Helmimasut 2009 ~marraskuussa~

Kyrsä Toi animaatio on aikas tyhjentävä, mä ihmettelinkin että kun maha alkaa heti tissien alta ja vauva vasta navasta, et miten se on mahdollista, mutta sisuskaluthan ne siinä sievässä nipussa. Pitänee varoo kun aivastaa ettei mitään tärkeetä lennä pihalle :LOL:

Rosinante mUlla on tota Ferronolia ja lisäksi Retaferia, en tiedä kumpi tehonnut mutta hempat noussut satasesta 130:een. Siltikin olen ollut väsynyt, mutta helpottavaa tietää että hempasta se ei johdu enää.

Olen saanu taas itteeni niskasta kiinni liikkumisen suhteen, tossa menikin pari viikkoa aika laiskasti. Eilen sauvakävely + illalla pumppi ja tänään olin Stepissä. Paikat on tosi kipeet jo nyt tosta pumpista, auts, mutta hyvä fiilis ja heti paljon pirtsakampi olla. Liikunta tekee ihmeitä!

Ukko lähtee tänään mökille ja jättää mut kotinaiseks :) Tarkotus olis siivoo kaappeja ja huomenna tulee ystävätär toisesta kaupungista kyläilee, mennään ulos syömään ja kenties baariinki, hih :D
Pitäs käydä myös hommaa se vauvanhoito-opas iskä-pakkaukseen.

Mukavaa viikonloppua!

hm ja nöksy 27+1
 
Moi!
Kiitos synttärionitteluista =)
Ollaan lähdössä huomenna miehen kans kahdestaan 1 yöks kylpylähotelliin...viimeks ollaan käyty vissiin pari vuotta sitten 1 yö kahdestaan jossain.
Lapsia tulee meille hoitamaan mun sisko perheineen, hyvässä hoidossa varmasti ovat, mutta ei sitten millään hennois tuota pienempää jättää. Ei olla vielä siitä erossa oltu! (1v4kk ikää alkaa kohta olla toisella) mut ku se on äitin vauva...täytyy nyt kuitenkin yrittää rentoutua...sit tuskin muutamaan vuoteen ollaan taas mihinkään menossa ku vauva on.
synnytys näköjään alkaa pikkuhiljaa pyörimään muillakin mielessä ku mulla. Mua kyllä jännittää vaikka onkin jo kolmas vauva...lähinnä että meiltä ku on se n 100km matkaa sairaalaan. Edelliset synnytykset on ollu kyllä molemmat pitkiä eli tuskin tämä kolmaskaan ihan tipahtamalla tulee tai mistä sen tietää! Eka synnytys alkoi vesien menolla ja kesti n 3½ vrk, josta synnytyssalissa kerettiin olla 21 tuntia |O toinen alkoi kans vesien lorahtelulla ja kesti n 13 tuntia...jos tää kolmas olis jo alle 10 tuntia :saint:
Mukavaa viikonloppua kaikille :wave:
Karvis ja vaavi rv 26+4
 
Tervetuloa uusille! :flower:

Luen kyllä kuulumisenne, vaikka en ole jaksanutkaan kommentoida.

Absalle onnea 4D-ultrasta, kuulosti niin ihanalta, että tahtoo kanssa :heart: Me saimme rakenneultrasta vain kuvia mukaan, mutta haluaisin kanssa videon.

Tatuka: Egypti on hieno paikka, mutta itse päätimme olla menemättä sinne nyt raskausaikana juuri hygieniasyistä. Erityisesti sairaanhoitaja-ystäväni suorastaan kielsi minua menemästä sinne :LOL: Sairaanhoitajana hänellä on varmaan tavallista suuremmat vaatimukset hygienian suhteen, mutta ei se innostanut, kun kuulin, että 5 tähden hotelleissa on vietetty viikko vessanpytyllä, vaikka kuinka on yrittänyt olla tarkkana. Vielä kun raskausaikana ihan erityisesti pitää olla tarkkana listerian ja toksoplasmoosin vuoksi (huom. tuo tokso noissa etelän maissa!). Vessoja ei ole oikeastaan kuin hotelleissa, niin että siihen on paras varautua, jos meinaa lähteä retkelle torille tai muualle hotellin ulkopuolelle, eli 15 minsan välein ei ole mahdollista käydä pissillä ;)

Mutta jos jotenkin saisi tuon ruokapuolen järjestymään, niin varmaan Egyptin loma olisi hyvinkin rentouttava, kun voihan sitä rentoutua siellä hotellillakin vessojen tuntumassa. Itse vaan tulin sitten siihen tulokseen, että ei maksa vaivaa, joudun jo nyt olemaan tarkkana ruuan kanssa, ja muistan kyllä hyvin ruokamyrkytykset, jotka olen saanut Egyptissä ennen raskausaikaa, niin että mua se olisi vain stressannut sitten enemmän.

