Helmikuun hippuset 2012 **joulukuussa**

Moi vaan pitkästä aikaa mammat ja tervetuloa uusillekin! :) Kiva kun tulee uutta porukkaa kirjoittelemaan ja kokemuksia/fiiliksiä jakamaan. :flower:

Rokotteista joku puheli ja minä päädyin viime neuvolakerralla sen influenssarokotteen ottamaan. En ole missään vaiheessa ollut jyrkästi sen kannalla tai vastaan ja juteltuani neuvolatätsyn kanssa (ja isäntäkin vieressä tokas että hihaa ylös vaan, samahan se on ottaa :D ) niin päädyin sen ottamaan. Eipä tuossa, onpahan suojaa sekä minulle että vaaville. :)

Kaukaloistakin joku kyseli ja meillä on sellainen kavereilla vain hetken käytössä ollut, kuin uusi Cragon turvakaukalo telakalla. Ei tarvitse vöihin köytellä ja saa pikku miehen helposti mukaan. Tällä hetkellä sekä kaukalo että rattaat on mummolassa säilytyksessä kun on se muuttokin vielä tulossa mutta pitää alkaa heti muuton jälkeen tutustumaan jälleen tarkemmin sekä tuohon kaukaloon että vaunuihin niin en sitten seiso parkkipaikoilla yms. sormi suussa että mitenkähän tämän muksun täältä autosta ulos taas saikaan...:D

(.) Atoopikot huomio! Onko kylmät ilmat tuonut pahennusta ihottumatilanteisiinne?? Täällä on aivan järrrrrkyttävät ihottumat kämmenissä, sormissa sekä hiuspohjassa ja hiusrajassa tuolla niskassa. Ostin luontaistuotekaupasta (vihdoin ja viimein) niitä mustaherukansiemenöljykapseleita ja samalla myös maitohappobakteereita masun toimintaa ja vastustuskykyä edistämään. Oon nyt ottanu noita herukkakapseleita kaksi aamuin illoin kohta jo viikon ajan ja nämä sormet on ainakin vaan kahta kauheemman näköset... :( Ihan avohaavoilla ja h*lvetin kipeät. Jos jollain on jotain poppakonsteja vielä mitä näihin voisi kokeilla niin KERTOKAA IHMEESSÄ!!! Tulen nimittäin hulluks kutinan ja kivun kanssa ja yöpöydällä on muuten sitten kohta jokaikinen apteekin rasvapönttö että eipä näytä niistäkään apua olevan...
Voi kääk jos tämä vaavi perii äipältään näm iho-ongelmat....onko teillä atoopikoilla joilla on jo lapsia lapset säästyneet atopialta vai onko muksuillakin atooppista ihottumaan ja kuinka pahana?

Masu on kivasti kasvanut (ainakin luulisin) vaikka kaverit ja tutut on kyllä sanoneet että onpas sinulla vielä pieni maha viikkoihin nähden! :O :) Poikittain tuntuu herra "jammailevan" ja huomenna neuvolassa varmaan taas sf-mittaa kassellaan ja hemoglobiini erityisesti kiinnostaa kun oon nyt Obsidania kuukauden päivät popsinut; viimeks oli vaan 109 joten sais nousta.

Ensi viikolla on tosiaan jo JOULU ja sitten ei ole enää kuin hetki vaan niin saadaan vauvelit syliin! :heart: Iiks ja ihanata!

Mukavaa joulun odotusta kaikille mammoille tasapuolisesti ja eihän ressata liikaa joulujutuista! ;)

- Lilu & "J" 30+2 - :heart:
 
Täällä närästely pitäny valveilla, ja olen lueskellut ajankuluksi tämän joulukuun pinon ja nyt olen viimeaikaisista kuulumisista paremmin kärryillä. =)

Närästelyä on ollu mulla pitkin raskautta, mutta nyt tänä iltana ei oo auttanu Gavisconet eikä piimät, plaah. Ne ovat olleet tähän asti lyömätön parivaljakko mulla tätä närästystaistelua vastaan. Piimää oon ehtiny kyllä vasta parisen viikkoa juoda, kun kuulin vasta, että monilla se on auttanu närästykseen. Piimän juomisen aloittamisen jälkeen ei ennen tätä iltaa ookaan tarvinnu Gaviconeja käytellä. Onkos teillä muilla hyviä poppaskonsteja närästykseen käytössä? =)

Influenssarokotteesta oli keskustelua, ja ite päädyin sen ottamaan. Neuvolassa siittä ei kyllä oo kertaakaan puhuttu, joka ihmetyttää, mutta töiden kautta tulin sen ottaneeksi. En osaa sanoa puolesta enkä vastaan oikein mitään. Ite lueskelin ennen rokotteen ottamista thl:n sivuilta suosituksista ja turvallisuudesta. Jos sen rokotteen halajaa, niin uskoisin et neuvolassa vaan sanomaan asiasta, niin pitäisi rokote järjestyä. =)

Lilu ootko kysellyt ja kertonut neuvolaan kutisevista käsistäsi? Ymmärtääkseni kutisevat kädet tai/ja jalat voivat olla merkki raskausaikana jostakin, jota kannattaa neuvolassa tutkituttaa.. Tänään taisin viimeksi lukea aiheesta perhevalmennuksesta saadusta lapusta, et mistä oireista pitänee olla yhteyksissä neuvolaan tai ä-pkl:lle ja käsien sekä jalkojen kutina oli yksi sellainen.

