**Helmikuun Helmet 2008**

Mul on ihan hirvee olo |O |O
Fysioterapeutilla kävin äsken ja olin pyörtyä, ja oksettaa, ja palelee...vaikee kuvitella näil oireilla, e tois kesken menny :snotty:

Kyl mulla tokassakin raskaudes oli vuotoja, n. rv 6-8...mut se oli sellasta ruskeeta tuhnua, nyt kuitenki iha selkeesti veristä :ashamed: Voi luoja kun mä olen tätä lasta toivonut!!! |O :'( Tuntuu, että kaikki vastustaa...en saa edes soitettua sinne neuvolaan :ashamed: :ashamed: :ashamed:

Joo, anteeksi, tuli kunnon valitusviesti :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Mul on ihan hirvee olo |O |O
Fysioterapeutilla kävin äsken ja olin pyörtyä, ja oksettaa, ja palelee...vaikee kuvitella näil oireilla, e tois kesken menny :snotty:

Kyl mulla tokassakin raskaudes oli vuotoja, n. rv 6-8...mut se oli sellasta ruskeeta tuhnua, nyt kuitenki iha selkeesti veristä :ashamed: Voi luoja kun mä olen tätä lasta toivonut!!! |O :'( Tuntuu, että kaikki vastustaa...en saa edes soitettua sinne neuvolaan :ashamed: :ashamed: :ashamed:

Joo, anteeksi, tuli kunnon valitusviesti :snotty:
:hug: tietty tänne pitää valittaa, minnes muualle =) mut soita nyt ihmeessä sinne neuvolaan et saat selvyyttä asiaan. en kyllä usko et on mitään vaarallista mut pitää sun selvittää. tsemppiä :hug:
 
Iltatähti Tervetuloa sulle! Teillä onkin vauvalle oikein monta hoitajaa isoista sisaruksista! Ihanaa :heart:

Mulle voi muuttaa lasketuksi ajaksi sen 1.2. kun useamman laskurin mukaan sen antaa ja haluun taas olla kk:n ekassa päivässä jännäämässä kun esikoisestakin oli la 1.5.06! :D

Oireita ei edelleenkään minkäänlaisia. Kai mulla on kohtu niin venynyt vielä edellisestä raskaudesta ja tissitkin sellaiset nahka´pussit, että tilaa on venyä, eikä paljon pieni turpoaminen tunnu noissa roippanoissa...

Tupakanhimo on edelleen kova. Esikoisesta lopetin vasta viikolla 7 ja nyt sitten jo aiemmin. Allergiakin vaivaa, eikä mitään lääkkeitä oikein saisi ottaa, mutta oikein pahaksi kun pääsee niin se on pakko ottaa nappia selvitäkseen hengissä. :(

Eeva 6+2
 
Neuvola varattu...25. päivä =)

Ei kuulemma tarvitte hätääntyä vaikka jotain vuotoa tulee...kun ei kuitenkaan kipuja tms oo...huhhuh...ei uskois että 4. ootan :kieh: :kieh: :kieh:

BTW, äsken vuoto oli selvästi ruskeempaa (loppumassa??), kun viel eilen illalla myöhään ja ihan aamusta oli selvästi veristä.

Noniin...nyt koitetaan olla hermoilematta ;) :whistle: :heart:

Viikkoja vasta 8+1 kun meen eka neuvolaan, et tuskin sydänääniä viel kuunnellaan :| Noh...eihän ne vältisti ees kuuluis vielä :)
 
JAHVETTI: :hug: hieno juttu, mitäs mä sanoin ;) ei varmaan kuunnella ku dopplerillahan ne alkaa kuulua keskimäärin vkolla 12. tietty eroja on paljonkin. ultrassahan ne alkaa kuulua kiekon mukaan vkolla 8 mut mun tietoon kyllä jo vkosta 6 on saatu kuuluviin ja vkosta 7 hyvin. mulla alkuraskauden ultra muistaakseni 7+3.
 
Cruella, jeps =) Toivottavasti nyt sit kanssa pysyisi poissa eikä merkkais mitään!!!

Ultraan kyllä etenkin nyt vuodon bongattuani tekis mieli mennä, mut ei vaan oo rahaa, kun ollaan reissuunkin lähössä :ashamed: Ja eihän se tilanne siitä miksikään muutu, kävin ultrassa tai en...ainoostaan oma olo sillä kohenisi :whistle: Mutta mennään päivä kerrallaan ja katsellaan =)
2 viikkoa neuvolaan =) =)
 
iltatahti
Alkuperäinen kirjoittaja Jepsu:
jahvetti: Älä heitä pyyhettä kehään vielä. Usein alkuraskaudessa on pientä vuotoa ja kun kuitenkin tuo valkovuoto lisääntyy alkuun kans niin ehkä se tuntuu vain niin "limaiselta". Toivottavasti kaikki on hyvin. tarrasukkia pienelle! :hug:
Ikiä kyseltiin niin olen pian 25v. ja mies samanikäinen ja toinen lapsi tulossa.

