***HUHTIKUISET Syyskuuhun***

Joo siis sanoi että mulla ja vauvalla voi olla eriveriryhmät.. tai jotain..
Mä sain km aikana kaks yksikköä verta ja en saanut siihen mitään pistosta tai mitään ja sitäkin ne ihmetteli siellä neuvolassa.. kumpavaa pienelle ei tapahdu mitään <3
Pelottaa taaas lisää.. :( seuraavat kolmeviikkoa saa mennä taas varovaisesti.. :(:(
 
Hapsiainen Todella ihania kuvia. Siellä se pikkuinen köllii. :heart: Voi kun mäkin saisin tuommoisia kuvia sitte ultrassa!

Sapfo Kyllä mä sinuna menisin matkalle. Lontoo on varmasti hieno kaupunki! :)

Lapsiluvusta Kunhan nyt ensin saatais yksi elävänä maailmaan. Kolme vois olla aika passeli, saa nähdä miten mieli muuttuu.

).( Aamulla oli tosi huono olo, päivää kohden taas parantunut. Mietin, että oiskohan nyt masussa oleva eri sukupuolta kuin km-raskaudessa. Silloin voin pahoin ihan aamusta iltaan, mutta en kyllä näin voimakkaasti, puhuisinko lähinnä kuvotuksesta. Mielialat vaihteli silloin, nyt on aika tasaista. Ruokien suhteen on kans erilaista - silloin kaikki makea oli aika nounou, nyt menee ihan hyvin alas.

Mä luulen, että on tyttö tulossa. Mun kahdella siskolla on yhteensä neljä tyttöä ja meidänkin sisarusparvessa 5 (poikia 1). Saa nähdä. :)

Empuuu ja Tirppana rv8+5 :heart:
 
Hapsianen80 Eiköhän se paha olo jo kohta hellitä

Mulla on huomenna jo se toinen ultra. Nyt mä oon jo sulattanu asian siitä et niitä onkin kaksi :heart:

Oon ollu kohta viikon kipeenä eikä olo parane, mitään lääkkeitäkään ku ei voitu määrätä.

Lapsiluvusta
Oon aina ollu sitä mieltä et kaks on aivan riittävä, kolme on jo liikaa. No nyt tulee samalla sit se kolmaskin joten eiköhän nää lapset oo sit tässä.

Marylene+pikkuiset 12+0
 
tiitu87 Joo siis ne veritiputukset ei sinänsä asiaan vaikuttane, eiköhän ammattilaiset ole ne tarkistaneet kuten kuuluukin, mutta sun olisi joka tapauksessa pitänyt saada se anti-D-immunoglobuliini -rokote aina keskenmenon tai synnytyksen yhteydessä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiitu87:
Joo siis sanoi että mulla ja vauvalla voi olla eriveriryhmät.. tai jotain..
Mä sain km aikana kaks yksikköä verta ja en saanut siihen mitään pistosta tai mitään ja sitäkin ne ihmetteli siellä neuvolassa.. kumpavaa pienelle ei tapahdu mitään <3
Pelottaa taaas lisää.. :( seuraavat kolmeviikkoa saa mennä taas varovaisesti.. :(:(
Muistaakseni pienelle siitä ei ole mitään haittaa, mutta sinulle voi olla sitten synnytyksen yhteydessä, näin olen ymmärtänyt.

http://metku.net/~pesu/faq.php

Reesustekijä

Rh-negatiivisuus voi aiheuttaa reesusimmunisaation, joka tarkoittaa Rh-negatiivisen ihmisen vasta-aineiden muodostusta Rh-positiivisia punasoluja vastaan. Rh-negatviiselta ihmiseltä puuttuu Rh-verisyhmäantigeeneista D, joka on tärkein.

Reesusimmunisaatio syntyy, kun Rh- henkilö altistuu Rh+ verelle (verensiirto tai Rh- äidin Rh+ sikiö ). Raskauden aikana ja erityisesti synnytyksen, keskenmenon tai abortin yhteydessä sikiön punasoluja pääsee (vaikkakin minimaalisesti) äidin vereen, jossa ne aiheuttavat vasta-ainetuotannon D-antigeenia vastaan.