Mulla on kans ollu noita sukkapuikkotökkäsymäisiä kipuja ja vihlasuja tuolla alhaalla ja supistelua on kans ollu. Joinakin päivinä suppailee enemmältikin ja sitten voi olla taas päiviä ettei tunnu suppailua ollenkaan. Supistelun yhdeksi syyksi ilmeisesti ilmeni myös hiivatulehdus. :O Olin siittä yllättynyt, kun oireita ei oo juurikaan ollu - pientä, niukkaa valkovuotoa. Menin lääkäriin supisteluiden takia. Lääkäri teki alatietuktkimuksen ja totesi, että kohdun suu oli hieman viikkoihin nähden liikaa pehmennyt ja kyseli onko ollu tulehdusoireita. Omasta mielestä ei, mutta menin seuraavana päivänä varuiksi viemään pissanäytteet labraan ja otettiin hiivanäyte kans. Niistä osoittautui et hiivatulehdus sielä sitten olikin ja nyt kuuri päällä siihen. Paineentunnetta tuolla alhaalla on kans kovastikin välillä tai jopa usein. Just sellaista mitä joku kirjoitti ettei tiedä onko se painetta, pissahätää, kipua vai mitä se olisi... :( Kaippa nuo kaikki oireet kuuluu tähän vaiheeseen raskautta, kunhan mikään ei ylly liiaksi...

Facebookryhmä kuulostais mielenkiintoiselta. Onko sielä paljonkin porukkaa? Kirjoitteletteko monet molemmissa paikoissa vai miten?

Kaukaloistakin oli puhe. Me hommattiin Britaxin kaukalo ja isofix käytettynä. Niihin on kans matkaratas, johon saa kaukalon kauppareissujen ajaksi kiinni. Käyttökokemuksia seurannee vauvan myötä :D

Nukkumisongelmista on myös täällä kärsitty... Kerta, kaksi viikkoon tuntuu, et tulee nukuttuu tosi huonosti yö ja heräilee vähänväliä hikisenä, pissahätäisenä ja janoisena. Masua herkästi juilinu eri kohdista ja etenkin nivusten läheltä silloin myös. Unet on myös niinä öinä olleet kamalan levottomia ja ahdistavia. Sitten oon taas nukkunu useamman yön tosi hyvin välistä heräämättä kertaakaan pissalle edes.

Josko tää närästys vihdoin hellitti ja vois kömpiä petiin kokeilemaan unen tuloa. Nati, nati ja hyviä unia masujen kanssa toivotellen
Kerttuli_ ja tyttölupaus masussa 31+4
 
Heips!

Just soitin neuvolaan. Massu on todellakin laskeutunut ja saa kuulemma ollakin. Yleensä laskeutuu ~kuukautta ennen h-hetkeä, eikä asian suhteen tarvitse olla huolissaan näillä viikoilla. Ensi viikolla neuvolassa vielä ultrataan vauvan asento, koska se on ollut tähän mennessä poikittain. Hui, nyt rupes ihan jännittämään :) !
Liitoskivut on nyt ihan järkyt- yöllä piti hakea lääkekaapista panadolia. Mulla on aika iso kynnys särkylääkkeen ottamiselle. Tyyny oli koko yön jalkojen välissä, kaitpa siitä oli jotain apua? -en tiedä, mutta jatkuvasti jomotti : /.
Viimeksi vauva laskeutui pari päivää ennen synnytystä. Nyt massun muoto on sellainen irtopallo alavatsalla, muhkea sellainen :D
Olo on tosi helpottunut, kun sain terkkarin kiinni. Meillä tytöt on syntyneet rv 38 tienoilla ja pojat rv 40 paremmalla puolella. Saas nähdä, onko tämä sukupuolisidonnainen juttu :D

T:luputupuna & heppuli 33+0 POKS! (ultran mukaan 33+3)

Lisätty: Tästä on pitänyt aiemminkin kysyä. Mikä on suhteesi omaan napaan? Mua niin jotenkin ällöttää, kun se on kääntynyt nurin ja on jollain tapaa kosketusarka. Aina neuvolassa se mittanauha osuu napaan ja se ei tunnu kivalta-yöööks :D
 
Viimeksi muokattu:
Heips kaikille pitkästä aikaa!
Mulla lähtee kohta järki kun kelalta ei tuu päätöstä, ku en nyt tiedä edes millon mun äitiysloma alkaa niin tosi kiva sanoa kouluunki et kaippa mä tammikuussa tuun viä viikoksi pariksi. Soitinki sinne ja ne meinas et niillä kyl on kaikki tarpeellinen info et se päätös on vaan vaiheessa, ne paperit on kelan sivuilla merkitty saapuneiksi 2.11 et saa nähä kaua ne meinaa viel vitkutella tuon kans >_>
Mutta sitten myös iloisempia uutisia, saatiin lastenhuone valmiiksi viikonloppuna nii nyt sopii sitten syntyä jos alkaa siltä tuntumaan :D ( toivottavasti ei ny iha viä...)