Kuulkaas, millä te ootte laskenu la:n itse kun kaikki laskurit näyttää eripäivää?! elikkäs viimeiset menkat alkoi 9.5. niin milloin on la? onko se 13, 15, vai 16.2.2008?
kiitos jelpistä jo etukäteen! =)
Hei Jepsu

Laskettu aika on kaikista helpoin laskea itse, ilman mitään kiekkoja tai nettilaskureita.
Ota almanakka (vuoden 2007 ja 2008)
etsi sieltä se päivä jolloin kuukautisesi alkoi, siis eka vuotopäivä (= KP1 ELI raskausviikkoina merkitään 0+0)
Ja siitä päivästä lasket tasan 40 viikkoa. Se päivä jolloin tulee 40 viikkoa ON LASKETTU AIKASI.

Eli kun mennkkasi eka vuotopäivä oli keskiviikko 09.05.2007 niin l.a. (laskettu aika) ON MYÖS KESKIVIIKKO 13.02.2008.

Toki l.a. voi muuttua ultrassa.
Mutta tää on se "kaava" miten se lasketaan.

Ja tässä sulle samalla tieto, koska sun äippäloma alkaisi lasketun ajan (13.2) mukaan, 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa se alkaisi 09.01.2008 ja päättyisi 15.11.2008.
Tämän tiedon otin Kelan sivuilta !

ONNEA ODOTUKSEEN :heart:
 
Lista on taas päivitetty. =) Kiljaiskaa, jos joku on jäänyt lisäämättä tai joku tieto päivittämättä, nytkin oli niin paljon uusia listautujia että menee pieni pää sekaisin. :D Mutta tervetuloa kaikki uudet, kiva kun on vilkasta keskustelua!

Raskausviikoista on ollut kyselyjä, tai siis niitten vaihtumisesta. Mulla alkoi menkat 1.5. mikä oli tiistai, joten mun viikot vaihtuu aina tiistaisin. Tänään maanantaina on rv5+6 ja huomenna rv6+0. Ja nyt kun on rv5+6, niin menossa on tosiaan kuudes raskausviikko. Huomenna alkaa mulla seitsemäs viikko, ja se siis kestää päivät 6+0 - 6+6. Toivottavasti selvensi. =)

Lasketusta ajasta pieni vinkki, kun nuo laskurit näyttävät tosiaan välillä eri päiviä: LA ajoittuu päivälle 40+0, joten se on myös sinä samana viikonpäivänä kun viimeiset menkat alkoivat. Mulla siis tiistaipäivänä on laskettu aika. =)

Alavatsan kipuilusta olikin jo hyvin selvitetty, sitä ei tosiaan kannata murehtia. =) Mulla sitä on kahdenlaista: repäisykipu esim. äkillisten liikkeitten yhteydessä (johtuu kohdunkannattimien löystymisestä kohdun kasvaessa) sekä jatkuva pieni kipuilu, vähän niinkuin vatsaa polttaisi mutta kuitenkin erilaista. Tämän kipuilun huomasin jo viime raskaudessa liittyvän kohdun kasvuun: muutaman päivän maha kipuilee ja sitten huomaa että hups, nämäkään housut eivät enää mahdu. :whistle: Mulla ainakin maha kasvoi "nykäyksittäin" ja sitä edelsi aina tuo kipuilu. Nytkin loppuviikosta ja viikonloppuna maha kipuili, ja eikös tuo alavatsa ole sieltä jo eteenpäin hyökännyt. :D

Mirtsu toivotaan että on väärä hälytys. :hug: Yksityiselle pääsee nopeasti ultraan, ja kyllä ne sulle neuvolastakin lähetteen antaa kun huomaavat että olet hädissäsi... ei äitipoliltakaan pois ajeta kun sinne menee itkemään, nimim. verenvuotoa viime raskaudessa viikolla 29 (kaikki hyvin onneksi).

