¤¤HUHTIKUISET¤¤ elokuussa

Pieniä mittoja ultrassa saaneille: tosi usein alkuraskauden ultrassa tulee heittoja. Alkio on vielä niin pieni (muutamasta mm --> pariin senttiin) että sen asento vaikuttaa tosi paljon. Eli jos lääkäri ei saa kuvaa ihan sivusuunnasta niin heittoja tulee. Esikoisesta kävin ultrassa rv 7+2, vastas silloin viikkoja 6+5-6+6 (olisko ollut pituutta 9,7mm). Rakenneultrassa vastas täysin samoja viikkoja kuin kuukautisista laskettuna. Syntyi kuitenkin vasta rv 42+2 käynnistettynä.. Tuollaiset 3-4 päivän heitot ovat todella yleisiä alkuraskauden ultrassa, ja siitä ei todellakaan tarvitse olla huolissaan. Jos :heart: syke nähdään niin se on paljon tärkeämpi juttu. Itse asiassa luin just artikkelin että jos sydämen syke nähdään ´jo noin rv 6 niin keskenmenonriski on vain 2% luokkaa sen jälkeen =)
 
Täällä on uudet huhtikuiset kehissä jo... :heart: itellä synty tämän vuoden huhtikuussa pieni tytön tylleröinen.. laskettuaika oli 27.4.2008 mut synty sit 28 pvä mitoilla 3620g 51cm.. :) eli mulla oli viime vuonna tähän samaan aikaan viikkoja rv4+4.. :) tyttö 6 päivän päästä 4kk.. voi hitsi sentään.. jotenkin niin kiva muistella..<3 paljon tarrasukkia ja liimaa mukaan teille odottajille.. :flower: :heart: tie on pitkä ja aika raskaskin loppua kohden mutta kyllä se niin kannattaa.. :) synnytys oli nopea ja kipeä ja kesti 3h25min ja aivan ihana kokemuksena tosin kaks lasta ja isompi jo 5.. :)
 
Esikoisesta kävin km epäilyn takia varhaisultrassa ja hänkin oli pienempi kuin olisi luullut, mutta ihan terve ja hyvänkokoinen tyttö tuli ja itseasiassa vähän ennen laskettua aikaa. Joten peesailen muita jotka olette jo todenneet, ettei heitosta viikoissa kannata vielä huolestua. Np-ultrassa saa tarkempaa tietoa kun kyytiläiset ovat kasvaneet. :)

Tuli tuossa vähän aikaa sitten puheeksi erään ystävän kanssa miten erilaisia raskaudet ovat. Hänellä ensimmäinen oli ollut ns. helppo raskaus. Työssä olisi jaksanut melkein h-hetkeen asti, vaivoja ei ollut oikein nimeksikään. Alun pahoinvointikin lähinnä pientä kuvotusta jos ei muistanut syödä. Mutta sitten pikkukakkosen odotus olikin jotain aivan muuta! Supistuksia jo ensimmäisellä kolmanneksella, särkyjä ja vihlontaa jne. melkein koko raskaus ja liikkuminen tosi hankalaa. Niin ja sen esikoisen perässä olisi pitänyt pystyä tietysti juoksemaan. Hän sanoikin ettei ikimaailmassa olisi osannut kuvitella raskauden olevan niin raskasta kun eka oli todella helppo. Minä elän toivossa, että tämä voisi myös tapahtua toisin päin eli ensimmäinen raskaus hankala ja toinen helppo. Saas nähdä miten ämmän käy! :D Miten teillä jotka olette jo kaksi tai useamman lapsen saaneet on raskausaika sujunut vaivojen osalta?
 
Piipa: Kiva kuulla, että kaikki ok. Täällä ei juuri seksiä tee mieli älyttömän pahoinvoinnin takia... Sitä ihanaa keskiraskautta siis odotellessa... :LOL:

tiitulla on jo mukava maha, samaa kokoluokkaa täälläkin... Täytyy maanantaina ottaa kuva pyöreiden viikkojen kunniaksi. Tässähän sitä piilottelemista sitten onkin, 3 viikkoa ainakin vielä... Huh! Onneksi ei ole nyt juurikaan tarvinnut nähdä perhettä...

