HEINÄMAMMAT 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsi.73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
moi! Meillä menee ihan mukavasti, joulut meni mukavasti pohjoisessa päin ollessa. Nelli yrittää kovasti ryömiä ja pääseekin etanavauhtia eteenpäin.

Koskas olette antaneet/ajatelleet antaa nuita vauvan jugurttisoseita teidän vauvoille? Yritin löytää noista äippäpakkauksen vihoista jotain ohjeistusta siihen, mutta ei löytynyt. Noissahan lukee kummiskin että 5-6kk.

Assari: kävin lukemassa tulevien heinämammojen ketjua odotuspuolella ja huomasin, että sinusta on ilmeisesti tulossa heinämammaX2, jos kyseessä siis sama assari. Ihanaa, ite haikeena muistelen raskausaikaa ja synnytyksen odottelua ja synnytystä ja käyn lukee odottavien juttuja :). Mun ukko väittää ettei enää ikinä halua lapsia :(.

Eipä tässä enempää tällä kertaa :)

Juu ei.. en se minä ole siellä heinäkuun odottajissa. Joku oli ehtinyt rekisteröidä ton nimimerkkini ja aika hassu sattuma, että sen toisen Assarin la on vuosi ja 5 päivää mun jälkeen :)

Meillä Minsku saa myös jogurttisoseita. Tykkää ihan hirveesti varsinkin siitä ruusunmarjajogurtista...

Täällä koneella, ja uusi vuosi. Esikoinen valvoo vielä ja mies lähti iltalenkille raketteja katsomaan. Eka vuosi, kun lapsetki hereillä vuoden vaihtuessa (siis isommat). Nopeeta se aika vaan kuluu. Inari pelkäsi raketteja, joten oltiin ulkona vain vähän aikaa. Torstaina on sen neuvola. Ensi viikko ihan lomaa koulaisella, joten aikatauluton elämä jatkuu. Kyllä onkin mieleen!
Inarin unirytmi on yö n. 21-08.00, kahdet päikkärit, joista pidemmät aamupäivästä. Nukkuu mielestäni todella vähän. Yöllä herää nykyään jopa kolmekin kertaa. Aloitettiin mössät tällä viikolla, josko toisi helpotusta siihen.
Mutta ihana alkavaa vuotta. Varmaan monenlaista uutta alkamassa meillä, osa menee töihin, osa ehkä tulee uudestaan raskaaksi jne. Ei ole muuten positiivisia uutisia vielä kellään olla? Itsellä on hormonikierukka, vuoti eka neljä viikkoa. Nyt tiputtelua nelisen päivää. Ihan tyytyväinen olen ollut, vaikka paino jostakin syystä nousi heti parilla kilolla. Mutta uusi vuosi ja uudet kujeet! Itse väännän ruhoni salille jo heti aamusta.
Kirsi ja Inari

Hyvää uutta vuotta kaikille!

Meillä uusi vuosi meni rauhallisissa merkeissä, oltiin siskon luona. Meidän pieni mies ei pelännyt ollenkaan raketteja, katseli niitä ihmeissään. Heräsi juuri ennen vuoden vaihtumista ja katseli meidän kanssa raketteja.

Lassi kääntyilee paljon lattialla ja vetää itseään konttausasentoon. Vielä ei ryömi. Leluja heittelee ja sitten kumartuu katsomaan, minne ne menivät. Kaikkia leluja myös hakataan pöytään tms. Yhdellä kädellä myös taputtelee. Lassi on oppinut pudistelemaan päätään ja osaa ojentaa kädet, kun haluaa syliin/kun hänet otetaan syliin.

Syöttötuolissa istuu hienosti ruokailujen ajan. Lämpimät soseet eivät oikein maistu, mutta hedelmä- ja marjasoseet kylläkin. Jogurttisoseista Lassi tykkää erityisesti. Pieniä määriä soseita menee, joskus jopa puoli purkkia. En halua väkisin syöttää.

6kk neuvola meillä oli ja pituutta oli 67,4 cm, painoa 7185 g ja pipo 43,6 cm. Painoa ei ollut kauheasti tullut lisää, terkka sanoi, että Lassi varmaankin kuluttaa niin paljon, joten ei tarvitse olla huolissaan. Seuraava neuvola onkin 8 kk:n iässä ja ajan varaan lääkärille lähempänä.

