¤¤HUHTIKUISET¤¤ elokuussa

Pakko kysyä painosta.ahdistaakohan ketään muuta moinen yhtälailla? Mies on liikunnallinen ja arvostaa kovin terveitä elämäntapoja kuten minäkin ( ei ylim. välipaloja, namit vaan namipäivänä ja liikuntaa piisaa ja salaatteja ja kasviksia on joka ruualla) MUTTA mulla paino jo ennen raskautta 68-74 välillä ja nyt näyttää 74kg ja mie en halua neuvolaan nyt kun KAIKKI turvotukset näkyy tossa vaakassa.. :eek: mie tiedän että lapsen terveys ja odotus on ensisijaista jne jne mutta aikasemmissa suhteissa sain kuulla kommentteja tyyliin "ootko aatellu kuinka paljon kauniimpi oisit jos hieman tsemppaisit ja tiputtaisit painoa/liikkuisit enempi/ kiinteyttäisit..jne. jätti ilmeisesti Isomman loven kun uskoinkaan koska JOKAISESSA raskaudessa oon surru tota painoa ja taas se saa miut likiman pakokauhun valtaan... :( syön marjoja, kasviksia, hedelmiä ja liikun...mutta, mie häpeän...kaipa mie olen ainua joka ei osaa "nauttia" kasvamisestaan joka suuntaan. esikoisesta kiloja tuli 20 joka säikäytti, toisen kohdalla ja sen jälkeen on paino noussu noin 8kg/per. raskaus. saimpahan sanottua..tänäänkin mies kysy mitä mhtaa vaaka nyt näyttää ja enpä ilenny sanoa..muistutti sitten että marjoissa on vitamiineja ja ois varmaan ihan hyvä huolehtia ettei paino karkaa käsistä...huomaavaisesti toki asian ilmaisi, ei noin suoraan...mutta kumminkin...
 
Sintsu :hug: :hug: :hug: .
Rialla oli "onni onnettomuudessa". Aika usein kaksosraskauksille käy noin. Mietinkin just eilen, että oottaakohan joku porukasta tietämättään kaksosia.

(.) Laitoin tänään suosiolla äitiyshousut jalkaan, kun ei mee farkkujen nappi enää kiinni. Paino on noussut jo ainakin pari kiloa. Viimeksi mulla lähti kilot aika tehokkaasti imettäessä, vaan silloin olin 26 ja nyt yli 10 vuotta vanhempi :eek:

Otin aamuksi yöpöydälle lasin mehua ja leipää, jotka sitten nassutin ennen ylösnousemista ja voila - ei tullut oksennusta. Pitää testata huomenna uudelleen...

Happis 7+6
 
Voi ei Sintsu,paljon jaksuja :hug:
Løysin raskauskirjasesta jonka eilen lekurilta sain,kontrolli ja ultraviikot,ja ainoastaan yks ultra siihen merkitty joka ois viikolla 17-19,eli ei oo mitaan np-ultraa :( no,maassa maan tavalla kai sitte ja nailla mennaan :)

 
Tuohon painoasiaan pitää tulla kommentoimaan. Mulla nimittäin on lähtenyt tippumaan paino. Lähtöpaino on muutenkin ollut aika pieni, painoa 59 (pituutta 169), nyt puntari näyttää 57. Mutta ei kai sitä painoa voi tullakaan kun kaikki tulee pihalle. :( Odotan nyt aamua niin saan soitettua terppakeskukseen. Tänään nimittäin katkes tuo mun antibioottikuurikin kun ei enää yksikään lääke pysynyt sisällä. Kylmä kaakao menee just ja just ja äsken sain nassutettua pienen pätkän kurkkua. Nyt toivotaan että edes nuo pysyisivät sisällä.
(Muoks. ei pysynyt nuokaan sisällä. :( )

Joudun ens yön olemaan yksin kotona kun mies on sorsastamassa. Taidankin lähteä kohta jo yöunille kun ei tässä tunnu jaksavan muutakaan.
 
Sintsulle paljon voimia :hug:
Rialle paljon onnea! Ihania uutisia =)

Mulla oli tänään varhaisultra. Olin niiiin hermostunut sinne mennessä, mutta turhaan. Masusta löytyi yksi pienen pieni sikiö jonka sydän ihanasti pamppaili. :heart: Kooltaan vastasi yhden päivän heitolla sitä mitä pitikin, eli ultran mukaan 7+2 ja kuukautisten mukaan 7+3. Nyt on kyllä aika helpottunnut olo, kun oireetkin on ollut aika lievuä. Nyt sitten alan jännittämään sitä np-ultraa. Jospa tällä kerralla sieltä saataisiin hyviä uutisia.

