*Helmikuun hurmaajat syyskuussa*

Täällä olo on surkea. Veikkaisin että tuo muksujen nuha on tarttunut meikäläiseenkin.

Selkäsärkyä alkanut ilmaantua aina iltaisin ja väsyttää koko ajan ihan kamalasti.

Eilen kävin lapsilisistä shoppaamassa tytölle kypärämyssyn, kaulurin ja talvipipon ja pojalle sukkikset.
Samalla reissulla löysin sitten tälle tulokkaalle synnäriltä kotiutumisvaatteet ja tein päätöksen siitä millainen turvakaukalo meille hankitaan. Gracon Logico S kaukalon meinaan hankkia kun on sen verran näppärä yhdistelmä noiden meidän tuplarattaiden kanssa. Tosi tukevasti tuntuu kiinnittyvän siihen rattaisiin se kaukalo joten nyt onkin hyvä mieli kun tietää tarkalleen mitä on taas etsimässä. :)
 
Mulla on sitten romanttinen ex:ä :heart: Laittoi viestin, että "ootko paksuna" :LOL: Ei olla nähty kevään jälkeen, joten en ole kertonut asiasta vielä... odotin hyvää hetkeä, mutta hän ilmeisesti bongas mut jostain ja teki ihan itse havainnon :LOL: :LOL:

Se on aina ollut tuollainen romantikko B)


Sain otettua sen masukuvankin vihdoin eli tässäpä sellainen:



Develly ja Vauva 20+4 :heart:
 
Alina78pisti silmään sun kirjoituksestasi tuo vessassa käynnin supistelut. Itsellä on jo useamman viikon ajan suurinpiirtein joka toinen vessassa käynti johtanut siihen, että alamaha menee tosi kovaksi. Näin kun käy, niin on pakko virtsata tosi hissukseen.

Oon jotenkin ajatellut, että se on ihan normaalia ja kaikilla on niin, mutta onko kyse sittenkin supisteluista? Hmm... no, enpä aio siitäkään huolestua, mutta voisin ehkä ottaa puheeksi ensi viikon tiistain neuvolassa.

ps. painoa tullut kaiken kaikkiaan 5 kg :kieh: Olin kyllä aiemmin tosi laiha, mut nyt ahistaa (tosin syön just sipsiä ja salmiakkia, ettei lienee ahdista tarpeeksi)... Saa nähdä mitä neuvolan täti sanoo....

 
Huh, mulla on ollut tänään aivan valtava olo. Yritin etsiä yksiin juhliin jotakin siistimpää päälle pantavaa, mutta kaikki hameetkin alkaa olla niin puristavia, ettei tunnu erityisen mukavalta. Pitäisi kai satsata yksiin siistimpiin vaatteisiin, että olisi syksyn rientoihin jotain nättiä päälle. :)

Oottekos miettineet tai jo hankkineet syntymättömän lapsen vakuutuksia, tai meinaatteko hankkia? Jos meinaatte, niin oletteko aatelleet, mistä vakuutusyhtiöstä? Olenko ymmärtänyt oikein, että ennen rakenneultraa pitäisi olla hankittuna, että vakuutus korvaa mahdollisesti ultrassa selviävät ongelmat? Olen ihan pihalla näistä asioista...

Ihanaa, että on vasta lauantai ja huomenna on vielä vapaapäivä. Maanantai aamuna onkin neuvola, ja mulla on neuvolatädille ainakin tuhat kysymystä ja yhtä monta vaivaa selitettävänä. :D Mulla on niin ihana neuvolatäti, että siellä on kauhean kiva käydä ja rupatella, ja mieskin pääsee vielä maanantaina mukaan.

Nyt unille tämän mahassa aktiivisesti potkivan kaverin kanssa. :heart:
 
Huomenta!

Ikuisuus, juuri tuli hoitovakuutus -lasku postista, eli on harkittu ja tehtykin. Pohjolassa tehtiin ja ainakin siellä vaadittiin äitiyskortista kopiot ja piti olla myös sen ekan ultran tulokset näkyvillä siinä. Ja äidin terveydentila ok. Käsittääkseni (toivoakseni) nyt kun ovat näillä tiedoilla hyväksyneet hakemuksemme niin tulevan 4D -(tahi) rakenneultran mahd ongelmat menevät sitten vakuutuksen piikkiin.
Pohjolasta otettiin siksi kun muutkin vakuutukset ovat siellä ja olemme OP:n omist.jäseniä niin edut ovat (ainakin paperilla) hyvät. Muutoin olis harkittu vakavasti Tapiolaa, mut sinne olis sitte pitäny siirtää, ainakin kotivakuutus, jotta sen oli saanu. Pohjolassa ei tarvi muuten olla muut vakuutukset, mut sit tuo hoitovakuutus on Yli 200? kalliimpi.

