¤¤HUHTIKUISET¤¤ elokuussa

Sapfo onnittelut hyvistä ultrakuulumisista :heart:

Painosta esikoisesta tuli noin 12kg, osa jäi laitokselle, osa jäi vyötärölle ja lisääkin tuli 1½ vuoden aikana :ashamed: . Mua ihan ahdistaa tää oma paino, ja oon aatellutkin että jos vain mahdollista niin paino sais suunnilleen pysyä samassa loppuun asti (eli siis periaatteessa laihtuisin vähän). Luulen että terkkakin on melko samaa mieltä mun kanssa. Ylimääräistä siis löytyy, on oikeastaan aina ollut :| . Tärkeintä kuitenkin on syödä mahdollisimman terveellisesti ja monipuolisesti. Jos sen seurauksena kiloja tulee niin sitten tulee. Parhaimpani kuitenkin aion tehdä.

Sikainfluenssaa en ole jaksanut stressata. Itse siis olen töissä sairaalassa, eikä meidän osasolle sellaisia tule. Tietenkin joltain toiselta osastolta, hissistä, ovenkahvasta jne. se voi tullakin, mutta toistaiseksi siin olen ollut huoletta sen suhteen.

Asunnosta me asutaan omassa rivitalossa (4h+k), joten tilaa on hyvin meille kaikille täällä =)

Kertomisesta me ei olla kerrottu vielä kenellekään. Ja tänään päätin etten töissä aio kertoa asiasta vielä niin pitkään aikaan kuin mahdollista. Kuulin juttua että jollain ei oltu jatkettu työsopimusta kun yh oli kuullut raskaudesta. Onneksi voi ottaa löysät työvaattet, jonne masun saa loistavasti piilotettua ehkä jonnekin rv 20 asti :kieh:

maleha tevetuloa mukaan :wave: eikös se usein menekin niin että toinen voi tulla todella helposti vaikka ensimmäinen olisikin "tekemällä tehty" =)

Poppeliini 6+2
 
Sapfo hienoja ultrakuulumisia! :)

Malehalle tervetuloa mukaan.

Sikainfluenssa huolettaa kyllä jonkin verran mua, mutta ei nyt mitenkään kamalasti. Aion kyllä kysellä tuosta tiistaina kun on neuvola. Työkaveri lähtee tosiaan kuukaudeksi jenkkeihin, jotenkin se jännittää kun palaavat sieltä että onko niillä sitten tautia matkassa. Toisaalta sen nyt voi saada jo mistä tahansa joten turha tässä on kai stressailla.

Sairaalaan meiltä on matkaa ehkä noin viitisen kilsaa. Eli ei paha. :)

).( Kävin tänään lekurissa ja makasin sitten pari tuntia tipassa. Pistivät suoraan suoneen jotain liuosta etten lähde kuivumaan. Tänään en olekaan sitten varsinaisesti oksentanut. Yökkäillyt kyllä. Nyt jos olo edelleen sellainen ettei mikään pysy sisällä niin sitten päivystyksen kautta taas tippaan.
Lääkäri kirjoitti myös jotain lääkettä, joka joillakin auttaa pahoinvointiin. Lääkkeet oli peräpuikkoina otettavia.
Ens viikko on nyt ainakin sairaslomaa.

-Hapsiainen ja herne 8+2
 
Hei empuuu mä kävin sellasessa kun femeda.. (olikohan se se) joo niin maksoi 82e kela korvauksen jälkeen.. :)

Täällä poksuu viikot tänään.. :)
vähän ehkä huolettaa.. :/ kun ei oo paljoo oireita.. toki masu on tosi turvonnut tai en tiiä onko turvotusta enään vai onko se kasvanut... mutta rinnat on vähän kipeet.. mutta ei oikee muuta..
ens viikon ti tai ke ultraan taas.. <3

ihana kuulla sapfo että sun masussa on kaikki hyvin.. <3

tiitu ja nasu rv9+0
 
tiitu87 Tuota Femedaa katselinkin, mutta ei siellä ollut sopivia aikoja. Voiko esim. jostain Terveystalosta varata ajan? Kääks.

hapsiainen80 Jospa saisit avun huonovointisuuteesi lääkkeistä. Voin vaan kuvitella millainen sun olo on. Viime raskaudessa itse oksensin vain kerran, mutta muuten olo oli aika plööö. :x

