***HUHTIKUISET Marraskuussa***

Hurja miten paljo oli tullu tekstiä.. Yritän toisella kertaa ajan kans lukea tarkemmin.

Tulin lähinnä merkkailemaan..

Liikkeet tuntuu nyt päivittäin.. Epäilen että mulla on istukka etuseinämällä, sillä liikkeet tuntuu sellasina isoina jysähdyksinä tuolla syvällä, ei niin pinnassa kuin esikolta..
Vointi muuten on hyvä, mikäs tässä masua kasvatellessa.. :)



 
Mulla on vasen etureisi kipeytynyt päivän aikana, liekö rokotteesta. Tuon lisäksi pää kipee. :kieh: Käsi on yhtä kipeä kuin aamulla, ei ole onneksi pahentunut (vielä ). Reilun tunnin päästä kotona, nappaan ehkä panadolia naamariin.

:wave:

rv17+1
 
Iltoja.

Jenskuliini kyseli rintaliiveistä, mulla esikoisen aikaan kasvoi kaikkein eniten kuppikoko, ja maitoakin tuli viikolta 17 saakka niin, että liivinsuojia piti käyttää. Kakkoselta kasvoi vain sen verran, että tyhjän oloiset rinnat täyttyivät, maitoa ei odotusaikana tullut. Nyt kolmosta odottaessa rinnat ovat kasvaneet samaan tapaan kuin kakkosen odotusaikanakin, eli yhtä kuppikokoa suurempiin olen vaihtanut, ja saattaa olla, että piakkoin täytyy vaihtaa myös ympärysmittaa suuremmaksi, jotenkin ahdistaa välillä rinatakehässä. Tai sitten mun täytyy vaan luopua kaarituista. :snotty: :/ Imetysaikana en ole kaarituellisia voinut käyttääkään, painoivat joka paikasta ihan liikaa. Imetysaikana se kuppikoko sitten tosiaan vasta kasvaakin, ainakin mulla, huoh, pelolla jo odottelen niitä valtavia meijereitä, en tunne oloani ollenkaan itsekseni sellaisten kanssa. Vaan, aika aikaa kutakin, vauvan vuoksi sitä imetetään, eikä oman ulkonäön vuoksi. Molemmilla aiemmilla kerroilla olenkin täysimettänyt sen puolivuotta, ja sitten kiinteiden ohella esikoista 15kk, ja kakkosta 14kk. Ainakin vuoden ikään on tälläkin kertaa tähtäys. Meillä myöskään kumpikaan edellisistä ei ole koskaan huolinut tuttia, joten tuttinakin olen saanut välillä toimia... Niin, tuttipullokaan ei ole meidän ipanoille kelvannut, tai ehkä en vaan ole osannut pullolle opettaa. No, eipähän ole sitten tarvinnut pullosta koskaan vierottaa, eikä imetysajan sitovuus ole minua koskaan haitannut, ei mulla ole sellaisia pakollisia menoja ollut, joihin en olisi voinut vauvaa mukaan ottaa.

Tulipas imetysvuodatusta. Heh. :whistle:

Empuu ja muutkin rokotteen saaneet. Mulla kesti viime viikolla kipu käsivarressa 3 päivää, 4. yön jälkeen kipu vaan oli poistunut. Mustelma näkyy edelleen, muttei ole kipeä ollenkaan. Nyt meillä pikkupotilaalla 3. päivä rokotteen jälkeen menossa, ja jalka edelleen kipeä, punainen kohta jalassa alkaa vaalentua, joten josko se kipukin siitä lakkaisi.

Kovasti on mulla ollut väsymystä päällä, saisi jo se energinen keskiraskaus tulla ja viedä mukanaan. Päiväunia olen onneksi saanut nukkua parina päivänä, eilen, uskomatonta kyllä, nukkui päiväunia molemmat lapset, ja käytin ajan hyödyksi minäkin. Muulloin olen saanut nukkua vasta kun mies on tullut töistä, eli illansuussa. Supistuksetkin vaivaavat jo, ja kävellä ei voi enää ollenkaan samaan tahtiin kuin vielä viikko-pari sitten. Tänäänkin kun "hieman" kiireellä paineltiin kakkosen kanssa kärryillä esikoista kerhosta hakemaan, oli pakko pysähtyä vähän väliä hengähtämään. Oltiinkin sitten jonkin verran myöhässä lopulta. Pakko kai vaan alkaa varaamaan kaikkeen aikaa reilusti aiempaa enemmän, mitenhän sekin onnistuu...

