**HUHTIKUISET Maaliskuussa** (17 vauvaa syntynyt!)

Mikä on NeoPilot-tutkimus? :eek:

Hapsiainen Kun poikaa odotin, niin maha tais tippua jo noin kuukautta ennen syntymää, eli siis kai aika ajoissa..?

Kerttulin pikkumieshän on jo hyvin kasvanut! Mukavaa että kaikki on lähtenyt hyvin käyntiin! =)

Siteistä Mä käytin kans niitä sairaalan tosi isoja ja paksuja siteitä verkkohousuissa ja sit kotiin kun lähdin niin otin sairaalan sellasen pienen ja paksun siteen. Ja niitä sairaalan siteitä ja verkkohousuja meinaan nytkin käyttää!

Katyana & NaNNa ? 31+6

 
Hellou!

Neuvolassa käyty tänään, ja pikkuinen oli kääntynyt pää alaspäin! Itseasiassa luulen sen tapahtuneen viime yönä, eilen pää oli mielestäni vielä tuossa rintojen alla, ja viime yönä oli mahassa ihan hurjaa mylläystä. :) En voinut nukkua kuin ihan pienenpieniä pätkiä ja korkeintaan 4 tuntia unta tuli saatua. Lauantain jälkeen en ole muutenkaan nukkunut yössä sen enempää, vatsatauti vuorotellen koko perheellä on pitänyt unet tehokkaasti poissa. Mutta nyt viis veisaan väsymyksestä, olin jo ihan varma että tämä tyyppi viettää loppuajan perätilassa esikoisen tapaan.

Muutenkin kaikki neuvolassa oli ihan ok, painoa tullut edellisestä, reilun 3 viikon takaisesta vain 100g lisää, eikä kyllä haittaa vaikkei tulisi tämän jälkeenkään enempää... ;) Verenpaine, tai alapaine oli edelliseen nähden hieman koholla, 103/83, kun edellisen kerran oli ollut 105/70. Ei ollut kuitenkaan huolissaan terveydenhoitaja tuosta, luultavasti menee tuon valvomisen piikkiin ihan vaan. Sf-mitta oli kasvanut vain sentin edellisestä kerrasta, ja tipahti siis käyrällä yläkäyrän tuntumasta keskikäyrälle, nyt tasan 30cm. Tämä taas selittyy vallan mainiosti tuolla kääntymisellään, perätilassa ollessa vauva on aina ylempänä kuin raivotarjonnassa olevat. Kaikin puolin olen siis hyvällä mielellä neuvolauutisista, vähän alkoi olla olo huolestunut mahdollisen sektion pitkästä toipumisajasta kun on kuitenkin nämä 2 hurjaa vauhtipakkausta kotona jo ennestään, esikoisen sektiosta toipuessa ei tarvinnut kantaa huolta muista lapsista, siksi se ei silloin tuntunut mitenkään kamalalta.

Neopilotiin osallistumme nyt mekin sitten, ja Tyksissä siis syntyy tämä meidänkin pieni. Neopilot on siis synnynnäisten sairauksien seulontaa vastasyntyneille, 2 vuorokauden iässä otettavasta verinäytteestä tsekataan muutaman harvinaisen, vakavan, synnynnäisen taudin mahdollisuuksia.

