***HELMET 2008*** Syysviikko 36

Huomenta!
Muori ollut aamunvirkkuna :flower:

Meillä nukuttiin paras yö ikinä :) Laitoin pojan nukkumaan 20.30. Kerran kävin tassuttelemassa, nukahti. Laitoin tuttia puoli neljältä ja puoli kuudelta, ei tarvinut edes silitellä. Heräsi puoli kahdeksalta. Eikä syöty yön aikana =)

Meillä on digimittari, kainalosta mitataan. Lahdessa asustellaan. Mitähän muuta....

Pinniksen laita laskettiin joskus muutama viikko sitten. Poika nousee tukea vasten pystyyn. Meinaa ottaa oman selän päälle (kun olen tällainen tappi 162cm) jos joutuu usein kyyristelemään ja kurkottelemaan sinne sänkyyn. Joku kerta vielä selkä jumahtaa kun annan tuttia pojalle tms. :D
 
Oli ihana istua aamupalalla äsken. Poika napotti syöttötuolissa ja järsi kuivattua ruispalan suikaletta (olin jo syöttänyt puuron) ja minä söin paahdettuna samaa leipää :) jotenkin sellainen perhefiilis :xmas:
Ootteko antaneet riisipuuroa? Tein illalla ekaa kertaa pikahiutaleista, sekaan päärynäsosetta. Poitsu olisi syönyt vaikka minkä verran :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Meinaa ottaa oman selän päälle (kun olen tällainen tappi 162cm) jos joutuu usein kyyristelemään sinne sänkyyn. Joku kerta vielä selkä jumahtaa kun annan tuttia pojalle tms. :D
Mulla selkä jo jumahti lomalla. Reissussa pinniksissä oli pohja sillä alimmalla tasolla ja mun pjaska-selällä tommoset liikkeet on ihan heevettiä. Tosin mulla on aiemminkin iskenyt iskias-mikä-lie-milloin-vaan..
Hukkapätkä=159cm olen minäkin.
Ehkä se on sit helpompaa ku muksu osaa jo nousta seisomaan niin ei tarvi niin "alhaalta" hakea..




 
Meillevauva :(
mulla on ollut skolioosi pienenä ja isompana kaikenlaista selkäkremppaa. Iskias on tuttua joo, ja raskausaikana olin työpaikalla pesemässä lattiaa niin selkä pamahti. Jouduin kyyröttelemään siellä lattialla kunnes mies tuli noutamaan :| :'(
 
Kuumemittareista meillä on digimittari joustavalla päällä, ja pepusta mitataan.

Adalla on flunssa. :( :snotty: Alkoi eilen iltapäivällä ja yöllä oli jo tosi räkäinen. Nukuin istualtaan Ada sylissä pari tuntia kun ei raasu voinut maata sänkyssä kun räkä valui kurkkuun. Muutaman kerran alkuyöstä joutui imemään räkää niistäjällä (ja voi sitä itkun ja kyynelten määrää, niistäminen ei ollut yhtään kivaa) ja laittamaan suolatippoja. Onneksi Adalla tuntui aamuyöstä olo helpottuvan ja päästiin oikasemaan sängylle. Siinä mun kainalossa (auta armias jos yritin siirtyä vähän kauemmaksi) neiti sitten nukkui 6.45 asti. Pientä lämpöilyä on välillä mut ei kuumetta. Toivotaan että tuo räkätauti menee pian ohi!

Mulla odottaa tuolla jääkaapissa lampaan paisti keittämistä. Mutta kauankohan tuollaista n. 350g könttiä pitäisi keittää? Ja miten olette soseuttaneet lihan? Onnistuiskohan tehosekottimella pienissä erissä??
 
Nojoo.. ärsyttävää kun on tällainen selkä. Tosin mulla on myös jalat ihan peestä. Mä varmaan kohta tilaan ajan johonki ortopedille tarkistaakseni ettei mulla ole nivelrikkoa..
Selän kanssa mulla oli pahin joskus 5vuotta sitten ku nousin tuolilta mennäkseni vessaan niin siinä noustessa selkä napsahti |O. Hieman oli vaikeeta sit käydä kjusella.. Mun äidillä kävi lähes samalla lailla; se nosti paperin pöydältä niin selkä napsahti :eek:

Juups, me jatketaan. Mennään lattareihin tänään, meillä on huomenna muskari.

 
Mä syön kyllä lihaa ja osaan laittaa ruokaa, mutta lihaa en ole ikinä keittänyt...