Sairaalaan meiltä on matkaa n. 15km, eli ei mikään paha matka. Esikoinen kun alkoi syntymään, niin en tosin ollut kotona, vaan kaupungilla. Oli mukavaa kun lapsivesi lorahti ihan roimasti ja mies oli töissä. Supistukset onneksi alkoi vasta sairaalassa.

Painosta vielä, että esikoisen odotusaikana kiloja tuli tasan 20kg! Olin todella turvoksissa, ja kun nesteet lähtivät n. viikko synnytyksen jälkeen, niin painokin putosi tuntuvasti. Muutaman kuukauden päästä olin jo lähtöpainossa, joka kylläkin on ihan liikaa sekin... Nyt on ehkä kilo painoa tullut, mutta se on varmaan kesän ahkeran grillauksen ansiota. ;)

Ai niin, siitä varhaisultran hinnasta vielä: kävin Turussa Gynekologikeskuksessa ja kelakorvauksen jälkeen hintaa jäi 93?.

Eelis 7+3
 
Ria88 toihan on ihana asia

Stoppis Todellakin menisin


Asumisesta

Asutaan kaupungilla vuokralla rivarissa jossa on kaks kerrosta ja 3h+k+s+p ja piha.


Painon nousu

Oon tän raskauden aikana laihtunu kaksi kiloa :)

Työpaikka
Oon töissä pikaruokaravintolassa joten tulee varmaan tosi vaikee jaksaa siellä. Iltaisin on jo nyt vaikeeta.


Kertomisesta

Työpaikalla pyrin jo kertomaan kaikille, koska aina ei oo hyvä olla. Sukulaisille ja vanhemmille vasta neuvolan tai ultran jälkeen.

Koskaan aikasemmin en oon tienny et ultraäänillä on nimetkin.
 
Asumisesta
Asutaan 2h+k+s 48 neliöö. Aikas pienihän tää on mut tarkoitus ois muuttaa aika pian sen jälkeen jos ja kun pikkuinen tulee :)

Painon nousu
Painoa on tullut vaan puol kiloa, viikoja nyt kasassa 7+3.

Työpaikka
En oo tällä hetkellä missään töissä, koulunpenkille ois tarkoitus palata taas reilun viikon päästä. Koulussa yritän olla mahd pitkään riippuen omasta olosta jne.

Kertomisesta
Pari kaveria tietää jo, sekä mun vanhemmat. Miehen vanhemmille kerrotaan vasta neuvolan tai ultran jälkeen. Muut saa tietää vasta kun alkaa näkymään :)
 
Eka neuvola oli tänä aamuna. Saipahan ainakin hiukan mielenrauhaa, kun "valitin" vähäisistä oireistani, niin terkkari rauhoitteli, että oireet vaihtelee toidella paljon eri ihmisillä ja jopa eri raskauksissa samalla naisella. Toiset saavat täydeltä laidalta heti alussa kaikki mahdolliset oireet ja toiset pääsee oireettomina melkein koko raskauden. Joten ei hätää, toistaiseksi... Ensi tiistaina olis sitten yksityisellä varhaisultra, joten silloin tietää ainakin onko pikku kevätpörriäinen oikeassa paikassa ja löytyykö sykkeet.

Mulla LA aikaistui päivällä (8.4.2010), mutta ei varmaan kannata muutella ennen kuin np-ultrassa varmistuu. Toi eka kaupungin tarjoama ultra (niskapoimu) on sitten 22.9. ja neuvolalääkäri on sitten seuraava aamuna. Veriseulassa pitää käydä viikko ennen ultraa.

Ihanaa viikonloppua kaikille!

manteli76 7+1
 
Asumisesta 62 neliön kerrostalo kaksio ja isännän maapaikka toisella paikkakunnalla. Näiden väliä sitten seikkaillaan, tarkoitus jossain vaiheessa rivarin pätkä hommata. Mutta sillä ei kiirettä. Kaksiossa tilaa vauva-ajan jälkeenkin

Työpaikka Vakituinen homma, ei aina vessa lähellä. Mikä tässä pelottaa.

