** Helmikuun Helmet** tammikuu

Babygirl oli kysäissyt samaa kuin minäkin eilen että paljonko Nalle-Puhilla oli kohdunsuu auennut, mekö uteliaita?! ;)

Kiinille onnittelut Arthurin kotiin saamisesta :heart: :heart: Varmasti ihanaa saada vauva kotiin ja aloittaa vauva-arki =)

Aivot lyö kyllä nyt niin tyhjää etten muista yhtää mitä piti kommentoida :ashamed:

Äitipoliajan sain jo ens perjantaille, jänskättää että miten iso pieni tuolla mahassa köllii ja onko nää suppailut, paineentunteet ja vihlomiset saaneet mitään aikaiseksi :whistle:

Palaan takaisen kera aivojen ja juoksevan ajatuksen :LOL: :wave:

äitsy ja pieni 34+6 :heart:
 
Neuvolalääkärissä käyty. Olipa aikas löysän oloinen nainen.. Siis sellainen, jolle mä mielelläni huutaisin "ryhtiä!". Mutta joo, kohdunsuu kiinni, kiinteä ja kaulaakin yhä 3 cm. Eli ei ole muksu vielä tulossa.. Eipä ole supistellutkaan. Kuinkahan nopeesti paikat voi aueta? Nyt kyllä tuntuu että tää ei ikinä tule ulos..

Verenpaine oli kohonnut,nyt 120/90. Sitä nyt seuraillaan viikottain. Tai niin neuvolatäti sanoi, oisko sit ollut neuvolakäynnit harvemmassa jos ei olis koholla noi paineet..
Sf-mitta oli kans ponnahtanut 35,5 cm (rv 35+5) ja paino oli pysynyt samassa :)

Mä en muistanut kysyä synnytystapa-arvioinnista. Onkohan sellaista edes.. Sitäkin mietin että jotenki hassua ettei lääkärillä enää tän jälkeen käydä vaikka viimeisiä viikkoja viedään. Ku ei toi neuvolan täti oikeen mitään tarkempia tutki. Että mitäs jos synnytys alkaa silleen huomaamatta :D ?

Mä en yhtään ihmettelis vaikka oksentaisin synnytyksen aikana. Silloin ku oli pahimmat kuukaudet jolloin oksensi koko ajan, niin "lupasin" laatana lentävän kun vauvaa punkean ulos.. :whistle:

Noh, jos mä alkaisin siivota vaatekaappia.

 
SEE
Moikka taas.Hui kuinka te olette aktiivisia kirjoittelemaan ei meinaa keretä kaikkia aina lukea vaikka kotona olenkin. Tänään on nyt sitten ENSIMMÄINEN ÄIPPÄLOMAPÄIVÄ! Käytiin aamulla anopin kanssa hakemassa vaunut ( Emmaljungan City Crossit kovalla kantokopalla) ON IHANAT ja nyt niiden kanssa täällä pähkäilen ja harjoittelen kasaamista ja pinoon laittamista.

Täällä kanssa koko viikko nukuttu ihan älyttömän huonosti. Sohvalle olen itseni joka yö jossain vaiheessa raahannut kun ei vaan tule uni ja pyörin sängyssä. Mies ollut flunssassa ja sekin nukkunut levottomasti kovasti kuorsaten joten senkään vertaan en ole saanut unen päästä kiinni. Zombie olo alkaa olla täälläkin.

KIIN Ihana kuulla että saatte pojan kotiiin. siitä se oikea vauva-arki sitten alkaa. Onnea vielä kerran koko perheelle.