Vauvan liikkuminen Tämä on mun ensimmäinen raskaus, niin että en voi vertailla, mutta typykkä vaikuttaa aivan hirmuisen vilkkaalta. Liikkeitä tuntuu koko ajan pitkin päivää. Toisaalta on ihanaa, on rauhoittavaa tietää, että siellä olla hengissä ja energisiä, toisaalta mulla on jo vaikeuksia nukkua, kun mussukka pitää seuraa aina silleen kivasti puolen yön tienoilla ja neljältä aamuyöllä. Koko maha vaan poukkoilee, kun neiti tanssii balettia.

Meillä muuten vauva ei ole koskaan "vierastanut" miehen kättä, päin vastoin tuntuu tykkäävän, kun vastaamme liikkeisiin masua tökkimällä. Jos lopetamme tökkimisen, niin sieltä tulee pari oikein kipakkaa potkua tyyliin "älkääs nyt vielä lopettako". :LOL:

:heart: lentis ja ikiliikkuja 24+5 :heart:
 
Aply: Hassua kun noi synnytyskokemukset saattaa olla ihan päinvastaisia. Mulla avautumisvaihe ei tuntunut missään, söin jäätelöä kanttiinissa ja tappelin kätilöitä vastaan kun ne olis halunneet laittaa mulle epiduraalin. Olin vaan että miks?! Ponnistus oli sit taas jotain ihan järkkyä, kesti kaks tuntia ja sattu ihan järjettömästi. Mitään kipulääkettä en saanut ja epiduraalikaan ei vaikuttanut enää silloin. Imukuppiin tosiaan päädyttiin, mutta traumoja ei jäänyt ja toipuminen oli tosi nopeeta. Ja palkinnon ihanuus ylitti kaikki odotukset. Pääsiski jo nuuhkimaan vauvantuoksua. :heart:
Mut jotenkin rennommin sitä odottelee nyt synnytystä kuin viimeks. Ei oo mitään ensisynnyttäjän luomu-ajatuksia kun tietää että hirmu vähän siihen pystyy ite vaikuttamaan. Hurjat luonnonvoimat siellä salissa vei mennessään ja ammattitaitoiset kätilöt kyllä tiesi miten edetä. On se naisen kroppa kyllä ihmeellinen. Musta tuntu että koko huone velloi kuin ne supistukset tuli niin voimalla. Siellä ei kauheesti ehtinyt ajattelemaan, piti vaan mennä mukana ja antaa kätilöiden tehdä työnsä. Jotenki kauniit muistot siitä jäi vaikka sattuki paljon. Se oli jotain niin alkukantaista se meininki et tunsi olevansa osa jotain tosi ikiaikaista kokemusta. Kuulostaa varmaan ihan häröltä, mutta sellaset ajatukset mulle siitä jäi. Oli erikoinen kokemus, en vaihtais mihinkään. ;)

Kestoilusta: Oon tiiätteks maailman laskin kotitöiden tekijä, mut kestoilu ei ollu mun mielestä sen hankalampaa ku kertsien käyttö. Kone ne pesee, ei niitä mitään liotella tarvi. Iltasin kippasin vaan polkuämpäristä vaipat koneeseen ja villahousut parvekkeelle tuulettuun. Sit kun villikset kaipas pesua pesin neki jopa koneessa, villapesuaineet vaan pesuainelokeroon ja lanoliinit huuhteluainelokruun. Hyvä tuli. ;) Mun mielestä se harsojen taittelu oli ihan kivaa, meni harrastuksesta. Ja ne muovi- tai fleecekuoret vasta helppoja oli. Siinä säästi kyllä pitkän pennin ja luontoa samalla. :saint:

uusioäippä: Kiitos Lindex-vinkistä taidan mennä käymään siellä. Ajattelin että toppapuku vois olla melkein ainoita hankintoja meillä. Noin pientä haalaria ei oo ennestään kun esikoinen syntyi toukokuussa.

Pohkeen suonenvetoihin saattais auttaa magnesiumravintolisä. Ne krampit on kyllä ihan kauheita. Mulla on nyt pysynyt ne pari viikkoa poissa kun oon ruvennu taas venytteleen. Ja sitä magnesiumiakin on tullu syötyä. Kokeilkaa ihmeessä jos pääsisitte kans siitä vaivasta kenellä sitä oli.

Hyvää viikonloppua!