Kertomisesta Minun vanhemmat tietää, isännän ei vielä. Kaksi työkaveria tietää, jotka olen vannonut, kautta kiven ja kannon olemaan asiasta vielä hiljaa.

Tämän päivän olotila Housut kiristää ja piukottaa. Tissit vähän kipeät, yöllä oli äklö olo. Eipä muuta...
 
Pientä kyselyä tuohon sikainfluenssaan liittyen. Oletteko kuinka varovaisia?
Esikoisen hoitopaikassa on ollu sikainfluenssaepäily (hoitajan omalla teini-ikäisellä lapsella), ja nyt ollaan toista päivää kotosalla. Ja siis vain heidän oma epäily. Vähän ihmettelen kun ei ole vielä käynyt missään testeissä.. että tietäis sitten mitä se on ja pitääkö kuinka pitkään olla kotosalla. Ja jos ymmärsin oikein niin hänellä on kuitenki joku/muutama lapsi nyt ollu hoidossa silti... No voihan sen pöpön kotiin kantaa vaikka mun mies, tai joku pärskyä kaupan kassajonossa takana tms. Että en mä voi kotiinkaan linnottautua. Kun siis jostain luin että jos tuo sikainfluenssa tulee raskaana olevaan, niin SAATTAA tulla keskenmeno ja jopa ITSE voi menehtyä.. siis pahimmassa tapauksessa.

MUOKS. kyseessä on perhepäivähoito.
 
Vitsit kun te kirjottelette ahkeraan!! En pysy kärryillä :D
Mulla on niin väsy, etten muista teidän juttujanne, joten en kauheasti voi kommentoida. Ehkä kohta alan muistaa nimimerkkejä, niin helpottuu..

Sintsulle :hug: ja voimia. :'(

Rialle onnittelut järkytyksen jälkeen :heart:

Ihosta joku kysyi. On täälläkin kaamea naama. Itse asiassa kävin jo ihotautilääkärillä hakemassa reseptivoidetta ja jotakin antibioottiliuosta parisen viikkoa sitten, kun naama oli niin kaamea. Nyt ei ole enää niin kauhea, kuiva vaan. Enpä silloin tiennyt, että näppyjen aiheuttaja olikin raskaus :) Mutta ne lääkkeet on siis sellaisia, joita saa käyttää vaikka koko raskauden ajan.

Työpaikka-gallupiin on jäänyt vastaamatta: Olen opiskelija. Tai onhan siitä jo yli vuosi, kun viimeksi olen päätoimisena opiskelijana ollut. Nyt siis vielä esikoisen kanssa kotona. Muutamia kursseja teen lähinnä kotona. Vain vähän on tarvinnut niissä kursseissa käydä koulussa, jolloin olen saanut pojalle hoitajan kotiin. Vähän jännittää, mitä opo sanoo, kun kerron etten tulekaan keväällä vaan odotan (toivottavasti) taas :whistle:

Possunuhaa olen vähän vain miettinyt. Mies eilen jo mietti, että milloin minä saan sen rokotteen (jota ei edes vielä ole). Mutta olen ihan tyytyväinen, että esikoinen ei ole päivähoidossa, jossa kaikki pöpöt liikkuu ja sikiää. Kyllä siinä loka-marraskuussa varmaan ole varovainen yleisillä paikoilla. Ja pidän huolta, ettei meille tulevat vieraat ole yhtään kipeinä yms. Nämä siis sen keskenmenoriskin takia :/

Neila Harmi, että sinun elämässäsi on ollut äälöitä, jotka ovat tuolleen kommentoineet sinua :( Varmasti ne helposti juurtuu mieleen :ashamed: En osaa mitään neuvoja antaa, kun itselläni ei ole kokemusta.. :hug:

Ainiin, sairaalaan on 50km. Viimeksi se ajomatka meni nopean tuntuisesti, kun en päässyt ajattelemaan kuin kipua. Eikä ollut kiirettä.

Mites te, joilla on jo lapsia enemmän: onko raskauksien kestot olleen suht samoja?? On alkanut tämä mietityttämään, koska esikoinen syntyi kuukauden ennen la:ta.

