HEINÄMAMMAT 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsi.73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onnea täältäkin Nennu! Mulla kans samat fiilikset kun Kirsillä, kolme lasta taitaa riittää. Vaikka vauvat onkin ihania, mutta isompienkin kanssa on sitten erilaiset kivat jutut.
Meillä kaikki lapset olleet kipeinä vuorotellen. Rankkaa se ei muuten ole ollut kun tietenkin vauvan nuha aina vavottaa. Isommat nukkuivat kipeinäkin ihan normaalisti.
Jenna on oppinut vilkuttamaan! ja myös hauska leikki on tunkea tuttia äidin suuhun ja kikattaa... Ihanaa kun on aurinkoista tuntuu että on energiaa vaikka kuinka.
Kirsi mitä allergialääkettä käytät? Mun isoin lapsi syö tällä hetkellä histeciä ja on ollut ainakin näin kuurin alettua jonkin verran väsyneempi kun tavallisesti. Toivotaan että väsymys helpottaa!

http://irc-galleria.net/view.php?nick=nandron&image_id=55893323
Tuossas iis linkki siihen kuvaan,jossa hiukset ovat aukaistu...tuntuu kovin paljon kevyemmältä nyt kun 4 hiustoppaa pois.
Tulipahan käytyä siel allergiasairaalassa...Rosalle tehtiin kissa koira koivu,muna,maito,soija testit,mutta ei niissä missään ollut mitään,onneksi:)Neiti istua kikatti tuolissa ja katsoi tosi tarkasti kun täti tökki niillä lanseteilla siis missä pikku piikit päässä ei itkenyt yhtään oli tosi reipas,kuten aina,lähtiessä puin vaatteet päälle enkä ulos ehtinyt kun neiti sit jo nukkui:)vaunut ovat kyllä paikka johon meillä nukahdetaan aika salamana.Kyllä tuo on ihanaa kun aurinko paistaa alkaa tulla sellanen olo,että kohta tulee kesä:)Mulla huomenna hammaslääkäri,laittavat ihan oikean paikan nyt ollut se väliaikainen tossa reilu 2kk maksoi silloin 34e ja nyt varmasti sen saman,tosi paskamaista kun ei kerral paikannut sitä vaan joutuu maksamaan kahdesti vaik tekivät kaikki samat toimenpiteet kun normaali paikkauksessakin,eikä tota rahaa nyt näin laskukuussa ole ihan tosta vaan laittaa sinne tänne...Jep mutta nyt lähden taas kotiuötiden pariin kun neiti nukkuu.

Pinja. Mä käytän nyt kaapista kaikkia vanhoja pois, siis allergialäkkeitä. Nyt Kestine menossa. Imetän joten käyttö pitäisi olla minimissä, mutta en päsrjää näitten pölyjen kans.
Joku muuten kyseli aiemmin vauvan naurunaiheista. Inari ainakin saattaa nauraa ihan ilman näkyvää syytä, erityisesti katsoo siskoja ja nauraa niille. Vaikka ne vain istuis ja katsois telkkaa ; ) Huvittavaa.
Liityin Painonvartoihin, ku ei kotikonstein kilot lähde. Nyt vaan jää lempijumppa välistä, ku miehen mielestä mulle riittää yksi arki-iltameno. Blääh. Olen kyllä asiassa aika samoilla linjoilla, mutta jumpan poisjäänti harmittaa. Nyt vaan viikonloppuna salille ja kun paino on tippunut aloitan juoksun.
Kiva kuva tyttö82!

Heips heinämammelit!
Ja onnitteluni Nennulle.
Meille ei viellä toivota uusia pikkuihmisiä, mennään nyt ensin naimisiin ja katsotaan sitten.

Vennyllä on kaiketi korvatulehdus. On ollut jo 4 päivää aika erikoinen, välillä lämmöt noussut ja ollut tosi itkuinen ja sylivauva.
Ja viime yönä oli vasemmasta korvasta selvästi tullut märkää.
Me käytiin viime viikon tiistaina lääkirissäkin kun haroi jo silloin korviaan, mutta ei kuulemma ollut mitään..
Minkälaisia korvatulehduskokemuksia teillä muilla on ollut. Muistanko ihan väärin että joku sanoi ettei enää aio ottaa antibiootteja? Mä kuulun siihen koulukuntaan että "luonto hoitaa". Siis rokotukset kyllä otettiin ("pakolliset") ja kovin tukalaan oloon otan itsekin kipulääkettä, mutta turhat pois. Ja turhista turhin on useimmiten antibioottikuuri. Varsinkin siitä syystä että tuhoaa myös hyvän bakteerikannan ja altistaa kierteelle.. No ei siitä sen enempää.
Kävin "käypä hoito" sivuilla lukemassa ohjeistusta... toisaalta viesti oli mielestäni se että välikorvantulehdus paranee itsestäänkin, mutta kuitenkin alle 2-vuotiaille suositeltiin antibioottikuuria.
Mitä mieltä te olette tästä?
Onko joku antanut korvatulehduksen parantua itsestään?
Vennyllä on kyllä ajoittan korkeakin kuume (39,7), jota olen hillinnyt supolla. Olen jo ihan kynnyksellä menossa lääkäriin. Usein ne lääkärit vain toimii just sen mukaisesti että palkat maksaa lääkefirmat...
Joku varmaan ajattelee että hui mikä äiti, mieluummin kiduttaa lastaan.
En todellakaan haluaisi että Venny olisi päivääkään kipeänä. Kukapa haluaisi.