Pixie ja Pikkiriikki 25+2
 
tuli tuosta absan atson napanuorasta mieleen, että miten pitkä sen kuuluisi olla noin suunnilleen? Meillä oli pojalla 40cm napanuora ja oli kuulema lyhyt,en saanut häntä rinnalle ennekun se oli katkastu,kun ei ylettänyt.

tänään ei muuta mielessä
labello ja mytty 26+5
 
lentoemo kiitos vinkistä matkan suhteen, se mahatautiriski muakin hiukan epäilyttää, joten ehkä vielä toisen kerran harkitsen lähdenkö sittenkään...

labello Meilläkin oli esikoisen napanuora 38cm pitkä ja synnytyskertomukseen on erikseen merkitty että epätavallisen lyhyt... Joillain voi kai olla alun toista metriäkin... :eek:

tatuka
 
iltoja kaikille...

eilen pääsin parin viikon tauon jälkeen (flunssaa liikenteessä) taas circuittiin ja vesijumppaan. kyllä olikin ihanaa. siihen se ihanuus sitten loppuikin kun koko iltana en tuntenut pienintäkään liikettä, vaikka normaalisti mahassa myllätään niin että sisuskalut tuntuu vaihtavan paikkaa...
aamullakaan ei minkäänlaista eloa ja itku kurkussa soitin neuvolan tätille että kuinka pitkiä taukoja voi olla, ettei mitään tunnu. no se meinas että puolentoistatunnin tauot on vielä normaaleja, mutta kyllä sen jälkeen jotain sais tuntua. käski menemään neukkariin kolmen tunnin päästä jos ei mitään ole tuntunut vieläkään. voi tsiisus, että oli pitkä aika kuulostella liikkeitä. ukkokin tuli jo tunnustelemaan ja laulettiinkin yhdessä, kun sen jälkeen yleensä irtoo kunnon potkusarjat, mutta ei siis mitään!
:eek:

kyllä muutaman kerran oli matkalla käset ristissä pahinta peläten ja voi sitä helpotuksen huokausta kun doblerilla kuulu tuttu syke! =) ilon kyyneleet vaan valu silmistä ja kaiken lisäks kesken tutkimuksen vauva potkas siihen laitteen päähän ihan kunnolla. ja siitä asti on potkinut koko päivän vähän väliä. en tiiä vetikö vaavi herneet nenään mun eilisestä hyppimisestä vai mikä oli ja varmaan vaikutti se oma jännittäminenkin aamusta asti siihen että oli sitten hiljaa jossain nurkassa. :x
onko teillä muilla tullut tällaisia pitkiä taukoja liikkeiden kanssa?

ystävistä: kyllä on minunkin kohdalla ollut hiljaista, eli yhteyden otot on suurelta osalta jäänyt kokonaan minun varaan raskausuutisen tultua julki. on kuitenkin muutama ihana poikkeus juuri toisinkin päin, vaikka nämä muutamat harvat ovat lapsettomia...

seksistä tuntuu kanssa olevan ukko kokoajan kimpussa mielihaluineen. itsekkin kyllä yllättävän usein innostun, mutta joskus sellainen sylissä pito ilman sitä ihteensäkkin on kivaa... jos ei tipu, niin se tuumaa vaan että ainiin, se yksiöhän onkin jo varattu... :D muka tosi hyvä vitsi...

olis kyllä ihana päästä itsekkin sinne 4D ultraan, mutta maksaa niin vietävästi, että pakollakin ajattelen mitä muuta kaikkee kivaa sillä rahalla sais vauvalle, vaikka kyllähän sekin ikimuistoinen on!

hiusten värjäämisestä: oletteko värjännyt hiuksianne kestolla raskausaikana? alkaa olla juurikasvu sen mukaista että jotakin olis aika tehdä, mutta jos siitä sitten imeytyykin jotain sikiöön..? kokemuksia ja tietoa asiasta olis kiva saada...

synnytys kokemuksista kiitos teille omia kokemuksianne kertoneille. niistä voi siis päätellä että kokemuksia on yhtä monta kun synnyttäjiäkin, mutta siis hyvät mahdollisuudet selvitä tulevasta rutistuksesta hengissä ;)

oikeen mukavaa ja ihanaa viikonloppua teille kaikille mammoille ja isät kunniaan sunnuntaina!

-soikku ja minttu 26+6 :heart: (hui, huomenna jo 27 täynnä)
 
Soikku-83: kylläpä varmaan pelästytti, onneksi vauva vaan piti pientä lepotaukoa. Tuli vaan mieleen, että ennen raskausaikaa jo luin liikunnasta raskausaikana, ja sekä enkun että suomenkielisillä sivuilla sanottiin, että syke ei sitten saisi nousta yli 145, koska muuten hapen saanti sikiölle vaikeutuu. Eli käytätkö liikkuessa sykemittaria? Jos liikkuessa syke pysyy liian korkealla pitkään, niin kyllähän vauva varmaan ihan senkin takia lepää, että säästää sitä happea. Itse tuosta syystä lopetin juoksemisen heti alkuraskaudessa, vaikka tuo syke max 145 koskikin varsinaisesti vasta rv 12 jälkeistä raskautta.

