Helmimasut 2009 ~marraskuussa~

Pikaseen vaan kommentoimassa....

Ultrista: Meillä täällä on 2 ultraa. np-ultra rv 12:lla ja rakenneultra rv 20+. Mutta itse kävin näiden lisäksi ultrassa rv 5 kohdun ulkoisen raskauden epäilyn johdosta. Sitten kävin supistelujen takia rv 17:lla ja supistelujen takia rv 22:lla. Eli yhteensä olen käynyt 5 kertaa jo nyt...

Asunnosta: Meil on 4h,k,s 93m2 asunto. Hyvin mahdutaan vielä. Isommilla 6v ja vajaa 5v on yhteinen huone, kuopuksella on oma huone ja tuleva vauva tulee meidän kanssa samaan makkariin. Kun vauva nukkuu yönsä hyvin niin siirretään oma sänky olkkariin ja isommat saavat omat huoneet ja vauva siirtyy joko tuon vajaa 3v:n kanssa samaan tai siskonsa kanssa samaan.. Saa nyt nähdä, mutta niin kauan kun en ole töissä, me asutaan tässä vuokralla! :wave: Ainakin koululainen saa sit oman huoneen!

Mulla on tänään joku yleinen vatutus päivä... :headwall: En viitti enempää purkautua, etten pilaa teidän muiden päiviä :ashamed:

-kyrsä ja nappula 25+6
 
Heippa!

Jei!
Äitiyspakkaus tuli tänään postiin ja sitä lähden hakemaan kunhan vain mies tulisi töistä :)

Ultrasta Meillä on 2 ultraa rv 12 ja 20 kuten monella muullakin näyttäisi olevan

Asunnosta Keväällä ostettiin 79 neliön rivari 3h+k+s ja tuntuu jo nyt että tila loppuu kesken :) Vauvalle ei tule vielä omaa huonetta, ehkä vuoden päästä. Saa nyt nähdä.

Siivous vimma iski tänään ja nyt on koko kämppä kuurattu lattiasta kattoon :)

Aamue ja Tyyppi rv 27+0
 
Vielä kommentointia muutamaan juttuun...

Tapaaminen olis kyllä hieno homma, haasteellinen järjestettävä tosin... vetovastuun jos joku haluais ottaa, niin mukana ollaan :wave:

Asustellaan omassa (lue:pankin) rivarissa 82.5m2 3h+k+s. Ja neljäs vakituinen asukki tulossa masussa, lisäksi miehen tyttö joka toinen vkonloppu(vähintään) ja välillä viikollakin... Että ei tilaa ainakaan liikaa ole...

Ultraasiassa taidan olla onnekas, kun meille tarjotaan neljä ultraa normaalisti, tarvittaessa tietty ultraavat lisääkin. ja siis maksuttomia ovat nämä. Np-, rakenne, rv30 ja rv36 on ajankohdat noille. Tuo rv30 ultra on lääkärin toimesta ekstraa,joka ei varsinaisesti käyntiin kuuluis,mutta tehdään halutessa, ja harva varmaan ei haluais... Mä ainakin haluan! Ja sisaruksetkin voi tulla mukaan jos haluavat noihin pariin viimeiseen ainakin. Tyytyväinen täytyy olla!

Pesuaineeksi vauvanvaatteille ostin LV.tä näin alkuun, siirryn sitten samaan millä muittenkin pestään, jos ei herkkyyksiä ilmene vauvalla.
 
Kun on pari päivää taukoa kirjoittamisessa, niin eihän mun istukka-aivot muista, että mihin pitäisi vastata...

Vauvan tärinästä: Olin eilen uudella gynellä, ja kysyinkin just tuosta värinästä! Gyne sanoi, että se liittyy siihen, että vauva "harjoittelee" hengittämistä, eli vetää keuhkoihinsa lapsivettä ja köhii ne sitten pois. Ihan siis normaalia ja hyödyllistä, koska tuon lapsiveden ansiosta ne keuhkoalveolit myös kypsyvät kohdun ulkopuolista elämää varten! On näköjään tosi yleinen tuntemus, mäkin ehdin olla hiukan huolissani (aattelin jo kohdun sisäistä epilepsiakohtausta :LOL: )!

Uusi gyne on aivan ihana harmaahapsinen professori! Vaihdoimme siis gyneä, kun meidän vakuutus vaatii gynen omilta listoiltaan, mutta tämä uusi gyne on totta puhuen kokeneempi kuin edellinen. Hän oli juuri tullut synnytyksestä ja oli jo tapaamisissa myöhässä, mutta ei yhtään kiirehtinyt meidän kanssa, puhui rauhallisesti ja määräsi kaikenlaisia uusia verikokeita, kyseli mm. isovanhempien kuolinsyyt, ja määräsi mut "sukurasitteen" vuoksi myös veren hyytymistä tutkiviin testeihin, koska raskausaikana tromboosin riski nousee muutenkin. Ja taas meinasi tulla tippa linssiin, kun kuunneltiin sydänäänet, ensi kerralla taas sitten ultrataan.