Eikös alkuraskauden ultrassa ole pointti siinä, että näkyy alkion olevan oikeassa paikassa ja sydämen sykkivän. Vähän turhia mun mielestä tarkat viikko ja päivä määritykset tai siis että ei niistä nyt kannata niin murehtia, kunhan nyt on jotain sinnepäin. +-1vko on ihan varmaan melkeinpä mittaajasta ja alkion asennosta kiinni. :hug:

(.) Ihan kamala olo. Eilen oli taas sellainen päivä, että se kamaluus alkoi kello 12 ja jatkui kello 23 asti, kunnes menin nukkumaan. Laattakin taas lensi ja ei oikein mikään pysynyt sisällä. Tänäänkin tosi hutera olo ja kaikki oksettaa, mutta en ole toistaiseksi vielä oksentanut. Pitää yrittää syödä vähän ja jatkuvasti ja välttää liikkumista... Väsyttää tämä olotila jo, kohta 3vkoa takana tällaista... No, kokemuksen mukaan pitäisi parissa viikossa hellittää, joten sitä odotellessa... Ylihuomenna eka neuvola!

MayBeibi 8+5 tms
 
Tänne on tullut taas lisää hyviä ultrakuulumisia. =)

(.) Mullakin suunilleen samat viikot kuin Tiitulla ja MayBeibillä ja maha kans saman kokoinen, eli näkyy kyllä jo. Turha siis yrittää piilotella masua. Mulla on pahoinvointi kääntynyt iltaan. se sopii hyvin työrytmiä ajatellen :D

Mamitin tyttö on tosi suloinen :heart:

Possuflunssa pelottaa hiukan. Pari työkaveria on jo sen sairastanut, eikä niillä kyllä onneksi ollut kovin pahana. Kuumekaan ei noussut kovaksi. Moni sairastaa sen luullen tavalliseksi flunssaksi. Tiedän, että näillä oli possuflunssaa sillä toisen poika sai sen tutultaan, joka testattiin (lääkärin lapsi). Tuntuu, että kyllähän sen taudin jostain saa, kun meilläkin kulkee samoissa tiloissa työpaikalla porukkaa useampi sata (opettajat+opiskelijat) tai sitten omat lapset tuo sen koulustaan. Mutta jospa se tulis lievänä...

Happis 8+ jotain
 
Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! :heart:

On taas niin paljon tullut tekstiä, etten muista enää mitä pitikään kommentoida...(VÄSYTTÄÄ!)
Tosta possutaudista en ennen raskautta ollut ollenkaan huolissani, mutta kyllähän se nyt on alkanut vähän mietityttämään. Kuulun vielä lisäksi toiseenkin riskiryhmään koska mulla on astma. Onneksi ei kuitenkaan mitenkään vaikea. Töissä yritän olla koskematta silmiä, nenää tai suuta ja pesen kädet aina kuin mahdollista. Niin olen toiminut kyllä ennenkin, kun asiakspalvelussa olen töissä ja rahoja koskettelen. Poika varmaan päiväkodista taudin tuo joka tapauksessa :/

Eelis 7+5
 
Hei ja tervetuloa uusille,
täällä päivä mennyt kahteen asti pää pöntössä ja syömättä makoillen, aivan kauhuissaan olen, kun mun pitäis kyetä töihin taas maanantaina. Kahdesta eteenpäin olen sitten touhunnut ja syönyt paaston edestä :snotty: ... Tätäköhän tää tulee olemaan. Aiemmissa raskauksissa mulla ei ole ollut pahoinvointia, vaan pientä kuvotusta vain.
Donu kyseli raskauseroista. Mulla ensimmäiset raskaudet oli energisiä ja vailla mitään vaivoja, ihan normielämää lenkkeilyineen, treeneineen, opiskelu ja työ jne. Vasta tää edellinen raskaus opetti, että elämä voi olla äitipolilla ja osastolla huuhailua, kaikkea muuta kuin normaalitilaa. Mutt ei siitä sen enempää, toivon vain että tämä raskaus menee paremmin.
Hyviä vointeja kaikille!
Lyra -ei keksi mitään kivaa lempparia pikkuiselle- 6+6
 
mul on tollanen angel sound kotidopler et jos joku olis halukas ostaa sen pois nurkista kuleksimasta..?? :) itse kuulin sydämen äänet jo 8+ muistaakseni.. :) mut se on niin ruumiinrakenteesta kiinni.. mut mahdollista on kuulla jo tuolloin ja kahden lapsen äitinä erotti kyllä ja kyllä sen erottaa muutenkin.. :)
 
