***HUHTIHIPUT 2008 Joulua odotellessa***

Meillä sotketaan veljen leikkejä varsinkin jos leikkii parkkitalolla, junaradalla tai tekee palapeliä. Välillä myös riehuu veljensä kanssa ja välillä alkaa huuto kun toinen menee jo lähelle. Nyt illastakin vain nauroi kun toinen oli puoliksi päällä. Sitten meillä kontataan mielellään tietokonepöydän alle johtoihin, wc:hen, postiluukun rämistely on hauskaa ja digiboksistakin lähtee mukava ääni kun sitä käsillä hakkaa. Veljen polkupyötää tyonnellään, tänään kokeili myös taaperokärryä. Jos itse on lattialla niin sitten tullaan äitin tai isän kimppuun telmimään.
Eilen neuvolassa meni sitten ottamaan leluja toisten leikeistä että niin paljon meillä vierastetaan :LOL:

Vaikka en enää aktiivisesti palstailekaan niin saanko taas tulla kyselemään vanhasta pinosta? Niille ketkä imettää vielä: onko teillä alkaneet jo menkat? Tiedän, että imetys ehkäisee menkkojen alkua, mutta silti jotenkin kuvittelin, että jotain alkaisi jo tapahtua, kun imetys ei kuitenkaan ole enää niin tiheää kuin aikaisemmin...Meitä vaivaa krooninen, paha vauvakuume, mutta kun kuukautisista ei ole tietoakaan niin ei voi oikein kuumeillakaan :( Meidän vauvasta on tullut taapero, kun niin kovaa vauhtia konttailee ympäriinsä ja nousee seisomaan tukea vasten niin hienosti, että kuvittelisi että olisi vanhempikin...

malttamaton (taas) ja prinsessa 7,5kk

malttamaton, jätin pari-kolme viikkoa sitten pillerit pois, kun ne eivät loppujen lopuksi sopineetkaan mulle. Nyt odottelen menkkoja, mutta ei niitä kuulu, vaikka menkkaoireita on jo ihan riittävästi. Niin, imetän vielä viisi kertaa päivässä, yö mennään jo ilman. Vauvakuumeisena olen jo menkkaoireidenkin toivonut merkitsevän raskautta, mutta niin muistan reilut 1,5 vuottakin sitten olleen, kun odoteltiin tuon ekan vaavin tärppäämistä. Testiä en ole tehnyt, sillä petyn kumminkin. Malttamaton olen minäkin, mutta tovi, jos toinenkin pitäisi vielä odottaa, sillä mies ei ole lainkaan kiinnostunut noita vauvapuuhista...

Mutta voihan sitä raskaaksi tulla imettäessäkin, vaikka menkkoja ei olekaan ollut. Niin kävi eräälle serkulleni, joka sai harhautettua miehensä makkariin sillä verukkeella, että kun imettää, niin se ehkäisee. Siitä reissusta tuloksena oli potra poika :saint:

Mavi ja poika yli 8 kk:tta

malttamaton ja mavi mulla alkoi "menkat" kun laitettiin kierukka. tai ei niitä oikein menkoiksi voinut sanoa, lääkärikin sanoi että limakalvosta päätellen kuukautiset ei ole alkamassa aikoihin. mutta kierukan laiton jälkeen on vuodellut vähän miten sattuu ja sen ekan 3kk vuosi koko ajan.
esikoisesta mulla alkoi menkat kun kiinteät alkoi, eli noin 7kk synnytyksestä. vauvan yritys alkoi kun esikoinen oli 10kk ja 9 kiertoa meni ennenkuin tärppäsi - silloin olin kuukausi aiemmin lopettanut imetyksen kokonaan, laihtunut viitisen kiloa jne. MUTTA mulla on läjäpäin kavereita jotka on tulleet imetyksen aikana raskaaksi, muutamalla jo ennen ensimmäisiä menkkoja on tärpännyt. joten plussaonnea teille :heart:
mä jo soittelin sillon kesällä ennen raskautta lääkärillekin aikaa, sanoi että tarkistaisi sen limakalvon ja kattoisi muutenkin ovulaatiota. mä itte en meinaan ovulaatiota huomannut kuin muutamissa kierroissa imetyksen aikana ja kahesti plussan sainkin. kaksi kertaa se myös tuli ulos viikon sisällä :headwall:

