*~~ * Huhtikuun Helmet 2012 * Marraskuussa * ~~*

neuvolassa tänään käyty, kaikki näyttää olevan kunnossa
rr: 100/64¨
hb: 115 on tippunu. ruokavaliolla yritetään ensin nostaa ennen rautalääkkeitä
paino: 5 viikossa tullu 1,5kg. paino noussu nyt n2kg
vauvan syke 150, kuulu jo navan korkeudelta. yllättävän ylhäältä

vielä tasan 3 viikkoa rakenneultraan, ei jaksais odottaa.. 4d ultraan ei mennä, ei meidän pikkukylästä taida sellasta ees löytyä.
mahallaan pystyn olla hetken sängyssä, lattialla ei enää onnistu. maha on sen verran kasvanu, että ei kelleen jää epäselvyyksiä missä mennään.. omat hupparit alkaa mahan kohalta olla tiukat, takit vielä just menee päälle, mutta ei varmaan kovin kauan.
pituutta mulla 168cm, molemmista lapsista maha ollu tosi iso. viikko sitte sain kuulla, että 1 kaveri odottaa myös. tulee pari kuukautta perässä. mukava, että on sitte kesällä ja syksyllä vaunuttelukaveri.

susa 17+6
 
Sandemar . Mulla taas esikoinen meni 2vko yli, ja oikeestaan kunnolla vasta tiesin, että miltä supistelut tuntuu n. vko ennen synnytystä. Mutta kuopuksesta alkoi kipeet supparit ja menkkajomot viikolla 17, 24 viikolla laitettiin makaan, kun kohdunkaula lyhentynyt ja suu alkanut aukeen. Viikoille 30 tapahtu silti pientä etenemistä, mutta viikon 32 jälkeen supparit loppu ja viikosta 34 antoivat elää ihan normaalisti. Kuitenkin poika syntyi vasta vkl 38, mut olin jo 4cm auki:) Tuohon 24 vkn sitkuttelin töissä, mulla on tosi korkea kynnys jäädä saikulle, mutta sitten lääkäri sanoi, että nyt ei auta ja tietenkin sit jäin. Esikoinen oli jo 4, joten sellasta raskasta perushoitoa ei ollut. Mies teki kaikki kotityöt yms. tuonne 32 viikolle.

Mutta nyt on sitten vähän eri juttu, kun kuopus vasta 2, eikä kävele. Paljon tulee nostoja ja kantamisia, lisäksi on ihan äidin mussukka. On esikoisen reenit ja muutenkin 2 lapsen talous, tuntus tosi kurjalta jättää tätä kaikkea vaan miehen niskoille ja lisäksi mies reissaa jonkin verran. Mutta siis mulla oli 2vko sitten tosi kovia suppareita ja ihan levossa sai olla, se autto, pelsätyin etä tässä sitä taas ollaan, mutta nyt taas supparit rauhottunut ja oon pystynyt hyvin oleen töissä ja illalla vähän aikaa levättyäni touhuun poikien kanssa. Liikunta on pitänyt jättää. Toivon, että nää pysyis nyt poissa ja pystyisin jatkaan hyvin töissä. Neuvolatätin mukaan on vaan jäätävä sit aikasemmin pois töistä, koska iltasin on pakko jotenkin olla poikien kanssa, vaikka siis muuten voisin olla töissä ja illat maata, ni nyt pitäs tehä toisin päin. No tämä mulle kova paikka, vaikka ollaan kyllä työnantajan kanssa jo asiasta puhuttu j ahe suhtautuu ihan hyvin ja voin kyllä kotoakin tehä paljon töitä.

Voi apua mikä sepustus...toivottavasti tajusitte jotain. En mä itekkään oikein tiiä mitä mietin asiasta, toivon vaan, että supparit pysyis poissa.
 