Taidan nyt kuitenkin soittaa sen lääkärin. Ehkä.

Mentiin sitten kuitenkin lääkäriin. Ja sitten suoraan sairaalaan.
Ei mitään henkeä uhkavaa ollut. Molemmissa korvissa tulehdus, vasemmasta korvasta oli puhjennut tärykalvo. Kuulostaa suorastaan heittelejätöltä.. mutta ei Venny ole ollut mitenkään ihan järisyttävän kipeä. Itkuinen joo, mutta esim yöt on menneet 12 tunnin unilla ilman inahdustakaan.
Joten nyt sitten ollaan antibioottikuurilla..

Mulla on itsellä lapsuudesta kauhea sairaala-ahdistus, en varsinaisesti pelkää mutta inhoan. Sitä pitkäveteisyyttä ja epätietoa. Lääkärien ja hoitajien läsnä-olottomuutta.
Ja eilen ne olivat laittamassa Vennyä tippaan, nesteytystä varten. Sinä vaiheessa oltiin oltu 4 tuntia sairaalassa ja 1 verikoe oltiin otettu.
Olin töykeä niille tädeille. Hävettää ihan.
Ja sitten ne kuitenkin päästi meidät lähtemään, kun Venny joi 300ml maitoa.

En missään tapauksessa halua mun lapselle mitään vahinkoa ja olin kyllä tosi pelästynyt kun ne yksityisella katsoivat parhaaksi laittaa meidät sinne sairaalaan. Mutta ei siellä sairaalassa kyllä paremmaksi tule! Olen pahoillani jos loukkaan jotain. Ei se kenenkään henkilökohtainen syy ole, tietenkään.
Ensimmäiseksi meidät laitettiin sellaiseen pieneen huoneeseen, että päästiin noro-virukselta suojaan. No joo, kiitos siitä.
Ja sitten alettiin se vitkuttelu. "Eikö sulla tosiaan ole maitoa ja vettä ja muuta juotavaa mukana?" NO EI TOSIAAN OLE! Olinpas tosi ajattelematon. Ja sitten ne kultaiset naiset lupasivat tuoda sitä. Kesti yli tunti!
Onko se sitten joku ihme jos lapsi "kuivuu"? Kun ei ihan suoraan kraanasta sitä vettä viitsinyt antaa.
No, tulipahan hoidettua se rattijuoppo ja huumemuija siinä sivussa.

Eiköhän tuo riitä.
Kyllä niillä on aivan varmasti hirmuinen työ tollaisella päivystyspolilla. Ja hattua nostan.
Mutta en silti halua sinne itse tai omaa lastani. Paljon parempi meillä täällä kotona on. Ja Venny paranee huimaa vauhtia. Aivan varmasti!
Minäkin pääsen yli tästä morkkiksesta ihan pian (toivottavasti).

Mukavaa viikonloppua kaikille :)

Meillä on ruvettu nyt sitten konttailemaan ja nousemaan joka puolelle, suuremmilta haavereilta säästytty (kop kop).Vauhti on kova ja koko ajan saa hakea jostain kielletystä pois. Tänään viimeeksi tavoitin pojan syömästä kissan ruokaa... Eilen tuli 8 kk:tta täyteen. Pientä flunssaa ja yskää on ollut, mutta muuten selvitty taudeitta. Pojalle on tullut pari hammasta alas.
Hyviä vointeja teille Satu-81!
Ja onnea Nennulle raskaudesta! Meidän lapsilla on ikäeroa 1v ja 3 kk:tta. Esikoinen täyttää viikon kuluttua 2 vuotta.

Ihanaa kun tulee kevät ja pääsee ulos vähemmillä vaatteilla! Kohtahan sitä ruvetaan jo kävelyä opettelemaan... =)

AURINKOISTA KEVÄTPÄIVÄN JATKOA KAIKILLE!

Kiitokset vaan onnitteluista kaikille. Joku kysyi että tulinko imettämisestä huolimatta raskaaksi? Lopetin imettämisen 6 vkon jälkeen, sillä me itkettiin pojan kanssa molemmat sitä touhua. Eli en sen enempää selittele vaan kerron että olisin kovasti mielelläni imettänyt mutta sekä ryntääni että poika olivat hiukan eri mieltä. Ennen raskautta kinulla ehti olla yhdet kuukautiset. Odottelin seuraavia kuukautisiani kuuluvaksi, ja vaikkakin esikoisemme sai alkunsa 3 vuoden yrittämisen jälkeen vasta inseminaatiolla, olimme käyttäneet yhtä ainoata kertaa lukuunottamatta kondomia ehkäisynä, ja siinähän sitten odottelin turhaan kuukatisiani....Eli siis kerran ehkäisyttä ja pang- raskaana!!! Tein sitten kome testiä samana iltana ennekuin uskoin asian todeksi!!!! Eli ei nyt ihan käsikirjoituksen mukaan mutta koska pidän lapsia jumalan lahjoina, niin enpä pahakseni tätä lahjaa laittanut!!!
Joten muhkeina täällä painellaan. Joku juuri kauniisti sen ilmoittikin minut nähdessäni että miten niin synnytät vasta heinäkuussa, ja näytät jo tuolta? Niin, kaikkihan me erinäköisiä raskaanakin olemme....ei vaan tunnu ihmiset miettivän sitäkään asiaa, että kuinkakohan moni palautuu 3 kuukaudessa edellisestä odotuksesta entisilleen....? Mutta me ihmiset ollaan sellaisia ihmeellisiä välillä toisillemme ennenkö mietimme uudelleen, että mitäs tulikaan sanottua.....
Mutta pojan uniaika lähestyy, eikun itsekin valmistautumaan...
Kaikille mukavaa pääsiäisen odotusta....Kehtaakohan sanoa jo, että munarikasta pääsiäistä itsekullekkin.....