Jahvetti hyvä kun sait neuvolasta hyviä neuvoja... =) Mulle on sanottu että verenvuoto ja mahakipu eivät kumpikaan yksinään ole huolestuttavia pienessä määrin, mutta jos on sekä runsaasti vuotoa että kovat kivut niin sitten voi olla syytä huolestua. Mutta kyllähän tuo aina säikäyttää silti. :hug:

Tellus lääkäriltä saisit kyllä parempia lääkkeitä raskausajan migreeniin kuin pelkkä Panadol, esim. Panacod on sallittu raskausaikana, täsmälääkkeistä en tiedä. Kysäisepä vaikka ekassa neuvolalääkärissä. =)

Mitäs itselle... maha tosiaan kasvaa vaikka näin alussa ollaan. Kaipa se johtuu siitä kun on jo nahka valmiiksi venytetty. :D Nyt jo hiukan pelottaa, että alkaako tuo sektioarpi kipuilla ja etenkin, että onko edessä toinen sektio... :( Esikoinen oli perätilassa ja sektio sen vuoksi, mutta lantiossa oli jotain ahtautta myös enkä tajunnut silloin kysyä, että olisiko estänyt alatiesynnytyksen vaikka olisi ollut raivotarjonnassakin. Sektio pelottaa jo valmiiksi... täytyy vaan yrittää olla ajattelematta sitä, siihen on vielä pitkä aika!

Hissukka rv5+6
 
Hissukka, mulla myös viime menkat alkoi 1.5....mutta tuo tekay:n raskauskiekko antaa mulle nyt rv:ksi 6+1 :whistle: Mutta...ei se nyt niin päivän päälle ole ;)

Itsekin sitten muutan la:n yms rv:t siihen, mitä neuvolassa sanoovat =)

Koska mullahan oli silloin tuhrua yms ennenkuin menkat alkoi, niin sehän saattaa olla et mun menkat allkoi JOPA 25.4...no, jos 2 viikon päästä olis viksumpi =)

Muoksmuoks...

Ellei se sit vaikuta kuin pitkä kierto on...mullahan on/oli vain 26 päivää :whistle: =)
 
Moikka
Huh, olipas iha kaks pitkää sivua taas juttua =) . Onnea uusille ja tervetuloa!
Mä oon tosi huolissani ton selän kaa :snotty: . Ku siihe koskee. Eile oltii siel ristiäisissä ja piti istuu autossa 4h, ilta iha helvettiä. Tänää taas alko imuroinnin jälkeen. Ootan neuvolasta soittoa ja yksityisellekin soitin, jos menis alkuraskauden ultraan, ku ei nii kallista tääl ole. Sukulaisnaiselle soitin, ku se tietää nää mun taustat, ni se sano, että ois normaalia mulla, että ottaa tonne selän puoleen kasvukivut tms..Mut ku en tiiä. Mitää vuotoa ei onneks tule. Pitäs varmaa vaa olla stressaamatta, ku seki tuntuu pahentavan.
Onks muilla alaselkäkipuja?? Tai ollu aikasemmissa raskauksissa? Tai onks muilla todettu pientä kohtua? Voisko liittyä siihen.. Toivottavasti pien pysyy matkassa.

:heart: nelli 5+4
 
Hissukkamiulla on takana kaksi hätäsektiota raskausmyrkytysten takia ja minulla tuo haavan kipuilu toisessa raskaudessa oli kovimmillaan rv13-20 välisen ajan kun kohtu kasvoi miulla silloin tosi vauhdilla.

Miulla viimeiset menkat alkoi 6.5 ja laskurit antaa LA 9.2 ja nyt olis rv5+1,mutta kahdella laskurilla olen laskenu ni päivän heittoja niissä oli.

Mulla on yksi suuri ongelma mulla ei mahdu yhdetkään farkut jalkaan ni nyt vaan mietin et kollareissako kulen koko ajan tai hameessa?en kehtais vielä ostaa mitään mamma vaatteita tai siskolta pyytää lainaks kun tarkotus olis salailla vielä vähän aikaa.
 
Vaatevinkki kesäksi: kietaisuhameet on hyviä, niitä voi vaan höllätä sitä mukaa kuin maha kasvaa! =) :whistle:

NelHM mulla auttoi selkäkipuihin tukivyö, Anitan BabyBelt on tosi hyvä vaikka hintaa on noin 40 ? mutta joka sentin arvoinen jos selkä kipuilee! Paitsi jos liittyy sulla kohdun kasvuun niin sitten ei ehkä tukivyöstä ole apua.

