***HUHTIKUISET Syyskuuhun***

HaP
pikainen merkkaus:

Ultrassa kaikki hyvin, voin huokasta helpotuksesta :whistle: Sydän sykki siellä vahvasti ja pikkuinen vastasi raskauslaskurien antamia viikkoja. Vehkaperä myös sanoi, että kaikki näyttää sen verran hyvältä, että erittäin pienellä todennäköisyydellä menis enää kesken.

Huonojakin uutisia oli: raskaus oli alkanut kaksosraskautena, toinen on kuitenkin menehtynyt. Tosin se oli mennyt jo ihan todella aikaisilla viikoilla. Toisaalta olis ollu aika järkytys, jos kaksi olisikin kerralla ollut tulossa, kun meillä ei kummallakaan ole suvussa kaksosia. Sanoi kuitenkin, että tulevaisuudessa kaksosraskauden mahdollisuus edelleen todennäköinen.

Vielä pitää kehua, että aivan ihana oli tämä Kaarina Vehkaperä. Siinä on ihminen oikealla alalla :heart:

hienoa HaP et meni hyvin =) ihania uutisia sait, et vauvalla kaikki hyvin =)

).( tissikipu yltyny, aamulla tuntu et tissit tippuu, oli pakko laittaa rintsikat heti :D

tuli mieleen et anoppi tais kerran puhua jotain miehen vanhoista vauvanvaatteista, et jotain on tallella :D mm. kotiintulo potkari, kiva juttu =)

Jaahas,neuvola tätillä käyty ja sai se mut vähän rauhottuun tän panikoinnin kans et sielä masussa ois joku vialla.Eihän sielä mitään sydän ääniä kuunneltu,saati ultrattu,mutta sano et turhaan panikoin,kaikki menee hyvin jne. ja se nainen kyllä oikealla alalla,aivan ihana ihminen oli =) Täällä Norjassa siis tosiaan vain se yksi ainoa ultra(vk17-19)ja mulla se ilmeisesti vasta marraskuun alussa.Voi luoja,miten mä jaksan sinne asti odottaa??!!
No,ei kai se auta ku näillä nyt sitte mennä...

Hemmi ja Papu 11+5

hap onnittelut hyvistä ultrauutisista! ja mukava kuulla että tykkäsit Vehkaperästä, minusta hän kyllä kans ehdottomasti ihminen oikealla alalla! todella sydämellinen ja lämmin persoona.. :)

hemmi pääsisitkö käymään lähetteellä tai muuten yksityisellä jos huolettaa? aika pitkällehän tuo kuullostaa tuo ultra menevän.. :/

).) eilen ja tänään alamasua taas jomotellut, jotenkin olen onnellinen näistä pienistä "elonmerkeistä", kohdunkasvusta uskoisin noiden jomottelujen johtuvan, ajattelen että siellä se vauski kasvaa ja kehittyy.. :heart: pian on ensimmäinen raskauskolmannes takana ja joku rajapyykki taas saavutettuna.. sitä odotellessa.. :)

kellis ja papuvauski 11+3

Onpas hapsiaisella ollut hölmö lääkäri :D

Lapsiluvusta Meille on nyt tulossa toinen ja kyl toivon vielä ainakin yhtä tän jälkeen =)

Voi kun tääkin nyt pääsis sinne neuvolaan, vieläkin viikko ekaan käyntiin.. :/
Tuntuu et kaikki muut on jos käyny neuvolassa ja ultrassa ja täällä vaan odotellaan ja odotellaan.
Noh, tiedänpähän et ultraan pitäis päästä 4 viikon sisällä =)

).( Mun maha on kun jalkapallo! Maha ei oo toiminu pariin päivään kunnolla ja nyt turvottaa niin, et näytän siltä kun oisin jo pidemmälläkin raskaana! Eilen hain kaupasta luumuja et jos ne auttais tohon mahan toimintaan, saas nähä sit..
Tänään ollu tosi hyvä päivä muuten. Aamulla oltiin pojan kans muskarissa, sit käytiin vähä ulkoileen ja nyt on oma rauha kun poika nukkuu =)

9+0 ¤POKS¤

Hemmi varmasti kaikki menee hyvin. Aika jännä ettei sydänääniä edes yritetty kuunnella, sulla kuitenkin noita viikkoja jo sen verran että suurella todennäköisyydellä ne kuuluu. Asuttiin ennen Vaasassa ja siellä ei silloin esikoisen aikaan ollut kuin yksi kunnallinen ultra rv 20 eli rakenneultra. Yksityisellä kyllä käytiin rv 7 tarkastamassa että joku on mukana, kun tosiaan en ois voinut puolta (!) raskautta olla vähän epävarmassa olossa (vaikka sydänäänet kuului neuvolassa jo rv 9).

