***HUHTIKUISET Lokakuussa***

Piipa - ei sitä Guillain-Barrén oireyhtymää kannata ainakaan pelätä. Se sitä paitsi koskee kaikkia rokotteita, ei vain sikalentsua. Juuri kakkosen ajankohtaisohjelmassa neurologian ylilääkäri sanoi että jos koko väestö rokotetaan sikalentsua vastaan, tuohon oireyhtymään voi sairastua max 100 ihmistä joiden joukosta 15% tuo tauti on vakava. Eli aivan mitätön riski tuo on.

Minä olen hieman ottanut selvää tästä ja totuus on että rokote on pienempi riski odottajalle kuin itse tauti (tai sen jälkitaudit). Joten itse otan rokotteen. Sikiövaurioita ei ole havaittu mutta kaikissa rokotteissa on omat riskinsä. Tämä rokote on kehitetty pitkälti kausi-influenssarokotteiden mukaisesti joita siis aletaan jo Suomessakin suositella raskaana oleville.

Mutta kukin tekee omat päätöksensä. Kannattaa keskustella lääkärin kanssa asiasta ja lukea asiantuntijakommentteja. Tuossa on yksi
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/ulkomaat/saksasta-tuleva-sikainfluenssarokote-askarruttaa-aiteja

Sekä tietoa siitä että Jenkeissä on 28 raskaana olevaa naista kuollut tähän tautiin:

http://www.webmd.com/cold-and-flu/news/20091001/28-pregnant-women-dead-from-h1n1-swine-flu-in-us?ecd=wnl_day_100309
 
Täältä taustalta, huomenia! Olen lähinnä vain lueskellut monta viikkoa kirjoituksianne, mutta viime viikon onnellisen ultran jälkeen uskaltauduin ihan oikeasti listalle. Pahoinvointi ja närästys ovat piinanneet sekä pelko, miten tässä käy. Nyt jo varovainen ilo päällä - ainakin tästä hetkestä, jos ei kovin paljon pidemmälle uskalla toivoa...

Täällä ei taida olla muita lappilaisia? (Lappi on Rovaniemestä ylöspäin :) ) Oispa kiva kun joku löytyisi... Hyvät voinnit kaikille!

Preeria ja Pikkupupu 14+2
 
Hei, Täällä sitten tuli eilen ekan kerran oksennus illalla.. ja suoraan sänkyyn.. hyi.. :/ en oo koskaan oskentanut niin tuntui aika kauheelta kun tuli nenästäkin... :/
Eikö tän pahoinvoinnin pitäis jo loppua..
pelottaa että vauva ei saa tarpeeks ravintoa..

Tunsin muuten eilen ekan kerran möyrintää mahassa.. ja se oli selvästi tuon asukin aikaansaannoksia.. kesti jonkin aikaa ja meni ohi ja sit uudelleen.. istuin niin se tuntui selvemmin.. <3

tiitu ja kultakimpale rv15+4
 
Kiitos Sapfo kommenteistasi. Yleensä kai Mehiläisissä on 4D-ultra, en tietty mene takuuseen kaikista toimipisteistä. Menetkö ihan yksityisesti käymään siellä?

Preeria, minä asuin vuoden verran Rovaniemellä. Nyt kuitenkin täällä Etelä-Suomessa. :)
 
Tiitu älä hätäile vauvan ravinnon saannista. Mulle sanottiin että vaikka ois kuinka voimakasta pahoinvointia niin vauva saa kyllä tarpeeksi ravintoa, sille ei ole haittaa pahoinvoinnista.

Olin siis itsekin tosi huolissani silloin kun pahoinvointini alkoi. Nyt kun sitä on kestänyt se noin 9 viikkoa niin olen uskonut että kyllä se vauva pärjää vaikka äiti voikin vähän huonommin. Pieni on kuitenkin kasvanut ihan normaalisti ultrien mukaan. :)

).( Soitin äsken sokerirasituksen tulokset. Ja niissä ei ollut mitään, joten sen osalta voin huokaista helpotuksesta. :) Ihanaa, olin jo ihan varma että niissä on jotain hälyttävää.