Nennu. Uskomaton tuo sun raskaustarina. Uskomaton tuuri, ja yllätys. En kyllä ymmärrä miten ihmiset viitsii kommentoida muotojasi, ku meistä osa ei ole toipunut edes tästä edellisestä ; ) Itsehän liityin Painonvartoihin ja motivaatiota on. Muniakin olen saanut, tosin en suklaisia... Tulee liikaa pisteitä. Siitä lihallisesta versiosta taas kuluu.
Paranemisia Sadun vauvalle. Todella kurja tilanne. Mitenhän se vauva nukkui kuitenkin niin hyvin, jos paha tulehdus? Tuleekohan siihen korvaan kuuloon mitään ongelmia. Oli ainakin varoittava esimerkki, ku itse olen aika laiska viemään lääkäriin. Tosin pitkittynyt flunssa tai korkea päiväkausien kuume ovat varmaankin syitä, joiden vuoksi tulisi vietyä.
Meillä juhlittu esikoisen synttäreitä. Tosi kivasti mennyt. Perjantaina olin teatterissa "Kaunotar ja Hirviö" esityksessä. OLiko PInja kans menossa siihen, muistelen? OIkein hieno esitys, tyttö tykkäsi kovasti. Tosin hirviö oli aika "hölmön" näköinen, totesi tyttö ja minustakin oli. Inari oli kotona itsenyt pari tuntia ja nukahtanut isän syliin lopulta. Tylsää sille. Nyt aika reipas, konttaa hienosti ja yrittää kavuta ylöspäin.

Kirsi ja INari

Moi
Satu: paranemisia teille!

Nennu: jotku tosiaan laukoo typeryyksiä!

Me oltiin eilen siellä häissä. Ihan mukavaa oli. Janna oli tosi kiltisti ja sai kyllä erittäin paljon ihastelua ja huomiota osakseen. Nukkui ennen kirkkoon lähtöä noin tunnin päikkärit ja sitten hääjuhlassa toiset samanmoiset, pitkän nukuttelun tuloksena.. Ihmeen hyvin ja reippaasti jaksoi olla, vaikka nukkui niin vähän. Ja illalla ei edes vierastanut, vaikka kiersi sylistä syliin sukulaisilla, sellaisilla joita ei ole koskaan ennen nähnytkään.. Olis ollut kiva jäädä sinne boolimaljan ääreen, mutta piti tuoda pikkutyttö nukkumaan. Päivä vaati kyllä veronsa, miehen kanssa riideltiin rankasti loppuilta eikä Janna meinannut nukahtaa. Maitopullo ei kelvannut ollenkaan..

Ja tänä aamuna ei myöskään pulloa, joten piti nousta puuron keittoon jo kasilta. Ja nyt on tytöllä tosi kova nuha. Onneksi räkä kuitenkin tulee pois, tulee pitkästi ja kunnolla, koko ajan pitäs olla niistämässä. Se ei tietenkään pientä ilahduta. Toivottavasti menee pian ohi. Ja tää taitaa johtua hampaista, näyttäs että ylös ois yks tulossa. Niin siitä maidosta vielä, tänään on sitten juotu tosi vähän, nokkamukista vain. Laitoin sitten puuroon ja ruokaankin maitoa, että vähän menis. Onneksi ruoka on kuitenki maistunut ihan ok.

Huomenna se 9kk neuvola, harmi että neiti nuhanenänä, mutta onneksi ei oo mitään rokotuksia. Ja sitten tulee mun kaveri vähä Jannaa nuoremman vauvan kanssa kylään.. Mutta taidan mennä hieromaan ukon kanssa sovintoa..
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

Nitta ja Janna.. 9kk lähenee

Tää mun kirjottelu jäänyt aika vähiin kun kaikenlaista tohinaa tuntuu olevan. Jennakin menee niin hurjasti eteenpäin ja nousee nyt seisomaan tukea vasten, niin tosiaan on kädet täynnä tekemistä! Eilen kiipesi muuten myös raput yläkertaan. Olin siinä takana katsomassa ettei tipu ja niinpä vaan kiipesi ylös sellaset 10 askelmaa!
Heissan!