Sairaalakassin sisällöstä, shampoon ja hoitoaineen aion minäkin mukaan pakata, sekä hiusnipsuja lasten pompulapussista, saan sitten somasti niillä tuota pitkää otsatukkaa sivulle. :D Huulirasva ja Bepanthen-voide ovat ihan välttämättömät sairaalareissulle, ilman huulirasvaa en tule toimeen muutenkaan, ja mulle se sairaalan Lansinoh-voide ei käy, olen allerginen villalle ja villarasvalle. Vesipullo, sellainen sporttimalli, lähtee matkaan myös, siitä oli viimeeksi paljon iloa synnytyssalissa kun mukista juominen oli välillä liian hankalaa, mutta jano oli koko ajan. Musiikkia en varmaankaan mukaan pakkaa, vaikka muuten kuuntelenkin paljon. Jotenkin siinä synnyttäessä en halunnut taustalle mitään lisä-ääntä, radiota vähän koitin jossain vaiheessa kuunnella, mutta oikeasti se vaan häiritsi. Ja sitten vauvan synnyttyä en jotenkin edes olisi malttanut mitään kuunnella, paitsi sitä vauvan tuhinaa... :heart: Mitähän vielä, no ainakin lämpimiä sukkia! Sairaalassa on jotenkin niin hirvittävän kylmä aina, ja varpaani palelevat herkästi. Melkein voisin ottaa mukaan oman peitonkin... :whistle: Tänään katselin kaupassa sillä silmällä myös aamutakkeja, tekisi mieli ottaa oma mukaan piristämään fiilistä, mutta toisaalta niillä sairaalan vaatteilla on se hyvä puoli että joku muu sitten pesee ne. :D Niin, sitten laukkuun pakkaan myös suklaata ja kuivattuja luumuja. Ainakin. Vauvan vaatteet ja omat paluumatkan vaatteet laitan valmiiksi, mutta en niitä vielä synnyttäessä mukaan aio ottaa, mies tuokoon sitten kun tulee kaukalon kanssa vauvaa hakemaan. Ja mikä viimeeksi kassista unohtui, harso! Se täytyy tällä kertaa muistaa pakata mukaan myös, meillä vauvat ovat olleet kovia pulauttelijoita, ja matkallakin saattaa hyvinkin pulautus tulla, viimeeksi nappasin sitten hätäisenä lähtiessä mukaan yhden harson sairaalasta... :ashamed: Tosin, sillä oli kyllä matkalla käyttöäkin... Jäi vaan kaivelemaan sitten mieltä tuokin pihistys, joten tällä kertaa pakkaan kyllä matkaan ihan oman harson, ja jos vaan se sairaalan harso löytyy, palautan sen takaisin 3,5 vuoden lainasta... ;)

Bliss ja pikkuinen 33+1
 
Tässäpä neuvolakuulumiset:
viikot 32+5
paino 70,9 eli +700g/vko
turvotus +
RR 123/74
hb 122
kohdunpohjankorkeus 29
rt
syke 140-150
liikkeet ++

Terkkari kuunteli pitkään sydäntä ja välillä "kurtisti" otsaa, nyt mietin vain että olikohan siellä jotain vikaa... :|

siivous jatkukoon...

-C ja T-

ja kyllä, siirrytään vaan sitten kun viimeinenkin saanut nyyttinsä syliin =)
 
Tänään neuvolakäynti takana ja kuten muutama muukin täältä löytyi, niin on myös meidän vauva päättänyt kääntyä perätilaan..edellisellä kerralla oli raivotarjonnassa, mutta nyt oli sitten kääntynyt. Sanoinkin eilen miehelle, että onkohan vauva kääntynyt kun potkut tuntui alhaalla ja niinhän se oli. Toissa yönä heräsin ensimmäistä kertaa siihen kun vauva mylläs kunnolla mahassa, niin sillon luulen että on kääntynyt. Neuvolasta laittoivat sitten lähetteen kättärille tarjonnan tarkastukseen johon tulee aika noin parin viikon päästä. Muuten kaikki oli neuvolassa hyvin:)

kultasydän, tervetuloa :flower:
kerttuli, ihana kuulla hyviä uutisia:)

Vasta-aine verikokeesta oli ollut puhetta. Mulla on veriryhmä - , joten olen käynyt nyt kahdessa verikokeessa ja kolmannen terkka sanoi olevan rv 36, antoi tänään sen lähetteen ja sanoi että käy tämän kuun lopussa.

Tännekkin nyt flunssa iskenyt:( minä ja mies tultiin molemmat yhtä aikaa kipeiksi ja nenä ja silmät vuotavat koko ajan :snotty: Kaikille muillekkin kipeille kovasti jaksamisia :hug:

Nälkä iski taas, joten eikun jääkaapille :D
 
Kultasydän: tervetuloa!

Angelia :hug: tsemppiä! Sinulla on jännät paikat edessä!

Hapsiainen: kiva, että olet toipunut hyvin. :hug: Itselleni tuli pukamat esikoisen raskausaikana enkä ole vielä toistaiseksi tehnyt / teettänyt niille mitään. Rumat ja isot ne kyllä on ja olen leikkausta miettinyt tämän raskauden jälkeen. Minulla ne on samanlaiset kuin sinulla eli peräaukon ulkopuolella, josta olen työnnellyt niitä kevyesti takaisin. Aina ne kuitenkin pullahtavat takaisin ulos. Kerroit, että pukamat puhkaistiin. Lähtivätkö ne sillä siis kokonaan, ettei sitä ylimääräistä ihoa tai mitä se nyt onkaan tarvinnut leikata erikseen pois? Pitikö sinne laittaa tikkejä?

