Moikka naiset piiitkästä aikaa!
Oon ollut tosi passiivinen kirjoittelija nyt viimeiset viikot, kun mua vaivaa ihan kaamea väsymys. Uusi työ alkoi muutama viikko sitten ja tuntuu, et työpäivän jälkeen en jaksa tehdä yhtään mitään. Sit vapaapäivät menee ihan koomassa. Mulla onki ollu turhan raskaita työputkia ja paljon yksittäisiä vapaapäiviä. Muutenkin työ on todella haastavaa ja kaikin puolin kuormittavaa, joten ei ihme, et työ ja raskaus vie musta kaikki mehut.
En millään jaksa alkaa ihan kaikkea kommentoimaan, mitä olette kirjoitelleet, mut jotain sentään yritän.
Ensiksikin onnea kovasti kaikille vauvansa nähneille :heart: Ja tervetuloa uusille!
Pituudesta olette jutelleet. Mulla on pituutta komeat 158cm eli pätkä olen. Maha mulla on vieläkin ihan säälittävän pieni viikkoihin nähden, joten toivotaan nyt sitten, et tää mahan koko korrelois sitä, et loppuraskaudesta ei olis niin paljon pituudesta johtuvia vaivoja.
Raskausarpia. Ei ole vielä näkynyt ja rasvaamalla ihoa säännöllisesti koitan parhaani mukaan ne välttää
Rokotuksista. Sairaanhoitajana olen liian tietoinen kaikkien tautien vakavuudesta ja ehdottomasti vauvamme tulee saamaan kaikki rokotusohjelmassa olevat rokotukset. Olen jopa harkinnut ottavani lapselleni vesirokko-rokotuksen, kun liian usein olen nähnyt ko. taudista tulleita hvyin vakavia jälkitauteja lapsilla. SItä paitsi itse astmaatikkona ja atopikkona en ole innokas antamaan lapseni kärsiä pahempi oireisesta rokosta 1-2vk:n ajan, kun on kuitenkin todennäköistä, että lapsellekin saattaa herkkäihoisuus multa periytyä.
Influenssarokotteen saan joka vuosi joka tapauksessa ilmaiseksi työn/astmani perusteella ja tänäkin vuonna sen otin (siis pelkän influenssa-rokotteen). Perustelin itselleni, että influenssa on mulle ja vauvalle suurempi vaara mun astman takia ja sit raskaus huonontaa vielä vastustuskykyä. Viime vuonna sairastin hyvin rajun hengitystietulehduksen (eikä se edes ollut influenssa) ja ilman raskauttakin mun astma paheni todella paljon tuon taudin aikana. Ei huvittais nyt saada vielä jotain influenssaa:ashamed:
Liikuntaa olen jaksanut harrastaa ihan säälittävän vähän :ashamed: Joku päivä vielä revin itseni uimahalliin ja vesijumppaan. Koitan edes siellä alkaa käymään. Olis vaan mukavampi, jos olis joku kaveri vesijumppaan. Mullakun kaikilla ystävilläni täällä pk-seudulla on ihan erilainen aikataulu ja pääsisivät aina vasta ihan myöhäseen illasta. Mun taas on pakko päästä jo ysin-kymmenen aikaan nukkumaan, kun olen niin väsynyt.
Vatsantoiminnasta pakko vielä lisätä tähän viestiin. Mulla on koko ajan raskausaikana ollut ihan ylivilkas vatsa eli ummetuksesta ei tietoakaan. Välillä aamuisin tuntuu, et hyvä, että vessaan ehtii:O
Täällä saavutetaan tän viikon sunnuntaina puoliväli :heart: Ja rakenneultraankin on enää alle viikko
Toivottavasti sit sais tietää, kumpi siellä masussa köllii, niin voisin alkaa kunnolla shoppailemaan vauvan vaatteita
Mä haluaisin ehdottomasti kunnolla väriä vaatteisiin, joten en halua ostella kauheasti noita neutraaleja värejä.
Oon ollut tosiaan edelleen hirmu väsynyt, mut nyt onneksi on kolmen päivän vapaat
Pahaaoloa on edelleen ollut ja musta tuntuu, et aamusin mun etominen on välillä jopa pahempaa kuin aluksi :O Ja viime keskiviikkona oksensin yli kahden kuukauden jälkeen tosi rajusti hampaiden pesun yhteydessä :| Tähän saakka olin menestyksekkäästi onnistunut oksennusta pidättelemään, vaikka yökinkin monta kertaa päivässä. Edelleen silti syöminen helpottaa oloa, joten tulen kyllä tän pahanolon kans toimeen.
Oon nyt noin viikon ajan luullut tuntevani liikkeitä masusta ja tänään olen jo ihan 100% varma, et tunsin vauvan liikkeitä. Mullahan on istukka etuseinämässä, joten tunnen liikkeet vaan silloin, kun vauva potkii sivusta. Ihana tunne joka tapauksessa :heart:
Sit tänään mulla oli neuvola ja siellä oli MIES-th :O Ihan mukava ja asiat osaava oli, mut toivottavasti silti jatkossa olis taas se mun oma th. Tuntuu luontevammalta jutella naisihmiselle raskaudesta kuin miehelle.
Neuvolassa RR oli 115/72, pissa puhdas, Hb 127 (alkuarvo oli140 ja olin ihan varma, et olis tippunu reippaammin, kun oon ollut niin väsynyt). Painoa oli nyt tullut lähtöpainosta raskauden puoliväliin 5kg. Onko tuo teidän mielestä paha? Neuvolassa tärkein anti mulle oli tietty sydänäänet :heart: Vauva liikkui ihan koko ajan, joten syke aina vain vilahteli dopplerin ruudussa ja terkka joutuikin koko ajan leikkimään hippaa vauvan kans
Vähän aikaa vauva kuitenkin malttoi yhdessä kohti pysytellä, joten muutaman sekunnin ajan doppleri mittaili 150-160 sykkeeksi. Ihanan touhukas murunen :heart: Niin joo, ja mekin saatiin neuvolasta sellainen voimavarakysely ja kuulema on nykyisin vakio-käytäntö.
Tällaista siis tänne. Edelleen ihanaa odotusta kaikkine vaivoineenkin:heart: Ja ihanaa, kun enää 6 päivää rakenneultraan:heart:
Hyviä oloja kaikille!
Tiijona & nuppunen 19+2