Lassi on ollut vähän nuhainen ja eilen alkoi vähän yskiä. Viime yönä sitten yski enemmänkin ja alkoi aina itkeä yskittyään ensin. Painoi käsiään rintaa vasten, joten yskiminen taisi tehdä kipeää. Ruoka maistuu kuitenkin hyvin eikä lämpöä onneksi ole, annoin yöllä panadolia olon helpottamiseksi. Katson vielä miten ensi menee, jos vielä yskii silloin kauheasti, niin mennään sitten lääkäriin hakemaan yskänlääkeresepti.

Unirytmistä: Lassi nukkuu päivisin vain pieniä pätkiä, pari puolen tunnin pätkää ja yhdet kahden tunnin unet. Iltaisin käy nukkumaan välillä yhdeksältä, välillä vasta puoliltaöin. Yöllä heräilee pari kertaa. En enää tiedä monta tuntia Lassi nukkuu putkeen, oon jotenkin niin väsynyt aina yöllä, että unohda aina kauanko edellisestä syötöstä on aikaa.

Saara ja Lassi 6kk

Tervehdys vaan kaikille.
Viime kerrasta kun olen lukenut/kirjoittanut taitaa olla jo yli kk.
Meillä on mennyt niin hulinaksi nuo yöt, että olen kuin märkä rätti, tai olin.

Eli Otson ollessa 4kk 3vko ruvettiin öisin heräilemään 1,5h välein ja joulua kohti tilanne meni siihen että nukuttiin puolen tunnin pätkissä. Joka välissä tarjosin tissiä ja Otso söi ja nukkui tissi suussa. Kun yritin kääntyä ja vapautua imusta Otso heräsi.
Tilanne oli todella epätoivoinen.

Me sitten vaan lisättiin ruokaa, eli nyt Otso syö kaikki 5 ruokaa päivässä + tissimaitoa. Eipä ollut apua.

Nyt käytiin neuvolassa 28.12 ja täti taisi tajuta että olen aivan romuna. Mies oli mukana ja täti sai senkin ymmärtämään, että mun on saatava unta. Niinpä tuumasta toimeen (mies painosti) ja lähdin vanhempieni luokse nukkumaan. Neuvolatäti painotti vielä kun oltiin ulos lähdössä, että puolivuotias ei tarvitse yöllä ruokaa. Niimpä mies sitten ei antanut ruokaa yöllä vaan hyssytteli ja kantoi sylissä. Otso huusi kurkku suorana 12-01, mutta lopun yötä rauhottui tuttiin, toisena yönä huutoa oli 02-03.00 (minä jo silloin taas kotona). Kolmantena yönä lähdin taas evakkoon nukkumaan. otso nukkui 9h putkeen, eikä ole sen jälkeen syönyt öisin.
IIIIIIIIIIHANAAAAA!!!! =)

Nyt yöt menneet ihan hyvin. Ei ihan noin pitkiä pätkiä ole nukuttu, mutta 3-4h ja Otso rauhoittuu hyvin tuttiin tai syliin.
Tämä on kyllä ollut mun elämäni rankin 1,5kk. Ja toivottavasti on nyt ohi.
Onko muilla vastaavaa?

Neuvolamitat vielä laitan: (6kk)
pituus 68,5cm
paino 7220g
hattu 42,5

Oikein hyvää yötä kaikille.

Minna ja Otso 6kk1vko 4pv

Täällä meidän sivulla on kuolettavan hiljaista ; (
Minna -todella raskasta ollut tuo valvominen. Onneksi maltoit ottaa vapaata ja nukuit pari kunnon yötä. Ja että sait mieheltäsi tukea!
Inarilla on huomenna neuvola. Aloittanut tällä viikolla soseet, nyt maistanut jo monia. En malta kovin kauaa totutella. Nytkin otti iltavelliä kokonaisen desin. Eilen joi 80 milliä ja ei silti nukkunut syömättä yötä. Eli kaksi kertaa piti imettää. Alkaa jo kyllästyttää nuo yösyötöt, vaikka olen ikionnellinen, ettei Inari valvo yöllä tai heräile "muuten vain", eli selvästi syö nälkäänsä. Viihtyy lattialla todella hyvin nykyään.
Kirsi ja INari

Hyvää tätä vuotta minunkin puolesta!

