**HUHTIKUISET Maaliskuussa** (17 vauvaa syntynyt!)

Huomenta!

Kyllä huomaa että meillä alkaa porukka oleen jo äippälomalla, suurin osa taitaa jo oleilla? :D
Mut kivaahan se on että tekstiä tulee päivän mittaan enemmän, onpahan kommentoitavaakin.

Jälkisupisteluihin piti kommentoida, esikoiselta niitä ei ollu ollenkaan, joten saa nähdä onko tältä sitten.

Tuosta syömisestä synnytyksen aikana, piti kommentoida vielä sen verran, että mulla meni koko ajan perusliuosta suoneen ja muistaakseni jossain vaiheessa sit sokeritippa, muutapa mulle ei taidettu tiputella.
Mutten vois kuvitellakaan syöväni mitään, kun se kipu sai viimeksi ainakin oksentamaan... :x
Eikä kyllä maistunut ruoka synnytyksen jälkeenkään, mies tais ne munkin eväät syödä. Mulla ei siltikään tullut heikko olo, vaikka olin syönyt viimeksi 16 aikaan osastolla päivällistä ja sitäkin tosi vähän kun sillon jo supisteli, poika sit synty seuraavana päivänä hieman yli 10 aamulla. Mulla siis käynnistettiin tuo esikoinen..

Mitähän mun piti vielä.....
Kaikille perätilavauvoille nyt kääntämistsemppejä täältä!!!!

Masun laskeutumisesta, muistaakseni esikoiselta laskeutu 34 viikolla ja synty sit 38+5 viikoilla. Nyt masu kyllä vielä ainakin on tuolla ihan rintojen alla, mutta vauva on silti mun mielestä tosi alhaalla ja rappaa kohdunsuuta ja virtsarakkoa ja voi juma että se tuntuu sekä kipeeltä, että tosi ilkeeltä!!!!Niistä minen tykkää sitten yhtään!

Tänään puolilta päivin menenkin sitten äitipolille kontrolliin, joten siitä käynnistä sit lisää!

buam 32+1
 
Huomenta.

Kroppa taas vaihteeks kipee siivoomisesta ja nukkumisesta. Enää ei näköjään ole yhtään aamua tai yötä etteikö jotain paikkaa kolottas tai olis kipee. Viime yönä oli jo alaselkäin kipee lonkkien ja puutumisten lisäks. Oli tosi vaikee löytää hyvä uus asento nukkumiseen ku oli käyny vessassa ja juomassa. Nyt se sit alkaa...noi kolotukset yms.

Hikasta just eilen aamulla kirjottelin miten en saa nukuttua jos Tuitulle tulee hikka yöllä tai illalla. Kirjotin siitä, ett jouduin nousemaan ylös sen hikan takia. Sama juttu kävi viime yönä, pakko oli nousta ylös kun ei se hikka loppunu millään. Muutenkin tosi usein tuntuu olevan nyt tuota hikkaa vuorokauden aikaan katsomatta. Mimmosethan keuhkot Tuitulle oikein kehittyy ;)

Syömisestä synntyksen aikana Vammalassa ei oo syöminen ja juominen kiellettyä synnytyksen aikana. Ainoastaan silloin kätilö kieltää sen jos on uhka joutua sektioon, mutt senkin kieltää siis hyvissä ajoin.

|.) Eilen kävi sitten terkka ja se opiskelija tekemässä sen haastattelun. Ihan peruskysymyksiä oli raskaudesta ja tulevasta vauvasta. Pyrkivät vissiin jossain vaiheessa tällaisiin kotikäynteihin ihan valtakunnallisesti ennen vauvan tuloa. Tällai pystyvät arvioimaan miten vauvan tuloon suhtaudutaan ja herättämään pariskunnan kesken keskustelua kotikäynninkin jälkeen jos asiasta ei kamalasti oo pariskunta puhunu. Oli siis plussaa, ett avokki sattui olemaan kotona kun tulivat käymään, pystyivät tulevalta isältäkin kyselemään mietteitä. En nyt muista sitä oikeaa nimeä tolle kotikäynnille. Se kysymyslomakekin oli joku tietyn kaavan mukaan tehty, joka pitäs olla sit samanlainen joka paikassa. En kyllä puoliakaa nyt muista tosta, mutt kuitenkin sellanen kotikäynti. Ja tosi selkee selityskin :D

Eipä tähän aamuun muuta kuin aamupalaa ettimään :)

JääKyynel ja Tuittu 35+2
 
27 päivää laskettuun päivään!

