*~~ * Huhtikuun Helmet 2012 * Marraskuussa * ~~*



(nimi, la, ikä, sairaala, mones lapsi)

25.3.2012
olive10

27.3.2012
Jouskari-80 * 30v * Kättäri * kolmas

29.3.2012
annelin * 29v. * TAYS * toinen / Poikalupaus
amie88 * 23v * kättäri * ensimmäinen / Tyttölupaus

30.3.2012
heik-ku * 26v * PKKS * toinen

31.3.2012
kekkuvekku * 23 * ? * Ensimmäinen
Tiukuliina89 * 22v * K-hks * kolmas / tyttöolo
Melissa84 * 27v. * K-HKS * ensimmäinen

1.4.2012
Äittä-83 * 28 v * Oys * toinen
Linn * 26v * TYKS * toinen / Poikalupaus
Midia * 35v * ? * toinen / Poikalupaus
Tiijona * 26v. * Kättäri * ensimmäinen / Poikalupaus
Tähti77 * ? * KOS * kolmas
Marimi * 25v * K-SKS * toinen / Poikalupaus

2.4.2012
- Sandy * 28v * Seks * toinen

3.4.2012
Ceali * 29v * Kät * toinen / Lilleri poikaolo / Poikalupaus
satupanda * ? * ulkomaa * ?
Mallamia * ? KaKS * esikoinen / Poikalupaus

4.4.2012
Mansikkasuu * 33v * HYS * kolmas
Lumihiutale 73 * 38 * KYS* ?
mudelude * ? * PHKS * toinen lapsi
jassåå * 26v * TYKS * toinen / Tyttölupaus
Peppi78 * 33v * PHKS * viides ~ Iines
Champion * 29v * vas/tays * kolmas / Martti / Poikalupaus
Papuli * 36v * TAYS * neljäs
Samirja * 32v * kättäri * ensimmäinen
vauvahaaveita * 27v. * OYS * kolmas / tyttöolo / Tyttölupaus
felina * 25v * OYS * ensimmäinen / poikaolo
NelliKaramelli * 35v * kätilöopisto * ensimmäinen / Poikalupaus
Adelei * 20v * K-SKS * toinen / Poikalupaus

5.4.2012
sm * 27v * ? * ensimmäinen
Avokado * 30v * K-PKS * kolmas / Tyttölupaus
Milli2 * 32v * EKKS * kolmas
Adalmis * 26v. * OYS * toinen / "Kerttu" tyttöolo / Poikalupaus
onnenpotku * 25v. * KSKS * ensimmäinen / Poikalupaus

6.4.2012
viiru_ * ? * ? * ensimmäinen

7.4.2012
Sale81 *30v * K-SKS * kolmas / poikaolo / Poikalupaus
syysmyrsky * 22v * SatKs * ensimmäinen / Poikalupaus

8.4.2012
ninnu. * 23v * ? * toinen
hallaneito * 23v * OYS * ensimmäinen

9.4.2012
Nipsu81 * 29v * TAYS * ensimmäinen / poikaolo / Poikalupaus
KETTE * 36v * OYS * viides

10.4.2012
kolmas3 * ? * ? * kolmas
saraneito * 25v * KOKS * ensimmäinen / tyttöolo
susa12 * 30v * LKS * kolmas / Poikalupaus
Heijut * 28v. * SeKs * toinen
Kuudes Ihme:) * ? * ? * kuudes / Tyttölupaus

11.4.2012
missLuupää * ? * ? * kolmas

12.4.2012
-minde- * 26v * K-SKS * toinen
Jozzu85 * 26v. * K-SKS * kolmas

13.4.2012
pomppuli * 29v. * TAYS * kolmas

14.4.2012
Sandemar * 33v * P-KKS * kolmas
möllöttäjä * 21v * HYS * ensimmäinen
Lolaa * 20v * HYS * ensimmäinen / Poikalupaus
Josefia * ? * KAKS * kolmas / poikaolo / Poikalupaus