Synnytyspelosta: mä olin aina ajatellut haluavani alatiesynnytyksen, mutta kun tulin raskaaksi, aloin kuulla niin kauheita juttuja synnytyksist, että olen muuttanut mieltäni :/ Miehellä on ihan 100% vakaumus suunnitellun sektion turvallisuudesta (kaksi ekaa lasta syntyivät kuumatkin suunnitellulla sektiolla) ja muakin hirvittää alatiesynnytyksessä erityisesti se seikka, että Italiassa turvaudutaan toooodella helposti hätäsektioon, jos kohdunsuu ei aukea suunnilleen 15 minuutissa. Oikeasti 9 kymmenestä alatiesynnytystä yrittäneestä ystävästä on joutunut hätäsektiion! Niin että mies on saanut minut vakuututtua siitä, että olisi parempi suunniteltu sektio alunperinkin, paljon mieluummin suunniteltu sektio epiduraalissa kuin hätäsektio täysnukutuksessa. Valitettavasti täällä toi hätäsektio alkaa olla jo yleisempi kuin alatiesynnytys! :eek:

No, kysyimme asiaa eilen gyneltä, ja hän sanoi, että Italiassa ollaan juuri ajamassa läpi lakia, jonka mukaan nainen pääsee sektioon, jos vain haluaa! Italiassa ollaan kyllä sektiohulluja, mutta passaa mulle :D Onhan tässä vielä aikaa miettiä, mutta itseäni ajatusta suunnitellusta sektiosta rauhoittaa kaikin tavoin, varsinkin kun tämä professori on todella kokenut sektioiden suhteen, mikä on tietty todella tärkeää. Varsinkin rauhoittaa ajatus, että saan itse valita, gyne ei painosta puoleen eikä toiseen, vaan saan itse miettiä asiaa rauhassa.

:heart: lentis ja värisevä mussukka 25+4 :heart:
 
Moi!

Siitä on niiiiin pitkä kun olen mitään kunnolla ehtinyt kirjoittaa/lukea, että nyt jää paljon hyviä juttuja kommentoimatta jne.. :ashamed:

Kuulostaa muuten hauskalta toi vauveleiden vibratouhu masuissa :LOL: :LOL: :LOL:

Kävin eilen sokerirasituksessa ja arvot oli kunnossa, juhuu!! Eli tässä raskaudessa ei ole rask.diabetestä!!!!!Jeee! Mitenhän sekin toisissa raskauksissa tulee ja toisissa ei?!? :eek: :eek: :eek:

Sykkeet mulla oli kumman matalat (teinkin oman kyselyn aiheesta... :whistle: )120-130! :eek: Kävin siis eilen neuvolassakin...muut jutut oli kohdillaan, masu on mielestäni pieni...

Mukavia oloja mammat!!! =)

T:Möökö ja murmeli 27+4 :heart:
 
tatuka mietti miten tuo alakerta palautuu synnytyksen jälkeen ja varmaan joku muukin.
Mun kokemus on 2 lasta alakautta tulleena, että palautuu se! Ei entisen näköiseksi, mutta muuten kuntoon kyllä. Paljon on itsestä kiinni kuinka viitsii tehdä lantionpohjalihas jumppaa. Ja aikaa siihen menee, ei kannata aatella että heti ois kunnossa, mut kun joitain kuukausia menee niin hyvä tulee! Ja mulla on molemmissa synnytyksissä jouduttu tekeen se eppariviilto.

Mua jotenkin kauhistuttas ajatus joutua sectioon, se on kuitenkin todella suuri leikkaus. Jotkut kaverit jotka ovat kokeneet sekä section, että alakautta synnyttämisen, ovat kaikki olleet ehdottomasti normaalin alatiesynnytyksen kannalla. Siitä paraneminen on huomattavasti nopeampaa. Ja kuulemma vauvaan syntyy heti jotenkin erilainen side kuin jos on leikattu!
Mutta ainahan näitä ei voi itse valita ja sectioonkin saattaa joutua kesken kaiken...ekaa kun menin synnyttämään en ollut edes miettinyt asiaa, että mitä jos joku meneekin pieleen ja joutuu sectioon kesken synnytyksen ja karu totuus tuli vastaan kun sanoivat, että kärryt odottaa oven ulkopuolella jos vielä vauvan sykkeet laskee ja silloin mennään hätäsectioon ja vauhdilla! Mut ei onneks tarvinnu.
Ja on se vauva vaan niin ihana palkinto siitä kaikesta kivusta huolimatta, että kyllä se kannattaa ja se todella unohtuu kyllä se kipu.
 
karvatonk. kiitos kommentista!
Tuo siteen syntyminen lapseen on varmastikin noin kun sanoit, että normisynnytyksessä se helpommin muodostuu kun lapsen saa heti rinnalle ja iholle. Itsellä sektion jälkeen näin poikaa n.10sek. ennen kuin se vietiin pois punnittavaksi jne. ja seuraavan kerran 3-4 tunnin kuluttua, kun mun toipuminen tuplapuudutuksesta ei meinannut onnistua millään... Siinä meni arvokkaat ensitunnit hukkaan lapsen kanssa multa. Isähän ne onneksi kuitenkin sai kokea mun puolesta, muttei se ihan sama tietenkään ole vauvankaan kannalta.
Silti rakastuin poikaani ensisylittelyjen aikana, joskushan se voi ottaa aikaa päiviäkin. mutta tota ensikosketusta heti syntymän jälkeen jäin kyllä kaipaamaan... :(
 
Kuulun kanssa sektiopelkoisiin! :wave:

Kaksi alatiesynnytystä kokeneena, joista varsinkin tuo toka luomu oli oikeastaan aika ihku :heart: ja voimaannuttava kokemus, en millään tahtoisi joutua ikinä sektioon. Tietty jos vauvan henki on kyseessä tai itselläni komplikaatioita ja/tai synnytys ei millään etene, niin sitten. Kuopus oli sinnikkäästi perätilassa pitkään ja aloin jo todella pohtia (ja pelätä ) sektiota. Peppu edellä en olisi vauvaa uskaltanut synnyttää, koska siitäkin olen kuullut huonoja kokemuksia. Onneksi kuopuksesta onnistui ulkokäännös, miten monta kertaa on sekin tullut tässä mieleen.