Supistuksia täällä tuntuu porukalla paljon olevan. Itselläkin kivuttomia suppareita tulee useita päivässä välillä ihan tosi useastikin. Menkkamaista jomotusta etenkin öisin ja sukkapuikkopistoja alakerrassa myös. Itsellä ei ole mitään hajua ovatko tehneet mitään kohdunsuulle. Lääkäri on vasta 23.1. jolloin sitten tietää enemmän. Meillä neuvolalääkäri arvio vissiin käsikopelolla noi paikat ja lantion tilavuuden sekä vauvan koon. Ultraahan täällä ei ton rakenneultran jälkeen ole jos ei mitään poikkeuksellista raskaudessa ole.Vähän olen miettinyt että pitäisikö mennä yksityiselle ultraan niin saisi varmaan paremman arvion vauvan koosta mutta neuvolatäti sanoi että neuvolalääkäri herkästi laittaa lähetteen äippäpolille jos epäillys ahtaista paikoista tai suuresta vauvasta jne.. joten taidan ton yksityisen jättää väliin

Monilla alkaa olla jännät paikat Nalle-puh, Tarppa, Hilari ja toi Jahvettikin taitaavat kohta jakautua. Tsemppiä kaikille ja varsinkin niille joille viikkojen puolesta vauva voisi vielä vähän aikaa kohdussa viihtyä..
Vaikka itselläkin olo alkaa olla aika tuskainen toivon kovasti että meidän pikkuinen nyt ainakin pariviikkoa viihtyisi äidin masussa. Kyllä se on kuitenkin vauvalle yleensä paras kasvupaikka. Joten itse en kiirehdi suppareiden ja muiden takia ja mieti miten niitä saisi aikaiseksi , pois vaan musta saavat mennä vielä vähän aikaa...Anneetaan noiden Tammikuisten jakautua ensin ja tullaan me sitten omilla vuoroilamme :LOL:

Äippärahapäätös tuli toissapäivänä, verokorttia ei ole vielä näkynyt mutta lähipäivinähän sekin sieltä sitten tulee. Menen suoraan verotoimistoon pähkäilemään niitä prosentteja sitten, mullahan työantaja maksaa palkkaa 3 kk joten pitää nyt sitten niitä prosentteja miettiä.

Liikkeistä meidän vauva on kyllä mielestäni tosi vilkas liikkumaan. Tunkee itseään aktiivisesti , tuntuu että vatsa on nykyään enää pelkkää vauvaa, niin kova on ilman suppareitakin. Kyllä meidänkin vaavi pitää hiljaisempia päiviä, yleensä kaksi peräkkäistä päivää n. 2 viikon välein on tosi hiljaista mutta sitten taas meno yltyy samanlaiseksi. En ole noista kovasti huolestunut kun tuntuu että vaavilla on ollut tämä tapana ihan siitä asti kun liikkeitä aloin selvästi tuntemaan.

Liikunnastakin täällä puhuttu. Mä käyn joka päivä kävelemässä sellaisen reilun puolen tunnin lenkin. Vauhti nyt ei enää päätä huimaa, mutta ei se nyt ihan mateluakaan ole. Ainut mikä auttaa levottomiin jalkoihin on tuo kävely... Uimassa myös käyn 2x vko mutta nyt en ole enää uskaltanut mennä kun noita suppareita on ollut ja menkkamaista juilintaa paljon ettei vaan ole paikat auenneet...

Enpä nyt enää muista mitä vielä piti kommentoida...

Ai niin taustailijoille jotka nyt kirjoitelleet kiva kuulla teistä. En itsekkään mikään aktiivi kirjoittaja ole mutta luen kyllä kovasti...

T:SEE RV 35+0 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meillevauva:
Mä en muistanut kysyä synnytystapa-arvioinnista. Onkohan sellaista edes..
Eikö neuvolalääkäri tutkinut samalla lantiotasi, kun katsoi kohdun tilanteen? Mulle teki niin ja sanoi hyvä lantio. Tämän tietysti tulkitsin mahdollistavan alatiesynnytyksen, kun juuri aiemmin lääkäri oli "kehunut" kuinka hyvin vauveli oli jo laskeutunut.
 
