Helmimasut 2009 ~marraskuussa~

Vimille vielä pesuaineista, että mä oon tavannu pestä pikkuisten vaatteet ihan täysin hajusteettomilla, mutta en tiedä, onko niistä hajusteista välttämättä haittaa, jos vauvalla ei ole kovin herkkä iho. Varmuuden vuoksi siis hajusteita vältän.
 
Pitkästä aikaa ilmoittaudun itsekin! Ja yhdyn myös niihin jotka ovat kovasti kiitelleet tämän palstan käyttäjiä! Ihania mammoja kaikki, itse ainakin olen saanut tästä henkireiän kun muuten ei oikein kavereita ole... Siis KIITOS KAIKILLE!! :heart:

Tänään on kolmas päivä töissä sairasloman jälkeen ja kyllä on taas rankkaa, henkisesti ja fyysisesti.. Joku muukin puhui tuossa että on aivan kuin vanne puristaisi koko ajan. Samalta tuntuu ja huomaan väsyväni älyttömän äkkiä. Supistuksia, ainakaan niin pahoja ku ennen saikkua, ei ole tullut joten se on vaan yritettävä kahlata päivä kerrallaan... Saikulla nukuin melkein 12 tuntia yössä, nyt hyvä jos puolet siitä.. Eli varmaan opeteltava ottamaan päikkärit jossain vaiheessa!

Mahasta sen verran että nyt se on joskus ruvennut häiritsemään ihan tosissaan.. Kun on tukala olo ja just ei meinaa sukkia saada edes jalkaan.. Minkähänlainen avuton mä oon jouluna..?? Ja samalla jotenkin ristiriitainen olo tästä kaikesta, en tiedä onko muilla? Ihana seurata kun Mytty liikkuu ja huomata kuinka maha kasvaa mutta samalla välillä tuntuu että mä "yksilönä" häviän.. Kukaan ei enää kysy mitä Mulle kuuluu eikä suurinpiirtein kato edes silmiin, kaikki vaan kattelee mahaa ja kysyy miten vauva on voinu.. Tietenkin se on ihan normaalia mutta saa mut joskus surulliseks. Ja välillä tuntuu että ollaan miehen kanssa muututtu pariskunnasta kämppiksiksi jotka asuu vaan yhdessä.. Ei tapella eikä mitään sellasta, siis siinä mielessä kaikki hyvin, mutt ei mitään muutakaan.. Ei niinku ennen että toinen saatto kaapata sohvalla maatessa syliin tms.. Saatika sitte seksi... Varmaan pitäis ymmärtää että mies on huolissaan ettei satuta mua tai vauvaa ja niin edelleen mutta mä otan sen henkilökohtaisena loukkauksena enkä sille mitään voi.. Siltä musta tuntuu vaikka kuinka joku yrittäis selittää asian oikeaa laitaa.. Ja ku eilen illalla sitten kyynelsilmin yritin äijälle puhua tunteistani ni siihen vastattiin kuorsauksella!! Prkl!! :kieh: Kyllä olin vielä aamulla niin kiukkunen ja mies raukka ihmetteli mitkä hormoonit taas on pinnalla..

Synnytyksestä mulla ei vielä oo mitään paniikkia, jännittäähän se tietty ja koko ajan enemmän mietityttää millaisen kokemuksen sen haluaisi olevan... Oon yrittäny lukea jonkin verran ja kuunnella muiden tarinoita jotka on kyllä ollu rohkaisevia vaikka kukaan ei oo väittänytkään että se on maailman helpoin juttu.. Repeämisiä minäkin pelkään, ei se mun mielestä oo pinnallista, lähinnä just se että kuinka kivuliaita niiden parantuminen sitten on..

Äitiyspakkaus on tänään tullu postiin, jee!! Pääsee hipelöimään niitä ihan rauhassa... Viime viikolla kävin vähän shoppailemassa ihan pieniä reilu 50 senttisiä vaatteita että on sitte Mytylle jotain ihan alussa! Kyllä sitä olis ostanu vaikka koko kaupan jos rahaa vaan olis ollu.. Piti vähän itseään hillitä... Ehtiihän sitä sitten syntymän jälkeenkin.. Vaikka vielä taidan yhden hameen käydä ostamassa tässä lähiaikoina.. :p

Me lähdetään viikonloppuna miehen siskon vauvan nimiäisiin.. Muuten ihan mielelläni lähden mutta eilen havaitsin että mitkään vaatteet ei enää mahdu mun päälle!!! Jaiks! :whistle: Täytyy vähän soveltaa ettei ihan tarvi lähteä samoissa vaatteissa ku töihin.. Ei vaan raaski yhtä kertaa varten ostaa erityisiä juhlavaatteita ku ne on jo aika hinnoissaan.. Saa kelvata se mitä kaapista löytyy!

Nyt pitää taas lähteä lyllertämään eteenpäin, kiitokset taas ja tervetuloa kaikki uudet!!! :flower:
 
SYNNYTYKSESTÄ: En muuten osaa vielä jännittää, mutta sitä olen alkanut pelätä että menetän vauvani synnytyksessä, sitä ei varmaan kukaan kestä tietenkään mutta kun on yksin niin ajattelen esim. jos näin tapahtuisi ja hoitajat sanoisi esim että voit silloin ja silloin yrittää uutta lasta mutta etten pääse raskautumaan uudelleen ellen mene johonkin hedelmöityskeskukseen tai nappaa miestä jostain yöksi.. Mitä en kyllä siis halua tehdä enää :xmas: Tässä yksi yö oli kyllä niin kova kainalon ja halin ikävä että... Mutta täytyy yrittää tsempata itteensä että aikaa on vielä paljon meikätytöllä ja kerkii sinne kainaloon päästä vaikka vanhanakin, nyt keskittyä elämään pikkuisen veikkosen kanssa :heart: Ja tsemppiä teille muillekin joilla kainalon ikävä :hug:

HIIVASTA: Vielä että epäilen ruokavalioni olevan syypää ja se lokakuun antibioottikuuri koska viimeksi tuli hiiva juuri ab-kuurista. Pemppuni olen pessyt tunnollisesti joka päivä ettei ole hygienian puute ainakaan :LOL: Nyt olen tosi paljon mielestäni käyttäny sokeria raskauden aikana..