Meillä unirytmi on suunnilleen seuraava: ylös 8 aikoihin, parin tunnin päästä unet sisällä (0,5-1 h) ja taas parin tunnin päästä unet ulkona (tunnista kolmeenkin tuntia). Toisinaan nukkuu sitten vielä yhdet unet sisällä. Nukkumaan noin 21-22. Jos aiemmin yrittää, niin saattaa herätä muutaman tunnin päästä kukkumaan taas. Yöllä herää ja syö 3-4 kertaa. Yösyötöille taitaa tulla väliä pari kolme tuntia nykyään.

Noita yösyöttöjä olen myös miettinyt, että onko tosiaan nälkä vai onko jo opittu tapa... Kiinteitä on vasta aloiteltu, että en ole uskaltanut vielä yösyöttöjä ruveta karsimaan. Ja olis kiva, jos ei tarvisi sitä tuon huutamisen kautta tehdä. Toimiva tuntuu monilla olevan, mutta tuntuu kurjalta toteuttaa. Onnittelut Minnalle, että sait yöt rauhoittumaan =)

Noista kiinteistä nyt ajattelin kysyä, että miten nopeasti olette lisänneet määriä ja syöntikertoja? Me on nyt viikon verran syöty perunaa kerran päivässä. Aloitettiin maistelulla ja nyt menee pari ruokalusikallista. Tuntuu että ei vielä syö sanan varsinaisessa merkityksessä, enempikin vahingossa nielaisee suuhun kertyvän ruoan. Lusikka kiinnostaa enemmän... Tämä on varmaan toisille jo päivänselvää, mutta itse en ole jaksanut niin perusteellisesti lukea keskusteluja, kun ei ole ollut ajankohtaista aiemmin. Neuvola ens viikolla, niin sitten onkin hyvä kysellä siellä taas.

Täytyy kai mennä itsekin nukkumaan, että jaksaa taas aamulla nousta %)

Moi
tänne ei ihmeitä. Huomenna äitipiiriin. Jee maanantaina pitkästä aikaa parturiin!
Uuden vuoden vastaanotto meni kivasti mummolassa. Janna nukku hyvin vaikka raketit jyskäs monta tuntia.
Kiinteissä pientä taantumaa, ei meinaa syödä, lusikka kiinnostaa meilläkin enemmän. Lihaan totuteltu lauantaista asti, sen vuoksi varmaa vähä kakka tiukassa neidillä. Yritetään kuitenki syödä 3 soseateriaa päivässä.
Minna, hurjan rankalta kuulosti sun kertomus. Ei ihme ettet oo jaksanu kirjoitella. Hyvä että sait levättyä.
Pitää lopettaa ku käsi kipee, ei voi kirjoittaa enempää, taitaa olla rasitusvamma, ku päikkäreille mennessä pitää joskus hyssyttää sängyssä..
Hyvää yötä!
Nitta ja Janna ens viikolla 6kk

Mellä myös uusivuosi meni mukavasti. Oli vieraita ja laulettiin singstaria ja ammuttiin raketteja. Isommat lapset innostuivat täysin singstarista ja olihan se tosi hauskaa kieltämättä.
Meillä myös yöt olleet tosi ihmeellisiä nykyään jo jonkin aikaa. Jenna itkee ´ja kääntyilee kyljelleen, selälleen ja mahalleen edestakaisin ja on kuitenkin unessa.Pitää olla taputtamassa pepulle aina että rauhoittuu. Ja en jaksa seisoa pinnasängyn vieressä vartin välein taputtelemassa pepulle joten nukkuu aika suuren osan yöstä meidän välissä. Luulen että on vain tottunut tohon hyssyttelyyn ja ei osaa nukahtaa ilman sitä. Nimittäin ollaan nukutettu myös päikkäreille peppuun taputellen...
Ei taida Jennalla olla sellasta omaa rauhoittumiskeinoa. Alan nyt pikku hiljaa ainakin päivällä lopettamaan pepulle taputtelun että löytäisi oman tapansa rauhoittua nukkumaan katsotaan onko vaikutusta yöuniin.
Soseita menee vaihdellen,välillä puoli purkkia ja välillä koko purkillinen kerralla. Hedelmät maistuu parhaiten ja lihasoseetkin paremmin kuin kasvissoseet.
Noista unista vielä. Me ollaan miehen kanssa nukuttu välillä vuoroitä yläkerrassa ja toinen vaan hoitaa vauvaa yöllä. Muutenkin pyritään siihen että toinen kerrallaan hoitaa ja toinen nukkuu. Nyt mulla kyllä unen puutteesta johtuva kova päänsärky, koska mies tehnyt tän viikon 12 tuntista päivää ja herää aamuisin töihin viideltä. Eli ei todellakaan voi herätä vauvan hoitoon että jaksaa töissä.
Heippa taas ja kirjoitellaan paljon, joohan!!