Paraneminen on jo hyvässä vauhdissa. Kiitos myötäeläneille ;)

Kirsi.73: kyllähän tulehduksista aina merkkejä ihmiseen jää. Ja tärykalvon puhkeamisesta myös. Lääkäri sanoi meille että se puhkeaminen ei sinänsä ole iso juttu. Meidän ikäisiltähän (70-80-l. synt.) oli kuulemma aina tapana neulalla puhkaista "korva" tulehduksen yhteydessä. Siitä on luovuttu koska sen on todettu vaikuttavan kuuloon haitallisesti.
Uskon siihen, ja toisaalta kyllä aivan aavistuksen epäilen että näinköhän siinä tärykalvossa mitään reikää onkaan. Toinen lääkäri nimmittäin sanoi korvaan katsoessaan että "jaa, no jos siellä sitten joku pieni reikä on.." (JOS?)

Anyway, olen tuntenut itseni huonoimmaksi äidiksi ikinä. Ehkä se sitten on niin uskomatonta että ollaan kaikki yöt nukuttu hyvin -KOKO perhe- ja muutenkaan Venski ei ole ollut "hengenhätä"-kipeän oloinen. Vaikka sitten olikin oikeasti ihan kunnolla kipeä.
Mun äiti sanoi mulle tänään puhelimessa että "ei ne lapset ole mitään nukkeja mitkä voi laittaa vaan nurkkaan odottamaan" kun sanoin että on voimat vähissä viihdyttää Vennyä kun sille ei oikein mikään tunnu riittävän. Ja sen lisäksi mies järjesti viikonloppuna ylimääräistä pahaa mieltä huidellen omissa meinoissaan vaikka oltiin muuta sovittu.
Voi VI * * U! Olisipa joku ihminen jolle ei tarvitsisi puolustella ja selitellä. Joka halaisi ja antaisi mun olla väsynyt ja pahoillani.
Onko äitinä oleminen sitä ettei saa olla ihminen? Ettei voi joskus olla niin loppu ja väsynyt että tekisi mieli mennä kaapin taakse ja jäädä sinne?

Nennu, olet aivan oikeassa että sitä tulee helposti sanottua ohi suun hetken mielijohteesta. Yritä jättää ne omaan arvoonsa (mulle ei ole ainakaan ihan helppoa. äitini sanoi 3 päivää synnytyksen jälkeen että onpas tosi iso maha! Aiotko tehdä toisenkin?).

Voimia teille kaikille.
Täytynee lähteä kengittämään hevosta.

Täälläkin on podettu "huono äiti- syndroomaa"... Käytiin neuvolassa viime viikolla ja neuvolatäti heti kommentoi Saanan rähmivää silmää ja passitti lääkärille. Saanallahan se on ollut rähmivä alusta alkaen, joten en nyt sitten älynnyt siinä olevan kyynelpussin tulehduksen, joka vaatisi tippoja. Sitten Saana oli tippunu painokäyrällä -10, pituutta 72,3 cm ja painoa 8390 g. Nyt on sitten painokontrolli kuukauden päästä. Onneksi räkätauti ohi, jospa se ruokahalukin taas paranisi. On kyllä ollut aika taistelua syöttäminen, varsinkin puurot!

Kyllä tosiaan aika menee tyttöä vahtiessa. Saanakin nousee jo ylös ja repii auki kaikkia laatikoita. Ei oo saatu vielä niitä teljettyä millään. Videot on kans niin mielenkiintoset...

Pyörän istuimen ostoa suunnitellaan, kiva päästä pyöräileen Sampun kans. Tosin lupaili vissiin takatalvea ja eipä täällä ole vielä hiekkojakaan putsattu pyöräteiltä.

kirsi.73: täälläkin tuskaillaan kilojen kans. Onneksi mies on kans innostunut laihduttamaan, joten ehkäpä se yhdessä tuumin onnistuu. Itekin oon joskus Painonvartijoiden kirjekurssilla laihduttanut. Pitää nyt eka kokeilla itsekseen ja kattoa sitten, jos ei ala paino tippuun. Onhan tuo nyt muutama kilo lähtenyt, mutta aina junnaa välillä.

Iloista pääsiäistä kaikille!