Tilsu aika hurjan vähältä kuulostaa tuo 1-2 kertaa. syökö muksu kuitenkin kerralla ihan kunnolla? meillä meinaan Miska on tissillä varmaan sellaisen 8-10 kertaa vuorokaudessa.

mä olen entistä vakuuttuneempi siitä että tällä kertaa imetys loppuu viimeistään kun poika on vuoden. ja mulla on jo nyt morkkis siitä :ashamed: esikoista imetin 1v4kk ja sillon se lopetus oli helppoa, mutta haikeaa. nyt vaan alkaa tuntua siltä että "päästään" kaikki helpommalla jos lopetan imettämisen sitten, kunhan vaan nestettä menee muutenkin kuin rinnasta (ja meillähän poika juo sekä tavallisesta lasista että nokkamukista jonkun verran). mun vanhemmat kärttää Miskaa hoitoon eivätkä ota ennenkuin imetys on lopetettu kokonaan ja tulisi se oma aika miehen kanssakin tarpeen kun saisi lapset yhtä aikaa hoitoon...plus voisin jättää pojan helpommin isälleen ja lähteä yksin tai tytön kanssa johonkin. mutta katotaan nyt miten kauhea morkkis iskee sitten keväällä...

Puella, huh, onneksi ei käynyt pahemmin! :hug:

Huvikummun vääpeli Kovasti jaksamisia teidän öihin! Meillä on ihan sama juttu, ollut jo koko tämän 8 kk... :eek: Aika sippi tässä ollaan, mutta nyt lohduttaudun sillä, että ei tätä voi enää kauaa kestää, kyllä se poika joskus oppii nukkumaan. Toivottavasti! :saint: Poika on nyt oppinut juomaan korviketta, onneksi, syö sitä yöllä ainakin kerran. Ja sitten lisäksi saa monta kertaa vielä tissiä. Menköön nyt vielä hetken näinkin runsaalla yösyöttämisellä, sama se on syötänkö siinä samalla, kun poika kuitenkin herää sen 5 kertaa vähintään yössä huutamaan. Sen verran meillä on hentoinen poika, ettei se lisäruoka varmaan hallaakaan tee. Unikoulu ei siis toiminut meillä, kuten olen täällä varmaan jo kertonutkin.

MB kiitti vinkistä, pitääpä ostaa uus KaksPlus ja katsoa mitä testituloksissa sanottiin! Ihan kiva kyllä huomata, että päädyttiin "oikeaan" turvaistuimeen, siihen Izi Combiin, vaikkakin todella toivoo, ettei koskaan tarvitse käytännössä testailla onko se hyvä vai ei!

Leikkimisestä meidän poika tykkää hakata ihan kaikkea, mistä kuuluu ääni! Mainoksia ja lehtiä on kiva syödä ja sitten äiti saa kaivaa pojan suusta paperimököjä.... :D Ja sähköjohdon on ihan pop juttu. Poika sai aikamoisen tällin päähänsä, kun veti TV:n kaiuttimen johdosta ja sai koko kaiuttimen päähänsä. Täytyy sanoa, että kyllä säikäytti. Ei ole nimittäin kovin kevyt tämä kaiutin...No, onneksi ei tullut mitään suurempaa, pakko kai sitä on karaista nyt itsensä, että ei varmana jäänyt viimeiseksi kolaukseksi tämä...

Menkat ja imetys Mulla alkoi menkat kuukausi sitten, kun meillä oli noin viikko paussia yöimetyksessä (kunnes se taas alkoi...). Vaikka imetys onkin sittemmin lisääntynyt taas, kyllä menkat silti tulee. Ainakin vielä.

Vauvakuumetta ei meillä ole yhtään. Nautitaan tästä ajasta ihan täysillä, mutta ei kyllä jaksettaisi tähän vielä mitään uutta raskautta saatika uusia yövalvomisia. Pitää ensin vähän hengähtää. Kattoo nyt sitten kuinka pitkä hengähdystauko tulee, voi tulla ihan lopullinenkin. Ehkä. :whistle:

KMaria huomiseen! koodaillaan tarkemmasta ajasta huomenna!

Ai niin, Hippoliinalle onnea uuteen kotiin!