Ensimmäinen raskaus sujuu usein ongelmitta, mutta myöhemmissä raskauksissa immunisaatio voimistuu ja syntyy runsaasti vasta-aineita. Ne kulkeutuvat istukan kautta sikiöön ja aiheuttavat sikiön punasolujen tuhoutumista sikiön pernassa. Tästä seuraa anemisoituminen. Punasolujen hajotessa muodostuu bilirubiinia (kelt. väriaine), jonka poistuminen on vastasyntyneellä hidasta. Seurauksena voi pahimmassa tapauksessa olla aivovaurio.

Äidin immunisoitumista voidaan tarkkailla verikokeella. Rh- äidille, joka saa Rh+ lapsen annetaan anti-D-immunoglubuliini-pistos kolmen vuorokauden kuluessa synnytyksestä. Tällä voidaan yleensä estää äidin immunosoituminen ja turvata seuraavat raskaudet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiitu87:
Voi että joutuuko tässä nyt koko raskauden pelkäämään että onko vauvalla kaikki hyvin.. :|
luin jostain että pahimassa tapauksessa voi vauva kuolla kohtuun:(:(
Älä huoli vielä, käy kuuntelemassa niin olette paljon viisaampia asian suhteen.
Tiedätkö mikä on sinun veriryhmäsi ja reesustekijä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja HaP:
Donu mulla ei ole vammaista sukulaista, mutta olen tehnyt jo pitempään töitä vaikeasti vammaisten lasten parissa. Myönnän ihan avoimesti, etten tiedä mitä tekisin, mikäli seulojen tuloksissa olisi jotain hälyttävää. En sano, etteikö nämä lapset olisi ihania, mutta kyllä heidän elämänsä sekä heidän läheistensä elämä on välillä hyvinkin vaikeaa. Usein nämä lapset nukkuvat yöt huonosti, heräilevät parin tunnin välein ja vaativat seuraa koko ikänsä. Kuitenkin "normaalissa" tapauksessa, lapsi/nuori alkaa itsenäistyä ja vaikka vanhemmalla on lapsestaan ikuinen huoli, hän voi löysentää otettaan hieman. Kun taas tilanne ei ole normaali, lapsesta huolehtii lopun ikäänsä. Ja vaikka lapsi kasvaisi fyysisesti, hän saattaa olla henkisesti 5-vuotiaan tasolla. Voi siis olla vaikeaa pitää huolta viiskymppisestä 5-vuotiaasta.
En halua olla ilkeä ja toivottavasti en ilmaissut asiaani ilkeästi, halusin vain tuoda esille toisen näkökulman.
Oma siskoni on henkisesti alle kouluikäisen tasolla, eikä tilanne tule koskaan muuttumaan, itsenäinen asuminen näyttää hyvin epätodennäköiseltä vaihtoehdolta ellei suurta ihmettä tapahdu, itsenäisyys ylipäätään on asia jonka kanssa työskennellään jatkuvasti, sosiaalisten suhteiden ylläpitoon hän tarvitsee aina apua, omien asioiden hoitaminen ei onnistu ilman avustajaa jne. Hän on ikuisesti "lapsi" vaikka jo aikuisen ikään onkin ehtinyt. Silti vaikka meille omaisille tilanteet ovat joskus raskaita, apua on mahdollista saada ja kaikesta on selvitty. Ja hetkeäkään emme vaihtaisi pois. Rakkaus on ihmeellinen asia!!!
Kuten joku jo mainitsi, terveenä syntyneen lapsen tulevaisuudestakaan ei voi tietää mitään. Mitä tahansa voi tapahtua koska tahansa.
Ja edelleen, jokaisella on oikeus erilaisiin mielipiteisiin. Varsinkin tällaisen asian tiimoilta niitähän riittää! :hug:
 
eka ultra takana ja laskettuaika tulee muuttumaan myöhemmäksi...luultavasti 24.4.2010 ja viikot olis nyt 8+5 ultran mukaan.
pieni kölli siellä niin ihanasti ja :heart: jytkytti :) np-ultraa joutunee siirtämään ainakin vkolla...se ois ollu nyt ensvkon torstaina.

:hug: huonoja uutisia saaneille! :'(

mulla oli tossa nyt "pakollinen" nettitauko kun reissussa oltiin...

nyt taas hommiin..pyykinpesua riittää taas..