SOKERITESTISTÄ: Mulla oli lähtöpainoindeksi 32 niin siksi jouduin rasituskokeeseen(kaikki ihmettelee aina miten se noin korkea kun et noin lihavalta näytä) ja onhan meillä suvussa diabetesta mutta niin on ison koon naisiakin että kait se ihan tuosta painosta meidän suvussa johtunut... Tilasin jonkun aikaa KG-lehteä ja niitä säästellyt ensi vuotta varten koska tavoitteena nyt juosta puolimaratoni v.2010(piti olla ensin 2009 mutta tuli tämä iloinen ylläri nimeltä atso) ja varmaan helpottaa juoksua 10-20kilon pudotus.. Tarkoitus siis äitini kanssa juosta tämä matka. Samalla säästyisi tuolta diabetekselta jne sukurasitteilta.

Minä olen kohta kuukauden miettinyt(ja varmasti moni teistäkin) että olisi kiva tavata teidät mammat vaikka sitten kun lapset ovat 6-12kuukauden ikäisiä? Joku tietty paikka minne kaikilta olisi suhteellisen lyhyt matka. Itse pidän matkustelusta niin olen valmis lähtee vaikka minne asti!! Mitä muut on mieltä? Kaksplus-lehdessä kirjastossa luin yhdestä tämän palstan ryhmästä joka oli näin tehny, ne taisi olla jossain mökillä...

Nyt syömään ja töllön ääreen hetkeksi, ihan jo huippasee kun tuoksuu tuo ruoka... Mmm... :p

absa ja atso 25+2 :heart:
 
sleeping
Hei!

En jaksanut kaikkia kirjoituksia lukea, vaikka yleensä niin teenkin. Väsyttää niin kamalasti... Pesuainekyselyyn kuitenkin vastaan, että mä olen käyttänyt jo monta vuotta LV:n pesu aineita ja joskus jotain hajusteettomia huuhteluaineita (en muista mikä merkki nyt käytössä) joten käytän näitä samoja aineita edelleen vauvan pyykissäkin. Mä en noista pesuaineista hirveesti tiedä, mutten usko, että joku hajusteellinen, tavallinen pesuaine ärsyttää vauvan ihoa, jollei ole todella atooppinen ja herkkä iho. Mä en itse vaan haista juuri mitään niin siksi käytän noita hajusteettomia, koska on ihan sama jos ne tuoksuu tai ei...

Mä kävin tänään ottamassa pojille ja itselleni influenssarokotukset, kun pyörin terveysasemalla muillakin asioilla. Mulla iski eilen NUHA. Nenä on tukkonen, ei mitään muuta, mutta tuo pieni nuhakin vei kaikki voimat eikä jaksa tehdä mitään. Ennen tätä nuhaa olen ahkeroinut ja siivoillut joulua varten, mutta nyt sitten en jaksa tehdä mitään. Toivottavasti tuo influenssarokotus auttaa tän talven aikana edes jotakin, vaikka eihän se tavallisia flunssia ehkäse... Ei vaan jaksa olla näin väsynyt ja saamaton.

Ens viikolla on ultra ja neuvola. =)

Ruoanlaittoon... |O ei jaksais...
 
Absa Samaa olen kans miettiny et ois kyl kiva tavata teijät sit ku vaavit ovat syntyneet! Toisaalta ois kiva tavata täs viel ku vaavit ovat masus! =)

Inhottava kun koko ajan sataa!! :kieh:

Täsä kun istun koneella on välil vähän tukala olo kun masu painaa inhottavasti!!ja tästä se vaan pahenee!! :whistle:

Pian saunaan,ihanaa!! =)

Tyypin äippä ja Einari 27+2
 
sasuliini: :hug: Kyllä teitä on koeteltu!

Sokerirsituksesta ja synnytystapa-arviosta: Mulle ei ole ikinä kumpaakaan noista tehty ja nyt neljäs vauva tuloillaan. Mä olen normaalipainoinen ja meillä ei suvussa diabetestä.

Pesuaineista: Mä käytän edeleen minirisk pesuainetta. se on hajusteetonta ja allergia- ja astmaliiton hyväksymää pesuinetta. Sitä olen käyttänyt pian 6,5v ja en voi kun kehua! Meillä ainakin on kaikilla laposilla ollut vastasyntyneenä herkkä iho ja kuopuksella (2v8kk) on edelleen atooppinen iho!

Sleeping: Toi silmäisku hyviö tulee jos laitat ;-merkin tai ä,ö kirjaimen perään sulkumerkin ) Tällainen tosi epäoleellinen tieto tähän väliin :D

Mulla on sormessa kynsivallin tulehdus ja en voi käyttää oikean käden etusormea lainkaan. Olo on tän näppiksen kanssa kun ala-asteella olis, avuton! Sit mul on varpaassa edelleen kysivallin tulehdus, kantapäässä halkeama ja ilmeisesti poskiontelon tulehduskin :headwall: Huomenna meen lääkäriin! Nenässä olo kun siellä olis vettä ja päätä ei voi kallistaa eteenpäin yhtään kun tuntuu, että paine saa mun silmät räjähtämään päästä. Otsaontelossa asti tuntuu! Olen tässä kärsinyt myös pääkivuista ja tänään vahingossa "torkahdin" sohvalle vaan tunniks.... :whistle:

Eipä tässä muuta kun bb:tä katseleen :wave:

-kyrsä (valivali) ja nappula 25+5

P.S. Mä olen hukannut mun predo-tutkimus paperit :eek: Ne olis pitänyt jo toissapäivänä täyttää :saint:
 
Iltaa mammat,

nopeesti vaan pari jutskaa ennenku nukahdan.

Sasuliinille :hug:

Tonnikala kaiketi ihan sallittua tavaraa, olen syönyt purkkitolkulla. Korjatkaa ihmeessä jos toisenlaista tietoa jollain?