Mä oon tässä odotellu että millon tuo mun napa pullahtaa pihalle ku se on ollu tuolleen tosi "pinnassa" jo piiiitkän mut mun napa on vissii nii syvä et saa nähä kääntyykö se ollenkaan, ei kyl haittaa yhtään ;P

Mut nyt takaa töihin ku on tankkaus suoritettu!
Tuulikka + Nöttönen 30 + 2
 
Tuulikka mulla sama juttu kelan kanssa koska äl alkaa vasta vuonna 2012 niin päätökseen tarvitsee odottaa viralliset verotustiedot jotka on julkaistu tän kuun alussa joten mulle vastaus olli kelasta että noin 17.12 tienoilla voi odottaa päätöstä ja mä olen vienyt omat paperini sinne jo odottamaan 26.10...
Samoin tein mulla nyt sitten odottaa siellä äprahan päätöksestä johtuen asumistuen uusi määrä ja se että mitä jää maksettavaa kodinhoidotukea ja lisää vai tuleeko maksettavaksi enää vain lisä. Huoh. On tää kelan kanssa elo sitten yhtä juhlaa..:/
 
masun napsahtelua täälläkin. Esikolta kuului rv40+3 ja rv40+4 syntyi poika. Eli kalvot puhkesi mut kun ei ollu lapsivettä mitä tulla ulos niin ei tullut. siksipä oonki nyt ihmetellyt et kuin jo näin aikaseen noita napsahteluja kuuluu. Kiva kun sai niihinki jotain selitystä.

Napa mulla on tosi syvä ja nyt se on jotenki kummallinen kun on pohjaki näkyvissä. Mut ei oo pullahtanu eikä esikon aikana ainakaa ees pullahtanut.

FB ryhmä sinne pääsee mun kautta eli yksityisviestinä mulle oma nimi ja kuvaus profiili kuvasta. Siellä meitä on joku n 30 ja useimmat ainaki kirjoittaa yhtä molempiin.

Täällä vieläkin rempataan ahkerasti kun mies on lomalla joten koneilu hieman jäissä. Nyt päivitän etusivun listan muistaessani.

Eveny ja Tyyne 30+3
 
Heippahei!

Rokotteista ollu puhetta, niin mitä meinaatte rota rokotteesta?
Mulle kuuluu jo parempaa.. Vaikka supistukset jatkuukin välillä 10min välein välillä tunnin välein pääsin kotiin jatkamaan vuodelepoa. Supistusten estoon Litalgil nimistä lihasta rentouttavaa tablettia antovat reseptille jos ihan yhtenään alkaa tulemaan monta tuntia tai kipeytymään. Lääkärissä tänään tytsyn painoarvio 1200g, kohdunkaulakanavaa 2,5cm josta 1,6cm kiinteää ja loput "löllöä". Sisäsuulta funneling ilmiötä eli jonkunnäköistä avautumista, mutta ei muutu miksikään ponnistaessa. Neuvola kortissa lukee kohdunsuu auki 1cm. Ihanalta tuntuu olla kotona, ei tartte nukkua yksin. Oppii nauttimaan elämän pienistä asioista, vaikka ei tämä makoilu miksikään muutu ainakaan kuukauteen. :) Tänään hyvä mieli, ehkä taas toinen päivä huonompi. Voikaahan paksusti!

Lurppu ja tytsy 29+2
 
Täällä kärsitään tajuttomasta huonosta olosta. Eilen yritin ensin työterveyteen, josta sysäsivät vastuun äitiyspolille.. neuvolasta samoin, kehoittivat sinne menemään.. Soitto äitiyspolille johon ei saanut yhteyttä, soitto synnärille jossa naureskellen sanoivat että sulla on vaan vatsatauti, ei tänne tarvi tulla. Sain kuitenkin lähetettyä viestin äippäpolille josta pian mulle soittivatkin. Se oli ensimmäinen ja ainoa paikka jossa oltiin huolissaan mun voinnista. Ipana tuntuu todella alhaalla, turvotus hervotonta, kauhea pahoinvointi, oma leposyke 120ylöspäin jne.. Kehoittivat päivystykseen pikimmiten.. Jossa taas happamat kätilöt "Sul on vaan vatsatauti, mitä sä täällä teet?" Ottivat hetken vauvan sydänkäyrää ja sitten komensivat mut ylös sängystä, kun sitä tarvitaan jos joku toinen tarvitsee sitä. Istuin sitten synnärillä tuolilla naama valkoisena.. Lääkärin vastaanotolla lekuri totesi, jotta vauvan pää on aivan alhaalla ja kohdunsuuta ei löydä ollenkaan, mutta "koska sulla on aika taas ensi tiistaina äitiyspolille niin tuu sinne sit, mikä lie virustauti onkaan sitten" Kysyi vielä, etä menenkö huomenna (tänään) töihin, johon totesin naurahtaen että enpä taida mennä... kirjoitti sit eilisen ja tän saikkua...
Tänään olin yksin 3v pojan kanssa kotona ja makasin vajaan tunnin huonovointisena kylppärin lattialla, onneksi poika osasi tuoda keittiöstä sokeria kun pyysin, ja sain vähän sokerivedellä itseäni pystyyn, niin että sain hoidettua pojan yöpuulle. Nyt odotan malttamattomana miestä kotiin, ja tiistain äitiyspoliaikaa, jossa tähän mennessä ne ainoat sisälukutaitoiset ihmiset, jotka tietävät, ettei ole leikin asia tällä hetkellä tämän masuipanan ja minun olo ja vointi!!