Jipii!! :D Niin ne vaan hupenee!!! :heart:

Mä olin eilisen oksu taudis ja yöllä alkoi 9v poika oksentaa.Arvatkaa mikä rumba on kun tällänen sakki vuorotellen oksutaudissa? :( Toivon todellakin että tää vauva päättää nyt pysyä masussa tän rumban yli.Voi sitä oksu pyykin määrää mikä on tulossa....*huoh*

Mulla tehtiin verensiirto 2007 ja nyt pitää tästä silmät ristis lähteä labraan rh-kokeeseen,kattovat ettei se oo muuttunu.Sen jälkeen ku poju sai vatsa kivultaan nukutuksi niin mulla alkoi neljän aikaan kipeet supparit enkä saanu nukuttua.Nyt sitten kamala väsy.

Uhkaavasti noita suppareita on alkanu nyt tulla,34+5 viikollahan sain kuulla että paikat on täysin kypsänä,kaulakanava pois ja kohdunsuu auki.Vauva myös todella alhaalla.Jännittävää aikaa! :heart: :)

AnnaBuu 36+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja stoppis:
Huomenta! Tulin vaan vinkkaamaan, että H&M netissä on Barbapapa vauvanvaatteet puoleen hintaan tänään :wave: Ja koodilla 8697 saa 25% alennusta yhdestä tuotteesta, itse otin imetyspaita-setin.
Tuo koodi muuten saattaa olla henkilö kohtainen?Jokaiselle oma,luulisin näin? :)
 
sappi-arvoista: oli joku kyselly tuleeko olla syömättä..mulle terkka sanoi että syömättä tulee olla kun menee kokeisiin,labrassa sanoi ettei tartte olla :/ nyt sit maanantaina uudestaan mulla kokeisiin meno kun arvot oli koholla ja lääkäri sanoi että ei saa syödä ja juoda..joten uskottava on,vaikka toisaalta tuntus että labrassa paremmin tietäävät
jälkisupistuksista ekan aikaan jatkui kotonakin vielä jonkin aikaa supistelut,kakkosen aikaan jäi onneks sairaalaan..buranaa piti tosin syödä kiitettävästi kun olivat niin kipeitä
Angelia rv35+1
 
jäi kysymättä että
tuntuuko teillä muilla nuo supparit reisissä? itellä alkoi tämä aamu taas moisella vaivalla..aivan kuin ois ollu h*lv*tinmoinen suonenveto ja kramppi päällä vaikkei suonenvetoa (onneks) ole nyt ollut
Angelia
 
Alkuperäinen kirjoittaja angelia:
jäi kysymättä että
tuntuuko teillä muilla nuo supparit reisissä? itellä alkoi tämä aamu taas moisella vaivalla..aivan kuin ois ollu h*lv*tinmoinen suonenveto ja kramppi päällä vaikkei suonenvetoa (onneks) ole nyt ollut
Angelia
Mulla esikoista odottaessa alussa supparit tuntu vain reisissä ja jaloissa. Siis synnytyksen aikana olevat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja AnnaBuu:
Alkuperäinen kirjoittaja stoppis:
Huomenta! Tulin vaan vinkkaamaan, että H&M netissä on Barbapapa vauvanvaatteet puoleen hintaan tänään :wave: Ja koodilla 8697 saa 25% alennusta yhdestä tuotteesta, itse otin imetyspaita-setin.
Tuo koodi muuten saattaa olla henkilö kohtainen?Jokaiselle oma,luulisin näin? :)
Ei ole henkkoht, tuota alekoodista tuon löysin ja toimii kyllä, ei ole tullut mulle henkilökohtaisena postina.
 