Ja palautuminen on ollut todella nopeaa kaikin puolin. Oli kiva istua, toimia jne. heti ihan normaalisti ja kuopuksen synnytyksen jälkeen iskenyt kova vatsatauti piti huolta masurepunkin katoamisesta. :D En nyt sitä värkin löystymistä ainakaan pelkäisi, koska tilanteeseen voi itse jumpalla hyvinkin vaikuttaa ja löystyy se värkki ajan myötä synnyttämättömilläkin, joten..

Synnytysmietteissä (taas vaihteeksi) Kössi
 
Ultrista: Meilläpäin on alkuraskauden uä (ite kävin rv9), niskapoimu rv 12, rakenne rv 20 ja loppuraskauden uä. Ja sitten jokaisen lääkärikäynnin yhteydessä pikaultraus. :)

Pesuaineista: Minä pesin vauvan vaatteet bio luvil - pulverilla ja minirisk - huuhteluaineella. Jossain vaiheessa varmaan sitten rupean käyttämään samoja kuin millä omat ja miehen vaatteet pesen.

millla: Ei ollu tarkoitus pelotella mitenkään. =) Arvelisin vaan, että seurantaan laittaavat kun minutkin pistivät niillä arvoilla.

Väsymyksestä: Muakin väsyttää! |O Yöllä ei saa kunnolla nukuttua niin päivisin oon sitten ihan tööt. Mutta onneksi mulla ei oo päivisin minnekkään menoa vaan saa rauhassa kotona köllötellä. =)

Huomenna ois meno sairaalalle ruokavalio-ohjaukseen ja verensokereiden mittaukseen. Nuo tehdään osastolla ja sitten sen jälkeen on vielä polikäynti. Pääkipeä on ollu eilisestä lähtien eikä panadol tunnu auttavan juurikaan. Nyt tuntuis, että alkaa hiukan helpottaa.

Tinttu & Ukkeli 28+1
 
sleeping
Hei taas!

asuntoasiaa olen tässä miettinyt pääni puhki jo pitkän aikaa. Meillä on nyt 3h+k+s ja 74 neliötä tilaa. Pojat nukkuvat samassa huoneessa ja vauva saa nukkua meidän huoneessa jonkun aikaa. Poikien huoneeseen mahtuu myös tuo vauvansänky nyt kun pojilla on kerrossänky, mutta ahdastahan täälä on. Vessakin on pieni ja joskus on ongelmia kun kaikki neljä haluavat yhtäaikaa vessaan, kohta jo viisi ihmistä. Olen etsinyt isompia vuokra-asuntoja, mutta hinnat ovat niin pilvissä, kun ei kauas Espoosta voi muuttaa miehen ja mun työpaikkojen takia. No, itse ehkä kuitenkin vaihdan työpaikkaa kun sinne asti aika rientää, mutta miehellä on pian hyvä vakiduuni Espoossa, joten täältä olisi asunto löytyvän. Ollaan myös mietitty lainan ottamista ja oman asunnon hankkimista, mutta taitaa olla toiveajattelua kun itsellä on vain osa-aikatyö ja tosi huono palkka. Kyllä tässä nykyisessä asunnossa vielä jonkun aikaa mahtuu olla, mutta kyllä ajateltiin muuttaa isompaan viimeistään kun esikoinen menee eskariin tai kouluun.

synnytysasiaan tekisin mitä vain, jos voisin synnyttää normaalisti, mutta aina ei saa mitä haluaa... :'( Mulla siis tulee nyt kolmas sektio ja vaikka itse sektio on ollut mulle aina tosi helppo, niin kyllä se on iso, kiperä ja kipeä asia kun ei saa ikinä normaalisti synnyttää. Sekin vielä, että mun diabeteksen takia vauva joutuu ana vuorokaudeksi tarkkailuun verensokereiden takia ja saan vauvan hyvällä tuurilla luokseni vasta vuorokauden päästä on myös iso ja kipeä asia.

Tämäkin vauva välillä nykii tai tärisee joskus. Ihan outoa, mutta näemmä normaalia. On kyl ihanaa kun vauva on tosi aktiivinen koko ajan ja tuntee kun vauva on liikkuvainen ja eläväinen siellä vatsanpeitteiden alla. :heart:
 
Vibravauva meilläkin, luulin että olen ainoa...olen tuntenut tätä jo viikolta 20 lähtien ja miehelleni sanoin, että tuntuu kuin se pierasis vedessä :D :D se tuntuu kuin isokasa kuplia tulisi, tiedättehän te kun vedessä pieraisee. :LOL:
 
Iltaa mammat!

Lentikselle kiitokset värinätiedosta! Oon kans useesti huomannut kummaa tärinää mahassa ja oon miettinyt ettei mikään vauva noin nopeesti voi potkia tai nyrkkeillä :LOL:
Onneksi sille löytyi järkeenkäypä selitys, pelkäsin kans jotain epilepsiatyyppistä juttua tmv....

Sairasloma alkoi sitten tästä päivästä aina äippäloman alkuun asti! Aamulla oli neuvolalääkäri ja kerroin kaikki häntäluu-ristiselkä-nivuskipuni sekä iltaiset mahan kovettumiset ja kipuilut. Kivuttomat harjoitussupparit kuulema kuuluvat asiaan mutta kipeitä ne eivät saa olla (parin viikon aikana ollut muutamia tosi kipeitä kramppityyppisiä suppareita). Kohdunsuun tilanne oli onneksi vielä hyvä, ei ole mitään alkanut tapahtumaan... :) Hemoglobiini oli noussut sillä Ferronolilla 129ään! Tehokasta tuntuu olevan siis. Joo, siinä tärkeimmät neuvolakuulumiset..