HaP onnittelut hyvistä ultrakuulumisista. Harmi ettei toinen kaksosista ollut jaksanut pidemmälle. Itse vähän pelkään että meidän toiselle käynyt samoin :|

Oma ällötys olo jatkuu, iltaisin on pahinta. En tiedä miten jaksan töissä, kun nyt alkais tänään pitempi yötyöputki |O . Onneksi tiedän että saan nukkua niin paljon kuin mahdollista vuorojen välissä eli esikoista ei tarvitse itse hoitaa. Täytyy tästä kohta kömpiä itsekin jo nukkumaan, esikko jo hetki sitten nukahti. Pitää etsiä vaan korvatulpat lähelle valmiiksi, niin saa ne laittaa heti korvaan ja jatkaa unta kunnolla kun hoitaja (=mun isä ja äiti) tulee B)

Poppeliini 8+4

Se neuvola täti meinas ettei äänet kuulu ku vasta useamman viikon päästä,ja ei sillä näkyny olevan ku se sellanen (puinen)? kuuntelu"torvi"...onks se ihan yleinen suomessa neuvolassa,vai ollaanko täällä norjassa tosiaanki niin kehityksestä jäljessä?
Kävinhän mä yksityisellä alkuraskauden ultrassa viikolla 6+4 ja sillon kaikki ok ja nyt jos haluaisin ysityiselle,niin Rovaniemellä suomen puolella kai lähin ja sinne matkaa jotain 650km....

Onko kaikki muut jo käyneet neuvolassa? Mä yritän mennä mahdollisimman myöhään ekaan neuvolaan, kun en jaksa meidän ylihössöttävää terkkaa. Millä viikoilla pitää viimeistään "ilmoittautua"?

Hankku 8+jotain

Kävin tänään kuunteluttamassa sydänäänet ja poksuttivat jatkuvasti yli 180... Terkka meinas, että pitää seurata ja kontrolloida viimestään ensi viikolla... Kokemuksia? Totta kai se huoli taas nostaa päätään...

Hienoa Hemmi, että sait ajan Suomen puolelta! =) Kovasti tuntuu vaihtelevan tuo, tehdäänkö ultra mahan päältä vai sisäkautta, joten siitä on hankala sanoa etukäteen yhtään mitään. Kyselit, millä Suomessa kuunnellaan sydänäänet. Minulla kuunneltiin esikoiselta Oulussa sellaisella laitteella, jossa oli joku kaiutin ja sit sellanen anturi piuhan päässä. Oliskohan se sitten se dopleri nimeltään. :whistle: Ensin terkkari laittoi siihen päähän jotain geeliä ja liikutteli sitä sit masun päällä, niin alkoi sit kuulua sellainen hevosen laukkausta muistuttava ääni ja näytöllä näkyi syke. Aika jännää, jos siellä kuunnellaan puisella torvella. :p

heipparallaa! tänää kävin lääkärineuvolassa. ultrattiin ja se vastas 9+0 vaikka olen nytten 9+4 ja sydän sykki +ja liikkeet ++:) ihana helpotus. sain kuvankin salamatkustajasta. Ihanaa. Pitää soittaa maanantaina sinne seulonta juttuun kun vaan ma-to se oulussa soitto aika ja 11-14 samalla varmaan varaan rakenneultran. muuten seuraava neuvola käynti enskuussa 14 päivä. pitkä odotus sinne seuraavaan käyntiin :| MIehelle kerroin tästä ultrakäynnistä niin mieshän sano et vilkas kaveri

mutta rupeen siivoilemaan kun ylihuomenna on juhlat. et sais jotain aikaan täällä ku koko viikko ollu niin saamaton olo. pakko saada jostain sitä puhtia et kämppä siistinä jotta kehtaa vieraat sisälle päästää mutta muuten oikein mukavaa syksyistä viikonloppua kaikille!