Alkuperäinen kirjoittaja stoppis:
Alkuperäinen kirjoittaja AnnaBuu:
Alkuperäinen kirjoittaja stoppis:
Huomenta! Tulin vaan vinkkaamaan, että H&M netissä on Barbapapa vauvanvaatteet puoleen hintaan tänään :wave: Ja koodilla 8697 saa 25% alennusta yhdestä tuotteesta, itse otin imetyspaita-setin.
Tuo koodi muuten saattaa olla henkilö kohtainen?Jokaiselle oma,luulisin näin? :)
Ei ole henkkoht, tuota alekoodista tuon löysin ja toimii kyllä, ei ole tullut mulle henkilökohtaisena postina.
Aijaa,no sitten. :) :flower:
 
Syömisestä synnytyksen yhteydessä mulle on tarjottu ihan kunnon ruoka joka kerralla. Mulla ei ole silloin kyllä ollut näläntunnetta yhtään joten pakottamalla olen sitten ruokaa näykkinyt ja mies sitten syönyt loput.
Synnytyksen jälkeen on myös tullut "iltapala" ja kuohujuomaa ;)
Tosin saattaa johtua siitä että istukankaan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.

Jälkivuoto ja -supistukset esikoisen ja kakkosen kohdalla jälkivuoto kesti n.6vkoa ja kolmannen n.5vkoa. Ainakin haluan uskoa että homeopatialla olisi ollut siihen jotain merkitystä.
Jälkisupistukset ei mun muistini mukaan ole olleet mitenkään erityisen hankalia minkään kohdalla.

Sapfo ei tehnyt kipeää mullakaan tuo vyöhyketerapia, eikä sen puoleen mitään tuntemuksia jälkikäteenkään.

Mutta nyt taas ulos.. aurinkokin näyttäisi pilkahtavan pilven rakosesta joten siellä saattaapi olla ihan kivaakin. Mutta jospa jäisi taas omalle pihalle kaivelemaan kuoppia ettei tarvi vaunujen kanssa tarpoa melko varmasti auraamattomilla teillä.

Aurinkoista päivän jatkoa kaikille!

KiiajaVille 35+6


 
Piti kommentoida vakka mitä, mutta kun välillä lukeminn keskeytyi...
No juu, joku kysyi etovasta olosta. Minulle se on palanut, ehkä 2 vko nyt ollut. Joku pivä enemmn, joku vähemmän, varsinkin aamupahoinvoitia. Joku aamu oksentanutkin. Kokonaisuudessa kuitenkin paljon heikompaa kuin alkuraskauden 3kk jatkuvaa oksentamista ympäri vuorokauden, mutta samantyyppistä kuitenkin. Toisen lapsen aikana tuo huono olo jatkui muuten läpi raskauden, joten en hämmästy.

Hemmi onkosinulle tarkistettu maksaarvot ja sappihapot? Toki kuitna voi johtua muustakin, mutta kyllä se on yksi mahdollisuus. Juuri jalkojen/käsien kauhea kutina, varsinkin lämpimässää, varsinkin iltaisin-öisin, se on tyypillistä hepatoosille. Se oli hirveä, mutta lääkitys auttoi kutinaan parissa päivässä. Ja vauva hyvinvoinnin takia diagnoosi pitäisi tehdä, koska voi olla vauvalle vaarallinen, jos sappihapot kovin korkeat. Kutinasta muuten - keksin silloin nukkua märät sukat jalassa (iso pyyhe jalkopäässä, jalat ei ollut peiton alla, ja makuhuoneen lämpötila n.17 astetta), se auttoi. Kun sukat kuivuivat, heti kutina herätti ja piti yöllä kydä sukat kastelemassa. Sillä tavalla kuitenkin pystyi nukkumaan.

Ja sappihapot tosiaan vaativat paaston, niitä ei katsota monenkaan maksasairauden yhteydessä, tavalliset maksakokeet eivät muutu syömällä välittömästi suuntaan eikä toiseen.