Tapaaminen Voisi olla oikein kiva,mutta meitähän taitaa tosiaan olla reippasti yli 100, no tuskin edes puolet pääsisi paikalle, mutta vaikka kolmanneskin, niin populaa olisi silti 30 hlö. Haasteellista voisi olla sopivan paikan löytäminen sijainniltaan ja vähä muutenkin...Silti olisin mukana jos joku innostuu järkkäämään :)

Sokrurasitus Arvot oli ok:
4,6
5,6
4,5

Lääkäriin sain ajan maanantaille, ihan terppariin vaan, saas nähä. Vähä mua ahistaa mennä valittaa väsyä ja häntäluuta ja ahdistusta ku ei ole sillee mitään niinku fyysistä estettä työnteolle, siis että supistelis tms. :eek:

hm ja nöksy 27+6
 
iltaa, vaikka suurin osa teistä näihinaikoihin onkin jo nukkumassa... ZZzzz ...Zzzz....

nukahdin tänää kolmen aikaan sohvalle lehteä lukiessa ja heräsin vähän seitsemän jälkeen. tuli vetästyä reilut neljä tuntia ja jostain syystä ei nyt väsytä :LOL: sitten olikin jo kiire ruokaa laittaan kun mies tuli töistä ja oli näköjään minunkin työt kerennyt tekemään. iso hali siitä hänelle:heart:

Enkelienergiahoidosta: taisin herättää teissä joissakin mielenkiintoa mainitsemalla asiasta, mutta olen itse kyseiseen hoitoon niin kovassa koukussa ollut jo monta vuotta... voin yrittää selventää asiaa, mutta hieman hankalaa se on näin kirjoitettuna; hoidossa ollaan yhteydessä "yläkerran enkeleihin" ja voi kysyä hoitajalta jotain, mihin hän sitten saa vastauksen ylhäältä tai paremminkin tekstin, jonka sitten lausuu sinulle ääneen. (kysymysten aihepiiri on täysin vapaa ja se voi olla vaikka omasta parisuhteesta, sairaasta tuttavasta, syntyvästä lapsesta, työasioista tai mistä vaan, mikä mieltä painaa tai askarruttaa) kuulostaa ihan älyttömältä ja olin pitkään itsekkin todella epäluuloinen kyseistä hoitoa kohtaan, mutta ensimmäisten kertojen jälkeen olen todella koukussa! riippuu myös hoidon onnistumisesta, millä asenteella itse siihen menee, mutta jos ajatus on jo alunperin tuhoontuomittu, ei kannata mennä edes kokeilemaan. mutta taas jos enkeleihin ja muihin henkimaailman olentoihin suhtautuu positiivisesti ja mielenkiinnolla niin tämä voi ehdottomasti olla kokeilemisen arvoinen! olen itse käynyt muutamallakin eri tekijällä hoidoissa (ja yksi parhaista kavereistani tekee näitä hoitoja) mutta jokaisen tekijän tapa on ollut erilainen. toinen pitää käsiä kehon päällä ja toinen taas voi vaikka painella käsin joitakin kohtia vartalosta. vaatteet päällä ollaan,eli ei vaadi sen suhteen mitään erikoista. hoidossa voidaan vaikka puhdistaa chakrat (mahdoinkohan kirjoittaa tuota oikein), käydä läpi pelkoja tässä ja entisissä elämissä ja poistaa niitä, ja esim virtsaputkentulehdus ja selkäkrampit ovat minulla häipyneet hoidon aikana tai seuraavana yönä. niin ihmeellistä kuin se onkin. eikä sitä kokematta kukaan usko. olen myös ollut yhteydessä tähän syntymättömään lapseeni tai hänen suojelusenkeliinsä tätä kautta, vaikka hänen sielunsa kehoon asettuukin vasta syntymähetkellä. tempperamenttinen tapaus kuulemma jo kohdussa :saint: jos yhtään herättää mielenkiintoa niin kokeile, kyllä kannattaa! :saint: täytyy siis vielä mainita, että ite en ole mikään himouskovainen, kirkkoon kylläkin kuulun, mutta siellä tulee käytyä tasan tarkkaan hautajaisissa, häissä ja kastetilaisuuksissa. vihittykin meidät on maistraatissa, mutta ehkä ristiäisten yhteydessä otamme kirkollisen siunauksen. tiedä vielä...
aiheesta löytyy paljon kirjallisuutta, siitä kiinnostuneille. kannattaa kysyä muilta vaihtoehtoisten hoitojen tekijöiltä, kuuluuko tämä heidän tai tuttavapiirin tekemiin hoitomuotoihin... kaikki ei näitä niin mainosta, kun jakaa uskontojen mukaan niin voimakkaasti mielepiteitä. no se tästä aiheesta.

Tyypin äippä: kyllä tonnikalaa saa syödä ja ihan suositeltavaakin on. oma raskausajan ehdoton suosikki on se sitruunapippurimaku, vois syödä vaikka joka päivä...

Niiskunenä: kyllä se intialaisen päähieronnan tekijä varmasti hommansa osaa, jos kerran on koulutettu. ja voitkin turvallisin mielin mennä kun jättää muutamat pisteet käsittelemättä. reilusti vettä vaan hoidon jälkeen kannattaa juoda, jos on yhtään taipuvainen päänsärkyyn. mutta olethan jo tottunut kävijä, kun ennen raskauttakin olet tätä harjoittanut. kerrassaan ihana hoitohan se on! =)

kuinka useaan ultraan olette päässeet, vai käyttekö jossain yksityisillä ultrassa?
täälä tuppukylässä kuuluu tasan tarkkaan yksi ultra koko raskauden aikana, mikä tuntuu todella vähältä... äitipolille kun sain pari kuukautta sitten pitkän väännön jälkeen lähetteen, niin siellä tekivät toisen, mutta sekin oli ylimääräinen normaali käytäntöön katsoen. itselläni tekisi mieli nähdä vauvaa vaikka joka päivä. tämän kunnan neuvolassa siis ei ole ollenkaan ultraa, vaan ne tehdään viereisellä paikkakunnalla.

heipä hei taasen ja kirjoitellaan ahkerasti!

