Helmimasut 2009 ~marraskuussa~

:wave:
Neuvolakuulumisii
sf 23
Oon kuukauden syöny rautaa yks päiväs mut hemppa oli vaan laskenu(ei ihme et väsy ei oo lakannu)joten tuplana nyt sit popsin.
Kaik oli ok ja otettii ylimääränen verinäyte ku on toi negatiivinen veriryhmä.
Ja kelapaperit sain kans.

Takapuoli sehäpyluusärky on siirtyny sinne! Ihan ku vauva painas takapuolen "luihin" tai johonkin ku hirveest sinne painaa ku kävelee. Ei oikee tiä et tekeeks istuminen vai seisominen sen pahemmaks.

Hiusten värjäys Mä olen kyl värjänny iha normaalist niinku ennenki. Väri ei vaan tunnu tarttuvan ihan niinku pitäis. Joko ei tartu hyvin tai sit tarttuu väärän väriseks.
rv 25+4
 
Sokrurasitus takana, alkuarvo oli 5, muut saan huomenna. Eihän se ollut ollenkaan kamalaa, onneksi oli kirja mukana että aika kului. Takamus puutui kyllä ja mukavaa asentoa oli vaikeeta löytää odotellessa, oli pakko jalotella välillä.

Nukkumisesta Mäkin nukuin tosi huonosti, näin painajaisia, meinasin mm hukkua ja heräilin ja 2 x kävin taas vessassa, ukko korisi kans sen verta että vikat pari tuntia nukuin soffalla. Krooh!

Vkl:na oli mahassa oli aika hiljasta, mutta nyt on taas ollu pari päivää lähes jatkuvaa liikettä.

Aika harmaa päivä, mutta ollaas silti positiiisia :)

hm ja nöksy 27+5
 
Huomenta!

Viikonlopun reissu takana ja eilen illalla saatiin vauvan huoneeseen boordi vedettyy, joten se on nyt VALMIS:) Nyt kun vielä avomies sen lattian vahaa, nii pääsee kantaa mööpelit huoneeseen ja laittaa kamoja paikoilleen. Onhan tässä vielä aikaa hyvin ennenku vauva syntyy, mutta haluan, että kaikki on paikoillaan ennenku sairaalaan tarvii lähtee.

Kävin eilen fys.terapeutin luona ton mun pakarakivun takia. Noh, siellähän on nyt joku nival vai nikama, jolla on liikaa tilaa liikkua ja sen takia se sit lukkiutuu väärään kohtaan ja sillä aiheuttaa sitä kipua. Sen nikaman/nivelen ympärillä olevat jänteet on nyt raskauden myötä venyny, joka on aivan normaalia. Sen lisäks fyssari totes, että mulla on tossa taipeessa (siinä, missä pikkuhousujen kuminauha menee) olevat lihakset ÄLYTTÖMÄN tiukalla ja sain siihen sit venyttelyohjeet. Mulla valu vedet silmistä, kun piti maata siinä pöydällä silleen, että jalat roikku lattialle.. Sattu aivan JUMALATTOMASTI! Nyt koetan niitä sit tässä viikon aikana saada vähän venyteltyä ennen seuraavaa fyssarikäyntiä.
Suosittelen teille selkäkipuisille kyllä käyntiä fyssarin luona, jos vaan suinkin mahollista! Ne osaa sanoo, et mistä se kipuilu johtuu.

Mun 3-vuotias kummipoika ja hänen kaksossiskonsa kyseli kovasti viikonloppuna vauvasta.. "Miks sä et synnytä jo nyt?", "Miks pitää synnyttää?". "Meiän äiti synnytti kaks samalla kertaa, mikset sinäkin?" .. "Me on synnytty jo kerran, me ei varmaan synnytä enää:)" Oli miettiminen, että osaa vastata silleen, että noinkin pienet tajuaa. Mutta hymyilytti kyllä noi kysymykset ja niiden "syvällisyys"..

Kaks viikkoo vielä neuvolaan.. Ajattelin kysellä sitten, josko ne kaks viimestä työviikkoo vois mitenkään saada saikkua. Mulla on jalat aivan "pökkelöinä" työpäivien jälkeen -mahoton turvotus ja jalat tuntuu painavilta. Mutta toisaalta taas tuntuu, että "pinnaan" töistä raskauden perusteella vaikka silleen pystysinkin töitä tekemään... Noh.. mietin asiaa.