Heinämammoilla taitavat lapset pitää kiireisenä kun en ole ainut, jolla jutut ovat jääneet vähiin. Joku mainitsikin levottomat yöunet ja niihin yhdytään täälläkin. Rytmimme ja ruokamme on pojan kanssa seuraava:
Klo 20.30-7 yöunet (maitoa klo23,2 ja 5)
Klo 8 aamupuuro & maito
Klo 9-11 aamu-unet vaunuissa
Klo 11.30 lämmin ruoka & vesi
Klo 13-13.30 lyhyet unet äidin kanssa sängyllä :-)
Klo 14 hedelmäsose & maito
Klo 15-17 iltapäiväunet
Klo 17.30 lämmin ruoka & vesi
Klo 20 kauravelli & maito

Näillä rutiinein meillä mennään päivät. Viimeiset viikot on meilläkin flunssa haitannut menoa ja siksi äitikin on ollut melkoisen uupunut. Yhdestä flunssasta oltiin terveitä yhden päivän kun uusi kierre lähti taas käyntiin. Tartuntaherkkyyttä on tainnut lisätä imetyksen lopettelu sekä tuloillaan olevat hampaat. Joku voi myös ihmetellä ruuan määrää, mutta meillä on isokokoinen ja nälkäinen poika talossa. Ensi viikolla on 6 kk-neuvola jolloin saadaan mitat mutta 74/80 cm-vaatekokoa käytetään.

Liikkumisesta sen verran, että meillä ei osata vielä istua itsekseen. Sen sijaan ryömintäkone on jo melkoisessa vauhdissa. Kyytiä ovat saaneet sälekaihtimet, verhot, takkapuut jne. Täytyy asentaa portaisiinkin lapsiportti ettei poika kieri alakertaan.

Ai niin, minulla odottavat työt maanantaina. Olen menossa töihin kahdeksi kuukaudeksi ja meillä jää isukki kotiin. Mielestäni on tosi hienoa, että mies oli innokas tällaiseen järjestelyyn. Minä menen kylläkin töihin haikein mielin, mutta onneksi vapaa odottaa jälleen kahden kuukauden jälkeen...

Pinja: kateellisena luin, että ootte laulaneet singstaria. :) oon kova laulamaan ja mies lupas ostaa sen mulle joululahjaksi. No, nepä loppuivatki kaupoista ennen joulua enkä saanu sitä.. voi mikä harmitus. Siis se legends mikkien kans.. ei meillä oo edes pleikkaria, mut miehen siskolta ois lainattu.. :)

Juu, oli kiva käydä taas tänään äiti-piirissä. Piristää nähdä ihmisiä.. Janna oli tosi hyvällä tuulella siellä ja muutenki päivä mennyt hyvin. Oon ihmeen hyvällä tuulella, vaikka väsyttääkin. Otin jo iltapäivällä tirsat Jannan vieressä, mut ei auttanut. Mieskin soitti just, on tulossa kotiin. On ollutki vielä tämän viikon joululomalla ja vasta maanantaina töihin. Meinattiin käydä huomenna vähä kaupoissa.