Nasum. ja ¤ 8+5
 
Tiitu87, ai sulla olikin kyseessä veriryhmävasta-aineet. Mä jotenkin heti automaattisesti ajattelin jotain muuta. Mutta eivätköhän ne siellä neuvolassa ja ainakin sairaalassa osaa hoitaa asiasi kuntoon siten, ettei sinulle tai vauvalle ole vaaraa tuosta vasta-ainehommasta.
 
Eelikselle :hug: Paljon voimia ja uskoa tulevaisuuteen. Jospa seuraava raskaus sujuisi hyvin loppuun asti.

tiitu87 Kohta olette viisaampia asian suhteen! Älä huolehdi, uskon että asiantuntijat osaavat hoitaa asian. Eihän siitä mitään tuu jos joutuu koko ajan pelkäämään. :hug:

Ultrassa käyneet ja hyviä uutisia saaneet onnea!

Marylene Ihana masu! Perässä tullaan ja lujaa, ei varmaan oo suurta eroa. :whistle: Ja täällä ei oo ees kaksoset tulossa.

Kehitysvammaisuudesta Lapsi otetaan vastaan oli hän millainen tahansa. Me ajattelemme niin, ettei meillä ole valtaa päättää kuka tähän maailmaan saa syntyä ja kuka ei. Mutta tottakai jokainen päättää asiasta itse enkä lähde tuomitsemaan ketään asian perusteella!

Oma napa: Huomenna tärkeä poksuminen! Keskenmenon riski pienenee selvästi. Ja nyt mahassa ei oo enää alkio vaan sikiö. :)
Rakenneultran varasin eilen, se ois 19.11. Ihanaa, sitten saadaan mahdollisesti tietää onko tulokas tyttö vai poika. Ja toivottavasti silloin on kaikki muutenkin hyvin. Kyllä jännitti mennä rakenneultraan esikoiseltakin, mut sen jälkeen oltiin yhtä hymyä.

syysmama & muru rv 11+6
 
Eelis :'( kamalia uutisia, olen tosi pahoillani :hug: Voimia teille :hug:

Onnea kaikille hyviä uutisia saaneille :flower: =)

Lapsen terveydestä en kyllä tajua mitä "vikaa" on siinä että haluaa terveen lapsen... Voin sanoa ihan suoraan että todellakin haluaisin terveen lapsen eikä se minusta ole mitenkään "häpeällistä"... :whistle: Totta kai jos lapsella on joku sairaus, niin yhtä rakas se silti on, mutta en voi silti sanoa ettenkö toivoisi tervettä lasta!

Lapsiluku alkaa olla täynnä jos tämä vauva saadaan, kiitos vaan :heart: Neljä olisi se mitä olen toivonutkin... :heart:

Ainii Yeb ikäviä uutisia, mutta edelleenkin on todennäköisempää, että lapsi on terve kuin sairas, eikö... :hug: Jaksuja odotteluun ja epätietoisuuteen! :hug:

Tänne ei sen kummempia, ei ole kuulunut np-ultran aikaa :kieh: Miten kauan teillä on kestänyt että aika on tullut postissa? LÄhete mennyt torstaina... MInäkö kärsimätön :whistle: No siis johtuu siitä, että mun vanhemmat, jotka olis lapsenvahteina (tai siis äiti olis), lähtee keskiviikkona viikoksi etelään, joten en tosiaan tiedä miten pääsen ultraan... :/ Sen luultavasti pitäisi olla ens viikolla, neuvolatäti sanoi että täällä yleensä rv 12+, eikä sellaista tuuria olekaan että se olisi maanantaina tai tiistaina :headwall: Ärsyttää :kieh:

stoppis ja sala-apina 11+2 luulisin
 
Iltaa. Tänään käytiin nt-ultrassa ja saatiin maailman parhaita uutisia :heart: Siellä se toinen möllötti ja koko vastas viikkoja. Tai no 10+6 kätilön mukaan vaikka nyt mennään 11+1(ihan oikea se 11+0 minkä kätilö merkkas korttiin). Eli laskettua aikaa ei siis muutettu. Noin 4cm oli kokoa. Niskaturvotusta 0,66mm eli normaali ja kaikki muukin oli ok. Toista piti vaan herätellä kun päätti sit ruveta nukkumaan. Onneks noi mitat saatiin ennen sitä kun sit käänty hölmöön asentoon. Saatiin monta kuvaa ja niitä 4D kuvia kans. Niitäkös noi kolmiulotteiset kuvat on? Rakenneultraan aika marraskuun lopulla. Joka tapauksessa aivan uskomatonta ja ihanaa. Kuvia kattelen koko ajan :heart: JääKyynel 11+1
 
Koitan nyt pikaiseen kommentoida niihin, mitä muistan...