-soikku :heart: minttu 27+4
 
Voihan haukotus|O

Yöllä heräsin yhden maissa ja kaksi tuntia sitten kukuin ihan pirteänä kun mielessä pyöri niin paljon kestovaippa- ja työasiaa ja nälkäkin sitten jo yllätti...Lopulta söin banaanin, kirjoitin puhelimen tekstiviestiin asiat ylös ja mieli rauhoittui. Nyt on sitten vähemmä pirteät silmänaluset...

Kestovaippoja mietiskelin, koska kävin illalla tutustumassa ja kangasostoksilla naapurin kotimyymälässä ja meni taas pää pyörälle vaihtoehedoista ja hinnoista. Vakuuttelen, että kyllä tää tästä:) Aion tehdä itse paljon ja pyytää ehkä isovanhemmilta muutamia hienoja valmiita joululahjaksi. Mieskin on heittänyt jo epäilyt moisista vehkeistä syrjään :D

Pesin esikoisen ja nytkin ihan pienen vaatteet hajusteettomilla ja allergiatestatuilla pesuaineilla, koska pienen iho voi olla herkkä kun ei tiedä millainen ihotyyppi pienelle tuleekaan ja miten herkkä on. Sitten kun näin miltä näytti niin vaihdoin ihan tavalliseen pesuaineeseen.

Joensuussa ultrataan kolme kertaa terveydenhoitajalla/kätilöllä: vko 12, vko 20 ja vko 37. Noin monta kertaa on ihan luksusta mitä olen kuullut muihin kuntiin:) Meillä vkon 37 ultrasta oli viimeksi hyötyä, koska siinä huomattiin vauvan perätila. Onneksi oli, huh!

Tarvittaessa pääsee kyllä useamminkin. Minä kävin pariviikkoa sitten supistelun takia, mutta se oli vaan semmoinen pikainen vauvan olotilan tarkistus.

Minä menin sokerirasitukseen PCO:n eli munasarjojen monirakkulaisuuden takia. Arvot oli ok ja se juoma suorastaan hyvää.

Teidän tonnikalakeskusteluiden seurauksen alkoi tehdä mieli Subwayn tonnikalapatonkia kaikilla mausteilla:p Taidanpa ruokatauolla käydä, enkä katso netistä kaloritaulukkoa.

Angela 24+7
 
Ihan ensin neuvolakuulumisia...

Rv: 26+5
Hb: 127
RR: 130/78
Paino: 200 g viikossa (tähän määrään kuuluu myös farkut), kokanais painon nousu n. 3kg
Sf: 25
Pissa: puhdas

Sokerirasituksen tulokset:

Paasto: 5,5 raja-arvo on 5,3
1h: 9,8, raja-arvo 11
2h: 5,6 raja-arvo 8

Eli diaknoosina raskausajandiabetes :whistle: Tosin terkkari mittas multa tänä aamuna sokerit niin ne oli "vaan" 4,9...hmm, eli alle raja-arvojen, enkä ole ollut edes paastolla...mutta mutta, en siis ole huolissani kun noin kerran oli nyt nuo tulokset ja painoakaan ei ole kovin tullut. Ihmetyttää vaan tuo paastoarvo. No joka tapauksessa sain kaksi sokerimittaria itselleni, aivan ikiomaksi :) Nyt mässäilen namia ja mittaan huvikseni hetken päästä sokerit :D nämä namit syön ja sit vähennän, lupaan!

Vauvavaatteiden pesusta...minä ainakin pesin bioluvililla, tosin en sitten laittanut kuitenkaan huuhteluainetta enää. Toki pesen vaatteet sitten uudelleen jos vauvalle jotain allergiaa ilmestyy...

Eilen ostin pinnasängynsuojuksen. http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=1444&productId=406441&shopId=10008&findPath=true&compartmentId=10061&categoryId=10484&catalogId=1444&ddkey=ProductDisplay#
Tämä oli sellainen joka pisti heti silmään ja oli se ihanin. Olen muutenkin Nalle Puh fani, joten siitäsyystä myös valitsin tämän. Sopiihan se tosin myös meidän sisustukseen (joka onkin aika oleellinen asia) :LOL:

Angela puhuit subeista, tyhmää kun Kuopiossa ei Subwaytä ole :( harmittaa kun BB:ssä syövät ja mainostavat, mutta minä en sellasta saa :ashamed: Tuu sit kertoo mille se maistu ;)

Millasia asuntoja teillä ihmiset on?
Meillä on 59,5 neliöinen kaksio ja tuon pinniksen sijoittaminen oli jokseenkin hankalaa tänne kaksioon. No väliaikaistahan tämä on, ja kyllä tämä makkari ihan hyvin vielä menee.

Nyt taidan painua pehkuihin, jonka jälkeen pitäs lukea hieman anatomiaa, huomisen uusinta tenttiä varten :whistle:

Oikein mukavaa päivää kaikille! :wave:

Jospi ja Papuliina 26+5
 
Pyykkipulveri mä uskon lähtökohtaisesti siedätyshoitoon, eli siis itse oon allarginen kissoille ja koirille niin meillä on koira. Eli siis oon pessy vauvan tarvikkeet samalla pesuaineella millä oon tähänkin asti pessy kaikki vaatteet ym, aluksi mietin kanssa että ois varmaan hyvä pestä miniriskillä ym, mutta sitten tulin siihen päätökseen että kun en kumminkaan käytä vahvahajuisia aineita ja laitan aina vain vähän pesuainetta niin saa kelvata, tietenkin jos vaavi sitten on herkkäihoinen tai allergiaoireita alkaa ilmetä niin saan pestä kaikki uudelleen, mutta otan nyt riskin tässä vaiheessa ja toivon et kaikki menee ok.

Helmimasut on munkin mielestä aivan mahtavaa porukkaa, ja vaikka eri mielipiteitä löytyy kukaan ei ole syyttävävästi kirjoittanu toisia kohtaan. ME OLLAAN NIIN HYVIÄ! MÄkin voin auttaa tapaamisen järkkäämisessä, jos joku vaan ottaa päävastuun kun mä oon tällä hölö ja unohdan kaiken. Tähän täytyy viel mainita että olen tavonnu kasvoikkain täälät palstalta yhen ihmisen ja se oli erittäin positiivinen kokoemus, luulen että jos tavattaisiin kaikki kynnelle kykenevät meil vois olla ihan mielettömän kivaa!