Syömisestä synnytyksen yhteydessä. Mulla esikoisen synnytys kesti vajaa 10h eikä minulle annettu ruokaa synnytyksen aikana. Jossain vaiheessa tuotiin mehukeittoa puoli lasia ja palanen ruisleipää, mutta muutoin pidettiin ravinnotta. Luulin, että se olisi tapa, mutta ehkäpä se johtui synnytyksen kulusta.

Jälkivuodosta. Minulla ainakin se oli esikoisesta niin runsasta, etten olisi pärjännyt kaupan normisiteillä. Itse asiassa sairaalassa jouduin pitämään muutaman päivän ajan ensin kahta sidettä peräkkäin, että se riitti pitämään vuodon! Kauhee vaippapöksy.. Kotiin sitten pummasinkin :shamed: muutaman sairaalan siteen yövaroiksi ensi alkuun. Sitten tyhmä kysymys: onko jälkivuoto samanlaista sektion jälkeen kuin alatiesynnytyksessä?

Omaa napaa: Sain tänään tulokset verikokeista. Sappi- ja maksa-arvot olivat kuulemma normaalit, joten mahaa ei lähdetä ultraamaan. On tuo kipu kyllä silti ihan älyttömän kovaa! :( Kai se vain sitten on, niin kuin lääkäri arvioi, että mahassa ei yksinkertaisesti ole enää tilaa, kun kohtu on niin korkealla, ja vauva painaa sisäelimiä tosi paljon, mistä kipu aiheutuu. No, kivun aina kestää, jos tietää sen loppuvan joskus (esikoiselta vastaava kipu loppui joskus synnytyksen jälkeen, en muista enää tarkkaan). Hemoglobiini oli 115, vaikka olenkin syönyt rautaa ja monivitamiineja. Minulle on ilmestynyt viime aikoina omituista jatkuvaa, etovaa oloa, ihan kuin alkuraskaudessa. Onko kellään muulla tällaista tai tiedättekö, onko se merkki mistään erityisestä (tai lähestyvästä synnytyksestä)? Mä niin odottelen sitä ensi maanantain lääkärineuvolaa, että saan tietää, mikä tuolla alhaalla on tilanne. Veriryhmävasta-aineet pitää käydä tsekkaamassa täälläkin. Varmaan ensi viikolla laittavat labraan lähetteen, uskoisin niin.

Ps. Minäkin olen lukenut noita Torey Haydenin kirjoja ja muutaman omistan itsekin.

Piipa rv 34+3
 
Ainiin.. Nyt muistui mieleen mitä on pitänyt jo aiemmin kommentoida.. :D
Tuo veriryhmävasta-aineet.. :)
Itsellä kanssa huomenna edessä samallakun ottavat ne maksa-ja sappiarvot.
Ahistaa jo valmiiksi kun niihin pitää mennä syömättä.... Täytyy ottaa eväät mukaan.. :LOL:
Vasta-ainekokeisiin joudun kun olen aiemmassa synnytyksessä saanut verensiirron.

Piipa kyseli etovasta olosta.. Mulla on vaihdellen.. Siis välillä ällöttää ihan kaikki, eikä yhtään tee mieli syödä mitään.. Välillä sitten taas on kokoajan nälkä.. :(

Nyt tuholaiskaksikko taas pistää kämppää säpäleiksi ihan toden teolla..Äiti siis pois koneelta.. :D
 
