***HUHTIHIPUT 2008 Joulua odotellessa***

Iltaa kaikille hipuille pitkästä aikaa!

Täällä podetaan ensimmäistä flunssaa ja nenä ollut tukossa jo viime viikosta lähtien. Onneksi tänään oli jo huomattavasti parempi päivä. Pikku herra ei mitenkään tykkää nenätipoista saatika nenäfriidasta. Sisulla ollaan yritetty herraa hoitaa...

Viime viikolla oli 8kk lääkäri vaikka vasta ensi viikolla täytetään. Meni aikamoiseksi huutamiseksi kun oli vähän kipeä ja mukana vielä harjoittelija. Lääkärin mukaan kaikki kunnossa. Mitat meillä 8140g ja 68cm.

Meillä alkaa imetys olla loppusuoralla. Enään vain aamulla ja illalla otetaan rinnasta hörpyt. Viime viikolla poika oppi juomaan korviketta nokkamukista :) Sehän meille on tähän asti ollut se kompastuskivi. Äitini ehdotti et jos kokeilen ennen ruokailua nokkista ja sit vasta ruokaa... heti onnistu! Näin jälkikäteen ajateltuna ihan fiksu neuvo mut luulin jo kaikkea kokeilleeni.

Hienosti monella syödään jo banaania ja muuta. Meillä vähän harjoitellaan noita tuoreita hedelmiä, banaanista ja omenasta tulee ihanat irvistykset mut silti suu aukeaa. Mitään ei herra uskalla laittaa oikeen ite suuhun mut jos lusikalla antaa niin sit maistellaan. Eilen jyrsi kyllä kurkkua ja porkkanaa kun annoin pätkät.

Alahampaita meillä on jo kaksi ja luultavasti lisää tulossa ylös koska niin niitä hampaita hinkataan.

Tilsulle onnittelut kihlajauksesta :flower: ja nauti häiden suunnittelusta ja ota rennosti!

Nyt kattomaan täydelliset ja nukkumaan!

Hjördis

Huomenta!

Mahtaako kukaan muistaa mua enää? =)

En ole käynyt täällä aikoihin, niin kiirettä pitää nykyisin.
Touhua on kaikenlaista aamusta iltaan, äiti-vauva kavereita, jumppaa, uintia jne...
Nella rakastaa touhuja ja onkin ihana kun on saanut noin sosiaalisen, sopeutuvaisen lapsen jonka kanssa on helppo mennä minne vaan. Välillä tuntuukin että höykkyytänkö jopa liikaa pientä =/

Meille kuuluu tosi hyvää.. Nella alkoi muutama vko takaperin istumaan tuetta, ryömimään oikein kunnolla ja myöskin täydet yöunet saavutettiin 3yön unikoulun avulla.
Ollaan oltu terveinä ja täällä jo kovin odotetaan joulua.
Vietetään ensimmäinen joulu kotona, joten ihana kun on saanut laittaa hiljalleen joulua kotiin, siivoilla jne...

Täällä näköjään fundeerataan samoisia asioita kun meilläkin.. minkälainen potta ja mikä olisi turvallisin istuin.. Meille potta tulee joululahjaksi ja istuin asiaa ollaan mietitty tosi kovin...

Laittaako kukaan vauvaa heti nyt kasvot meno suuntaan istuimeen? Me ollaan vähän harkittu sitä maxicosin istuinta joka pitäis heti asentaa kasvot menosuuntaan.
Tietääkös kukaan istuinta nimeltä Concord Ultimax? Mun yhdellä tuttavalla on se ja se on kehunu sen maasta taivasiin, sama istuin joka oli nyt kaksplus lehden arvostelussakin... sai ihan hyvät pisteet. Se menee kaposeen autoon ja saa asennettua molemmin päin. Aivan tosi upeita värejä.. käykääs kurkkaa www.sasima.fi
Täällä Turun seudulla vaan kurja ku pitää loimaalle asti lähtee se katsastamaan.. maahantuontia ei siis joka kaupungissa.

