** Helmikuun Helmet** tammikuu

Mullakin ollut ristiselän alueelta kipuja ja muutamia tosi kipeitä
menkkamaisia kipuja.Jopa soitin laitokselle käski ottamaan rauhallisesti.lämmintä suihkua ym . jos kovenee niin tottakai sitten sinne.Lapsi liikuu niin että tuntee ja huomaa. :ashamed: Mutta toivottavasti pysyisi vielä yksiössään. :)
 
Jahvetti Minä kun sain viimeksi neuvolasta liikeseuranta lappusen, niin neuvolantäti sanoi, että vastoin yleistä luuloa se vauvan liikehdintä ei hidastu loppua kohden.
Jokainen vauva kuulemma liikkuu ihan samaa tahtia alusta loppuun, omaan yksilölliseen tapaansa.
Potkut tosin muuttuvat työnnöiksi jne...
Jos tosiaan liikehdintä hidastuu, niin yhteys neuvolaan yms...
Ne ei siis kuulu hidastua tai vähentyä.
Tämä on joku uusi juttu tai tutkimus tai jotain. Varmasti joku muukin teistä saanut saman ohjeistuksen.
 
Liikkeistä mulla tää liikkuu aikalailla normaalisti. On vaa nuo likkeet tollasia tönäsyjä..aika ikäviltä tuntuu.

Mä taidan kohta lähtee nukkuu. Olo ihmeen hyvä, verrattuna siihe työnmäärään tänään :eek: .Ei ees issiaksia kisko niiku aina :eek: . No hyvä, siitä en valita. Ainut vaaon, että hermo menee tän rakon kaa, oikeesti, 15min välein ja joka kerta tulee puol litraa |O :kieh:
 
Ei ehdi kommentoida enempiä, mutta Kiin ihanaa että saatte pojan kotiin! =)

Voiko vauvan liikkeet aiheuttaa supistuksia? Jotain ihan ihmeellistä tuolla mahassa tapahtuu... tuntuu ihan siltä että vauva liikkuisi/potkisi aika ylös ja siitä sitten lähtee kunnon supistus valumaan alaspäin... vaikea selittää. Ei varsinaisesti satu, mutta on sen verran napakkaa että hengittelemään joutuu rauhakseen niin kauan kuin menee ohi... Tällaista en ole aiemmin tuntenut, en tässä enkä edellisessä raskaudessa. Ei kai tämä nyt vielä voi synnytystä ennustella... vastahan mulla on maanantaina synnytystapa-arviokin! Ei sovi sitä ennen synnytellä :LOL:

Hissukka rv36+3
 
Ihana Kiin että Arthur pääsee kotiin. Noita raajojen nykimisiä olen itsekin kuullut paljon olevan erityisesti ennen aikaisena syntyneillä. Toivotaan, että sellaisia vaarattomia teilläkin.

Liikkeistä Mulla on tunne, että ois aina synnytystä edeltävän päivän vauva enimmäkseen nukkunut, mutta muistan myös miten olen synnytyssupistusten aikana tuntenut vielä vauvan liikkeitä ;) Nyt on ollut sellaisia avautumistuntemuksia, uskaltaisin väittää, että ois voinu muutaman sentin auetakin kohdunsuu tänä päivänä. Ja vauva on oikein toooooosi aktiivinen liikkeissään, puskee ja muljuaa niin, että koko maha heiluu :LOL: Mulla on yleensä kohdunsuu auennut kahdesta neljään senttiin jopa kuukautta ennen synnytystä, joten eipä näillä sen kummempaa merkitystä. Eikä edes kunnolla supistele, joten taidan houkutella tuon miehen saman peiton alle :whistle:

Ai niin, saatiin tänään tilattua vaunutkin! Brio Happyt :D Taitaa mennä kuitenkin reilu viikko ennen kuin pääsen ihastelemaan ja harjoitustyöntelemään niitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Ai niin..pitiköhän mun noista liikkeistä sanoo, et onko muut, jotka ootte "alkukuun synnyttäjiä", ni huomannu, et vauva olis hiljentyny kovasti?? :wave: :wave:

Liikettä kyllä tuntuu ja näkyy, mut ihan selvästi vähemmän ku ennen...pitää varmaan neuvolassa maanantaina sanoa :whistle: :wave:
Onhan se kai toki normaalia, et tässä vaiheessa kun ei enää oo kovasti tilaa, niin hiljentyy, mut aina sitä miettii, mikä on normaalia ja mik ei :kieh:

Mulle ainaskin viime neuvolassa sano terkka että vkon 35 (muistaakseni) jälkeen rupee liikkeet vaimenemaan juurikin tuon ahtauden takia. Sama homma täällä, oon joka kerran sanonu kun kysyvät että liikkuko paljon että vaikee vastata kun ei tiiä mihin vertaa, mikä on tarpeeks ja mikä liian vähän ja mikä liikaa, eivät siihen oikeen osaa mitään kommentoida, lappuihin pistävät kahta plussaa joten varmaankin liikkuu sit tarpeeksi..Edit; liikelaskennasta mullekkin on puhuttu
 
Heissan, :wave:

onpas täällä taas tapahtunut. Tsemppiä kaikille lähtökuopissa oleville tasapuolisesti! :hug: :heart:

Suonikohjuja ei onneks oo ilmiintyny. =)

civindal: Enpä ollu Tavastialla eilen, enkä itse asiassa oo tosta bändistä aiemmin kuullukkaan... Luin kuitenkin tän päivän Hesarista sitä koskevan jutun. Et sattunu siinä kuvassa olemaan? =) No, ei se tainnu kyllä raskaana olla siinä...

Ihania uutisia Kiin! =) Tsemppiä kovasti kotioloihin! :hug: Muistahan käydä kuulumisia laittelemassa, kun jakselet/ maltat. =)

Oltiin tänään Kätilöopistolla tutustumassa. Todella positiivinen kuva jäi sekä mulle että miehelle. Tilat oli osastoilla ja synnytyshuoneissa viihtyisät; tarvikkeita oli mukavasti saatavilla ja henkilökunta oli miellyttävän ja asiantuntevan oloista. Erityisen ilahtunut olin vauva-, äiti- ja perhemyönteisestä ilmapiiristä ja lapsentahtisuuden kunnioittamisesta. Nähtiin käynnillä viikon vanhat kaksoset, rv 36 syntyneet, jotka oli nyt noin 2,5 kiloisia. :heart: Tosi suloisia olivat! Uskomatonta ajatella, että omassa massussa köllii suunnilleen samankokoinen pikkuepeli. :heart: Tuttia ei muuten Kättärillä ainakaan alkuun suositella, kukin perhe tekee tietysti siten kuin haluaa, mutta vakuutuin kyllä siten, etten aio tuttia vauvalle mukaan ottaa.

Vointi on parantunut sitten aamun, väsynyt tosin olen tänään ollut normaalia enemmän, vaikken mitään isompia kotitöitäkään ole tehnyt. :/ Saunottu on, taas, ja täälläkin, ruokavaliosta huolimatta :ashamed: on syöty karkkia tänään; Aarrearkkupussi tuhottiin miehen kanssa. :p :ashamed: Nukuin päiväunet, mutta nyt taas väsyttää vähän, joten taidan käydä kohtapuoliin potslojot.

eva & hynttyrä 36+1 :heart:
 
Niin ja liikkeistä vielä; täällä ei oo liikkeet vaimentuneet yhtään. Johtuneeko sitten siitä, että vauva oli painoarvion mukaan keskivertoa pienempi ja mulla kuitenkin ilmeisen tilava kohtu, kun sf veteli viimeks 34:ssä... :whistle: Niin, ja mun vauvahan ei ole kiinnittynyt, kun sekin kuulemma vaimentaa liikkeitä. Tosin, mulle on äitipolilla sanottu, että jotkut vauvat liikkuvat hulluna syntymäänsä saakka, ovat vaan temperamentiltaan aktiivisempia. =)
 
Iltoja.

Täällä hävis selvät supparit. Mutta paine kasvaa entisestään peräsuolessa silti mitään ei tule vaikka kuinka lykkis :/

Vauva on riehunut viimiset 2 tuntia niin kovin että en edes tiedä mikä on kipeä suppari tai mikä vauvelin aiheuttamaa kipua... Joten luulen että menen nukkumaan ja palailen taas vessareissun yhteydessä klo 6 aamulla jos edes sinne asti sais nukkua... Nyt kun on joutunut käymään 20min välein pissalla.