Asunnosta sen verran että omakotitalossa asustellaan, minä, mies ja koira. 5 huonetta ja keittiö, hiukan vajaa 120 neliötä. Pötkölle on oma huone jo melkein valmis, verhoja ripustelin äsken ja tietty petivaatteet yms. laitan vasta lähempänä h-hetkeä. Alkuun otetaan se äippäpakkauksen laatikko meidän makkariin ja katellaan sitten miten alkaa sujua. Tarkoitus olis aika nopeesti totuttaa omaan pinnikseen mutta sen näkee sitten.

Pesuaineista : Ostin LV:tä ja oon pessyt sillä vauvan vaatteet mutta ikäväkseni huomasin että se haisee ihan erikeepperille! Ihan liiman hajuista! No, hellävaraista on ainakin... Oiskohan se Minirisk vähemmän pahan hajuista/hajutonta? Töissä naiset olivat sitä mieltä ettei LV pese tahroja puhtaaksi mut sen näkee sitten kun niitä tulee.

Ai kun on jotenkin höntti olo, ei nyt sitten tarvii mennä töihin ehkä kun joskus vuonna 2012!!! Jos oon sen kolme vuotta kotona... Ihana ja jotenkin erikoinen olo. Oon kyllä niin kotikissa etten usko että alan kotona olemiseen kypsyä, mutta eipä sitäkään tiedä näin etukäteen.

Semmosia sepustuksia tänään, kuulumisiin!!!

T.Rosinante+Pötkö 28+4 :flower:
 
Heipsan!!

Ti olin lääkäris ja kaikki hyvin, ei löytynyt syytä masukivuille. Mutta pääasia ett kohdunsuulla ei ole tapahtunut mitään =) Olenkin kohta lähdössä lenkille koittamaan miltä tuntuu... saikkua olis lääkäri kirjottanu mutt en ottanu ku ei vauvalla kerran oo mitään hätää :heart:

Täällä saa lähetteen pelkopolille rv 28 ja olen todellakin menossa.

Asunto n.120neliöö, 5h+k+khh+s+2wc+autotalli+varasto. Hyvin siis mahdutaan, molemmilla lapsilla oma huone ja vauvalle myös. Tosin vauva nukkuu alun meiän makkarissa, mutta on hänen oma huone jo sisustettu :)

Ja se siitä kirjoitteluasta, kamu soitti ett heti lenkille. Kuulumisiin :LOL:

UÄ viikoilla jotain? 24+5?
 
synntys; kaikki on syntynyt alateitse ja mun täytyy tunnustaa että olisin jotenkin pettynyt jollen saisi synnyttää.Toki jos on kyse hengestä tms, niin silloin asia on tietty toinen, mutta tykkään synnyttää :p Jotenkin sen kokeminen on jotain niin mieletöntä että haluan aina sen uudelleen kokea. sektioista sen verran että nehän on isoja leikkauksia, suurimpia mitä ihmisille tehdään ottaen huomioon että 7 eri kerrokseen tikkejä ja viiltoja eri päin, eli myös myöhemmin kiusallisten kiinnikkeiden riski on olemassa myöhemmin, mutta jokainen kokee asiat eri valossa ja pelkotiloja on niin erilaisia.Ei pysty sanomaan puolesta tai vastaan kenenkään puolesta, mutta minä henk.koht. odotan isolla innolla synnytystä =)

koti; on iso ok-talo ja neliöitä vähän vaille 300m, joten mahdutaan hyvin ja vanhuksina hukassa toisiltamme..Mutta kun aikanaan ostimme talon niin tiesimme että haluamme paaaljon lapsia jos niitä vaan suodaan ja jollei toivoimme sijaislapsia.Mutta omia nyt siis meillä vaan.

ultrat; en osaa sanoa kuinka monta normaalisti sillä kävin yksityisellä neuvolat jossa joka kerta ultrataan.Mutta ilmeisesti rv 12 ja seulonta ultra jos ikää on yli 30.

"alakerrasta"; kyllä siitä hyvä tulee vaikka olenkin synnytellyt kovasti.Edellyttää että jumppaa ja palauttaa itsensä. Mullakin on tehty eppari, eikä se ole vaivannut eikä muutenkaan tunnu löröltä, edelleenkin painotan lantionpohja lihaksia heti synnytyksestä lähtien ja joka päivä.

Väsyttää täälläkin kovasti ja silti valvotaan öisin..Ihan kummallista, mutta mulla ihan normaalia kuuluen raskauteen, mutta päivisin on tuskaa pysyä hereillä...

on; kaikki kunnossa, ei mitään uutta paitsi vibran se minäkin olen nielaissut, helmikuisten yhteinen "ongelma".

nyt katsomaan sairaalaa, olen siihen ihan koukussa..
sini
 
Sen verran piti vielä kommentoimani tuota sokerirasitusjuttua, että mullehan terkkari puheli alkuun että se tehtäis näillä viikoilla. Kuulema tehdään kaikille 28v.-täyttäneille täälläpäin. Vaan eipä tänäänkään neuvolassa mitään ko. asiasta puhunut... :eek: Enkä mäkään sitten kysynyt kun en niin inskana sinne ois kuitenkaan menossakaan. Aattelin vaan että kun mulle on nyt tullut painoo alusta vajaa 6 kg, niin mahtoiko terkka ajatella että se ois vähän turhaa..? Mitään turvotuksia tai sukurasitteita mulla ei oo..
Ootteko muut käyneet/menossa vaikka ei riskiä oliskaan?