Joulua odotellessa,
Marika ja menninkäinen, päivää vajaa 8kk

Imetysasiaa vielä: Luin sieltä imetystukilistan sivuilta just näistä rintaraivareista ja lakkoilusta ja löysin tiedon että yleensä n.8kk iässä voi olla hankala aika. Kaikki kuulosti niin tutulta! Oon tullut entistä enemmän siihen tulokseen, että haluaisin todella vielä jatkaa imetystä niin koitin eilen sitten vielä illalla pumpata. Mulla on se aventin käsikäyttöinen pumppu, enkä saanutkaan sillä mitään. Molemmista rinnoista sain pienet suihkut sitä alkumaitoa mutta kunnon virtausta en saanut tulemaan vaikka kuinka yritin. Saldo oli siis jotain 5-10ml :( Pumppu kuitenkin siis toimii mutta maitoa ei tule. Mulla on ollut kyllä sama ongelma aina kun olen imetyksen alkuaikojen jälkeen kokeillut. Parhaimmillaan sain sillon kun vauva oli 1-2kk jotain 60ml/kerta molemmista yhteensä.
Poika syö parhaiten siis aamulla unisena ja sitten joskus illalla uudestaan. Pitäis varmaan saada nostettua siihen 3-4kertaa vuorokaudessa että sais tarpeeksi maitoa mutta vauvalla ei ole päivällä nälkä kun kiinteät täyttää niin ei sit tissi kelpaa vaikka yritän ennen ateriaa tarjota. Kiinteitä menee 3(joskus 4) kertaa päivässä. Voi vitsi kun on hankalaa. Haluaisin niin jatkaa vielä imetystä, menis tuo lakkoilu ohi!

Menkat ei oo mulla alkaneet ihme ja kumma!

vuotaraaputin 8-10kertaa vuorokaudessa on kyllä tosi paljon. Meillä syötiin noin 6kk asti kunnes alkoi kiinteät ja siitä on sitten kerrat laskeneet kuin lehmän häntä. Oisko vinkkiä miten saisin meidän pojan houkuteltua rinnalle useammin? Itse en keksi enää...

Tilsu missä teidän poika nukkuu? ihokontakti meinaan ainakin meillä lisää imuhaluja. pienempänä poika nukkui useinkin vaippasillaan perhepedissä, minä ilman paitaa. nyt jätkä nukkuu yöt aika sikeästi ja päivisin oon pitänyt tietyt ruokavälit imetyksessäkin, muuten se lähtee heti kiinteistä jos on mahassa liikaa maitoa :whistle:
mutta en mä oikein muuta keksi kuin sen unenpöpperössä imettämisen. tai onko sulla tapana pitää kaulakorua? jos laitat jonkun kiva, isomman korun kaulaan - meillä molemmat on rauhoittuneet syliin syömään tissiä ja näpertelemään samalla korua. mä haaveilen siitä smartmom-purukaulakorusta mutta niitä ei taida saada Suomesta vielä.

mulla ei pumpulle esikoisen aikaan herunut ikinä edes 20 milliä! ja silti täysimetin 6,5kk ja sitten vielä kiinteiden ohessa melkein vuoden lisää. tietty vois kokeilla varmaan niitä kalssisia, eli kotikaljaa, kaljaa, imetysteetä... ja paljon juotavaa, kyllä maitoa pystyy nostattamaan vielä vaikka onkin imettänyt pidemmän aikaa. mulla ne homeopaattiset helmet + kotikalja tehosi tosi hyvin.

juoko Tilsun poika muuten nesteitä mukista, pullosta?

niin ja Miska ON tissitakiainen. mutta ei läheskään niin paha kuin siskonsa aikanaan. nyt syö rintaa sen päivällä noin kuudesti (aamulla, aamupalan jälkeen, lounaan jälkeen, välipalan jälkeen, päivällisen ja iltapalan jälkeen) ja yleensä kerrasta kolmeen yöllä, johon en kyllä herää.

Pikakommentti smartmom-koruista: mä ostin Bebesistä sellaisen pyöreän kaulakorun ja rannerenkaan, mutta nyt näyttää olevan sieltä kaulakorut lopussa. Mutta Vekaravintistä näyttäisi löytyvän ainakin sydämenmuotoisia kaulakoruja. Ei meidän poika kyllä vielä ole ymmärtänyt tuota kaulakorua jyrsiä, rannekoru vähän kiinnostaa. Ja nyt valmistautumaan illan juhliin =)

Marika75 osta mieluummin Moottorilehti niin saa varmaan enemmän infoa. Siellä sivuillakin oli jotain aiheesta: http://plaza.fi/moottori/turvaistuimet/lastenistuimet-tormaystestissa
Autoliiton sivuilla on näköjään myös nyt v. 2008 mallien turvaistuintesti http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/