15.4.2012
killiäinen * 30v * HYS * ensimmäinen
Löllöttelijä * 21v * HYS * ensimmäinen / tyttöolo / Tyttölupaus
Anazu * ? * TYKS * esikoinen / Poikalupaus
^minski^ * 30v. * TYKS * toinen

16.4.2012
piiper75 * 36v * K-PKS * toinen / Poikalupaus
Cerine * 28v * Kättäri * ensimmäinen


17.4.2012
tikru1983 * 28v * KOS * kolmonen / Poikalupaus
kultakurkku * 30v * LPKS * kolmas / poikatoive

18.4.2012
Trio75 * 36v * NKL * kolmas
Pumpuli-81 * 29v * TAYS * toinen
huppa * 29v * SeKs * neljäs / Taimi

19.4.2012
HappyHippo * 30v * TAYS * toinen
nokikana * 24v * MKS * toinen
Nyyti84 * 27v * SatKS * ensimmäinen

20.4.2012
pp-86 * 25v * OYS * toinen
Aobhinn * 25v * TYKS * ensimmäinen
Ruohotar * 35v * HYS * toinen / poikaolo

21.4.2012
fishbone * 26v. * KAKS * ensimmäinen

22.4.2012
Tanya 82 * ? * NKL * toinen
Lilli-80 * ? * K-SKS * ensimmäinen

23.4.2012
Annamariaplus2 * 26v * SatkS * toinen
misteli83 * 27v. * TYKS * toinen
minimami * 25v. * TAYS * ensimmäinen
neiti80 * 31v. * SeKS * Esikoiset

24.4.2012
maximillianna * ? * KYS * viides
Olki * 29v * HYS * ensimmäinen

25.4.2012
inger * 25v * ? * toinen
jazzi * 28v * NKL * ensimmäinen
CVAD * ? * TAYS * esikoinen

26.4.2012
The äiti * 23v * PHKS * toinen

27.4.2012
luosto * 38v * satks * neljäs / tyttöolo
masulainen * 20v * ? * ensimmäinen
aamupalajuusto * 20v. * ? * ensimmäinen
avantasia * 25v * k-sks * toinen / poikaolo
Papaya * 19v * K-PKS * ensimmäinen / tyttöolo
Vappuvaavi * 29v. * haikaranpesä * ensimmäinen


29.4.2012
Lelluskiini * 19v * K-HKS * esikoinen
Katrin * 32 * SeKS * ensimmäinen
-mimi- * 24v * KOKS * toinen
bluebaby * 27v * OYS * esikoinen
Ilo81 * 30v * TAYS * neljäs

30.4.2012
Mymosa * 28v * MKS * kolmas / poikaolo
Lilie * 34v * TAYS * ensimmäinen
Angie * 33v. * Kättäri * ensimmäinen
viida * 26 * K-SKS * ensimmäinen / tyttöolo



21 Poikalupausta
6 Tyttölupausta


ULTRA-AJAT :
saraneitorakenneultra ke 30.11.
Killiäinenrakenneultra 30.11.
Pomppulirakenneultra 30.11.
fishbonerakenneultra 1.12.
Ketterakenneultra 1.12.
Ruohotarrakenneultra 2.12.
-minde-rakenneultra 2.12.
Aobhinnrakenneultra 7.12. klo 8.30.
minimamiRakenneultra 8.12.
Lilli-80rakenneultra 8.12.2011
Vappuvaavirakenneultra 8.12.
Tanya 82rakenneultra 9.12.
papayarakenneultra 12.12.
Nyyti84rakenneultra 13.12.
fanttomirakenneultra 13.12.
mymosarakenneultra 13.12.
avantasiarakenneultra 14.12.
Ingerrakenneultra 14.12.
Heijutrakenneultra 14.12.
the äitirakenneultra 15.12.
Ilo81rakenneultra 15.12.
-mimi-rakenneultra 16.12.
Lilierakenneultra 16.12.
Annamariaplus2rakenneultra 16.12.
Angierakenneultra 16.12.
viidarakenneultra 19.12.
bluebabyrakenneultra 20.12. klo 11.00
Katrin79rakenneultra 21.12.