Ystävistä: Sinkkuystävät ei ole juuri pitäneet yhteyttä :/ Osalle on varmasti ollut kova paikka, että eivät itse ole raskaana eikä ole ehkä edes vakaata parisuhdetta, mutta en kyllä olisi odottanut moista käytöstä kaikkein lähimmiltä ystäviltä :( Lapsekkaat ystävät sen sijaan ovat olleet tosi innoissaan. :heart:

Hiusten värjäämisestä: mä laitoin aiemmin raitoja, mutta lopetin, kun rupesimme yrittämään lasta. Itse asiassa olen lukenut, että hiusten värjäämistä tulisi välttää täysin ekan kolmanneksen aikana, sen jälkeen voi käyttää sellaisia värejä, jotka ovat EU:n sallitulla listalla. Kuulemma raidat olisivat parempi kuin koko värjäys, kun silloin tuonne päänahkaan imeytyy tosi vähän väriä. Itse nyt kuljen sitten maantienharmaana, heti synnytyksen jälkeen kun vaan tokenen laitan parit raidat päähän :D
 
Soikku, onneksi kaikki on hyvin! Varmasti säikäyttää tuollainen!

Hiusten värjäämisestä: Kyllä saa värjätä, kunhan ei ihan joka viikko ole värit päässä. Näin sanottiin Naistenklinikalta. Ite oon värjännyt kerran raskauden aikana ja ajattelin vielä toisen kerran värjätä. Jätin kyllä tässä yhden värjäyksen väliin kun ei ollut ihan pakko, leikkautin vaan. Kampaajaystäväni, joka juuri sai itse vauvan oli ihan kummissaan kun kysyin siltä, että saako värjätä. Ite on ollut kuitenkin töissä päivittäin väriaineiden kanssa tekemisissä ihan äitiyslomaan saakka.

Mä heräsin tänään jo kuudelta |O ! Kerrankin olis saanut nukkua niin en sitten saanut enää unta vessassakäynnin jälkeen. Höh. Kamala jano oli ja Taotao riehui niin kovasti ettei voinut olla tunnustelematta :) No, onneksi on vapaapäivä niin voin sitten vaikka ottaa pitkät päikkärit kun väsyttää.

Ystävistä: Oon pitänyt yhteyttä ystäviin ihan samalla tavalla kuin enne raskauttakin ja toisinpäin. Ollaan käyty syömässä kavereilla ja he meillä. Ei ehkä ihan yhtä usein kyllä kuin ennen. Samoin baari-illat on vähentyneet. Ollaan siis kyllä käyty välillä ulkonakin, mutta ei niin usein. Alussa en voinut kuvitellakaan, kun halusin vain nukkua.. Nyt jaksaa taas hyvin välillä vähän kukkuakin. Joidenkin ystävien kanssa on tullut entistä enemmänkin soiteltua ja nähtyä, kun ovat myös raskaana niin ollaan sitten raskausjuttuja juteltu. Ja paria vanhaa kaveriakin, joihin yhteydenpito oli jo katkennut oon nyt tavannut, kun hekin odottavat. Ei tämä elämä siis ihan kamalasti ole odotuksen myötä muuttunut.

Nyt voisin mennä sohvalle lepuuttamaan, jos vaikka saisi vielä vähän nukuttua...

KÖ ja Taotao 26+4
 
Aamuja!

ystävistä ja taas minä valitan. Tämä ystäväni,jota pyysin synnytykseenkin mukaan, on taas ollut ihan kummallinen. Eilenkin hän suuttui mulle ihan täysin, kun en 19.30 aikaan voinut enää luvata lähteväni ulos syömään. ..poika menee nukkumaan 20... Kuulema kun ei koskaan onnistu mikään ja et no mietitään sitten 20vuoden päästä kun on täysi ikäiset lapset. :snotty: Totesin vaan et no mulla voi olla kuule 20vuoden päästä aika iltatähdelle :snotty:
Mä taidan lähtee yksin synnyttään.
Noin yleisesti voisin todeta,etä ne joita luulin Ystäviksi,ovat kadonneet. Kaverit on jäljellä,he satunnaisesti kyselee miten raskaus sujuu muun höpötyksen lomassa. Yksi kaveri on matkalla muuttunut ystäväksi.

hiusten värjäys olen värjännyt tyvikasvua, kun en kestä katsella tätä maantienharmaata päätäni. Kerran tähän mennessä tai olla rv15jälkeen ja nyt sitten ois tässä lähiaikana värjättävä alkaa olla hurjan näkönen pää taas. Mieli kummasti piristyy kun saa väriä päähänsä.Nyt kylä suunnittelin vaihtavani väriä ihan kokonaan,ekaa kertaa elämässäni.

Viikot menee hurjaa kyytiä! Tuntuu et aina on viikonloppu :eek:

labello ja mytty 26+6
 
pur
Huomenta :wave:

Hiusten värjäämisestä Oon koittanu välttä mutta nyt Halloweeninä tempasin pään punaseks kestolla. Ja |O , mulla jolla aina ollu ohut lasitukka, ei oikeen taho permiskään pysyä, kaks haarasia ei koskaan oo ollu, niin nyt... |O mulla palo latvat. Että tällä tavalla on raskaus meikäläisen tukkalaatua muuttanu.