Niisku-neiti & rinsessa 36+2

ps. en ole yhtään kärsimätön. :LOL:
 
Kiva kiin että Arthuria luvattu jo kotiin! :flower: :flower:
Minullakin oli tänään mässypäivä. Lakua ja suklaata tuli ahmittua. Nam ja pakkaseen ostin jätskiä. Pitää vähän hemmotella itseään.

Taas taitaa olla uneton yö tulossa... Onneksi viime yönä sain nukuttua niin jospa sitä jaksais pienemmälläkin unella.

Monella jo supistuksia. Minä vielä odottelen, mutta vastahan täällä on vko 33 loppumaisillaan, joten tässä vielä ehtii ja "pakollista" hommaa olis vielä niin paljon hoitamatta, että hyvä näin....

Terkkuja kaikille muillekin yökyöpeleille. Ei olla yksin valveilla. Pikku villapaita on taas tekeillä ja sitä vissiin sitten väsään, jos ei uni todellakaan tule...

Eipä tässä ihmeempiä.. Tosi fiksu ja tärkeä tämä viestini :LOL: :LOL:
:LOL: Hengessä kuitenkin mukana ja te muut mammat mielessä! Öitä
 
Yökyöpelöintiä täälläkin... :wave: ja pirun fiksua viestiä pukkaa... :LOL:

Eipä sitten nukuttanutkaan, vaikka olin muka kovinkin väsynyt.. :/ No, menihän tuossa kaksi yötä jo hyvin nukkuessa. =) Vauvakin on yökyöpeli; muljuaa kovasti. :heart: Mä yritän saada sitä ajatuksen voimalla muljuamaan niin paljon, että kääntyisi. Onkos täällä muuten muita suht samoilla viikoilla olevia, joilla vauveli keikkuu vielä pää pystyssä? *muoks* Viikkoja siis 36+3.

Mitähän sitä tekis... Mä kun en osaa kutoakaan... Nettikauppoihin en kyllä mee ees kattelemaan mitään! :eek: :ashamed: Jospas sitä menis lukemaan noita Mitäs nyt? -juttuja... Sieltä saa hyviä yönauruja *nauraa äänettömästi, kun mies nukkuu tossa parin metrin päässä* :LOL:

palaillaan :wave:
 
heippa vaan! menin nukkumaan puolen yön aikaan ja heräsin ennen kolmea siihen kun käden polttaa niin pirusti. eilisen päivän ja illan aikana jalat ja kämmenet turposi ihan mahdottomiksi ja nyt ne oikein sattuu. soitin sitten äippäpolille ja siellä olivat sitä mieltä että aamulla uudelleen soitellaan.
no uni ei sitten enää tullut ja tässä sitä ollaan. olen tehnyt yhtä raporttia nyt 1 1/2 tuntia eikä vieläkään väsytä.

evaellan meillä mymmy ei herätä lainkaan öisin, mutta näköjään nyt kun olen itsekin hereillä niin aika kovin tuossa kyllä hytkyilee maha. :D mulla viikkoja nyt tasan 36. tosin voisikohan tähän vaikuttaa se että join hiukka pommacia.. :D

jos yrittäis mennä sänkyyn.
 
Huomenia :wave:

Tosiaan kyllähän tää liikkuu kovastikin,mut ehken sitte niin paljoa noteeraa vaan niitä, kun tosiaan se on enimmäkseen sellasta kyljenkääntelyä ja pyllynnostoa =)

Mie oon nyt vissiin 3 yötä nukkunu suht hyvin, yhellä vessareissulla selvinny :kieh: Rakko varmaan jo kasvanu niin paljon, et sinne mahtuu tavaraa enempi, ni saa nukkuaki :kieh: :kieh:

Yöllä en ainakaan huomannu, et olis supistllu, tänä aamuna nyt kahesti...eli todellakin epäsäännöllisesti, mut ihanaa kun supistaa!!! Oikeesti kukaan ei voi arvaa miten onnellinen oon :LOL: :LOL: :saint: Vaikka tuskin nää nyt synnytystä käyntiin saa, mut kuitenkii :D