SYNNYTYSSAIRAALAT

JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
IAS = Iisalmen aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kymenlaakson Keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
SÖS = Södersjukhuset, Tukholma
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
KUS = Karolinska universitetssjukhuset i Solna




MENETYKSEN KOHDANNEET :
* LittleStar
* Bela88
* puppa
* wendy79
* chamon
* Tiinaww
* hoya bella
* M1n1
* nyyttinen
* fanttomi



EDELLISET KESKUSTELUT:
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...t-heinakuussa/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen.../#post24309778
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen.../#post24530094
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2036244-huhtikuun-helmet-2012-lokakuussa/
 
Viimeksi muokattu:
Mulle voi muuten lisäillä tonne iäksi 28 v ja ensimmäinen vauva siis tuloillaan. Ja naistenklinikka taitaa olla yhtä kun NKL.

Omaan napaan ei muuten ihmeitä. Kovasti väsymys vaivaa ja oksuakin on ilmassa edelleen lähes joka päivä. Siitä voisin luopua jo.

Mulle on tullu ihan poikaolo. Anoppi ja täti sano nt-ultran kuvista et ihan pojan näköinen. En mä vaan ite osaa sanoa juuta tai jaata. Nähtäväksi jää. Unessa pari yötä taaksepäin synnytin tytön jonka mitat oli 39,5 cm ja 2,5 kg.
 
voi päivittää:

amie88 * 23 * kättäri * ensimmäinen


Pomppuli, se poncho on ihana!! voi että mä tahtoisin tuommoisen!

Ostin talvitakin stockkalta mamalicious. Olisi saanut nellyltä halvemmalla muttei ollut kokoja siellä! äitini sitten sponssasi siihen parikymppiä :p ostin koon s ja on mielestäni reilu s. eli toivottavasti tulen oikeen loistavasti siihen mahtumaan massun edelleen kasvaessa. pitäisi otttaa kuviaki muistoksi kun han muistaisi. nyt jo massu on kunnolla näkyvillä mielestäni.

Esimiehelle kerroin viime viikolla ja ne ketkä FB:ssä ovat lukivatkin sitten että sain ihme kohtauksen siinä kun pasmat meni sekaisin ja rupesin itkemään kertoessani. Kellekään muulle en siis ole itkenyt :p Muutenkin olen työpaikalla jo sitten kertonut enemmänkin ja esimies tänään kysyi saako hän puhua tästä niin sanoin että saa, ei ole salaisuus enään, kunhan ei henkiläkuntapalverissa ilmoita kun en kestäisi sitä huomiota :D hehe.. en yhtään pidä huomion keskipisteenä olemisesta.
Tuttapiirille kerromme koko ajan pikkuhiljaa. minä ainakin.. avo varmaan jännittää niin paljon ettei ole pahemmin kertonut :D

kaksikielisyys
itse olen ihan suomenkielinen mutta avo on suomenruotsalainen. Nimet on päätetty niin valmiiksi että käyvät kumpaakin kieleen hyvin ääntämismuutoksilla. Avon sukunimi tulee lapselle. Pitää vissiin se isyys todistaa sitten?? jtn semmosta jostakin luin joskus.. ja lapsesta tulee kaksikielinen kuten avo on. Hän puhuu ruotsia ja minä suomea.

onnenpotku
mun rinnat kasvo heti ekoilla viikoilla jo. kipeet on niin rinnat kuin myös nännitkin. nyt pikku hiljaa helpottunu. kasvaneet on varmaan kupin. en ole ostanut vielä uusia liivejä koska en halua kohta ostaa sitten taas uusia. entuudestaan 75C ja nyt varmaan D.. en halua rintojeni kasvavan. pidin niistä semmoisina kuin olivat. Avo tosin tykkää tästä muutoksesta vaikkei saakkaan puristella mielinmäärin kun meikäläistä sattuu kun on niin hellänä paikat :p

seksi muutenkin.. noh ei tee mieli. perjantaina tai lauantaina oli kyllä alapäässä semmonen olo että nyt tarttee seksiä mutta sitten kun oli mahdollisuus niin ei olisi tehnytkään mieli.

vatsalleen pystyn olemaan jotenkuten sängyllä mutta esim jumpassa kun yritin lauantaina niin ei tule kuuloonkaan enää.

hmm mitäs muuta tänne.
Närästää.