Kääk, nyt vasta oikeestaan heräsin tähän, että meidän pinosta tosiaan jo aika moni menossa JO tällä viikolla rakenneultraan :O Ja ensi viikolle oli kans monella jo aika :) Voi ku kiva alkaa oottelee edes toisten kuulumisia ja sit jos osalta sais niitä "tyttö-/ poikalupauksia" :) :heart:

Nyt mä sen päätin, me EI oteta äippäpakkausta, katsoin sen ja jos osa saadaan miehen veljeltä ja sit myös huutonetistä saa makuupussia, toppapukua sun muuta aika edullisesti ja lähes uusiakin, kyllä mä taidan mieluummin ottaa sen 140€ :) Olen minäkin tämän asian kanssa kyllä soutanut ja huovannut, mutta eiköhän me nyt näin tehdä se oikeasti :)

Väsyttää, väsyttää ja väsyttää : / Vaikka kuin nukuin pe-la välisen yön 12 h ja la-su välisen yön 9h niin ei, ei riitä, heti kun viime yönä unet jäi alle 8 tuntiin, niin oon puoli kuollu, ja meinasin aamulla nukkua pikkasen liian pitkään kun kellon olin lyönyt kiinni :whistle: Onneksi kerettiin kuitenkin poika viedä kasiin kouluun :)
 
mymosa
Täällä saatiin dopplerilla ihmeen äkkiä äänet kuulumaan ja sain jopa laskettu sykkeeks sellasen 130-150 :heart:
Taisinpa tuntea ekat liikkeet selälleen ollessakin..

Mies höpsö jutteli aamulla masulle, sanoin, että ootas ku alkaa tuntuu potkut päältä päin niin nakkaa sua korvaan :D

Pääkipu taas tänään ollut, pakko oli sortua lääkkeeseen.
Ostin lapsille leijonakuningas dvd:n joten taidetaan käydä tänään grilliruokaa hakemassa (Mullahan siis ei ole mikään kauhea himo ranskalaisiin, nimenomaan grillitä saataviin, johon saa sipulia ja majoneesia sekaan.. nam..ja kun olen nyt testannut, ettei peruna nosta sokereitakaan yli sallitun, kun maltilla syö) ja katottais se, josko sitten tekis mansikkarahkaa jälkiruuaksi :)

Saa nähä mitä vaaka sanoo ens neuvolassa, mutta eipä sitä nyt ajatella, toki parempi ois jos putoaminen jatkuis.
 
Voi ihanaa, rakenneultraan tosiaan menee jo tällä viikolla ekat odottajat :) Niin se aika vaan kuluu hurjaa vauhtia.

löllöttelijä, Oon ihan samassa "pulassa" sun kanssa kun ei tuo paramax auta yhtään mihinkään. Ja kun päätä särkee päivittäin niin hieman on pinna kireällä kun ei saa ottaa kunnon lääkettä joka auttais. Toivon sydämestäni, että ei tulis mitään räkätautia, koska en tiiä miten kestäisin sen ilman buranaa. Hajoisin varmaan palasiksi :p

Mullakin on ollut nyt supistuksia jo alkuvaiheessa. Esikoista odottaessa tunsin ekat kun synnytys alkoi. Silloinkin kuitenkin olin ennen äitiyslomaa pienten osastolla päiväkodissa töissä, mutta ehkä sitä jotenkin sitten varoi kuitenkin enemmän kuin mitä nyt kotona tulee varottua. Ja onhan tuo pikkukaveri vielä vähän pienempi mitä ne siellä hoidossa oli.

(.) 17 päivää ultraan! Tänään pitäisi saada otettua esikoisesta joku jouluinen kuva joulukortteja varten :p

Adalmis ja Kerttu 18+4
 
Moi :wave: Jos sitä nyt saisi kirjoiteltua jotain kun tyttö on nukkumassa.

Pituudesta on ollut puhetta. Itsellä pituutta 160cm ja hyvin pärjäsin mahani kanssa edellisessä raskaudessa vaikka isohan se masu oli. Selkäkipuja oli edellisessä raskaudessa jonkin verran, mutta niiden kanssa tuli toimeen kun ei tehnyt niitä juttuja mitkä suututti tuon selän. Nytkin selkä meinaa kiukutella ajoittain ja odotin mielenkiinnolla mitä tuleva on. Toivon kovasti, että pärjäisin tuon selän kanssa.