Asunto 0n jiku 46neliöö missä sauna ja kylppäri vie joku 4-6neliö eli ovat siis reilun kokoisia, keittö on tulitikkuaskin kokoinen ja muutenki on aika mini kämppä, me asutaan täällä syyskuuhun asti, ja se lohduttaa, tosin myös iso lasitettu parveke ja näkymä vesijärvelle tuovat paljon lohtua tähän ahtauteen. Meil oli kans senteistä pinnasängyn asettelu kiinnni ja hoitopöytä on telkkarin vieressä kun ei muualle mahdu. Mut ihan kiva täällä on ;)

Jospi Aivan ihana pehmuste, ite oon kans ihan mahoton nallepuh fani, meil on sellanen joku tavis nalle pehmuste jonka sain kaverilta...

Toukka
 
aloitanpa eilisellä keskustelulla lääkärin vastaanotolla:

Lääkäri: "ei sais supistella noin paljoa" (oon hänen pyynnöstä pitänyt muutaman päivän päiväkirjaa)

Minä: "mutta haluasin olla kuitenkin töissä"

L:"minä haluaisin kirjoittaa sinulle sairaslomaa"

... ja sitten kompromissina sain luvan käydä eilen töissä laittamassa sijaiselle tietoja ja tänään olen sitten aloittanut taas sairasloman :/

Minä olen vissiin jotenkin poikkeava, kun olisin halunnut olla töissä äitiysloman alkuun asti ja sitten "riemumielin" olisin saanut keskittyä tulevaan vauvaan. Nyt vaan stressaa, että miten työkuviot menee ja vieläkö ennen joulua meen töihin... Siis kaksi viikkoa kirjoitti nyt saikkua...

Muuten neuvolassa (tiistaina) kaikki kohtalaisesti/hyvin
rv:28+1
Paino: noussut valtavasti!!! (eli tässä kohtaa ei niin hyvä :ashamed: ) Yhteensä 8 kg
Paineet: 120/70 (minulle korkeat, mutta siis edelleen hyvät)
Hb: 115, käsky aloittaa rautakuuri
Sf: 26, keskikäyrällä mennään, terkka arvioi syntymäpainoksi 3,5 kg
Tarjonta epäselvä (terkka ei uskaltanut painella kunnolla, kun heti tuli napakka supistus)

Täällä siis yritetään orientoitua taas kotielämään ja pääasiassa lepoon... Hermostuttaa vaan tuo painonnousu, eikä tää lepo ainakaan helpota sitä... :kieh:

Ai niin: kohdunsuu on siis pehmennyt ja kanava lyhentynyt. Ulkosuu aukeaa kahdelle sormelle, sisäsuu onneksi kiinni...

Pyykkipulverista: olen täysin vannoutunut Swipe liquidin käyttäjä. Olen superhyperallerginen ja aiemmin pystyin käyttämään vain täysin hajusteettomia tuotteita. Nyt käyttämässäni on eucalyptus-tuoksu (mieto) ja nautin kun voin käyttää sitä saamatta allergista reaktiota. Sillä aion pyykätä tulevan vauvelinkin vaatteet. (vielä en ole pessyt yhtään)

Ultrasta: täällä pääsee normaalisti kahdesti raskausaikana ultraan (pitää mennä äit.polille ja siis maksaa polimaksu). Minä olen käynyt nyt jo neljä kertaa, ensin raskauden keston määrittämiseksi yksi ylimääräinen kerta ja sitten tuon kohdun sisäsuun tilanteen määrittämiseksi toisen ekstrakerran...

Lillip ei muista muuta kommentoitavia... Rade (kukahan tuon termin keksikään eli raskausajan dementia)on täällä taas!! :D :D :D

Lillip 28+3
 
Huh, ei jaksais töissä taas millään.. Masu painaa ja kotonakin olis ihan riittävästi hommaa.

Palsta: On mullekin sen verran tärkeä, että päivittäin täällä tulee vierailtua, vaikka aina ei ehdi kirjoittaa. Seuraan myös sitä, kuinka aktiivisia me ollaan tässä pinkassa verrattuna muihin kuukausiketjuihin, ja oon tyytyväinen, jos meillä on sivuja enemmän! :LOL: Ja varmaan tästä vielä vilkastuu, kun loppua kohti mennään. Tapaamiseen voisin minäkin tulla, kunhan on pk-seudulla tai ei ainakaan kovin kaukana. :xmas:

Vauvanvaatteet: Käytän tavallista, hajusteetonta pesuainetta yleensä kaikessa lasten pyykissä. Huuhteluainetta en oo koskaan käyttänyt.

Oma koti kullan kallis on vajaat sata neliöö rivarissa. =)

Kössi 28+0
 
Soikku, kiitoksia tuosta enkelienergiahoitokuvauksesta :) Itsellä ei tosiaan ole siitä minkäänlaista kokemusta, ainakaan vielä.

Pesuaineista sen verran, että mulla on itselläni atooppinen iho ja hajusteelliset pesuaineet ärsyttää helposti, eli jatketaan samaan malliin näiden miniriskin ja muiden allergiatestattujen hajusteettomien kanssa.

Asunnoista kyseltiin, eli meillä on 90m² 4h+k+s mutta tämä pohjaratkaisu ei ole kyllä järin toimiva. Paljon sellaista yleistä tilaa ja oikeastaan vain yksi normaali pienehkö makkari. Kyllähän toki vauva tavaroineen mahtuu, mutta vähän on vielä hakusessa et kuinka laitetaan huonekalut ja mistä nyt tulee ns. vauvan huone. Alkuun mennään niin, että vauvan sänky tulee meidän makkariin ja hoitopöydät yms toiseen huoneeseen ja katsotaan sitten vähän myöhemmin tuota huonejärjestelyä uudelleen. Tässä on tosiaan aika persoonallinen pohjaratkaisu ja tavoitteena meillä onkin muuttaa viimeistään lapsen kouluun mennessä johonkin vähän fiksumpaan :snotty:

Jospi, ihana pinnasängyn pehmuste :heart: Mä olen kanssa nallepuh-fani (oikeastaan ihaa-fani jos tarkkoja ollaan :LOL: :LOL: ) ja onhan tuolle pikkuiselle tarttunut jo aiheeseen liittyvä puuhamattokin :) Ja varmaan niitä tulee tässä paaaaaljon lisää, jos mun mies ei saa mua kuriin :xmas:

Helmimasujen tapaaminen kuulostaa oikein hyvältä idealta, jos vain jollakin riittäisi intoa sen puuhasteluun. Mä olen vaan huono organisoimaan mitään tuollaisia juttuja itse :ashamed: Mutta jos jollakin intoa riittäisi, niin luulen kyllä että porukkaa lähtisikin juttuun mukaan.