Huomenna mennään kakkosen kanssa 3v-neuvolaan, saa nähdä suostuuko meidän tempperamenttinen jästipäämme mihinkään yhteistyöhön. Eilen oli hammaslääkärintarkastus samalla neitokaisella, isin kanssa kävi, eikä tyttö suostunut edes suutaan avaamaan... :whistle:

Bliss ja pikkuinen 17+6
 
Taas tullut tosi paljon juttua... tahtoo vähän jäädä kommentointi yleiselle tasolle, kun tulee niiin paljon tekstiä tänne :ashamed:

Tervetuloa r09!!!

Mies tulee ehdottomasti synnytykseen, kuten taisin sanoa jo viimeksikin, kun tästä asiasta puhuttiin täällä :D Meillä onneksi löytyy lastenvahteja vaikka tulisi lähtö keskellä yötä :)

Rakenneultrassa mulle viimeksi tehtiin myös sisätutkimus. Useinhan se kohdunkaula kai mitataan sillä ultralla eikä kokeilla, mutta mulla oli riskiraskaus. Tässäkin raskaudessa mulla on lääkärin tekemät ultrat ja tarkempi seuranta.

Tissit ei oo kasvanu mihinkään, eikä kasva (jos aikaisempiin voi vertailla) ennen kuin maito nousee synnytyksen jälkeen.

Neuvolassa oli monet käyneet, minä myös kävin tänään :wave: Painoa tullut kuukaudessa 100g :LOL: Hemppa vähän laskenut, mutta ei vielä käskenyt kuurille. Kohdunpohjan korkeus 15,5 cm ja hieman keskikäyrän yläpuolelle sijoittuu tuo mitta. Sykkeet oli hyvät ja pikkuinen karkaili ja monotti anturaa kovasti :D Ei kai siellä sen kummempia, kaikki ok =)

Nyt sain sitten tilattua sen Venus vagitrimmin, kun tuli puheeksi täällä, niin sain aikaiseksi. Samalla tilasin Iron vital juomaa, jospa se hemppakin sitten sillä paranisi =)

Nyt lähetään takapihalle laskemaan mäkeä, jospa tuo pikkumies saisi vähän purettua energiaa. :wave:

stoppis ja OivaIines 19+2
 
Minäkin vain merkkailemassa. Tähän asti luettu.

Kävin kanssa "vanhasta tottumuksesta" monikkojen puolella ja siellä eräs äiti saanut sen pahimman mahdollisen kohtalon, eli pienet enkelipojat syntyneet vkolla 22+1 itkuhan sitä täällä tuli lukiessa.. :'( :'(

Ei enää oikein ajatus kulje.. Palaan siis paremmilla fiiliksillä..
 
Rinnat itsellä kasvaneet ehkä ½ kuppia, paitsi ihan viime päivinä ne on olleet jotenkin isomman oloiset :whistle: Imetys kyllä mulla kasvatti noin kupilla rintoja, joten sitä odottelen tässäkin kunhan sinne asti päästään. Se maidonnousu sai kyllä tuntemaan itsensä oikein pamelaksi, oli niin täydet, pinkeät ja isot tissit :D Mut tasoittuuhan se sitten ajan kanssa.

Rakenneultran tekee Tampereella kätilö, joten en usko että sisätutkimusta tekee. Np-ultrassa kysyin että kuinka pitkä kohdunkaula on, niin sanoi ettei se kuulu heidän tehtäviin mitata.

Huomenna ois sitten heti aamusta sokerirasitus. Just söin iltapalaa, ja nyt pitäis muistaa olla syömättä loppuilta. Vettä kai vissiin sai miedän ohjeiden mukaan juoda vielä aamullakin vähän. Kävin vuokraamassa makuunista leffan jota voin sitten katsoa siellä kun 2h joutuu kuitenkin istuskelemaan..