Menisi jo tämä viikko nopeesti ohi kun ensiviikolla on se ULTRA <3 :)
varasin 3d/4d ultrankin. Se olisi sitten 1.12. kun pääsee näkemään mussukan vielä :p


~18+5
 
Näin se aika vaan kuluu eteenpäin, laskettuun aikaan 5,5kk. Minua on jotenkin alkanut hieman jänskättää se, että miten arki lähtee rullaamaan kahden lapsen kanssa. Lapsilla tulee ikäeroa noin 1v8kk ja tämä esikoinen on melko tempperamenttinen tapaus. Oon nyt koittanut vaan ajatella, että eiköhän se arki sitten ala rullaamaan ihan omalla painollaan. Turha sitä on etukäteen miettiä ja murehtia. Kaikki sukulaiset/tuki asuvat kauempana, joten keskenämme täytyy sitten pärjätä ja olla. Välillä tuntuu vaan siltä, että olispa mukava kun vaikka joku isovanhempi asuis lähempänä.

Minua on alkanut nyt vaivaamaan hieman iltaisin selkä-/lonkkasäryt. Ja mitä enemmän joudun kantelemaan tyttöä ja mitä enemmän olen jalkeilla niin sitä kipeämpi olen illalla. Ei onneksi mitään ihan hirmu suuria ole nuo kipuilut olleet ja toivon kovasti ettei kipuilu tästä lisäänny. Tyttöä odottaessa kärsin selkäkivuista ja jouduinpa niiden takia jäämään pois töistäkin. Kivut pysyivät silloin aisoissa kun ei tehnyt niitä asioita mistä selkä suuttui. Eli pitäispä vissiin alkaa kaivelemaan se tukivyö jostain tuolta kaappien syövereistä.

Esikoisella on miehen sukunimi. Naimisiin on tarkoitus mennä ja otan sitten miehen sukunimen, joten sitten koko perheellä on sama sukunimi.

Toinen neuvolakäyntikin häämöttää jo viikon kuluttua. Ihana kuulla sitten pikkuisen sydänäänet. Liikkeetkin ovat alkaneet tuntumaan koko ajan paremmin ja paremmin :heart:

Tämmöistä tällä kertaa.

Rv 16+4
 
Kiitos uudesta pinosta:flower:

Lomalta palattu, ja hieman heti supistaa. Pahin kuitenkin alhaalla sivussa oikealla oleva viiltävä kipu. Sattui eilen esikoista nostaessa ja sitten kun kurkottelin jouluvaloja ikkunaan. Yö oli aika kipeä, aamulla kipu oli poissa, mutta nyt palasi. Ei kiva.

Huomenna neuvola, ihanaa kuulla taas syänäänet, vaikka liikkeitä mielestäni tunnen, niin siltikin on edelleen semmonen epätodelline olo välillä, että oonkohan mä vielä raskaana. Ultraan kk, huoh se on aika kauan, mutta nopeeta tää aika on mennyt.

Nyt kaffeelle.

Pomppuli ja muru 16+3
 
minde meillä on esikoisen ja kuopuksen välissä eroo 1,8v ja tyttö myös tempperamenttinen ( mistä lie periny :whistle: ) ja mua kans pelotti et miten selviättn, mut hyvin meni. Tosin poika oli itse rauhallisuus, jo syntymästä asti heräs vaan 1-2krt yössä syömään:saint:
Saa nähä miten nyt sit kolmen kans menee...