Jääkyynel teilläkö oli remontti ja tapetti tilauksessa? Meillä on olohuoneen remontti, löytyi 2 vkkon etismisen tuloksena aivan ihanan tapetti - eikä uskallettu tilata lakon takia kun kauppa ei kuulemma voinut taata, että se pääsee perille ja työmies olisi joutunut odottamaan. Ostin sitten toisen erilaisen tapetin, jota sai suoraan hyllystä, nyt vähän harmittaa, mutta ei voi mitään.

Mirabel 36+6
huomenna lasketaan vauvamme täysaikaiseksi! :heart:
 
raksunaksu sanovat että mitä enemmän lapsia,sitä kovemmat nuo jälkisupistuskivut on. Ei minusta ne mitään ylitsepääsemättömiä ollut edes neljännen kohdalla.

Syöminen synnytyksen aikana oksennan kivusta, joten mikään ei pysy sisällä. Aika väsy olinkin esikoisen kohdalla jossa synnytys kesti 20h. Suosittelen kuiten nesteytystä ottamaan jos kätilö antaa luvan.

stoppis, äh, kiitti vaan tuollaisista vinkeistä ;) nyt pakko siis ostaa jotain ihanaa :D

Supistelee paljon ja kipeästi välillä. Kyllä eilen taas pelotti kun tuntui selässäkin kipu. voi kun pieni pysyisi vielä edes 3 viikkoa masussa...

-Chiq ja Taneli rv 32+6
 
Äippäloma on nyt sitten vihdoin alkanut!
On tätä jo odotettukin, kuukauden kävin töissä supistuslääkkeiden voimalla, joten on sellainen olo, että olen lepohetkeni ansainnut!

Sairaalakassi on pakattu mutta hyvä kun muistutitte huulirasvasta, se puuttui vielä.
Samoin pikkuiselle pakkasin jo kotiutumisvaatteet, jotka mies saa tuoda.

Valmistelut on hyvällä mallilla, vauvan vaatteet olen pessyt, silittänyt ja viikannut kaappiin, isommista asioista vain vaunut ja amme odottaa vielä pesijää.
Mites muut, silitättekö vauvan vaatteet?
Mä olen hullu silittäjä, silitän edelleen pikkuhousuja lukuunottamatta kaikki 2v lapsen vaatteet. Kun tähän on kerran ryhtynyt, ei tavoistaan pääse eroon :D
Ja olen kyllä kuullut kaikki "silitän mielummin vauvaa kuin vaatteita"- piikit mutta kun aika riittää molempiin niin mikäs mun on silitellessä ;) Saa nähdä kuinka mun silityshulluuden käy kun talossa on 2 lasta :/

Jukra+poika 34+5
 
Mies alkoi oksentamaan yöllä. Nyt ei tule kuin alemmasta päästä tavaraa. Jeejee. Toivottavasti ei tartu minuun ja poikaan. Joillainhan on synnytys käynnistynyt taudin voimasta.. :/

Nyt sitten yritän jaksaa yksin hoitaa kaiken kotona, huuh. Tässä vaiheessa jo tuntuu alapäässä painekipua ja jalat tuntuu turvonneilta.
Anteeksi valivali..

Greddy ja Piksu 35+1
 
Tulin poksumaan 36+0

Tänään oli neuvolalääkäri:
Paikat pehmeät ja kiinni, pituus 2 cm.
Painonnousu: 100g / viikko (ihanaa, viimeisinä viikkoina tullutkin n. 1kg / vko), kokonaisnousu 13,1kg
Kohdunpohjan korkeus: 34cm

Syöminen synnytyksen yhteydessä:
Viimeksi synnytys käynnistettiin tipalla reilu vuorokausi vesienmenon jälkeen. Synnytys kesti noin 6 tuntia ja kun sain 3 tunnin kärvistelyn jälkeen epiduraalin, niin mies kävi pikaisesti Hesellä ja minäkin pääsin nauttimaan muutamasta ranskiksesta ennen ponnistusta :ashamed: ei sitä kukaan kieltänyt, mutta en tainnut lupaa kysyäkään.