Millaseks muuten muilla maha menee ulkonäöltään, kun tulee supistus? :wave:
Eilen illalla pojatkii katto, et kamala minkä näkönen maha, miten se tuollee voi :LOL: :LOL: Toisella puolella könötti selkeesti vauvan selkä ja peppu ja keskellä, navan kohdassa kaamea monttu :LOL: :LOL: Aika friikin näkönen oli :kieh: :kieh:

Nam nam, tänään cruellan kanssa Heseen =)

Jahvetti 37+1
 
Huomenta

Jahvetti mulla menee maha ihan palloksi, kun supistaa. Toiselle kyljelle jää vauvan selkä pönöttään ja pylly sit tossa ylhäällä kovana, mut se on PYÖREÄ!
Ja kyllä minä yritän ainakin ymmärtää, että iloitset suppareista :D . JA kuule, kyllä jokainen supistus edesauttaa kohdunsuuntilannetta ;) . Ja nyt sanovat polilla mulle noista menkkakivuista ja sukkapuikkoiluista, että ne ovat todella lupaavia, ja mullahan ne oli tehnyt ihan selkeetä muutosta kohdunsuulla lyhyessä ajassa =) . Hitaasti, mutta varmasti, sulla, mulla ja meillä kaikilla..

(.) Sain nukuttua yön iha suht hyvin.. no jaa, jotenkin. Muutaman kerran veskireissun yhteydessä supisti, muute ei, höh. Asennot on aika kortilla :kieh: .
Aamu alkanu taas menkkapoltoilla..niiku eilenki. No, ne hävis ja varmaa nytkii häviää. Perskannikka on iha perkuleen kipee |O . johtunee eilisesta juuriharjailusta, auts.
Kohta taas ku muumit loppuu, tytöt aamupalalle ja sit ulos.

Palataan taas =)

:heart: nelli&pulla 36+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Voiko vauvan liikkeet aiheuttaa supistuksia?
Mulla on ainakin niin supistusherkkä kohtu, että juurikin vauvan liikehdintä myös saa supistuksen päälle. Välillä liikkeiden tunteminenkin on ollut niin ja näin just sen takia että peittyvät hetkessä supistusten alle (tai näin ainakin olen asian tulkinnut ja äitipolillakin siitä maininnut).

Jahvetti kysyi supistuksen aikana mahan muodosta ja tosi spuugi on täälläkin :D Selvästi näkyy että toisella puolella menee selkälinja ja peppu (= pitkä patti harjanne) ja toisella kyljellä on jalat (= pikku patti, mutta korkea). Muut kohdat onkin sitten ihan lommolla. Järkky! Ai nou mistä puhut! ;)

Liikkeet on muuttunu kyllä ihan erilaisiksi nyt, sellaista ikävää muljuamista ja pyllyllä kylkiluiden alle punkeamista. Ei enää potkuja ollensakaan. Kaipa siellä on tila jo niin kortilla?

Piiju 35+2
 
Huomenta

VIDDU, tää palsta alkaa tökkiä ja pahemman kerran, hermo meneeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee :kieh: :kieh: :kieh:

No, lyhyesti sit uudestaan :kieh: |O

Jahvetti Mun maha menee iha palloksi, kun supistaa, rantapalloksi ja kivikovaksi! Pylly näkyy ylhäällä ja selkä pönöttää kyljessä.
Ja kyllä ne jokainen supistus jotain tekee, kypsyttää. Polilla sanoivat, että varsinki menkkamaiset poltot ja sukkapuikkoilut kypsyttävät kohdunsuuta parhaiten. Ja mullahan niitä ollu nyt pari viikkoa ja hyvin oli tapahtunut alakerrassa :) . Jotenka uotellaan uotellaan :D

Sain nukuttua yön iha suht hyvin, supisti parilla vessareissulla napakasti, mutta ei jatkunut. Asennot kortilla,ärsyttää vehata niiden tyynyjen kaa :kieh: . Aamu alko menkkapoltoila, kuten eilenki, että eiköhän ne taas häviä pian nekin.
Kunhan muumit loppuu, tytöt aamupalalle ja sit ulos taas pariks tunniks. palataan myöhemmin. Mukavaa päivää lomalaiset =) :wave:

:heart: nelli&pulla 36+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja nelHM:
Polilla sanoivat, että varsinki menkkamaiset poltot ja sukkapuikkoilut kypsyttävät kohdunsuuta parhaiten. Ja mullahan niitä ollu nyt pari viikkoa ja hyvin oli tapahtunut alakerrassa :) . Jotenka uotellaan uotellaan :D
Ai :whistle:
Mullahan oli noita sukkapuikkoiluja joskus 24-30 viikoilla, sit ne hävis ja tuli uudelleen ny joskus 35 viikolla, jos ny oikeen muistan, eikä kyl lekuri ainakaan sanonu, et kovin olis kypsät paikat :whistle: |O
Tosin eipä se sanonu mitää muutakaa :LOL: :LOL:

Mitä muute meinaatte, pitäskö viel pyytää, jos rv 38 pääsis neuvolalääkärillä käymää? :wave:
Kun vähä jäi huono maku siitä polireissusta ja sehän nyt tavallaan korvas sen viimesen neuvolalekurin :whistle:
 
huomenta :wave:
Kotona ainakin vielä... Aamu alkoi sitten oksentamalla ja koko yön sattunut mahaan ja ala selkään... otin äsken vähän vettä ja katson pysyykö se sisällä... Onko teillä jollain ollut näin lopussa oksentelua?
Pää on kipee mut johtuu varmaan kun en ole syönyt mut ajattelin ensin kokeilla juomalla jos pysyy sisällä... :(
 
evaellen :wave: Samoilla päivillä mennään ja pystyssä ollaan täälläkin. Pari viikkoa oli rt tos rv 30 paikkeilla, mut nyt taas pää kylkiluissa ja persus painaa alas NIIN kipeää.. Mä olen käyttänyt kaikki keinot (joista 80% varmaan puppua) että saisin kaverin kääntymään, mutta kun ei. :/
 
huomenta!viime yö oli kyllä tähän astisin jännin.supisteluja tuli jo suht säänöllisesti ja mä mietin että pitäiskö kohta jo rupee soittelemaan laitokselle mutta onnex ne alkoi sitten jo hipumaan .edellinen päivä meni jo niiden kuulostelussa ja säryt uloittui alapäästä persreikään asti :whistle: vieläkin on jotenkin outo olo päällä ja päätin varmuudella alkaa kantaa neuvolakorttia mukana.kaikille jaksamista :hug:

julkku 33+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalle-Puh:
huomenta :wave:
Kotona ainakin vielä... Aamu alkoi sitten oksentamalla ja koko yön sattunut mahaan ja ala selkään... otin äsken vähän vettä ja katson pysyykö se sisällä... Onko teillä jollain ollut näin lopussa oksentelua?
Pää on kipee mut johtuu varmaan kun en ole syönyt mut ajattelin ensin kokeilla juomalla jos pysyy sisällä... :(
Pöh ensin tulee tuplat, sitten häviää koko teksti :eek:

Eli kertauksena: meillä synnytysvalmennuksessa sanoivat että moni oksentaa synnýtyksen aikanakin. Ja itselläni jännittäessä aina myös oksettaa, joten voipi olla aikalailla varma että laatta lentää hela ajan :kieh: .

Peukutusta sinulle tulevaan!!! =)
 
Huomenta!

Pitihän se arvata, heti kun toinen lähtee töihin niin ei uni tule sitten silmään millään... Oon kyllä yhden sortin läheisriippuvainen =) Onneks alkaa viikonloppu... Ja mennään huomenna etsimään vaunuja! :wave:

Oksentelusta sanoi juuri eilen siellä valmennuksessa kätilö, että synnytyksen lähestyessä ja sen aikana on ihan tavallista että oksentaa... Äsken just kun yritin mennä nukkumaan niin alkoi kuvottaan ihan samalla lailla kun alkuraskaudesta, mutta johtu luultavammin liian väsyneenä syödystä puurosta :D
Jotenkin tuntu, että nyt ei pysy sisällä... mutta mulla nyt ei ole synnytykseenlähtö lähelläkään niin kun teillä joillakin, eli huippailen ja kuvottelen ihan omaks ilokseni... :)

Pyörryttää kyllä ihan hurjana, pakko mennä pyörtyilemään sänkyyn...

*muoks* Piiju ehti näköjään ekaks =)
 

Yhteistyössä