Mä voin näköjään töissä paljon paremmin kuin kotona. Johtuen ehkä siitä että töissä napostelen koko ajan jotain pientä. Kotona päivä menee helposti makoiluksi ja syöminen jää vähemmälle. Vaikkakin nytkin etoo niin selviän tästä kuvotuksesta kuitenkin jotenkin.
Ehkä tässä on jotain psyykkistäkin koska eilenkin kun pääsin kotiin niin aloin heti yökkimään. Ehkä sitä antaa itselleen jotenkin sitten mahdollisuuden voida huonommin tai jotain...? Mutta jospa tää nyt viimestään siihen viikkoon 16 loppuis. Parempi on.

Tänään soitin muuten hieroja-ajan itselleni. Kai niska/hartiahieronta on ihan sallittua raskaanaoleville? Tuo aika on vasta perjantaille, oletan että silloin voisin sen verran hyvin että pääsisin hierottavaksi. Sanoin tosin puhelimessa hierojalleni että olen voinut vähän huonosti joten saatan joutua sitten perumaan tuon ajan vielä, mutta yritän tulla paikalle. Jos vaikka tää monta päivää kestänyt päänsärky vähän helpottaisi tuolla.

Nyt yritän keskittyä taas töihin. Plaah.

- Hapsiainen ja herne 14+6


 
Hapsiainen kyllä hieronta on ihan turvallista, ihan koko vartalohierontakin on turvallista, tehdään vain eri asennossa ja sitten ilman eteerisiä öljyjä.

Mitähän muuta kommentoitavaa täällä oli.....tää vissiin tää raskausajan dementia vaivaa....vai mikä se nyt oli.... :D

Mä oon täällä ihan täpinöissään, tänään päästään hakemaan ne vaunut mitkä huusin, pitää sitten postailla että mitä niistä on sanottavaa =)

buam 10+6
 
Piipa75 mulla on kans tosi runsasta valkovuotoa, välillä ihan lorahtelee ja pikkuhousunsuojat olleet käytössä jo jonkin aikaa. Onhan se vähän inhottavaa, mutta neuvolalääkäri sanoi, että ihan normaali raskausajan "ongelma". Ekassa raskaudessa mulla tihkutteli lapsiveden pois ihan huomaamatta, mutta enpä ihan usko, että se sitä vielä olisi...

Meillä myös illat menneet ihan ranttaliksi tuon esikoisen kanssa (tyttö pian 1 v 9 kk) ja ottaa kyllä tosi koville nukahtaminen. Toivottavasti vaan joku vaihe menossa, vaikkakin neiti ollut aika huonouninen koko pienen ikänsä. Hirvittää ajatuskin siitä, että keväällä imetän pikkukakkosta ja yritän samaan aikaan pidellä huutavaa esikoista omassa sängyssään. No, moni asia ehtii muuttua ennen kuin ollaan huhtikuussa.

Tuntuu, että huhtikuisten kirjoitteluinto on hiukan hellittänyt...enää ei tule kolmea sivua tekstiä per päivä. Olisko orastavia merkkejä seesteisestä keskiraskaudesta, jolloin ei tapahdu oikein mitään...

Ensimmäisi liikkeitä jo kovasti odottava manteli ja Sulo 13+5
 
Mahan kasvusta Ei kannata olla huolissaan jos ei noin aikasessa (rv12) vielä masu näy. Mulla itselläni alkoi näkymään ekassa raskaudessa vasta puolenvälin kieppeillä vaikka tosi hoikka oonkin. Sillon painoin n. 45kg eikä mahassakaan paljoa ylimääräistä ollut.
Nyt kyllä odotan jo innolla että masu kasvais aikasemmin =)

Possulunssa rokotteesta Mä oon miettinyt, että mistä noi tutkijat tietää, että rokote ei vahingoita syntymättömiä lapsia? Asiaanhan saadaan vastaus ehkä vasta vuosien päästä kun lapset kasvaa? Itse harkitsen vakavasti rokotteesta kieltäytymistä. Paitsi jos tilanne ois 50/50 niin sithän se ois kai aika sama, et ottaako sen vai ei?
No ehkä siitä pääsee sitten neuvolassakin joskus keskustelemaan.