Nyt suihkuun ja sit syömään.. Työt kutsuu..
Sori omanapaisuus.. Olitte niin paljon viikonlopun aikana kirjottaneet, että luettuani viestit alkupään viestit unohtu jo päästä:(

Nanada ja Hän 29+1 (viimene viikko ku viikot alkaa kakkosella, huih!)
 
Nanada Mul on kans tollanen pakarakipu. Mahtaakoha mul olla sama vaiva. Iha kamala ku sattuu välil nii pirust. Varsinki makuuasennost nouseminen sattuu.

tyypin äippä Kyl mä usein tunnen mis asennos vauva on. Eilen oli just neuvolas tilanne ku täti väitti vauvan olevan pää ylöspäin ja mä sanoin sen olevan poikittain ja pää alaspäin ja niin päin se sit oliki.
 
tyypin äippä Vaikee kyllä sanoa missä vauva aina menee kun välillä tuntuu siltä että liikkeitä tuntuu yhtäaikaa eri puolilla :D Eli mulla ei oo hajuakaan. Viime viikolla lääkärissä vauva "istui", eli oli perätilassa. Nyt tänään neuvolassa th oli sitä mieltä että vauva on tosi ylhäällä ja suurinpiirtein poikittain :)

ON: Neuvolassa kävin tosiaan tänään ja siellä kaikki hyvin. Paino oli taas noussut, mutta jäi nyt alle 500 g/vko. Tosin oon edelleen sitä mieltä että se vaaka näyttää todellista enemmän.. ;) Sf-mittaa en nyt enää muista, mutta yläkäyrällä mennään. Th sanoi, että se johtuu kyllä vauvan asennostakin, eli tuo perätila vaikuttaa asiaan. Mulla on kyllä tää maha varsin "pystyssä" :) Hemoglobiini oli noussut raudan ansiosta ja paineet sekä pissa ok. Mulla ei sitten loppujen lopuksi ollutkaan mitään tulehdusta tuolla alhaalla, joka on tietysti hyvä juttu.

Sairaslomasta juteltiin ja päädyttiin siihen, että jos olo pahenee niin sitten saikkua. Mietin itsekin eilen illalla asiaa ja tulin siihen tulokseen että yritän nyt toistaiseksi olla töissä. Jos ainakin marraskuun jaksaisi. Th ei kyllä ollut kovin lohduttava, sanoi että yleensä selkävaivat vaan pahenee ja niinhän se varmasti on. Mutta katotaan nyt päivä kerrallaan.

Toivottavasti muualla on vähän kirkkaampi keli kuin täällä, vettä sataa ja on niin harmaata.. Tulis jo lunta!

t. Jonniinta 25+6
 
Moro kaikille!

Kävin tänä aamuna sokerirasituksessa ja arvot oli 4,5-11,3-7,7. Tuo keskimmäinen arvo kuulostaa korkealta, mutta eivät osanneet labrassa sanoa mitään. Huomenna sitten on neuvolalääkäri niin saan siellä kuulla tuomioni.

Vauvan asennot, en tunnista asentoja ja välillä tuntuu liikkeet joka puolella mahaa, niinkuin joku muukin kirjoitti joten vaikea siitä päätellä mikä on jalka ja mikä käsi.

Eipä tänne erikoista. Viikot poksuu.. taas :eek:

millla ja poju 27+0 :heart:
 
Tervepä taas!

Oltu sukuloimassa ja muutenvaan ihan poikki. Lukemassa kyllä käyty!

Täällä oli kavereista puhetta. Mulla tää yksinäisyys on alkanut vaivaamaan ihan tosissaan. Muutaman hyvän ystävän luulin löytäneeni täältä mutta olin väärässä. Yksi pisti välit poikki kun esikoisemme oli hieman liian raju heidän pikkaselleen (mikä syy lopettaa uean vuoden ystävyys? Lapsemme oli kuitenkin vasta vuoden ja tuskin ensimmäinen lapsi joka läpsii...) Toisen kanssa välit ennen raskauttani hyvät. Hän erosi ja aloitti uutta suhdetta mikä kariutui, kaksi vuotta asiat pyöri hänen ympärillään, mutta tarjosin aina apua ja olkapäätä mihin itkeä vaikka omat asiatkin oli miten sattuu. Nyt hän aloitti taas sinkkuilun ja kuulen harvoin enään hänestä. Olisi itekin kiva joskus päästä purkamaan ajatuksiaan kaverille. Omat, "vanhat" ystäväni asuvat kaukana enkä viitti heille puhelimessa purkautua. Onneksi mieheni on huippu!