Mä tuun paremmalla ajalla höpöttää lisää, nyt pikkanen kätisee tuossa vieressä siihen malliin et täytyy lähtee viemään aamu unille.

voikaa hyvin ja ihanaa joulun odotusta.

Minä ja Nella ihan liki 8kk

Moi Angel

Mä törmäsin kanssa tuohon Concord Ultimaxiin ja olen pähkäillyt et olisikohan hyvä. Tosin tossa kaksplus lehdessähän oli se Concord Trimax istuin, joka on siis vain kasvot menosuuntaan.

Mut nyt en ehdi enempää kirjoitella kun lähdetään kerhoon :wave:

Joanna ja Pinja reilu 8kk

angel Mukava kuulla että teillä menee hyvin, etkä ole unohtunut, ainakaan minulta! Meillä esikoisella on se maxi-cosin tobi ja se on ihan huippu - ei mitää pahaa sanottavaa, mutten Arttua ihan vielä siihen laittaisi. Esikoinen istui kaukalossa melki vuoden ikään ja sit sai ton vain kasvot menosuuntaan olevan. Nyt kuitenkin meinataan ostaa Artulle ensin selkämenosuuntaan istuin ja sit ku esikoinen noin vuoden kuluttua saa vyöistuimen voidaan antaa maxi-cosi Artulle ellei vielä istu selkä menosuuntaan. Tai siis käännettävän istuimen mä Artulle ostan kans mut ku toi maxi-cosi on niin huippu kaikilta ominaisuuksiltaan (paras on ehkä ne aina ylhäällä olevat vyöt, on niin nopee laittaa istumaan ku vyöt ei jää koskaan lapsen alle tai mene kieroon - tätä ominaisuutta ei muissa istuimissa ole vielä nähty) niin siinä vaiheessa ku alkaa matkustaa kasvot menosuuntaan vaihdan kyllä istuimen. Mul on esikolle jo ostettuna valmiiks maxi-cosin vyöistuinkin mut siinä on ikäsuositus 3,5v niin ei vielä siirretä (on mummalassa varaistuimena) ja ku siinä tobissa on vieläki herralle (2v8kk) hyvin tilaa ja niskatukeakin on vielä varaa nostaa ylöspäin niin en lähe vaihtaan ennen ku oikeesti on pakko, turvaistuin on kuitenki parempi.
ja tää on se istuin mikä meinataan Artulle ostaa:
http://www.vauvapop.fi/naytatuote.php?lTuoteTunniste=1064
on kauppiaan mukaan pärjännyt testeissä jopa sitä HTS:n istuinta (joka oli siinä kaksplussan testis voittaja) paremmin

ää nyt pojat kitisee

anuuu saatoin tätä joskus aiemmin jo kysyä (en vaan muista enää), mutta nyt kun tuo turvaistuinasia on kohta meilläkin ajankohtainen, niin miksi ja miten päädyitte tuohon Bébén istuimeen? Tietysti se, että sen saa myös selkä menosuuntaan ja pärjännyt testeissä, mutta oliko teidän kriteereissä muuta? Ja saako udella millon meinasitte kyseisen istuimen ostaa? Olisin mieluusti kuullut sulta sitten käyttökokemuksia..
Hitsi, että mua ärsyttää, että tuon Tobin saa vain kasvot menosuuntaan. Toi vyöjuttu kuulostaa niin älyttömän kätevältä! Siinä olis kaikki muuten kohdallaan.