Tunteista : Mulla kans alkaa silmät kostua kun luen tai katon telkusta jotain vauvajuttuja. Pahin oli nyt maantaisessa Iltasanomassa (vai olikohan Iltalehdessä?) kun oli juttua miehestä joka tuli isäksi ja leskeksi samana päivänä... :'( Vaimo oli kuollut hätäsektion jälkeen raskausmyrkytykseen... Kamalaa miten tollasta voi vielä nykysuomessa sattua. Siinä oli iskäraukka aika hukassa. Huh, hirvittävän surullista.

No joo, iloisempaa mieltä taas ja vointeja kaikille!!!
 
Iltaa kaikille! :wave:

Asunnosta: Me ollaan nyt vuoden asuttu rivitalokolmios,83 neliöö.Ollaan varmaan jonkun aikaa täsä ja sitten ruvetaan kattelemaan tai rakentamaan omakotitaloa.

Synnytysasiaa: Mä toivon että tällä kertaa saisin synnyttää normaalisti,haluaisin ehdottomasti kokea senkin!Mutta ei sil sit mitään voi jos sektioon taas päädytään.

Ultrista: Täällä on kaksi ultraa n.rv 12(niskapoimu) ja rv 20 (rakenne)Ne on molemmat maksuttomia.Esikon aikana toisella paikkakunnalla ne oli maksullisia.

Siniraita: Tääl on kans yks ku on koukus tohon sairaalasarjaan!! :D

Minni09: Kyllä rupee itkuttamaan jos on jotain juttua vauvoist!Varsinkin jos näkee telkkarist synnytyksii ym.niin sillon aukee hanat! :LOL:

Tääl on kans aikamoinen vibravauva! :LOL: Muistan et esikko piti samanlaista!
Yöt on nyt olleet monena yönä tuskasii!Vessassa ei oo tarvinu käydä,mut se kääntyminen!! :whistle: Tuskasta touhua!!Lonkat puutuu ja kääntyminen kestää ikuisuuden!! :kieh:
Oltiin tänään pojan kans mettäretkel vaunujen kans ja ol kyl aikamoista touhua! :whistle: En taida enää mennä!Jouduttiin menemään sellast ojan penkkaa alas,et voitiin jättää vaunut siihen.No ei siin mitään mut sielt piti päästä ylöskin! :whistle: Siel mä sit vedin vaunuja perässäni et päästiin sielt ylös!Työntäminen ei onnistunut!Kyl sen sit ties mitä siit seuras..suppareit!Kyllä on tyhmä!!Täsä sen huomaa et ain ei viel oikein tajua et kaikkea ei kannata enää touhuta!!

Kyllpä on aika mennyt nopeesti...pian sit jännitetään et kuka ekana lähtee nyyttiä noutamaan!!Mutta ei toivottavasti nyt viel moneen kuukauteen!!

Tyypin äippä ja Einari 27+3

 
Sektiosta: se on kyllä jännä, kuinka naiset pelkää niin eri asioita. Kauhean monella on "puukkokammo", itseäni taas ei ollenkaan hirvitä mitkään piikit tai veitset, kun nilkkakin leikattiin olisin kauhean mielelläni katsonut, että mitä siellä puuhataan. :)

Mulla on ollut myös mahdollisuus seurata leikkausta ihan leikkaussalissa, se oli musta hurjan kiinnostavaa. Sen sijaan mua pelottaa kauheasti, että en kestä synnytyskipua ja joudun siksi hätäsektioon, musta olisi tosi ikävää, jos vauva syntyisi mun ollessa vintti pimeänä :LOL: Italiassakaan vauvaa ei saa heti sektion jälkeen rinnalle, mutta täällä sitä ei saa joka paikassa edes alatiesynnytyksen jälkeen! Mutta kyllä sitä gynen mukaan saa kauemman ihailla kuin sen 10 sekuntia, pitää vaan sitten toivoa jos sektioon päätyy, että puudutteen vaikutus menee nopsaa ohi ja saa vauvan rinnalle.

Klinikalla, jonne olemme menossa, ei myöskään harrasteta säännönmukaisesti 24h vierihoitoa, vaan vauvat viedään yleensä yöksi toisaalle nukkumaan, mutta saan tietty vauvan kuulemma viereeni myös yöllä, jos vain jaksan. Tosin Italiassa yleensä suositellaan mieluummin lepäämään ees sairaalassa, kun sitten kotona saa valvoa ihan tarpeeksi. Itse olen kyllä aina haaveillut vierihoidosta, ja kun mulla olisi kova halu imettää, niin onhan se maidontulonkin kannalta parempi, mitä enemmän vauva saa tissiä imeä. Vai imeekö vauva tissiä sitten myös yöllä ihan niinä ekoina päivinä? Oonko ymmärtänyt oikein?

