HEINÄMAMMAT 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsi.73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mummolan negatiivisesta vaikutuksesta rytmiin on kokemuksia myös meillä. Sekä omat että mieheni vanhemmat tahtovat keksiä päiväohjelmaksi milloin mitäkin. Seuraavana päivänä sitten yritetään kotona korjata rytmiä kohdalleen. Lisäksi appivanhempani ovat turhan oma-aloitteisia ruuan suhteen. Viime hoitokerralla anoppi oli päättänyt tyhjentää kaappejaa poikaamme ja antanut vauvojen aprikoosirahkaa. Ei siinä muuta, mutta en ollut itse antanut vielä maitopohjaisia tuotteita lainkaan. No onneksi ei pojalla havaittu allergisia reaktioita tms.

Meillä vältettiin toistaiseksi unikoulu. Lauantai-iltana opiskelimme ja suunnittelimme mieheni kanssa unikoulutuksen ohjelmaa seuraavaa yötä varten. Sääntöjä hellyimme helpottamaan jo suunnitteluvaiheessa. No, poika taisi havaita, että nyt suunnitellaan jotain hänen pään menoksi. Niinpä hän nukkui aivan oma-aloitteisesti syömättä koko yön!

Toivotaan, että yöunet jatkuvat näin. Ainoana poikkeamana aiempaan annoimme illalla kauravellin sijasta oikein puuroa melkein tetrallisen. Se taisi pitää nälän loitolla.

Rauhallisia öitä ja hyvää viikon alkua kaikille mammoille!

Joku kyselikin minun ja mieheni tilannetta. Aika ajoin menee hyvin, toisinaan huonosti. Minulla on paha tapa vihaisena heitellä sormuksia ja olla eroamassa. Enkä edes yritä uhkailla vaan sillä hetkellä olen niin vihainen ja turhautunut, että oikeasti tuntuu että nyt haluan erota. No nyt riidellessä sanoin taas niin ja että miehen pitäisi etsiä asuntoa, niin hänpä etsi asuntoa ja tuntuu että on nyt tosissaan muuttamassa pois.

Itse olen ottanut asian yllättävän hyvin, yrittänyt pysyä reippaana ja ajatellut erosta seuraavia positiivisia puolia. Välillä sitä kuitenkin tulee mieleen yhdessä koettuja tärkeitä hetkiä ja rupee itkettää, että miksi tämä nyt näin meni. Myöskin se harmittaa, että ei olla laitettu itseämme likoon tämän avioliiton hyväksi ja nyt mies sanoi ettei jaksakaan laittaa. Että se siitä, puoli vuotta naimisissa ja nyt jo erotaan, kun ei edes jakseta yrittää päästä huonojen hetkien yli. Toisaalta meidän suhde on aina ollut melko riitaisa ja tuntuu, että oli todella epäkypsä päätös aikoinaan mennä naimisiin.

Inhottavinta luulen, että on nyt tämä odottelu, että tuo saisi asunnon. Ei tarttis olla vähän niinkuin ennenkin, mutta ei sinne päinkään. Tuntuu niin pahalta nähdä toinen koko ajan ja sitten kun siitä on tullut kylmä eikä se yht'äkkiä haluakaan kuunnella, jos mulla on jotain sanottavaa tms. Tuntuu että selvitään tästä kuitenkin suht sovussa. Itsellä on välillä jopa hieman helpottunut olo. Ja tiedän että pärjätään Nellin kanssa hienosti, koska tähän mennessäkin olen hoitanut sen lähes kokonaan yksin. Raha-asiat vähän huolettaa, kun pitäis tehdä hankintoja kun mies vie tavaransa pois ja mulla ei ole juuri mitään, esim. tietokonetta tai teeveetä. Onneksi mies suht reilusti eilen lupasi että jaetaan yhteistä omaisuutta(häälahjat ja häälahjarahoilla ostetut), se haluu jättää isoimmat jutut tänne (huonekalut) ja ottaa mukaansa vaan pienemmät asiat.

Liukulle tsemppiä! Pärjäät varmasti tytön kanssa, jos vain itse jaksat olla reipas. Toivottavasti sulla on kavereita joiden kanssa jutella ja toivottavasti saat Nellin välillä hoitoon (tai isälle) ja sitä kautta omaa aikaa.

Kysyn nyt teiltä, kun neuvola onkin vasta ensi viikolla, että oletteko antaneet velliä/puuroa ennen lihaa? Kun olen noista oppaista saanut sen kuvan, että viljatuotteet tulis vasta lihan jälkeen ja viimeisenä maitotuotteet, mutta monet kehuu kuinka yöt rauhoittuu vellillä tai puurolla.