Supistukset reisissä

Mulla synnytyksen aikana supistukset tuntuivat vain reisissä. Se oli järkyttävää tuskaa (epiduraaliin asti) enkä saanut millään lievennettyä kipua. Onko kenellekään vinkkejä miten supistuskipua reisissä saisi lievennettyä? Voin rehellisesti sanoa että siinä tilanteessa muistan toivoneeni vaikka kuoilevani kunhan kivut loppuisivat.

Jälkivuoto + sairaalan siteet

Minulla ei synnytyksen jälkeen ollut juurikaan kipuja alapäässä (istuminen onnistui samana päivänä), vaikka vuoto olikin erittäin runsasta. Käytin mielelläni sairaalan siteitä, aina kaksi kappaletta kerrallaan kuten joku muukin täällä kertoi käyttäneensä.

Heinekeeni + Pompa
 
Greddy IISO :hug: ja olikos AnnaBuun perheessä taisi kanssa olla :hug: sinnekin. Oksennustauti on jotain aivan hirveetä, tai mä oon ruvennut kammoomaan oksentamista näiden raskauspahoinvointien jälkeen...

Jälkisupistuksia Minäkin mietin, pojasta ei ollut ollenkaan...

Ja tosiaan tuota etomista / huonoa oloa on ollut kyllä jo jonkun aikaa varsinkin aamuisin. Luulen että johtuu siitä että vatsaan ei illalla mahdu tarpeeksi ruokaa ja sitten on aamulla sokerit niin alhaalla että on sen takia huono oloi. On mulla kyllä välillä muutenkin, varsinkin jos rupee väsyttämään niin sitten tulee huono olo helposti...

Neuvolakuulumiset sitten...

Rv 35+6
Paino 76,4 (- 150g/vko)
Turvotus +
Pissa puhdas
Verenpaine eka 120/82 toinen 116/90 (normaalit paineet n. 110/70...)
Hemppa 114 (ei oo tippunut vaikka rautaa en olekkaan muistanut taas syödä... Pitäisi)
SF 31cm (ei ole kasvanut kuin sentin 2 viikossa)
Muutoin kaikki ok.

Tuon verenpaineen vuoksi nyt sitten stiksit kotona viikonloppua varten ja porukoilta haettu verenpaine mittari lainaan... Huomenna pitää mennä neuvolaan antaa pissanäyte ja mittauttaa paine aamupäivästä. Rh-vasta-aineet otettiin ja joskus kuukausi sitten vauvan kasvua varten tilattua maanantaista äitipoli käyntiä ei peruttu noiden paineiden takia... Terkkari kyllä arvaili että voi olla että merkkaisi synnytyksen käynnistymistä tuo paineiden nousu.. Saas nähdä... Nyt mittasin äsken kotona niin 133/80 oli paineet, porukoilla oli vielä 120/90, eli miks yläpaine nousee kun alapaine laskee... no katsotaan... Alkaa kyllä turhauttamaan pikkuhiljaa kun on koko ajan jotain pientä...

Hilipatuinen 35+6
 
Supistuksista reisissä Kyllä mulla ainakin on pitkään jo repinyt supistukset myös reisiin/lonkkiin.. Välillä tuntuu että sattuu niin pirusti eteen ja taakse kokonaan lantiosta alaspäin!! :O

Vauvan hikka vaivaa täällä ainakin usein öisin/iltaisin.. Viime yönä ei onneksi mutta edellisenä yönä sai kyllä ihan kivan tovin odotella ennen kuin hikka viimein loppu..Huomasi että alkoi vauvakin ärsyyntyä hikkaan kun niin alkoi masussa pyörimään..