Neuvolalääkäri ei koskenutkaan lantioon! Teki sisätutkimuksen ja mittasi sf:n. Siinä kaikki. Toisaalta mä en ole yhtään yllättynyt, laitan neuvolalääkärit samaan sarjaan kun terveyskeskuslääkärit: konitohtoreita :ashamed:.

 
polikuulumisia:

painoa itelle tullu +400g /4pvää
35+3
rr 142/91
pissa puhdas
verikokeet hyvät
pitkäaikanen sokeri 5,8 (pitää olla alle 6,2)
veden määrä N
Raivotarjonta
vauvan kokoarvio ultralla 2740g
lääkäri käsikopeloarvio n.3kg. (arvio syntymäpainolle n,.3700g)
Edelleen poika (nähtiin kivespussit ja pippeli)
sanoi vielä että 100% varma poika! :D :heart:
Kohdunsuu kiinni mutta sanoi sitten että kohdun ulkosuu on sormelle auki mutta ei hän viitti alkaa sinne poraamaan nyt...MITÄKÖHÄN SE TARKOTTI???


Sanoi että keskikäyrällä kasvaa ja pyöreäpäinen (isäänsä lähtenyt) poika tulee. :kieh:
Kieltä näytti ja haukotteli ja sormiaan suuhun työnsi ja leikki sormillaan.

Nyt pitää mennä ku ukon hermo palaa taas kerran ku muka on sotkusta.Perhanan perhana.

Jepsu ja Martti 35+3 :heart:
 
Heipsis kaikille :wave:

Kiinille onnea Arthurin kotiinpääsemisestä. Pian meillä kaikilla alkaa koti tuoksumaan ihan vauvalta :heart:

Neuvolassa taas käyty ja kaikki hyvin, verenpaineet huiteli taas 143/71.. Ja painoa ei ollut tullut kuin 300g/viikko, saan olla tyytyväinen itseeni ja sen ansiosta on nyt konvehtrasiasta yläpuoli syöty :whistle: :p
Ens keskiviikkona taas uusi aika, ja pikkuhiljaa alkaa tosiaan jo kypsyttää ku nämä menee jo niiiiin rutiinilla, kaikki tarvittavat ja se oli siinä ja heippa. Tänäänkään ei mennyt kymmentä minuuttia kauempaa..

Täällä vauva on alkanut melko aktiiviseksi, potkuja ja työntöjä tulee hirmusesti ja aina kun huomaa että nyt liikkuu pitää itekki ihan pysähtyä ja kattoa liikkuvaa masua :heart:

Peitot heilu täälläkin eilen, mutta ei oo helppoa enää ei. Kesken kaiken alkoi supisteleen ja sitte ku se loppu nii jalasta veti suonta. :LOL: Ja paikat turpoaa aina hommien jälkeen ihan mielettömästi :ashamed: :x

Kaikille joilla saattaa olla nyytinhakureissu lähellä niin jaksamisia ja :hug:

Mulla alkaa huomenna jo 35 viikko ja sf-mitta oli 30, mutta eipä se neukkutäti mitään sanonut eli kait se on ihan normia. Ja jospa sieltä olisi tulossa pieni vauva :D :heart:

Mut nyt munan hakuun siwasta että saa kakun miehelle tekastua, tyhmyyksissäni unohin hakea ku neukussa kävin, tuleepahan liikuntaa :D

Viikonloppuja kaikille :wave:
 
Huoh..mä olen niiin väsyny-- Meillä ei neuvolassa varmaan tehdä yhtään sen kummempaa tutkimusta kuin mitä Meillevauvalle oli tehty. Sama lääkäri meillä varmaankin. Ainakin meidän neuvolalekuri on kiertää neuvoloita lähialueella.