Tässä olis kohta tarkoitus suunnata Taiteiden yöhön. Hyvää viikonloppua kaikille! :wave:
 
minäki olen vähän sikainfluessaa pelännyt kun raskaus selvis. mut muuten ei kait. töissä ei ainakaa oo ilmennyt sitä. kysyin neuvolastaki sitä et miten tämän asian kans ni että tulee sit tietoa lehteen tai et jos rokotukset tulee tms mut nyt käsi hygienia vaan.

ultrasta kyselin ni neukkutätini sano et ei kiirettä et ku on se eka neuvola niin saan niit lappusia tms et millo voi varata jne. et sillo katellaan tarkemimn.
Oulussa sit erikseen joku ultra olikoha se rakenne ultra muistaakseni. jossa kävin esikon aikaankin.

nyt taas kauhee väsymys kuten eilenki et josko se on yks oire tai onko sit vaan siitä ku olen eilen ja tänään aamuvuorossa ollut. kumman piikkiin pistää :D

arska äippä rv 5+4
 
Heippa pitkästä aikaa!

Meillä ei toimi netti kotona, joten pääsen nettiin nykyään tosi harvoin. Ensi viikolla onneksi pitäis taas saada oma kone toimimaan.

Kiitokset MayBeibi, happihyppy, syysmama, stoppis ja heinekeeni kannustuksesta tuon verenvuodon suhteen. Se onneksi loppui heti silloin alkuunsa eikä sitä ole enää tullut. Ehkäpä se siis johtui seksistä. Sen jälkeen ei olla uskallettu tehdä miehen kanssa mitään, mutta nyt tekis jo mieli, pakko kai se on kohta taas uskaltaa.. :LOL:

Mulla ei ole nykyisin oikein muita oireita kuin valtava väsymys ja ylitarkka hajuaisti. Kaikki hajut tuntuvat tosi etovilta ja juuri ja juuri saan pidettyä itseni hereillä päivän ajan (tosin tänäänkin nukuin tytön kanssa 2,5h päikkärit). Niin ja mielialat vaihtelee ihan hurjaa vauhtia!
Saapa nähdä, miten onnistun salaamaan raskauden anopilta ja apelta, jotka tulevat huomenna yökylään. Muutamalle kaverille olen joutunut jo "valehtelemaan", etten ole raskaana. Se ei tunnu kivalta, mutta me päätettiin, ettei kerrota tästä kenellekään ensi kolmanneksella. Pitää sitten heti oikaista tilanne, kun alkuraskaus päättyy.

Täällä on ollut keskustelua painosta. Mulla kävi silleen hassusti, että lähes samantien, kun tein raskaustestin, paino pomppasi 2kg ylöspäin. Näin taisi käydä myös esikoisesta. Sitten kuitenkaan esikoisesta ei tullut kuin 3kg viikolle 20 mennessä (tosin loppuraskaudesta sitten tulikin kunnolla raskausmyrkytyksen ja turvotuksen vuoksi).

Eipä täältä kummempia tällä kertaa. Hyviä viikonloppuja!

Piipa rv 6+4 (suunnilleen)
 
täällä käyty nyt varhaisultrassa ja alkio vastasi viikkoja 6+4 ja omat laskuni siis 7+5 joten ei ihan täsmännyt kyllä lääkärin mielipide, on aika vaikea mittailla alkiota jos kokoa löytyi huimat 5,5 milliä :saint:

onko muilla varhaisultrassa edes mitattu alkiota, mulle olisi riittänyt että sydän vaan näkyi oikeassa paikassa ja siellä se siis olikin, jäi vaan haikea mieli kun tiedän ettei se ole voinut hedelmöittyä niin myöhään kun tiedän että alkio sai alkunsa heinäkuun puolta väliä ennen. Jäi sellainen olo että alkio olisi vaan kehittynyt hitaaammin, huolestunkohan turhaan. ,,,lääkäri sanoi että olisi hedelmöittynyt 20.7 ja plussasin jo haamun 27.7 eihän se voi näkyä noin aikasee testissä ???

mutta se siis minusta, ilmoitan sitten lasketun ajan np ultran jälkeen jos sinne asti pääsen :whistle:

itehän sinne jo änkesin, ei noin pientä katkarapua voi mittailla .... :|
 
tiitu, sullahan on jo ihana masu! :)

