**Helmikuun Helmet 2008**

Jaa oireita? Eilen juuri miehekkeelle ihmettelin, että näinkö vähän raskaus tuntuu. Voi toki olla, että pienimmät oireet jäävät tuon kramppikivun peittoon. Meinaan kun ei se lääkärikään Para-tabsia kummempaa kirjoittanut ja se nyt ei ihan hirveesti lihaskramppeja laukaise :S

Rinnat ovat minulla aristaneet kohta kaksi viikkoa ja erityisesti nännit ovat hipaisuarat. Normaalisti rinnat ovat olleet kuukautisten edellä pari-kolme päivää kipeät ja tämä onkin ollut voimakas vihje minulle. Herkästi huimailee ja ihan hillitön jano on koko ajan. Jos jano tai nälkä pääsee liian kovaksi tai päinvastoin syö liikaa, tulee heti paha olo. Muuten pahoinvointia ei ainakaan vielä ole. Ja sitten tuo alavatsa nipistelee ja hiukan turvottaakin.

Tuossa moni näytti kertoilevan, millaiseen perheeseen uusi ihminen on tulossa. Pikku-mönkiäisen äiti on 27 ja isä 34 ja siinä se perheemme olikin. Tosin ihan hauskana yksityiskohtana kerrottakoon, että paritalomme toisessa päässä asuvalle pariskunnalle on tulossa vauva lokakuussa ja naapurin vauva vaikuttaa noin puolivuotiaalle, että omassa pihassa on kyllä leikkiseuraa.
 
huomenia ja osanotot liirah :hug: kovasti on taas tullu tekstiä =) mulla alkaa toi turvotus vähä jo lasehtia, onneks, ettei ala kyselyitä tulla :whistle: tosin aika monelle on tullu kerrottua :ashamed:
meillä vauva syntyy uusioperheeseen, minä 32, mies 31, miehen lapset tyttö vajaa 5 vee ja poika 6 vee ja mun poika 1v9kk.
oireet ei oo lisääntyny, hajuaisti edelleen aika loistava. nyt voin kuvitella miltä koirista tuntuu... mulla myös se että jos unohtaa syödä niin tulee paha olo. tosi hyvä oire ku pitää noita sokereita muutenki tarkkailla, ei pääse laskee liian alas ku öklötys muistuttaa et pitää syödä, heh. nyt aamupuuhiin :wave:
 
Mulla oli eka raskaus kans oireeton alkuun ja ihmettelinkin et onkohan tää nyt totta. Kuitenkin nyt tiedän tän todeksi huimailiujen takia. :|
Olipas selitys :LOL:

Liirah: Osanottoni suruusi! mreillä kans perjantaina hautajaiset... :'(

Joku kyseli ikiä jne... meillä perheeseen kuuluu minä 25v(okei, vähän alle...oon loppuvuodesta syntyny :( ) mies 25v ja tyttö 12/06 eli n.6,5kk.

Tilasin eilen sitten neuvolankin ja sain sen 6.7. silloin kuuluu jo sydänäänetkin :)
 
Mä en enää muista mitä piti kirjottaa. Luin noita teidän juttuja ja omat ajatukset meni ihan sekasin. Kaikille joilla on vuotoa: tsemppiä ja rauhallisia hetkiä matkaan. Toivotan että kaikki menee hyvin kaikilla!!! :hug: Käsittääkseni ne vuodot voi kuulua ihan kuvaan ja olla vaarattomia.

Mulla on alkanut ne kaipaamani alavatsakivut. Lauantaina alko tuikkimaan vuoroin vasemmalta ja vuoroin oikealta puolelta. Myös nopea ylösnousu saattaa aiheuttaa vihlaisun. Huimaa satunnaisesti, paleltaa ja janottaa.

Vieläkään ei oikein tajua että on raskaana. Ja tätä odotteluahan tämä vain nyt on. On mahtava olla kotona koko alkuraskaus!! Jotain etua siitä että on kipsi jalassa! Olipa oireet mitä tahansa eipä tartte töissä teeskennellä kiinnostunutta!!!! Kahden viikon päästä on se eka ultra. 7+2 on silloin täynnä. Sinne tähtään. Uutinen on levinnyt luvattoman isolle kaveriporukalle jo nyt. Toisaalta jos jotain menee pieleen ei sekään mikään valtionsalaisuus olisi sitten...