Meillevauva, tuo on tosi yleista et selka sapsahtaa ku esim. nostaa jotain lattialta tai toinen on sillon ku pesee hampaita ja kumartuu sylkasemaan. Nain on siis laakari sanonut. Siihen auttaa yleensa se etta vahvistaa selan ja vatsan lihaksia ja muistaa ergonomian. Miehella oli tollasta mut loppu heti ku fysioterapeutin ohjeiden mukaan rupesi vahvistamaan vatsa/ ja selkalihaksia ja kiinnitti huomiota ergonomiaan ja ryhdin yllapitamiseen.

En saa nyt noita aakkosten kolmea viimeista kirjainta nakymaan ku Ada oli asken rapeltamassa konetta ja paino vissiin jotain nappia... :D
 
Anna voiko sitä nakata uuniin hautumaan?
tai sit mä pilkkosin sen pienemmäksi (palapaistiksi) ja sit kattilaan kiehumaan...luulisin et 45-60 saa keitellä...
joitain ohjeita:
http://www.gorenje.fi/18327
http://ruokala.iltasanomat.fi/Public/Ruokalatv?func=show_rec&id=4136
http://www.citymarket.fi/page.php?page_id=91
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Oli ihana istua aamupalalla äsken. Poika napotti syöttötuolissa ja järsi kuivattua ruispalan suikaletta (olin jo syöttänyt puuron) ja minä söin paahdettuna samaa leipää :) jotenkin sellainen perhefiilis :xmas:
Ootteko antaneet riisipuuroa? Tein illalla ekaa kertaa pikahiutaleista, sekaan päärynäsosetta. Poitsu olisi syönyt vaikka minkä verran :p
:D Mä olen antanu muutaman kerran riisihiutaleista tehtyä puuroa, ja meillä kans uppoaa HYVIN!
 
Huomenta :wave:

Meillä kans eka yö että neiti nukku klo 23-->9.30 ilman syöminkejä. Kuuden aikaan itkahteli mutta tutilla rauhottu. Ollaan nyt muutettu rytmiä silleen että neiti saakin viimeseks puuron (riisihiutalepuuron :p ) , aikasemmin sai puuron jo klo 19-20, liekkö sillä vaikutusta. Neitihän pannaan nukkumaan tossa klo 20-20.30 mutta yleensä nukkuu puol tuntia-tunnin ja sit herää viel toviks. Ollaan molemmat iltavirkkuja tai ainaskin mä :D , joten ihan hyvä näin.

Lihan keitto askarruttaa muakin joten ajattelin että ens kerran taidan pistää uuniin, kun teen jotain uuniruokaa..tarpeeks vaan nestettä niin ei pala. Ärsyttävää kun aina noissa ohjeissa on et "lihaa keitetään kunnes kypsää |O "

Jaahans, pitänee lähtee keräileen kampsuja tiedossa on kyläily päivä neidin päiksyjen jälkeen :wave:
 
Terve taas!

Olipa ihana lukea Pessin perhefiilistelyä. :flower:

Annan A:lle paranemisia. :hug:

Mä aloitin lihan antamisen naudan jauhelihasta. Keitin kerralla 400 g paketin ja sitte soseutin sauvasekottimella. Joukkoon lisäsin vähän lipstikkaa. Sitte pakastin jääpalarasioihin. Mua kyllä yököttää toi keitetyn jauhelihan haju, mutta onneks sitä ei tartte kauheen usein keitellä. Eilen lisäsin kasvissosekeitokseen yhden valkosipulinkynnen. Neiti söi tosi hyvällä ruokahalulla.
 
Anna86 mä laittaisin lihan pienemmiksi paloiksi ja keittäisin sitten, kypsyy muutamassa minuutissa. Voit halkaista yhden palan kokeeksi niin näet onko sisältä asti kypsää. Sitten vaan tehosekoittimeen sellaisissa erissä mitä kone jaksaa jyrätä, vähän keitinlientä sekaan niin tulee helpommin pakastettavaa tahnaa eikä murene niin helposti.

Ja taas on mentävä, vaunuista huudetaan...

Muoks. Zuku olikin jo vastannut =)
 
Ai niin, Annan neitokaiselle parannustuulia :whistle: ..meillä nuhaan tehos parhaiten piiiiitkä lämmin höyryävä suihku, irtos räkä parhaiten. Niistäjää en käyttäny sillon kun neiti oli väsy--->itku ja lisää limaa...paitsi jos oli ihan pakko. Päivisin niistot onnistu parhaiten. Ja ekaks nuhayöks laiton raakaa sipulia harson sisään ja liekkö sillä vaikutusta mutta ihan hyvin sujui yöt.
 