Katyana & Väpä <3 10+5
 
En oo pitkään aikaan kirjoitellutkaan kun on ollut niin huono olo. Pari ensimmäistä kuukautta meni oksentaessa ja sitten alkoi helpottamaan kunnes tuli flunssa ja kurkkukipu, niin alkoi oksentaminen uudestaan. Ilmeisesti aika herkkä toi oksennusrefleksi mulla nykyään. Nyt toivon et pahin ois jo takana. Esikosta raskaus meni niin helposti et nyt vaan ihmettelen et mitä tää oikein on kun tuntuu ettei tervettä päivää näe.

Mahan kasvamisesta ollut puhetta täällä. Mullakin maha pullahtanut näkyviin jo nyt. Esikosta alkoi näkymään vasta rv 20 +. Jotenkin hassua miten samalla ihmisellä voi raskaudet olla niin erilaisia.

 
Heips!

Ultrassa käyty, ja hyvinhän siellä kaikki oli! :heart: Viikkoja olis tämän ultran mukaan nyt 12+2, sydän sykki (en saanut tarkkaa tulosta), pikkuinen heilui ja niskaturvotus oli 1mm, mihin kätilö sanoi että on ihan ok. Kai se sitten on?! Pää-perämitta oli 55,5mm. Niin iso jo!

Tosi vähän aikaa kesti ultraus, joku 10 min. Sen jälkeen oli se veriseula. Kätilön piti tökkiä masua, että sikiö menisi oikeaan asentoon turvotuksen mittausta varten, ei meinannut millään kääntyä. Oikein söpöt pienet jalat ja kädet, aivolohkot tms. näkyi kans, mahalaukku, virtsarakko, selkäranka jne. =)

Muutama kuva vielä sivusta ja edestä (aika pieniä, mutta kai niistä jotain näkyy)






Empuuu ja Tirppana rv12+2 (Mennään nyt ultran mukaan)
 
Tervetuloa mukaan Preeria =) Oletkos siis Rovaniemeltä vai pohjoisempaa?Itse asun pohjois-norjassa,eli ollaan Rovaniemen pohjois puolella :wave: ja meillä näyttäs viikotkin olevan päivää vaille samat =)

Hemmi ja Papu 14+3
 
Onpa meillä monella hyviä ultrauutisia =) Mullakin siis oli käynti Mehiläisessä koska hermoilin ties mistä. Ja kaikki oli hyvin :heart: Tosin istukka on (taas) puoliksi kohdunsuulla mutta ainakin esikoisesti se siirtyi ennen rv 30 taakse kunnolla. Joten en tästäkään aio ottaa ongelmaa. Päämitta oli 29.5mm, muita mittoja ei otettu. Kyllä kirpaisi maksaa 150 euroa kelakorvauksen jälkeen mutta oli se kyllä tämän mielenrauhan väärtti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katyana:
Possulunssa rokotteesta Mä oon miettinyt, että mistä noi tutkijat tietää, että rokote ei vahingoita syntymättömiä lapsia? Asiaanhan saadaan vastaus ehkä vasta vuosien päästä kun lapset kasvaa? Itse harkitsen vakavasti rokotteesta kieltäytymistä. Paitsi jos tilanne ois 50/50 niin sithän se ois kai aika sama, et ottaako sen vai ei?
No ehkä siitä pääsee sitten neuvolassakin joskus keskustelemaan.


