ultraan... :) Toivottavasti näkyis sit kumpi siellä mellastaa, en meinannu 4d ultraan kuitenkaa mennä...

 

Yhteistyössä