Adalle paranemisia =) Minä olen keittänyt lihat pienissä paloissa kuten Hissukkakin neuvoi. Muutamassa minuutissa tulee tosiaan kypsää :p

Pessille onnittelut hyvästä yöstä. Uni tuli varmasti tarpeeseen =)

Kiitos muuten teille siitä eilisestä kotihoidontuki-keskustelusta. Mä havahduin yöllä miettimään asiaa ja tajusin, että mähän voin hakea sitä 1½kk ajalta, kun oon töissä, mutta poika mun veljen hoidossa meillä kotona. Tuolla rahalla kattaa sitten sen palkan, jonka oon luvannut veljelleni :D Taloudellisia huolia tässä on riittämin muutenkin, mutta helpottaa tietää, että parempia aikoja on luvassa :/ :whistle: Pari kuukautta kun vielä jaksaa kitkuttaa ja pennosia venytellä :/
 
Nyt kun tässä on aikaa turista (neiti nukkuu, esikoinen on eskarissa ja sain pyykitkin koneeseen pyörimään, niin että tunnen tässä samalla olevani tehokas), niin kerronpa teille pari meidän kommellusta.

Eka menköön otsikolla perhe matkustaa. Ajettiin siis viime torstaina Pohjanmaalle mökille. Mökki on saaressa, eli veneellä on mentävä. No oltiin venelaiturilla perillä illalla kymmenen jälkeen. Pimeetä ja kylmää oli ja lasten nukkumaanmenoaika oli menny jo ajat sitte. No neiti oli kyllä nukkunu autossa. No siinä lastauslaiturilla odotellaan, että mies hakee veneen. No tuo tulee moottiriveneellä melomalla. Akku oli tsipannu. No mies sitte irrottaa autosta akun. No sitte, kun mies nostaa akkua veneseen, se tippuu järveen. Jee, siinä sitä ollaan laiturilla keskellä yötä koko perhe (tai mies on veneessä ja potkiskelee jo raivoissaan venettä ) . :whistle: :eek: Niin ja autollakaan ei siis voi lähteä minnekään, kun se auton akku on siellä järven pohjassa. No eipä auta muu, kun tehdä mukava öinen uimreissu. Lämpöä on ehkä 5 astetta, kun meikä riisuutuu ja ui sen akun ylös järvestä. No onneks tuo alko vielä pelittämään ja päästiin saareen.

No toinen tapaus menköön otsikolla luonto lähellämme. Olin maanantaina illalla muksujen kanssa kolmistaan kotona. No avasin meidän takaoven, niin samalla sisään pyrähtää lintu (joku tiainen). Tonne se pörähti ruokailutilaan, istuskeli ikkunalaudalla ja kattolampussa ja hakkas itteään ikkunaan. Mulla pyörii kauhukuvat silmissä,kuinka lintu kakkii ympäriinsä ja hyökkää nokallaan vielä neidin kimppuun. No sain linnun sitte pyydystettyä muovipussiin ja vietyä ulos. No mies sitte oli heti, että et ottanu kuvaa. Just joo! Niin ja esikoinenkin, sitte kerto, ettei hän sitä lintua nähny. No ei kai kun oli paossa eteisessä, kun mä suoritan lintujahtia. Nyt meillä sitte vähän epäillään, että oliko täällä lintua lainkaan, vai oonko keksiny koko jutun. Joopa joo! Ens kerralla, jos näin käy, niin hälytän paikalle jonkun pelastuslaitoksen eläinyksikön. Mennään sitte muksujen kanssa pihalle sitä odottamaan. Saa siinä sitte lintu hyvin aikaa tuhota ja sotkea kämppää. :kieh: :(
 
Hei kaikki helmien äipät! Te ketkä käytte uimassa helmien kanssa niin käytättekö uima vaippaa vai ootteko ilman? Kuinka kauan ootte yleensä uimassa, käyttekö suihkussa lämmitteleen välillä tms? Kertokaa muutenkin vinkkejä, kun ite ei kaikkia kuiteskaa hokase :headwall: kiitos jo etukäteen :flower: :D
 
Meillä oli ihan hirveä yö!!!!!!!!!! Poika heräili ainakin 100 kertaa. ONKO NE HAMPAAT NIIN KAUAN KIPEET kunnes ovat kokonaan pystyssä?

Mei ei päästä varmaan ikinä sinne uimaan, kun mulla edelleenkin jatkuu NE! Uimavaipatkin on ostettu jo aikoja sitten. pitänee itse käyttää |O
 

Yhteistyössä