Sitä kyllä kaikki sanovat, että sektiosta toipuminen kestää (yleensä) kauemmin, mutta kaikki suunniteltuun sektioon päätyneet ystävät ovat kyllä olleet kaikin puolin tyytyväisiä, sen sijaan ne, jotka olisivat halunneet alatiesynnytyksen, mutta joutuivat pakosta sektioon, ovat olleet ristiriitaisissa tunnelmissa.
Itse olen miettinyt sitäkin, että jos koen alatiesynnytyksen tosi hankalana ja kivuliaana (mulla on suunnilleen maailman alhaisin kipukynnys, mullahan on ollut kipuja koko raskaudena ajan, ja aloin tuntea suppareita jo viikolla 13, mikä lienee sentään aika harvinaista ensikertalaisella), niin se siteen luominen vauvaan voi olla hankalampaa, kun taas jos menen hyvillä mielin sektioon, niin ei tule mitään alitajuisia vihamielisyyden tunteita vauvaa kohtaan.
Kun tällaisia "suhdevaikeuksia" on ollut sekä elävässä elämässä että lukemissani kirjoissa, jos äidille on jäänyt huonot kokemukset synnytyksestä. Vielä ehtii tässä miettiä, mutta mitään erityistä "kunnianhimoa" luomusynnytykseen ei meikäläisellä kyllä ole :D Olisi se luomusynnytys kyllä varmaan mahtava kokemus (sitten jälkeenpäin ;) ), mutta saapa nyt nähdä...

 
heips taasen...

olisi kyllä aivan ihanaa nähdä teitä! mistäpäin suomea kukakin on? itse olen keski-suomesta.
siinähän olisikin, kun kaikki rapiat 100 mammaa tulis yhteen paikkaan, no tosin ei kovinrealistinen ajatus, sillä ei kaikki kuitenkaan pääsisi tulemaan, mutta siis mukana ollaan jos joku jotain kehittää!

Charlot: mietit hoitopöytää tai lipastoa. itse päädyin lipastoon jonka päälle ostin erillisen hoitotason. on sitten sille lipastolle käyttöä myöhemminkin, kun samanlaisia on ennestään meillä.

pesuaineet. ostin vauvalle sitä hajusteetonta pesuainetta. omat ja miehen pesen normaalilla ja työvaatteet jollain halpiksilla. meillä kaksi konetta joissa kummassakaan ei toimi huuhteluaine-systeemi. olisiko se huuhteluaineen käyttö jotenkin oleellista vauvan vaatteiden takia? ja silitättekö vauvan vaatteet? en oikein ikinä ole silitys touhuista innostunut...

koti on 180m2. eli tilaa on tällähetkellä meille kahdelle hyvinkin + kissa ja koirat. tosin vintissä olevat 80m2 jaettuna kahteen huoneeseen toimivat kuntosalina ja vierashuoneena. vierashuoneeseen olenkin kantanut kaikki vauvan kamppeet pinnasängystä vaunuihin, pintaremonttikin molempiin on suunnitteilla. alakerta on menty läpi lattiasta kattoon aina 1-2 huoneen vuosivauhdilla. eli päivittäisessä käytössä alakerta lähinnä, kolme huonetta + keittiö ja ne muut oleelliset. vauvan huone tulee alakertaan, mutta pinnasänky meidän makkariin.

joku kanssa kommentoi sitä sairaala sarjaa. kyllä, se on pakko nähdä joka päivä, jos sattuu meneen ohi, niin viimestään seuraavan aamun uusinta. ja voih, kyllä itkettää jokainen syntymän näkeminen tai joku pieni vauva teholla tai kaapissa... mieskin muutaman kerran kommentoinut, että onko pakko katsoa kun tekee noin herkkää...

ihanaa kun olette jo laitelleet vauvalle kaikki noin suurinpiirtein valmiiksi. mulla vielä paljon pesemättä ja patja hankkimatta pinnasänkyyn + kaikkee pientä kuten kylpyamme, toiset imetysliivit, jotain niitä voiteita, tuttipullo, tutti ja itseasiassa vaikka mitä... mistä olette patjat ostaneet? mulla siis kaikki noi kamppeet vielä siellä vintissä, mutta kova hinku olisi niitä alkaa alakertaan kantamaan ja laittelemaan.

oletteko käyttäneet ihan normaaleja imetysliivejä vai niitä imetystoppeja, joihin ei laiteta liivejä alle ollenkaan. niin niitä toppeja kehutaan netissä maasta taivaaseen, mutta onko ne käytössä hyviä? joillain teistä kokemuksia? ja kuinka paljon rintavarustus turpoaa sillon synnytyksen aikoihin? vaihtelee tietysti, mutta onko jotain käsitettä olemassa?


pitäis alkaa kovasti siivoileen, kun siskoni tytön neljävuotis synttärit mieheni puolen suvulle olisi meillä lauantaina (minä ja siskoni olemme siis naimisissa veljesten kanssa). huomenna tulevat tampereelta ja siihen mennessä olis kiva että kaikki olis valmista... nyt ei kyllä huvittaisi koko touhu metriäkään, kun täytekakut ja voileipäkakutkin on vielä tekemättä. kyllähän se kivaa sitten on kun pääsee tekemään, mutta se hommaan alkaminen joskus ei ota onnistuakseen sitten millään. kaikkeen olen kanssa lupautunut... pesin justiin ikkunoitakin viime viikolla, mutta kaikki sisäpuolen ikkunat on jo täynnä koirien nenun jälkiä :kieh: kuitenkin on kiva kun siskon tyttö jää meille viikoksi hoitoon, kun jatkuvasti olisi meillä kylässä. suunnitteilla olisi joulukorttien askartelut, kirjastosta hain barbapapa kirjoja ja videoita kassillisen ja uimistakin on suunnitteilla. myöhemmin en sitten voikkaan ottaa hoitoon kun alkaa itsekkin olla siinä kunnossa että hyvä kun saa itsensä hoidettua. :eek:


mutta sellaista tällä kertaa, voikaahan mammat paksusti!

soikku ja minttu 27+5
 
heipä vaan..

