Huhtikuun helmet 2010 **syyskuussa (ja vähän elokuussakin)**

Aspen: tänään meillä 6+6 eli huomenna poksuu ja siis tatskatulla ja neliapinalla =)

Tyttö/poikaloista on näköjää ihmiset puhunu. Mulla on kans tyttöolo. On ihan erilainen tää alkuraskaus kun pojasta. Tosin mä olin pojastakin muutamat viikot varma et on tyttö, sit ei ollukaan mitn oloa ennekun rakenneultrassa näky niin selvät vehkeet ettei voinu erehtyä. Olin vähän hämilläni kun meidän sukuun on syntyny vaan tyttöjä. Mut se kesti vaan joku puol päivää, sit oli maailman luonnollisin asia että saan pojan. Mut eilen meinasin ostaa tytön vaatteita..

Joo, helsingistä minäkin, seuraava neuvola just joskus rv 20 jälkeen kun voi ne kelan paperit täyttää. Mut eipä tässä mitään tarvetta ole neuvolaan mennäkään, en saa sieltä raskauteen liittyen mitään irti, ammatin puolesta raskaus-synnytys-ja lapsuvuuodeaika on enemmän mun kun terkkarin alaa..Eikä alkuraskaudessa tarvitse niin tiheästi seuratakaan. Ihana on meidän neuvolan täti ja tullaan tosi hyvin juttuun ja hoitaa pojan lastenneuvolakäynnit kivasti. Ultra-ajat tuli, vielä reilu kuukausi ekaan ultraan, ja jossain välissä sit joutuu enempikin ramppaamaan äitipolilla muissa asioissa.

Oon samoilla linjoilla Janoschin tarinatuokion kanssa noitten ruokajuttujen kanssa. Itse en kovin orjallisesti noita noudata, mutta kukin tyylillään.

Täälläkin yökukkuminen vaivaa.. Alkuillat on ihan hirveen väsy olo mut sitten kun pitäs mennä nukkumaan ei nukuta, tai sit heräilee monta kertaa yössä. Poika (kohta 5kk) nukkuu kerralla 8-12h putkeen.. mä en.

Voikaa hyvin!
 
Karmee olo jatkuu ja työt väsyttää ihan hirveesti. Tänään oli lyhennyspäivä ja olen koko iltapäivän ja illan torkkunut sohvalla. Ei jaksa tehdä mitään.
Mulla oli aluksi se tyttöolo, sitten poikaolo ja nyt on sellainen olo että onkohan tuolla mahassa mitään vai oonko kuvitellut kaiken...maanantain neuvola jännittää, jos sydänääniä ei kuulukaan. Multa ne on aikaisemmissa odotuksissa saatu kuulumaan rv 10+. En tiiä mitä mä nyt hermoilen. Ehkä se johtuu tästä väsymyksestä ja huonosta olosta, että välillä tulee näitä debisfiiliksiä ja välillä on sitten sellainen maanisempi vaihe :p Huomenna pitäis mennä ostaan housut ja sellaisia paitoja että saa tuon mahan turvotuksen piiloon ja sit toivottavasti jossain vaiheessa pääsee sitä oikeeta vauvamahaa piilotteleen. Mutta tää jatkuva turvotus ja ilmavaivat alkaa kyllä jo ottaan päähän. ja maha toimii monta kertaa päivässä ja töissä jos ei heti pääse vessaan niin sit saa kauheet kivut riesaksi :mad:
Nyt piristäkää mua jotenkin, help :wave:
 
Eka neuvola takana :) Kaikki ok.. täti naureskeli että en kauaa sieltä sitten pois pysynyt. Np-ultra olis reilu parin viikon päästä.
Synnytyspelosta puhuttu ja ajan saan neuvolalekurille ja psykologille myöhemmin..