Minä olen 31 ja mies saman ikäinen. esikoinen täyttää elokuussa 3. :wave:

aamuaalto 5+3
 
Huomenta! Kyllä mulla nyt selvästi välillä tuota alavatsaa nipistelee silleen hassusti. Välillä vähän kovemminkin nippailee. Ja rinnat on arat. Mut siinäpä ne oireet sit olikin. Tosin en kyllä pahoinvointia mielelläni haluaiskaan ;)

Mua ihmetyttää toi oma neuvola-aikani, kun se laitettiin jo ens viikolle. Eikös se pitäis olla vasta joskus raskausviikoilla 8-10? Kun ens viikolla on menkkojen mukaan vasta 7+4 tai jotain ja todennäköisesti viikkoja on vielä vähemmän kasassa.

Entä moniko on menossa alkuraskauden ultraan?? Ollaan lähdössä lomamatkalle 30.6, joten sitä ennen ajattelin itse käydä, jos vaan ajan saa.
 
Ai niin, ja ikägallupiin unohdin tietty vastata, kun omaan napaan vaan keskityin ;) Eli minä oon 28v. ja mies täyttää parin kuukauden päästä 30v., vauveli olisi molemmille ensimmäinen.

Mäkin olen kertonut muutamalle kaverille, kun ne tiesivät myös yrityksestä ja piinailuistani. He kyllä ovat sellaisia, että huonosti käydessäkin kertoisin asian joka tapauksessa.
 
Huomenta.
Tänää teki sit kahvi tenät :x , ei mee alas, tai meni puol mukia, kunnes istuin veskissä pariin otteeseen..ja maistu iha p*skalta!
Mua jänskättää, et millo mä sen ultran saan, toivottavasti pian! Selkä kipuilee vaihtelevasti, mut onneks ei yöllä.

Sadepäivänjatkoja!!!

:heart: nelli 5+5
 
Anteeksi jo etukäteen.... B)

...mulla on pönttö ihan sekasin koko ajan. Olenko ainoa? Voi tietty olla ettei tämä liity mitenkään koko raskausteen mutta aika outoa... Esikoisen odotus sujui mojovan ummetuksen merkeissä mutta nyt on ihan päin vastoin. Tuntuu että ulos tulee enemmän kuin saan syötyä...
 
joku tuolla aiemmin sano et halut on lisääntyny alkuraskaudessa, sama juttu, koko ajan tekis mieli :whistle: :ashamed: ukko perkule vaan pihtailee välillä, sanoo ettei joka päivä muka tarvi :whistle: no sen vuoro tulee kitua sitte kun mun halut häviää loppua kohden :kieh:

Piipi79: mä ainakin oon menossa alkuraskauden ultraan. 25 pvä ja sillon vkoja 7+3 tjn.
 
Huomasin et tuolla listas oli mulla la 16.2. niin jos joku viitsisi vaihtaa sen 13.2. sinne. Kiitos. Oon itse aika tumpelo tollasten kanssa. :ashamed:

Pannaas tällainen GALLUPPI: Ootteko kertonu tuttavillenne jo ja jos ette niin milloin aiotte?

ja sit sellainen kysymys niille joilla on jo lapsia niin onko teillä näkynyt mahasta jo nopeammin et on raskaana kuin ekalla kerralla? ja milloin tunsitte ekat liikkeet?

kovasti oon kaivannu niitä pikkupotkuja :) syksyllähän ne vasta tuntuu varmaan mutta innolla jo ootan
:LOL:
 
Muistaakseni tuntui viikolla 18 kolmannesta, ihan kuin olisi mahan pintaa piirellty sisäpuolelta jollain kynällä ja sitten sellasta kuplintaa.
Kyllähän maha pullistui kolmannesta jo aika aikasessa vaiheessa, mutta en muista viikkoja.
Tuttaville/sukulaisille en ole vielä kertonut ja varmaan kertominen ajoittuu vasta siihen, kun pääsee ultraan ja näkee, että kaikki on kunnossa.
 