Eeva ja Samppu 8,5 kk

Aurinkoista viikkoa kaikille:) Jaksamista Sadulle,ihmiset on joskus juttujensa kanssa niin tyhmiä..koitahan jaksaa!!!! Äitinä oleminen oikeuttaa kaikkien tunteiden näyttämisen ,väysmisen ilon surun jne,ei kantsi välittää muiden sanomisista vaan tehdä ja tuntea niinkun itse parhaaksi näkee tai tuntee.
Sadulle isoja haleja täältä!!!!! Meilläkin ukko paineli omien menojensa kanssa koko viikonlopun ja aika lailla meille tulikin sitten siitä riita...lähetin viestiä että vois olla perheensä kanssa kun sellanen on hänelle suotu ja sanoin et olen aika loppu hänen menojensa kanssa,ois kiva tehdä yhdessä perheenä ja ois kiva et hän ois tytön kans enemmän....tais osua miehen arkaan paikkaan ,koska oli todella äreä kotiin tullessaan,mut olin niin onnellinen kun hän nukahti.On se kiva kun jonnekkin voi asioita purkaa ja ihmiset ymmärtää:)kun monilla on samanlaisia juttuja itellään.No kevät tulossa kovaa vauhtia ja tuntuu ihanalta kun aurinko paistaa.Meillä Rosa ollut viime viikolla öisin aika levoton nukkui 4 yötä sillai et ehräs 2 kertaa yöllä mitä ei neää muuten ole ollut,mut nyt tunsin suussa hampaan puhkenneen liekö johtunut tuo levottomuus siitä.Kävin siel hammaslääkärissä tekivät juurihoidon sit siihen hampaaseen kun ei ollut se edellinen paikkauskerta tuottanutkaan toivottua tulosta...sattui ihan saatanasti,puuduttivat mut ei se mitenkään siihen kipuun auttanut,synnytys kyllä jäi kivuillaan kakkoseksi:)Saas nähä paljonko taas laskua tostakin ja laittoivat taas vain väliaikisen paikan joten vielä oikea paikkkaus edessä...rahaa kuluu kauheasti onneks nyt ei laskuja muuten kauheast ole.Jep mut nyt pyykin levitys ja salkkareihin aurinkoista viikkoa kaikille.Nitta koitahan saada sovittua miehes kanssa.

Moi taas
Tyttö82: hieman meni jo paremmin eilisilta miehen kanssa.. tosin loppuillasta aloin taas vähän hermota. Nyt sillä on talviloma töistä ja on koko ajan omassa yrityksessään töissä. Aamulla lähti 10 aikoihin, kävi iltapäivällä syömässä eikä oo vielä tullu takas, menee varmaa yöhön asti.
Onhan se hyvä, että on hommia niin tulee rahaa, ku ollaan melko tiukilla, mutta perhe-elämää ei kyllä paranna, että oon koko ajan yksin lapsen kanssa. Ei paljoa pysty tekemään, ku koko ajan pitää vahtia. Tänään Janna on löytäny kaiken mahdollisen lattialta, monta kertaa pitäny kaivaa suuta, että mitä sieltä löytyy. Eilen illalla oli kivi, nyt onneksi vaan leivänmuruja.. Pitää olla tosi tarkkana nyt, ettei mitään vaarallista oo lattialla.

Tänään oli se neuvola, Janna oli pitkä 68,5 cm ja painoa 7880g. Luulin että 8 kiloa ois menny jo rikki, mutta ei ihan. Keskikäyrällä kuulemma mennään ja sanoi että Janna on siro tyttö ja että eihän äitikään mikään iso ole.. Muutenkin neuvolassa kaikki ihan ok. Jannalla on toisessa rinnassa semmonen patti, meinasi että rintarauhanen ja voi johtua mun hormoneista, muuten hyvä, mutta ku en enää imetä, sanoin sen sille.. Meinas kuitenki että vaaraton, mutta aion kyllä seurata sitä. Ihan pienenä Jannalla oli patit molemmissa rinnoissa, mut lähti sitte pois.
Kuulo oli toisessa korvassa ok, mutta vasen ei oikein reagoinu. Kattoi sit lampulle, et paljon vaikkua, voi johtua siitä tai sitte tästä kovast nuhasta. Pitää ostaa apteekista tippoja, jolla vaikkua sais pois. Anyway, parin viikon päästä konrtrolloidaan kuulo uudestaan.

Tytön nuha on kyllä kurja. Tosi hyvin nukku kyllä yön, että siihen ei vaikuttanu. Niistäminen on vaan niin kamalaa, mutta pakko tehdä välillä. Siinä sitten tyttö itkee niin paljon että paha mieli tulee äidillekin.

Juu ja kaveri kävi poikansa kanssa kylässä. Oli pikkumies kasvanut ja innoissaan katteli meidän neitiä. :)

Satu: kyllä äidilläkin saa ja pitää olla tunteet. Tuntuu tosiaan ettei oma mies tai muut aina ymmärrä, että joskus on tosiaan väsy! Voimia ja halauksia sulle!

Meidänki pitäs ostaa pyöränistuin ja vielä tärkeämpää, autonistuin. Kun vain olis sitä rahaa. To lähdetään laivalle, onneksi se risteily on ilmainen, mutta menee siellä sitä muuta rahaa. Jätän kyllä shoppailut melko minimiin. Vähän jännittää miten automatka Turkuun sujuu, kilometrejä on kuitenki useampi sata.. Pitää lähteä aamulla ajoissa, jos tulee useempi pysähdys tyttösen vuoksi..
Jep, huomenna ois taas äitien kanssa tapaaminen ja sen jälkeen kuntosalille tutustuminen, pitää vielä ehtiä vanhat reenikamppeet ja kattoa mitä mahtuu päälle. Ihan tylsää, painoa on kilo vähemmän ku ennen Jannaa eikä vanhat vaattet mahdu!