Iiro herää vähintään sen kolme kertaa yössä ja melkein heti isken tissin suuhun, kun alkaa kääntyillä ettei heräisi aivan kokonaan. Joskus auttaa käden pitäminen pyllyn/selän päällä, mutta muuten tuntuu, että vain piristyy, jos ei saa syödä. Ja jos pääsee piristymään, niin saattaa olla valveilla kaksi tuntia. Viime yö meni aika hyvin, söi ja nukkui, eikä kukkunut sen enempiä. Itse vain jäin valvomaan, kun mies lähti aamuyöstä töihin...

Nyt on mentävä selvittämään tiskipöytä viikonlopun jäljiltä, kun Iiro vielä nukkuu ulkona. Tuntuu kuin koko huusholli olisi sekaisin, kun tiskipöydällä on röykkiö tiskiä...

Liukulle jaksamisia. On se ero tosi raskasta varmasti. Toivottavasti saat tukea arkeen, vaikka kuten kirjoitit oletkin vauvan yksin melkeen hoitanut.
Minä olen aika suurpiirteinen tyyppi, enkä ole ruokaoppaita jaksanut lukea. Inari syö jo valtavia määriä ja aloitetaan uusia aineita lähes joka päivä. Eli ei ihan oppaiden mukaan
; ) Oireita ei ole tullut ja hyvin menee. Viime yön oli heräämättä, ku tumppasin täyteen puuroa. Varmaan jos itsellä olisi ruoka-allergioita, olisin tarkempi... Ostin sellaista valmispuurojauhoa, johon lisätään kiehuva vesi.
Kirsi ja Inari

Hei!

Meillä ohjastettiin neuvolassa, että kotimaisista viljoista voi antaa kauraa, eli kaurapuuroa ollaan annettu. Kaura ei altista keliakialle. Meillä valmis Muksun vadelma-kaurapuuro menee todella hyvin alas, mutta Piltti ensikaurapuuro joka pitää itse tehdä (mutta on tosi helppo) ei oikein uppoo. Olen ajatellut pistää pikakaurahiutaleita tehosekoittimeen ja kokeilla niistä tehtyä puuroa. Neuvolatäti ohjasti, että voi laittaa illalla jo kattilaan pikakaurahiutaleet veteen turpoamaan ja aamulla kiehauttaa ne vispaten, tulee kuulemma tosi hyvää ja halpaa puuroa:)
Meillä tuntuu, että Annalta meni kuukausi, että se oppi avaamaan suunsa:) Nyt viikonloppuna se tapahtui ilman suurempia maanitteluja ja juonitteluja kun annoin Piltin mangoa ja jugurttia -sosetta. Koko purkki meni kerralla. Nyt sitten muutkin ruoat on menneet paremmin alas, jos vaan on nälkä.

Anu ja Anna 6kk

Meillekin annettiin ohjeeksi aloittaa kaurasta. Ollaan syöty joulusta asti Myllyn Parhaiden pikakaurahiutaleita. Eikä tarvitse sauvasekoittimella hienontaa kun menee hyvin muutenkin. Antaa vaan rauhassa seisoa ja jäähtyä, niin imee maidon itseensä ja pehmeää tulee. Meillä syödään innolla kaurapuuroa. Mikään muu ei uppoa niin hyvin. Se Piltin kaurapuuro oli aivan kauheaa sahajauhoa. Se ei meinannut mennä millään alas. Niin kaurapuuron laitan mikrossa.

Moi
Ensinnäkin voimia sulle Liuku, yritä jaksaa!

Täälläki puuron aloittelua suunnitellaan jo kovasti, meinasin viikon sisällä aloittaa. Ootteko muuten antaneet eka maistaa päivällä vai suoraan iltapuurona?
Mulla on kans tuota piltin jauhetta, saas nähä miten käy, meneekö alas. Tänään on muutenki soseet tökkiny, ei oikee mitkää oo kelvannu.
Kävin tänää parturissa, äitini oli Jannaa hoitamassa sen ajan. Nyt vaan tuntuu, että hiusmalli jäi tylsäksi. Mulla on aina ollu pitkät hiukset, viime talvena persuksiin asti ja keväällä lyheni reilusti. Nyt on tohon harteille ulottuvat tasapitkät ja etuhiukset lyhyet. Nää oli vahvasti kerrostetut aiemmin, mut nyt halusin kerrokset pois ja nyt jo tuntuu et ois sittekki pitäny leikkauttaa vähä erikoisemmin.. Nooh, piankos ne leikataa uudelleen, jos tosiaa siltä tuntuu..
Aamulla sitten äitipiiriin. Ihan kivaa, ke on neuvola ja to muskari. Niin ja lauantaina ois tupperware-kutsut tuttavalla, saas nähä tuleeko lähdettyä, alkaa olla niitä kippoja jo ihan tarpeeksi.