Heh, kokeilin äsken miten hyvät unenlahjat meidän neidillä on ja pistin sen päikkäreille omaan huoneeseen ja samantien imurin päälle ni hyvin nukkui koko imuroinnin ajan :)

On muuten todella liikkuvaisia vauvoja täällä palstalla! Meillä ei neiti enää nykyisin ole lainkaan makuuasennossa muuta kuin sängyssä, joten eipä taida koskaan oppia ryömimään/konttaamaan ellei sitten joku päivä keksi lähteä liikkeelle istumisasennosta... mutta ei meillä osata itse nousta takaisin istumaan, jos kellahtaa nurin. Seisomaannoususta ei puhettakaan ilman sormiapua. Sormista pidellen seisoo kyllä napakasti. Mutta itse ei tee yhtään mitään. Tullut siis äitiinsä, laiska kun mikäkin :ashamed:

MB ja neiti päikkäreillä 7,5kk+

Heippa täältäkin vaihteeksi;-)

Toiset vauvat siis kävelevätkin jo tuen avulla! Meillä Väinö otti ensimmäisen kottausaskeleet vasta tänään eteenpäin, taakse päin on konttaillut viikon verran. Ryömiäkin osaa, hissukseen molempia vielä tosin, onneksi :LOL:

Jokunen huono yö takana, viime yö meni jo siedettävämmin; nyt herralla on sitten jo 8 hammasta, siitäköhän mahtoi johtua, tai sitten käy ylikierroksilla uusien asioiden oppimisesta, kuka ties;-)

Mutta ihanaa itsenäisyyspäivää kaikille, josko lähtisi vähän koiran kanssa pihalle; ihanaa, että on jo edes vähän pakkasen puolella, tuolla kurassa tallustaminen oli ihan hanurista ;)

Dooris ja Väinö, ensi viikon sunnuntaina jo 8kk ;)

Minulla on ollut nyt 2 menkat ja imetän. Kiinteät aloitettiin 4 kk iässä ja yösyönnit jäi pois siinä 5 kk kieppeillä. Ikää meidän pojalla tulee 9.päivä 8 kk. Vielä ei ole käytössä muuta ehkäisyä kuin kumit. Esikoisen synnyttyä alkoi menkat suunnilleen 3 kk synnytyksestä (pari viikkoa jälkitarkastuksen jälkeen) ja silloin söin minipillereitä.

Imetän vielä 5 kertaa päivässä, välillä on taiteilua kun meidän ukkeli ei millään pysyisi paikoillaan. Olenkin välillä lukinnut paikoilleen jalalla. Välillä syö vain hetken, ja välillä malttaa olla rinnassa pitemmän ajan. Olenkin antanut nukahtaa illalla rinnalle jos on malttanut olla siinä niin kauan.

Pumppaamisesta: Minulla ei heru pumpulle maitoa kunnolla. Sama oli esikoisen aikaan. Lapsi kyllä sai tarpeeksi maitoa rinnasta, mutta pumppaamalla ei tullut kunnolla. Sai pumpata kauan että sai edes vähän maitoa. Alussa tuli nytkin hyvin pumpulle ja maidonkerääjään, mutta alun jälkeen ei. Ollaankin nyt annettu korviketta jos olen käymässä jossain niin että tarvitsee maitoa. Huolii onneksi nokkamukista, pullohan ei meillä kelpaa.

Hauskaa itsenäisyyspäivää kaikille!

Anu-78
Iltoja!

Hitto mä niin pitkän jutun kirjoitin ja kaikki hävis ku tuhka tuuleen :headwall: nyt laitan sitten kahessa osassa tän jutun mitä kirjoitan, jos nyt enää kaikkea muistan mitä piti kirjoittaa...

No ensiks Hippoliinalle onnea uuteen kotiin! :flower:

Leikkimiset meillä poitsun kanssa menee niin että leikitään enimmäkseen tossa lattialla kaikilla leluilla ja katellaan kirjoja paljon :) vielä ei siihen lukemiseen asti olla kunnolla päästy mutta luetaan kuitenkin :). Siiten Saku tykkää meidän sängyssä telkuta ihan hulluna :D peitot ja tyynyt on in, samoten lattialla tykkää myllätä peittojen ja tyynyjen kanssa vimmalla :). Sit kun isoveljet on pelaamassa pleikkaa niin jubiori menee sit kattomaan sitä ja yrittää sotkea niitten pelaamista vetämällä ohjaimen johdosta :D ja siitäkös isoveikat ei tykkää yhtään mutta Sakusta se on erittäin hauskaa :LOL:

Jatkuu.....