Mitäs muuta... Tilasin tänään netistä läjän harsoliinoja. Ajattelin, et niitä varmaan tarvitsee ihan jo pukluliinoina ja muutenkin vauvan hoidossa. Ja sitten pinnasänkyä olen katsellut myös. Jotenkin on niin uuno-olo näiden tavaroiden kanssa, kun ei oikein tiedä mitä sitä tarvitsee. Ja toisaalta mä haluaisin, et mahdollisimman hyvin kaikki olisi kasassa, koska jos mä tiedän et olen valmistautunut, niin stressaan paljon vähemmän. Eli mulle ei toimi ajatusmaailma et "ostetaan sitten kun vauva on syntynyt..." tai toki sen jälkeen täytyy kanssa jotain ostella mut pääpiirteittäin haluan kaiken olevan valmista. Ja mielellään näin 3 kk ennen laskettua aikaa :LOL:

Niisku ja mötkis 26+6
 
VAUVA VÄRISTELEE??? Pakko viel kysyy, heräsin tänä aamuna siihen että masussa oli vibraattori menossa, siis vauva väristeli sillei jos ois kylmä ja ois vilum väreet, ei kovin pitkään mutta ehkä sellasen noin 5 min jakson. Onks kellään mitään vastaavaa kokemusta mikähän voisi olla kyseessä? En usko et se on hikka ku se taas tuntuu erillaiselta....

Toukka ja vibravaavi....
 
Glow
Heippa taas!

Olipas mielenkiintoinen juttu tuo "enkelihoito", en ole ikinä ennen kuullutkaan.

Täällä tarjotaan 2 ultraa, noin rv 12 ja 20.
Itse olen käynyt ja tulen käymään useammin, supistelujen takia.
Lääkäri on joka kerta tosi tarkkaan katsonut vauvan ensin ja sitten sen kohdunsuun tilanteen.
Mulla on kans noin niinkun "lillip" eli kohdunsuu on pehmennyt ja kanava lyhentynyt. Ulkosuu vähän auki, sisäsuu kiinni.

Kävin kävelyllä äsken. Pitkälle ja kovaa en päässyt kun alkoi pahasti vihloa alhaalta ylös ja maha meni kivikovaksi. Ajattelin että pakko vähän saada raitista ilmaa ja kävellä ettei ihan pökkelöksi tule. Selkä on melko kipeä taas ollut, eikä tässä kauaa tarvi istua että tulee pahaolo. Valivali :attn:

Jokohan hoitopöytä olis tänään noudettavissa postista...

Ainiin, tuosta "vauva väristelee". Mulla tuntu eilen illalla eka kerran semmosta outoa tärinää mahassa, mitä lie?! Ei se munkaan mielestä ole hikka koska se tuntuu erilaiselta. Hmph...

Glow (ex lorelai) ja Onni :heart: 27+2
 
Kylläpäs sitten osaa väsyttää |O Viimeiset 5 yötä on mennyt valvoessa kun en vaan saa millään unta...

Pesuaineista: Ajattelin ostaa hajusteetonta pesuainetta, jolla pesen sitten vauvan vaatteet ja tarvikkeet.

Ultra täällä Kuopiossa tehdään kait kolme kertaa ja sitten tietenkin jos on lisäksi tarvetta.

Synnytyksestä: Kovasti on pelottanut jo jonkin aikaa :| Pelkopolilla olen käynyt nyt kerran ja seuraava aika on joulukuun alussa. Käynti rahoitti mieltä jo kovasti ja nyt jo sen verran olen peloistani päässyt että haluan jos vain mahdollista alatiesynnytyksen. Kovasti on silti vielä kysymyksiä seuraavallekin käyntikerralle kun kaikki tämä on niin uutta minulle.

Joku oli intialaisesta päähieronnasta kysellyt. Kerran olen käynyt alkuraskaudessa ja oli muuten kaikin puolin ihana kokemus, mutta minulla kun oli todella pahat pahoinvoinnit silloin niin ei tehnyt hieronta kovin hyvää :p Hieroja kylläkin varoitti että ihan normaalistikin hieronnan jälkeen saattaa tulla pahaolo...

Asunnosta: Kahdestaan mieheni kanssa asutaan 80m2 3h+k. Meillä pohjaratkaisu on kyllä aivan mainio, joten tässä varmasti viihdytään jos jonkin aikaa. Vauvalle on oma huone, jota juuri remontoidaan, mutta pinnasänky tulee aluksi meidän makkariin.

Sokerirasitus minulla vasta edessä päin eli parin viikon päästä olis aika, saa sitten nähdä mitkä ovat tulokset :)

Ystävistä: itselläni kun kyllä lähimmät kaverit pysyneet hyvin tekemisissä vaikka kovin erillaisissa elämäntilanteissa ollaan. Siitä olen siis erittäin kiitollinen :heart: He aikovat järjestää minulle babyshowerit joulun aikaan kun kaikki on joko suomessa tai kuopiossa käymässä, ihanaa!

Tapaaminen olisi tosi kiva jos joku tai jotkut sellaista järjestää:) Paikka ja ajankohta tosin saattaa olla aika haasteellista löytää kaikille sopivaksi, kuten joku jo aikaisemmin totesikin =)
 
Munkin masussa värisee joskus. Toi vibra oli kyllä aika hauska kuvaus tästä... :) Ihme nykimisiä. En muista, että esikoinen olisi koskaan liikkunut tuolla tavalla. Mutta ei siis varmaan mitään huolestutavaa...