Tänään oli toinen neuvolakäynti. Kaikki oli siellä hyvin.
-Painoa +200g/vko
-Verenpaine ok, vaikka kärsin "jännitys verenpaineesta". Eli kun joku toinen mittaa niin syke ja varsinkin yläpaine kohoaa. Pitäisi hommata itselle oma mittari, jotta näkisi sen oikean verenpainetason.
-Pissa ok
-Hb 133
-Sf-mitta 16cm. Yläkäyrillä menee, mutta tasaantuu yleensä kuulemma ajan kanssa. Ihmettelin kovasti, kun ottivat sen. Esikoista odottaessa ekan kerran mitattu rv 22+.
-Sykkeet +144
-Liikkeet +

Seuraava neuvolakäynti vasta 22.12 (jolloin rv24). Sittenpä saankin kelan paperit ja pelkopolille laittaavat sitten lähetettä. Esikoisen synnytys oli sellainen, että täytyy päästä käymään läpi se jonkun kanssa. Ja toki seuraava synnytys jo alkanut hieman mietittymään.

Liikkeet ovat alkaneet tuntua nyt melko selkeästi ja tuntuvat jo useamman kerran päivässä :heart: Lähinnä ne tuntuu sillon kun istun tai makaan.

Rv 17+4
 
Täältäpä tulee ultrakuulumisia: Kaikki oli hyvin,vauva oli hassu :) Ei näyttänyt meille kasvojaan ollenkaan...Ja kaikenlisäksi mulla on istukka tuossa edessä ja näkyvyys oli sen takia tosi huono. Vauva makasi mahallaan lähes koko ultrauksen ajan (45min),köllötteli istukan päällä :D Puski itseään kokoajan yhteen nurkkaan ja välillä oli ihan kaksinkerroin koko vauva :) Laitan vauvasta yhden kuvan kunhan ultraaja ne lähettää. Vauva vastasi edelleen 4 päivää isompaa eli 15+5. Vauva painoi 132g. Ja muutenkin kaikki näytti hyvältä kehityksen suhteen. jalkoväliä katsottiin myös mutta näkyvyys ei tosiaan ollut hyvä joten ei uskaltanut varmasti sanoa. Katsottiin että pikkuinen keppi siellä näkyi mutta sanoi että ei kannata vielä luottaa siihen. Joten en saanut varmistusta,pojalta kuulemma vähän näytti mutta ei se auta kun odottaa :) Kiva oli nähdä jumppaava vauva :heart:
 
mymosa
Amie, joo oli ja toivottavasti huomenna saa tietää päätöksiä. Oli 13 hakijaa joista 3 haastateltiin. Haastattelu meni miten meni, ei kovin hyvin ja jos siitä töihin ottavat niin miten paskoja on ollut kaksi muuta hakijaa.

Kerroin raskaudesta, ihan sen takia, että saavat päättää onko työ liian raskas ja vaativa mulle jo siltäkin osalta. Eivät kyllä kysyneet äitiyslomalle jäämisestä mitään, en sitten tiiä oisko mun pitänyt sekin mainita.

En toki pety ellen työtä saa, raskas työ ja vaatii paljon, ehkä kiinnipitoja ym ja vain 70% palkka.. toki parempi sekin kuin työkkärin tuet.
 
Heips :)

Noniin. Jos nyt kommentois enemmän.

Pituudesta: olen 155,8cm pitkä ja maha kyllä tulee eteen. Sille ei kuulemma ole tilaa mihinkään muualle mennä, niin se puskee varhain esille. Näin on ollu kaikissa raskauksissa.

Myöskään minulle ei panadol ole koskaan ollut hyvä särkylääke.

Selkäkivuista
: mullaa selkä myöskin kipeä. Ristiselkään sattuu, huomaa että sekin tulee lähinnä rasituksesta, ilmeisestin painopiste muuttunu jo niin kovasti, että rasittaa selkää.

Närästystä tulee täälläkin ruisleivästä, paprikasta jne.