Fantastic4: Ai sunko pitää olla syömättä ennen noita sappi- ja maksalabroja??? Minulle nimenomaan sanottiin, ettei tarvitse paastota, vaan ne voi käydä ottamassa mihin aikaan päivästä vain ja niin tein. Onko niillä jotkut kahdet eri testit? :eek: :eek: :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa75:
Fantastic4: Ai sunko pitää olla syömättä ennen noita sappi- ja maksalabroja??? Minulle nimenomaan sanottiin, ettei tarvitse paastota, vaan ne voi käydä ottamassa mihin aikaan päivästä vain ja niin tein. Onko niillä jotkut kahdet eri testit? :eek: :eek: :eek:
Joo-o, ja näin oli viimeksikin siis kun oli se hepatoosi... suosittelivat että aamusinhan se on helpointa kun vaan jättää aamupalan pois.....
Siksi vaihdoinkin tuon neuvola-ajan aamuun että pääsen samalla reissulla labraan..
Voi vihtahousu jos tosiaan ei tarvis paastota.....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa75:
Syömisestä synnytyksen yhteydessä. Mulla esikoisen synnytys kesti vajaa 10h eikä minulle annettu ruokaa synnytyksen aikana. Jossain vaiheessa tuotiin mehukeittoa puoli lasia ja palanen ruisleipää, mutta muutoin pidettiin ravinnotta. Luulin, että se olisi tapa, mutta ehkäpä se johtui synnytyksen kulusta.
Mulle sanottiin esikoisen synnytyksessä kun pyysin ruokaa, (olin ollu jo pitkää syömättä siinä vaiheessa) etteivät anna ruokaa kun koskaan ei tiedä joutuuko sektioon ja jos tehdään hätänä, on nukutettava ja tässä aspiraation vaara.
Eli ainakin oysissa on kielto syönnistä päällä. Sain siis minäkin keittoa vain, jotka ponnistus vaiheessa tuli pihalle lahjakkaasti.

*muoks* täällä kanssa luetaan Torey Haydenia.
 
noista peräpukamista, esikoisen aikaa loppuvaiheessa mulle tuli niitä ja tässä raskaudessa ei oo tullut ainuttakaan. Kummalista. Sinkkivoitella tai mikähän voide tais olla jota käytin niihin kipeihin pukamiin. mut hävisivät sit synnytyksen jälkeen.

Mulla ei kerennyt ruoka tulla mieleen edes synnytyksen aikana ollenkaan mut sit kun vauva oli ulkona alkoi vähitellen tuntumaan se nälkä ja saimme aamupalan :) mut jännä mulla tuntu sairaalassa ollesa vieläki se syömis tarve et syödä tihein ja usein ku nälkä oli jne.. muutenki kotona sit ei tullu syötyy kovin usein enää et söi jos muisti et pitäääpä syödä jne.

onko muita joilla vaivaa vauvan hikka? et öisin herää vauvan hikotteluun tai aamulla? mul viimeyönä oli 3 aikaa hikotteli ettei mun nukkumisest mitää et sai odotella et se rauhottuu mut aamulla 7 jälkee alko uudestaan et piti sit nousta ylös ku nälkäki iski.


arska äippä + tyty 32+5
 
Piipa En mäkään olis mitään noille pukamille teettänyt, se kaikki tapahtu niin nopeasti etten edes mukana pysynyt. :D
Terkkari huolestui siitä kun en kärsinyt istumaan neuvolassa, olivat siis ihan tosi kipeät. Se sitten halusi katsoa ne pukamat ja hetkeä myöhemmin makasinkin takapuoli paljaana kirurgin veitsen alla.
Ne siis puhkaistiin/tyhjennettiin. Eli verihyytymiähän ne oli. Ne jätettiin auki, eli vuotavat noin viikon verran hieman. Ei siis mitään tikkejä eikä leikelty mitään muuta kun viillot niihin pukamiin ja sitten puristettiin se verihyytymä pois. Nyt ne kuulemma sitten "kuivuvat" ja vaiva katoaa. Tai se vaiva katosi kyllä siihen operaatioon samantien. Jokainen päivä on huomattavasti helpompi ja tuo vuotokin on sitä luokkaa että pari veritippaa tulee päivän aikana.

Arska äippä Täällä ainakin on vauva kova hikottelemaan. Itse asiassa parhaillaankin on hikka. Olen myös yöllä valvonut ja odotellut hikan loppumista. Yleensä tuolle tulee hikka sen jälkeen kun olen itse syönyt ja heittäydyn makuulle. Kestää välillä tosi kauankin.