Tulinpa kertomaan kuulumisia täältä suunnalta.. eli sairaslomaa tuli äitiyslomaan asti. eli tammikuulle asti, töissä vaan supisteli kovasti ja selkää pakottaa niin maan p***...
nyt saa sitten lepäillä rauhassa ja suunnitella tulevaa muuttoa.
tällä hetkellä kaksiossa asustellaan, mutta joulukuun puolella muutamme 76 neliön kolmioon..

Ja tosiaan raskausdiabeteksen kanssa tässä taistellaan ja insuliinia pistetään pitkävaikutteista ja ruokainsuliinit. kuun lopussa sitten keskussairaalaan tarkistuttamaan vauvan koko ja tarkistetaan sokerit ym.
Onko muut helmimasut insuliini hoidolla?

Äitiyspakkausta kovasti odotellaan saapuvaksi, että pääsee kurkkimaan mitä sieltä nyt sitten tulee..

Pojusesta tulee varmaan jalkapalloilija tai nyrkkeilijä.. on niin napakat iskut että kyllä välillä pistää oikeen kipeen puolelle..=) mutta kyllä ne mukavalta silti tuntuu..

Audriina ja poju 27+1 =)
 
Iltaa kaikille!

Tärinästä: Täälläkin täristää aina välillä, ite olin miettinyt syyksi jonkun vatsalihakseni "elohiiren", mutta kiva tietää että se onkin hengittelevä vauva :D

Synnyttämisestä: Haluaisin ehdottomasti synnyttää alakautta, se tuntuu musta luonnollisemmalta. Sektiossa on myös lukemani mukaan todella paljon enemmän riskejä, mutta jos jostain syystä leikkaukseen joudun niin mennään sitten sillä. Suurempia paineita en oo asiasta vielä ainakaan ottanut. Kipua en pelkää, ja kaipa sieltä sairaalasta saa siihen jotain lääkettäkin. Oon saanut itseni aivopestyä siihen, että aika moni muukin on synnyttänyt ja selviytynyt siitä. Ainoastaan olen miettinyt, että jos vauvalle käy jotain. Mutta pitää vaan luottaa hoitohenkilökuntaan että kaikki menee hyvin. Ei kai tuohon asiaan voi juurikaan itse vaikuttaa.

Asunnosta: Me asutaan omassa, 57m2, 2h+k. Vauvan sänky tulee siis samaan huoneeseen kun meidän. Sitten kun kasvaa, niin katsotaan jos olisi vähän paremmat ajat vaihtaa asunto isompaan.

Mun tiistaina tilaamani kestovaipat tuli jo tänään postissa! Ihania ovat! Tekisi heti mieli kokeilla niitä jollekin, pitäisiköhän vaipoittaa toi pehmonalle :D

Äitiyspakkausta oon odotellut jo jonkin aikaa ja tänään sitten soitin Kelaan että onko kaikki kunnossa.. Raskaustodistus puutttui, löytyi palkanlaskijan työpöydältä :headwall: . No, ehkä sitten ensi- tai sitä seuraavalla viikolla pääsen viimein niitä vaatteita hypistelemään..

Mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille helmikuisille!

Kvartti ja Taotao 27+2
 
aamuja helmimasut.

kyllä tällä palstalla juttua riittää.. ja sehän on vain hyvä asia.

joku kyseli asunnoista... elikkäs asutaan 140 neliön omakotitalossa vuokralla.
meillä on 3 makuuhuonetta, pikku eteinen+iso eteinen, 2 wc, olohuone+ keittiö on yhtenäinen ja kodinhoitohuone ja sitten kellarissa on jumalaton kylmiö, millä ei kyllä tehdä mitään, erillinen vaatehuone, iso varastohuone, pannuhuone,pukuhuone, pesuhuone ja sauna. tässä talossa olis tarkoitus asua niin pitkään kunnes mies ja hänen isänsä saavat tehtyä sen sukupolvenvaihdoksen, sen jälkeen meidän pitäs muuttaa heidän tilalleen.

masussa ei ole juurikaan tapahtunu mitään muutosta, muuta kuin kasvamista.

meille kuuluu tavallisesti viisi ultraa, kolme niistä tehdään joensuussa ja kaksi sitten tehdään täällä omassa kunnassa.ja tietysti jos jotain ilmenee niin sitten lisää ultraavat.

sasuliini+ vave 26+1
 
Ajan kuluksi ei juuri ole muuta kuin istua koneella., räpsäytinpä sitten ottaa ees masukuvan=)
ASUMINEN, me asutaan paritalossa. Asuinpinta alaa on kai noin 100neliöö, ylhäällä kaksi makkaria.Toinen niistä lapsilla, joka on tosi iso, ja samassa yhteydessä noin 10 neliön vaate/leikkihuone, josta tulee ajan myötä sit vanhimman oma huone+wc. Alhaalla on vaan olkkari , wc ja keittiö ja sit lisäksi kellarissa, juuri kohta uudistettu sauna ja pukutilat. Yhteinen sauna naapurin kanssa. Naapurit tosin on mun porukat, et ei tuota enemmälti vaikeuksia. Lisäksi meiltä pääsee sekä lastenhuoneen, että saunan kautta mummolaan, jos alkaa käydä ahtaaksi=)
Täällä muuten myös tää vibravauva!
SYNNYTYS, odotan innolla!

En nyt keksi muuta. Lähden tarhaan vinkumaan jos lapset vaikka jo lähtisi kotiin..oli vähän puhetta.
 
Hejsan masusakkilaiset!