Että kiukuttaa, anteeksi jälleen vaan omanapaisuus.. Mutta hei, huomenna taas töihin jne!!

ÄiteeX ja poikanen 29+5
 
Rokotteista sen verran, että mä en taida ottaa influenssa rokotetta. En ole koskaan mitään ottanut en edes sikarokotetta.

Täälä masu painaa kylkiluihin kyllä niin lujaa, että vois jo luulla et ne on poikki ku niin kipeät. Muutenkin masukki kääntyilee niin paljon että se sattuu jo. Voisiko sitten alkaa olla ahdasta mahassa.
Täälä pitäis vielä viikko olla töissä. Kelasta ei ole tullut vieläkään mitään lippusta eikä lappusta äitiysrahajutuista.

Valtava makeanhimo vaan jatkuu täälä ja huominen neuvola ahdistaa jo nyt. Painoa on tullut alusta n.9 kg lisää, viime käynneillä se on ollut semmosta melkein kilo/viikko, eli jos samaa rataa jatkuu niin ehtii vielä tulla melkoisesti :/

Tämä viikko menee "ihanasti" iltavuorossa ja suurin osa joululahjoista on vielä kaupoissa. Jos virtaa riittää niin lauantaina sit kauppoja kiertään.

Tänään poksuikin jo 33+0.

Ps. Poikaolo jatkuu, vaikkakin korkeat sykkeet meinaisi tyttöä mut saa nähä kumpi tulee kun ultra ei ole paljastanut..
 
Töttöröö ja (pääosin) hyviä kuulumisia neuvolasta! :)
Sf-mitta nyt 27, mukavasti siis masu kasvanut. :heart: Verenpaineet, pissit yms. ok, hemppari ei vaan nouse vaikka oon sitä rautaa popsinu jo kuukauden päivät. Lähtöarvotkin tosin alhaiset (117-122) joten ei ihme että se nyt pyörii siellä 110 tuntumissa. Noh, oma olo ei ole kurja niin popsitaan sitä rautaa nyt sitten vaikka hyvin vuoksi ja urheilun kannalta. :D Joudun menemään nyt kuitenkii uudestaan siihen sokerirasitukseen, ihan kuulemma varotoimenpiteenä vaikka arvot onkin/olikin aiemmin kunnossa. Mutta kun isältä se II-tyypin diabetes löytyy niin hyvä testata multakin nyt sitten lopummassa vaiheessa.

Kerttuli_ joo olen itsekin lukenut noista jutuista mutta nyt taitaapi olla kyseessä atooppinen ekseema. Pystyisin varaamaan lääkärin ns. akuuttiaikoja vasta ensi viikolle joten menen huomenna päivystykseen pyytämään jotain antibioottia näihin sormiin. Neuvolatätilläkin itsellään tosi paha atooppinen iho ja sanoi heti kun näki nämä kädet että kyllä tuossa joku kunnon pöpö jyllää. : / Ja nythän nämä on kuntoon hoidettava, kohta on pieni ihminen hoidettavana niin ei voi tämmösillä noita-akan käsillä kyllä lapsen ihoon koskea! :ashamed: Pitää nyt yöksi taas "kortisonikylpy" antaa näillä karmeille kourille, edes ensiavuksi...