- Hapsiainen
 
Syömisestä synnytyksen aikana itse taisin juoda mehua ihan vähän + muutaman karkin salissa jossain vaiheessa. Koko ravinnottaolo venähti itse asiassa noin 18 tuntiin, jonka kyllä sitten huomasikin. Olo meni todella heikkoon ja huonoon kuntoon, synnytyksen jälkeen oksensin ainakin 5 kertaa kun yritin syödä/juoda jotain (johtui kyllä varmasti osittain myös puudutuksista). Tyttö syntyi klo 12 ja vasta joskus myöhään illalla sain pysymään sisällä jotain muuta kuin kylmää vettä :| . Vaikka mulla meni nestetippa ja todennäköisesti myös joku sokeritippakin, niin kyllä mun vatsassa edes vähän pitää jotain olla. Eli mehua/kiisseliä varmasti aion ottaa kulauksia/"suullisia", ettei sama järkyttävä olo pääse iskemään :x .

Vauvan hikka ei oo ainakaan vielä päässyt häiritsemään mun unta. Puutavat paikat ja kipeytyvä selkä sen sijaan on :kieh:

Huomenna on aamusta neuvola. Katotaan mitä terkka sanoo vauvan asennosta. Mun mielestä on melko arvuuttelua ollut. Viimeksi sanoi ihan suoraan, ettei nyt enempää yritä koitella kun kuitenkin mulla on sinne äippäpolille aika (oli siis tod näk poikittain).

Poppeliini ja poju 32+6 :heart:
 
Sairaalakassiin voisi vielä lisätä purkkaa. Mun sisko onneksi toi esikoisen syntymän jälkeen sitä. Monella alkaa vihlomaan hampaita maidon noustessa rintoihin ja purkka auttaa siihen.

Masun tippuminen on mulla nyt tapahtunut kaksi kertaa jo viikolla 32. Molemmista lapsista samaan aikaan. Mun esikoinen oli kiinnyttynytkin jo 6 viikkoa ennen syntymää. Nyt jänskättää seuraava neuvolakäynti, että mikä on tilanne. Pitää olla niin varovainen, jos kiinnitttyy niin aikaisin. Neuvolassa kyllä sanottiin, että usein toisesta lapsesta kiinnittyy vasta myöhemmin.

Meilläkin on ollut oksennus ja mahatauti koko perheellä. On kyllä kauheaa raskauteen yhdistettynä.

Kysymys jo useamman lapsen omaavalle: Oliko teillä jälkivuotoa enemmään vai vähemmän verrattuna esikoiseen? Ja oliko jälkisupistukset pahempia kuin esikoisesta?
 
Syöminen maksa/sappiarvot Jos otetaan tuo sappiarvo niin sen takia ei saa syödä, mutta mulla tutkittiin esikioisen aikaa pelkkiä maksa-arvoja eli asat ja alat arvoja niin silloin sai syödä.

Syöminen synnytyksen aikana sen takia et voi joutua vaikka sektioon niin ei suositella sitä syömistä mun käsittääkseni, mutta missä vaiheessa se syöminen sitten kielletään...? Mä söin sen jälkeen kun vedet oli menneet niin koko päivän normaalisti ja sitten kun rupesi supistamaan niin ei tehnyt mieli mitään. Synnytyksen jälkeen en myöskään saanut syödä mitään kun istukka ei irronnut ja odotettiin koska lähdetään leikkuriin sitä irrottamaan...

hikka ei oo pahemmin häirinnyt edes päivällä :)

Jotkut ottavat luumuja mukaan sairaalaan, meillä niitä on osastolla tarjolla :)

Nyt menee jutut edelliselle sivulle enkä enää muista mitä sieltä piti kommentoida... :ashamed:

Mulla on kanssa huomenna neuvola. Kiva tietää mitä paino noussut ja mitä paineet on, muuten ei oo mitään "hätää" kun on tuolla sairaaloissa ravannut vaikka minkä takia... Supistuksiakaan ei oo kipeitä ollut, paitsi kun on oikeen kova pissahätä niin sitten supistaa ja on inhottava pissata, mutta sitten se helpottaa jo taas...

Hilipatuinen 35+5

Lisäilen vielä kun bongasin tuon mahan tippumisen Mulla ei maha ehtinyt tipahtaa missään vaiheessa vaan oli korkeimmillaan 30 cm viikko ennen pojan syntymää (35+3 mitattu...) Nyt oli jo rv 33+6 sf-mitta tuon 30 cm että jännä nähä paljon on tullut lisää siihenkin kahdessa viikossa koska tää mun maha on oikeesti paisunut sen jälkeen ihan sikana....
 