Kaksi ultraa terjotaan meillä, rv 12 ja 20. (No niin, meillä onkin Glown kanssa sama synnäri - missä päin Kymenlaaksoa muuten asustelet? - minä vuodenvaihteen jälkeen Kouvolassa). Lisäksi mulle tehdään synnytystapa-arvio (ja kokoarvio) n. rv 37 esikoisen suuren koon takia.
Nyt meillä on neuvolassa vanha ultralaite ja jokaisessa lääkärineuvolassa lääkäri ultraa lyhyesti. Loppuvaiheessa hoitajakin voi sen kuulemma tehdä, mutta ei osaa sanoa juuri muuta siitä kuin vauvan asennon. Että ihan kivan usein saa vauvaa kurkata. :)

Asuttiin esikoisen syntymän aikaan 55 neliön kerrostalokaksiossa. Riitti ihan mainiosti pikkuvauva-ajan. Tosi sopivaan aikaan kuitenkin muutettiin, kun tilaa alkoi kaipaamaan lisää. Nyt asutaan vajaan 95 neliön omakotitalossa, jossa 4 huonetta ja keittiö. Ei mitenkään ylimääräistä tilaa täälläkään kohta ole.

Taidan mennä hetkeksi itsekin päikkäreille, kun esikoinen nukkuu. Väsyttää taas normaalia enemmän.
 
niiskunenä mainitsit tuosta että jännäät jos siellä synnärillä ravaa paljon porukkaa.. Minä aion taas kieltää opiskelijan ollistumisen synnytykseen, en kaipaa siihen yhtäkään lisäsilmäparia, vaikka toki ymmärrän että täytyyhän heidän oppia kokemuksen kautta. Mulle tuo synnytys on vaan sellainen paikka, että sinne en halua ylimääräsiä. Onnesi kaikki ei ole samaa mieltä mun kanssa,mistäs me muuten kätilöitä saatas! B)

pesuaineita ostan taas vauva pyykkiin varmaan LV.tä tai Miniriskiä..

jospi mä oon unelmoinu tosta ihan samasta pinniksen suojasta :D on ihan hirmu ihana, nyt oon vaan yrittäny takoo päähäni,et meillä on jo semmonen eikä tarvita toista vaikka miten äippää nalle puhittais! :xmas:

asunto meillä on kaksio 59neliöö. Laitoin tossa asuntohakemus paperit kolmioo silmällä pitäen,vaan hyvin todennäköstä ettei sitä nyt löydy ennen helmikuuta. Makkarissa tulee vähän ahdasta kun on mun huge jenkkisänky ja pojan jatkettava ja sit pinnis..ja hoitopöydän lipasto ja pieni yöpöytä...örgh..joku on pakko lähtee :D Muuten sit kyllä mhduttas kolmisteen tähänkin, mut on toinen kerros eikä hissiä..kiva raahata alhaalta sit vauva ja kauppakassit ja vaippapussit ja pitäs yks käsi olla varmistamassa ettei poika tipu nenälleen rappusissa.
Saiskohan lisäkäsiä tilata jostain.. :whistle:

charlott WHAAAT?! Pääsetkö sä kuopiossa kolmeen ultraan? :eek: miks mulle on sit tarjottu vaan 2? np ja rakenne? alkuraskauden ultra ja 4D ois sit itsekustannettavia,niissä en käynyt.

Ostin tänään tukivyön lastentarvikkeesta. Saas nähä auttasko tää vähän tuohon selkään. Syytä olis kllä tuolla hinnalla,yli 40e makso. Mulle iso raha.

Nyt lähen pöperöimään ja oottelen et kaveri pääsee töistä ja st jos lähtis vielä vähän shoppaamaan..mulla on vapaa päivä.

labello ja mytty 27+4
 
Toukka 2008: Mullakin alamahassa ihmeellisesti aina välillä värisyttää, olen miehellekin siitä maininnut kun tuntuu niin oudolle =)

labello: Mäkin olen käynyt siinä np- ja rakenneultrassa ja sit neuvolassa sanoivat et joskus 34-36rv tekevät vielä yhden ultran missä katsovat miten vauva masussa on ja paljon painaa. Käsitin sitten et tekeevät kaikille täällä,mutta voi olla mahdollista et olen ymmärtänyt väärin ;) Ja äitipolilla kun olen käynyt ovat sielläkin joka kerta ultran tehneet, outoa...

Miten muut oletteko ostaneet ihan oikean hoitopöydän vai lipaston? Minä ajattelin ostaa ihan lipaston johon mies tekee itse sen hoitoalustan.
 
http://www.adressit.com/kotihoidontuki

Iltalehdestä/-sanomista luin eilen että tällainen adressi isoille herroille on myös nyt vireillä niin ajattelin linkittää sen tänne, jos haluatte käydä nimeä laittamassa :saint:

PESUAINEET: Kosketusallergia hajusteisiin, niin hajusteettomia käytän. Toivottavasti atso ei peri minulta hirviästi näitä allergioita. Atopiaa on kyl suvussa kiertämässä.. Siskon neljästä kakkos- ja neloslapsella on atopia.

TAPAAMINEN: Miekin voin apuna olla järjestämässä tapaamista, oli sitten ennen tai/ja jälkeen syntymien :)

VIBRAVAUVAT: Liityn joukkoon, kahtena viime yönä hyvä etten kuollut nauruun kun tää tosiaan vibraa silleen hassusti, koko maha tuntuu tärisevän vaikka yritän rauhoittaa atsoa. Jostain luin että vauvan liikkuminen mahan toiselta puolelta toiselle tuntuu väristyksenä, kehittää tasapainoa.. Itsellä tulee mielikuva vibrasta ihan kuin se ryömisi paikallaan ihan hirveesti :LOL: Helmivauvat=Vibravauvat 2009 :D