Noita istuimia on vasta alettu tuomaan maahan, eli varmaan pahemmin ei vielä ole ihmisiä kellä käyttökokemusta, mutta euroopassa tunnettu merkki... Ja tosiaan meinaan ostaa juuri tuolta vauvapopista ku se on tässä lähellä.. Mutta huomasin Ideaparkissa että niitä myy se Elephant-liike sielläkin ja hinta oli 269 eli kymmenen euroa halvempi ku Tampereella.
Meillä ostokriteeri oli että painoraja -18kg (eli just tää koko 0/1, esikoisellahan on 1-istuin) koska sit ku on sen 4v niin saa laittaa vyöistuimeen enkä koe että turvaistuimen pitäis kasvaa niin isoksi että 6v mahtuu istumaan. On myös puhuttu että pienellä painorajalla olevat istuimet on turvallisempia ku isolla painohaitarilla olevat.
Ja siis se miksi pääsyttiin tohon on se et muuten olin jo ajatellut että hts olis meidän penkki mutta ku tämä on melki 100 euroa halvempi ja samalla painorajalla, myös molemmin päin asennettava. Luonnossa paremman näköinen ku nettikuvissa, itseasiassa hyvin saman mallinen ku esikoisen Maxi-Cosi joten uskon että hyvä istua.. Ja jos vielä testeissä paremmin menestynyt niin miksi maksaa enemmän ku halvemmalla saa?
Ja tosta minkä linkitit äsken niin sekin taitaa olla vain kasvot menosuuntaan?

anuuu Kiitos tiedosta! Kuulostaa hyvältä. Lisäänpä tuon penkin meidän harkintalistalle. En tosiaan kattonu sen tarkemmin sitä istuinta minkä linkitin, se vaan näytti hauskalta ku kääntyy tollai :)

Niin ja sen takia kyselin miksi group 0/1, kun on istuimia 0-18kg ja sitten esim. 9-18kg, että onko noissa sitten hirveesti eroja muuta kuin että voi "istuttaa" jo ihan vastasyntyneen...

Kiitos Anuu :flower: :flower: Olet ihana!!! Nyt mä löysin meille istuimen ja se on just toi minkä linkitit :D Oikeesti tuhannesti kiitoksia, en ollut tollaista istuinta ennen nähnytkään ja se täyttää nyt ne kaikki kriteerit jotka halutaan. Tähän asti sen on tehnyt vain se hts istuin, mut kun on niin suolasen kallis. Mut jes.. mies saa heti huomenna mennä katsomaan tota työmatkalla sieltä ideaparkista. Mä oon saanut melkein jo mahahaavan kun olen stressannut sen istuimen kanssa, kun meillä likka ei enään toppavaatteet päällä mahdu kunnolla kaukaloon, niin se olis pakko ostaa nyt heti.

Joanna ja Pinja 8kk

Meilläkään ei olla istutettu poikia lattialla ennen kuin ovat ruvenneet itse istumaan. Esikoista aloitettiin syöttämään syöttötuolissa vasta 7 kk ikäisenä, kun ei enää bumbossa kunnolla istunut. Tämä nuorempihan nousi istumaan jo 5 kk ikäisenä ja silloin otettiin myös syöttötuoli käyttöön. Bumbo hävitettiinkin sitten, kun ei meidän poika siinä pysynyt.

Kengistä: Anuuu sanoikin ettei kenkiä sisällä suositella. Meillä esikoisella oli syntyessään nilkan virheasento, joka oikaistiin lastalla ja käytiin sen vuoksi fysioterapeutilla seurannassa niin kauan kuin lähti kävelemään. Meillä piti käyttää sandaaleja sisällä noin tunti päivässä ja muuten ilman kenkiä.

Meillä on esikoisella vieläkin turvaistuin selkämenosuuntaan (ikää 2v 5kk) ja tarkoitus olisi hankkia keväällä turvavyöistuin sekä siirtää esikoisen turvaituin pikkuveljelle. Nyt vain pitäisi tutustua mikä olisi paras vaihtoehto. Meillä esikoinen mahtui kaukaloon vuoden ikäiseksi asti ja pikkuveli on samaa kokoa niin luultavasti menee samalla tapaa.

Kertokaas hei te kenellä jo isompiakin lapsia et missä iässä lapsi painaa sen 13kg?? Noin niinkuin suunnilleen? Kun ei mulla ole mitään hajua!! Kun toi on aika yleinen painoraja selkämenosuuntaan, niin olis kiva tietää et riittääkö se sinne 3v. asti vai kuin?