Oi täällä on suloinen huhtityttö. :heart:

MayBeibi , tuo sun olo kuulostaa niin tutulle. :hug:

).( Täällä ollut ehkä hieman parempi päivä tänään. Turha vielä riemuita kun tunteja on jäljellä ja yleensä oksentaminen tulee ennen nukkumaanmenoa. Tänään olen kuitenkin syönyt vähän. Mikä hassuinta niin mun teki aamulla ihan kamalasti pizzaa mieli, en yleensä syö pizzaa ollenkaan. No me käytiin sitten hakemassa mulle pizza ja oon tässä päivän aikana saanut sen lähestulkoon syötyä. Ja kaikki on vielä sisällä. Huippua!
Ja toinen mitä tänään oon popsinut on popcornit, sillain vähän kerrallaan. Erittäin terveellistä siis tää syöminen mutta pääasia on nyt että jotain pystyn syömään.

Mutta mikä hauskinta, halusin sellaisia tiettyjä suklaaleivoksia tänään, kuola valuen lähdettiin sitten kauppaan katsomaan niitä mulle, eikä siellä tietenkään ollut! Minähän suutuin kaupassa miehelle (sen vikahan se tietysti oli :whistle: ), sitten painuin autoon ja repesin itkemään. Itkin niistä samperin leivoksista tunnin. :LOL:
Voi tää elämä siis olla välillä niin rankkaa. :D
 
Haluaisin kirjoittaa jotain kaunistaa ja kivaa, mutta ainoa, joka mieleen tulee, on tä aina sama "paha olo jatkuu vaan...". Tylsää! Onhan päivän mittaan ihan hyviäkin hetkiä, vaaraa painonlaskustakaan ei ole, aina jotain pysyy sisällä, liikaakin ehkä, kun syö vähän välein ja epäterveellistä (koska kasvikset eivät halua kovin hyvin pysyä sisällä, ja esim. vaalea leipä, jota normaalisti syön pari kertaa kuukaudessa, on nyt jokapäiväinen), mutta kyllä päivän mittaan useita kertoja aina oksennan, ja sitä ällöä olo riittää. Nyt olen ollut tunnin hereillä ja kerkinyt kaksi kertaa jo seurustella pöntön kanssa. Enkä edes voi toivoa, että se olo lähiaikoina loppuisi, viimeiksi jatkui synnytykseen. Toinen puolisko tosiaan oli enemmän aamupahoinvointi, ei niinkään koko päivää.

Mutta tuhruvuotoa ei ole onneksi taas muutamaan pivään tullut. =)

Joku kysyi muutama pävä sitten kestovaipoista. Meillä kakkosella olivat 4kk iästä lähtien kestovaipat. Esikoisella koko ajan ja toisen ekat kuukaudet olivat kalleimmat kertikset, joita kaupasta löysin, kun sitten satuin lukemaan artikkelin niiten vaikutuksesta maailmassa. Laskin kauhulla, että olen lähettänyt kaatopaikalle yhden lapsen 2v vaippakauden aikana ainakin 2 isoa henkilöaouton peräkärrilllistä jätettä, jotka maatuvat lopullisesti vasta siihen mennessä, kun vaipatettavakin jo vanhuuteen kuollut - ja meille tuli melkein yön yli täyskäännös, siinä toivossa, että lapsille ja lapsenlapsille jäisi siitä hyvästä vähän puhtaampi maailma. Ja oikeastaan ne kuvalliset ja värilliset vaipat olivat aivan mielettömän suloiset, paljon enemmän vaihtelua ja luonnetta kuin kertiksissä.
 