Huisi Jospa sitten np-ultrassa selkenisi viikot. Varmasti noin pientä on vaikea mitata eikä välttämättä saada oikeita tuloksia. :)

Hemmi Sullahan on sitten hurja matka synnärille, halki ilmojen. B)
 
Tänne ei sen kummempaa. Varhaisultraa odotellessa, joka on keskiviikkona. Vannoin, että neuvolaa en varaa ennen sitä, mutta niin vain tein eilen. Pojalla oli 1v tarkastus, niin siinä samalla sain sitten suuni auki. Onneksi, sillä elokuulle ei enää paljon aikoja olisi ollutkaan. Syyskuussa olisikin jos sitten vaikeampaa järjestää neuvola-aikaa kun palaan töihin.

Huisi Ole ihan rauhassa. Näillä aikaisilla viikoilla millinkin heitto mitassa tarkoittaa päiviä raskausviikoissa. Muistelen, että viime raskaudessa mulla oli juuri noin. Kävin ultrassa 7+ viikoilla mutta koko olikin jotain 6+. Np-ultrassa tilanne olikin jo kääntynyt toisinpäin. Eli vauva oli kooltaan muutaman päivän vanhempi kuin raskausviikot. Loppujen lopuksi lasketulle ajalle ei sitten tehty yhtään mitään.

Synnytyssairaala sijaitsee kaupungin toisella laidalla. Julkisilla menisi tunti. Juu, sekin on tullut testattua, kerran olen mennyt synnyttämään bussilla. Omalla autolla 20-40 min, riippuen ruuhkan asteesta. Eipä juuri ongelmaa sinne ehtimisessä, mulla kun nuo synnytykset on yleensä käynnistetty, joten olen ollut sairaalassa jo valmiina.

Empuuu Femedassa olen käynyt minäkin nyt viime raskaudet, siellähän on monta lääkäriä ja niitä vapaita aikoja voi itse selailla siellä nettiajanvarauksessa. Toinen paikka missä olen käynyt, on Postitalon lääkäriasema, keskustan Sokoksen vastapäätä.

Kauppaan on nyt suunnistettava kun nuo nuorimmaiset heräsivät. Kivempi käydä aamusta kun on rauhallista.

Scala rv 6+4
 
hei taas pitkästä aikaa!

tiitulla jo oikea maha!!! :eek: Sievä on =)

Tämä viikko on mennyt nin väsyneissä ja etovissakin merkeissä, ettei vaan oo jaksanut kirjoitella. Olen kyllä lukenut! Täytyy myöntää, että tämä lieväkin etominen vähän vähentää tätä raskaudesta iloitsemista. Ja väsymys tekee sen, ettei jaksa mitään miettiäkään, huhhuh. Pahempaan suuntaan varmasti mennään, mutta osaan arvostaakin tätä. Näitä tuntemuksia ei ollut keskenmenneessä raskaudessa, joten ehkä tämä jatkuu loppuun asti! Neuvolakin varattu 8.9.

Tulin oikeastaan poksumaan :D

Sun Rise ja PikkuSäde 6+0 POKS!
 
Huomenta!

Huisi Lukemani mukaan tuo on todella yleistä, et alkio ei vastaa viikkoja varhaisultrassa ja silti kaikki on hyvin. Millinkin heitto on pitkä aika alkion kehityksessä.. Usein sit np- ultrassa alkio on viikkoja vastaava, eli sen kokoinen mitä alunperin piti olla. Minut ultrannut kätilö sanoi, että pienestä alkiosta on vaikea saada tarkkaa mittaa, ja rv voi muuttua. Tsemppiä, eiköhän kaikki ole hyvin! :hug: :heart:

Mulla on kasvanu maha, reilusti! :) Ihan selvästi huomaa, ja siis oikeaa kasvua eikä turvotusta. Mielestäni sen huomaa ihan selvästi kun se todellinen vauvamaha alkaa kasvamaan. Esikoista odottaessani luulin turvotusta vauvamahaksi, mut kun se laski olin vähän ihmeissäni.. :) Sit kun oikea maha alkoi kasvaan, niin huomasin sen kasvun olevan ihan erilaista. Oikea vauvamaha ainakin mulla lähtee kasvaan tuolta ihan alhaalta ja nousee sit ylöspäin. Esikoista oottaessa maha alkoi pikkuhiljaa kasvaa joskus rv 12 paikkeilla. Että nyt siis selvästi aikaisemmin. Mulla menossa siis rv 8+2.