Mukavaa viikonloppua
 
Soikku Jos se vaavi oli niin poikki siitä fyysisestä suorituksesta että lepäsi. Kyllä mullakin on jaksoja jolloin liikkeitä ei tunnu niin tiuhaan, mutta ajattelen että kun se istukka on siinä edessä niin se vaimentaa, riippuen asennosta.

Sykkeestä Itse luin jostakin ja olen ihan merkinnyt kalenteriinikin että RV 24 jälkeen syke ei saisi ylittää 150, yli 15 minuutin ajan. Mulla nousee hetkellisesti edelleen sykkeet yli 150, mutta vaan hetkellisesti. Yli 15 minuuttia noin korkeella sykealueella tuntuisi varmasti jo pahalta, vaikka ennen raskautta tykkäsinkin treenata 'veren maku suussa'. Eiköhän se oma kroppa ja kunto kerro jos menee liian kovaa.

Mä olen kyllä värjänny hiukset pariin otteeseen oikein kunnolla.

Labello Toihan kuulostaa vaan siltä että sun ystävätär on lapsillesi kade teidän yhteisestä ajasta ja saa sen sitten käyttäytymään noin naivisti, kun tollasta asiaa on niin vaikea myöntää.

Nyt suihkuun, shoppaa ja illalalla syömään ja baariin, vähän jännää ;)

hm ja nöksy 27+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja labello:
tuli tuosta absan atson napanuorasta mieleen, että miten pitkä sen kuuluisi olla noin suunnilleen? Meillä oli pojalla 40cm napanuora ja oli kuulema lyhyt,en saanut häntä rinnalle ennekun se oli katkastu,kun ei ylettänyt.

tänään ei muuta mielessä
labello ja mytty 26+5
Minullakin saatiin tulokset napanuorasta 36,61cm-40,06cm, on ultrakuvat tästä mukana. Sanoi lääkäri viel tähän lyhyyteen että seurattava vauvan liikkeitä tarkkaan että tulee se minimi 10 liikahdusta per tunti. Ei ole paljoa tarvinnut kuulostella kun kaveri riehuu siihen malliin ettei ole tarvinnut liikkeitä odotella :)

Luin jostain että keskiverto napanuora olisi n.50cm, et ei tuo 40cm hirveen lyhyemmältä kuulosta mutta mutta... Hyvä kuulla että muillakin tällaista todettu ettei tarvitse silleen jäädä asiaa stressaamaan :)

Ei nyt muuta kummempaa, katsoin eilen FST:ltä sen Supersize Me-dokkarin, ekaa kertaa näin ja ei ole nyt tehnyt tänään enää mieli suklaata/muita herkkuja. Varmaan olen pari päivää ilman ja sitten unohtuu se dokkari... :whistle: Huomenna kattoo uutta Bondia, pääsee Atso kuuntelee räiskintää... :xmas:

absa ja atso 24+5
 
moikka.

jok kirjoitteli noista vauvanliikkeistä (yllätys en enää nickiä muista :D ).. yleensä vauva potkii melkeinsä koko aika tuolla masussa, mut nyt on parin päivän ollu aika hiljasta. pari potkua oon päivän aikana tuntenu :S Eilen illalla sain tökkii mahaa aika kauan et alko liikuskelee siel ja sekään ei kaun kestäny. nyt tänää on sit taas maha heilunnu kovaa kyytii =) kuinka pitkä väli "pitää" olla, että kannattaa alkaa jo huolestua, jos vauva ei liiku? tulipas nyt sekava teksti. :p

Hiuksen värjäämisestä, viimeeksi värjäsin kun tuli viikkoja 15.. ja nyt ois taas aika värjätä :) Sitten värjäänkin seuraavan kerran kun vaavi on syntynyt.


Tyttö-nen & vaavi 25+1
 
Tyttö-nen: en tiedä, onko noista vauvan liikkeistä jotain virallisia suosituksia, mutta mulla on fiksu enkunkielinen raskauskirja, jonka kirjoittaja on yhden lontoolaisen lastensairaalan gynekologian ylilääkäri ja kaksosten äiti, ja hän sanoo, että koska jokainen sikiö on yksilönsä, hän ei koskaan sano mitään erityistä normia noille liikkeille, vaan käskee tutkailla, onko sikiön liikkeissä havaittavissa selvää muutosta. Siis jos on rauhallinen vauva, niin on ihan normaalia, että välillä tuntuu vähemmän noita liikkeitä, kun taas jos vilkas vauva yhtäkkiä lopettaa liikkumisen, niin sit pitäis lähteä heti tarkistamaan asia. En nyt tiedä auttoiko tämä mitään, mutta jos mulle kävisi niin kuin esim. Soikulle, että yhtäkkiä en tuntisi koko iltana liikkeitä, niin varmasti menisin ensiapuun, kun olen tottunut siihen, että meidän flikka jytää niin säännöllisesti pitkin päivä ja erityisesti illalla.