En millään muista asioita mitä piti kommentoida, olette kirjoitelleet todella ahkerasti ja paljon :)

Vielä sen verran, että oli neuvola. Nyt siis rv 28+2. Sf 26, verenpaine 116/70, hemppa 132. Painoa noin kilo parissa viikossa (mikä oli vähemmän, olin varma että tärähtänyt kunnolla kun tuo suklaa ja muut herkut on maistunnu)

Nyt käyn huilimaan tohon sohvalle! (myös täällä nukuttu huonosti)
 
Ai nii tost neuvolakäynnist viäl et painoo oli tullu 4 viikon aikana 3kiloo :ashamed: . Vannoin et täs raskaudes ei painoo tuu niin paljoo(20kg) ku edellisis ja pahalt nättää jo. Nyt on tullu jo yhteensä 9kg ja loppurysäys on vast tulos ku turpoo kunnol
rv 25+4
 
:headwall: meinas olla kirjautusmisvaikeuksia....kirjotin nicin ja sit salasanaa..ei millään onnistunu aina herjas et salasana väärin..ihmettelin et no mikä ihme nyt on. sit tajusin,et katos,no eihän mun salasana ookkaan tyypin äippä :LOL: eli piti siis sulle kommentoida tässä ekana..

Tuosta vauvan asennon tuntemisesta siis, monesti tuntuu peppu tai pää tuossa navan vaiheilla,mutta en kyllä millään osaa sanoa kumpi se on. Potkut tuntuu pääasiassa nyt oikeeseen kylkeen, eli oisko tuo sit selkä vasempaam kylkeen tai poikittain? Vielähän tuo tuolla tuntuu kuperkeikkaakin heittävän,maha aina lainehtii kun se myllää ympyrää. Neuvolassa eivät sanoneet tarjonnasta vielä mitään.

mahakuvia on vissiin jokainen ottanut,mut oottekos filmanneet tuota pyörimistä ja potkuja? Minä yritin jokunen viikko sitten hentoja potkuja saada nauhalle ja nyt ois kyllä jo korkee aika ottaa uus pätkä kun meno on niin kova :D

Eilen illalla mietin mielessäni, että on meillä loisto porukka täällä! On helppo kertoo ja jakaa kokemuksia ja tuntoja ilman että kukaan ne tuomitsee tai tyrkyttää omaa tietoonsa ainoona oikeena. Eikä me olla saatu ees riitoja aikaseks :D Välillä tuntuu et tänne kun kirjottaa niin pelkkää valitusta tulee, mut ei tule sit valitettua näille läheisille,kun voi teille muille hormonihuurusille kiukuta :xmas:
Ihania ootte mammat! Tää on kyllä henkireikä tää vertaistuki! Taustalla seurailijat kirjottakaa ihmeessä kanssa omia tuntoja,ihan vaan vaikka sitä omaa napaa, kaikki mahtuu ihan varmasti porukkaan mukaan.

labello ja mytty 27+2
 
Neuvola nyt täälläkin takana. Verenpaine oli 122/80, hemppa 134 (ilman rautaa). Sykkeet ja pissat kunnossa, mutta sitten tuo paino!! Mulla on nimittäin tainnut tulla 14 kg raskauden alusta :kieh: :eek: :kieh: :kieh: Toki on ruoka maistunut kunnolla :ashamed: Mutta neuvolatäti oli oikein mukava ja kannustava silti, kun tosiaan juteltiin asiasta. Mähän harrastin liikuntaa 5 x viikossa ennen raskautta ja elin muutenkin kohtuu tiukan dieetin mukaan ja tämä liikkumattomuus ja syöminen (pääosin ihan terveellistä perusruokaa) ovat sitten tehneet tehtävänsä :( Ei voi kuin kahdehtia niitä, jotka ovat vielä tähän saakka voineet jatkaa normaalia liikkumistaan! Mutta niinhän siinä sitten kävi, että sokerirasitukseen joudun, sain kyllä itse päättää menenkö vai en. Siihen on aika nyt sitten parin viikon päästä.