Nyt aamupalalle! :p
 
Täältä tulisi vielä täydennystä huhtikuun odottajiin. Tällä hetkellä plakkarissa on rv 4+4 ja laskettu aika on omien laskelmien ja nettilaskureiden mukaan 28.4. Ensimmäinen aarre olisi tulossa, mutta vielä on kovin vaikea uskoa tätä edes todeksi. Pääsen varmistamaan asiaa lääkärillä/neuvolantädillä varmaan vasta parin viikon päästä. Siihen saakka taidan lähinnä hämmästellä koko asiaa. Täytyy nyt vähän perehtyä omaan tilaansa ja lueskella samalla teidän kuulumisia, että pääsen mukaan keskusteluun. Sairaala taitaa olla muuten PS. Tsemppiä kaikille odottajille!
 
Heips! Taidan olla se viimeinen villahousu ainakin la:n suhteen 30.4 ja viikkoja heiveröiset 4 +1. Kolmas lapsi tulossa, ikäeroa kakkoseen tasan vuosi :whistle: Aika hassulta tuntuu odottaa vauvaa kun on jo vauva =) Olikohan täällä muita pieniä ikäeroja? En ole kerinnyt vielä lukemaan koko pinoa, joten lyhyesti jotakin laitan mitä muistan:

Piipa75 : Mulla kummastakin aiemmasta raskaudesta tuo veri tullut pupuilun jälkeen. Ja olen miettinyt että kaipa se ihana O pistää kohdun supistelee ja veri kai jotakin kuukautisvuodon jäämää. Edellisessä raskaudessa oli hematooma ( vrt. mustelma) kohdussa ja ekat 4kk tuli ruskeaa, välillä punaista,meinas välillä usko loppua, mutta lääkärin sanoin, kun ei kipuja eikä runsasta vuotoa, kaikki hyvin, niinkuin menikin.

Neela: Mäkin olen ahdistunut noista kiloista, kun edellisestä tuli 20+ kg ja niistä vielä 10 kg sulattamatta. Liikun todella paljon ja mietin syömistä, mutta heti kun plussa tuli testiin alkoi vatsa murisemaan :x

Neuvolaan soitan sitten joskus ja tällä kertaa en aio mennä varhaisultraan enkä 4d-ultraankaan. Ja muutenkin toivon että aika menisi nopeammin täällä palstailessa, on hyvässä muistissa raskausaika ja se on kyllä tylsää ja pitkää!
 
Kertomisesta - en aikonut niin aikaisin kertoa töissä, mutta eilsen pomo suunnitteli maanantaille minua työhön, joka ei sovi yhteen raskauden kanssa, pakko oli sanoa. Puhelimessa, joten en tiedä, oliko siellä paikalla muita, kerkisikö hän muille kertomaan jne. Aluksi olin pahoillani, mutta jälkeenpäin ajattelin, että ehkä parempi onkin, kun tulee yleiseen tietoon, koska sitten ymmärrettään paremmin hapan naama jota jatkuva pahoinvointi aiheuttaa. Eikä se pysyisi salassa edes silloin, jos menisi nyt kesken, sairaalassa olen töissä ja väistämättä törmään työkavereihin, onko se sitten np äitipolilla muutaman viikon päästä tai km viikolla millä tahansa.

Sikainfluenssa pelottaa, mutta järkevänä pysyn enkä ole paniikissa. Joku pahoitteli, että ei ole ph lasta testattu. Ei nykyään testata kuin riskiryhmiä. Pitäisihän testata sitten kaikki normaalit syysflunssat, joista vaan pieni osa sikainfluenssaa, joka ei ole yleisvaarallinen tauti. Eivät labrat voisi sitten paljon muuta tehtäkään ja terveydenhuollon varatkin aika nopsa hupenisivat siinä.