Tervehdys huhtimammat! Olen taustaillut ahkeraan jo usean viikon, kun en juhannuksen aikaisen keskenmenon jälkeen ole oikein uskaltanut uskoa tätä todeksi, mutta nyt taidan uskaltaa liittyä joukkoone, kun varhaisultrassa pieni sydän sykki vahvasti, tosin viikkoja vasta tuolloin 7+0, nyt 7+2 :heart: Nyt on kuiten hyvä tunne tästä asukista ja nautin raskaudesta jo ihan eri tavalla, kun keväällä oli jännä pelko takaraivossa koko ajan. Meitä km:n kokeneita tuntuu olevan tässä joukossa melkoisen paljon - kiitos siis pohdinnoistanne, niistä on ollut suuri apu ja tuki, iltainen rauhoittumiskeino :flower:
Monelle teistä tuntuu olevan jo useampikin lapsi, niin kysysimpä tässä yhteydessä myös neuvoa niinkin vääjäämättömään asiaan kai kuin tissistä vieroittamiseen. Meidän esikoinen on nyt 1v4kk ja aikamoinen tissitakiainen :LOL: Pidän imettämisestä, enkä raskauden takiakaaan sitä välttämättä lopettaisi, mutta nyt nänninpäät ovat niiiiin arat ja neidin yöt alkaneet mennä rauhattomaksi "tissinhimossa" niin luulen, että oisi kaikkien yöunien ja oman voinnin takia hyvä lopettaa. Olen lukenut sinapista nänninnokassa ym, mikä varmaan on tehokas keino - mutta oisko muita "lievempiä" vieroituskikkoja. Voiko antaa mitään korvaavaa? Neiti ei ole koskaan oikeastaan käyttänyt tuttia, joten se ei lohduta.
Tilhiemo & vielä nimetön "pikkukakkonen" 7+2
 
hei kaikille.. tervetuloa uudet <3
Mulla on flunssa... kurkku ihan älyttömän kipeä niin kipee että korviin sattuu kun nialasee.. kuumetta ei oo josten ei kai tää sitä possulunssaa ole.. käyn huomenna lääkärissä kuitenkin.. jotta ei oo mitään bakteeria tai virusta joka olis pienelle vaaraks..

tiitu ja nasu rv9+2
 
Tilhiemolle
tervetuloa ensiksikin!
Ja imetyksen lopetus - meillä olen molemmilta lapsilta vähän alle 1v lopettanut yöimetyksen niin, että vaan ei antanut enää rintaa, pitänyt vaan sylissä ja kädet ympärillä ja laulanut ja laulanut jne, että lapsi ei tuntisi missään nimessä itseään hylättynä. Eka yö pahin, silloin oli vähän vaikeeta pysyä päätöksessä, itseltänikin taisi jokunen kyynel tipahtaa, mutta onneksi pysyin vakana, muutamassa yössä on tilanne rauhoittunut molemmilla kerroilla ja koko perheen yöunet parantunut. Isikin osallistui jossain määrin tuohon laulamisen-halailuun, mutta enemmän minä, koska minusta tuntui, että jos jätän lapsen vaan isille sillä vaikealla hetkellä, sitten hän ei voi minuun enää täysin luottaa. Päivävieroitus sitten vähän myöhemmin, kun lapsi tottunut jo yöllä olemaan imemättä, muutaman viikon sisällä pikkuhilja vähentäen imetyksiä. Hyvin vaivattomaksi ja kivuttomaksi olen kokonaisuudessa kummankin vieroituksen kokenut.
 
Tilhiemo tervetuloa joukkoon :wave: Mä kans imetän vielä tuota 1v2kk poitsua. Nyt vaan tuntuu, että yhtäkkiä tissit on "kadonneet", kaikki täyte tiessään, noinkohan sieltä enää mitään tulee :/ Liekö hormoneilla osuutta asiaan, en muista näin käyneen muissa imetyksíssä edes loppusuoralla (en siis ole ennen ollut imetysaikana raskaana). Mutta siis tuohon vieroitukseen: 1½-vuotiaan tytön vieroitin silleen, että laitoin laastarit nänneihin ja sanoin että tissi on rikki, ei tule enää maitoa. Ja aika kivuttomasti meni :D Silloin oli tosin enää jäljellä 2 imetystä, aamu ja ilta. Että kannattaa varmaan eka karsia vähän vähemmäksi ja lopulta sitten pistää stoppi jollain tällaisella laastari-keinolla :wave: Niin ja lisään vielä että yöimetyksen lopetin tuossa vuoden iässä, huutoahan se tiesi, mutta kainalossa lohduttelin. Siitä sitten päästiin pian omaan sänkyyn nukkumaan ja yöt rauhoittuivat.