Juttelin selkäkivuista myös tuolla neuvolassa ja täti oli sitä mieltä, että jos tarvetta on niin neuvolalääkäri kirjoittaa kyllä sairaslomaa. Mulla on parin viikon päästä lääkäriaika ja siellä sitten täytyy asiaa pohtia tarkemmin.

Sellasta tällä kertaa, nyt pitää kiirehtiä ystävän luo =)

Niisku ja aarre 26+4
 
Hiustenvärjäys oon värjänny hiukset kaks kertaa raskauden aikana, ekan kerran H12 paikkeilla ja nyt H20, tosin koko pää tyteen raitoja. Olen kanssa sitä mieltä että vauvakin jaksaa paremmin kun äiti voi hyvin, ja onhan se masentavaa kattoo hiirenp* värisiä hiuksiaan päivästä toiseen.

Häntäluu jomotus alkoi mulla jo tosi varhain olisiko H14 paikkeilla, ja ei se mihinkään oo hävinny, välillä se on parempi jä välillä huonompi, mulle lääkäri sanoi että jos alkaa olla oikein paha (kun välillä ei meinaa pystyyn päästä ku vihlasee häntäluuhun sen verran) ni voi ottaa sellaisen rengastyynyn käyttöön. Ite oon toistaiseksi pärjänny sillä että oon vaihtanu asentoa tarpeeksi usein.

Vauvan asennot välillä luulen tietäväni missä vaavi myllertää, toisinaa nse näkyy ihan mahan päälle misä tunkee mikäkäin käsi jalka tai pää mahan läpi :LOL: vaavi ainaki eilisessä sokerirasituksessa ja sen jälkeen oli villinä koko illan. Nyt on vähän rauhoittunut. Niille jotka on huolissaan vauvan liikkeistä ni haluaisin vain muistuttaa että se miten liikkeet tuntuu riippuu myös istukasta, jos vauva potkii istukkaan niin äiti ei välttämättä sitä tunne, toisaala se äidin vaisto on paras näissäkin asioissa, itse oon sitä mieltä et jos huolestuttaa niin soitan päivystävälle kätilölle ja kysyn neuvoa. Kerran oon soittanu illalla kun supisteli niin että en tienny että huolestuako vaiko synnyttää niin sain sieltä hyvät neuvot, ja tilanne rauhoittui sitten.

Laiskuus/siivous vimma... mulla on joku ihan huima kausi menossa, samassa on olo että ei jaksa mitään ja sitten huomaankin että putsaan kylppärii tai järkkäänkaappeja, sitten taas väsähdän ja meen lepäämään sekä unohdan mitä olin tekemässä ja parhaimmassa tapauksessa aloitan uuden homman.... Kaipa tämäkin on joku pesänrakennusvaihe.

Mahakuvia en oo ottanu yhtään, pitäsi varmaan ottaa muuten harmittaa pien että ei ole yhtään. Toi videointikin on hyvä idea!

toukka 28+5 jee kohta alkaa siis 30. viikko....
 
uppia B)
Voiko tosiaan hoitamaton hiiva vaikuttaa esim supistuksiin kuten joku toinen kysyi aiemmin? Meikätytöllä se ultralääkäri totesi silloin torstaina myös samantien että hiivaa on ja määräsi puikon että heti hoidettava. En sitten tarkemmin kysellyt mut onhan sekin kuiteskin sisäinen tulehdus...

absa ja atso 25+1
 
Tänne tuli flunssa
En ole vuosiin ollut flunssassa, täähän on ihan kamalaa! Pyysin neuvolasta eilisellä käynnilläni saikkua ja sain sen 3 päivää. Pientä lämpöä on vaan, mutta yskä on oikein kurkkua ärsyttävää. Ja mikä pahinta, saan supistuksen aina yskänpuuskan jälkeen. Terkkarin mukaan Toclase olis ainoa yskänlääke jota raskauden aikana voi käyttää, että vinkiksi muillekin! Ja nyt sit ihmettelen että mitä oikein päiväsaikaan tehdään kotona kun en saa nukutuksikaan. Tällaiselle työorientoituneelle naiselle on vaan tosi outoo olla kotona (esikko on siis päiväkodissa). Nyt on ilmeisesti flunssaa paljon liikkeellä.