Yaden ja tiitti 8+2
 
Paljon olette puhuneet tyttö/poikaolosta. Ekaa odottaessa mulla oli kaikki "tyttöoireet", eli teki koko ajan mieli makeaa, naama ja selkä kukki, maha oli leveä (perse myös) ja oksensin 6-7 viikkoa putkeen. Ultrassa ei sukupuolta kerrottu, ja iloinen yllätys sitten synnytyssalissa kun pojan saimme :heart: Nyt ajattelin kysyä myös, vaikka en tiedä kerrotaanko täällä vieläkään sukupuolta. Eipä sillä sukupuolella väliä olekkan, koska en vielä edes tiedä kumpaa toivoisin :D

Neuvolan ruokaohjeita noudatan aika tarkkaan. Graavilohta en syö normaalistikaan ikinä, enkä maksalaatikkoa, joten niiden kohdalla ei ongelmaa. Samoin haukea ei tule syötyä ikinä, syödään pääasiassa lohta, ja harvoin ahvenia jos ongella sattuu merestä saamaan. Kahvia juon kupin tai pari päivässä, ja sekin on normaali määrä minulle. Nyt olen vain lopettanut light-limsojen juomisen, niitä on tullut satunnaisesti juotua.

Reipastuin tänään iltapäivällä ja pesin kaikki ikkunat :cool: Pari tuntia siinä vierähtikin, ja nyt vähän selkää kolottaa se venyttely ja kurkottelu. Huomenna jos jaksais vielä imuroida ja pestä lattiat.

Lueskeli tuota THL:n Meille tulee vauva -vihkosta ja siellä oli tuosta toksoplasmasta. Siellä luki että "toksoplasma voi esiintyä tavallisessa kotikissassa, marsussa tai koe-eläimissä". Meillä on siis kani, joka ei ymmärtääkseni kuulu noista mihinkään, mutta koe-eläin voi kuitenkin tarkoittaa myös kania?? Hmmm.... Siivoan siis päivittäin kanin häkin ja vessa-astian, toki pesen kädet saippualla aina siivouksen jälkeen. Kai minä vain panikoin turhaan.

Cheetah ja Pikkutassu 10+5
 
Yaden, munkin varmaan pitäis pelkopolille hankkiutua. Aika kultaa aika paljon muistoja, mutta kun viimeksi ei mennyt ihan putkeen...

THL:n Meille tulee vauva -vihosta Lukeeko siellä vielä että kaikkia vaatekappaleita tarvitaan kolme kappaletta. Yksi päällä, yksi pyykissä ja yksi varalla? Ja että pitää varata rahaa synnytyssairaalaan sairaalamaksun maksamista varten? :LOL: :LOL: :LOL:

Toksoplasmasta Jos siis jännittää voi kysyä neuvolantätiä laittamaan labraan lähetteen että kattoovat verestä vasta-aineet. Jos on vanha infektio, voi kieriä toksoplasmassa ihan niin paljon kuin haluaa ilman että siitä on mitään haittaa. Keski-Euroopassa miltei kaikilla on se, Suomessa vain joku 20%. Vain eka tartunta on haitallinen raskauden aikana.

Ällö olo. Hemmetti kun kaikki HAISEE!
 
Kiva kun olette kommentoineet tähän tyttö-/poikaoloon! Hauskahan näitä on arvuutella, ja mistä lie tulevat tällaiset olot jommastakummasta sukupuolesta. Paljon vaikuttaisi olevan tyttöjä meille kaikille tulossa! ;) Eihän asialla kuitenkaan monesti edes ole merkitystä. Meillä on ennestään kaksi poikaa, joten monet ovat ajatelleet, että olemme nyt lähteneet sitä tyttöä tekemään. Näin ei ole, vaan lähtökohtaisesti tarkoituksenamme hankkia erityisesti nuorimmaiselle samanikäistä seuraa (vanhempi poika 8v), ja hauskaahan olisi, jos kolmas olisi poika. Olemme siis tavallaan asennoituneet poikaan, mutta tyttö olisi aivan yhtä ok. Tyttöolo minulla nyt onkin, vaikka tämäkin raskaus etenee tutulla kaavalla.

Onko jollakin onnekkaalla muuten jo pahoinvointi loppunut kokonaan?

Ai niin, lääkäri ounasteli, että hedelmöittymiseni onkin tapahtunut myöhemmin kuin olen itse laskeskellut. Kysymys tähän liittyen teille ovulaatiotikkuguruille: Tikutin ovulaatioplussan aamulla maanantaina 19.7. Samaisen päivän iltana, klo 20, testi näyttikin jo taas negatiivista. Onko ovulaationi tämän mukaan ollut tuona maanantaipäivänä, vai onko mahdollista, että olen ovuloinut esimerkiksi vasta tiistaina 20.7.?
 