Anu-78
....Jatkuu

Sit imetys meillä on loppunut jo 5kk ikäisenä ja menkat mulla alkoi 7 viikkoa synnytyksestä ja niitä tuli parit kolmet kun rupesin syömään cerazette minipillereitä. Noitten aloituksen jälkeen menkkoja ei oo kuulunut mitä nyt tässä oli että tuli tuhruvuotoa sen pari viikkoa joku aika sitten ja sillon oli että lopetanko noi pilsujen syönnin siihen, mutta kuitenkin päätin sit niitä jatkaa...

Meillä ei vielä kävellä, ei edes tukea pitkin. Mutta nyt on poitsu ruvennut nousemaan kyllä esim. pöytää vasten ja konttaamalla mennään täällä :)

Isäntä läks aamulla kymmenen maissa Jyväskylään kun sen kaverin kuorma-auto oli sinne hyytynyt niin sitä sit meni sinne sepittämään eikä oo vielä tullut. Soitin sille että onko jotain sattunut, ni se kuormis oli jonnekkin Hankasalmelle levinnyt eli tulevat yhdellä autolla sieltä sit pois. KOhta varmaan jo perillä ovatkin...

Mutta nyt en muista enempää mitä piti sanoman...

Mutta hyvää itsenäisyys iltaa kaikille!

Anu ja Saku

Muoks. vielä piti laittaa et Sakuhan jo istuu aikas mukavasti :) paitsi että etukenossahan se enimmäkseen istuu, mut siitä se lähtee :)

Kiitokset kaikille haleista!

Otson lääkäriä en saanut vielä puhelimella kiinni. Tekee vissiin vain 1/3 virkaa tai jotain. Mutta jätin sistten torstaiaamun jälkeen Zantacin antamatta sillä seurauksella, että jatkuva nieleskely alkoi uudelleen. Perjantai-iltaan asti sitä katselin ja aloitin sitten Zantacin uudelleen. Nyt on sitten nieleskely taas loppunut eikä oksenteluakaan ole enää ollut, joten taas jännätään peukut pystyssä, että jospa tästä sittenkin hyvä tulisi. Zeenalle kiitokset kommentista!

Ensimmäiset menkat mulla alkoi tänään. Ihmeen kauanhan nuo pois pysyivätkin. Muiden lasten kohdalla alkaneet melko pian jälkivuodon loputtua. Mutta toisaalta en ole kyllä muita näin pitkään imettanytkään. Vieläkin imetän Otsoa n kertaa päivässä ja jatkuvasti öisin. Otsohan ei suostu ottamaan pulloa ollenkaan eikä korvikettakaan. Vettä menee jonkin verran nokkiksesta.

Konttausta kovasti poika yrittää. Unissaankin on jatkuvasti kontillaan. Liikkeelle ei vielä pääse, mutta yritys on kova. Ryömikään ei vielä, eikä kyllä taida ryömiäkään, sen verran kova yritys on konttaamaan.

Minä jään sitten taas alkuviikoksi yksinhuoltajaksi, mies kun lähtee työreissulle pariksi päivää. Pitänee tänään käydä kaupasta ruuat koko ajaksi hakeen valmiiksi, se kun joutuu nyt sitten meneen mun autolla. Meiltä kun on lähimpään kauppaan kuitenkin n. 3km, niin ei viitti kovin paljoo kantaakaan.

Piparitkin leivottiin lasten kanssa eilen. Hyviä ovat ja Otsokin sai maistaa murusen. Kovasti tykkäsi!

Mutta nyt taitaa joku kaivata tissiä, ei auta kun mennä auttamaan.

Puella ja Otso 7kk ja 2vrk

Meillä poika yritti nousta ylös jo klo 4! Meni yli tunti ennen kuin nukahti uudellen, otin lopulta viereen. En sitten kuullutkaan kun mies tuli töistä.