Jälkivuodosta ja jälkisupistuksista kyseli raksunaksu... Mulla on jälkivuodon määrä ollut aika lailla sama kaikista kolmesta, luulisin... eli pahimmat vuotopäivät sairaalassa ollessa ne pari päivää, sitten rauhoittunut menkkavuodon tapaiseksi ja loppunut 2-3 viikon päästä kokonaan. Eli ei kovin paha. Jälkisupistuksia ei esikoisesta ollut ollenkaan, sitten ovatkin pahentuneet joka kerta, mutta ei mitään järkkyjä - lähinnä parina eka päivänä on imettäessä tuntunut supistuksia. En ole lääkettä niihin ottanut.

vauvan hikasta en ole häiriintynyt enkä yöllä herää vauvan mylläämiseenkään. JOs joudun kuopusta käydä rauhoittelemassa, niin masuvauvakin herää ja sitten menee vähän aikaa meidän molempien rauhoittua :)

Synnytyksen aikana syöminen, hmm... en kyllä muista esikoisesta... oliskohan jotain hedelmmiä ollut mukana. Nämä muut on olleet 5 tuntia ja 2 tuntia, joten ei ole silleen nälkä tullut kuin jälkeenpäin :D Onneksi en ole ikinä voinut pahoin synnytyksessä, se olisi kamalaa!

Ai niin Bliss mulla on taas osastolla ollut aina hiki :wave: Tosin mulla onkin kaikki olleet tähän mennessä kesävauvoja, liekö sillä vaikutusta?

Nyt taidan ottaa lökö-illan, sen verran ulkoiltu tänään tuolla pöperö-lumessa, että ihan väsyttää :wave:

stoppis 35+1
 
Buam, Oysissa minäkin esikoisen synnytin ja siis sama käytäntö oli tuon syömisen suhteen. Jossain vaiheessa laittoivat kuitenkin ravintoliuoksen tai vastaavan tippumaan, kun vauvan sydänäänet muuttuivat monotoniseksi tms.

Sappi/maksa-arvoista. Mulle lääkäri tosiaan sanoi, että saa syödä ja juoda ja niin tein. Söin itse asiassa melkein juuri ennen verikokeita. Tietääkö joku, vaikuttaako se syöminen sappiarvoihin alentavasti vai kohottavasti? Mulla arvot olivat olleet ok, tosin en tiedä tarkkoja arvoja kuin vasta ensi maanantaina. Mutta todella, todella järkyttävä tämä kipu on ja juuri samanlainen, kuin mitä sappikohtauksissa kirjoitetaan olevan.

Muoks. Luin juuri netistä tarkemmin maksa- ja sappiarvoista. Esikoisestahan mulla oli tämä sama vaiva ja silloin afos-arvo oli todella koholla, mutta muut olivat ok eikä ultrassa näkynyt kiviä. Nyt huolestuin tosin siitä, kun jossain luki, että sappioireissa ilmenee usein myös kuumetta ja pahoinvointia - mulla nousi eilen 37,8 asteen lämpö - eihän tuo vielä paljon ole, mutta ei ole laskenutkaan, ja lisäksi mulla on sitä ihmeellistä pahoinvointia, josta jo kirjoitin. Ei kai auta kuin soitella huomenna neuvolaan, että voiko noihin testeihin nyt luottaa, kun en ollut paastonnut.
 
Nyt vasta 3. päivä ja jo 5. sivulla mennään!! Että jää kyllä moni asia kommentoimatta nyt..

Neuvolassa olin tänään:
35+0
paino: +1280g (viimeksi oli lähtenyt painoa, yhteensä tullut 12kg)
paineet: 109/66
hb: 112 (nyt piti aloittaa rautakuuri, toivottavasti maha ei reagoi pahasti)
sf: 31cm
syke: 130
RT

Kirjoittelinkin joku päivä mun tukalasta ja kipuilevasta loppuviikosta. Taisi mun tuntemukset pitää paikkaansa. Terkka sanoi että masu on alhaalla ja Piksun pää oli aika kiinnittynyt. Eli loppuviikolla se taisi tunkea itseään alemmas ja on nyt kiinnittymässä. Hui!!