Allie, ovistikuttelussahan se plussa tarkottaa et se on 24-36h päästä siitä plussasta se ovis. Eli todennäkösestikin just tiistaina ollu sulla ovis.

Mulle ei ihmeempiä kuulu. Pahoinvointia ei oo ollu koko aikana, eikä turvotusta kummempaa oirettakaa.. Tolla dopplerilla oon kuunnellu nyt parina aamuna ja paremmin kuuluu kyl ku ei oo sitä järkyttävää turvotusta tiellä mitä illasta tulee. Ei mitää selkeitä jumputuksia vieläkään mut kyl syke on tunnistettavissa vauvan sykkeeksi kun nopeempi on mitä mulla se mitä kuuluu.
Se mikä mua ihmetyttää et mikä se semmone "pulputtava" ääni on? Jotai virtsarakon toimintaa vai mitä? Semmosta nopeeta pulputusta kuuluu siis kans..
 
Mulla pahoinvointia ei juurikaan ole, mutta eipä ole ollut hirveästi koko aikanakaan :wave:

Tyttö- ja poikaoloista, niin en tiedä onko se nyt varsinainen "olo", mutta jotenki oon aivan sataprosenttisen varma, että meille tulee poika. Taitanee johtua siitä, että kun noita poikia on jo kolme eikä yhtään tyttöä, niin jotenkin en osaa edes ajatella, että meille voisi tulla tyttö. Toki, jos tyttö sattuisi olemaan, otetaan se ihan yhtä mieluusti vastaan ja toisihan se vähän väriä meidän perheeseen. Raskaudet mulla on ollu ainakin kolme ekaa kaikki ihan erilaisia. Tätä neljättä on sen verran vähän vasta takana, että en osaa oikein sanoa siitä vielä mitään. Ehkä lähimpänä kuitenkin ekan odotusta. Että jos mulla erilaiset raskausoireet tarkottaisi eri sukupuolta niin mulla pitäisi olla kolmea eri sukupuolta :LOL:
Täällä meillä ei kunnallisella puolella kerrota sukupuolta, mutta ollaan mietitty, että jos käytäisiin taas 4D:ssä niin siinähän sen sitten todennäköisesti saisi selville.

Niin ja poksutaanpas 10+0
Päästiin jo kaksnumeroisiin viikkoihin. Jei! :D

Adrianna ja kirppu :heart:
 
Ootteko katselleet kiinalaista raskauskalenteria kumpiko ois tulossa? :D http://www.smartaboutyou.com/email/libero/new/kinesisk_kalender_fi.pdf

Tuon mukaan meille tulee poika, jos sai alkunsa heinäkuun viimenen päivä (josta oon nyt viikot laskenu) mutta tyttö jos se menikin elokuun puolelle. Tyttöhän se tietenki meille tulee. :D

Tähän mun hedelmöittymiseen liittyy yks mielenkiintonen juttu... Jonkin aikaa (vajaa viikko muistaakseni) ennen ovista kyselin (jumalalta/luojalta/maailmankaikkeudelta) että milloin tulen raskaaksi, ja silloin samantien mun päässä välähti päivämäärä 1.8. Ja sinä viikonloppuna todellaki tulin raskaaksi... :) Varmaksi en päivää tiedä, limailua oli edellisenä päivänä, mutta yhtä hyvin on voinu olla sunnuntain puolellaki (1.8.).
Kiinnittymisen aiheuttama lämmön notkahdus oli sit keskiviikkona ja torstaina.

Edellisessä raskaudessa oli kans "ennakkoilmoitus", kun joitakin päiviä ennen plussatestiä aamuyöllä puolivalveilla ollessani päähän pätkähti "äiti, isä, täältä tullaan". :) Se meni tosiaan kuitenki kesken.