Nalle-Puh Voimia sinulle. Kuulostaa aika pitkältä ja tuskaiselta tuo synnytyksen käynnistyminen. Toivottavasti olo helpottaa pian! :hug:

SEE Meillä on kans noin City Crossit hankittuna. Kovakoppa? Onks se niin kuin minkälainen? Eli ei se vaununkoppa kuitenkaan jonka niihin voi liittää, vaan kova kantokoppa? Mä en ole vielä ostanut mitään niihin makuusysteemeiksi kun en ole päättänyt haluanko vaunukopan vai kantokopan ja minkälaisen. Teutonialla olis tosi makeen värinen limevihree kantokassi, josta saa lämpöpussinkin sitten. En tiedä vielä...pitää mennä ens viikolla katsomaan Petikkoon tietysti kun siellä paljon liikkeitä.

Jepsu Eikös uudelleen synnyttäjillä ole ulkosuu lähes poikkeuksetta hiukan auki tässä vaiheessa, mut miksei lääkäri "poraillut" eihän se kohdunulkosuun kokeilu synnytystä käynnistä jos ei ronki. Tiedä noista sitten.

Vanamo+Viltsu 35+3
 
mahan muodosta supistusten aikana. mulla ainakin menee sellaiseksi että näkee kummalla puolella vauva on. toinen puoli on sitten ihan "tyhjä" ja toisella puolella kamala pallo. :D vähän se on hassun näköinen.

mulla on kyllä niin päin honkia tää mun rytmi. olen aina puol yötä hereillä ja herään aamulla (lue: päivällä) 12 aikaan. eikä ennen oo mitään asiaa saada mua ylös sängystä. ja uni maittais vieläkin.

saanko nyt myöntää teille jotain? mä OLEN NIIN KYPSÄ tähän raskaana olemiseen!!! sydän jumputtaa joku 125 kertaa minuutis, hb vaan laskee, pää särkee, henki ei kulje, maha koko ajan sekasin, kädet ja jalat on NIIN TURVOKSISSA, unirytmi on mitä on, joka paikkaan sattuu ja mikä parasta housut on koko ajan märät!! :D ikänä ennen ei oo tullu näin paljoo limaa mitä nyt on alkanut tulee tän viimesen muutaman päivän aikana, ja aamusin varsinkin.

babygirl miten oot saanu tilattua tuolta anne geddesiltä? ite kun oon koittanut, mutta oisko meijän koneessa jotkut turvajutut niin korkeella etten koskaan onnistu siinä.

tillukas meillä mymmyn painoarvio oli viikolla 28 (tai oikeastaan 27+5) 1400 grammaa! eli monta viikkoa edellä, joten täällä kanssa hyvin kauhun sekaisin tuntein odotetaan ensi viikon painoarviota. :whistle:
 
c81
Alkuperäinen kirjoittaja Piiju:
Hauska lukea kuinka joillakin supistukset pistää heti miettimään joko on lähtö lähellä... Mulla niitä on ollut viikosta 20 saakka ja nyt viimeinen kuukausi on mennyt lähes koko ajan supistellen, oikeasti päivittäin, lähes hetkittäin. Se on sama mitä teen, makaan vai liikun niin aina supistelee ja oon siihen jo siis suoraan sanoen täysin tottunut. Tutkittu on sen miljoona kertaa ja pehmentymää tai lyhenemistä ei ollut ainakaan viime kertaan mennessä tapahtunut.
Sama juttu.. mietityttää osaako sitä lähteä synnärille silloinkun pitää. Myös meien muksu saa suppareita aikaiseksi liikkeillään. Mutta niitä tulee muutenkin, about koko ajan. Eikä aianakaan viiemksi ollut paikat auki, tai kohdunkaula lyhentynyt. Ainoastaan kohdunsuu on pehmentynyt, ei muuta.
 
Moikka :wave:
Täälläkin ollaan vielä yhtenä kappaleena. Jotenkin ei nyt oo ollut oikein motivaatiota palstailla, lukemassa olen kyllä käynyt.