Tänään kävin sitten minisokerirasituksessa, eli tunnin kurvi 50g glukoosilla. Lisäksi otettiin ne samat mitä aina, eli tokso, cytomegalovirus jne. Tulokset saan kyllä vasta ensi pe, vissiin tuosta sokerista saisi jo aiemmin, mutta tuossa toksossa kestää kauemmin. Ma 17. on sitten uusi gyneaika, apua! Mulle on tullut nyt 8kg... Gyne ei tykkää :/

Oho, pasta taitaakin olla valmista :p Mistäköhän nää 8 kg on tulleet? :LOL:

:heart: lentis ja lellivauva 24+6 :heart:
 
Terppa!

Soikku: Mulle kävi kans yks aamupäivä tässä hiljakkoin niin etten koko aamuna tuntenut yhtään liikettä. Hermoilin monta tuntia, mut muistin että terkka sanoi että tässä vaiheessa joka päivä pitää tuntea liikkeitä. Ei puhunut mistään tuntimäärästä sen tarkemmin.. Siinä sitten puoliltapäivin ruokailun jälkeen Pötkö hiljalleen aloitteli taas omat puuhastelunsa :heart: . Kerkesin kanssa jo miettimään vaikka mitä vaihtoehtoja, huh.. :(

Ikeareissu työporukan kanssa takana, löysin taas Pötkölle vähän tarviketta; ruokalappuja, mobilen, pari pehmolelua, harsoliinoja ja kotiinkin kaikkea kivaa =) Ja pyykkikoneessa pyörii parhaillaan äippäpakkauksen vaatteita. Huomenna saan silittää ne kaappiin, ihanaa... =)

Joopas, lomaviikko alkaa olla lopuillaan. Maanantaina taas töihin, :ashamed: . Torstaina lääkäri, voi kun laittais loppuajaksi saikkua. Mä en enää kyllä jaksa sitä sutinaa töissä. Tälläkin viikolla oon ollut kuin eri ihminen kun oon ollut lomalla..häntäluukin tuntunut paljon paremmalta. No, saapi nähdä.

Annoin Iskälle väsäämäni isyyspakkauksen tänään jo, kun huomenna ollaan sukuloimassa koko päivä. Oli raukka ihan otettu moisesta, ei ollut osannut odottaa yhtään.. Sniff, aika liikkistä... Tuli hyvä mieli.

Lauantain jatkoja kaikille!

T.Rosinante+Pötkö 27+6
 
Lauantaita,

Liikkeistä: Mulla on ollut masuasukilla välillä tosi hiljaisia jaksoja. Tällä viikolla on taas vaavi möyrinyt mahassa oikein kunnolla, mutta aiemmin oli jaksoja, että saatoin heräillä monta kertaa yössä, eikä silti tuntunut yhtään liikettä. Töissä en myöskään ehdi/pysty keskittymään liikkeisiin, mutta sanoisin kyllä, että menee hyvnkin yli 1,5 h kerrallaan, ettei tunnu mitään. Jos ei koko päivänä tuntuis, niin menisin varmasti päivystykseen.

Hui, onpa järkky sepsis-juttu tuossa Sairaala-sarjassa. :$ Ei pitäis herkässä tilassa katsoa näitä. Synnytyskin näytettiin, mutta kun en tykkää lainkaan katsoa noita selällään sängyssä -synnytyksiä. Toisaalta ihanaa päästä ite synnyttämään noin 13 viikon kuluttua. =)

Hiustenvärjäys: Tiedän, että on periaatteessa sallittu, mutta toisaalta kun niitä kemikaaleja myös imeytyy ihon läpi, niin olen kaikissa raskauksissa välttänyt värjäyksiä, etenkin kun pystyn hyvin elämään ilmankin. Tässä raskaudessa oon nyt kerran värjännyt kestolla noin viikko sit, kun alkoi olla niin maantienväristä, mutta siihen saa jäädä. Ellen sitten pistä jotain kevytsävytettä, jos ennen synnytystä alkaa taas olla kaamee maantiekuontalo.