Tosi tylsää ku taas tuli vesisade ja vei lumen mennessään. Täällä on nyt tosi liukasta, aivan peilijäällä kadut. ei paljo innosta lähteä lenkkeilemään. Ja jostai syystä saan nykyää kauhean päänsäryn ku käyn vaunuileen. Lauantaina kävelin melkee tunnin ja sit kamala jysäri. Jotenki pitäs kyllä liikkua. Joulupukki toi jumppapallon, pitäs aktivoitua sen kanssa touhuilemaan lattialle, ois siinä Jannallakin kateltavaa. :)
Juu, tuntuu, että Janna alkaa turhautumaan lattialla. Vähä aikaa jaksaa olla ja sit jo murisee, haluais varmaa jo liikkumaan ja tutkimaan paikkoja, muttei oo vielä hoksannu miten edetään.
Tänään istui mun sylissä ja huomasi omat jalkateränsä. Selällä ollessaan lattialla ei oo vielä niitä hokannut.
Eilen illalla oltii kylässä mun vanhalla tädillä. Nyt on hyvä mieli kun tuli käytyä siellä kun monesti on luvattu.
ainii, harmittelin kerran etten oo kirjoitellu päiväkirjaa. Yks päivä sit kopsasin kaikki, mitä oon kirjotellu nii wordii, onhan se jonkulaista päiväkirjanpitoa tämäkin :)

Oonko jo kysyny syöttötuoleista, joko uudet äidit ootte hommannu ne? Meillä ei oo vielä. Trip trapista haaveilin, mut ei raha riitä siihen. Mummolassa on mun serkkujen vanha tuoli, mut kotiin pitää ostaa. Ehkä joku ihan tavallinen perusmalli.
Mut nyt hammaspesulle ja pian nukkumaan. Tullut valvottua liian myöhään jo monta iltaa.
Kirjoittelen neuvolakuulumiset sitten.
Nitta ja Janna ylihuomenna 6kk

Hyvää alkanutta vuotta!

Liuku: voimahalaus sulle.

Pitkästä aikaa koneella. Tultiin tekemään talokaupat etelään ja kone on vielä täällä entisessä kodissa. Nyt sitten ootellaan uuteen kotiin nettiä, saapa nähä millon saadaan.

Soseita mekin on aloiteltu, nyt on viikko syöty maissisosetta. Huomenna lisään joukkoon perunaa. Sitten viikon päästä aattelin lisätä ruokavalioon possun lihaa. Mulla itellä on atooppinen ihottuma ja lieviä allergioita. Siksi pitää rauhassa kattoa, ettei ala tulla oireita Saanalle. Jo imetyksen aikana sillä on tullu iho-oireita esim. mansikasta, kalasta ja sitrushedelmistä.

Yöt meillä menee 1-2 syötöllä. Nukahtaa kyllä sitten ihan hyvin, eikä valvota muuten. Meilläkin kovasti jo ois menohaluja lattialla, pylly nousee ja yrittää eteenpäin.

Eeva ja Saana (6kk 13.1.)

Jaksuja Liuku,kirjoituksesi vaikutti kuitenkin aika iloiselta joten pärjäät varmasti mainiosti. Olen itse ollut kahden pienen lapsen yksinhuoltajana ja voimia ja sisua siinä tarvitsee, mutta pärjää kyllä mainiosti.
Kiitoksia puuro vinkeistä! Taidan aloitella veteen keitetyllä kaurapuurolla mihin vois lisätä sitten sitä meidän vauvelin maitojauhetta. Se kaupan maidoton ensipuurojauhe oli kyllä niin kamalaa etten toista kertaa sitä tarjoa.
Ne meidän ihanaiset yöunet ovat edelleen jatkuneet.Täytyy ottaa nyt ilo irti kun ei tiedä kauan niitä riittää!

Valittelin yöheräämisiä, mutta on tainnut olla opittu tapa. Viime yönä rohkaistuin kokeilemaan, että en nostanut pojan syömään kuin kerran (kolmen aikaan) ja hyvin tuo nukkui silti. Ekan kerran (puoliltaöin) piti kädestä ja pyöriskeli puoli tuntia, mutta loppuyöstä riitti että kävin pinnasängyn vieressä ja hetken pidin kättä selän/kyljen päällä. Saa nähdä miten nyt menee yö, vieläkö heräilee vai oppiiko kerrasta nukkumaan pitempiä jaksoja.

Eilen illalla pulautteli monta kertaa (sosetta joukossa) ja söi päälle tissimaitoa, niin arvelin ettei ainakaan vatsa ole tyhjä ihan heti. Tuntuu tuo kiinteä ruoka viipyvän vatsassa pitempään, kun vielä monen tunnin päästä on pukluissa sosetta joukossa. Muutenkin tuntuu puklailevan herkemmin. Olen tosin imettänytkin enempi kerralla, että johtuu osittain siitä. Aiemmin on tullut imetettyä yksi tissi kerrallaan, mutta nyt tulee tarjottua molemmat perätysten.

Salli ja Iiro huomenna 6 kk =)