Raskausarpia on muutamia tullut rintoihin jo aiemmin. Tässä raskaudessa ei ole tullut uusia.

Vatsa on täälläkin kummallinen. Välillä kovin löysää ja välillä ummetusta :/

Linea negraa ei ole ollut koskaan. Tässä raskaudessa on kovin voimakasta ihokarvojen kasvua, joka on kuulemma merkki pojasta.

Liikkeet tuntuu koko ajan paremmin. Ainakin kun istun koneella ja vatsa "kurtussa".

Himoista: vaihtelee. Enimmäkseen haluan perus kotiruokaa, jossa paljon hiilihydraatteja, esim. makkarakeittoa, perunoita ja kastiketta tai lihaa. Tänään oli PAKKO tehä kanasalaattia.

Petipuuhat on jätetty nyt suosiolla myöhemmälle, kun tuntuu heti tulevan supistuksia.

Sitten lääkärikuulumiset: Oli yllättävän ammattitaitoinen lekuri päivystyksessä. Teki ihan sisätutkimuksen. Paikat kiinni ja kaula tallella. Huh helpotusta! Myönsi sitten ettei hänen ammattitaito riitä tämän pidemmälle, vaan gynelle aika. Kirjoitti viikon sairasloman ja sitten uudestaan lääkäriin tai kokeileen työntekoa. Ja pitää levätä, ei saa mitään ylimääräistä puuhata.

Heh. Eilen katottiin kuopuksen vauva-albumia, jossa oli myös kuva synnytyslaitokselta ennen synnytystä. Mun maha oli VALTAVA!!

Kultakurkku 16+6
 
mymosa
Mihin ihmeeseen olen voinut hävittää dopplerin johdon mikä tulee tietokoneeseen.. Oisin niin halunnu sydänäänet laittaa tulevalle tädille menemään terveisenä, mutta eipä sitten.. pitää koettaa jos sais puhelimella jotenkin luurin kautta äänitettyä..
 
Neuvola kuulumisia rv 18+5:

Rasituksessa 2 arvoa koholla, eli äitiyspoli seurantaan ja mittari taas käteen:kieh:

RR : 136/76
Pissa : puhdas muuten paitsi ketoaineet ++
painoa : +481g/vko
syke : 135
liikkeet : ++

Seuraava käynti sitte joulukuun alussa ja sillon saa ne kelanpaperit...
Tässä nyt odotellaa poliaikaa sinne diabeteshoitajalle..vaikkakin aika turha käynti mulle kun kaikki on hyvässä muistissa, ilta arvot oli kyl erinomaiset ku tossa mittailin jo huvikseni.
 
Vauvahaaveita, pääsetkö säkin Tuula A:n pakeille? Mulla on joka 4. viikko käynti sen luona ja samalla sisätautilääkäri ja gyne. Mulle tuli ihan muutamassa päivässä se aika. Soittivat sieltä et tuutko sillon ja sillon.
Mulle se sisätauti lääkäri totes että pitkäsokeri ei sais tippuu ennään ollenkaan että ei mee liian alas. :S Tais Olavi U. olla sillon lääkärinä.
 
:wave:

Saako ne kelan paperit siis 20+ viikoilla? Mulla seuraava neuvola 19+, joten en varmaan seuraavalla kerralla vielä saa, vaan sit lähempänä joulua taitaa tulla tuosta seuraava aika..

rv 17+3 (tasan 3 viikkoa ultraan VIELÄ)
 
Linea negra tuli molemmissa aiemmissa odotuksissa. Jos oikein muistan niin pojasta oli ylös asti ja tytöstä vaan napaan tms.. Nyt ei ole juurikaan vielä tullut. Mies meinasi et ehkä jotain haaleeta näkyy alavatsalla jos tarkkaan katsoo mut ei voi sanoa et olis vielä tullut.