Kaikissa rokotteissa on riskinsä. Kyse on todennäköisyyksistä ja siitä mikä on pienempi riski. USA:ssa on kuollut jo 28 raskaana olevaa tähän tautiin. Lähde:
http://www.webmd.com/cold-and-flu/news/20091001/28-pregnant-women-dead-from-h1n1-swine-flu-in-us?ecd=wnl_day_100309

Tiedämme että taudin jälkitaudit ovat vaarallisia. Rokotteen vaikutuksista emme tiedä mutta mulle ainakin merkkaa enemmän se että tiedetään tuon taudin olevan jopa kohtalokas. Lisäksi en usko että rokotteesta tulisi merkittävää haittaa kuitenkaan koska se on kehitetty pitkälti kuten kausi-influenssarokotteet joita suositellaan jo raskaana oleville. 70-luvun kaltaisista mokista (pahoinvointilääke aiheutti talidomi-lapsia) on tultu pitkälle enkä usko että me oltaisiin rokottamisjonon etupäässä jos olisi pelkoa siitä että syntyy jokin maailmanlaajuinen vaurioituneiden lasten sukupolvi seuraavaksi.

Mutta tämä siis on minun mielipiteeni, kannattaa tutustua asiaan ja konsultoida ennen kaikkkea asiantuntijoita, ei nettisivuja hysteerisine mammoineen :D

 
Tiedustelin tuosta sikainfluenssa rokotteesta terratologisesta palvelusta ja suosittelivat rokotetta.
Mekin kun ollaan jo näin pitkällä sikiövaurioita ei tule.

Mielummin tuo rokote kuin itse tauti ja mahdolliset jälkitaudit kun se ikävä riski siinä sitten on kuitenkin olemassa.

Olo on kohtalaisen hyvä, ja tämä sitten taas kostautuu.. Sunnuntaina anopille kehaisin että olo on hyvä ja taas illalla oksensin
:headwall: en mä opi sitä koskaan..
Kaveri yritti tänään kans udella mutta muisti sitten mitä olin aikaisemin sanonut. Totesin vaan että kehaisin anopille olostani ja kostautui sitten illalla joten jätän nyt tälllä kertaa sanomatta.

Lapset on olleet viikonlopusta lähtien lievästi sanottuna hermoille käyviä. Tottelemattomuutta ja ihan päätöntä toimintaa. Taitaa keskimmäisellä 4v uhma nostaa päätään ja niin ihania ja rakkaita kuin noi lapset onkin niin joskus teksisi mieli lähettää ne kuuta kiertävälle radalle (ja samantien sitä varmasti katuisi) mutta jospa ajatusleikkinä helpottaisi omaa pääkoppaa pikkaisen.
En olisi esikoista odottaessani kuvitellutkaan että joskus olisi näin rankkaa.. toiveissa oli vaan se lapsi :saint:

Mutta nyt pyöryttelemään sämpylöitä uuniin..
 
Piitkästä aikaa kuulumisia täältäkin päin!
En ole jaksanut oikein edes lukea palstaa, kun jossain vaiheessa putosin kaikkien tilanteista, kun tekstiä tuli joka päivä niin paljon. Aika samaa tahtia tuntuu yhä tulevan, vaikka joku tuossa jo oli aistivinaan pientä kirjoitustahdin "rauhoittumista". Onhan se tosi ihanaa, että keskustelua riittää ja jotkut ehtivät olla itseäni aktiivisempia. Ehkä minäkin sitten äippälomalla. =)
Mutta mukana ollaan ja masukkikin heilutti meille ultrassa viime viikolla. Pienihän se vielä oli eli viikot oli silloin 10+1. Omat laskut siis pitää yhä aika hyvin paikkaansa. Neuvolan laskuista palattiin viikolla taakse päin omiin alkuperäisiin laskelmiin eli vauvelin pienuus ei tullut ultrassa yllätyksenä. Saatiin sitten uusi kutsu ultraa parin viikon päähän. Sitten pitäisi olla otollisempi aika niskan tarkistukseen. Ihan kivaa päästä niin pian uudelleen kattomaan pientä. =) Oltiin mieheni kanssa niin innoissamme.
:heart:
Olotila on yhä aika etova, mutta jatkuvalla syömisellä se pysyy aika hyvin hallussa. Joka välitunti saa koulussa haukata jotain ja hörppiä vettä päälle. Ikinä en ole näin paljon vettä juonut!! Koko ajan janottaa. Suhteellisen hyväksihän tätä oloa varmaan voisi sanoa. Pahemmastakin olen kuullut. Maha pömpöttää jo, mutta turvotusta varmaan. Olen kuitenkin jo käyttänyt joitain ystävältäni saamia raskausvaatteita, kun niissä on niin helppo hengittää. Farkut saattaa aamulla tuntua ihan hyvältä idealta, mutta kun palaa töistä, niin nappi pitää avata viimeistään paluumatkalla. :D
Voimia kaikille ja tervetuloa kaikki uudet! Roikun mukana aina kun mahdollista.
 