Täälläkin napa on syvää sorttia, ei ole vielä ulos pompsahtanut. =) Sitä odotellessa..ei tuohon taida enää kovin kauaa mennä. Herättää avokissa naurun pyrskähdyksiä ja ihmetystä... :LOL:

Koittakaa mammat jaksaa, muillakin tuntu murheita ja huonoa vointia tahollaan olevan! :flower: :hug:
Jouluun rauhoitutaan ja rentoudutaan, yritetään unohtaa kaikki kökköjutut ja keskitytään jo niihin olemassa oleviin ja näihin tuleviin rakkauspakkauksiin. :heart:

ps. "J" heitteli neuvolassa neuvolatätin ja äipän iloks mahdotonta volttia ja sydänkin pumppas omaa hurmaavaa laukkaansa... :') :heart: Tuntuu aina niin rauhoittavalta kuulla masun ääniä, hyvin siellä jaksellaan!
 
tosta navasta on kauheesti ollut juttua, mulla se alkoi pikkusen jo pullahtaan joskus rv 14 ja tähän asti se on ollut tuosta ylhäältä niinkun puolivälissä tulossa ulos. Nyt ehkä viikko sitten huomasin, että se on tuolta ylhäältä pompsahtanut melkein kokonaan ulos, alhaalla on sitä "kuoppaa" vielä jäljellä.. :D ja maatessa napa siis vetäytyy vielä sisään, mutta yskiessä se pomppii pihalle. :D jännä näky..

saattaisin kanssa ehkä jossain kohtaa liittyä kanssa sit tonne fb ryhmäänkin, mutta taidan vielä hetken odotella täällä takavasemmalla :D

tosiaan, ens viikolla joulu! ja sit 2,5 viikon päästä onkin jo tammikuu ja sitten seuraava kuu onkin jo helmikuu <3 voi ei millään jaksais enää odotella! varsinkaan kun en ite oo ihan mitään odottajatyyppiä vaan pikemminkin kaikkihetimullenyt! :D

ringaa ja masumies 29+1 (oho kello onkin yli puolenyön, 29+2 :D)
 
moi!
Ihan kooma olo, lähes koko yön valvoin supparien kans ja vauva potki mahas ku viimestä päivää. Eilinen oli muutenki hankala päivä, ku pelkkä pystys istuminenki aiheutti jo suppailuja ja pahenivat vaan yritin illalla mennä nukkuun..Muutaman tunnin sain nukuttua ja taas viiden jälkeen alkoi vääntö :/ Täytyy nyt kohta lähtee käymäs siellä polilla. Rasittaa ku justiinsa ti oli lekuri ja kaikki niin mallikkaasti, mut kaipa se nyt on fiksuinta mennä tarkistuttaan tilanne ku ei rauhoitu.
Tuntuu kyllä et vauva on tosi alhaalla ja maha on laskeutunu, vaikka lääkäri väitti ettei oo...Olotila on ainaki vaikeutunu potenssiin sata.

t.sini77ja vaavi 31+1
 
Huomenta.
Uni loppui kesken..

Napa on mullakin normaalioloissa vaan syvä kuoppa, ja nyt sellainen tasainen alue, välillä pienesti pullottaa keskiosa =)
Sit ku mulla navan alla sappileikkausarpi, ni se on "kivasti" kiristyny ja muuttunu pynaiseksi hymynaamaksi siinä vedossa.. :p
Miehen mielestä -hyi ällö!- :LOL:

Atooppinen iho minulla myös, ja lapsena oli jaloissa talvisaikaan tosi pahana ihottumat.
Kenelläkään mun lapsista ei ole iho-ongelmia, mikä on tosi kiva juttu, ku itse muistaa sen rasvausrumban ja kirvelyn/kiristelyn..
Nyt raskausaikana on iho pysynyt muuten hyvänä, mutta päänahan ja kasvojen t-alueen kuivumista jonkinverran ollut.

Mulla on joululahjat vielä suureksi osaksi hankkimatta, miettiny kyllä oon valmiiksi, ku vaan sais aikaiseksi pari mutkaa vielä käytyä ostoksilla..

Eilen jännitin ystävän puolesta, jolla tammikuussa la ja eilen irtosi limatulppa sekä tuli muutama supistus +vuotoa..
Käskin pitää jalat ristissä tammikuulle :D

Kiva juttu lurppu että oot sinäkin päässyt kotiin lepäileen =) Joulunaikaan on sairaalassaolo vähän surullista kun ei siellä kuitenkaan siihen tunnelmaan pääse..

Tsemppiä eveny remppaan!

Voi rähmä ku meni vesikeliksi, inhottaa ajatuskin jouluostoksille lähdöstä tuonne liukkauteen, varsinki ku mulla matkaa "jokasuuntaan" väh 40km. : /

Toivotaan kaikille rauhaisaa stressitöntä joulun aikaa, ja ihanaa loppuodotusta :heart:

Suffeli ja masumuru 31+4
 
Pitäähän se nyt kotiinpääsyn kunniaksi tehdä comeback tännekin puolelle. :D Tuo isäntä saisi köyttää meikäläisen duunipäivänsä ajaksi sänkyyn kiinni, koko aamun huomannut asioita, jotka pitäisi saada tehtyä, yritä siinä sitten pysyä levossa. :D Eilen ensimmäisenä tää meni pesemään vessan... (joo, sairaalassa tottui niihin valkoisena hohtaviin pönttöihin):ashamed:

Ja esikoinen oli onnessaan kun tajusi kuka siinä pihaan ajaneessa taksissa illalla istui, itku meinasi päästä ilosta ja kädestä pitäen veti mut äkkiä sisälle että varmasti tuun kotiin. :heart:

Ja masuasukki oli sen 1900-2000g eilisen painoarvion mukaan, ihan keskikäyrällä meni. :) Ja seuraava aika viikoille 36 jos sinne asti nyt päästään. :)
 
Hellou,

Tänne on rantautunut pieni epämääräinen köhä & nuha. Voisi olla ihan plussaa, kun ruoka ei maistu ihan niin hyvin kun normaalisti :LOL:

Mitäs kaikkea meinaatte laittaa joulupöytään? Mun pitäis välttää kaikkea suolaista, mutta käytännössä se varmaan menee niin, että en jätä jouluruokia syömättä vaan käytän harkintakykyä & itsehillintää. Joulukalan tilaan vakuumittomana- sitä on ihan pakko saada, siis savulohen (kylmäsavulohi on ihan ehdotonta herkkua- jos alan jänistämään, niin ainakin teen osasta lohesta pastaa ja syön hyvällä omallatunnolla sen lämmitettynä).

Meillä on varmaan aika perinteinen jouluruoka kotona: aamulla riisipuuroa & glögikiisseliä, Päivällä kinkkua, laatikoita (lanttu, porkkana imelletty peruna, maksa & makaronilaatikko <--ilman lihaa), rosollia, jotain vihersalaattia, sienisalaattia, kaloja (graavilohta & kylmäsavulohta- en tiedä vielä tekisinkö kylmäsavulohimoussen- meillä lapset tykkää siitä tosi paljon) Jälkkäriksi on luumurahkaa. Illalla on glögiä, pipareita ja joulutorttuja joulupukin käynnin jälkeen. Mies halusi illaksi juustoja, joten niitäkin varmaan hommataan ja hedelmiä- niitä on aina joulun aikaan paljon. Yöllä on santsikierros luvassa ja paketeista paljastuneita konvehteja. Samoja ruokia syödäänkin sitten pitkään- ihan kyllästymiseen asti. Vuoden päästä jaksaa taas uudelleen saman rumban :LOL:

Aattoiltaan kuuluu ehdottomasti ulkosauna & joulupukin käynti. Meillä vanhin poika oli viime jouluna ensimmäistä kertaa joulupukkina ja nyt luvattiin jo pientä palkkaa 12-vuotiaalle tärkeästä työstä :)

Joulukuusta ei varmaan oteta sisälle. Meillä on pihassa valaistu kuusi, mutta voihan se olla, että joku pieni "pöytäkuusi" sisälle asti hankittaisiin tuoksua antamaan.

Argh, nyt pitää mennä- kuopus leikkii sinkkirasvalla ja levittää sitä hiuksiinsa! Blondi, tosi blondi siitä ehtikin tulla :O Millähän tuon tökötin saa pois?
 
moikka!
Neuvola kuulumisia täältä. Rv 31+2 painoa oli tullu 400 g per/vko eli nyt 71,3kg lähtöpaino ekas neuvolassa oli 58 kg. Verenpaine oli 121/77, näköjään on pienistä jutuista kii, että tulee huikeet luvut, kun eilen äippäpolilla oli yläpaine 139 ja nyt mittasi kahesti ja tokalla kerralla tuli tuo normilukema, onneksi. Pissi puhdas ja hb 124. Sydänäänet kuului hyvin ja rt:ssä oli, muttei kuitenkaan vielä kai ihan alhaalla.

Kovasti terkka ihmeteli tuota kasvanutta kohdunkaulanmittaa, kun lukema oli 2,5-4,5...Hyvähän se vaan on, että sitä vielä on. Sf oli 30,5cm eli hyvin kasvaa. Osa näistä munkin supistuskivuista on varmaan liitoskipuja, tuntuu ettei enää peräs pysy, että mikä on mitäkin kipua. Kovasti siis oli terkka kuitenkin iloinen, että näin pitkälle on tultu siitä mikä tilanne sillon joskus viikolla 16 oli :) Melkeen saa jo normisti olla, jos vain kykenee...Tuskin tässä mitää yltiöpäistä liikuntaa harrastetaan, ku kuitenki herkästi kipuilee.

Joulun vietosta oli puhetta. Meillä on rauhallinen joulu, mennään tohon lähelle miehen vanhemmille aatoksi ja en aio laittaa ite mitää jouluruokaa. Kaupasta jos muutamat laatikot ja rosollit tänne kotiin ostaa valmiina. Nyt aateltiin huomenna hakee joulukuusi ja koristella lasten kanssa. Joulupukki pitää tietty olla ja joulusauna :)
Mun vanhemmat asuu Vaasas, joten eivät ole tänne jouluksi tulossa, kun justiinsa itsenäisyyspäivänä kävivät.