Nytkin on painetta ja kipua alapäässä. Ihanaa tämä loppuraskaus siis (esikoisesta ei ollut mitään kipuja )

Jospas on perätilavauvoja nyt!! Esikoinen teki 35+viikolla käännöstempun eräänä yönä (sen kyllä tunsi) perätilaan mutta oli sitten viikon kuluttua synnytyksessä RT:ssä. Toivottavasti teillä vauvat vielä kääntyisivät!

Sairaalan siteitä aijon nytkin käyttää. Kotiin otin viimeksikin muutaman. Oli se vuoto ekat päivät kuitenkin niin runsasta.

Hikka on Piksulla monesti päivässä. Tekee siis hengitysharjoituksia paljon =)

Nyt en kyllä jaksa pidempään tässä istua. Lantionseutu ympäri kroppaa ja alapää kipeenä..

Öitä ja jaksuja kaikille!!

Greddy ja Piksu 35+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja raksunaksu:
Sairaalakassiin voisi vielä lisätä purkkaa. Mun sisko onneksi toi esikoisen syntymän jälkeen sitä. Monella alkaa vihlomaan hampaita maidon noustessa rintoihin ja purkka auttaa siihen.

Masun tippuminen on mulla nyt tapahtunut kaksi kertaa jo viikolla 32. Molemmista lapsista samaan aikaan. Mun esikoinen oli kiinnyttynytkin jo 6 viikkoa ennen syntymää. Nyt jänskättää seuraava neuvolakäynti, että mikä on tilanne. Pitää olla niin varovainen, jos kiinnitttyy niin aikaisin. Neuvolassa kyllä sanottiin, että usein toisesta lapsesta kiinnittyy vasta myöhemmin.

Meilläkin on ollut oksennus ja mahatauti koko perheellä. On kyllä kauheaa raskauteen yhdistettynä.

Kysymys jo useamman lapsen omaavalle: Oliko teillä jälkivuotoa enemmään vai vähemmän verrattuna esikoiseen? Ja oliko jälkisupistukset pahempia kuin esikoisesta?
Mulla noi jälkisupparit on jo sitä luokkaa että tarttisin ilokaasua nihin että kestää..ne on ihan yhtä kovia kun olis synnytys hyvässä vauhdissa.Koko ajan ne on koventunu,seiskan aikana oli jo kamalat...innolla oottaen. :saint:
 
stoppis Mulla taas molemmat aiemmat ovat syntyneet talvella (marraskuussa ja tammikuussa), että saattaa hyvinkin vaikuttaa osastoilla lämpötilaan. Josko tosiaan huhtikuussa siellä olisi jo miellyttävän lämpöistä. =)

Ai niin, yllätyin positiivisesti tänään siellä neuvolassa myös siitä, että koska mulla on raskausdiabetes-diagnoosi, pääsen vielä yhteen ylimääräiseen ultraan! =) Mullahan on siis kaikki arvot kotimittauksissa olleet suorastaan loistavia, joten mitään negatiivista sanottavaa mulla ei tästä rasituksessa kiinni jäämisestä ole ollut. Heh. ;) Terveydenhoitaja ei jostain syystä päässyt netissä varaamaan vielä sitä ultra-aikaa, mutta viikolla 37+ sen sitten pitäisi olla. Mukava päästä vielä näkemään pientä ennen syntymää, vaikka lähellähän tuo lopullinen koitoskin jo on. Niin, ja eihän sitä oikeasti tiedä vaikka vauva päättäisi lähteä syntymään jo ennen tuota ultraa...

Ostin muuten vihdoin sen kantoliinakankaankin! Tai ensimmäisen niistä, aion vielä tilata ainakin yhteen liinaan kankaat netistä. Tämän ensimmäisen liinan kankaana tulee olemaan nyt ihan tavallinen single-trikoo, vaikka interlock-neulos periaatteessa olisikin parempaa... Oli vaan niin kauniin syvän tummanviolettia kangasta, etten malttanut olla ostamatta. :) Jotain kivaa kangasta aion kaivella varastoistani liinaan eteen, taskuksi. Sormia suorastaan syyhyttää jo päästä ompelemaan tuo valmiiksi, mutta muutama homma täytyy ensin saattaa vielä alta pois...