Possurokotteesta mulle tuli vain käsi vähän kipeäksi 3 päiväksi, eli vähällä päästiin. Hyvä niin =)

Liikkeet ovat edelleen vähäisiä, mutta kyllä niitä melkein joka päivä huomaa. Eiköhän ne koko ajan vahvistu B)

Muuten täällä vointi melko hyvä. Eilen tosin vähän säikähdin kun paperiin jäi verta ja myöhemmin tuli limatulppaa muistuttavaa vessassa käydessä. :heart: - äänet kuitenkin kuuluu hyvin, joten eiköhän kaikki ole kunnossa. Onko muilla ruokahalu kateissa? musta tuntuu että olen ihan täysi koko ajan ja ei voi syödä kuin pieniä annoksia kerralla. Masu tuntuu isolta pallolta välillä kun ruoka ei taida kulkea ihan normaalisti enää suolistossa :whistle:

Poppeliini ja Emma 17+0 (**POKS**)
 
Juup, neuvolasta oli soitettu et mulle annettu aika on rokotuspäiväksi muuttunut joten sillon ei voi tulla. Löytyi uus aika et ei onneksi sen kummempaa asiaa.

Katyana, no tää ei oo vielä hirveästi tarkkaan tutkinut sitä neuvola korttia mitä kaikkea siitä löytyy, lähinnä ojentanut sen neuvolatätille ja ottanut takas ;) ehkä tää väsy helpottaa tässä ja sit jaksaa enemmän tutkia. Nyt vaan pakolliset mitä saa tehtyä.

Rintsikoista menee ne isoimmat mitä tuolla on jemmassa (onneksi tullu huti ostoksia joskus niin ne on nyt sopivia, ennen raskautta suosikit ihan liian pieniä jo. Housuista colitsit on parhaita, yhet äippähousut ostettu ja ne on vielä lapuissa ei oo tarvinnut fiksumpia :)

Ruokahalua, ei hirveästi ole tai no ei uppoa ja jos tekee mieli niin vähän syö niin jo on ohi.

täällä väsyttää huoh, ehkä tää joskus loppuu. Mut nyt nukkumaan taasen. Tää olis loman tai pidemmän vapaan tarpeessa, mut ei oo sellasta näköpiirissä.

Unico ja Toukka 15+6
 
Yeb
Noniin, täällä on nyt tuo 2-vuotias rokotettu mutta päätin että itse en piikkiä ota. Helpottaa kun sai pysyvän päätöksen viimein tehtyä :) Mä oon kuukauden sisällä kuitenkin jo saanu anti-D -pistoksen niin se oli viimeinen niitti päätökseen, tulisi lyhyen ajan sisällä elimistöön liikaa tiomersaalia. Ihmettelin suuresti kuinka reipas tyttö oli, ei itkenyt eikä ole onneksi vielä ollenkaan valittanut kipua, toivottavasti selvitään vähällä! Tuo kun on ollut kuumeessa elämässään kerran niin me ollaan ihan pallo hukassa jos jotain tulee :D

Synnytystäkin vähän tulee mietittyä jo. Esikoista odottaessani en harrastanut ollenkaan näitä palstoja ja olin autuaan tietämätön oikeestaan mistään synnytykseen liittyvästä :D Toisaalta ihan hyvä, olis voinu paniikki iskeä kun ei kaikki sujunutkaan oppikirjojen mukaan. Mirabelin tavoin meilläkin tyttö joutui teholle. Oli siellä monta päivää ja minä yksin muiden äiti-vauvaparien kanssa huolissani omastani, ihan kamalaa aikaa! Nyt toivon että sinne ei joutuisi. Epiduraalin sain ja myöskin postspinaalin päänsäryn joka oli mahdottomin kipu mitä olen ikinä kokenut. Sitä kesti 4 päivää kunnes mulle laitettiin omaa verta sinne selkäydintilaan, helpotti heti. Uskaltaisin varmasti silti tälläkin kertaa ottaa puudutteet mutta katsotaan sitten miten synnytys sujuu. Ponnistusvaihekin kesti viimeksi melkein 2 tuntia, tyttö oli avotarjonnassa ja imukuppiin päädyttiin. Vähän siis jännittää miten tällä kertaa menee :)

Mulla ei oo rinnat kasvaneet. Ei kasvanut edelliselläkään kerralla. Imetysaikakaan ei tehnyt ihmeitä :) Mulla on ihan samanlaiset imetyskokemukset kuin Blissillä, 15kk sitä kesti eikä tuollekaan missään vaiheessa kelvannut tutti tai tuttipullo. Ihanaa oli kyllä ettei ole tarvinnut niistä vierottaa. Toisaalta tuttina sai kyllä itse olla usein :saint: Oonkin jo miettinyt että mitenkähän se nyt sitten sujuu kun ei olekaan enää vain yksi ja ainoa silmäterä kyseessä.