Äitee2 kiva kuulla että tuo sektiohaava ei välttämättä koko raskausaikaa kipuilekaan. =)

Jahvetti varmaan se kiekko laskee sitten ovulaatiosta LA:n jos kierron pituus vaikuttaa. Sitten meneekin mulle jo liian vaikeaksi, mä tunnen vain tuon perussysteemin. :D Mutta ultrahan se sitten näyttää tarkemmin, että minne LA sijoittuu. =)
 
Mäkin huomasin vuotoa äsken :'(, vähänkö pelästyin. Se oli sellaista kirkkaanpunaista ja tuli eniten kun pyyhki.. Soitin neuvolaan ja sieltä käskivät seuraamaan tilannetta ja jos jatkuu tai lisääntyy, pitää mennä Jorvin polille.. Nyt mulla on semmoinen menkkamainen tuntu alavatsassa. Yöllä oli alavatsassa semmoinen painava tunne ei ollenkaan sitä "tuttua" nipistelyä..

Ja tietenkin pomo istui aamun mun vieressä perehdyttämässä :$, yritä siinä sitten keskittyä asiakkaisiin.
Mun mies suurin piirtein ois raijannut mut lekuriin samantein. Kyseli myös että tää ei välttis ole vakavaa? Ja jos nyt kävisi niin pahasti että tää menisi kesken, totesi että sitten me vaan yritetään uudestaan.

Mä vielä varasin omalta gyneasemalta varhaisultran juhannuksen jälkeen. Toivotaan hartaasti että siellä pieni elämä näkyisi edelleen kunnossa!

Mutta että mä pelästyin.. :x

 
Hissukka: Mulla takana myös kaksi sektiota perätilojen takia. Toisessa yritettiin perätilassa alatiesynnytystä mutta kun ei käynnistynyt leikattiin lopulta. Mulla samanlailla kuin Äitee2:lla et haava kipuili vähän n10-15rvko:lla. Loppu raskaudessa ei oireillut mitenkään.
Meillevauva: Jos sulla jatkuu vuoto vielä ja kokoajan häiritsee mieltä voit kyllä mennä polille tarkastuttamaan tilanne. Mä kävin 7+2 kättärillä töistä suoraan ja toisesta 7+5 naistenklinikan päivystyksessä vuodon takia. Näkivät että vuoto tuli seinämistä. Kyllä katsoo tilanteen aina jos vuotoa. Synnytin kuitenkin molemmat tytöt Jorvissa mut voi käydä aina lähimmässä päivystyksessä pääkaupunkilaiset jos ongelmaa.
 
Mulla on menossa vasta 5+2 eli kuudes viikko.. Ja raskauskiekon mukaan sydänäänet näkyisivät "vasta" 14.6.

Äsken ei enää tullut verta mutta painava menkkamainen tuntu/kipu on vatsassa :(

Näkiskö ne päivystyksessä mitään näin aikaisin?

 
Eilen teimme testin, kun tarvi käydä apteekissa muutenkin. Julmettu selkäkramppi vaivaa, mutta oli vaan sellainen olo, ettei nyt passaa kuin parasetamolia ottaa omin neuvoin. Ja kah kehveliä, kaksi viivaahan siihen apteekin testiin tuli. Ekakertalaisena soitin sitten jo tänään neuvolaan, eka aika osuu miehekkeen ekalle loma-aamulle parin viikon päähän.

Nyt on siis menossa 4+5, itsearvioitu la 13.2.2008. Ja fiilis on ihan mahtava!
 
No niin ny mullakin vaaleanpunaista vuotoa tulee paperiin. Kaippa se on nyt sitten taas tätä menoa ohitse koko raskaus.
Mulla on aina tuo verenvuoto merkannut keskenmenoa ja nytkään ei ole kipuja paitsi selkäkipu. Tammikuussakaan ei ollut kipuja ja silti tuli keskenmeno silloin. :/
 
Moikka
Laittovat neuvolasta lähetteen ultraan, mahdollisimman pian..Varmaa en s viikolla tai viimestää jussin jälkeen sit. Kattoovat, että kasvaa oikeessa paikassa. Mut terkka epäili kans kohdun kasvukivuiksi, kun on viel nii pieni. TOIVOTAAN NIIN!!!
 
Meillevauva: Sun raskauden kestolla ne pystyy näkemään onko kohdun sisällä eli et vuoto ei johtuis ainakaan kohdun ulkopuolisesta. Ja kyllä varmaan vuotokohtaa(kohdusta,seinämästä ). Loppu viikosta saattais kuulua jo sydänäänetkin. Mä kyllä luulen ettei sulla hätää ole ja loppuu varmaan parin päivän sisällä kokonaan vuoto.Varsinkin jos sulla ei kovia kipuja. Vuodot on tosi tosi yleisiä ilman hätää myös. Mulla kesti vuoto 3päivää. Jos ei lopu pariin päivään tai kivut lisääntyy sit kannattaa varmaan käydä polilla.
Onnea uusille tulokkaille!
 

Yhteistyössä