Kas niin, ultra takana! =)
Siellä se pikkuinen vilkutteli, ja yritti kaikkensa, ettei niskaturvotusta olisi päästy mittaamaan. Ultrattiin lopulta molempia reittejä, ja jonkunlaisen mitan vihdoin ja viimein onnistui lääkäri saamaan. Nt oli siis 0,5, joten mitään kummempaa ei sen suhteen pitäisi olla. Vauvan koko vastasi 12+4 viikkoa, eli muutama päivä enemmän tuli ikää pienelle, ei kuitenkaan niin paljoa, että olisi neuvolakorttiin mitään muuteltu. Mennään siis edelleen samalla lasketulla ajalla. Veriseulassa kävin sitten ultran jälkeen, ja siitä tulee tulokset joskus viikon, parin päästä (muistaakseni, ei ollut enää kuulo mukana siinä vaiheessa... ;) )

Ja oikeasti, sain varmistuksen, että tuntemukseni liikkeistä todella ovat liikkeitä! Samaan aikaan kun pikkuinen vatsassa kääntyili, tutuiksi käyneet tuntemukset ilmestyivät kuvioon. :) Eli vaikkei kukaan muu tätä uskoisikaan, ei sen väliä, minä uskon kyllä jo! =)

Migreeni on vaivannut tänään(kin), ja lääkäriltä samalla kysäisin olisiko jotakin parasetamolia vahvempaa, jota voisi tarvittaessa ottaa. Sanoi että burana 400 tai 600 voi ottaa toisinaan, ei ole enää tässä vaiheessa siitäkään sikiölle vaaraa. Ehkä siis ensi kerralla uskallan ottaa buranaa, tänään tuo paramax ei ainakaan helpottanut oloa juuri lainkaan... Joutuu ehkä tässä illalla vielä miettimään sitä buranaakin.

Nyt siis lepäilemään ja tuijottelemaan ultrakuvaa... :)

Bliss ja pikkuinen 12+0 (tai 12+4)
 
heippa pitkästä aikaa :)
Minulleppa ei kummempia samanlailla jatkuu, taas viikonloppuna lorahti verta pöksyihin, mutta enää ei jaksa edes kauheesti huolestua ku on jo niin tuttua ....

Ihana lukea kivoja ultra kuulumisia, toivottavasti niitä minäkin saan viikon päästä kirjotella ku np ultra on takana.

Mua kauheesti kiinnostaa kuulla minkälaiset ne Buamin vaunut nyt sitte oikein oli jotka osti :D Kylilläki tarkastelen ympärillä kulkevien lastenvaunuja hah :D
 
Taas viikko eteenpäin. Ei edelleenkään nettiä. Kamalan flunssan iski päälle su-ma välisenä yönä iski kunnolla ja ku ma-aamuna john teetä tuli vaan pahaolo ja yrjösin pihalle. Viime yönä tuli kurkku kipeeks ja nyt lämpöä. Taitaa olla saikun paikka, pitää siis huomenna mennä päivystykseen.
 

Yhteistyössä