Tuo meidän vakuutus maksaa nyt teka vuonna 300-400?. Korvaussumma KOKO vakuutusajalle on 50 000?, eli sit kun se täyttyy (TOIV EI KOSKAAN) niin vakuutus loppuu. TEORIASSA vaikka eka vuonna, (käytännössä aika mahdotonta).
Niin, ja vakuutus korvaa siis lääkärikulut, lääkkeet, sairaalakulut.

Tuossa siis tiedonmurua Pohjolan osalta. If:ssä taisi olla kertakorvausperusteinen korvaus, tyyliiin sairaudesta A maksetaan tietty kertakorvaus.

SUNNUNTAITA KAIKILLE! :wave: :wave:

Tehilla +E 18+6
 
Tehilla, onko teillä tuossa vakuutuksessa minkälainen omavastuuosuus vai onko sitä ollenkaan?

Oon harkinnut Ifiä vakavasti, kun meillä on kaikki muutkin vakuutukset sieltä. Pitäis huomenna mennä neuvolan jälkeen juttelemaan ja hankkimaan se vakuutus. Ja tänään illan ratoksi lueskella vielä kerran nuo vakuutusehdot läpi.

 
en oo pitkään aikaan kirjoittanut, kaikki hyvin ja vauvamasu senkuin kasvaa, mutta vieläkään en oo pomollle kertonut, eivätkä työkaveritkaan oo huomanneet :whistle: vauvan liikkeet tuntuu päivittäin, varsinkin iltaisin on hyvin virkeällä päällä, ei malttais enää odottaa rakenneultraa johon on enää 11 päivää!, jospa sukupuolikin selviäis samalla(tosin meidän keskussairaalassa sitä ei yleensä kerrota vanhemmille, sellainen politiikka)esikko tuntuu niin isolta jo, 2-vuotias pikkuneiti meiltä löytyy ennestään.

Nanna ja pieni 18+5 (puoliväli häämöttää...)
 
Ikuisuus, omavastuu on 10%, vähintään 100?. Se otetaan joka kerta kun korvausta haetaan. Mutta samaan korv. hakuun voi kerätä eri kerroilla ja eri sairauksista tulleita kuluja kunhan hakee vuoden kuluessa siitä ekasta tapahtumasta. Olikohan taas epäselvää sepustusta?? :whistle:
Tämän ennen syntymää tehtävän kalliimman vakuutuksen voi sit muuttaa halvemmaksi, samansisältöiseksi vakuutukseksi kun vauva on 2 kk. Siihen sit tarvii vauvan terveysselvityksen.
Noi vakuutusjutut on sellanen suo, josta ei pääse selvyyteen kai koskaan. On pykälää toisensa jälkeen jotka kumoaa toisensa. Käytännössä menee monesti niin, että kun vahinko käy, sitten löytyykin joku pykälä jonka perusteella mitään ei korvata. :/

No, kunhan tässä selviäis kunnialla sinne helmikuun loppuun ;)
 
Vakuutuksista: aiotaan ottaa tällekin lapselle vakuutus Turvasta kun kaikki muutkin vakuutukset sieltä...Hintaa en ole vielä katsonut, mutta makso mitä makso, niin se otetaan =)

Kävin tänään katsomassa kaverin 7vrk ikäistä vauvaa ja voi jestas kun se oli pieni ja suloinen :heart: Olin päässyt jo unohtaan miten pieniä ne onkaan :)

Puoliväli saavutettu ja aika mennyt älyttömän nopeaa... Huomenna 6viikon tauon jälkeen neuvolaan. Kysyn josko sen rakenneultran sais vaihdettua jo ens viikolle kun muuten se on vasta 2viikon päästä rv22+1. Tuskin sitä saa vaihdettua, mutta saahan sitä yrittää :D

Hyvää sunnuntaipäivän jatkoa kaikille tasapuolisesti!!

