Eka neuvola nyt takana...
Oksensin kotona kahdesti ennen lähtöä ja heti taas kotiin päästyäni todella rajusti. Kuin ihmeen kaupalla onnistuin pitämään yrjöt mahassa neuvolan ajan. Tosin meillä neuvola on hyvin lähellä kotia ja mies lähti mua käyttämään vielä autollakin. Hyvä niin. Inhoan yli kaiken julkisella paikalla tai toisten nähden oksentamista. Mä oon onnistunut saamaan vatsataudin ainakin pari kertaa niin, että se on alkanut muiden läsnäollessa ja kerran kadulla. Olen siitä asti inhonnut julkista oksentamista, joten hyvä näin.
Olo ei ole parantunut, mutta kai tää tästä.
Neuvola oli outo kokemus. Sain kaikkea materiaalia hirveen pinon ja videonkin. Se oli mukavaa ja jopa purskahdin itkuun, kun hän ojensi mulle sen THL:n "Meille tulee vauva" -oppaan. Olenpa nyt herkkänä...
Mutta muutoin tästä HUS:in (Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin) valtavasta koosta ja kaikesta jäi outo olo. Mitään verikokeita tai virtsanäytteitä ei neuvolassa otettu. Ne kuulemma otetaan sitten synnytyssairaalalla ensimmäisessä ultrassa, jonne pääsee kuukauden sisään. Synnytyssairaala kutsuu mut erikseen, joten en tiedä koska se sitten on. Neuvolaan mennään seuraavan kerran vasta toisen ultran jälkeen, joskus viikolla 20+. Ja lääkärineuvola on jäänyt palveluista pois. Eikä ultraa tehdä enää tuon 20 viikon jälkeen ollenkaan... Mulle tuli vähän avuton olo.
Toki neuvolaan saa kuulemma varata aikaa jos on jotain akuuttia kysyttävää, mutta mä ainakin kaipaisin juuri sellaisia sovittuja kontrollikäyntejä. Niitä varten voisi sitten kerätä mieltä painavia kysymyksiä ja toisaalta mä koen näin ensimmäistä odottaessani, että kaipaisin sellaista "valvontaa" raskauden suhteen muutenkin vähän enemmän. Nyt pitää niiku luottaa itseensä, että onko tuntemukset oikeita vai hälyttäviä. Ja miten voi luottaa itseensä, kun ei ole aiemmin lasta tehnyt?!?
OmaKääryle ja kaikki muut pääkaupunkiseudun odottajat: Tapaan oikein mielelläni kasvotusten ja kelaan näitä juttuja yhdessä. Mutta se on sitten tuonnempana. Nyt juuri en todella mielellään poistu kotoa, vaan odotan innolla vain sitä hetkeä kun olo alkaa pikku hiljaa helpottaa. Siihen kai mennee vielä jokunen viikko...?
Ai niin... Mullakin tuo neuvolan täti laski samoilla päivämäärillä silti eri lasketun ajan. Kummaa. Yksityinen lääkäri siellä varhaisultrassa oli laskuissaan samaa mieltä mun omien laskujen kanssa ja katsoi että laskettu aika on 18.4. Neuvola laski että 20.4. Mutta ei tuota vielä kannata listaukseen muuttaa... Heitto ei ole iso. Katsotaan sitten ultran jälkeen. Sehän on vähän realistisempi arvio sitten kuitenkin.
Santtu ja katkarapu 8+2