Jännitys alkaa pikkuhiljaa nostaa päätään, kun ens tiistaina on eka neuvola ja ultraus, ja sit ois tarkotus kertoa kummanki vanhemmille (ja kuulolla oleville sisaruksille). :)

Orion ja :heart: pikkunen rv 8+0
 
No niin. Nyt on sitten housuja jotka mahtuu jalkaan. Toiset on äitiyshousut, mutta ei yhtään isot kun on sellaista kivaa rentoa mallia ja vatsan yli menevän resorin voi kätevästi kääntää nyt aluksi. Ja ai että ne tuntui ihanilta jalassa, kun ei purista eikä kiristä mistään. Toiset on tavalliset rennommat housut, mutta mahtunevat vielä ehkä kolmekin kuukautta varsin hyvin. Töissä tosiaan tarviin joustavia ja helposti pestäviä vaatteita, kun meillä ei oo työpukuja työpaikan puolesta.
Yaden ja kotilohikäärme mun pitänee kans vierailla pelkopolilla, koska edellinen synnytys oli helvetillinen ja se on yks syy miksi vasta nyt kolmatta tehdään. En yksikertaisesti oo uskaltanut aikaisemmin. Esikon synnytys oli kaikesta kivusta huolimatta aivan ihana, mutta kakkosen...en todellakaan halua toista sellaista.
 
Happyfeet, kiitos vastauksesta! Olin tuntevinani ovulaation maanantaina, mutta ehkäpä se kuitenkin sitten on ollut tiistaina, kuten lääkärikin arveli.

Orion Pitääpä käydä katsastamassa linkki! ;)

Täällä käyty aamujumpassa, ja olo on taivaallinen. Oikeastaan jumppa onkin ainoa paikka, jossa unohdan olevani raskaana, tai jos on paha olo, se häviää aina jumpan jytkeessä. Kokeilkaa siis ihmeessä, jos on huonoa oloa! Ainakin mulla tepsii.
 
mulla on taas jotenki tyttö olo ja kun sikiön koko tulee koko ajan vajaan viikon jälessä niin sekin passaa tyttöön koska ei hommailtu ku kaksi kertaa sillon kierron aikaan kun oli oletettu ovis, ovis fiilareita tuli myös 4-5 pvä sen jälkeen jolloin ei kyllä peitot heilunu :)
mut tosiaan kolmen pojan jälkeen, voiko tulla tyttö ?..
viikolla kuului sydänäänet doplerilla tosi hyvin, ultra näytti sillon viikkoja 8+4 ja menkoista laskettuna viikkoja 9+2 sillon. paha olo helpottaa välillä mut taas sit sen jälkeen olo on kahta kauheempi. onnistuin hajottamaan jalkani toissa yönä ja nyt sitten jouduin saikulle ja en pääse liikkeelle ku keppien avulla...nivelsiteet meni tuusan pasaseks nilkasta...

laskettua tarvittaessa muutetaan sitten np- ultrassa.

mari ja nyt siis viikkoja menkoista laskettuna 9+6
 
Viimeksi muokattu:
Viikot poxahti tänään rv.7 :heart:

Ton kiinalaisen kalenterin mukaan tulis poika, mut mul on ihan tyttöolo, ku edellinen oli poika niin tää on ihan selkeesti tyttö XD

Mullekkin laitetaan heti seuraavas neukus lähete sinne kättärin pelkopolille, olin siel viimekski ja ei se mitää auttanu, ei ne tee siel muuta, ku kertoo faktoja. Ja pojan syntymän jälkeen kätilö kysy, että no oliko se niin kauheeta ku olin pelännyt, sanoin et kauheempaa...

Järkky olo jatkuu, ihanku ois kestokrapula... Jos oisin töissä niin oisin saikul ja lepäisin kotona, nyt joudun olee ton pojun kaa ja se onpi rankkaa, huh huh.

Poika kuumeessa, itellä kammottava olo... aika jees... noh, se on sitten öitä!

Tatskattu & PONSA rv.7 pox
 
Meille olisi tuon kalenterin mukaan tulossa viides tyttö.. :D Ja oloista en osaa sanoa... Vielä ainakaan.. Sitten vasta kun kaveri alkaa liikkumaan niin alkaa selkiintymään.. :) Ja toisaalta on vaikeaa kuvitella poikaa, kun näitä tyttösiä täällä korteeraa jo neljä ennestään.. :)

Ja todella tämä vauva ei meille sen vuoksi tule, että haluaisimme pojan.. Ei ollenkaan!! Lopulta- oikeesti se on aivan sama!!! Kunhan hän olisi elinkelpoinen, reipas pieni ihminen!!! <3 Killutin tai ei, se ei hänestä huonompaa/ parempaa tee....
 