Kiinille onnittelut vielä ja ihana nimi pojulla =)

Muut taitaa vielä ollakin kasassa toistaiseksi :D

Me käytiin siis maanataina siellä äitipolilla, muuten oli kaikki hyvin mutta lapsivettä on hirmu vähän. Ens viikolla mennään neuvolaan ja sitten seuraavalla viikolla on kontrolliaika äitipolille. Painoarvioksi saatiin 2,5kg eli ei tämä nyt kuitenkaan mikään rääpäle ole, reppanalla aika ahdasta tuolla mun pikkumasussa. Liikkeitä tuntuu tosi vähän nykyään, joten välillä meinaa huoli olla kova. Ultra oli kyllä kiva taas pitkästä aikaa, vauvan pää näytti musta tosi pieneltä mut jumaliste sen takapuoli on levee! Taitaa äitiinsä tulla tämä neiti :LOL: tosiaan, killukoita ei näkyny edelleenkään. Paikat oli kiinni mutta pehmenny, kanavaa 1,5cm. Kovasti on alkanu supisteleen, väliin kipeästi.

Iirah, et todellakaan ole ainut jota kypsyttää! Oon aivan kauhuissani ollut tuon poliajan jälkeen että jos tässä meneekin vielä monta viikkoa! Oon niin elätellyt toiveita että rv38 ois hyvä ajankohta syntyä. Mä odotan sitä että saan vatsani takasin, pystyn taas nauttimaan omasta olostani ja puhumattakaan nautinnoista miehen kans! Kuinka sitä onkaan ikävä toisen lähelle kun pitää metrin päästä halata. Ja voi sitä ilonpäivää kun saa sukat vaivatta jalkaan!

hyviä vointeja ja kärsivällisyyttä kaikille toivottelen =)

Siru 36+4
 
evaellen Ei miulla ole kun yks mekko ja yks pitsireunusbody, jotka menee takasin lainaajilleen :D Vaal.pun töppöset saatiin joululahjaksi, mutta niitähän voi käyttää esim. toppatöppösten alla ulkoillessa niin kukaan ei näe :p
Miun kaveri ja pikkusisko ovat synnyttäneet lapsensa Kättärillä Haikaranpesässä ja ovat tykänneet hirmusesti. Kaveri valitteli ainoastaan sitä, ettei lasta olis saanut yöksi jättää hoitajien huomaan, että olisi voinut nukkua kunnolla synnytyksen jälkeen. Veipä kuitenkin :D (voimakastahtoinen tyyppi)

Arthur rupes ihan selkeesti about viikolla 34 liikkumaan verkkasemmin. Liikkeet ei enää ollu napakoita vaan työntöjä ja venytyksiä. Syntymäpainon perusteella Arthur on sillon ollu jo noin 3kg, että tila on varmaan ollu rajallinen.

Jahvetti Miun maha meni sellaseksi puikulaksi supparin aikana, kun yläpuolelta katto, kyljet siis meni kuopille :D

Kiitokset kaikille tsempeistä :hug: Me lähetään hakemaan Arthur kotiin :wave: En kerenny kahta viimestä sivua edes lukemaan, jatkan sitten illemmalla. Ootte ihania ja tärkeitä miulle :flower:

Kiin ja Arthur 1vko 4pv
 
Moikka

Jep, mie oksensin kolmosesta...olin sillon 7cm auki ja kätilö sanoi, että "jaahas, 7 sentin oksennus"...että tosi useesti, siinä 7-8cm kohdalla alkaa oksettaa, että on tosi yleistä
Mä oksensin esikoisen synnytyksessä kätilön tokaiseman 4cm:n oksennuksen
:D . Muute en ei ole ollut pahoinvointia enne synnytystä tai sen aikana..tai en muista ainakaa.