Ihanaa kun välillä sataa. Virkistää kivasti. Täällä myös ultraan kun 7+1.
Kahdesta ensimmäisestä raskaudesta kerrottiin aika alkuvaiheilla raskaudesta kun olin niin kärttynen ja väsynyt et olisivat arvannut muutenkin. Nyt odotellaan jonkin aikaa kun olen vielä ihme kyllä ihan littana. ja kun ei oireitakaan (ei väsymystä, pahoinvointia) et siitä kukaan arvais. Varmaan sit np-ultran jälkeen kerrotaan viimeistään. Tokassa näkyi pikkaisen nopeemmin maha joskus 15rvko:lla, esikoisesta n.18rvk:lla (siis selvät raskausmahat) mut nyt tässä kolmannessa selkeesti hitaammin pömppä muodostumassa tässä alkuraskaudessa. Varmaan sit pullahtaa vauhdilla esiin kumminkin. Liikkeet tunsin esikoisesta rvko:lla18 ja toisessa 16rvko:lla.
 
Mullakin tulee ulos vauhdikkasti joka päivä. Melkein heti kun on syönyt varsinkin aamu-aamupv. Kestänyt jo yli viikon. Mullekin uutta. ei ollut edellisissä.Toivottavasti ravinnot kerkeis kuitenkin imeytyy ettei ihan suoranaputkena tule ulos. Muuten ollaan kohta tosi heikos kunnos ja ei vitskuista tietookaa sitten. Toivottavasti loppuis pian.
 
Pakko tuulettaa...vuotoa ei ole tullut enää eilisen iltapäivän jälkeen yhtään!!!!!! Toivotaan nyt että oli vaan jotain vaaratonta!!
Mulla tulee tosi heikko öklöolo, jos jää syömättä ja heti myös syönnin jälkeen...kiva ristiriita :kieh: :kieh:
Hajut tökkii...esim meetvurstinsa lapset tätä nykyä laittaa itse leivilleen :kieh:

Jepsu pisti galluppia, eli mulla näkyi ekasta maha vasta joskus rv 20 jälkeen...eli tosi myöhään!!!
Mut näistä 2 seuraavasta oli vaikea piilotella enää rv 10 jälkeen. =)
Mutta tämä nelonen on aivan omaa luokkaansa, kun nyt rv 6+2 saan jo ihmetteleviä katseita!!! :kieh: :kieh: Eli kyllä se sieltä huomattavasti aikasemmin pullahtaa, jos on jo kerran venynyt =)
Liikkeet..hmm..olisiko esikoisesta ollut rv 16 paikkeilla. Tokasta ja kolmannesta hieman aiemmin...en paljoa valehtele jos sanon että rv 14 =)

Ja meillä ei oo vielä kelleen kerrottu. Saavat sitte ite huomata :heart:

----

Tulipa nukuttua, ihanaa kun on loma. Vieläkin ollaan yökkäreissä, juuri vasta aamupalalta noustiin. Tää on niin luksusta, kun normaalisti työaamuina tulee noustua klo 5.00 =) =)
 
Vuotoa ei ollut ainakaan aamulla. Ja muutenkin ne mankkamaiset tuntemukset on lähteneet, tilalle pienenpieni nipistely alavatsaan. Niin ja nännit kosketusarat. Muuten ei yhtikäs mitään oireita, ei vaikka jätin aamiaisen väliin ja juonut vaan kahvin töissä..

Hartaasti yhä toivon että tässä on kaikki hyvin. Huomenna varmaan näkee sen.

 
Ninna1 kiitos sullekin sektioarpikokemuksista, mä ajattelin etukäteen että varmaan lopussa kipuilee eniten kun on iso maha mutta ei se sitten ihan niin menekään. =)

Kevytmelankolia ja muut joilla on vuotoa tullut :hug: toivotaan että on jotain ihan harmitonta vaan!

Mirtsu81 taidat olla tämän pinon eka ultrailija =) Tsemppiä matkaan, ja tulehan kertomaan mitä sieltä löytyi! =)

Oireettomuus mietitytti ainakin Piparjuurta, mä olen kuullut semmoisen jutun että yleensä ne oireet iskeekin kunnolla päälle vasta kun istukka alkaa kunnolla toimia, mikä tapahtuu kai joskus seitsemännellä viikolla. Ja voihan koko odotusaikakin olla oireeton.