Meillä olisi tarkoitus paistaa piparit esikoisen päiväunien jälkeen. Sitten voisi käydä koko perhe ulkoilemassa jos vain keretään ennen ruokaa. Tehdään piparit valmistaikinasta, meillä ei mene paljoa niin ei viitsi tehdä taikinaa itse.

v.raaputin! yksi ratkaisu mulla olis tohon ettei tarttis imetystä lopettaa sen takia että voi hoitoon laittaa.. nimittäin ku meillä se unikoulu oli niin ei mulla ole mitää ongelmaa mennä. sillon ku oli se illanvietto niin lähdin kotoa 17.30 ja mies kyllä ongelmitta sai puurolla ja vesinokkamukilla ravittua Artun ja vasta aamulla 07.30 heräs jolloin imetin. Eli jos luovutte vaikka sitten vuoden iässä yöimetyksestä kokonaan ja opetatte nukahtamaan pinnasänkyyn ite niin miksei voisi hoitoonki viedä ku eihän 1-vuotiasta tarvi enää imettää mitenkää säännöllisesti, voi pitää vaikka päivän kaksi taukoakin ku voi antaa tavallista maitoa (ja pärjää se lapsi ilman maitoa päivän kaks, ei se siitä vielä mitää kalsiumvajausta saa).

Sit tosta liikkumaan opettelusta ja istumisesta ajattelin mainita... Meillä ei kumpaakaan ole istutettu lattialla ennen ku on itse osanneet mennä istumaan (tällöin ei myöskään kaatumisia tapahdu- ainakaa meillä ole- ku on oikeasti valmiudet istumiseen), sillä jos istuttaa lasta joka ei liiku vielä voi se hidastaa liikkeelle lähtöä ja aiheuttaa jopa peppukiitämistä ja voi jäädä tärkeä konttausvaihe kokonaan välistä (konttaaminen on aivojen kehityksen kannalta hyväksi). Toki jokainen tekee niiinku tekee, mutta minä istuttaisin vain syöttötuolissa syötön ajan, muuten lattialla mahallaan. Toivottavasti kukaan ei loukkaannu ku tämän sanoin, lapsen parasta mä vaan ajattelen, eikä kaikki pakosti tiedä ettei kannata istuttaa ennen aikojaan.

Ja menkkoja mullakaan ei ole, syön minipillereitä joten se voi niistäkin johtua. (Tosin esikoisesta alkoi vasta ku lopetin imetyksen vaikka söin minipillereitä imetyksen ajan ja sen jälkeenkin.) Imetän edelleen päivällä semmoset 5-8 kertaa ja nyt kun ei yötissiä annettu ole yli kuukauteen, pian kahteen, maistuu Artulle rinta tosi hyvin ja aina ite alkaa sitä hamuamaan ku istuu sylissä. Ei pahemmin tarti tyrkyttää ku ite pyytää.

Ja tosiaan pullosta meidän Arttukaan ei juo, tissiä vaan ja sit vetta nokkiksesta. Vesi on muuten alkanut uppoamaan tosi hyvin. Eilenki ku oltiin monta tuntia Ideaparkissa eikä tullu imetettyä 5 tuntiin (sen verran vilkas paikka ettei poika hamunnut joten en tyrkyttänyt) niin poika joi ku viimeistä päivää taikanokkamukista vettä eli osaa jo janonsa sillä sammuttaa. Hyvä hyvä, helpottaa hoitoon jättämistä.

Meillä ei Artulla muuten ainakaa vielä pahemmin ole eroahdistusta. Osaa kyllä vierastaa, mutta esim kerhossa oon nyt 2 kertaa jättänyt sen aikuisten kahvihetken ajanksi lastenpuolelle hoitajille ja kauan on jaksanut leikkiä siellä muiden lasten kanssa ilman äitin ikävää. Esikoinen oli kyllä samanlainen "itsenäinen" vauva. Nytkin Arttu on painunut poikien huoneeseen yksin leikkimään. Kaipaa näemmä välillä omia juttuja vaikka ihan pieni vielä onkin. Pääasiassa kuitenki kyhnää esikoisen jaloissa ja sama homma ku jollain muullaki että esim autotalolla pitää päästä kans leikkimään yms. Ihana sotkea isompien leikit!

Tosta muuten tuli mieleen että Arttu alkaa jo näyttää luonnettaan kovasti. Yksi päivä ku se istui tossa syöttötuolissa ja harjoitteli veden juomista itse ja katoin että ku hyvin meni muuten mutta se ei tajunnut kallistaa mukia joten eihän sieltä tullut mitään. No menin sit auttaan ja näytin miten kallistetaan niin eikö tää meidän pienimies saanu kauheet kilarit että "älä tule auttamaan". :LOL: Nauratti että näin pienenäkö se alkaa? En muista että esikoinen olis noin pienenä ollut "minä itte".