Vai on Mary jo menossa töihin.. jännää. Hienoa tosiaan, että miehesi jää kotiin. Kyllä itelläkin työt mielessä jo paljon, ois vaan työpaikka mihin mennä. Tänne avataan uusi vaateliike ja sinne haettiin nyt osa-aikaisia myyjiä. Meinaan hakea, vaikka ei tosiaan vastaa mun koulutusta, mut eipä se varmaan haittaa. Ois pehmeä laskeutuminen työelämään jos tekis vaikka kesän osa-aikaista eikä tarvis viedä tyttöä vielä hoitoon. Vasta sitten syksyllä.
Janna pyörähti eilen mahalleen ku riisuin. Ei varmaan kuitenkaa vieläkään hoksannut mitä tapahtui. Kovasti tänäänki mennyt kyljelleen lattialla, muttei kääntynyt. Niin ja mahallaanki pyörii jo.
Lempparisosekin löytynyt, se on ehdottomasti kasviksia-sose, taitaa olla bonan.. Sitä meni tänäänki ihan mukavasti. Taidan viikon päästä maistattaa jo puuroa, saatas pikkuhiljaa iltapuurot kehiin ja vois jättää sen iltapullon pois.
Idols alkaa tänään, mukavaa taas katella. Mutta eipä tässä muuta, johan tulikin kirjoteltua kaikenlaista vaikkei ensin mitään asiaa ollutkaan.. Moikka ja hyvää viikonloppua kaikille!
Nitta ja Janna

Heissan taas. =)

Ihanaa Mary että lähdet jo töihin. Todella rohkea veto. Tuo yhteinen aika lähentää varmasti miestäsi ja poikaa.

Salli: Me lisäiltiin ruokia kerran viikossa. Ensin lounaaksi kasvissose, sitten päivälliseksi kasvissose->iltapäivälle hedelmä välipala->iltapuuro-> ja viimeiseksi viikko sitten aamupuuro. Ja hyvin sujui tuo totuttelu.

Otsolla on ollut maanantaista asti ripuli ja kolmena yönä on tullut kakkaa yölläkin. Toivotaan parempaa onnea ensi yönä. Ripuli näyttää kyllä jo helpottava. Käytiin tänään varmuuden vuoksi lääkärissäkin, käski vain antaa Osmosal ripulilääkettä 2dl päivässä kunnes massu on taas kunnossa. Kyllä tän kestää taas paljon paremmin, kun on nukkunut monta yötä hyvin.

Meillä terkka sanoi että 6kk lapsi (vaikka vasta aloittelee soseita) ei enää tarvii illalla ruokaa. Netissä luki että sen vois lopetta jo 4kk ikäisenä, tiedä nyt tuosta.
Meillä tuo muutaman yön huuto auttoi hyvin. Kanniskeltiin sylissä niin että helpotti.

Nyt taas Idolsin pariin. öitä

Minna

Juu tsemppiä vaan töihin marylle minunkin puolesta!

Tuosta yösyöttämisestä.. onko siitä sitten haittaa, jos syöttää yöt? Tai jos ne jättää pois, niin alkaako lapsi automaattisesti tankata enempi päivällä? Meinaa kun tuntuu, että Nelli juo korviketta hirmu huonosti nykyään. On tosin juuri ollut flunssassa. Hoikka tyttö kun on, niin oon ajatellut et oisko parempi vaan jatkaa yöllä syöttämistä vielä..

Meilläkin on lusikka ruvennut kiinnostamaan. Ainiin semmosta vielä ajattelin kysyä, että kun hyppykiikussa Nelli pomppii varpaillaan, niin olisikohan syytä jättää pomppimiset väliin ettei askellus kehity vänkään?

Nelli syö nykyään tosi reippaasti melkein soseen kuin soseen, erityisesti kasviksia ja broileria maistuu.

Huomenta,

Liuku: Tuo yösyöttäminen voi aiheuttaa mahdollisiin hampaisiin, tai niiden alkuihin kariesta. Lisäksi lapsen suolistokin tarvitsee lepoa voidakseen hyvin. Näin meille perusteltiin neuvolassa yösyöttöjen lopettaminen.