absa ja atso 25+3
 
asunto meillä on omakotitalo asuin neliöitä 100.5m2 koko ala 143.5m2, mutta pieneksi käy kohta tämäkin. Ei ole kyllä tarkoitus mihinkään ,muualle muuttaa! 3 makkaria, keittiö, olkkari, eteinen, kodinhoitohuone, sauna ja pesuhuone ja 2 wc:tä + varastot ja autotalli.
Makkariin meillä tulee kunnon tungos sit helmikuulla :whistle: nyt siellä nukutaan me isännän kans ja lisäks tuo 1v 4 kk ikänen ja sit helikuulla myös vauva! Eikä nytkään ole tilaa kovin ruhtinaallisesti!
Pienempi nukkuu vielä pinniksessä, ja tarkoitus siirtää joulun paikkeilla " isojen " sänkyyn, pinnis sit vauvalle. Meillä on sit sivuvaunut molemmilla puolin sänkyä. Onneks tuo isompi kuitenkin nukkuu jo omassa huoneessaan.
ultrista meillä on tän vuoden alusta saanut 2 ultraa eli se nt ja rakenne + lisäks mulla rv 36 synnytystapa arvio, koska noita sokereita mittaan jonkin kerran viikossa, ettei ole jättiläinen tulossa.
väsymys alkanut taas vaivaamaan, pakko nukkua päikkärit jos vaan suinkin kerkee.
Ja maha tuntuu olevan ku jättikokoinen kivi :| Pidempi istuminen ja pienikään kävely saa häpyluun kipeeks mikä tuntuu myös yöllä ku kääntää kylkeä!
Myös jalat on iltaisin hyvin turvoksissa, ei viiti sukkia pitää kotona ollenkaan!

Täällä myös sitä värinää joskus, mä kuitenkin oon aatellu että se on hikka, vaikka joskus hikka tuntuu ihan kunnon pomppimiselta, varmaan asennosta ja sykeistä riippuen tuntuu joskus erilailla!
No jos sitä sinne päikkäreille nyt suuntais ku tuo pienempikin lähti just...
:wave: karvis ja Leo rv 27+3 :heart:
 
syksykeliä kaikille! :wave:

upea porukka täällä tosiaan palstailee, kiitos teille mammat! :hug:

synnytyksestä multa nla täti eilen kyseli,että mitä mietteitä synnyttämisestä, niin vastasin vaan etten ole ajatustakaan uhrannut sille, kun odotan vaan sita synnytystapa-arviota... Ehkä kuitenkin pitäis alatiesynnytystäkin vähän miettiä, kun eihän sitä koskaan tiedä... Jotenkin vaan on kokoajan mielessä että mut kuitenkin leikataan, joten sitä vain olen jonkunverran miettinyt. :headwall: Tota värkin kuntoa synnytyksen jälkeen aloin miettiä kun luin teidän kirjoituksia, että onko kuinka vaikuttanut lantionpohjalihaksien palautumiseen tuo synnytys? palautuuko helposti? Luulisin muuten että näitä kysymyksiä/huolia useimmilla varmaan on, niistä ei vaan kovasti kehdata kylillä huudella, että venähdinpä aikalailla kun vauvan ulos puskin tms... :LOL: :kieh:

labello mun mielestä synnytystapa-arvio tehdään tarvittaessa vaik ois viis lasta jo ennestään, sitä vaan en tiä kuinka "tarvittaessa" milloinkin määritellään. Nlalääkäri kai sen viimekädessä määrittää onko tarvetta arvioon. Omalla kohdallani arvion tarve johtuu ahtaasta lantiosta, mutta syynä voi olla esim.kova synnytyspelko, vauvan asento, istukan sijainti tms...

neuvolassa kävin siis tiistaina. Sf-mitta 23 sijottuu aivan keskikäyrälle ja muutenkin kaikki oli mallillaan, paitsi Hb vaivaiset 95!! painoa +500g/vko lisää. Sokerirasitusta hieman vilautettiin, mutta suurempia riskejä ei ole, joten jätettiin harkintaan. Onkos muut joutunut vastaileen kysymyksiin perheväkivallasta?! Tätillä oli lomake (meilläpäin kuulemma kaikilta kysellään) johon piti vastailla. Tuli vaan mieleen että jos oikeesti olis ko.ongelmia, niin kuinkahan auliisti niistä ois valmis tässä vaiheessa myöntämään? Älkää käsittäkö väärin, olen kyllä täysillä sitä mieltä että hieno juttu että kartoitetaan asiaa näin, ja vielä hienompaa että apua tarvitseville sitä tarjotaan.

ÄP tuli myös jo. Tää mun flunssasairastelu vaan vei isoimman innon sen tutkimisesta, mutta paljonhan siellä kamaa oli, ja kyllä ainakin mun makuun kelpaa.
Muutenkin olen parina päivänä pessyt ja silitellyt pikkuvaatteita koneellinen kerrallaan. Samalla saa koottain lajiteltua ja tehtyä inventaarioo, mitä oikeesti jo riittävästi on ja mitä vielä pitää hankkia. :p
Mullahan on sitä kirpparillta kannettua vaatetta jo aikalailla, alkaa näyttää siltä, että loput hankinnat vois jättää myöhemmäksi,jos viä vaikka selviäis kummalle niitä vaatteita pitää hankkia. Aika neutraalia on nyt mun mielestä, mies tosin vilkas kuivumassa olevia vaatteita ja tokas että, meinaat sit että poika tulee... :whistle: No, eihän siä toki vaaleenpunasta rimpsua näkynyt, muttei kauheesti mitään erityisen poikamaistakaan... Jokunen esikon vanha sinisävyinen potkari/body saattaa olla.

Huomen pitäis raahautua töihin, ekan kerran täl vkol(ja viimesen... :D ), mutta itepä lääkärille sanoin et pe menen jo töihin. Taka ajatuksena oli kyl perjantaina olevat pikkujoulut joissa pääsee katsomaan yhtä lemppari bändiäni. Tää onkin sit eka ja varmaan vika mun "menoista" raskausaikana...

Nlatäti muuten kysyi multa joko olen ajatellut että jäisin pian sairaslomalle kokonaan ennen äit.loman alkua... :eek: Olin vähän, että näinkö helposti se kävis, vaikkei mitään varsinaista isompaa vaivaa viä olekaan.. Kattellaan sitä sit lääkärissä uudestaan, ja siihen on vielä nelisen viikkoa, että sillon vois jo hyvillä mielin jäädäkin kotiin...

tatuka+peikko 26+2
 

Yhteistyössä