Joku oli mneossa intialaiseen päähierontaan. Se on aivan ihanaa... Olen itse käynyt kurssin ja hellin miesyä sillä usein, itseäkin voi joten kuten hieroa päästä, niska, kädet ja hartiat jää toki tekemättä. Mä olen ajatelut varata ajan hierojalle jolla kävin viime raskauden aikana. Hän on kätilö myös ja erikoistunut odottavien hierontaan, esim. pöytä on erikoismallia. Suuria vaivoja ei ole ollut, mutta keskiselkä tuntuu olevan jotenkin jumissa ja luulen että kipuja olis muuten edessä. Viimeksi mulle riitti 3 käyntiä. Lihasjumeja tulee kai väistämättä kun painopiste kropassa siirtyy. Ja sehän siirtyy :D

Mulla on ihan mukavan kokoinen masu jo. Jotkut äitiyshousuni ovat vielä suuria, joten edellisiin masumittoihin on vielä matkaa. Pitkiä "alus"paitoja pitänee ostaa vielä. Oletteko muut hankkineet masutuubeja? Mä olen aiemmin hankkinut vaan vaikka h&m:n pitkiä, halpoja toppeja masua peittämään paitojen alle, kun oon vissiin aika pihi omiin vaatteisiin satsaamisessa. Taidan aikani kuluksi siirtyä nettiostostelun ihmeelliseen maailmaan katselemaan masutuubien hintoja!

Mukavia vointeja, mammat!
MinniG 28+1!
 
Hiivatulehdus raskauden aikana voi aiheuttaa kohdukaulan ennenaikaista kypsymistä eli pehmentymistä ja jopa lyhentymistä, voi myös aiheuttaa supistuksia mutta harvoin. Kannattaa siis seurata ja hoitaa pikemmiten, toisilla hiivatulehsus uusiutuu tosi herkästi koko raskaudenajan ja toisilla ei ole ollenkaan. Hyvä intimihygienia auttaa, mutta tavallista saippuapesua on syytä vältää, apteekissä mm. myydään erillistä intiimisaippuaa jolla on sama ph kuin intiimialueiden limakalvoilla ja auttaa siten säilyttämään normaali bakteerikannan limakalvoilla joka puolestaan ehkäisee hiivatulehdusta. Lisäksi on suositeltavaa syödä Rela maitohappobakteereita, vaikka siitä ei ole tieteellistä näyttöä, on siitä apua, samoin gefilustuotteet auttaa nopeampaan paranemiseen.
 
vauvan asennosta: Tyypin äippä, mä oon ainakin tässä toisessa raskaudessa tunnistanut tarkemmin missä asennossa siellä ollaan. Kaipa siinäkin sit harjaantuu. Nyt luulisin että siellä on käännytty jo raivotarjontaan kun kovimmat potkut tuntuu aina ylhäällä ja hikka alhaalla. Esikoinen kääntyi myös näillä viikoilla. Löysin viimeks netistä sellasen kätevän taulukon jolla vauvan asennon pysty määrittään tosi hyvin. Mitä iloa siitä sitten onkaan tässä vaiheessa, mut kuitenkin voisin yrittää etsiä sen jos haluutte kans kokeilla. Ainaki neuvolassa piti aina paikkansa tuo asento. Välillä liikkeet tuntuu kyllä yhtäaikaa ympäri mahaa kun siellä nyrkkeillään ja potkitaan yhtäaikaa. Mutta poikittain tää ei oleile niinkuin esikoinen teki, jolla liikkeet tuntu usein pitkällä kyljissä. Myös maha on mun mielestä kapeampi, ei ole levinnyt silleen sivuille kuin viimeks. Poika? ;)
Esikoinen 2 v. piti eilen illalla korvaansa mahalla kun Pikkiriikki veti rumbaa. Saatiin molemmat hyvät kikatukset. Se oli ihan ihmeissään kun koko maha tärisi ja muljui. Ei jaksa kuulemma odottaa että tulis talvi ja vauva. =)