Jees, hyvää viikonloppua kaikille. Taas ikuisuuskysymys, mitä ruokaa ostaa kaupasta.. Mun ruokahalu ei oo vieläkää oikeen palautunu. Pakko syödä ku on nälkä, mutta mitää ei tee mieli ja ruuan laitto on vaan pakollinen paha.

t.sini77 ja vaaveli 31+2
 
Eilinen irtaantumis ilta kaverin kanssa Pmmp:n keikalla tuli hyvin tarpeeseen,meno oli mahtava ja tuli laulettua mukana ääni pois..:D Masua kivistää edelleen kun niin kovasti mukana veisas ja samalla sitten tuli jänniteltyä vatsalihaksia ( mitä sittenkin on viellä jäljellä.....:D )..:D Ihan mahtis ilta ja tänään sitten vihdoin kotiin, ma olis tullu 2vkoa porukoilla.... :whistle: 31+0 aika juoksee,minä en:D
Millanen ja Oiva
 
32+0 ja mahassa poksuu kovaa pikku jalat :heart:

Lisäsin profiilikuvaan tasan viikko sitten otetun masukuvan eli se on 31+0 (en jaksanu vielä ottaa uutta). =)

Neuvola oli torstaina ja Hb ekaa kertaa tippunu vähän reippaammin eli 128 ja aiemmin keikkunu koko raskauden 135 tienoolla. Mut siis hyvähän toikin on vielä. Painoa ei ollu tullu lisää paljoakaan vain 125g/viikko nyt 2 viikon ajalta. Sf-mittakaan ei ollu kasvanu juurikaan, mut kyseessä oli th-sijainen, joten luulen et se mittas eri tavalla, sillä vaatteista päätellen maha on kyl kasvanu parin viikon sisään, ku alkaa moni vaate jo kiristellä. Masussa suututtiin taas raivokkaasti sydänäänten kuuntelusta (nyt parin kerran ajan vauva alkanu potkia anturia ja ympäri mahaa raivokkaasti, kun on sydänääniä kuunneltu :D ) Sydänäänet oli kuitenkin tasaiset ja hyvät. Välipäivinä jo sitten uusiksi neuvolaan.

Täällä vietetään Joulua kotona sekä aattona veljen perheen tykö illaksi kodin lähelle. Joulupäivänä käydään joulukahveilla isovanhempieni luona, jossa nähdään enempikin sukua. Muuten kotona rentoutuen. Mä oon ekaa kertaa tenhy laatikot ite (tai perunalaatikko on vielä tekemättä). Oon aivan yllättynyt kuinka helppoa porkkana- ja lanttulaatikon teko olikaan :O Jaettiin aattona syömään tulevien sukulaisten kesken kaikki jouluruoat, et kaikki tuo jotakin, niin ei tuu kohtuuttomaksi isäntäperheelle joulun valmisteleminen. Ollaan hommattu/aiotaan hommata myös kotia varten noita jouluruokia, niin saadaan herkutella monena päivää. Kinkku on pakkasessa kans jo valmiina ja sen paisto ens viikolla eessä. Kalat jätän väliin tänä jouluna ellei veljen vaimo sattumalta ole saanut kalaa tuoreeltaan ostettua/ilman vakuumia. Aito kuusi ajateltiin hakea jo viikolla, nyt kun kerrankin oon jo sitä täällä kotosalla päivät ihastelemassa. :xmas:

Mukavaa viikonloppua kaikille mammoille ja masuille!

Kerttuli_ ja masu 32+0
 
Tänne kirjoittelu on jäänyt vähemmäksi tuon FB-ryhmän takia. Olen kyllä lueskellut tasaiseen tahtiin tätäkin palstaa, mutta tulee helpommin kommentoitua FB:n puolelle.

Jouluvalmistelut alkaa olemaan hyvällä mallilla. Tänään saatii kuusi koristeltua ja tuomaan tunnelmaa. Laitoin samalla tonttuja vartioimaan ikkunoihin. Kavereitten ja sukulaisten lahjat on ostettu, pitäisi vielä paketoida ne jossain välissä. Miehen lahjapaketista puuttuu osa. Päätin tehdä yhdistetyn jouluisyyspakkauksen. No, ensi viikolla ehtii vielä onneksi käymään kaupoilla, vaikka kesken työpäivän ja ostaa puuttuvat tavarat.

Mun isä on kalastanut koko ikänsä (tosin ei enää yhtä aktiivisesti kuin aiemmin), joten minä saan taatusti tuoretta savukalaa kun itse myös sen savustaa!! *nami nami* En malta odottaa, eikä tartte ainakaan pelätä listerioita tmv. kun on taatusti tuoretta ja hyvää. Ja kinkun lupasi laittaa uuniin perjantai aamulla kun me ollaan menossa sinne iltapäivällä niin päästään heti maistelemaan. Meillä kuuluu myös karjalanpaisti jouluruokiin ja laatikoita (joita minä en syö).