Hei pitkästä aikaa,
kävin eilen neuvolassa ja siellä pikkuinen ultrassa liikkui ja sydän sykki. Lasketuksi ajaksi tuli 10.4.2010.
Huonoa oloa ajoittain, muuten kaikki ok.
Muistelen, että niskapoimu-ultra olisi minulta katsottu ulkokautta. Nytkin näkymät oli ihan selvät tuosta vatsan päältä omassa neuvolassa.
Lyra 10+5

Arska äippä, HaP, Lyra: Onnea hyvistä neuvola/ultra - kuulumisista! :)

Hemmi Onpa hyvä kun sait ajan! Luulisin et tehdään vatsanpäältä mut eihän siitä voi varma olla.

Toivotaan :hug: Ei ole kokemusta asiasta, mutta jaksamista sinulle, on aina niin ikävää kun joutuu huolehtimaan että onko kaikki hyvin. Asiaa onneksi seurataan, jospa kontrollissa kaikki kunnossa!

Hankku Muistaakseni ennen 16. raskausviikon päättymistä on käytävä neuvolassa et saa sen todistuksen äitiysrahaa (ym.) varten.. korjatkoon joku jos tietää paremmin. Mut etköhän sä nyt ennen tuota käy. :)

syysmama 12+0

Tänään tuli viimein se np-ultra-aika ja se on onneksi jo ens tiistaina =) Huh! Mä jo pelkäsin että A) en saa aikaa ajoissa, kun viikkoja on kuitenkin jo koossa ihan riittävästi ja B ) porukat kerkee lähteä sinne etelään, mutta hyvin kävi, nehän lähtee siis keskiviikkona! SItä en vielä tiedä pääseekö mies mukaan vai menenkö yksin (niillä on joku koulutuspäivä ja porukka vähissä muutenkin, niin en tiedä voiko lähteä... :/ ).

Onnittelut taas kaikille hyviä uutisia saaneille :flower: =)

Hemmi tuohon piti kommentoida, että onpas jännä että siellä kuunnellaan edelleen vaan torvella! :eek: Niitähän ei sitten itse saa ollenkaan kuulla :( Suomessa siis tosiaan doppler käytössä ja se on kiva, kun saa itsekin kuulla sen jumputuksen :heart:

stoppis ja sala-apina nyt kai 11+2, taisin viimeksi olla väärässä :whistle:

Niin siitä imetyksestähän mun piti mainita syysmamalle, täällä vielä tissitellään tuon 15-kuisen kanssa :wave: Raskauden myötä maito on vähentynyt todella radikaalisti: rv 8 tissit hävisi ihan konkreettisesti :eek: , maitoa tuli edelleen imiessä, mutta rinnat kyllä katosi jonnekin! Rv 10 sitten tuntui jo ettei sieltä enää edes tule mitään, ja imu tuntui tosi ikävältä :( Karsin sitten kaikki muut paitsi unitissit, jotka on herralle tosi tärkeät (ei syö enää tuttia). Nyt onneksi tuntuu, että nämä tissittelyt onnistuu, toivon mukaan poitsu itse lopettaisi vähitellen, kun ei varmasti ainakaan lisäänny enää tuo maito... Itse olen aina ajatellut että ei se maito imettämällä lopu (jos ei ole jotain konkreettista ongelmaa), mutta näköjään raskaus kaiken muuttaa voi...

Täällä taas. Lääkäri kirjoitti saikkua ensi viikon loppuun. Ihanaa! Tänään on ollut raskas päivä. On oksettanut, maha ollut hellänä ja oon nukkunut puoli päivää. Ei onnistuis mitenkään tuo työnteko. Viimeksi kun olin raskaana, niin tunsin huonoa omaatuntoa sairaslomalla olosta, mutta nyt olen ottanut hieman eri asenteen. Eli kaikki saikulla olijat, niin lapsen terveydestähän tässä on kyse. Ei morkkista siis saikusta!

Heip!

Tänään oli sit toinen ultra. Vauvat olivat kasvaneet reilun sentin. Pelkäsin ettei ne kasva ku oon kipee ja syön huonosti.
Huomenna varmaan lisää saikkuu ku on kova yskä. Mitään lääkkeitähän en saa.