Jaksamisia kaikille ja nautitaan keväästä, vaikka huomiseksi luvattiinki pakkasta! :)

Nitta ja Janna, ei vielä 9kk

Hei pitkästä aikaa. Olen kyllä lueskellut mutta en saanut aikaiseksi kirjoitella. Täällä ollut hulinaa jo pidemmän aikaa..Roope oppi seisomaan jo n. kuukausi sitten ja itteä onkin sitten viety perässä. Onneksi alkaa nyt helpottamaan, on onnistunut jo pari kertaa menemään itse takaisin kontilleen. Hampaita on nyt suussa kuusi, kaksi alhaalla ja ylhäällä neljä. Ja niiden tulo tietysti kiristi sekä pojun että äidin hermoja. No onneksi se nyt takanapäin toivottavasti vähäksi aikaa. Ruoka maistuu vaihtelevalla menestyksellä, yleensä kuitenkin hyvin. Nyt on itselläni mitta täynnä tätä imetystä, nukumme perhepedissä ja poika on oppinut hakemaan itse tissin suuhun yöllä. Muutaman yön olen jaksanut olla antamatta, jolloin isi hakenut maidon jääkaapista ja syöttänyt pojan. Minulta ei Roope ota tuttipulloa ollenkaan vastaan. Täytyy taas mennä, joku näköjään seisoo pinnasängyssä..Mukavaa kevättä kaikille!

Oltiin pudottu aika kauas, joten yritän vähän nostaa meitä.
Minulla oli kans Ponnari tuo kyllästymisen tunne imetykseen voimakas. Kesti useamman viikon, ihan pisti vihaksi "haluan kroppani takaisin". Inhotti, ku Inari roikkui rinnassa. Päätin kuitenkin, että turha aloittaa korviketta (eihän osaa edes pullosta ottaa), koska pian jo lehmänmaito käy. Eli sinnittelen kesään ja asennekin on parantunut. Ja mikä positiivisinta, imetyksen takia saan syödä viisi pistettä enemmän painonvartioissa ; )
Meillä ei Inari käy yöllä rinnalla, mutta jos joskus harvoin herää, tarjoan kyllä. Nukkuu omassa sängyssä, nukutan sohvalla tissille. En ole jaksanut opettaa omalle sängylle. Varmaan menee sit luontevasti, kun tissitys jää. Tai ainakin toivon niin...
Inari tykkää erityisesti olla eteisessä, jossa on isot peilit. Katselee itseään peilistä ja viihtyy siellä.
Kirsi ja INari
Mukavaa Pääsiäistä kaikille! Miten Liuku sulla menee, ku ei ole kuulunut?

Pääsiäinen meillä sujui ihanasti! Oli mukavaa kun miehellä niin monta vapaata, tuntui kun itsekin olisi ollut lomalla kun koko ajan oli apua lapsien kanssa. Ja muutenkin. Kyläiltiin ja syötiin herkkuja.. Huomenna siis taas tiukan kuurin ääreen että laihtuisi. Mulla tää laihtuminen in kyllä tosi hankalaa, paino ei meinaa pudota millään. Yritän siis viittä kiloa karistaa ja alan olla kohta epätoivoinen kun ei onnistu. Mä liityin muuten Keventäjiin jos niiden ruokareseptien avulla paino tippuisi.

Moi
Pääsiäinen meni ihan mukavasti meilläkin. Laivalla oltiin se to-pe välinen yö. Ihan kivaa, mutta en ehkä toista kertaa lähde pienen lapsen kans, liikaa melua, hälyä ja tupakansavua. Rahaa meni ku ostettiin viinaa, tupakkaa ja karkkia :). Niin ja pitihän mun ostaa ripsiväriä. On ollukki tosi turvonnut olo ku syötii laivalla oikein kunnolla ja sitte karkkia mässätty. Pitäs saada nuo karkit syötyä nii ois taas helpompi yrittää laihduttaa.
Jees, lauantaina katottiin pääsiäiskokon polttoa ja su syötiin mun kotona ja juhlittii broidin synttäreitä.
Nyt mies onkin taas omissa hommissa, oikeisiin töihin menee vasta ylihuomenna.

Mä oon huomenna menossa salille, kun en tänää ehtiny. Oli kyllä tosi hieno se uus sali joka tänne tuli. Otin vuoden jäsenyyden niin jospa se motivois käymään siellä, ainaki sen pari kertaa viikossa.

Janna oppi sunnuntaina vilkuttamaan, tosi ihanaa ku tänäänki vilkutti mulle, ku sanoin että äiti menee nyt nukkumaan, heihei. :) ja tänään on toistellut äiti-sanaa, ei vaan taida vielä tietää mitä se tarkoittaa. Konttausasentoon menee hienosti, muttei vielä ole hoksannut miten siitä lähdetään liikkeelle.
Syöminen neidillä takkuaa välillä, ylös on tulossa uusi hammas.
Mitäs vielä, no anopin 60 synttärit torstaina, just Jannan iltapäiväunien aikaan on tarjoilu, no menen ku herää, menköön mies aluksi yksin ja hakee sit meidät.