Meillä otso syö nyt enemmän tissiä kuin ennen yösyöttöjen lopettamista. Nyt tissitellään ja sylitellään ahkerasti päivällä, yleensä joka ruuan jälkeen sekä aamulla sängyssä. Nyt Otso malttaa syödä tissiäkin paljon keskittyneemmin ja sitten yöllä nukutaan. =)

Minna

Nitta, meillä löytyy pleikkari mutta vieraat toivat tullessaan sen singstar pelin lainaksi. Kävin kyllä etsimässä sitä kaupoista alkuviikosta, mutta loppu edelleen joka paikasta.
Viime yö meni aika hyvin jos ei oteta lukuun tunnin kestänyttä jokeltelua ja leikkiä keskellä yötä... Meilläkin syödään kerran yössä tilkka maitoa. Laitan melko vähän ettei totu saamaan kunnolla ruokaa yöllä. Määrää voi pikkuhiljaa vähentää ja vaikka vaihtaa vedeksi lopulta.
Soseita menee hyvin myös meillä. Melkein kaikki maistuu. Puuroista olen vähän pihalla, me kun ei voida maitoallergian takia käyttää niitä kaupan jauheita tai muita ensi puuroja. Tai yksi löytyi, mutta aivan järkyttävän makuista. Keitättekö kukaan itse puuron? Olin ajatellut kaura puuron keitämistä, mutta ne hiutaleet pitäisi jotenkin saada pienemmiksi kun muuten varmaan liian kokkareista...
Mary, kiva varmaan mennä hetkeksi töihin , kun tietää että saa vielä jatkaa kotona oloa lapsen kanssa. Mä ensi viikolla menen juttelemaan niistä iltatyö jutuista ensi syksyksi. Saa nähdä onnistuuko.
Hyvää viikonloppua kaikille!

Tänään on puoli vuotta vauva-arkea takana. Tänä aikana olen noussut yöllä vähintään kaksi ja parhaimmillaan vissiin 13 kertaa. Jotenkin tuntuu, että uni maistuisi nyt kovasti. Täytynee ottaa Minnan neuvoista opiksi ja käydä läpi tuo unikoulu. Nyt vain on seuraaviin ylimääräisiin pyhiin matkaa, joten täytyisi yrittää sinnitellä yöitkut normaalina arkena. Ei millään jaksaisi, jos töihinkin pitäisi mennä. Mutta viime yö oli jälleen melkoista taistelua - en taida olla kuitenkaan ainut.

Tosiaan töihin on siinä mielessä kiva mennä, että tietää jakson vain lyhytaikaiseksi. Ajattelin palata varsinaisesti työmaalle syyskuun alusta lukien jolloin pojalla on ikää vuosi ja 2 kk. Katselinkin tuossa juuri netistä hoitopaikkavaihtoehtoja että saisi edes haetuksi mukavan paikan pojan iloksi. Kotipaikkakunnallamme on tällä hetkellä kova pula lasten hoitopaikoista, joten valinnanvaraa ei kauheasti ole. Enpä taida olla tämänkään ajatuksen kanssa yksin?

Singstar yllätti minut joulun pyhinä positiivisesti. Kummityttö sai sellaisen joulupaketista ja mielestäni singstar oli yllättävän kehittävä lahja pikkutytölle. Siinä tulee harjoiteltua paitsi laulamista myös englannin kieltä. Tosi hienoa!

Nyt hörppäämään kahvikupponen ennen pojan heräämistä että jaksaa vahtia pojan ryömimistä. Hän kun keksi eilen, että pölynimurin putkea ja sähköjohtoja on mukava jyrsiä. Tästä se vahtiminen taitaa vasta alkaa...

Hei taas!
Otan täältä taustalta osaa tuohon "kiinteät"-keskusteluun.. Meillä Minea syö 4 kiinteätä ruokaa päivällä. Kaurapuuro aamulla ja illalla on tytön ehdotonta herkkuruokaa, sitä olen antanut jo viikkoja kun vatsa on sen kestänyt. Jauhan semmosella MagicBullet-tyyppisellä vehkeellä pikakaurahiutaleet jauhoksi ja valmistan puuron mikrossa (½dl vettä + 0,25 dl kaurajauhetta). Puuron kanssa annan jotakin sosetta, yleensä marjoja. Päivällä tyttö syö potturuoan (ei niin ihanaa hänen mielestään, mutta muutama lusikka menee, tuon takia olen itse keitellyt perunat+porkkanat´+pieni määrä lihaa). Tuntuu, että kun ostan kaupan sosetta, niin sen saa laittaa roskiin päivän päästä kun vaan minipieni annos on syöty. Välipalana yks hedelmä- tai marjasose. Annan välillä jotain sormiruokaa kun esim. katselee meidän omaa ruokailua, maissinaksuja tai leivänkantapalaa mutusteltavaksi.