Täällä on taas tällanen kestovitutus päällänsä! :D No ei ny sentään mut pinna on kireellä ollu jo pari-kolme päivää.. väsyttää.. En mä enää todella taida nukkua enempää kerrallaan kuin sen kaksi tuntia.. Ja joka aamu/aamuyöstä valvon parisen tuntia.. nytkin valvoin viime yönä viidestä seitsemään.. enpä tiedä mistä sekin tulee :D
Nyt on meillä pinnasänky ja hoitopöytä meidän makkarissa! :heart: :) Eikä ole itseasiassa edes niin ahdasta mitä alkuun kuvitteli! :) Patjaa ym. ei kyllä vielä laitettu kun mietittiin että suotta pölyyntyvät siellä..
Mutta nyt syömään :)


jastu ja vilperi 33+5
 
Heps! Kylläpäs tänne tulee tekstiä. Ei ole ollenkaan huono juttu, kunhan vaan jaksaisi lukea kaiken. :D

Mä aloin pikkuhiljaa pakkaamaan, kokonaiset kolme laatikkoa ja kaksi jätesäkkiä täynnä. B) Pidän lepotaukoja vähän väliä, niin ei käy liian rankaksi.

Oonkohan mä yksi harvoista, joilla ei vielä ole muita kuin harkkasupistuksia silloin tällöin? :eek: Kuulostaa siltä, että vähän yhdellä jos toisellakin on kivuliaita supistuksia. Varmaan tää vauva syntyy vikojen joukossa. :)

Jatketaan minunkin puolesta tuolla vauva-osiossa, sitten kun vauvoja alkaa olemaan! :wave:

rv33+1
 
Varoitan jo valmiiksi että kirjotukseni voi olla enemmän negatiivinen kun positiivinen.. ja pyydän sitä jo valmiiks anteeks..

Mä olen kauhean väsynyt.. voiku vauva syntyis jo!
tuntuu että 22.päivä ei tuu koskaan! vaikka tiiän et kyllähän se vsieltä tulee mutta siihen tuntuu olevan ikuisuus..
mä oon 160cm pitkä ja sf mitta on 36 joten alkaa tuntumaan etten jaksa enään tätä mahaa.. seon jo liian suuri.. voikun se lääkäri olis ees antanut sen leikkaus ajan vähän aikasemmaks.. mutta mutta.. parempihan seon että vauva on masussa mahd pitkään mutta itse olen vain niin väsynyt..

tiitu ja nella rv 36+6 :heart:
 
Jaksuja oksutaudin kanssa kamppaileville!

Täällä se kuvotus etovuus oksentelu, ei oo vielä loppunutkaan joten en tiiä alkaako se pahempana uudelleen. Siis Vähentynyt on onneksi mut ei poissa.

Empuuu
, täällä on yks vai kaks tunnistettavaa supistusta ollut siis kipeitä, harkkasupistuksista ei tietoa (kun keksis millaisa ne on). Mut silti pelottaa et synnytys käynnistyy ennen aikojaan. Tosin jos kivuttomis on niin voi olla ne ne katoaa nöitten kipujen alle ettei sinälläkään tunne. No aika näyttä mitä tuleman pitää.

Neuvolassa käyty, sf mitta oli kasvanut vain sentin ja käyrä tipahtanut yläkäyrältä keskelle, mut ei sitä sanottu mitään. Pää alaspäin on ja kuulemma mennyt vielä alemmas mitä viimeksi (kolmeviikkoa sitten). Toivottavasti synnytys ei ole samaisessa asennossa/pöydässä kun terkalla, kun siinä oli tuskaa olla noi mittaus hetket. Eilinen mieni tuskaisissa ja kivuliaissa merkeissa, joten unohdin kaiken mitä piti terkalta kysyä ja en myöskään ksyynyt kun kipu vielä ilmoitteli itsestään. Hiukan harmittaa, no seuraava on kolmen viikonpäästä, pitää varmaan kerätä lapulle asiat ja sit kerrata ennen sinne menoa. Muutenkin näköjään ihan pihalla mitä sitä tekee. Esim odotin bussia suojatienmerkin kohdalla enkä pysäkillä (onneksi huomasin ennen kun bussi tuli et seison väärässä paikassa). Paineet oli paremmat kun viimeksi (varmasti kiitos salmiakin syönnin lopettamisen, täytyy pitää se mieliteko kurissa synnytykseen asti).

Unico ja Toukka 31+6
 

Yhteistyössä