Lapsiluvusta: Alunperin n. 12 v sitten oltiin miehen kans sitä mieltä, et 2 on meille ihan tarpeeksi. No, kun ekan ja tokan ikäero meni noinkin pitkäksi (9v) niin aateltiin, et toinen ja kolmas sit niin pienellä ikäerolla kuin mahdollista, ja näin (toivottavasti) nyt sitten käykin, toinen on n. 1v 4kk kun tämä nuppunen keväällä syntyy. No, kun miehen kans juteltiin tästä, et sit ois yks syksyn lapsi, yks joulun lapsi ja yks kevään lapsi, niin kaipa se pitää vielä yks kesänlapsikin tehdä... :LOL: Saas nähä sitten, kun olen muutaman kuukauden ensi kesänä valvonut! Voi kummasti mieli muuttua.

Lapsen nukkumisvaikeuksista. tää mein toinen lapsonen on koko pitkän ikänsä (9kk) ollut tosi huono nukkumaan. Herää pienimpäänkin risaukseen, eikä meinaa millään nukahtaa. Päiväunia nukkuu yleensä 2-4 kertaa 15min-1h kerrallaan. Jos nukun itse vieressä, niin kerkeän yleensä tutin lykkäämään suuhun niin, että saattaa vetästä jopa 2,5h päikkärit! Harvinaista tosin tämäkin. Yöunia nukkuu, jos ei ulkoa kuulu mitään ylimääräistä meteliä, ja siltikin saa tuttia olla lykkimässä 1-6 kertaa yössä. :whistle: Että vähissä meinaa olla noi max. 6h yhtäjaksoiset unet täälläpäin... ja meillä kun koko tukiverkosto on tuolla n. 700km pohjosempana, niin niistä ei oikein apuja saa.

Te, joille aika äitiyspolille ultraan tulee postissa, niin lukeeko niissä papereissa, että se on NT-ultra? Neuvolan lääkäri sanoi pistävänsä mulle lähetteen nimenomaan NT-ultraan ja nyt kuitenkin paperissa lukee, että mullon aika varhaisraskauden ultraan... Ota siitäkin nyt sitte selvää. Mut jos tää on vasta varhaisultra, niin en varmaan nt-ultraan koskaan tule pääsemäänkään, kun oletan itse viikkoja olevan nyt 10-12 välillä...

Mut nyt laittaan tota tämänhetkistä kuopusta nukkumaan...

Kantrimaria ja nuppunen rv 10-12
 
HaP
Onnea kaikille hyviä uutisia saaneille :flower:

Kylläpäs Sapfon mies oli kivasti aatellu :heart:

Jastu kyseli ananasmehusta. En ole ananasmehua juonut, mutta kokeilin muutaman päivän ajan auttaisko ananasmurska. Ihan hyvää oli, mutta en huomannut mitään eroja turvotuksen suhteen. Tuskin se hedelmä pahastakaan oli :)

Vammaisuudesta vielä: en missään nimessä väheksy kenenkään elämää tai sanoisi, että joku on vähempi arvoinen. Ja itse en työssäni kohtaa Down-lapsia vaan monivammaisia, joilla on useita erilaisia kehityshäiriöitä sekä psyykksellä että fyysisellä alueella. Silti heidänkin elämä on ihan yhtä arvokasta kuin minunkin. Toki vammainenkin lapsi olisi ihan yhtä rakas, jos sellainen tulisi. Totta kai kuitenkin toivon, että lapsi on terve.