Minkä te laskette yösyötöksi? Minä olen antanut maitopullon aamuisin kun tyttö herää nälkäänsä (laittaa nukkumaan n. klo 22 ja herää klo 6, juo maidon ja jatkaa unia yhdeksään). Enpäs ole ajatellut, että siitä haittaakaan olisi. Ja meillä kans hoikka neiti, että ainakaan sen puolesta ei tarvi olla syöttämättä. Eiköhän se jossain vaiheessa jää pois.

Liukulle hyppykiikusta: Meillä kanssa Minea rakastaa ko. laitetta. Luin jostakin, että jos lapsi varvastaa siinä, niin kannattaa laittaa kengät jalkaan hyppimisen ajaksi. Ja muuten.. kävin kurkkailemassa Ircistä teidän kuvia, ihanan kaunis tyttö :) Kun joskus silloin aiemmin laitoit sen linkin ja kävin katsomassa, niin tuntui, että meidän tytöt vois olla vaikka kaksoset, olivat vauvoina ihan saman näköiset. Nyt on näkö muuttunut molemmilla. Meidän oma on esim. saanut ruskeat silmät :)

Heips pitkästä aikaa!
Meiän Matias on 5kk ja iso mies.8380g ja 70cm oli 5 kk mitat.
Se ei liiku vielä juuri mitenkään.muutaman kerran on kääntyny ympäri eli selältä mahalleen.Sil on se alhanen lihasjäntevyys,motorinen kehitys tulee vähän jäljessä.
Kiinteät olen alottanu nyt 5 kk iässä.Siihen asti oltiin pelkällä tissimaidolla.
Nyt menee ihan pikkumääriä peruna-porkkanaa.
Yöllä Matias syö pari kolme kertaa.
Meillä on kolme poikaa ja esikoinen lopetti yösyönnit 1v.10kk iässä,joten aika jännää,että joidenki vauvat lopettaa jo puolivuotiaana.Tosi mahtavaa kyllä jos sais nukkua.Meillä herää Matiaksen isoveli 1v.8kk myös vielä yöllä...

Meillä oli Inarin neuvola eilen. Mitat 65 cm ja 9045 g. Samaa sarjaa siskojensa kanssa, jotka nyt isoina ihan hoikkia tyttöjä ; )
Viime yönä herasi vain kerran, mikä tuntui mahtavalta. Iltavelliä tankkasi kunnon annoksen. Ei osaa juoda tutista, joten ostin sellaisen pehmeän "nokkamuki"-nokan, joka laitetaan tuttipulloon. Minä en jaksa mitään unikouluja, ainakaan mikäli nukkuu näinkin hyvin. Ne yösyötöt loppuvat sitten luonnostaan kun imetys jää. Esikoisella pidettiin kotona miljoona unikoulua ja aina palasi se huonosti nukkuminen, yleensä flunssasta.
Marylle työniloa! Uskoisin jakson vaikuttavan positiivisesti ainakin kodinhoitoon. Tai en tiedä sun tilanteesta, mutta mulla mies oppi viiden kotiäitiys-vuoden aikana, ettei juuri kotitöihin osallistunut ja tapa on seurannut valitettavasti yli niidenkin vuosien, ku olin töissä.
: (
Me lähdetään halmikuussa Egyptiin (minä, lapset ja mun äiti). Todella ihanaa! Piristi heti mieltä. Muutoinki kevät näyttää ihanan leppoisalta syksyyn verrattuna, ku on koululaisella paljon lomia ja mies pitää pidennetyn isyysvapaan toukokuussa. Mieltä piristää myös pariterapia, josta uskoisin olevan hyötyä tulehtuneeseen parisuhteeseen...Aluksihan olin koko ideaa vastaan, mutta terapeutti on pätevän oloinen ja osaa asiansa.
Kirsi ja Inari