Täälläki viikon päästä neuvola, ihanaa...ja tossa marraskuunlopulla saaki sit jo kelan lippulappuset täytettäväksi :)
 
Kiitoksia uudesta pinosta taas vauvahaaveita :) :heart:

Mies lähti töihin, mulla taas yh- illat torstaihin asti :( Nooh, vapaa viikonloppu odottaa (saa nukkua :D )

Takki ongemasta: Mulle tuli ellokselta se poncho minkä tilasin, en ole ennen pitänyt tuollaista joten tuntuu hassulta päällä :whistle: Mut taidan pitää sen kuitenkin kun olen aika varma että jossain vaiheessa on enemmän kuin tarpeeseen se, 30€ siitä maksoin niin ei kovin paha..

Josefia ja Taisto rv 16+2 :heart:

muokkaan: Unohdin, että siskolta tulossa äitiys villakangastakki, hän on kyllä astetta pienempää kokoa kuin minä, mutta jospa se menis päälle... Minulla oma joku vanha (ei äitiys) villakangastakki kaapissa, menee vielä ainakin päälle, on vähän isoa kokoa..
 
Viimeksi muokattu:
Hieno uusi pino, kiitos vauvikselle jälleen! :heart:

amie88: Säkin tulossa Kättärille, siel sit ähistään ja puhistaan :D Ja joo tosiaan se isyys pitää todistaa jos ei ole naimisissa. Meillä (Vantaalla) oli ainakin niin hölmö koko isyydentunnustus, todella turhaa. Ja nyt pitää taas mennä vaikka jo yhteinen lapsi onkin. Mut vaikka 20 lasta sais eikä ois naimisissa ni aina sinne pitää mennä. Systeemi varmaan jostain 50-luvulta...!

Ceali 17+6
 
Heissan! Ja kiitos uudesta pinosta!niin se aika vaan etenee. :) mulla oli tänään taas neuvola. Sydänäänet kuului hienosti,kerran kuului valtava kolahdus ja luulin että se "mikki" otti mun vyöhön tai johonki kiinni, mutta kuulemma se oli pikkuisen potku tai kuperkeikka tms... :heart: hemoglobiini oli taas vähän laskenut,mutta ei aiheuttanut vielä mitää toimenpiteitä. virtsanäyteen tulos oli ketoaine++, väittivät etten ois syöny,mutta kun kerroin että viimeks eilen illallakin söin rullakebabin niin meinasivat että ehkä mun elimistö vaan sitten jotenkin käyttää varastojaan vaikkei ois tarve. :D sokerirasitukseen tuli varattua aika,se on 22.11 ja sitten pääsin vihdoin varaamaan ajan myös sinne rakenne ultraan,joka on nyt sit 7.12. Klo 8.30 :heart: :heart:14+5:heart: ps. Pahoittelen kirjoitus asua,näemmä kännykällä ei saanut noita rivejä jaettu niinkuin olisin halunnut.
 
Viimeksi muokattu:
Näin ne viikot vierähtää, ja muutaman viikon päästä häämöttää ja puoliväli :) Odotettu marraskuu alkaa huomenna, ja monellahan meistä se on se kauan odotettu rakenneultrakuukausi :)

Joku oli jossain vaiheessa kysellyt rautatableteista. Mulla oli viikko sitten neuvola, ja mun hemoglobiini oli jonkin verran laskenut, ennen 148 ja nyt 118. Aloitin rautatabletit heti maanantaina. Mulla on obsidan -merkkiset rautatabletit, ja mun maha ei oo niistä mennyt sekaisin.

Onko teillä muilla kokemusta tukivyöstä? Mä teen ite seisomatyötä, ja selkä on alkanut kipeytyyn aina työpäivinä. Vapaapäivinä ei selkäongelmia ole, mutta välillä työpäivät on aika tuskaa tuon selän osalta. Töissä suosittelivat tuota tukivyötä, ja nyt tilasin itselleni Carriwellin tukivyön.

17+0 :)
 
Uusimpana oireena täällä NÄRÄSTYS :kieh: Ai että on kiva tunne, jospa ei vaan pahenis tästä ainakaan tässä vaiheessa vielä, nyt on vielä suht siedettävä...