(.) Eilen kävi kaveri mua moikkaamassa joka sairastaa syöpää. Oon jotenkin ihan kauhean herkkänä kun meinas itku päästä koko loppupäivän sen jälkeen kun se oli käynyt. Se toivotteli mulle et toivottavasti kaikki menee hyvin ja riemuitsi odotuksesta ja mä taas toivon et se jäis henkiin ja sen sairauden rinnalla omat murheet on kyl pieniä :'( Hui.. Eikä ole sitten thenyt niin paljoo mieli röökiäkään kun eilen sen käynnin jälkeen ja oon kuitenkin ollut 11kk polttamatta! Eikö sekään himo lopu ikinä..?

Huomenna neuvola ja ei huvita yhtään mennä kuunteleen painonnousu saarnaa. Tai sit ne vois saarata sillai et menis mullakin takaraivoon et nyt loppuu mässääminen :stick: Kun en käy kaupasta hakemassa hyvää niin musta on kehkeytynyt etevä kodin hengetär joka on alkanut leipoa. Katsoppas kun ite tehtyä voi tietenkin syödä hyvällä omalla tunnolla |O Tosin keksit, suklaapiirakka ja kerroskiisseli on kyl aika hyvää.. :popcorn:

Champion ja Martta 18+5
 
Josefia: Muistaakseni kelan paperit saa 22 viikkoa ollessa täynnä. Ja ne on vissiin aika tarkkoja siitä, koska paperit antavat. Mulla oli tyyliin esikoisen odotuksessa viikkoja 21+6 kun istuin neuvolassa ja th vannotti etten lähetä niitä eteenpäin kuin seuraavana päivänä, koska se ei olis periaatteessa saanut antaa niitä vielä sillon :D Lupasin jalosti :)

Champion: Kamala tuo syöpä, millanen ennuste kaverillasi on? Kyllä omat asiat tuntuu aina mitättömiltä kun tuollaisia miettii...

Koska teillä on toi linea negra tullut jos on tullakseen? Mulla saattais jotain ihan hailakkaa olla :D

mymosa: Kerrohan sitten meille miten työpaikka-asiassa kävi:)!

Pomppuli: Teidän 2v ei kävele yhtään vai tajusinko tekstin väärin? Mulla on 1v 10kk, kyllä senkin kanssa tosin nostoja vielä tulee vaikka tepsuttelee kovaa vauhtia menemään :)

9 päivää ultraan, jeij :D

Ceali 19+0 poks!
 
Mattimyöhäisenä tein juuri tilauksen jonka toivon saapuvan meille isänpäivään mennessä.. Tilasin täältä Tikkunekku - Tervetuloa pari kivaa juttua ja annan ne miehelle isänpäivälahjaksi sunnuntaina (jos tulee vasta ensi viikolla niin annan sitten :) ) Tilasin siis; 2 tuttia toisessa teksti "isin kulta" toisessa "äänen vaimennin", ruokalappu "ääntä kohti", pipon "my dad rocks", olikohan muuta, en muista :) Aika kalliitahan nuo on, mut jos nyt sen verran muistaa :heart:
 
Linea negrasta, esikoista kun odotin niin neuvolantäti huomasi sen viikolla 15+..Itse en ollut tajunnut mitään:D ja nyt on alkanut tulee rv8 mut tosi haaleena..
Josefia mä tilasin kanssa esikoisen kohdalla noita huumorituotteita:) mut lähinnä bändibodyja ja "äidin pieni paapero" bodyn..ja sit kummi osti "rock Baby" hatun:p
Kelan papereita saan minäkin varmaan odottaa kun tulee rv 22 täyteen 23.joulukuuta niin silloin tuskin neuvolat on auki:)
Meillä tuo isukki taitaa saada vaan jonkin sortin kakun tai piiraan jos keksin jotain hyvää..
Tupakanhimoa on mullakin aina silloin tällöin vaikka lopetin syksyllä 2008 mutta lujana kun pysyy niin se menee aina ohitse=)