Tosiaan niin paljon juttuja tulee että tässä vaiheessa ei enää muista kommentoida läheskään kaikkia mitä oli tarkoitus. Mutta jos joku asia jää mietityttämään niin laittakaa uutta kyselyä, niin eiköhän sitten jo silmiin osu. =)

Ikäkyselyyn minä olen 29, mies 27 ja esikoinen 1v7kk. =)

Täällä alkaa hormonit ilmoitella itsestään... illalla räyhäsin miehelle syyttä suotta :ashamed: ja päivällä aloin itkeä kun tyttö kaatoi maitolasin. :LOL: Esikoisesta tällaista ei juurikaan ollut, katsotaan nyt miksi vielä muuttuu...

Nyt listaa päivittämään. =)

Hissukka rv6+0
 
Jepsun gallupiin: olen kertonut siskolle, melkein-siskolle ja yhdelle ystävälle. Vanhemmilleni kerromme ekan nauvolan jälkeen, miehekkeen kotiväelle maagisen viikon 12 jälkeen, kun ovat jo sen verran vanhempia ihmisiä, ettei halua turhaan heitä hössäännyttää. Ja loput saavat tietää sitä mukaa kun näkevät, en ole ajatellut tiedotella erikseen.

Ja korjaus aamuiseen. Kyllä, minulla on yltyvää pahoinvointia, se alkoi aamupalasta ja on siitä kestänyt koko päivän. Vain vesitilkat helpottavat. Sisko meinasi, että tätä se nyt sitten on, kunnes menee ohi.
 
iltatahti
Heipat kaikille !

Mä olen tosi pöhkö kun teen tällasta mutta en voi sille mitään, että vauva kuume on niiiiin valtava.
Eli siis mulla on tapana tehdä ittelleni tämmänen raskaukalenteri, toimii samalla ihan tavallisena kalenterinakin.
Kokeilkaapa. Minusta näitä on hauska tehdä.

Eli aloitan tämän ihan niistä viimesistä menkoista joista nyt toivon olevani raskaana.
Muuttakaa päivämäärät itsellenne sopiviksi.
A4-Ruutuvihko on tässä hommassa paras.

eli tässä malli , jos joku haluaa tehdä itselleen tällaisen.

1. ma 21.05.2007 0+0
2. ti 22.05 0+1
3. ke 23.05 0+2
4. to 24.05 0+3
5. pe 25.05 0+4
6. la 26.05 0+5
7. su 27.05 0+6

8. ma 28.05 1+0
9. ti 29.05 1+1
10. ke 30.05 1+2
11. to 31.05 1+3
12. pe 01.06 1+4
13. la 02.06 1+5
14. su 03.06 1+6

15. ma 04.06 2+0
16. ti 05.06 2+1
17. ke 06.06 2+2
18. to 07.06 2+3
19. pe 08.06 2+4
20. la 09.06 2+5
21. su 10.06 2+6

22. ma 11.06 3+0
23. ti 12.06 3+1
24. ke 13.06 3+2
25. to 14.06 3+3
26. pe 15.06 3+4
27. la 16.06 3+5
28. su 17.06 3+6

Tällainen on siis 1. raskauskuukausi. Numerot 1.-28. tarkoittaa MONESKO PÄIVÄ ON MENOSSA. Raskauskuukauden pituus on aina 28 päivää.
Kun toinen raskauskuukausi alkaa , se on jo 29. päivä ja se päättyy kun on 56. päivä.

A4 vihko on siitä hyvä että siihen voi sitten sivuun tehä omia merkintöjä tai tuntemuksia, esim

14. su 03.06 1+6 "Pöllyyteltiin lakanoita"
15. ma 04.06 2+0 "Ovis"
16. ti 05.06 2+1 "Jumppa"
16. ke 06.06 2+2 "Uimassa Hilpan ja Keijon kanssa"
17. to 07.06 2+3 "Pöllyyteltiin lakanoita"
18. pe 08.06 2+4 "Auto huoltoon"
19. la 09.06 2+5
20. su 10.06 2+6 "Flunssa alkoi illalla, kuumetta "

Että tämmöstä höperöä minä teen kun pitäis tehdä kaikkee järkevää kuten siivoo, laittaa safkaa, kuokkia pihaa ym ym ym...


 

Yhteistyössä