Suppareista

Joku sanokin, että supistellu rv20 ja rutiinia jo on. No näin se mullakin, mutta näihin on onneks tullut positiivinen muutos lähiaikoina, tekee jopa kipeetä ja tosiaan lyhyessä ajassa aukaskin vähä ees paikkoja ja sai ainakin ihan lölleröks ja lyhenemään kanavan :D .
C81 Uskon kyllä, että erotat supisteluista sitten, kun tosi on kyseessä, ne sattuu nii maan perkuleesti, verrattuna harjottelusuppareihin. Ja säännöllisyys ei lopu, vaan päinvastoin väli tihenee. Noin niiku pääasiallisesti..voi kai sitä muutenki supistella vaikka synnytys käynnissä. Kauheinta varmaa ois, jos ei tekis kipeetä ja oiski yhtäkkiä kauhee kiirus :eek:

(.) Me oltii ulkona taas pari tuntia. Innostuin oikein ekaa kertaa kuukausiin JUOKSEMAAN, ku vedin tyttöä pulkalla hyppyristä :D . Kiskoin iha kunnolla..ainut vaa, ku meinaa häpyluu haljeta :/ .
Äsken tuli niin mieletön supistus, että meinas itku paarahtaa, kestiki jo hyvän hetken, sen jälkeen jäi jomottamaan alaselkään, mutta ei tietenkään uudestaan sillai voi supistaa..joten se siitä.
Liirah kyllä mä oon kans nii helvetin kypsä, että mun vauva saa syntyä vaikka tänää, jos haluaa, en paa pahakseni. Tosin henkisesti lataudun siihe käynnistykseen.

Kiin onnea Arthurin kotiinpääsystä :flower: :heart: !!

Ai nii,pakko mainita..ainut oire, mikä tuli siitä eilisestä siivoushulluudesta, on perhanan kipeet kannikat :headwall: :headwall: :headwall: ! Jossain siis lihaksia vielä on ja nehän ne otti ihteensä sit siitä perse pystyssä hinkkaamisesta, kiva, näin meillä ja mun tuurilla B)
 
Liirah ja Siruko,

Kyllä minuakin tämä raskas olo välistä patittaa... ei löydy mitenkään sellaista asentoa että voisi olla rentona ja vaan maata... ja yöllä kun yrittää epätoivoisesti nukkua pistää vauveli show pystyyn... On siis hetkiä, ettei ihan kamalasti innosta. :saint: :saint:
Mutta pitkällä jo ollaan ja minä olen niin pienillä vaivoilla tänne asti päässyt ettei valittaa oikein kannattais.. mutta pikkusenhan aina ! :LOL: :LOL:

Nyt vähän kuittihommiin!
:hug:
 
c81
Alkuperäinen kirjoittaja nelHM:

Suppareista

Joku sanokin, että supistellu rv20 ja rutiinia jo on. No näin se mullakin, mutta näihin on onneks tullut positiivinen muutos lähiaikoina, tekee jopa kipeetä ja tosiaan lyhyessä ajassa aukaskin vähä ees paikkoja ja sai ainakin ihan lölleröks ja lyhenemään kanavan :D .
C81 Uskon kyllä, että erotat supisteluista sitten, kun tosi on kyseessä, ne sattuu nii maan perkuleesti, verrattuna harjottelusuppareihin. Ja säännöllisyys ei lopu, vaan päinvastoin väli tihenee. Noin niiku pääasiallisesti..voi kai sitä muutenki supistella vaikka synnytys käynnissä. Kauheinta varmaa ois, jos ei tekis kipeetä ja oiski yhtäkkiä kauhee kiirus :eek:
Sehän siinä onkin.. kun ne on nyt jo välillä niin kipeitä ettei voi muuta kuin itkeä.. ja saattaa kestää muutaman tunninkin tihenevin välein (lopulta alle 1min väleinkin tullut!) .. sehän tässä ihmetyttääkin :D Toivottavasti ei kovin plajon kipeämmäksi enää tule. Mutta kaipa sen sitten tunnistaa kun synnytys alkaa, tai jos vaikak vedet menisi, niin ainakin osaa ymmärää lähteä laitokselle :)



 
Neuvola kuulumisia

36+1
rr eka mittaus 140/94, toinen 134/89
pissa puhdas
kohdunpohjan korkeus 32
RT
syke 150

Hempparia ei kuulema ollu järkee ottaa :eek: Olis ollu kiva tietää onko se yhtään noussu ku viime viikolla se oli 104

Kenellä muulla oli tulos lapsille pieni ikäero? Nuorimmaisille tulee nyt siis 1v3kk ja jännittää aika kovasti miten asiat lähtee sujumaan.