Mulla on niin tylsää, muksut meni ulos ja mulla ei oo mitään tekemistä, äh ku ei taas osaa olla vaan, kun sais hetken huokaista..

Mulla ei hemoglobiinia ole neuvolassa mitattu, mut verikokeen tuloksissa oli ollut sillon rv 9+ jotain että 139 oli, eli tosi hyvä, normaalisti se on about 145, mun väsymys ei ainakaan ole johtunut alhaisesta hempasta.. Nyt se väsymys alkaa olla suurimmaksi osaksi selätetty..
 
Vauvikselle kiitokset uudesta pinosta :)

Ihanaa ku alkaa jo marraskuu.

Mulla on nyt sen verran pinna kireellä, että ärsyttää IHAN kaikki. Hemmetti! En uskalla nyt pahemmin jatkaa, mutta palailen, kun oon koonnu itteni.

Odottelen 15.pv jo innolla.
Liikkeet tuntuu jo ihan selvästi, mutta harvakseltaan. Päivittäin kuitenkin. Ihanaa!

Mutta palaillaan.

Marimi ja pikkuinen 18+1
 
Mulla on närästys pahentunut siinä määrin, että joutuu tarkkaan miettimään mitä syö, tai muuten iskee kovat kivut ja oksennan kaiken pihalle. Ihanaa... lääkäriin pitäs mennä ja pyytää kirjoittamaan jotain lääkettä(varmaan nexiumia, jos sitä raskaana saa syödä)- kun paino vaan laskee kun ei kunnolla pysty syömään. Mieskin tänään huomautti, että mun pitäs syödä enemmän kun olen taas selvästi laihtunut :(

rv17+5
 
Täytyy tulla avaamaan uuden kuun pino, voi että! :heart:

Tukivyöstä Ite lainasin ekassa raskaudessa kunnan fysioterapiaosastolta tukivyön koko raskauden ajaksi, ilmaista kun oli. Tuo lainaus mahdollisuus oli kyllä kätevää, ite jos ostaa omaksi ni siitä ei oo kokemuksia.
 
Hitto, miten tuntuu et päivän päätteeks on koko toosa pirun kipee! Ei joka päivä, mut ku on raskaampi päivä kuten tänään oli töitä ja sit kävin uimas.. Maatessa ei tunnu mut auta armias ku nousee ylös ja lähtee käveleen. Keskiviikkona neuvola niin vois sielä kysellä että mitä ja miksi.. :(
Onko muilla??

Nyt unten maille, taju lähtee just.

L&P 16+1
 
Ihanaa.uusi kuukausi=) Niin, joillakin on rakenneultria jo*murjottaa* ja toiset saa odottaa lähes jouluun asti:headwall::D
Olikos teillä jo harjoitussupistuksia? Mulla on nyt alkanut lähes päivittäin tulee, ihan tyhmää kun mahakaan ei vielä kunnola näy:(
Mäkin haluun tuollaisen lilypien..
Tänään taas käyty katsoo talvitakkia mutta ei niin ei tuu sopivaa vastaan|O Ellokselta tosin tuli joku että sais kalleimmasta tuotteesta 40% alennusta niin pitää varmaan katsoa olisiko siellä mitään..
Närästys on tullut mullekin tutuksi ja jostain syystä se alkaa aina kun menee nukkumaan..eikä Rennie auta mulle: /
Avantasia 14+3
 
Kiitokset uudesta pinosta!

Mä veikkaan et hb on romahtanu nyt johki tosi alas tai sit on rautavarastot taas nollissa mut tää väsymys on jotain ihan järkyttävää. Tuntuu etten herää ollenkaan ja pyörin puolikuolleena koko päivän oottaen vaan hetkee et saan taas nukkua. Ja herätessäni oon ihan yhtä väsyny ku ennen nukkumaanmenoo. Neukku on ens viikolla ni sittepähän selviää et mikä on hb:n tilanne et joutuuko taas rautakuurille.

Piti käyä itekki tekemässä taas tommonen laskuri =)

fanttomi

 

Yhteistyössä