Mullakin tulee vatsa tosi vähästä ruuasta täyteen. Ja tuntuu ettei monikaan entisistä lemppareista enää edes maistu. Oksensin maanantaina 2 kertaa, mulla oli joku lievä vatsatauti ja tietysti nyt myös ällöttää ne kaikki ruuat mitä pöntössä näki ;) Ostin raudanpuutoksen ehkäisyyn ja vitamiineiksi tuota Iron Vitalia mutta sekin jää kyllä juomatta kun säilyy jääkaapissa avattuna vaan 4 viikkoa ja sitä laattailin maanantaina, ei maistu! Ei se kyllä mitään hyvää ollutkaan.. Harmittaa nyt kun meni 17? ihan hukkaan siinä.

Pian on viikonloppu ja puoliväli häämöttää :)

Yeb 19+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Yeb:
Mä oon kuukauden sisällä kuitenkin jo saanu anti-D -pistoksen niin se oli viimeinen niitti päätökseen, tulisi lyhyen ajan sisällä elimistöön liikaa tiomersaalia.
Onko siinä antiD immunoglobuliinissa tiomersaalia? En ole varma, mutta en aiemmin ole kuullut, ja sen mukaan vaikuttaisi myös, ettei ole.

Edit: juu, katsoin vielä Pharmaca Fennicastakin, ei siinä ole tiomersaalia.


Mennään vajaaksi viikoksi reissuun, toivottavasti tämä pikkumies mahassani ei pahastu pitkistä automatkoista.
Mukavaa viikonloppua kaikille!

Ja kun kello on yli puolenyön, onkin jo perjantai JA MINÄ VOIN POKSUA! =)

Mirabel ja pikkupoika 21+0 (vau, miten pitkällä!)
 
Poksutaan heti täälläkin POKS RV 17 :heart: (Mirabeliin verrattuna tuntuu että eihän mulla mitään viikkoja vielä ole, heh.)

Kaksosten kuolema josta Fantastic4 kirjoitti, todella, todella hirveää :'( en kenellekään soisi moista tapahtuvan. Vaikka sitä toista ihmistä ei edes tunne, on myötätunto ja suru hänen puolesta.

Itsellä ei juuri ruoka maistu eikä ole yhtään raskautunut olo :ashamed: en ymmärrä mitä tämä nyt on, liekö siitä kun kipeänä ollut. Jos tämä oli sitä possunuhaa niin vähällä päästiin kyllä! muutama lapsista kuumeessa (alle 39 astetta) pari päivää, oksentelua ja kuumeen jälkeen yskä. Itsellä ja miehellä vain lämpöä 1-2päivää, paikat hieman pipinä ja sitten kova yskä. Tänään päästään ulos, jee !

-Chiq 17+0 (ettei jää epäselväksi että perjantaisin poksutaan =) )
 
se ois syntsäpäivä tänään...kakkua odotellessa :LOL:

ihana vapaa viikonloppu ja sain niin ihanan yllärin lapsilta ja isukilta, uuden telehfoonin :D
vanha olikin jo ihaan rähjä...

Pikku ¤ tuntuu kovasti liikkuvan ja mukluavan masussa :) ihana kun alkaa tuntua liikkeitä...

Huh huh...täytyy pistää liikettä töppösiin...leipomista , kaupassa käyntiä, kerhoilua, ja vaikka mitä tiedossa tälle päivälle joten...

Nasumasunen ja ¤ 16+5 :heart:
 
Huomenta!

nasumasunen Paljon onnea! :flower:

Oli tullu tekstiä kamalan paljon, nii unohdin jo mitä piti sanoa....

Onnea kaikille poksujille, niin eilisille ku tän päiväsillekkin! :heart:

Mut lähinnä merkkaus tähän väliin vain =)

buam ja pikkumyy
 
Onnea nasumasunen! :flower:

Sitten menenkin nyt röyhkeästi omaan napaan ja valivalivalituksiin...