Mahakuvia en oo ottanut vähään aikaan kun ei tää mun mielestä kasva mihinkään. Kai sen vois päivittää kun kuva profiilissa on viikolta 13. No on se vähän sentään tosta kasvanut. :D

Täällä on kyllä hyvä jengi, vaikka meitä onkin niiiin paljon että usein tuntuu että pälisee yksinään. Ihan kivaa sekin. Kunhan jonnekin saa purkaa. Ihkuja ootte. :heart:
 
millla: Noista sokerirasituksen arvoista... Mä kävin viime viikolla ja mun arvot oli 4,2-11,0-9,1. Terkkari sitten soitti lääkärille noista ja lääkäri oli sanonut, että tuo keskimmäinen arvo on yli raja-arvon (raja-arvo 10), joten "sain" ajan kaksille, jossa opastavat ruokavalio jutuissa ja mittaillaan sokereita. Voi siis olla sama juttu sulla. Huomasin muuten, että sullakin on synnärinä KAKS. =)

Eilen aloitin vauvanvaatteiden pesun ja tänään pesin viimeiset. Eipähän ainakaan jää viime tippaan. :D

Kauhee väsymys tuntuu olevan nyt kokoajan. :( Illalla ei saa unta ja joutuu valvomaan pitkään eikä sitten aamullakaan hirveen myöhään pysty nukkumaan. Kokoajan saa olla |O .

Hirvee hinku olis joululahjaostoksille ja muutenkin joulua laittamaan. Ei vaan juuri tunnu, että olis joulu tulossa, kun ulkona sataa vettä ja kaikki lumet suli pois.

Tinttu & Ukkeli 27+6
 
Hei auttakees!
Mulla on tänään mammajumppa ja aloin tässä pähkäilemään että missähän vaatetuksessa sinne kannattaa mennä? Lähinnä että pitäiskö siellä olla jotkin tossut jalassa? Auttakaas tietämätöntä :)

Noista vauvanvaatteista.. Mulla tulee kohta paniikki ;) Kävin taas äsken haahuilemassa lastenvaateosastolla, mutten mitään osannu ostaa.. Miten voi olla näin vaikeeta :kieh:
 
Kaikille jaksuja kipuihin ja pyörimisiin. :hug:
Mun on nyt pakko jakaa mun olotila. Päässä pyörii. Oli tänään se lääkäri, kun viimeksi kaksi viikkoa sitten sain supistuksiin 2 vkoa saiukkua. Silloin oli asiat ihan ok.
Nyt kohdunkaula oli hieman jo lyhentynyt, ja hieman auki paikat. Eli kahteen viikkoon oli tapahtunut semmosta. Eli töitä ei tarvi enää tehdä. Sairasloman laittoi äitiysloman alkuun. Noh, tämä nyt ei uudelleen synnyttäjälle ole mitenkään erikoista kai. Mutta...!!!
Onko kellään teistä ollut semmoista lipoomaa, eli rasva tai nestekudos kasvainta tuolla emättimessä? (tiedän, kuullostaa ällöltä!) Mulla oli edellisessä raskaudessa semmonen loppuraskaudessa, joka oli puolikkaan pikkurillin kokoinen. Sitä pällisteltiin silloin monen lekurin voimin. No nyt semmonen on tullut viikossa tonne värkkiin taas, kasvaa vaan melkoista kyytiä, kun nyt oli jo peukalon kokoinen! Lekuri vaan tuumasi, että kahden viikon välein tarkistellaan värkin tila, kaikin puolin. Ja mietitään sit jos se kasvaa, et mitä tehdään..ja toivotaan ettei siitää tule nyrkin kokoista.Koska silloin ei onnistu alatie synnytys. Eikä sitä oikein viitsitä leikata, ennen synnytysta.
Mutta siis, onko kellään ollut moista!!??

jaana ja masukki rv 27+6
 
pur
Keltamo meillä kyllä tuntuu menevän noi sosiaalisuus ja näköjään kaveriasiatkin ailailla yksiin. Asia ei kiva mut kiva kun löytyy vertaista tähänkin. Mulla on kanssa yks tommenen joka on jääny mua tosi paljon harmittaa, jolla on täs nyt parivuotta pitäny olla olkapäänä ja mä nyt tarttisin sitä niin eipä näy ei kuulu. Noh ehkä siihen ajan kanssa tulee joku arvokkaampi tilalle....