yykaakoo ja 20+0
 
vielä ikuisuus ja muut. Huomasin just yhden pahan puutteen tossa Pohjolan vakuutuksessa. Se ei nimittäin korvaa synnytykseen liittyvistä komplikaatioista aih kuluja.
Sanoo näin: vakuutus ei korvaa raskudesta, synnytyksestä, raskuden keskeytyksestä tai lapsettomuuden tutkimuksesta tai hoidosta tai näihin liittyvistä komplikaatioista aiheutuvia kuluja
No voi pylly! Mitä kaikkea siinä synnytyksessä voikaan tapahtua. :kieh:
 
tehilla: vakuutuksista: itse en ole vielä edes katsonut lapselle vakuutuksia, mutta otamme kyllä varmasti jo syntymättömän lapsen vakuutuksen. pisti vain silmään, kun kirjoitit, ettei pohjolan vakuutus korvaa synnytyksestä koituneita kuluja yms. Itselläni on IF:in vakuutus, joka on otettu mulle kun oon ollut ihan muutaman kk ikäinen. Se kattaa kaiken, pois lukien allergiat(oli jo todettu tuolloin) sekä juuri nuo raskauden yms kulut. Omassa vakuutuksessani ei ole lainkaan omavastuuta (!!!), joten on miltei täydellinen vakuutus. Uskonkin, että jokaisessa vakuutuksessa poisluetaan raskaus, sehän ei ole sairaus ja usein jopa tavoiteltava olotila ;)

Epäselvää tekstiä, mutta tarkoituksenani oli sanoa, että varmasti jokaisesta suomalaisesta vakuutuksesta löytyy nuo ehdot.

 
nimbe, tarkoitin synnytykseen liittyvät komplikaatiot. Esim mitä tuo Pohjolan vakuutus sitten ei korvaisi tahtui tuttavalleni, sektiossa tohtori viilsi vahingossa vauvaa pyllyyn (iik). Heidän vakuutuksensa (Tapiola) korvasi ainakin pyllyn kursimisesta aih ylimääräiset sairaalapäivät. Tuo laskettanee synnytyksestä aih komplikaatioksi, jolloin Pohjola ei korvaisi..? Tai jos tulee siinä rytäkässä muuta mutkaa matkaan, josta vauvalle aih vaikka hapenpuute tms. Ja noissa sit varmaan väännetään et mikä on synnytyksestä aih ja mikä sit ei. Pitäisi varmaan vielä käydä kysymässä ja itselle rautalangasta väännättää ennen kun ton laskun maksaa..
Toivottavasti kaikki menee aikanaan synnytyksessä kuitenkin hyvin :saint: :saint: .

Pitänee vielä tutkailla sitä If:ä, kun miehen firman vakuutuksetkin on siellä!
 
OHO, tuli vähän alleviivausta.... Piti alleviivata vain sana komplikaatiot

Ja nyt kun noita taas tutkin, niin oikeesti lähdettävä tutkimaan muita mahdollisuuksia. Itse ainakin pelkään noita synnytyskomplikaatioita, olenhan jo WANHA AKKA :LOL: :LOL: .
 
Alkuperäinen kirjoittaja tehilla:
vielä ikuisuus ja muut. Huomasin just yhden pahan puutteen tossa Pohjolan vakuutuksessa. Se ei nimittäin korvaa synnytykseen liittyvistä komplikaatioista aih kuluja.
Sanoo näin: vakuutus ei korvaa raskudesta, synnytyksestä, raskuden keskeytyksestä tai lapsettomuuden tutkimuksesta tai hoidosta tai näihin liittyvistä komplikaatioista aiheutuvia kuluja
No voi pylly! Mitä kaikkea siinä synnytyksessä voikaan tapahtua. :kieh:
Hmm...Mä jäin pohtimaan, että kun toi vakuutus otetaan kuitenkin lapselle ja toi vakuutushan on kai voimassa vaikka aikuiseksi niin voisiko toi tarkoittaa sen lapsen mahd. tulevaa synnytystä. Eli kun sun lapsenlapsi syntyy ja siinä tapahtuu jotain niin äidin hoitokuluja ei korvata. Kun tossa samassa lauseessa on myös noi lapsettomuustutkimukset ja ne tuskin tässä vakuutuksessa meille on ajankohtaisia. Täytyy tarkistaa kun mäkin olen tota Pohjolan vakuutusta suunnitellut kun meillä kanssa muut vakuutukset siellä.

Mä olen ollut tosi hiljaiselossa palstailun suhteen mutta ahkerasti olen ketjua lukenut. Raskaus on sujunut tosi hyvin, Jalmari liikkuu jo ahkerasti ja maha kasvaa. Mulle on nyt jo iskenyt semmoinen riesa, että maitoa on alkanut tulla. Ilman paitaa on ihan turha kuvitella menevänsä miehen kainaloon köllimään kun ihokontakti laukaisee maidon liikkeelle :LOL: Kiva kun jo tässä vaiheessa.

Tiistaina olis rakenneultra mitä jännityksellä odotan.