Meille tulis kalenterin mukaan tyttö ja pakko tullakki koska en tykkää mistään pojan nimestä :D Edellisen ois pitäny olla poika sen mukaan mut tytöltä toi ihan näyttää...Aika raisu joten kai se on puoliks oikeessa :LOL:

Meillä oli kans kaks isointa kuumessa vkl mut ei kestäny ku päivän. Nyt on kurkku kuulema molemmilla vähän kipee mut ei tunnu kovin haittaavan. Saa nähä tuleeko itelle.

Scala ikävä toi sun kohtukuolema ja vielä kun se oli täysaikainen,eikös ollut? Äidillä on ollu kaks kuolutta,toinen vko18 ja toinen 26.Kummastakaan ei halunnu tietää oliko tyttö vai poika.Mitään syytä ei kuolemille löytyny. Molempien jälkeen syntyi sit terve lapsi. Hassua on se et molemmat niistä ois syntyny kesällä ja me muut 4 ollaan synnytty talvella. Tai mä maaliskuussa mut kuitenkaan en kasällä.

NeliApina ja projekti 7+1
 
Viimeksi muokattu:
Meille kalenterin mukaan tyttö:). Pahoinvointi ottanut vallan täällä. Kaikki mitä syön tulee hetikoht ulos:|. Eilen olin ostamassa mammahousuja ja matkalla piti piti pysäyttää auto ja ovi auki oksennus ajaksi. 1.10 ois eka ultra.
 
Mä meen huomen lääkäriin juttelee täst olosta... kun mulla on oksentamisfobia... niin se vähän varjostaa tätä oloa. Yöllä oli paha olo 00-04 ja sitte meen olosta jo ihan lukkoon... aamulla kuitenkin pitää olla skarppina pojan kanssa.Sama jatkuu sitten koko päivän, pihalle ei voi lähtee, kun oksettaa ja välil pitää mennä makaa ku pulssi nousee yht'äkkiä. Ei ollu eka raskaus mun juttu yhtään ja ei ole tämäkään =(

Tatskattu & ponsa 7+1
 
kalenterin mukaan meille ois tulossa poika, kuten ensimmäisestä sykkeestä mieleeni heti tulikin. kalenteri pitää paikkaansa myös kahdelta aiemmalta pojalta. jännityksellä jäädään siis odottelemaan :heart:
 
Pakko oli kurkata tuota kalenteria. Poika olisi sen mukaan tulossa, mutta ei pitänyt esikoisenkaan kohdalla paikkaansa. En oikein usko tyttö/poikaoloihin enkä -oireisiin. En edes vatsan muotoon koska mulla oli ekassa raskaudessa tyttömaha ja poika syntyi.

Kurkkukipu vähentynyt, ja sen myötä äänikin melkein katosi. Räkäinen olo ja päätä särkee välillä... onneksi olen pärjännyt ilman särkylääkkeitä. Teetä olen juonut ja kurkkupastilleja syönyt.

3 päivää enää np-ultraan.... Sitten kai saa huokaista jo vähän helpotuksesta jos kaikki on hyvin. Unohdin eilen käydä poksumassa täällä. Viikot menne vain niiiin nopeasti!

Cheetah ja Pikkutassu 11+1 =)
 
Eka neuvola takana ja sydänäänet kuului erittäin selvästi :heart: 160 laukkasi menemään. Nyt on niin onnellinen olo =) Oli muutenkin ihana päästä juttelemaan kaikista mieltä painavista asioista,. Synnytyspelkoon palataan myöhemmin uudelleen. Jos alkaa kauheesti vaivaamaan niin sitten pelkopolille. Olo muuttui heti luottavaisemmaksi kun kuuli että masussa on asukas ja ens viikolla on ultra niin jospa sielläkin olis hyviä uutisia sitten.
Iltapahoinvointi pahenee päivä päivältä. Aamuvuoron jälkeen oon yleensä aivan toimintakyvytön. Makaan sohvalla, nukun ja nieleskelen oksennusta. Iltavuoro työissä on ihan tuskaa kun haluisin vaan levätä mutta pakko painaa töitä. Kotiin kun pääsee niin tuntuu että maailma vaan pyörii. Ja tätä ehkä kestää vielä useamman viikon. Mutta nyt sen kestää paremmin kun tietää että se pikkuinen tuolla mahassa elää ja siksi on huono olo.
 

Yhteistyössä