Jonnina ei kai tohon vaatetukseen muuta ku laittaisin t-paidan ja jotku ohkase verkkarit ja kyllä on varmaan hyvä olla jotku sisälenkkarit.

Me ollaan nyt sitten miehen kanssa missattu kaks ekaa kertaa perhe valmennuksesta kn ei ollu tullu sitä kutsua ja eilen kun sitten mentiin paikalle niin sehän oli sitten peruttu. toisaalta harmitti kun se oli nyt ollu mulle tavata paikallisa, jotka viel ois samassa tilanteessa suurinpiirtein ku ite. Kuitenkin mua sinne meno just töän sosiaalikammon vuoksi jännitti aika paljon ja toi synnytys asia mua pelottaa kans ja oon sitä yrittäny olla ajattelematta, niin sitten mun regtio oli että jessjess. :ashamed: hiukka nolotti kun siinä takana sit oli toinenki pari, enkä osannu ku virnistää ja poistuu sujuvasti paikalta.... Noh puolet perhevalmennuksesta sitten suoritettu :D

Labello Joo hyvä porukka täällä on. Kun tosian kukaan ei lähde kritisoimaan toisten juttuja vaan kertoo vaan puhtaasti sen iman kokemuksensa ja näkemyksensä. Siitä sit voi kukin poimii omansa. Sitähän se on vertaistuki parhaimmillaan. =)

Minkälaisia synnytykseen liittyviä pelkoja muuten muilla on? Ei oo tarkotus mitenkään lietsoo, kiinnostai vaan että ollaanko täällä yksin painajaismaisten mielikuvien kanssa.
 
TOUKKA: Ihan kun mä olisin kirjoittanut ton jutun laiskuudesta/siivousvimmasta :D Mä olen nyt jo yli viikon ollut tositosi väsynyt. Tuntuu, ettei edes 12 tunnin yöunet riitä mihinkään, mutta samassa huomaan itseni järkkäilemässä ja siivoamassa, Suunnittelemassa uutta järkkää ym... Silti tekis mieli vaan nukkua! OMITUISTA! :saint:

Nyt tällä sekunnilla on se vaihe, et haluais nukkua. olen pessyt pyykkiä ja leikkinyt lasten kanssa koko aamun. Meillä esikoiselle nousi eilen kuume, joten tänään on toipilaspäivä ja ollaan jumissa kotona. Neiti (4v9kk) lähti ekaa kertaa yksin kerhoon kun en olisi sitä päässyt sinne viemään kun esikoinen pelkää olla yksin kotona ja toipilaana en häntä olisi mukaan saanut! Jotenka neiti käveli tästä yksin tuon huikeat 60 metriä kerhoon hiekkatietä.

Mä sain päätöksen äitiysavustuksesta ja se raha pitäisi näkyä tilillä ylihuomenna. Tosin vauvalle ei enää tarvi mitään ostaa :eek: Ehkä jotain talkkia, voiteita, öljyjä, vaippoja, mutta ajattelin ne vasta vuodenvaihteen jälkeen hamstrata.
Paitsi SADESUOJA pitäisi ostaa. Mun ystävällä on sellainen ihana sadesuoja vaunuihin, että siinä ei ole sitä isoa reikää, eli sinne ei tuule, eikä tuiskua sisälle, siinä on sellainen avattava "ikkuna". Mutta ystäväni on saanut tämän toiselta ystävältään, eikä tämä toinen ystävä yhtään muista, että mistä sen on ostanut. SELLAISEN HALUAN!

no eipä tässä tän kummempia.

-kyrsä ja nappula 25+4
 
pur: Mulla ei ollut eiliseen asti mitään pelkoja synnytyksen suhteen. 3 kertaa mennyt aivan yli-ihanasti synnytykset ja aina tosi iloisin mielin olen mennyt synnyttämään. No eilen sit luin iltasanomien ostikosta, että "isäksi ja leskeksi samana päivänä, vaimo kuoli synnytykseen" :eek: Sitten alkoi päässä pyöriä ties mitä ajatuksia. Eikä niitä lieventänyt yhtään sekään, että mun yks tuttu sai pari äivää sitten vauvan. Se on heidän 6:s lapsi ja nyt olikin synnytys todella vaikea ja ilman komplikaatioita ei selvitty. Lapsi heitti mahassa kuperkeikkaa vielä synnytys salissa ja syntyi lopulta kasvot edellä, joka oli tälle äidille kova paikka. Istukka ei irronnutkaan vaan se jouduttiin poitamaan nukutuksessa. KAUHEETA kun ajattelin, ettei mikään voi mulla mennä vikaan synnytyksessä kun jo 3 lasta synnyttänyt ja aina mennyt täydellisesti. Ei se aina menekkään.