Joo, 2 viikkoa äippälomaa jäljellä ja vielä oon vähä ymmällään, että mitäs sitte.. No päivä kerrallaan ja katotaan miten käy, että saanko osa-aikatyötä vai meenkö työkkäriin..
Mutta eipä tässä tuu mieleen muuta.
Nitta ja Janna, tänään 9kk

Pääsiäinen takana taas ja vappua odotellaan jotenkin siitä tulee sellanen olo että kesä on lähellä ja vappuna on ihana juoda kylmää simaa ja syödä kotitekoisia munkkeja:))Pääsiäinen meni kun humahdus vain käytiin syömässä mun vanhemmilla ja isukin äidillä on ihana joskus istua valmiiseen pöytään.Rosa heräillyt 2h välein vikat 2vkoa kun sille puhkesi hammas alas on hauskannäköinen kun kolisuttaa hammastaan ihan innoissaan lusikkaan ja mukeihin:)On tässä aika väsynyt ollut,kun unet niin katkonaisia ei ole paljoa jaksnu kotona tehdä mitään oltu aikalailla vain liikkeel jot ei tuu sellanen olo kun on kotona eikä saa mitään aikaiseksi,on kyl ihana vain olla:)Meillä kans mennään konttausasentoon,mutta liikkeelle kontaten ei viel mennä.Kun leikitään piilosta huutaa innoissaan äi-ti en tiedä onko tarkoituksen mukaista vai ei kun hoki äi-tiä jo usea kuukaus sitten,mut jos en ole näkyvillä ja rosa itkee vaik isukin sylissä huutaa välillä itkiessään äi-tiä...Ei tänne ihmeitä siis nyt ruokaa laittamaan on se nälkäkin jo aika kova itelläkin.Aurinkoista viikkoa kaikille!!

Tuli tässä mieleen kun luin teidän juttuja, että kuinka monen pienokaiset osaavat jo sanoja? Ja kuinka monia?
Meillä Lassi osaa sanoa hyvää (tarkoittaa yleensä maitoa, välillä muutakin ruokaa), nam-nam, isi, äip-pä (ainakin siltä se kuulostaa), bevva ja be (tarkoittavat Bellaa, meidän koiraa), e! (ei) ja anna. Tosi monta sanaa osaa näin pieneksi kaveriksi!

Meillä kiipeillään joka paikkaan ja jokainen laatikko ym. pitää tyhjentää. Kauhean kaaoksen tuo pieni mies saa aikaiseksi! Tänään käytiin ensimmäistä kertaa tekemässä hiekkakakkuja ja Lassi oli hyvin ihmeissään. Keinumisesta Lassi tykkää (sekä yksin että sylissä), nauraa ääneen. Kiltisti antaa aurinkolasien olla ulkona päässä, on huomannut, että on paljon mukavampaa niin.

Tukea vasten Lassi ei vielä kävele, vaikka nouseekin todella näppärästi seisomaan ja osaa hienosti laskeutua. Aika pitkälti Lassi syö samaa ruokaa meidän kanssa (tosin hieman hienonnan sitä haarukalla), se maistuu paljon paremmin kuin purkkiruoat. Lassikin on kova vilkuttamaan, tuhansia kertoja päivässä vilkuttelee mulle ja muille (esim. ulkona ohikulkijoille). 10 kk neuvola meillä on parin viikon päästä, mukava taas nähdä paljonko Lassi on kasvanut.

Saara ja Lassi 9½kk

Pikaisesti täältäkin kuulumisia.Käytiin tänään ostaan ne ensiaskelkengät. Ostettiin sellaiset Eccon sandaalit, kun ei nyt vielä ulkona olla muuten kun vaunuissa.
Tänään käytiin myös taas lääkärissä, kun silmä rähmii vaan koko ajan. Sitä nyt seurataan 1 vuoden ikään ja jos ei lakkaa, sitten on se kyynelkanavan avaus. Jospa se menis ohi ilman sitä, kun se joudutaan tekeen nukutuksessa, niin se ei ois kiva juttu.

Saanakin sanoo välillä jotain "sanoja", mutta eiköhän ne tuu ihan vahingossa. En ainakaan oo hoksannut, että se osais oikeesti niillä mitään tarkoittaa.

Eipä täällä ihmeempiä. Hyvää alkanutta viikkoa!

Eiköhän päräytetä ja yritetä nostaa ylöspäin meitä ettei nyt ihan kauas pudota!!
Meillä ollut aika raskas päivä Rosa ollut tosi itkuinen koko päivän ja nukkunut vain 30 minsaa toivotaan että nukkuu yön sitten hyvin:)Uskon että tämä johtuu hampaiden tulosta,koska ihan outoa käytöstä tuo on ollut jo kolmatta päivää siis ihan kun valittaisi jotain kipua,mutta en tiedä mikä on.yöl herätty pari kertaa vikat 2vkoa...mut siis ihan vikat 3p ollut tosi kiukkunen kipujensa kanssa..supon ajttelin laittaa sitten kipua helopttamaan,toivotaan ettei isukin sitkeä räkätauti ole iskemässä neitiin.