Toinen kysymys: Mitä tuntemuksia teillä on masussa? Mulla ei edellisessä ollu tässä vaiheessa vielä mitään tuntoja mahassa, myöhemmin tuli sitä juilimista vain. Nyt tuikkasee välillä alamasusta (ei usein, muutaman kerran päivässä ). Navan korkeudella on pientä kipua. Outoa.

Argh, vielä 10 päivää varhaisultraan!! :headwall:
 
Mä en jaksa kauheesti stressata tosta sikainfluennsasta. Normi käsihygienia ja sillä siisti. Neuvolassa terkkari sanoi, että jos raskaana olevalle tulee sikainfluenssaan viittavia oireita niin sitte pitäisi ottaa yhteyttä lääkäriin ja sitä kautta jatkotutkimuksiin. Riskiryhmään kuulumattomillehan ei anneta edes lääkettä ja kotihoito riittää. Suomessa on todettu hiukan yli sata sikainfluenssatapausta, joista vain muutama on tarttunut ihmisestä toiseen. Loput on tuotu ulkomaanmatkalta tuliaisina.
 
Painoasiaan: Esikoista odottaessa tuli n. 15 kg, jotka lähti nopeasti pois ilman sen kummempaa painon tiputtamista. Nyt on tullu 2kg, turvotusta selvästi ja lisäks mä oon syöny ihan hirveesti pitääkseni ton pahan olon kurissa.
Saapa nähdä paljonko tän raskauden aikana tulee ja lähteekö yhtä helposti pois ku esikoiselta.

Sikainfluenssa Vähän on enemmän nyt pyöriny mielessä kun raskaus alkoi, mut yritän olla liikoja stressaamatta.. käsidesi on käytössä ja mukana laukussa koko ajan, eli kauppareissujen ym. jälkeen sitä käytän ahkerasti.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta:

A(H1N1)v ja hoito-ohje raskaana oleville tai imettäville

Kausi-influenssasta tiedetään, että raskaana olevilla ei ole suurempaa todennäköisyyttä saada influenssatartuntaa kuin muilla, mutta heillä on useammin oireita ja komplikaatioiden riski on suurempi. Komplikaatioita ovat ennenaikainen synnytys ja keuhkokuume. Influenssa A(H1N1)v -viruksesta ei ole varmaa tietoa, mutta oletettavasti komplikaatioriski on samankaltainen kuin kausi-influenssassa.

Taudin välttämiseksi huolehdi hyvästä käsihygieniasta ja vältä kontaktia sairastuneiden kanssa sekä suuria joukkotapahtumia.

Jos et voi välttää kontaktia sairastuneen kanssa (esim. perheenjäsen), vältä lähikosketusta sairastuneiden henkilöiden kanssa.


Milloin otan yhteyttä lääkäriin?

Raskaana olevien (koko raskausaika ja 4 viikkoa synnytyksen jälkeen), influenssa A(H1N1)v -tartuntaa epäilevien tai vakavista oireista kärsivien henkilöiden (ks. Hoitoon hakeutuminen: Välitöntä hoitoa vaativat oireet aikuisilla) tulee ottaa heti oireiden alkaessa yhteyttä terveyskeskukseen mahdollisen lääkityksen ja muun hoidon arvioimiseksi. Tarvittaessa potilaat otetaan hoidettavaksi terveyskeskukseen tai sairaalaan.


Pahalta tuntuu se, jos tuossa taudissa on synnytyksen aikaan, sillä käsitykseni mukaan vauva joudutaan siinä tapauksessa "eristämään" äidistä. Tämän kuulin uutisista.. tiedättekö tästä enemmän? Toisaalta, turhaan tuostakaan stressaa, kun ei sille sitten mitään voi jos niin käy. Ja vauvan parastahan siinä ajatellaan.

Rouva B:n ultrakuulumisia odottelen! Toivottavasti kaikki kunnossa!

syysmama & muru rv 8+1 :heart:
 
Masutuntemukset Ei oikein ole vielä kummempia tuntemuksia. Painetta tuntuu välillä ja toisinaan, kun nousen seisomaan niin tuntuu semmoinen pistos jossain tuolla. Tuossa alkuviikolla oli vähän menkkamaista kipua noin kerran päivässä, mutta ei enää. Pitäisköhän tässä vaiheessa olla enemmän tuntemuksia? :ashamed: Eilen illalla oli vähän nuhainen olo ja tissit edelleen kipeät, pitäiskö huolestua kun ei enempää oireita ole? :attn:

Empuuu ja Tirppana 5+0
 
Neila: Kauhea stressi sulla tuosta painosta ja ihan turhaanhan se on :(. Mutta ymmärrän kyllä noiden sun kokemusten jälkeen. Oletko kertonut nykyiselle kumppanille siitä aiemmasta? Nykyinen miehesi saattaa ihan vain ajatella sinun hyvinvointiasi (joka paikassa toitotetaan kuinka liika lihominen ei ole hyvästä ja on rankkaa laihduttaa takaisin jne) eikä ymmärrä, että se loukkaa. Jos kerrot avoimesti niin ehkä hän osaa vältellä niitä hyvälläkin tarkoitettuja huomioita? Kyllähän sinä nyt osaat itsekin vaakaa käyttää ja peiliin katsoa. Ei siihen tarvitse toista ihmistä neuvomaan.

Itse minä lihoin reilut 25 kiloa ensimmäisessä raskaudessani ja suurin osa siitä jäikin. Mutta en minä siitä niin hirveästi jaksanut välittää. Ollaan oman miehen kanssa tunnettu monta vuotta ennenkuin alettiin seurustelemaan, ja meille tuo ulkonäkö on tosi toissijainen asia. Välillä saatetaan kiusotella toistemme läskeistä (ja omista), mutta ei se kiusoittelu siinä painon ympärillä hyöri, muutenkin meillä tapana. Tänä kesänä vähän repäisin ja laihdutin melkein 10 kiloa pois, jonkun verta olisi vielä ollut sarkaa edessä, mutta nyt ei passaa enää laihduttaa. Vähän aion mässäämistä rajoittaa tällä kertaa, että pääsis johonkin järkeviin mittoihin raskauden jälkeen. Ei se muutama kilo siinä ulkonäössä niin paina, mutta on se raskasta olla lihava. Ja olisi se mukava mahtua entisiin vaatteisiin ;). En harrasta sitä shoppailua ja vartalomalli on vähän semmoinen, että ei tahdo vaatteita löytyä. Vähän laihtumalla pienenisi tuo pepun ja rintojenkin "muhkeus" ja voisi mahtua normaaleihin vaatteisiin.

Ja monet, jotka lihovat reilustikin raskauden aikana laihtuvat sen kaiken imettäessä. Mulle jääneet kilot oli ihan omaa saamattomuutta ja herkuttelua. Olethan sinä itsekin päässyt mittoihisi takaisin. Jos perinteinen järkeily ei auta tuntemuksista eroon pääsemisessä, niin asiasta kannattaisi ehkä keskustella neuvolatädin (tai jos se ei ole mukava ihminen niin jonkun muun) kanssa.

Kaikille muillekin, jotka stressaavat tuosta painonnoususta. Se on keskivertonainen joka lihoo sen 12 kiloa raskauden aikana, ja jos siihen tulee vähän päälle, niin se ei haittaa mitään. Pelkästä turvotuksestakin saattaa tulla 5 kiloa. Jatkuva stressaaminen, kaloreiden tuijottelu tai jopa nälässä itsensä pitäminen ovat kaikki paljon vaarallisempia asioita kuin muutama ylimääräinen kilo. Itse en oikein edes pysty ymmärtämään mikä siinä lihomisessa on niin hirveää :/ . En voisi kuvitellakaan, että siitä tulee puolison kanssa ongelmia, ei me toisteme kroppien kanssa alettu seurustelemaan, vaan koko henkilön.
 
Raskauksien kesto: Voikohan enempää heitellä kuin mulla
Esikoinen syntyi 39+1 (tyttö )
Kakkonen 41+3 (poika)
Kolmonen 38+2 (tyttö )

Mutta voisin veikata että jossain vaiheessa tuolla aikavälillä tämä nelonenkin syntyy 38+41, heh eihän siinä ole kuin 3viikon heitto..

Sikainfluenssa: Kyllähän se mietityttää. Esikoinen on päivähoidossa ja hyvin suurella todennäköisyydellä tuo sieltä kotiin kaikki mahdolliset pöpöt, myös muut kuin influenssa viruksen.
Me ollaan melkein koko perhe riskiryhmää, minä raskaana, miehellä astma ja nuorimmainen alle 3v. Sitten on noi "normalit" kaks vanhinta lasta.
Sitä rokotettakaan ei tietenkään ole tarpeeksi tutkittu, mitä aiheuttaa mahdollisesti sikiölle. En tiedä uskaltaako sitäkään sitten ottaa jos tarjotaan.
Onko mahdolliset haitat suuremmat kuin hyöty.