Ohje on, että riskiryhmään kuuluvat (mm. raskaana olevat, alkuraskaudesta - 4vko synnytyksen jälkeen) äkillisen korkean kuumeen (>38), kurkkukivun jne ilmestyessä hakeutuisivat tutkimuksiin, MUTTA ensiksi pitäisi ehdottomasti puhelimessa ottaa yhteyttä (joka paikassa pitäisi olla selvitettävissä puh.nro, mihin tarvittaessa soittaa), ettei hyökkää suoraan päivystykseen, jossa tartuttaa sitten muita. Joka paikassa on suunnitelmat, mihin ohjataan sikainfluenssa-epäilynsen alaiset (esim.eristyshuone vastaanoton lähellä ym). Niin, ja riskiryhmät saavat lääkehoidon, ja lääkehoito pitäisi aloittaa 24h sisällä oireiten alkamisesta, jotta tehoa. Eikä lääkehoito anneta muille ja varulta, koska muuten käy kuten monille muille pöpöille - oppivat "ohittamaan" lääkkeen ja lääke ei tehoa enää.
Ja esim. raskaana ovat tarvineet sairastuessa 4x enemmän sairaalahoitoa kuin muut, ja kuolleisuuskin on ollut isompi. Vaikka rokotteen turvallisuus ei ole loppuun asti selvä, mutta heti kun mahdollista, annan itseni rokottaa (se menee joka tapauksessa yli 12.rv ajan mulla, joka taas on vaarallisinta aika kehitysanomalioita aikaan saamaan), koska tauti + lääkehoito on uskoakseni vaarallisempaa vielä.

Neuvolaan sain lopuksi ajan, vähän vaikeeta oli, kun töistä vaikeeta päästä jne, mutta viikon päähän löytyin lopulta klo.15 aika, pitää kyllä aikaisemmin mennä töistä, mutta onnistun sen varmaankin järjestämään.

PAINO - ennen esikosita olin normaali painoinen, kummassakin raskauudessa on painoa tullut 8-9kg eli hyvin maltillisesti, mutta imetys on minulle kauhea, saiaras buliiminen ruokahalu iskee, ja lopuksi kummankin imetyksen lopussa (1v kummallakin) on ollut saldo +10kg. Heti imetyksen lopetuksen jälkeen ruokahalu rauhoittuu, mutta painoa en ole jaksanut silti pudottaa, joten nyt on 20kg ylipainoa kasassa. Eli haluaisin painon tämän raskauden aikana pysyvän huhtikuulle asti juuri siinä, missä se nyt on. Ihana mieheni onneksi joskus sanoi (itse hoikka ja aiemmin aina sanonut, että ei halua lihavaa vaimoa), että vaikka kookkampi, mutta silti hänen kioma ja hän on minuun tyytyväinen vaikka minkäänlaisena, tärkeä on vaan, että itekin pystyisin itseni hyväksymään. Toisaalta antoi mulle luvan mennä vakka rasvaikuun, jos haluan.

Kauhea sepostus... :snotty:

Mirabel 8+2
 
mirabel tuo painonnousu asia kuulostaa ihan kuin mun suusta. Tiedän tarkalleen miltä susta tuntuu :hug: Itselläkin siis on tarkoitus pysyä aika lailla näissä kilolukemissa jos vain mahdollista. Mutta ei oteta stressiä asiasta, eikös se vaikuta pieniin enempi B)

Mulla on ollut ihan ihmeellistä vasemman puoleista alamasukipua aamusta lähtien. Pistää ja vihloo, nyt istuessa ehkä vähän parempi. Vähän vertakin/tuhrua on tullut eilen ja tänään. Esikoisestakin tuli aikalailla samoilla viikoilla, mutta kyllä tuo veren/tuhrun näkeminen aina säikäyttää. Katsotaan vaan koska mäkin jo olen varailemassa alkuraskauden ultraa :|..

Poppeliini 6+3
 
Huisi Mulla vähän sama tilanne ja mietityttää tietysti... Eilen oli ultra ja ihana pieni sydän siellä löi :heart: , mutta kuukautisista laskien olisi ollut 8+1 ja alkio vastasi viikkoja 7+0... Tiedän, että ovis oli vähän myöhään, mutta noinkin paljon...
 
mäkin pohdin samaa kun te pari muuta kun meilläkin pieni oli 4päivää pienempi kun oikeesti piti.. aluks lääkäri mittas 7+0 kooks mutta sitten saikin mitaks sellasen että vastast 7+1..
se tosiaan voi olla ihan muutamasta millistä kiinni.. mutta toki se mietityttää:..:/
 

Yhteistyössä