Huomenna muutto, ja sit alkaa netti hiljaisuus |O
:ashamed:
 
Kevytmelankolia!!!!

Sinä oot kans KYSiin menossa. Olikos sulla käynnistys sovittu 29.1? Muistanko ihan mitä sattuu? Mehän ollaan sit samoja aikoja osastolla :D . Siis jos mulla menee kans käynnistykseen, ois sit se torstai 31.1..että kai me osastolla yhtäaikaa hetki pakostaki oltas, jos sinne asti molemmat menee ja käynnistykseen siis. Pannaaks neilikat rintaan, ni tunnistettas? :LOL: :LOL:
 
Säikähdin sit äsken oikeen kunnolla neuvolareissulla.. Kaikki oli muuten ok, SF mittakin nätisti kasvaa eli nyt 40 :whistle:, mutta syke oli 170-173 kun se norm. ei mene yli 150. Äippäpolilla kävin käyrillä, siellä ensin kans keskisyke pitkästi yli 160 mut laski sit myöhemmin normiks. Kohdunkaula pehmeä, kiinni ja 2cm jäljellä. Painoarvio 3300g eli syntymäpaino 4000-4500g :eek: :eek: Mikä kaikista hauskinta niin neuvolan th (kokemusta 30v.) sanoi että edelleen pt, mutta ultrassa pää oli nätisti alaspäin. Nyt on niin huojentunut olo =) =) =)
 
nelHM Joo siis 28.1 meen äippäpolille ja käskivät ottaa silloin hygienia tarvikkeet mukaan, koska todennäkösesti jään osastolle ja aletaan käynnistelemään.
Mulla on pärstä kuva kyllä profiilissa, tosin naama on kyllä nyt aika turvoksissa, mutta kyllä kait mut jotenki viel tunnistaa :D
 
Moikka!

Palsta täyttyy hurjaa vauhtia, kiva kun kaikki on innoissaan. Nyt on hyvin aikaakin, kun on mammalomalla.

Supisteluista, itse en ole niitä lainkaan huomannut, ehkä joskus lenkillä maha tuntuu hieman kovettuvan ja paineen tunnetta alhaalla, samalla monesti vihlaisee kohdunsuuta. Mutta eipä tuo lenkkeilyyn mitenkään vaikuta, eikä kummemmin tee kipeää. Liekö sitten edes supistellut... En taida esikon odottajana mistään mitään tietää.

Liikkeistä, minun maha-asukki kyllä liikkuu tosi ahkerasti, ihan kipeää tekee ja kantapäät välillä työntyy kyljistä ulos kuin kananmunat. Ei kylläkään enää suoraan niin kovin potki, enemmän velloo ja mylttääja möyrii tai miten sitä nyt kuvailis parhaiten.

Muuten mulla on kauhea vauvan odotus päällä ja koko ajan mietin milloin synnärille. Kohdunsuu on jo kypsä, pehmeä, ei kaulaa jäljellä ja sormelle auki. välillä kun vauva liikkuu tuntuu pistäviä vihlaisuja kohdunsuulla. Vieläköhän se vauva päätään liikuttaa, vaikka lääkärin mukaan on jo kiinnittynyt lähtökuoppiinsa?

Mites teillä muilla jo synnyttäneillä on ollut lähestyvän synnytyksen merkkejä? Täällä on nenästä tullut verta noin viikon ajan aina öisin ja valkovuoto on runsastunut. Viime maanantaisen sisätutkimuksen jälkeen on tullut myös verensekaista vuotoa tämän viikon. No hyvähän sen vauvan olis masussa köllötellä vielä viikko tai pari, mutta sitten haluaisin jo tosi toimiin.

Hedukka ja muhvi 36+5
 

Yhteistyössä