Anu ja Arttu tällä viikolla jo 8kk
(neuvola meillä vasta ens viikolla to, sitten uusia mittoja)

Anu-78
:wave:

Anuuulla on kyllä hyvää tekstiä tosta istumisesta :) ja totta taitaa olla joka sana, ja minä en ainakaan tosta loukkaannu, mutta meillä ainakin toi istuminen on niin että ite en poikaa istuta muuta kuin syöttötuolissa, poika on vaan itse ruvennut istumaan lattialla ollessa :) että uutta tulee koko ajan lisää kun kasvetaan :)

Jaahas, kutsu käy, paremmalla ajalla lisää...

Anu ja Saku

anuuu kuulostaa järkevältä niin kuin aina sun ohjeet. Pitääkin yrittää vähän enemmän pistää tyttöä masulleen, kun istuu melkein aina :( (eikä siis itse vielä osaa nousta istumaan). Kiitos vinkistä!

meilläkään ei lapsia ole istutettu lattialla (jos siitä siis oli kyse?) ennenkuin ovat itse nousseet istumaan. Miskahan oppi nyt sen, pitää jo kävelyä treenata ennenkuin osaa istumista opetella :LOL:

ja meillä ei unikoulu oikein pelitä koska nukutaan perhepedissä. sitä kokeiltiin esikoisen aikaan ja Miskan kanssa oon myöskin kokeillut. laiskuudestahan se on kiinni mutta oon sitä mieltä että tällä kertaa imetys taitaa muutenkin loppua siihen vuoden ikään. onhan sekin jo suht pitkä imetys :) mutta päivä kerrallaan tässä mennään.

onko muuten kellekään sanottu mitään vauvojen ensikengistä? Miska kun jo kävelee tukea vasten niin mietin onko ne tarpeen vai ei? esikoinen ei sellaisia käyttänyt kun oli reippaasti yli vuoden alkaessaan kävelemään ja pääsi suoraan treenaamaan tallustelua uloskin. täytyy kattoa muistanko tätä kysyä huomenna neuvolassa jos täällä ei kukaan osaa vastata... mulla on jo lista mitä pitää neuvolassa kysyä, muuten unohdan :LOL:

niin ja piti vielä sanoa että se hoitoon jättäminen esim Pekalle EI ole ongelma vaikka imetänkin/imettäisin. mutta mun porukat, jotka on täällä ainoita jotka meidän lapsia ottaa yöhoitoon, eivät suostu ottamaan ennenkuin imetys on kokonaan loppu. tosin en mä sitä lopetuspäätöstä heidän takiaan tee.
esikoinen söi tissiä loppuun asti myös öisin mutta oli kyllä ennen lopettamista mun siskolla öitä kylässä monta kertaa. nyt hällä pieni vauva + leikki-ikäinen joten tuskin ihan ekana on ottamassa meidän muksuja yökylään.

raaputin joo onhan se vuosikin jo huippu aika imettää!! Olisin tyytyväinen lyhyempäänkin aikaan.. En minä esikoista imettänyt ku sen 8kk, eli tismalleen 12.12. (pojat synt.samana päivänä joten helppo verrata joka asiaa päiväntarkasti) imi rintaa viimeisen kerran kunnes ei enää huolinut ku maito loppui runsaan pullon antamisen seurauksena.
En minäkään varmasti sen pitempään imetä, ku vuoden siis, tai mistäs tuota tietää... Mut ehdottomasti korkeintaan enää joku aamu/iltatissi sit ku on noin iso, ei sentäs jatkuvasti rinnalla (ja yöllähän meillä ei enää tissiä saa). Ajattelin itseasiassa että kun tulee 10kk ikää ja saa noi viilit sun muut ottaa ruokavalioon niin vähennän imetystä 2-3 kertaan päivässä ku saa sit jo noista hapanmaitotuotteista kalsiumia. Ajatelkaa muuten, siihen viili-raejuustoikään on enää 2kk!!!?? Mihin tää aika katoaa?