HaP
Kiva et vauva voi hyvin

Marylene+pikkuiset 12+1

Kaikki on tainnu jo ultra kuulumisia saada?

Millä sitä jaksaa odottaa omaa ultraa joka on ens viikolla? :D Täällä kaik hyvin,rautaa käskettiin alkaa syömään 2 x pvä kun hb niin matalalla.

Sydänäänet 168... :heart: Oon ihan varma et tyttö sielä asustaa. :heart: :D

Tohelin & Piiku 12+1 :heart:

Hei, Niin kai se vaan pitää oottaa se kolmeviikkoa kunnes saa taas tietää lisää tästä asiasta..
ens viikolla vasta ottavat verikokeet musta ja mun miehestä.. mulla musta oli joku harvinainen veriryhmä jos oikein muistan kun sillon maaliskuussa kun oli km niin sain verta.
Ole ihan ihmeissäni kun soitin kättärille ja siellä puhelimeen vastannut kätilö ei voinut kertoa mitään yleisesti mitä se tarkoittaa.. käski soittaa neuvolaan.. sanoi että kun ei neuvolan hoitaja tiennyut mitään ni se vaa sanoi että se kuuluu niille..

Eli kukaan ei taida tietää:/ surkeus.. miten se voi olla mahd että on kätilö ja ei tiiä siitä mitää..

Tänään meillä oli masuasukin kanssa pieni hetki.. tuli vaan niin hyvä mieli.. kuuntelin sydänääniä ja siellä se jumputti.. pidin paikoillaan sitä laitetta ja kuuntelin sydämmen sykytystä ja samalla välillä pieni sai spiurtin ja liikkui paljon.. kuului vaan ku se mönki siellä.. ihankun olisin tuntenut pienen pienen hipaisun masun sisällä kun kuului kerran iso ääni mutta en sitten tiiä.. :)

HUomenna taas poksuu.. 14viikko ihanaa:)

tiitu ja pieni kultakimpale rv12+6

yeb :hug: Hienoa, kun ultrassa näkyi nenäluu, eikä turvotusta! Voimia perheellenne!

tiitu On kyllä kummallista ettei kukaan oikein osaa selittää mistä on kyse. Ihanaa kun voit kotona kuunnella sydänääniä. Se varmasti rauhoittaa mieltä huolien keskellä. :hug:

Vähän olen taas liian pitkällä näissä aatoksissa, mutta olen jo katsellut kunnon odotusajan talvitakkia netistä. Esikoista odotellessa selvisin miehen verkkatakilla ja neuleilla ja housuina oli henkselihousut (vetoketju auki), mutta kunnon talvea ei ehtinyt tuolloin tullakaan ennen kun lapsonen päätti syntyä. Nyt on taatusti toinen tilanne. Muutenkin olemme paljon ulkona tytön kanssa, joten asianmukaiset kuteet on hommattava. Huutiksesta ei tullut mitään sopivaa vastaan ja uutena talvitakeissa (ja housuissa myös) on aivan uskomaton mammalisä :eek: ! Kamalaa ryöstöä suorastaan... Täytyyköhän sitä ryhtyä tuhoamaan kangasta ja yrittää värkätä takkinsa itse? :snotty: Housut ovat myös listalla, mutta sellaisten pakertaminen sopivasta aihiosta (sopivan reilut toppikset, joista vyötäröä alemmaksi ja sopiva jatke masun yli) ei pitäisi muodostua ylivoimaiseksi, toivottavasti! Viimeksi huomasin kylmän tuntuvan masussa tosi kurjasti niissä henkselihousuissa, vaikka yritinkin aina lämmikettä sulloa avoimen vetoketjun kohdalle ja takin huolellisesti vatsakummun yli.

Ultra on ensiviikolla, joten katsotaan nyt millainen tarve niille toppavaatteille todellisuudessa on! Masu on kyllä vähän kasvanut, mutta silti sitä pikkuista olisi kiva päästä näkemään, jotta vähän todellisemmaksi tämä odotus muuttuisi. :)

Nyt nukkumaan...

Donu ja Pikkuinen

Yhteistyössä