on: HUOMENNAAAAAA (tai tänään, kummin haluaakaan asiaa katsoa): ultra ja neuvola! Kyllä mä olen jännityksellä odottanut. Ultraan alle yhdeksän tuntia ja neuvolaan ykstoista tuntia. Vaikka innokas oonki, ni kokoajan jäytää pelko tuolla taustalla, et sieltä tulee huonoja uutisia.
Etova olo jatkuu edelleen. Kun pääseen kauppaan ostamaan jotain, mitä voisin syödä, se onkin kaupassa jo ihan kauheaa eikä mieli tee ollenkaan :D En siis vielä(kään) oksenna, mutta en saa päivän aikana syötyä juuri muuta kuin muutaman kylmän hedelmän ja silloin tällöin hapankorpun. Ei vaan yksinkertaisesti tee mieli. Hassua on, ettei näin vähällä syömisellä oo nälkä.
Ja voi tätä mielialojen vaihtelua, huh huh :whistle: Välillä olen ihan räjähdysaltis pienimmästä pienimmille lauseen sivuosille :D Nooh, toivottavasti mies kestää d:)b

rv 7+6
 
Huomenta!

Tää aamu on ollu tosi karsee tähän asti...Yökkiny koko ajan. JA mäku valitin sitä et pariin päivään ei oo ollu juuri mitään.... :$ no nyt on.
Mä oon vieläkin niin innoissani siitä kun eilen näin sen piiperon ja sen kuinka se oli kasvanu ja kuinka ihanasti se sydän jumputti!!!
Vielä 1,5 viikkoa neuvolaan, kun se siirty siitä ens perjantaista maanantaille.
Sit näkee sen uudelleen =)

Mut nyt mun on pakko koittaa saada tää pahoinvointi ees jollekkin mallille, että pystyy lähteen kouluun, tänään ku on pakko sinne mennä...

buam 8+1
 
Yeb
Oikein paljon voimia Eelikselle! Musertavaa kuulla että teillä meni taas kesken :'( Sitä niin toivoo että kaikki keskenmenon kokeneet saisivat tällä kertaa vauvan kotiin asti.

Kiitos kaikille minua tukeneille seulapositiivisesta :) Kyllähän näitä joidenkin juttuja lukiessa tuli vähän pahakin mieli, ihan kuin me oltaisi johonkin keskeytykseen oltu menossa! Ehkä sitä vaan tässä tilassa ottaa jutut liian raskaasti. Down ei missään nimessä ole meille peruste keskeyttää raskautta, mutta kun noita virheitä on niin monia muitakin. Mulla ei olisi voimia odottaa loppuun ja synnyttää trisomia13 tai -18 -vauvaa ja luopua hänestä vain vähän synnytyksen jälkeen. Meitä on kuitenkin niin erilaisia. No, istukkabiopsiaa ei kuitenkaan eilen tehty, ultraava lääkäri näki nenäluun eikä turvotustakaan näkynyt huolestuttavasti. Myöskään toimenpide ei vielä olisi onnistunut, mulla on niin rajusti taaksepäin kallistunut kohtu.

Lapsiluku ei toivottavasti jää tähän tulevaan kahteen, toisaalta tässä on tullut kaikkien keskenmenojen jälkeen huomattua että sitä ei voi tietää vaikka jäisi tähän yhteen. Onneksi on se yksi!

Tiitu87, voimia veriryhmähässäkässä :hug: Muista että vain hyvin pieni osa sikiöistä tarvitsee verenvaihtoja masussa tuon vasta-ainemuodostuksen takia. Minäkään en saanut ensimmäisen keskenmenon jälkeen anti-D-piikkiä ja silti seuraava raskaus eteni loppuun asti ongelmitta vaikka tyttö onkin eri ryhmää kuin minä.

Yeb 11+5
 
Hyvää varhaista huomenta! :) (Ei me yleensä näin aikasin olla hereillä, väsyttää..)

HaP Tsempit neuvolaan ja ultraan!

buam Jaksamista pahoinvoinnin kans. Se on kyllä niiiin inhottavaa. Toisaalta, se on hyvä merkki josta pitäis kai olla tyytyväinen.

Jääkyynel Onnea maailman parhaista uutisista! :heart:

Jaahas.. jos sitä lähtis aamupalalle ku rupeaa ällö olo nostaan päätään.
Ainii, imettääkö kukaan muu enää? Mulla tässä nytkin tyttö rinnalla. En raski lopettaa! Oon kyllä vähentäny, yöllä ei syödä enää. No, onhan tässä vielä aikaa. :)

syysmama & se ihana poksuminen 12+0 :heart:
 
Yhden hapankorpun ja b-vitamiinin voimin lähdetty taas liikenteeseen. Maha huutaa ruokaa, mutta pitää odottaa vielä lounaaseen asti, silloin uskaltaa jo syödä.