Mulla alkaa äitiysloma tasan kuukauden päästä! Jännittää! Pitäis alkaa tutustumaan myös enempi neuvolan ilmoitustauluun, että mitä kaikkea vauvatoimintaa täällä Keravalla järjestetään minne voi sitten osallistua, ettei ihan erakoidu kotiin vauvan synnyttyä. :)

Eilen käytiin kavereita järkyttämässä, koska ne ei vielä tienneet raskaudesta mitään. Musta on kiva yllättää (tai järkyttää :D) kavereita asialla. Kiva kattoo niitten ilmeitä kun ne huomaa, että maha on aika iso jo ;)

Line ja Möyry (ex-Nano) 30+4 :)

Nano ei enää kuvasta tätä masussa möyrivää mussukkaa, joten vaihdetaan työnimi. :D
 
Viimeksi muokattu:
Heips!
Tänään poksus 32+0 :D

Huono-olo yhä vaan, en tiiä missä nyt mättää...
Ällöttää vaan kaikki, eikä ruoka maistu ollenkaan.
Päätä särkee vähänväliä ja väsyttää. : /

Jouluvalmistelut on ihan vaiheessa, ja jo valmiiksi inhottaa ajatus ruokaostoksista, varsinkin kun mun täytyy ne yksin hoitaa kun mies iltavuorossa töissä ensviikon..

Vauva pukkaa kylkiluiden väliin tosi kovasti, välillä ihan sattuu.
Ummetus on löytänyt tänne..
Yäh.

Joulu ollaan kotona rauhassa, ja aamulla laitan ensin puuron +sopan, ja sitten päivällä syödään kinkkua, laatikoita, perunoita, karjalanpaistia ja rosollia.
Iltasesta saunaan, ja jännittämään pukin/tontun käyntiä lasten kanssa. ;)

Kuinkahan paljon maksaa noin suurinpiirtein kokoarvio-ultra, jos nyt panikoin ennen synnytystä vaavin koon kanssa enemmältikin.. ?
Varmaan yksityisellä tätyis käydä.

Mukavaa sunnuntai-iltaa kaikille!

Suffeli ja masumuru 32+0 :heart:
 
Heips!

Mietin kans tota kokoarviohommelia, että kuinkahan pääsis ultraan sitä vielä lähempänä varmisteleen. Tosiaan mulla nyt kolmannen viikon mittausten jälkeen sokeriarvot edelleen koholla, joten joudun varmaankin insuliinin kanssa hoiteleen sitä kuntoon :/ Onko teillä kenelläkään kokemusta tosta insuliinihoitosesta raskausdiabeteksesta? Ja tosiaan, että miten sitä kasvua nyt loppuraskaus seurataan? Parin viikon päästä mulla on muutenkin kontrolliultra etisistukan takia, että kaippa se siinä samalla lääkäri kattoo vähän kokoarviookin?

Joulua vietän varmaan äidilläni, joka siis onneks tekee ruuat jne, ei tarvii itse niistä stressata :D Ja tällä hetkellä kun tosiaan vielä asustelen yksistään, niin enpä viitti tänne kotiinkaan kovin joulukoristeita ripustella, kun en kuitenkaan kotona joulua oo.. Ikkunoissa nyt tietty on valot ollut jo marraskuun lopusta asti tunnelmaa luomassa :)

Täälläkin pikkukaveri änkee välillä vähän kylkiluiden väliin ja möyrii muutenkin minkäehtii :) Mahtaa olla kiireinen mies, kun ei millään malta olla paikoillaan hetkeekään. Saas nähdä mikä riiviö sieltä tuleekaan, kun pääsee mahasta pihalle :D

ringaa ja masumies 29+5
 
Kyllä se on nii, että vähhiin käy ennen ko loppuu. Huomena ois viimänen työpäivä ja 29.12. alkaaki jo virallinen äippäloma. :)

Eilen saatiin tehtyä joulusiivous. Onneksi mies oli kaverina, ei nimittäin ois ennää onnistunu yksin multa. Tai, no jos oisin yksin sitä alkanu tekkeen, nii valmista ois varmaan huomena. :D Laitettiin puhtaat matot lattiaan ja tännään sitten jo sotkinki niistä ihanan mäntysuovan tuoksusista matoista kaks joululahjakokkailuja tehessäni. Onneksi räsymatot voi pestä pyykkikoneessa. :whistle:

Suffeli Toivottavasti sulla paha olo alkais helpottaan. Ookko puhunu neuvolassa siitä? Ummetukseen onneksi pitäis auttaa luumut, kuitu ja Levolac.

Jouluna ollaan kotosalla. Käymä syömäsä ja avaamassa lahjat anoppilasa tuosa vähän matkan pääsä. Mittään isompaa ohjelmaa tuskin on luvasa, onneksi. Kinkku on jo ostettu ja lahjat oottaa kaapista paketoimista.

Mie otin influenssarokotteen. Ja sain sitten nyt mukavan räkätauin. Onneksi kohta on aikaa sairastaa. :D

Masukuvia en oo pahemmin ottanu, tarvis nimittäin jo laajakuvaobjektiivin. Sen verran komian kokosia sitä aletaan jo olla.

Abrakadabra ja Tiitiäinen 33+1
 

Yhteistyössä