Ja nyt ei ollut tarkoitus pelotella ketään. :saint:
 
Synnytyspelko oli ihan valtava alku raskaudesta, olin vahvasti sitä mieltä että sectiolla mennään, en vaan suostu synnyttää alakautta. (Jonkun verran vaikutti myös se että olin opiskeluaikana avustamassa vaikeassa synnytyksessä.) Nyt oon lukean aiheesta ja katsonu vauva tulossa ja ym synnytyksiä ja olen jopa sitä mieltä että haluaisin sittenkin alatiesynnytyksen. (Jos lääkäri mulle sellasen sallii, kun on asaselkänikama välit kuivuneet, ja välilevyn pullahdusriski suuri.) Samalla on myös luottamus siihen kasvanut että paikalla on ammattitaitoista henkilökuntaa jotka sitten auttavat tarpeen tullen. Aluksi oli myös paljon pelkoja siitä mikä kaikki voi mennä vikaan, ne on nyt jotenki raskauden myötä hävinneet. Tietenkin mua jännittää myös se että juuri se laskettu aika viikko, ni mieheni on silloin harjoituksissa kaukana kaukana kotoa, et kerkeekö se ja saanko sille viestin perille. Sellaset tuntemukset mulla, kaikille joita mahdottamasti pelottaa niin iso :hug:

KYRSÄ onko sulla samoja ajatuksia tiskauksestakin MÄ INHOON SITÄ! Ei ole mitenkään tähän asti ollu vastenmielinen juttu, vaikka tiskioneesta joka päivä uneksinkin, meille ei vaan mahdu ei edes sellanen pieni, kun keittiö on tulitikkkuaskin kokoinen! Nyt vaan asiat on niin että maha on sen verran tiellä että ei meinaa astioihin ylettyä ja pitää olla ihma asennossa sit taas tulee selkä kipeeks, ja vaikka mies varmaan tiskaisikin jos pyytäisein en vaan kehtaa, se jo imuroi ja pesee lattiat ja vaihtaa aina lakanat meillä, ku mä en saa rehkii ja sit on viel se selkä ongelmakin ni että ei kävisi huonosti. Ja mä kun oon vaan kotona.... VALI VALI VALI oli ihanaa valittaa! Helpotti heti!
 
Moikkulis!!

synnytys; jotenkin menen luottavaisin mielin, ei panikointia ja jos kipuja on niin sitten pyydetään kivunlievitystä, muutoin taas luomuna.Mutta synnytys on kyllä mielessä, pikkuhiljaa useammin.

täällä on kyllä mieletön porukka, jossain kasoissa kun riitelevät kuin viisi vuotiaat :LOL: :kieh:

on; mulle tuli äitiyspäivärahasta päätös!!Ihan mieletön säkä, sain korkeampaa kuin olin ajatellut, mutta laskettiinkin just 6 kuukauden mukaan!!JIPII!! siis ei se huono olisi ollut 06 tulojenkaan mukaan sillä saisin ihan hyvää ä.rahaa, mutta 28e/päivässä enemmän kuin ennen. Jotain positiivista siis sadepäivään =)
Muutoin porskutellaan kuten aina ennenkin, viime yönä en vain nukkunut kun kuuntelin kun tuuli vihmoi nurkissa ja sade löi ikkunaan.

sini 28+1
 
Tinttu, mä vähän arvelinkin että tuo keskimmäinen arvo vois olla liian korkee. Huomenna saan sitte tietää mitä jatkossa. Varmaan meno sinne kaksiin mullakin. Hormonit on taas jyllänny ja oon stressannu tuosta kokeesta. Sitte ku luin sun kommentin niin itkuhan se pääsi... :LOL: joo miten niin taas herkkää menoa.. :whistle:
 

Yhteistyössä