Tsemppiä ultraa jännääjille, ja onnittelut kaikille jotka ovat nähneet pikkuisen :heart: pumputtavan. Itse joudun jännäämään vielä tovin!

Empuuu ja Tirppana 8+6 (huomenna poksuu!)
 
Huomenta!

Kantrimaria kyseli, miten kutsu ultraan on tullut postissa. Minulla luki kutsussa vain "Teille on varattu seuraavat ajat xx:n sairaalassa: äitiyspoliklinikka". Eli missään ei edes lukenut tuosta ultrasta, mutta kaipa ne tietävät, että se tehdään, kun neuvolassa siitä kysyttiin ja soitinkin tuosta jo sairaalaan, kun mun piti vaihtaa tuota aikaa. Mulle sanottiin myös, että nt-ultra pitäisi tehdä viikoilla 11+0-12+6.

Joku kirjoitti turvotuksesta. Mulla on kans ihan turvonnut olo, ällöä. Mulla on muutenkin taipumusta turvotteluun enkä tykkää siitä yhtään. Esikoisestahan mulla oli raskausmyrkytys ja silloin olin todella turvoksissa, mutta eihän se nyt vielä alkuraskaudessa ilmene. Pitänee vaan lisätä vedenjuontia, välttää vaaleaa viljaa ja syödä paljon ananasta, mansikkaa ja greippiä. Ajattelin myös jossain vaiheessa kokeilla ehkäpä lymfaterapiaa, senhän pitäisi auttaa turvotukseen ja tietääkseni se on sallittua myös raskausaikana. Pitää kuitenkin vielä varmistaa neuvolasta tuo.

Piipa rv 10+2
 
).( Nyt on eka lääkärineuvola ohitte. Ja eipä ollu kovin kummoinen käynti. No, kiva oli nähdä nyt tän alueen neuvolantäti ja ihan mukavalle tuokin vaikutti. Hemoglobiini ja verenpaine oli nyt ihan ok.
Mutta sitten tuo lääkäri. Se oli joku nuori nainen, joka oli kyllä aika oudon oloinen. Katsoi niitä mun papereita ja ihmetteli suuresti että miten multa on voitu leikata sappi 8 vuotta sitten. Että eihän se ole mitenkään mahdollista. No, totesin sille että on mahdollista tai ei, mutta ei mulla ole enää sappirakkoa että se on leikattu. :LOL:
Sitten tuosta pahoinvoinnista, kerroin että olen voinut tosi huonosti oikeastaan koko raskausajan ja koko ajan sairaslomalla. Kysyi että eikö mun työ ole sitten sellaista että siellä voi oksentaa. :eek: Toki oksentaahan voi missä vaan, mutta mulla ainakin voimat menee kaikki siihen kun yökkäilen yhtenään vessassa, teepä siinä sitten töitä... No katotaan maanantaina mikä on tilanne, jos edelleen etoo samaan malliin niin täytyy soittaa taas sille omalle lääkärille. Toivottavasti kuitenkin tää helpottais jo sen verran että pääsis taas töihin.

Sokerirasitukseen sain nyt myös ajan. Parin viikon päästä pitäis sinne mennä. Vähän jännittää että miten onnistun 12 tunnin paastosta ja sen päälle sitten parin tunnin testauksesta juoden jotain litkua. Toivottavasti pahoinvointi olis helpottanut sen verran ettei silloin enää yökötyttäis, muuten ei onnistu koko rasitus. :(

Ja neljän viikon päästä on sitten taas neuvola. Muutoin olisi ollut vasta kuuden viikon päästä, mutta tän pahoinvoinnin takia voidaan ottaa kuulemma useammin.

Kantrimaria kyseli sitä millainen se ultran kutsu on ollut. Mulla oli myös vaan että teille on varattu aika jne.. ei mitään että mihin ultraan. Neuvolakorttiinkin tuli leima että alkuraskauden ultra, mutta siis oli kuitenkin nt-ultra. :)

buam
toivottavasti pahoinvointi ei ole nyt rantautunut sinne! :hug: Tiedän todellakin mitä se on. ;)

- Hapsiainen ja herne 12+1
 

Yhteistyössä