Kössi 27+2
 
hiusten värjäyksestä: Itse olen 2v opiskellut parturi-kampaajaksi, vuosi olis vielä jäljellä (jos joskus sinne vielä erehdyn). kyllä meille sanottiin, että raskausaikana saa värjätä hiuksia, raskaus tietty saattaa muuttaa hiuspohjaa, muttei ole tieteellistä faktaa siitä, että miksi ei saisi. Ovathan parturi-kampaajatkin töissä ihan äitiyslomaan asti ja päivittäin monta kertaa on tekemisissä niiden aineiden kanssa :)

Napanuorasta: Mulla ei ole hajuakaan, että paljon meidän lasten napanuorat ovat olleet pitkiä, mutta tällä palstalla joku kirjoitti joskus, että napanuora oli 18cm. Ja silläkin napanuoralla tullut ihan pihalle asti luonnollista reittiä. Ja jos on kovin pitkä napanuora niin silloinhan saattaa olla vaarana tukehtua napanuoraan jos se on kaulan ympärillä, lyhyt kun ei pääse kaulan ympäri =) Toivotaan, että kaikilla meillä on sopivat napanuorat, joihin lapsi ei sotkeudu!

Tässä kuvassa meidän kuopus on ihan parin sekunnin ikäinen ja siinä kyllä näyttää, et napanuorassa olis ihan hyvin pituutta.


-kyrsä 25+1
 
Täytyi taas tulla vähän kertomaan kuulumisia. Tällä viikolla kävin 4d-ultrassa ja kaikki on sen mukaan hyvin, lääkäri tutki todella tarkkaan. Aivan uskomaton tunne tuli kun näki pikkuisen kasvot selvästi, TYTTÖ on tulossa! =) Osui aavistus oikeaan, kaikki on sanonut että tyttö sieltä tulee =) Kysyin sukupuolta vielä tutkimuksen lopuksi ja lääkäri sanoi että kummalta tuo nyt teidän mielestä näyttää? En olis kyllä osannut kuvaruudulta katsoa kumpi se on :LOL: Kuvat oli tosi hyviä ja dvd on myös hieno muisto.

Vauvan liikkeistä: Pikkuneiti on alkanut oleen todella vilkas liikkeissään ja niinkuin joku muukin mainitsi, että yöaikaan alkaa sellaset bileet että huh huh :LOL: Uskomattoman paljon on voimaa jo potkuissa.

Lueskelin aiempia kirjoituksia ja huomasin, että on muillakin vaikeuksia jaksaa hoitotyössä ja työelämässä muutenkin. Oon nyt taas saikulla kun ei tahdo töissä jaksaa millään enää :( Toivottavasti mun ei tarvis sinne enää mennäkään loppuajasta, oon jo ihan kypsä!

Odottelen kovasti jo äitiyspakkausta postista, olis kiva päästä tutkimaan mitä kaikkea sieltä löytyy! Paljon on jo hankittuna vaatetta, oon saanut tosi hyviä käytettyjä vaatteita siskolta ja kirppiksiltä löytää kans kivasti. Nyt alkais oleen melkein kaikki tarvittavat hankittuna:vaunut,sänky, sitteri ja hoitopöytä hankittiin just tällä viikolla. Ostettiin sellanen Cam-merkkinen pöytä, jossa on hoitotason alla amme. Siitä saa sit levyn avulla lipaston myöhempään käyttöön. On kyllä tukevan oloinen ja pystyy siirteleen pyörien avulla.

Nyt täytyy lähtee valmistautuun kyläreissuun isänpäiville =) Mukavaa sunnuntaita kaikille!

T.Kareliini ja vauveli 24+2 :heart:
 
hiiopsan, nostohommissa olen..

haavemammaa peesaan, noissa syke asioissa.Itse treenannut ja kuntoani ylläpitänyt raskauden aikana ja urheilulääkäreillä sun muilla lampannut ja jutellut syke ym.asioista raskauden aikana ja olen ammoisina aikoina lopputyönkin tehnyt raskausajan liikunnasta.No kuitenkin, jokainen ihminen kokee kropassaan sykkeet eritavalla.Toiset hengästyy jo kun sykkeet on 120 ja toiset puhuu normisti vaikka 160 olisi.Mutta Suomessa yleisesti raja on noin 20 viikon hujakoilla ja syke raja 160, jota ei saa pitkäkestoiseti ylittää varttia pidempään.Ja maallikkona ajatus jos itsellä hyvä olo niin vauvallakin.Ja tässä kohtaa aina muistutankin että jokainen on yksillöllinen, eli ei ole yhtä oikeaa muuta kuin suositukset.Itse olen voinut ihan loppuun asti urheilla viime raskaudessa ja 160 sykkeen ylitystä ei tullut, sillä mulle se on aika korkea.

napanuorasta mulla kanssa toisen lapsen kohdalla napanuora toooosi lyhyt, jotain 38cm;n luokkaa sillä katkaistava oli ennen kuin sain vauvan rinnalle.

ystävistä; raskaus hyvin usein erottaa jyvät akanoista.Tarkoitan sillä sitä että vain hyvät ystävät pysyy kyydissä useimmiten ja ne hyvän päivän tutut putoaa pois.

nyt täytyy huilata, otti voimille isänpäivän juhliminen etä nyt väsyttää |O

huomenna taas uudet kujeet ja viikotkin,
sini 27+6
 
Kyrsä voi mikä pieni ihanuus!!! :heart:

Kareliinille onnea tyttölupauksesta! :flower:

Mun alko nyt kanssa koskemaan tuonne häpyluuhun,lukenut vissiin liikaa teidän kirjotuksia..nyt sit siirryn tähän ankka-kävely kerhoon..

ja maha päivitys taas viikkojen poksumisen kunniaksi


labello ja mytty 27+0

:heart:
 
Hei kaikille! Pitkästäaikaa tänne kirjoittelen, vaikka lukemassa olenkin käynyt ja seuraillut sivusta Ihana palsta, ihanat äidit!