MB Kiitos taulukosta, jos Pinja kasvaa tasaisesti tätä omaa tahtiaan niin mittariin tulee 3v. ennen kuin on 13kg. mut eihän sitä koskaan tiedä!!
Ja tulen heti kertomaan kun istuin saadaan ja ollaan koekäytetty sitä. Yritin ideaparkin sivuilta tota liikettä etsiä mut en löytänyt :/ No toisaaltaan vois olla parempi et mies käy siellä Tampereen vauvapopissa, siellä varmaan paremmin pääsee penkkiä autoon testaamaankin.

Joanna, anuuu löysittekö jostain testituloksia tuolle Iséos-néolle? Löysin autoliiton sivuilta vain Axiss-mallin testitulokset... joka on saanut arvosanan tyydyttävä...eli se joka kääntyy niin hauskasti. Ei tosiaan edes harkita sitä, koska muutenkaan ei vastaa meidän tarpeitamme. Testituloksia löytyy varmaan ulkomaisilta saiteilta, kun osais vaan etsiä...?

Joanna mun 2v8kk ikäinen esikoinen painaa nyt 13-14kg (eikä se mikää pieni ole) vaikka jo 1-vuotisneuvolassa oli 11kg, niin se vaan tasaantuu se painonkehitys ku alkaa ikää tulla ja liikkuu paljon.

MB joo ulkolaisia testejä on, soitappa noita myyvään liikkeeseen ja pyydä neuvomaan mistä näät testitulokset.. Mä en millään jaksa ettiä netin syövereistä.

Ja vielä tohon painorajaan niin ei mulla ainakaa tulis mieleenkään pitää enää meidän esikoista selkä menosuuntaan vaikka suositus niin olis.. Kyllä mä pidän kahta vuotta sellasena hyvänä rajana VAIKKA mehän laitettiin esikko jo 1v ja vähä allekin... Mut sillon oli eka lapsi eikä osannut pelätä mitää.. Nyt ajattelen et Arttu istuis selkä menosuuntaan noin vuoden eteenpäin tästä päivästä tai ainaki 1,5-vuotiaaksi. Mut mut, jokainen taplaa tyylillään tässäkin asiassa.

Meidän esikoinen taisi painaa 2v neuvolassa suunnilleen 11 kg. Ei varmaan vieläkään paina 13 kg, on sellainen pieni kirppu.

Eiköhän tuossa istuinasiassa vaikuta paljon myös se miten lapsi viihtyy selkämenosuuntaan ja onko pahoinvointia. Meillä esikoinen ei ole kärsinyt ikinä matkapahoinvoinnista ja hyvin on viihtynyt pitkälläkin matkalla noin päin. Mutta tiedän tapauksia joissa lapsi voi pahoin selkämenosuuntaan eikä viihdy ollenkaan. Silloin kyllä itsekin kääntäisin kasvot menosuuntaan.

Joanna meillä poika 2v 5kk ja painaa 13 kiloa aika tarkalleen. Ja on painotarkkailussa koska on hoikkanen ja pahasti kaikelle allerginen lapsi.. Pituutta hänellä on jotain 93cm.

Lueskelen aina silloin tällöin teijän juttuja täällä, ei vaan kauheasti tule itse kirjoiteltua. Nyt tuntuu, että alkaa olla "joka palstalle" sopiva elämäntilanne kun on koululaista, taaperoa, allergiaa, vauvaa jne jne.. Ei oikein rahkeet riitä joka paikkaan kirjoitella. :D

Sanmar meidän esikoinen on luultavasti matkapahoinvoiva (ei oksentanut, mut voihan se paha olo silti olla), se nimittäin alkoi ku ihmeen kaupalla viihtymään autossa ku käännettiin "oikein"päin. Kun ei sekään toki ole turvallista matkantekoa jos lapsi lähes koko matkan itkee eikä nuku ku maksimissaan 30min. Ei se vieläkään autossa osaa nukkua, mutta eipä itkekään. (meillä mummalamatka noin 3h, oli se tuskaa sillon.. vieläki ihan puistattaa ku muistelee niitä automatkoja.. ihan eri tän kuopuksen kanssa, viimeksikin ajettiin pysähtymättä ku nuorempi nukkui koko matkan)