Varmaan nää ilmat sellaset että kaikilla muuta tekemistä eikä ehdi koneelle niin usein. Jenna sanoo ätti joka tarkoittaa tuttia ja sitten osaa viluttaa ja sanoa ei, ei joka tsarkoittaa hei,hei. Ymmärtää kyllä paljon sanoja. Välillä sitä ihan hämmästyy miten paljon ymmärtääkään. Neiti on luonteeltaan tempperamenttinen. Nyt kun kasvanut niin sen huomaa aina vaan selvemmin. Raivoaa ja kirkuu jos joku ei mene hänen nielensä mukaan tai jos joku asia on kiellettyä. Uhmaikä saattaa olla aika kamala meillä, varsinkin kun esikoinen alkaa samoihin aikoihin olla murkkuiässä...
Mullakaan ei vielä syksyn työjutuista mitään sata varmaa, mut pitäisi selvitä tämän tai ensi viikon aikana.Toivottavasti saan sen ilta työn , sillä lisä raha on aina tarpeen näin asuntovelallisella ja kotihoidontuki niin pieni...

Juu ei tosiaan kerkeä kirjoitella. Nelli konttaa, seisoo ja kiipeä, koko ajan täytyy olla vahtimassa. Iltasin on niin väsynyt, että vaan rojahtaa sohvalle telkun ääreen. Meillä ei nettikään toiminut vähään aikaan kun Matti asensi tähän jonkun ihmekäyttöjärjestelmän... sitten kun on ollut vähän aikaa ilman, niin ei osaa oikein kaivatakaan koko nettiä.

Nellillä oli eilen neuvola, pituutta oli n. 74cm ja painoa jotain päälle 7kg. Paino menee koko ajan alaspäin, että kenties meidän pitää mennä sairaalaan tutkituttamaan tyttö ettei vaan ole imeytymishäiriötä tms. Kuitenkin neuvolan käskystä jo 6kk iästä syönyt kaksi liha-ateriaa päivässä. On kyllä ihan pirteä ja hyvävointinen, jos ois jotain hätää niin luulis että voisi huonosti.

Ukon kanssa on mennyt vähän niin ja näin. Ollut taas välissä poissa kotoa ja tullut takas.

Onko muita keille ei ole vielä hampaita tullut? Nellille ei ole, eikä näytä tulevankaan. No kaipa ne sieltä joskus tulee.

Mä oon varmaan jutellut Nellille liian vähän, ei oikein osaa sanoa mitään enkä usko että se ymmärtääkään mitään. "vauva" se osaa sanoa, mutta ei taida tietää mitä se tarkoittaa. Yritän olla ottamatta stressiä tuostakaan asiasta.. jos ei tunnu luontevalta jutella paljon, niin sitten en juttele. Kyllä varmaan tulee sekin aika kun Nelli itse haluaa tietää asioiden nimet, jolloin on luontevampi nimetä asioita ja jutella sille. Ei kai meillä ole mihinkään kiire. Siis toki jotain juttelen, mutta ehkä kuitenkin liian vähän. Välillä aina koitan näyttää kirjoista kuvia ja nimetä juttuja, mutta ei Nelli kuuntele, häslää vaan.. sillä on liian kiire joka paikkaan :).

Vitsi nyt ottaa päähän tuo samperin juoppoukko. Kysyi aiemmin, että haittaako jos menee parille kaverinsa kanssa, niin vielä epäröin ja sanoin että ei se jää pariin kuitenkaan.. vannotti kuitenkin, niin eiköhän nyt soittanut että menee vielä jatkaa iltaa. Meillä oli Nellin sylikummi miehensä kanssa yötä yksi päivä tässä, kun olivat Helsingissä jonkun bändin konsertissa.. ennen kun tulivat mies sanoi ettei hälle sovi että tulevat, kun on kuulemma yht'äkkiä ruvennut ajattelemaan Nellin parasta, että sen ei tartte nähdä kännisiä ihmisiä.. nauroin vaan ja kysyin että kuin monet kerrat itse ollut humalassa kotona ja tää sanoi että on nyt oppinut jotain. Nyt tulee itse humalassa kotiin. Ottaa päähän, että se puhuu paskaa ja yleensä mustamaalaa mua kaikille ja itse tekeytyy pyhimykseksi selittämällä tollasia juttuja. Yks päivä oli taas riitaa, kun mieheni tuli kahden viikon poissaolon jälkeen kotiin, sitten se uhkas, en muista miksi, soittaa lastensuojeluviranomaisille (niinkun sillä on välillä tapana uhkailla, siis ilman syytä, pelotellakseen mua.. sanoo kaikkea, että Nelli pääsee parempaan paikkaan, vaikka tasan tietää että Nelli on mulle maailman tärkein eikä kukaan voi rakastaa sitä niinkun minä ja olen aivan riittävä äitinä).. meen aina tollasista uhkauksista paniikkiin ja soitin sitten sen äitille, että voisko puhua pojalleen järkeä ja huusin vaan matille paniikissa tuon uhkauksen jälkeen, milloin se sitten sanoi äitilleen, että siksi aikoi soittaa, että huudan lapsen kuullen.. tottakai huudan ja itken tollasten uhkailujen jälkeen! Noin se vaan osaa kääntää asiat mun syyksi ja saa itsensä vaikuttamaan hyvältäkin tyypiltä. Ihan suoraan sanottuna mun mielestä Matti ei hirveesti välitä lapsestaan.. tai siis niin luulen, sillä eihän se edes osallistu sen hoitoon eikä se kahden viikon poissaolon aikana edes tainnut kysyä miten Nelli voi. Olipa kiva taas purkautua.

Nyt lopettelen!

Yhteistyössä