Jahas, tässä sitä edelleen kukutaan, vaikka viime yönä tuli nukuttua äärimmäisen huonosti. No, otin kyllä pienet nokoset tuossa iltapäivästä, että ehkä niiden voimalla vielä tässä porskutan. :whistle: Jospa sitä kuitenkin alkaisi pikkuhiljaa vedellä itseään sänkyä kohti, olisi kuitenkin aika kiva saada kunnon unet pitkästä aikaa. Toivottavasti ei tarvitse heräillä ensi yönä mihinkään ylimäääräiseen. (*Kop-kop-kop* vatsatauti pysy nyt jo poissa täältä!!!)

Kultasydämelle tervetuloa minunkin puolestani!

Bliss ja pikkuinen 33+1

 
Stellanella
Vai on täällä perätilavauvoja useampiakin.
Meillä esikoinen syntyi sektiolla perätilan vuoksi kaksi vuotta sitten. Nyt tämä toinen on pysynyt rt:ssa koko ajan, mutta pelkään kovasti että hän meni kääntymään eilen...Ainakin poikittain kävi. Edellisyönä en pystynyt nukkumaan kummallakaan kyljellä, kun vauva oleili poikittain. Pitäisi vielä tänään ottaa sellainen lepohetki ja tunnustella vauvan asentoa...nyt kun vihdoin sain esikoisen nukkumaan. Maanantaina on synnytystapa-arvio, jossa sitten viimeistään selviää vauvan asento. Olen jo niin haaveillut, että pääsisin kokemaan alatiesynnytyksenkin, joten jos tämä nyt on kääntynyt perätilaan, niin sitten kyllä maanantaina tarkastuksen jälkeen iskee megamasennus. Toivotaan, että kaikki menisi loppujen lopuksi hyvin meillä jokaisella!
 
Piti tulla taas pikaiseen kirjoittelemaan

Kiva kuulla Kerttulinkin kuulumisia =)
Niin ja kiitos uudesta pinosta poppeliinille

Tervetuloa minunkin puolestani kultasydämelle :wave:

Sairaalan siteet/vaipat minäkin näitä viimeksi käytin enkä varmaan ilman olisi ensimmäisiä päiviä ilman pärjännyt, joten niin myös käytän nytkin.
Pitäisi alkaa pikkuhiljaa jo pakkailla sairaalaukkua, mutta jotenkin ei vaan ole saanut aikaiseksi ja tuntuu että ei ole vielä ihan niin kiire, vaikka eihän sitä koskaan voi tietää.

hikka pikkusella myös täällä tosi usein mutta yöllä sitä ei ole ollut tai sitten en vain ole herännyt siihen. En muutenkaan herää yöllä pienen liikkeisiin tai sitten hän ei vain liiku öisin mutta sitäkin herkemmin sitten heräilen pissahätään ja sormien puutumiseen.

Eilen kävin sokerirasituksessa ja neuvolasta tänään soitti täti tulokset olivat kuulemma ihan ok :D Onneksi. En tarkkaa muista mutta oliskohan ollu 4.2 eka, toinen 9.1? ja kolmas 5.1 eka numerot ainakin oli noin mutta pisteen jälkeen en oo varma muistinko numerot oikein.

Mutta nyt kiireen vilkkaa nukkumaan, muuten nukahdan kohta istaalleen.

Nekkunen ja Iita poksis 34+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Vyöhyketerapiassa kävin eilen, kyllähän oli rentouttavaa. Ensviikolla jatketaan ja hierotaan vähän "rajummin", eilen otti vielä hellemmin. Mutta kyllähän oli tosiaan mukavaa.
Hänellä ei itsellään ollut enää sitä naisjuurta, koska oli kuullut että niillä pienillä potensseilla ei ole mitään vaikutusta synnytystä ajatellen.
Minäkin olin eilen vyöhyketerapiassa :wave: Pelkäsin että tekee taas kipeää mutta tämä terapeutti sanoi ettei hän ymmärrä miksi sen pitäisi tehdä kipeää. Kuulemma tästä on kaksi koulukuntaa olemassa ja hän saanut lempeän koulutuksen. Terapia olikin ihanan rentouttavaa eikä tehnyt kipeää kuten ennen.

Mutta, eipä ole mitään tuntemuksia ilmennyt :( Entä sinulla? Tällä vyöhyketerapeutilla on aika hyvä "track record" mitä tulee synnytysten käynnistämiseen. Ilmeisesti mun kroppa ei ole lähelläkään valmista vielä. Menen uudestaan maanantaina.
 

Yhteistyössä