Täällä ollaan pärjätty ihan hyvin mutta viimeviikolla jouduin lähtemään töistä pois huimauksen takia, jonka yhteyteen tuli sitten mikreeni ja paikkojen puutuminen, sekä kamala väsymys. Sain sairalomaa loppuviikon ja se teki terää... Hirvittää vain että miten ihmeessä jaksaa hoitaa työnsä, kun on niin kovasti alkanut väsyttää uudelleen (sitten aluraskauden). Äitiysloma olis tarkoitus aloittaa vasta 23.1

Hiusten värjäyksestä: Täällä ollaan värjätty 2-3 kertaa raskaudenaikana.

Kiloja on tullut lisää noin 15kg, liikuttu vähän ja syöty hyvin Nyt otettu itsee niskasta kiinni ja yritän liikkua enemmän. Painan normaalisti noin 60kg/170cm ja nyt olen 75kg.. :ashamed:

Mukavaa sunnuntaita kaikille!

t.Marry & pieni 24+5
 
Tuosta sykkeestä liikkuessa vielä sen verran, että itse luin Espoon kaupungin sivuilta, että

Harjoittelussa huomioitavaa
On suositeltavaa liikkua 3-4 kertaa viikossa 15-45 minuuttia yhtäjaksoisesti. Maksimaalista fyysista harjoittelua raskauden aikana ei kuitenkaan suositella. Liikunnan aikana on hyvä antaa sykkeen välillä laskea. Aerobisessa liikunnassa syke ei saisi nousta pitkäaikaisesti yli 140. Tällöin sikiö alkaa kärsiä hapenpuutteesta. Vatsan kovettuminen ja supistelu on merkki siitä, että on syytä keventää.

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10195

Toisella sivulla taas sanotaan, että:
Kohdun verenkierron mittauksiin liittyvien havaintojen ja sikiön syketarkkailun perusteella voidaan äidin liikunnan rasittavuuden turvallisuusrajana sikiön hyvinvoinnin suhteen pitää normaalissa raskaudessa äidin sykerajaa 150 lyöntiä minuutissa.

http://ffp.uku.fi/intro/naissyke.htm

Eli varmaan riippuu paljolti omasta kunnosta, mutta mitä pidemmälle raskaudessa mennään sitä enemmän suositellaan keventämään rasitusta. Itselläni oli ennen raskautta tyypillinen kestävyysjuoksijan syke, leposyke oli n. 40, mutta nyt raskausaikana se on noussut jo 53 ja välillä jopa 60!(juoksin 8-22km päivässä )
Jos ei ole sykemittaria, niin hyvä keino "mitata" sitä sopivaa sykettä on puhuminen. Jos pystyy puhumaan puuskuttamatta, ei sykkeen pitäisi olla liian korkea. Itse huomaan, että sykkeeni nousee korkealle paljon helpommin kuin aiemmin, toisaalta esim. kävelen yhä nopeammin kuin suurin osa ei raskaana -olevista ihmisistä. Italiassa taas ollaan huomattavasti tarkempia liikunnankin suhteen, multa kiellettiin juoksu jo heti alkuraskaudessa, ja kyllä mun kävelylenkkejäkin täällä kovasti ihmetellään. Mutta gyne on tyytyväinen, että käyn kävelyllä, ja niin olen itsekin, ilman kävelyä tulisin hulluksi. Kadehtien katson kyllä juoksijoita, toivottavasti pian synnytyksen jälkeen pääsen taas treenaamaan, haluan osallistua Rooman puolimaratonille. :D

:heart: juoksemista ikävöivä lentis ja mamman kulta 25+0 :heart:
 
Hei taas pitkästä aikaa!

On ollut väsy, mut muuten kait ok olo. Torstaina supisteli kipeästi koko päivän ja oonkin ollut mahdolllisimman rauhallisesti nämä vapaapäiväni pe-su (mitä nyt voi tuon 2v3kk kanssa) ja supistuksia ei ole tullut juuri lainkaan. Katsotaan, mitä huominen työpäivä tuo tullessaan.

Hyviä oloja kaikille. Palailen palstalle aktiivisemmin varmaan vasta joulukuussa kun synnytystapaa aletaan mulla arvoimaan. Synnytystä on mulla suunniteltu tammikuun tokalle viikolle.

MG 27+5
 

Yhteistyössä