Siisu ja Jalmari 20+3
 
Zuh
Takaisin normaalin työarkeen, ehtii teitäkin viihdyttämään :)

Liikkeistä on ollut paljon juttua. Lohdutuksena teille jotka liikkeitä odottelette -> ei mene montaa viikkoa kun välillä "toivoo" että potkisi vähän vähemmän, jos vaikka mamma saisi nukkua joskus.. Minulla ainakin on ensimmäistä kertaa elämässäni se kuuluisa sisäinen herätyskello, puoli 9 alkaa melkoinen jumppa. Vielä kun saisi opetettua että la ja su aamuihin se jumppa ei kuulu siihen aikaan :D

Halinalle 75 - mulla oli ensimmäinen lääkärineuvola joskus viikolla 11 ja seuraava viikolla 26-28. Lopussa sitten vielä yksi. En tiedä paljonko noista lisähyötyy neuvoltatätiin verrattuna, tosin lääkäri tekee aina sisätutkimuksen.

Helmihaave - Yöherätyksien makuun päästy täälläkin, vähän liiankin hyvin.

Tehilla - mulla oli joskus viikon 19-20 tietämillä jatkuvaa alavatsakipua. Sitten kun kohtu vähän kasvoi ja "nousi" niin helpotti jonkin verran. Mutta ehdin pikkasen jo miettimään onko normaalia, nyt vain satunnaisesti jomottaa. Toissa yönä tosin sattui tohon oikealle alavatsaan tosi kovaa. Voikohan kipeytyä ihan sen takia että Naatti potkii 90% ajasta just siihen kohti?

Vakuutuksista - vakuutus on haettu, mutta vielä ei ole papereita tullut. Ja hain ennen rakenneultraa kaiken varalta, vaikka ei siellä onneksi mitään ilmennytkään. Mietin että voiko tuo Tehillan "ei korvaa"-teksti koskea äidin komplikaatioita? Pohjolasta myös meillä vakuutus.

Voi millaisia pieniä mahoja monella on! Mulla on jo melekonen möllykkä, siskokin vaan ihasteli ettei hän ikinä tuollaista saanut (kuului pienmahaisten porukkaan). Illalla varsinkin on jo kokoluokkaa "sipsikulhon teline", vaikken niitä voikaan syödä :LOL: Vähänkään pidempi kävely aiheuttaa melko pahoja kipuja, joutuu pysähtymään ja hengittelemään, sillä onneksi selviää. Mutta keskiviikkona neuvolatäti jolle pitää asiasta sanoa. Siskoa supistelut huolestuttaa, mutta jotenkin en itse osaa niistä olla huolissani kun Naatti potkii ja voi hyvin.. Alaselkä taas kramppaa pihatöiden vuoksi ja plaaplaaplaa, hirmuista narinaa koko raskaus, khehehe! Yritetääs naikkoset naatiskella!

~Zuh & Naatti 22+3
 
Joo, täällä nautiskellaan olosta kotisohvalla, kauheassa flunssassa :( En edes muista milloin mulla olis ollut tällainen nuha, monta vuotta sitten ihan varmasti. Tyttö sen päiväkodista tietysti mulle toi. Eilen sain onneksi maata monta tuntia sohvalla ihan rauhassa, kun tyttö lähti isälleen jo iltapäivällä ja mies oli siivoamassa ja pakkailemassa loppuja tavaroitaan omalla asunnollaan. Tällä viikolla siis asutaan ihan oikeesti saman katon alla ja meillä on aika paljon tavaraa...

Oli tuossa eilisessä makaamisessa hyväkin puoli; Pompidou pääsi jumppaamaan rauhassa pitkään ja hartaasti ;) Selvästi siis eniten yhden päivän osalle tähän menessä tuntui myllerrystä. Ja huomenna päästää katsomaan mitä masuun kuuluu, ultra on klo 12!

Vakuutusta ei ole vielä edes mietitty, mutta pitäisi varmaan. Esikoisella oli Fenniasta ja sinne en ainakaan enää mene asiakkaaksi... Tapiolassa mulla on kaikki muut vakuutukset eli sinne varmaan pitäis mennä käymään.

Mini77 ja Pompidou 19+3
 
Huomenta!