Ja siihen kenkäasiaan niin sisällä ei suositella kenkiä pidettäväksi (vaikka joku aika sitten suositus oli toinen), paras olis avojaloin kulkea mahdollisimman paljon - ellei sit neuvolasta joudu vaikka fysioterapiaan ja sieltä saa erityisohjeita jonku ongelman takia. Mut siis terve lapsi ei sisäkenkiä tarvi, päinvastoin, sehän on tosi luonnotonta. Luonnollisin tapa on ilman..
Mutta jos meinaat että alkaa ulkona kävellä niin sit tietty ostat kengät.

no kummasti noi suositukset taas muuttuu. esikoinen kun oli pieni niin lääkäri meinasi että pitää pistää kengät vaikka tyttö ei vielä osannut edes pystyyn nousta. mä kyllä luulen että tuo poitsuli alkaa aika pian sitten kävellä ulkonakin kunhan uskaltaa tuesta päästää irti, vielä on meni vähän haparoivaa. täytyy sitten miettiä millaset ne ulkokengät pitäisi olla...

jännä huomata kyllä tuosta liikkumisesta miten erilaisia lapset on kun tämä tättärä liikkuu reippaasti ja touhuaa omiaan, esikoinen oppi vasta 10kk konttaamaan ja sitä ennen ei ryöminyt jne.

ja mä olen suosiolla antanut nyt lusikan olla kun sillä ei saa ruokaa menemään herran suuhun - muuta kuin puuroa. keitettyjä kasviksia, kalan palasia, leipää ja hedelmiä saapi napsia itse suuhun ja yllättävän hyvin sinne pienetkin palaset menee. äsken tosin sain ujutettua puoli lautasellista puuroa samalla kun poika söi itse puolikkaan banaanin ja yhden kokonaisen kiivin. mihinköhän mahaan se niitä syö... vähän jänskättää jo huomiset mitatkin, vaikka onhan tuo poika selkeästi hyvävointinen ja touhukas tapaus.

taitaa suositukset olla toiset neuvolasta riippuen, vaikka sama kaupunki - välimatkaa ehkä 5km. meillä nimittäin jo Roopen 10kk neuvolassa sanottiin ettei sisäkenkiä tarvi, vanha käytäntö oli joskus neuvoa sisälläkin pitämään. mut jos lääkäri on sulle sanonut niin sen ymmärtää, neuvolassa ku terkka on usein se viisaampi ja ajantasalla olevampi.
itseasiassa muuten sillon ku esikoiselle ensikengät eccon liikkeestä hain niin jopa se myyjä selitti asiantuntevasti kuinka kannattaa sisälläkin käyttää. en sit jaksanut alkaa korjaamaan vaan jätin omaan arvoonsa hänen neuvonsa.
maalaisjärjellä pääsee pitkälle...

Anu-78
Iltoja!

Noista sisäkengistä/ensiaskelkengistä että n. 8-9 vuotta sitten muistelen että täällä neuvolassa kans sanoivat että kannattaa sisällä pitää kenkiä, meillä niitä ei sillonkaan pidetty eikä pidetä nyttenkään, kyllä se sitten tottuu niihen ja jalka tottuu kenkiin kunhan sen makuun pääsee :) niin ne ajat vaan muuttuu...

Kävinpä sit piiiiitkästä aikaa ihan yksin kaupassa :) ukko jäis sit poikien kanssa kotiin, ja mulla siel kaupassa meni semmoset pari tuntia, vähä ylikin ja Sakulla oli sitten seittemän aikaan iltapuuron aika, nooh eihän se mies ollut saanut syömään sitä puuroa, samoten oli kokeillut hedelmäsosetta antaa ja ei ollut kelvannut. Just ku olin kotiin sisälle tulossa, ni mies oli maitoa antamassa mut ei sekään kelvannut. Mä sit jätin ostokset keittiöön ja aattelin et pitääpä mitata poitsulta lämpö, no eihän sil mitään lämpöä ollut vaikka oli tuli kuuma, otin sit siltä kaikki vaatteet pois ja se auttoi eli sillä oli kuuma ja eroahdistus mammasta :) heti ku näki mut niin alkoi hymy lentää :) ku koko ajan oli poitsu vaan huutanut kun olin poissa, voi toista, niin äidin poitsu :heart: lopulta minä sitten sain sen puuron Sakulle syötettyä :) en oo nimittäin ihan äsken yksin käynyt kaupassa et oisin pitempään siellä ollut, ihan tossa lähikaupassa vaan tullut piipahdettua jossa ei mee ku puolisen tuntia aikaa...että tämmönen ilta oli täällä miesten kesken :)

Yhteistyössä