Nimittäin eilen illalla alkoi "oudot" vatsakivut. Käytin koiraa kävelyllä ja poistullessa sieltä kävely oli tosi vaivalloista, maha tuntui välillä ihan kivikovalle ja vihloi. Kotiin pääsin, nostin makaronilaatikon uunista niin maha veti ihan kramppiin. :eek:
No ilta oli sellaista menkkakipua, välillä enemmän, välillä vähemmän. Makasin oikeestaan koko illan. Kävely sattui heti.

Yön valvoin kun mietin taas kaikenlaista ja sitä menkkamaista "polttoa" oli yölläkin. No nyt sitten tän mahakivun lisäksi on julmettu päänsärky.

Soitin heti kasilta vastaanotolle, mutta siellä käskivät vaan lepäämään ja odottamaan että alkaako vuoto. Vuodon alkaessa sitten heti lääkäriin. No ristiriitaista on se, että en voi saada sairaslomalappua tälle päivälle kun terveyskeskuksessa on niin ryysis tuon sikainfluenssan takia ja täältähän ei nyt olla ilman sairaslomalappua pois.
No minäpä yritän levätä sitten täällä töissä, tässä päänsäryssä ja vatsakivuissa se onnistuu!

Ja pomo on taas niin hemmetin pahalla päällä ettei sille käynyt että olisin tehnyt etänä tänään. Kehtasi vielä äsken kysyä mua kantamaan jotain laatikoita alakerrasta tänne koska hänellä itsellään on selkä niin kipeä. Siihen vastasin aika suoraan että eiköhän meiltä löytyisi miehiäkin kantamaan!

En nyt usko että mistään vakavasta on kyse tuossa vatsakivussa mutta helpottais kyllä kun saisin siihen vähän asianmukaisemman vastauksen kun sen että "odottele alkaako vuoto". Todennäköisesti jotain liitoskipuja ja harkkasupistuksia, mutta silti.

Sori omanapaisuus ja valittaminen, mutta en oikein osaa muuallekaan purkaa tätä ketutusta tällä hetkellä.

- Hapsiainen ja Herne 20+2
 
Ihan pakko tulla heti tänne hehkuttamaan: tunsis just Sulon ekat potkut vatsan päältä. Voi ku se on jo tomera! Illalla pääsee sitten isukkikin kokeilemaan ensimmäisiä liikkeitä.

Mulla rinnat on kasvaneet kahdella kuppikoolla, mikä olikin ihan toivottavaa. Oli nimittäin melkoiset roiskeläpät imetyksen jäljiltä. No väliaikaistahan tää tietty on, mutta pitää nauttia tästä uhkeudesta niin kauan kuin sitä kestää.

Niin ja eilen poksuttiin täälläkin!

manteli ja Sulo 19+1
 
Onnea nasumasunen :flower:

Hapsiainen, kurjaa tuollainen. Huomasitko kysyä et miten töissä levätään? Voimia sinne, toivottavasti kaikki on hyvin.

Tää luuli jo päässeensä helpommalla, no tänään taasen pytty kutsui. huoh. No mut kohtuu olo, pitäs keittää vielä herkuksi suklaapuuroa itelleen :D ja lähteä töihin. Sit olis vapaata. Yö kyllä jonkin verran virkisti. Hiukka töttöröö olotila mut ei pahasti. Mut luulen et mua on vissiin alkanut närästää en oo ihanvarma.

Unico ja Toukka 16+0
 
Yeb
Alkuperäinen kirjoittaja mirabel:
Alkuperäinen kirjoittaja Yeb:
Mä oon kuukauden sisällä kuitenkin jo saanu anti-D -pistoksen niin se oli viimeinen niitti päätökseen, tulisi lyhyen ajan sisällä elimistöön liikaa tiomersaalia.
Onko siinä antiD immunoglobuliinissa tiomersaalia? En ole varma, mutta en aiemmin ole kuullut, ja sen mukaan vaikuttaisi myös, ettei ole.

Edit: juu, katsoin vielä Pharmaca Fennicastakin, ei siinä ole tiomersaalia.
)
Kiitos tästä tiedosta :) Tuo D-pistos tosiaan ei näköjään sittenkään sisällä sitä, jotkut muut sen sijaan saattavat sisältää. No, mä olen nyt niin tyytyväinen tähän päätökseeni olla ottamatta rokotetta että pysyn siinä :)

Hyvää syntymäpäivää nasumasunen! :flower:
 

Yhteistyössä