Nyt vakuutusasia tarkistettu Pohjolan korvaushenkilöiltä, ja todellakin, komplikaatioissa tarkoitetaan äidin osuutta. Eli jos synnytyksessä tulee joku mutka matkaan vakuutus ei korvaa äidin kuluja mutta syntyneen lapsen kulut kyllä. Esim . jos vauva joutuu tehohoitoon tms. nämä korvataan.
Siis aivan ymmärrettävä juttu. Vakuutushan on sen vauvan, ei äidin. Mua vaan hämäsi, kun muissa vakuutusyhtiöissä puhuttiin pelkästä synnytyksestä, Pohjolassa niihin liittyvistä komplikaatioista.
Voin siis maksaa vakuutuksen rauhassa.. (ai niin, millä rahalla
:whistle: )

Aamulla poksupäivämittaus ja painoa+ 1kg ja napamatka +3cm! Flunssa täälläkin yrittää, mutta periksi ei anneta! :kieh:

Tehilla ja E 19+0
 
Meillä on kyllä tarkoitus ottaa tälle vauvalle vakuutus ennen syntymää. Meidän kaikki vakuutukset on Tapiolassa, joten sieltä otetaan vakuutus. Hintaan tai ehtoihin en ole sen enempää perehtynyt, kun että vakuutuksen saa ottaa vasta 3 kuukautta ennen laskettua aikaa. En tiedä sitten, että miten vakuutus korvaa esim rakenneultrassa ilmenneitä juttuja... Täytynee perehtyä asiaan, kun tätä joutilasta aikaa tuntuu olevan.

Siisami minultakin tihkuu jo maitoa. Tätä on ollut jo useamman viikon. :attn:

Tässä kun on aikaa ajatuksille, niin aloin jo murehtia joulua ja jouluvalmisteluita. Jotenkin tuntuu ihan kaamealta ajatukselta, että pitäis kierrellä kauppoja ja kun parin kuukauden päästä tuo vatsa on jo melkoinen kantamus. Nyt just en tosiaan kävele 10 metriä pidemmälle kotoa. joten on vaikea kuvitella, että tämän raskauden aikana kiertelisin jossain kauppakeskuksessa. :eek: Näin sitä ihminen hakee murheita ja stressiä ihan kotisohvalla istuen. :headwall: :LOL:

Enaa viikko rakenneultraan. Ei malttais odottaa! :heart:

-mervi-elina ja pieni rv 18+6
 
Mini77, saanko kysyä, minkä takia et Fenniaan mene enää asiakkaaksi? Olen miettimässä noita vakuutusasioita. Olin ajatellut ottaa Ifistä, kun sieltä on kaikki vakuutukset tällä hetkellä, mutta nyt tulikin pieniä mutkia matkaan. Ifillä nimittäin on erikseen vakuutus raskausajalle ja vauva-ajalle, ja sen hoitokuluvakuutuksen voi hakea vasta 2kk iässä, ja sen ulkopuolelle rajataan siis ekojen kuukausien vaivat. Nyt aloin hädissäni katsella, mistä vakuutuksen saa ilman, että on kotivakuutuskin siellä (saadaan Ifistä tällä hetkellä niin paljon alennuksia, etten halua vaihtaa muita vakuutuksia), ja Fennia nousi yhdeksi vaihtoehdoksi.

Aamulla oli neuvola, siellä kaikki kuulumiset hyvät.
rv 19+4
rr 111/71
Hb 128
liikkeet ++
paino +827g/vko (hupsista, vaikka neuvolatäti oli sitä mieltä, että hyvä kun nousee, vaikka oon ottanut nyt puolessatoista viikossa kauhean spurtin...)

Sydän jyskyttää edelleen hienosti ja Hb oli taas noussut, se on kohta samaa tasoa kuin ennen raskautta. Sf-mitta katsottiin nyt ekan kerran, se oli 15,5cm mikä on hieman keskikäyrän yläpuolella. Sain myös lähetteen sokerirasitukseen, sinne pitäisi mennä rv 22-24. Kammottaa jo ajatus siitä, miten huono olo siitä tulee.

Torstaina puoliväli ja kauan odotettu rakenneultra. :heart:

Ikuisuus ja masuasukas 19+4
 
ikuisuus, saa kysyä... Fenniassa korvauskäytäntö noissa lapsivakuutuksissa menee niin, että joka sairaudesta pitää hakea korvaus erikseen ja jokaisesta joutuu myös maksamaan omavastuun. Eli esim. korvatulehduksesta (lääkärikäynti + lääkkeet) ei juuri korvauksia tipu. Lisäksi ainoa esikoisen "pitkäaikaissairaus" on atopia eikä Fennian vakuutus korvaa perusvoiteita. En tiedä korvaako joku muu?

Ja toinen juttu miksi "protestoin" Fenniaa on , että sain yhdessä pienessä vastuuvakuutusasiassa niin surkeaa palvelua sieltä, että en halua olla niiden kanssa tekemisissä ellei ole pakko...
 

Yhteistyössä