Raskauksien eroista mulla on melko helpot raskaudet olleet kaikki, ei suurempia kremppoja. Toki liitoskivut ovat jokaisen myötä pahentuneet, mutta eivät ole silti olleet mitenkään kamalan pahoja. Toivottavasti sama suuntaus jatkuu! :)

Raskauden kestoista taisi joku kysellä, meillä on 2 ekaa syntynyt rv 39+2 ja kolmas rv 39+1.

Sikatauti kyllä vähän mietityttää, kun mies on opettaja ja esikoinen koululainen, niin luultavasti se sieltä koulusta vielä kantautuu :( Ja kun muutenkin raskausaikana olen aina sairastanut 1-2 pitkää flunssaa (tyyliin 3 viikkoa) pahalla yskällä, niin kyllä se keuhkokuumeen vaara arveluttaa... Mutta ei auta kuin katsoa miten käy...

stoppis 7+
 
Voi että tympäsee kun en kuollakseni muista milloin oli edelliset menkat. En oo laittanut ylös niitä, ikävä kyllä!! Jos oikein muistan niin vkoja olis nyt jo jotain 7+?...
On selvästi oireita, kuten mahan turvotus, väsymys, huimaus ja pieni ällötys välillä. Sitä vaan mietin et onkohan vkoja sittenkään vielä noin paljon ku viimeks pahoinvointi oli jo kamalaa tässä vaiheessa.
Ärsyttää ku en tiiä!! Eikä neuvolassa käyntikään mitään auta ku ei kai ne vissiin muuta ku kuuntelee sydänäänet. Pitäsköhän huomena soittaa sinne ja varata kuiteskin se aika!?

imetyksestä Me lopetettiin tuossa vuoden iässä, pari kuukautta sitten. Loppui ihan kivuttomasti. Puolenvuoden iässä lopetin yösyötöt. Pari yötä meni huutaen mut sitten unohti ja saatiin nukkua yöt läpeensä. Sitten vähensin syöttökertoja päivällä, lopussa ei ollu ku aamutissi ja sen lopetin niin että noustiin heti ylös ni ei kerenny kaivautua minuun eikä olla vailla sitä...
 
Uusille tervetulotoivotukset! :flower:

ON Mulla on nyt kolmatta päivää tuntunut alhaalla takaraivossa vasemmalla puolella pistävää kipua ajoittain. Ihan aamusta iltaan ja se säteilee hampaaseen asti?! Tuo kipu on kyllä tuttu, mutta se on aina ennen ollut ohimossa. |O

Mulla on ihan kamala himo tehdä r-testi. :saint: Nooh, eilen illalla tein sitten ovistestin, kerta sellaisia vielä on. Tiedän, että ovistesti on ovistesti jne., mutta oli pakko. Tulos oli ihan miellyttävä http://i27.tinypic.com/1zm2zyx.jpg Ehkä mä nyt maltan olla testaamatta.

Huulet repeilee, tissit kipuilee, väsyttäääää! Tämmöistä tänne. :wave:

Empuuu ja Tirppana rv5+2 :heart:
 
Heippa :wave:

Remonttia aamusta iltaan, varsinkin tää viikonloppu. Oon vähän yrittäny teitin juttuja lukea, mutt en kyllä muista enää puoliakaan, joten jätän kommentoimatta. Eli menenpä suoraan omaan napaan ;)

Ai niin. Tervetuloa uudet! :flower:

Mulla on äklö olo hävinny. Toisaalta iha hyvä. Välillä tietty tulee vielä sellanen äklö-/pahaolo. Vaikea kuvailla sitä oloa, mutt kaikkea muuta ku normaali. Johtuu varmaa siitä, ku nyt rempan aikaan ei oo paljon ehtiny tasasesti syömään. No muutaman päivän päästä ohi ja pääsee keskittymään täysin muuttoon! Meistä tuli siis perjantaina virallisesti velallisia ja talon omistajia. Tai no pankkiha sen omistaa, mutt kuitenki ;)

Mulla on huomenna se ultra heti aamulla klo 10.00. Heti kun suinkin ehdin, niin tulen kertomaan miten siellä kävi. Toivon, että kaikki olisi hyvin. Tiedän, että siitä ei hyvää seuraa jos kaikki ei ole ok. Mutta tällä hetkellä ajattelen kaiken olevan parhain päin. Huomenna sen näen. Jännittää!