Saikkupäiväläinen täällä :wave:
Eilen istuin koulutuksessa reilut 6h kovalla puutuolilla ja nyt on sitten tuo alaselkä/pakara niin jumissa, että käveleminen tuottaa hankaluuksia. Laitoin sit pomolle aamupäivällä viestin, että vietän lepopäivän ja tulen maanantaina taas töihin. Eipä tässä nyt ois enää ku 4 viikkoo töitä ennen mammalomaa, joten vähiin käy työpäivät ennenku loppuu:)

Ultrista oli täällä kyselyä.. Mähän oon käyny alusta alkaen yksityisellä gynellä ultrissa, mutta hän noudattaa seutukunnan neuvoloiden ultrakäyntiviikkoja.. Eli mä oon käyny ultrassa rv12, rv20 ja rv27..36+1 on sitten vielä yks ultrakerta. Noi siis siellä yksityisellä (30?/kerta) ja sen kummallisen alavatsakipuilun takia äippäpolilla yks ultraus (tosin en nähny ruutua) rv26 (piti maksaa polimaksu 25,60?).

ASunnosta meiän talossa on kerrospinta-alaa 260m2, mutta asuinpinta-alaa on ehkä sellaset 230m2. Rinnetalossa asutaan, joten rappuset on riesana:( Yläkerrassa on 3mh (neljäs on remontoinnissa), wc, olkkari, keittiö ja eteinen. Täällä alakerrassa on sit työhuone, vierashuone, takkahuone, kodinhoitohuone ja saunatilat sekä aulatilaa (=hirveesti neliöitä, joita ei osaa hyödyntää mitenkään). Asutaan maalaiskylässä, harvaan asutulla kaava-alueella.. Rauhaisa asuinympäristö kyllä on!

Synnyttämisestä mä en oo nyt vähään aikaan sitä miettiny, mutta alkuraskaudessa olin sitä mieltä että saavat laittaa mut tajuttomaan tilaan ja ottaa vauvan keinolla millä tahansa ulos mun mahasta. Mutta nyt raskauden etenemisen myötä alkaa kai aivot sitten sopeutua tilanteeseen, että kyllähän siitä synnytyksestä niin monet naiset selvii joten eiköhän se mee meikäläiseltäkin jollain tapaa. Ekakertalaisena sitä tietty pelkää ja jänskää kipua ja kaikkee muuta, mutta luotan osaavaan sairaalan henkilökuntaan.

Liityn myös niihin odottajiin, joilla on mahassa vibravauva :) Eilisen koulutuspäivän aikana Hänellä oli vissiin tylsää masussa, koska liikkeet näky nyt ekaa kertaa myös mahan ulkopuolelle :heart: ja sitten illalla vielä kotona oli kovat tsembalot mahassa! Sit kun käy nukkumaan ja makaa kylellään, nii ne kuuluisat vibrat alkaa sillon tuntumaan=)

Sit täällä oli jo jokunen sivu sitten juttua ystävistä / ystävyyssuhteiden muuttumisesta raskauden aikana. Mä koin viime viikonloppuna jotain, mitä en olis voinu ikimaailmassa kuvitella tapahtuvan. Menimme siis kotiseudulleni n.300km päähän kotootamme ja odotin innolla tapaavani parhaan ystäväni siellä (hän+miehensä asuu siellä suunnalla). Lauantai oli oikeastaan ainoa päivä, joka sopi kummallekin alkuperäisten suunnitelmien mukaan. Hän soitti minulle la-aamuna ja kysyi, mitä me(minä+perheeni) teemme päivän aikana. Sanoin, että ei mitään ja että he voivat tulla meillä käymään. No, hän alkoi selittämään kuinka heidän pitää mennä tapaamaan kummityttöään la-iltapäivällä ja sitten su:na miehen isän luokse syömään jne. Mä sit vaan sanoin, et okei, tulkaa käymään jos suinkin mahollista. Me(minä+perheeni) lähdimme sitten käymään kaupoilla läheisessä kaupugissa=sama kaupunki, jossa he asuu, ja laitoin viestin, että voitais tulla käväsee. Häneltä tuli paluuviesti, että he on just lähössä kattoo kummityttöö ja illalla he lämmittää saunan jne että tuskinpa he enää sit ajaa illalla minnekään. Olin aivan ällikällä lyöty, sillä olemme nähneet viimeks syyskuun alussa ja enää emme ajele tuota 600km reissua raskausaikana. Näin ollen en nää parasta ystävääni suunnilleen puoleen vuoteen.
Vedin tosta herneet aika syvälle nenääni enkä oo nyt sit ollu missään yhteyksissä ko. ystävääni. Ko. pariskunta oli yksi varteenotettava ehdokas vauvan kummiks, mutta enpä oo enää niin varma... Tämä tilitys päättyy tähän.

Nii-i joo-o, tapaamisesta. Palstalla on todellakin mukava sakki koossa:) Itse asun Pohjanmaalla, ja synnytyssairaaloiden mukaan tältä suunnalta ei oo kovinkaan montaa muuta mun lisäks?? Ilmottakaa, jos on! Etelä-Suomeen täältä tulee niin reilusti matkaa, että ilmoitan jo tässä vaiheessa etten ole mahdolliseen tapaamiseen tulossa. MUtta jos joku sellasta täällä lähikulmilla (~100km) sellasta järkkää, niin paikalle tulen mahoineni.

Mutta nyt sohvalle kattoo, josko oisin jotain tallentanu digiboksin kovalevylle jota voisin nyt sit ajankuluks kattoo.. Miten te pitkällä saikulla olijat saatte ajan kulumaan?? Musta tuntuu, et ku oon yksin kotona, nii päivät on aivan julmetun pitkiä ja tylsiä..

Nanada ja Hän 29+4 (kohta paukkuu kympit!!!)
 

Yhteistyössä