8kk neuvolamitat oli 7440g ja 70cm :heart: pitkä ja hoikka poika, taas oli säätämässä kaikkea koko lääkärineuvolan ajan. ei tartte lisätä ruokaan öljyä (jee, koska poikahan ei syö nykyään mitään lusikalla vaan kaikki pitää olla paloina nenän edessä ja siihen on vaikea lisäillä mitään öljyjä :whistle: ) ja ensikenkiä terkkakin suosittelin kun tämä tärättää etiäpäin niin kovaa vauhtia. mutta katotaanpahan nyt.

kävin iltasella tupperia kattomassa naapurissa, poika oli kiljunut isälleen tunnin. mutta milläs muulla se oppii kuin olemalla poikapoppoolla (plus esikoinen).. tuumasin että joo, mä meen sitten huomenna illalla kaverin kanssa kahville ja saat sillonkin vahtia omia lapsiasi :whistle:

anuuu: Meillä mummolaan matkaan yli 4 tuntia ja molemmat lapset nukkuvat suurimman osan matkaa. Nykyisin tietysti esikoinen ei nuku niin paljoa, mutta viihtyy kun on takapenkillä seurana. Ainoastaan huuto alkaa jos ei jaksa enää istua paikoillaan. Ja ei lasta kannata huudattaa.

Anu-78
Huomenta!

Sakulle oli viime yönä puhjennut kolmas hammas :heart: se tuli ylös eteen :)

Just kattelin tossa vanhempien poikien neuvolakortteja ja toi 13kg on ollut ekalla ( joka nyt 12v ) siinä 2½ vuotiaana ja tolla keskimmäisellä ( joka kohta 9v ) 3 vuotiaana...

Mut nyt puuron keittoon...

Anu ja Saku 8 päivää vaille 8kk

Huomenta,
mä sit tulin kipeeksi ja just tietty tänään mies on Turussa ja tulee kotiin vasta myöhään. :headwall: Mut jotain hyvääkin tälle päivää - mun sisko tulee tänään Suomeen! Viimeks nähty syyskuun alussa. Voi ihana että näkee poikia, se ei mun esikoista nähnyt ollenkaan ku se oli 5kk-1v2kk noitten sen ulkomaan"komennusten" takia joten on ihan spesiaalia ku se pääsee näkemään Artun tässä ihanassa konttausiässä.
Sääli vaan et mun pitää valvoa ja hakea se lentokentältä 23 aikaan.. Saas kattoo niin me päästään siskon kans nukkumaan vasta 01 ja sehän on just hyvä näin ku tuntuu että vähä lämpöä olis ja yskä ja nuha+aivastuttaa. Voi ku joku tulis ja ottais lapset muutamaks tunniks niin sais vaan parannela oloaan.. No, aina voi haaveilla.

Anuuulle pikaista paranemista täältäkin, ihanaa, että saat kuitenkin seuraa, kyllä se aina piristää, ja varsinkin, kun ette ole aikoihin nähneet :hug:

Tultiin juuri 8kk neuvolasta;
pituus 78cm, paino 12,145, pipo 46,5.. Ei ihan pieni tämä meidän vauva :LOL: Täti vain sanoi, että kasvaa erinomaisesti, IHAN OMILLA KÄYRILLÄÄN :LOL:

Ollaan melkein joka päivä kierrelty kaupoilla, osteltu vähän joululahjoja tms. Väinön kanssa. Ukko tykkää kovasti, katselee ihmisiä, paapattaa kaikille kassajonossa ja on seitsemännessä taivaassa, kun mummelit tulevat juttelemaan takaisin ;)

Tänään olisi viimeinen varsinainen äitiyslomapäiväkin sitten, äkkiä tämä aika menee.. No, kotona ollaan kuitenkin vielä jonkin aikaa, ei vielä ainakaan mikään kiire töihin ole :whistle:

Mutta ihanaa päivää kaikille hipuille toivotellen

Dooris ja Väinö, lauantaina tulee jo 8kk

Yhteistyössä