Annmari: Luin jostain että niitä testejä ei enää tehdä niin herkästi, labrat kuormittuu liikaa. Sinänsä ikävää että pph:lla on silti lapsia hoidossa vaikka epäileekin että oma lapsi on sairaana. Eikö siinä tapauksessa olisi ollut järkevää tai olisi järkevää hommata varahoitopaikka ettei tartu.
Sinänsä, on varmasti jo tarttunut jos sitä on koska myös tämä tauti tarttuu jo itämisaikana :headwall:
 
Heissan. Pääsenkö mukaan remmiin!? :wave:

Uskomatonta mutta totta! Tein siis eilen positiivisen testin joka tuli täysin ylltätyksenä. Menkat on hiukan heitelleet koska lopetin imetyksen vasta pari kuukautta sitten. Esikoinen täytti kesäkuun lopussa vuoden. Omien laskujen mukaan voisi nyt olla vkoja 6+0. En lainkaan ole varma mut jotain sinne päin.
Minua paleli, kusetti ja väsytti jatkuvasti sekä maha oli kipeä ja turvoksissa. Ihan sellaiset menkkaoireet ja niitä odottelinki alkavan. Rupesin laskeskelemaan milloin oli edelliset menkat ollu ja niistähän olikin sit kulunu jo aikaa. Tein testin tavallaan ihan huvikseni koska niitä löytyi kaapista ja en ollut uskoa näkemääni, en usko oikein vieläkään mut aika selkeät oireet on. Ei vielä kuiteskaan pahoinvointia mut sitä odotellessa... :|
Edellistä lasta yritimme yli viisi vuotta ja lapsettomuushoitojen avulla hänet sitten loppujenlopuks saatiin. :heart: Sen takia tämä tuntuu niin ylettömän uskomattomalta.
En ole vielä kertonut kuin miehelle ja yhdelle kaverille enkä halua muutamaan viikkoon kertoakkaan. Toivottavasti kovin moni tutuistani ei lue tätä.... Haluaisin pitää salassa vielä jonku viikon.

painosta Minulla tuli edellisestä 20 kg jotka lähti pois vuoden aikana. Pari päivää sitten kävin puntarilla ja tuskailin että paino nousussa. Pari kiloa oli tullut. Se taitaa olla tämän turvotuksen syytä. En tiennyt sitä vielä silloin. Tupakointi pitää lopettaa nyt joten kiloja alkaa taas kertymään! :/ Olen onneksi normi painoinen (57/170) joten ei hätää vaikka niitä jokunen tulee mutta kauhulla odotan silti! Ja olen siinä toivossa et ne lähtee yhtä helposti pois kuin tästä edellisestä. Vuosi siihen meni mut lähti kuitenki.
 
Jospa raapustelisi elonmerkkejä =)

Kävin ultrassa ja vastasi viikkoja. LA 29.3.2010. Sydän jumputti ja ilmeisesti istukka tulee takaseinään (sitä ei kuulemma vielä näe selvästi). 20.9mm :heart: Näytti nallekarhulta, pää ja muu vartalo oli melkein yhtä suuria.

Asunnosta - asutaan ihan tilavasti. Rakennettiin 2v sitten 200 neliön ot-talo. Myös kolmoselle olisi oma huone olemassa jo.

Painosta - JUU, HUOLETTAA! Ja ymmärrän kyllä Neilaa täysin sillä mulla on paino-ongelma eikä tämä raskaus ainakaan sille hyvää tee. Esikosta tuli 25kg, ja 10 jäi laitokselle. Imetys ei mulla ikinä ole laihduttanut yhtään. Sitten tulinkin heti pian raskaaksi ja tästä jäi toiset 10kg. Eli kannan +20 kiloa nyt lisäpainoa. :'(

Possunuhasta - toki huolettaa. Mehän emme tiedä tästä taudista kaikkea. Se on jo tartuttanut kanojakin Etelä-Amerikassa eli muuntautuu aika tehokkaasti varmaan. Tiettyä maalaisjärkeä pyrin pitämään mukana mutta silti :/ olo.
 

Yhteistyössä