 
Ceali: joo siis meidän muru ei kävele kuin joten kuten taluttaessa. Hän on hypotoninen eli pojan jäntevyys on huomattavan alhainen. Jalkoihin ja käsiin on saanut kyllä jo hyvin voimaa, mutta lanteet on niin letkeet, että tasapaino on ihan olematon. Eikä siis vielä edes kontaa, ryömii etiäpäin ja sitäkin laiskasti. Osaa kyllä hyvin ja menee kaikkea kiinnostavaa kohti, mutta katselee aina enste ympärilleen, että voisko joku auttaa:LOL: Nyt on alkanut nouseen mm. sohvaa vasten ylös, mutta on kyl tosi vaarallista, kun se tasapaino on niin huono. Eikä tasapainoa yhtään helpota, että jätkä lähenee jo 100 cm, varsi mikä pitää hallita on niin pitkä. Kun mietitään, että normaalisti mm. pystyyn nousua harjoittelevat taaperot on huomattavsti lyhyempiä, kun ovat tietty vuoden nuorempiakin. Fysioterapeutti käy pari kertaa viikossa jumppaamassa pojan kanssa. Pitäs vaan muistaa oikeat nostoasennot, enkä usko, että muuten on haittaa jos raskaus etenee normaalisti, mutta noo supparit on yhtälönä vähän ilkeät. Onneksi 6v isoveli on tottunut jo raijaan pikkuveikkaa paikasta toiseen, niin mamma saa huilia:LOL:
 
Pomppuli: Aaa! No onneksi on avulias isoveli :) Tosiaan varmaan vaikuttaa, että on kolmanneksen pidempi kuin "normaalisti" kävelemään opetteleva. Mutta paljon tsemppiä pikkumiehelle liikkumistreeneihin! :)

avantasia: Äläs nyt, voi ne neuvolat olla sillon auki :) Mulla oli esikoisesta yks neuvola-aika 23.12. Sillon tosin oli rv 38+ menossa, eli piti käydä tihennytysti jo siinä vaiheessa. En tiedä kuinka mielellään antavat aatonaatoksi aikoja, jos ovat jo joulutunnelmissa neuvolassa :D
 
Kette en tiiä yhtää mihin meen :) polilta tulee sit aika, th laitto lähetteeseen että asia ei oo mulle uus ja kaikki hyvässä muistissa et ei tartte sekunnissa siellä olla sitte, ja eilen mittailin noita arvoja ennen iltapalaa oli 4,3, iltapalan jälkee 4.9 ja nyt aamu paasto oli 4.5 et ei noi kyl oikeen vaikuta että olis RD :D Mietinki jo että onkohan siinä rasituksessa tullu joku moka:LOL:

kelanpaperit saa rv 22+, jolloin ei puhuta enää keskenmenosta...Ens kerralla saan sit ne täytettäväksi :)

rv 18+6
 
Ceali: Ok :) Edellisestä aikaa joku vuosi niin ei ihan tullut mieleen tuo paljon pitää viikkoja olla, mut nyt ku sanoit niin minäki muistan että jomman kumman aikaan mulla neuvolan täti taisi sanoa jotain tuosta kun antoi paperit "hiukan liian aikaisin" että älä vaan lähetä niitä kun aikaisintaan tiettynä päivänä :)

Ja mulla tulee 22 viikkoa täyteen 2 viikkoa ennen joulua, että saan varmaan seuraavasta neuvolasta (rv19+) ajan just sinne vko:lle 23.. En tiiä miks se tuntuu itselle jonkilaiselle etapille tässä raskaudessa tuokin 22 viikkoa tai siis kelan papereiden saanti :LOL: Mut onhan tietty saavutus sekin :)
 
Josefia Joo, sama täällä..etappihan sekin on :) Tosiaan raskauden pitää kestää tietty aika ennen kelanpapereita ja lääkärissä piti olla kans käyny että saa sen äitiysavustuksen. Ja jos sattuu että vauva menehtyy nii se on kohtukuolema tuon viikon 22 jälkeen eikä keskenmeno, ja jos vauva kuolee nii äiti saa pitää sen äitiysloman n. 3kk jokatapauksessa.
Kauheia asioita kirjoitin mutta näin se menee sit kelan kans jos asiat ei mee niinkuin pitäis.
 

Yhteistyössä