JääKyynel

 
Mamiti, kiitos kun piipahdit, ihana huhtityttö! Niin se aika rientää..

Tilhiemo tervetuloa ja onnea!

Imetyksestä, meillä siis tuo 1v ikäinen tyttö, imetän häntä päivällä lähinnnä ruokailujen jälkeen ja annan usein rintamaitoa myös välipalaksi. Yöllä on syönyt jo kuukausien ajan joko ei ollenkaan tai yhden kerran. Rinnanpäät on vähän kipeät nyt, mutta imettäminen onnistuu. Tosin maidon määrä on selvästi vähentynyt, ja elänkin siinä toivossa että imetys loppuisi pikkuhiljaa luonnostaan..ajattelin siis imettää vielä rauhassa ja katsoa mitä tuleman pitää. Pikkuhiljaa alan totuttaa neitiä lehmänmaitoon. Mietin vähän tandem-imetystäkin, mutta en tiiä oisko se liian raskasta itselle. Aika näyttää miten käy.

syysmama & muru 8+3 :heart:
 
Hei sohvan pohjalta.

Käsi ylös, kuka voi oksentamatta erittäin pahoin? Minä - muissa kuin makuuasennossa happi on heikolla aamusta iltaan! Torstaina ultra, jännitän kauheasti kaikkien vastoinkäymisten jälkeen. Eniten mietin sitä, voiko tuulimunasta olla näin kovat oireet? Viime yritys mulla oli tm ja oirehdin aika hailakkaasti, pahoinvointia ei juurikaan. Toivottavasti joku on kotona kohdussa...
Terkut kaikille!

Preeria ja toive viikoilla 8+0
 
maleha: Neuvola-aikaa vaan varaamaan. Ekassa raskaudessa mulla ei ollut mitään hajua viime kuukautisista ja sain lähetteen ultraan. (Ja silloin siis ei sitä varhais- tai np-ultraa täällä tarjottu) Pitäisi päästä suht pian katsomaan ja sillä pelkällä poliklinikkamaksulla.

Mulla on täällä nyt kanssa verta tiputellut :/ . Täällä oli joku aikaa sitten monta muutakin. Kaikilla ei tainnut kuitenkaan mennä kesken? Mitäs tiputtelijoille kuuluu nyt, en muista kaikkia nimimerkkejä vielä. Itsellä on tosiaan tullut perjantaista asti verta, ehkä vähemmän kuin kuukautisissa, pikkuhousunsuojilla on pärjännyt. Kipuja ei ole, vaikka perjantaina olikin tosi huono ja heikko olo muuten. Soitin lauantaina päivystykseen ja sitä samaa "kannattaa tulla jos vuoto tai kipu käy sietämättömäksi". En sitten viitsinyt vielä lähteä mihinkään.

Mulla on se varhaisultra varattu torstaille, niin soittelen huomenna josko sen sais aikaistettua. Jos alkaa kipuilemaan tai vuotamaan runsaammin, niin menen sitten päivystykseen kyllä. Tällä hetkellä luulen kuitenkin, että kyseessä on kohdun hematooma ja/tai istukka kohdunsuulla. Tai sitten menkat, niitäkin joillekin tulee raskauden aikana. Perjantaina olin vielä ihan paniikissa, mutta nyt on jonku verran rauhoittunut olo, vältän vaan turhaa liikkumista ja rehkimistä. Toivottavasti vuoto tässä lakkaa tai ainakin pääsisi sinne ultraan heti alkuviikosta.



 
Musta tuntuu, että olen vielä kovin pihalla kaikesta. Täällä tuntuu olevan aika paljon jo toista tai kolmatta odottavia, joten teiltä sitten imen kaiken tiedon itseeni. :)
Mulla ei ole vielä pahoinvointioireita eikä oikein muutakaan. Vatsa ja selkä ovat jomottaneet jo viikon verran samaan tasaiseen tahtiinsa. Kuvittelisin, että se kuuluu asiaan. Olenkohan väärässä? Kyseessä ei siis ole mikään hirveän voimakas kipu, mutta sellainen tasainen puudutus.

Bambinoko ja bimbo 4+5
 

Yhteistyössä