Onpa pirteä olo, vaikka noustu on jo puoli seiskalta.Yöllä nimittäin vain yksi tutitus, Jenna nukkui koko yön omassa sängyssään eikä herännyt edes syömään. Mun uni kyllä oli kuitenkin pätkittäistä, taitaa olla tottunut heräilemään tasaiseen tahtiin pitkin yötä.
Mies töissä koko viikonlopun, joten työntäyteinen viikonloppu mulla edessä myös.
Kirsi, varmaaan ihanaa päästä matkalle ja vielä pyramideja katselemaan!

Meillä muuten Jenna pyörii napansa ympäri lattialla ja ihan pikkuhiljaa pääsee eteenpäin. Selkeästi välillä turhautuu kun olisi kova halu päästä jonnekin ja ei oikeen pääse...Muuten kyllä nauravainen ja hynyilevä pikkuneiti.
Vielä tuosta työ asiasta. Mä siis olisin mielelläni kotona siihen asti että Jenna kaksi vuotta. Katsotaan onnistuuko jos teen keikkatöitä välillä. Asutaan nimittäin omakotitalossa Helsingissä kolmen lapsen kanssa, joten menot myös aika kovat. Ei vaan yhtään innosta se hirvee kotityö, harrastus, läksyjenkuulustelu ja jokaiselle huomion osoittaminen töiden jälkeen kiireessä ja väsyneenä. Kotona ollessa ehtii rauhassa hoitaa tuon päivittäisen rumban.

Päivät pojan kanssa ovat aivan ihania mutta yöt alkavat olla aivan mahdottomia. Taas viime yönä huudettiin aivan suoraa huutoa. Loppujen lopuksi minä lähdin patjan kanssa ulkorakennuksen työhuoneeseen nukkumaan. Mies hoiteli huutavaa poikaa sisällä. Järjestelystä huolimatta emme tainneet oikein kukaan nukkua yön aikana. Kyllä unikoulu on meillä edessä.

Kirsillä kuulostaa ihanalta tuo matkasuunnitelma. On mitä odottaa - niin pienillä kuin suurilla. Saat varmasti hieman hoitoapuakin, että pääset rauhassa miettimään omiakin ajatuksi mm. tuohon parisuhdeasiaan liittyen.

Mikä on muuten liukun tilanne? Muistelin, että sinullakin oli kädenvääntöä miehesi kanssa?

Mä kokeilin rauhattomien öiden takia sellaista lempeää unikoulua. Eli aiemmin Jenna nukahtanut taputteluun tai silittelyyn niin nähtävästi vaati niitä myös yöllä kevyemmän unen aikaan. Toissapäivänä aloitin päikkäreille laittamisen ilman mitään hyssyttelyjä. Olin kyllä sängyn vieressä ja rauhoittelin aina jos itku meinasi liikaa yltyä. Puoli tuntia jatkui itkua ja rauhoittelua, kunnes. Jenna sitten nukahti. Seuraava nukahtaminen sujui jo helpommin. Ja heti seuraava yö meni siis vaan yhdellä tutituksella. Nyt viime yö meni ilman yhtään heräämistä, ei siis edes tutin laittoa suuhun. Kuulin kyllä kun Jenna kääntyili sängyssään, mutta nukahti ilman apua ihan itse ja ilman itkuja. En nyt tietenkään voi olla varma onko tämä vaan sattumaa vai auttoiko tuo jättäminen nukahtamaan itse. Sen näkee sitten muutaman päivän kuluttua.
Meidän piti jättää Jenna eilen hoitoon mummille ja mennä elokuviin miehen kanssa, mutta peruttiin koko juttu että saatais tää uni asia ensin kunnolla kuntoon. Mummilla nimittäin tapa nukuttaa Jenna syliin ja sehän pilais sitten kaiken. Mummi nimittäin ei usko vaikka kuinka sanottaisiin vaan tekee juuri niinkuin parhaaksi näkee. Siis kyseessä miehen äiti josta olen ennenkin purnannut täällä.